T2 Entertainment Projectwijzer Blok 6 Niveau 3 Cohort 2013
naam nummer
T2 Entertainment Inleiding T2 Entertainment is gevestigd in Drachten en verzorgt de verkoop en distributie van vele nationale en internationale labels en artiesten in Nederland en België. Verder is T2 Entertainment gespecialiseerd in de wereldwijde distributie van entertainmentproducten zoals CD’s, DVD’s, CD-rom’s en Video. Veel artiesten werken ook graag met T2 Entertainment vanwege de professionele aanpak. Daarnaast staat T2 Entertainment erom bekend dat het altijd op zoek is naar nieuw talent. Ze hebben zelf een aantal mensen die actief op pad zijn om nieuw muziektalent op te sporen, maar staan ook open voor ingezonden materiaal en demo’s. Volgens eigenaar/directeur Arjen Terpstra is de naamswijziging van Pink Records naar T2 Entertainment mede ingegeven doordat de onderneming steeds meer internationaal zaken doet. “We zijn de namen Pink en T2 steeds vaker door elkaar gaan gebruiken, maar denken dat het gebruik van één naam sterker is. Het gaat ook om één bv.” Terpstra nam twee jaar geleden de popmuziekactiviteiten over van Foreign Media Group, het niet meer bestaande bedrijf dat hij in 1995 oprichtte. Vorig jaar is de onderneming volgens Terpstra met vijftig procent gegroeid. “Die groei is aan de ene kant vooral te danken aan onze zeer sterke focus op verkoop en aan de andere kant op onze dienstverlening. Vrijwel elke winkel wordt in een ijzeren ritme door ons bezocht.” Voor dit jaar verwacht Terpstra ‘een gezonde groei’. “Al zal het niet de groei zijn die we vorig jaar hebben doorgemaakt. We gaan onze diensten op het gebied van fulfilment verder uitbreiden en zijn begonnen met internetverzendingen. Wij willen sales en distributie verzorgen binnen elk mogelijke vorm. En al is de huidige markt moeilijk, we zijn redelijk optimistisch over de toekomst.” T2 Entertainment heeft vele bands en artiesten onder contract staan. Zij willen een aantal daarvan extra gaan promoten voor het festivalseizoen van 2015. T2 Entertainment neemt het hele marketing en promotiegebeuren voor haar rekening. Ze vinden het ook belangrijk dat er nu een eigen ‘smoel’ gegeven wordt aan het te ontwikkelen materiaal.
2
©
FP-MCM , uitsluitend voor gebruik binnen ROC Friese Poort, afdeling Mediatechniek
Opdracht
2.0 ec
T2 Entertainment geeft jou de opdracht om van de band/artiest naar keuze het volgende te laten ontwerpen en uitvoeren. 1 2 3 4 5
een een een een een
representatieve DVD omslag. (niet voor de Signmakers) bijpassende bedrukking van de DVD zelf. (niet voor de Signmakers) bedrukking voor T-shirts (DTPers: alleen ontwerp + opmaak) complete autobelettering (Busje/Van) (DTPers: alleen ontwerp + opmaak) sticker van het logo (niet voor DTPers)
Er moet eerst een offerte worden samengesteld op basis van eigen werkzaamheden. Het produceren van de diverse eindproducten neemt T2 Entertainment voor haar rekening. De contacten lopen via T2 Entertainment @gmail.com en de contactpersoon zal zich tijdens de briefing bekend maken. De aanleverspecificaties overleg je met de docent. De DVD-hoes en DVD-bedrukking moeten als werkelijke hoes en CD/DVD worden uitgewerkt. De producten moeten allemaal op CD worden ingeleverd. Ook het werkverslag (pdf) wordt ingeleverd samen met de kleurgescheiden prints. Van de autobelettering moet een presentatiemodel voor de klant worden gemaakt in Photoshop. De Signmakers maken daarnaast nog een voor Sign bruikbaar Illustratorbestand op schaal 1:10. De T-shirt bedrukking wordt door de Signmakers ook daadwerkelijk uitgevoerd. Houd hierbij rekening met de productiemogelijkheden hier op school. De Signmakers ontwerpen een sticker van het logo van de Band in minimaal 2 kleuren (sluitwerk). Uitvoeren en opplakken. Vaste onderdelen van dit project: Keuze band /artiest Planning (hoeveel tijd per product) Berekening uurtarief (uitzoeken op Internet) Offerte (schatting van tijd + kosten) Urenregistratie (formulier staat digitaal op Shared) Eindpresentatie Werkverslag: urenregistratie; voorbeeldmateriaal; offertes; verantwoording keuzes; ontwikkeling eindproducten; kleurscheidingen; reflectie Evaluatie
3
©
FP-MCM , uitsluitend voor gebruik binnen ROC Friese Poort, afdeling Mediatechniek
Specificaties Minimumeisen die gelden voor alle eindproducten (producten 1 t/m 4): • Naam voor de band + logo • Logo van T2 Entertainment • Vormgeving past bij soort muziek en artiest/band • Afbeeldingen bewerkt volgens ‘mediaspecificaties’ • Printklaar (kleurgescheiden prints) Specifieke eisen voor elk onderdeel: DVD omslag: • Afbeelding van de band/artiest + naam + logo • DVD- en T2 Entertainment logo • Voorkant, rug, achterkant (met info over band/artiest + pictogrammen en barcode etc.) • Full color + vernis CD/DVD bedrukking: • Naam van de band of artiest + logo • Eventueel afbeelding • DVD- + T2 Entertainment logo • Stansvorm T-shirt: • Naam band/artiest (+ evt. een afbeelding) • (houd rekening met keuze van kleur van het T-shirt) • T2 Entertainment logo Autobelettering: • Naam band + logo • Logo T2 Entertainment • Vormgeving past bij soort muziek • informatie over de band/artiest • informatie over hun tour (minimaal 10 concerten) • type auto: Busje of Van
4
©
FP-MCM , uitsluitend voor gebruik binnen ROC Friese Poort, afdeling Mediatechniek
Plan van aanpak Planning
week
onderwerp
resultaat
45/46 Voorbereidingsfase: • Zoek voorbeelden van de te realiseren producten die als voorbeeld gaan dienen voor je eigen mediauitingen. • Verzamel informatie over je gekozen artiest. Bereid dit materiaal op een dusdanige manier voor dat het geschikt is voor verder verwerking (zie bijlage mediaspecificaties). • Maak een planning voor deze periode. 47
5
• • •
Zet de structuren op voor de te realiseren producten. Maak het urenregistratie formulier in orde. Maak de offerte in orde.
48
Uiterlijke week voor het opsturen van de offerte Voorbereidingsfase: • Verzamel informatie over je gekozen artiest. Bereid dit materiaal op een dusdanige manier voor dat ze geschikt zijn voor verder verwerking (zie bijlage mediaspecificaties). • Zet de structuren op voor de te realiseren producten.
49
Voorbereidingsfase: • Verzamel informatie over je gekozen artiest. Bereid dit materiaal op een dusdanige manier voor dat ze geschikt zijn voor verder verwerking (zie bijlage mediaspecificaties). • Zet de structuren op voor de te realiseren producten.
50
Realisatie fase: Realiseren van de media uitingen
©
Briefing
Informatie artiest
Planning/offerte
Urenregistratie
Urenregistratie
Offerte mailen
aftekenmoment
FP-MCM , uitsluitend voor gebruik binnen ROC Friese Poort, afdeling Mediatechniek
51
Uiterlijke week voor tussenpresentatie c.q. werkoverleg van eindproducten aan T2 Entertainment
02
Realisatiefase: Realiseren media-uitingen
03
Realisatiefase: Realiseren media-uitingen
04
TOETSWEEK Presentatie eindproducten Evaluatie van resultaten Bespreken financiële resultaten In week 04 lever je je project op CD-rom in. Lever de bijbehorende prints bij voor drukwerkproductie
6
©
FP-MCM , uitsluitend voor gebruik binnen ROC Friese Poort, afdeling Mediatechniek