forum VOOR DAVIDSFONDS BESTUURSLEDEN
Davidsfonds Oudenaarde boekt succes met expo
‘Heden ik, morgen jij’ focust op het funeraire erfgoed van Oudenaarde
P706330 | Afgiftekantoor: 3000 Leuven Mail
Driemaandelijks tijdschrift Jaargang 2011-2012
nr. 2 | winter 2011
inhoud ,Blik-opener [1-2] Hoe De Nacht van de Geschiedenis inspirerend nawerkt.
,Welkom [3]
Zoals elk du urzaam succes ontstond de tentoonstelling ‘Heden ik, morgen jij’ uit een,Bestuur [4-6] halve mislu kking. Dat is misschien de belangrijkste boodschap die Jan Amez, voor- Het bestuur uitgebreid. Zorg dat u opvalt zitter van D avidsfonds Oudenaarde de lezers van Forum wil meegeven. Geduldig blijven do orzetten tot alle elementen in elkaar passen. Met die grote tentoonstelling ,Idee [7] wist D avidsfonds Oudenaarde dezelfde bezoekersaantallen te bereiken als tijdens Meer dan 160 litede ver bouwingswerken van het stadhuis toen de Oudenaardse wandtapijten in de raire topactiviteiten St.-Walburgakerk hingen. om op te toasten.
,Beweging [8-9] Gaston Bogaert getuigt: familiale sfeer maakt hét verschil
,Rode loper [10-12] Tournee ‘Vers Geperst’ is topper
,Levenslijn [12] ▲
Succes dankzi j de i deeën van de werkg roep ‘De Nacht van de
Leerproces Aan de tentoonstelling ging een lang leerproces van de werkgroep ‘ De Nacht van de Geschiedenis’ vooraf. Die werkgroep was na jaren experimenteren klaar voor een grotere opdracht. Doorgaans bracht Davidsfonds Oudenaarde met ‘De Nacht’ een gevarieerd programma met een geleide wandeling in combinatie met korte presentaties in de vorm van toneelstukjes, historische uitleg en/of het tonen van materieel erfgoed. De avond werd meestal afgesloten met een natje en een overzichtelijke brochure opdat de bezoekers het thuis nog eens konden nalezen. Met het cultuurelement ‘tentoonstelling’ had de werkgroep in 2009 al eens geflirt. De ‘Nacht’ sneed toen het thema ‘Van onder het stof.’ aan. We konden toen
1
Geschiedenis’.
rekenen op een professioneel verzamelaar van historische kledingstukken uit de Belle Epoque (1890-1914). Het tekort aan een tentoonstellingsruimte bracht ons in contact met de stad. Dit leidde uiteindelijk tot de tentoonstelling ‘Smalle taille, dikke poep’, maar onze ideeën en het hele project was toen al overgenomen door een gretige cultuurdienst van de stad die wel de ruimte en de financiële mogelijkheden hadden om tot de kwaliteitsvolle afwerking te komen die we zelf niet konden leveren.
,Kalender [13-16] Het nieuwe aanbod van Universiteit Vrije Tijd
,Evenement van de winter [15] Met de autobus naar familiemusical ‘Fiddler on the roof’
De Nacht van de Geschiedenis inspireert
Te winnen!
Naar aanleiding van het thema ‘Op leven en dood’ van De Nacht van de Geschiedenis 2010 wou de werkgroep het opnieuw wagen om haar klassieke activiteit van > korte stukjes dicht- en toneelwerk
5 exemplaren van
het nieuwe Vlaamse Miniaturenboek [11]
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 1
15/12/11 10:55
blik-opener in combinatie met een funeraire erfgoedwandeling uit te breiden met een tentoonstelling van doodsprentjes van personen die begraven liggen op de oude begraafplaats van Oudenaarde. De grote moeilijkheid van het tentoonstellingsproject ‘Heden ik, morgen jij’ lag opnieuw in de zoektocht naar een gepaste ruimte. We zochten een locatie aan een financieel haalbare prijs die ons kwaliteitsvol product op een veilige manier zou kunnen brengen en die tevens voldoende bezoekers naar onze tentoonstelling zou kunnen lokken. Met ‘De Nacht’ van 2010 leerden we opnieuw de grenzen van onze beperkingen kennen om binnen een nauwgezet tijdskader en financiële marge de nodige logistieke steun te vinden om een volwaardige tentoonstelling op te zetten. De ultieme deadline hebben we moeten loslaten. Niet gejammerd. Van één element waren we toen immers overtuigd. Met de mensen rondom de tafel hadden wij de werkkracht, de creatieve ideeën, de expertise en het cultureel erfgoedmateriaal in huis om een geslaagd cultureel eindproduct af te leveren.
Uniek kader Uiteindelijk is ons Davidsfondsbestuur erin geslaagd om in de centrumkerk van
▲
Het uni eke kader van de S
Oudenaarde, de St.-Walburgakerk, een uniek kader te vinden. De passage langs de kerk is door de nabijheid van de markt en het andere cultuurpatrimonium zo groot en de architectonische pracht van de kerk zo aantrekkelijk dat het zowel de toevallige voorbijganger als de bussen toeristen uitnodigt om een bezoekje te brengen aan de kerkschatten. De tijd bracht dan weer de financiële ruimte mee door de subsidiekanalen aan te spreken bij de stad en de provincie Oost-Vlaanderen. Een inkomprijs was echter uitgesloten ommwille van het inpalmen van een publieke ruimte.
Funerair erfgoed Eénmaal de plaats gekozen en de subsidies gevonden waren alle kritische succesfactoren aanwezig. We konden rekenen op vele enthousiaste verzamelaars en bruikleengevers van doodsprentjes. Met een universeel, mystiek onderwerp als de dood konden wij zowel de toeristen aanspreken, als de cultuurliefhebbers, de verzamelaars, de bewoners en het plaatselijk sociaal weefsel om de herinneringen aan hun verloren dierbaren op te halen. De nodige partnerschappen met de kerk en de vrijwilligers van ‘Kerkonthaal’, de toeristische dienst en de gidsen waren aangegaan. In de
int-Walburgakerk was een m eerwaarde.
▲
volle lengte van de zijbeuken stonden de vitrinekasten met doodsprentjes, de panelen met historische uitleg en met vergrote foto’s van een begrafenisstoet en funerair erfgoed. Het geheel werd afgewerkt met in de kerknissen net geen ‘tableau vivants’ van paspoppen in oude rouwkledij, een kostuum van de kerkbaljuw, prachtige begrafeniskazuifels en zelfs een unieke berechtingslantaarn. Het totaalbeeld was een streling voor het oog en alle details zaten tegelijk goed: het funerair erfgoed, de historische verhalen, de versiering. Kortom alles!
Succes dankzij de ganse bestuursploeg Hoewel alles begint met een werkgroep met gedeelde verantwoordelijkheid, buigt een tentoonstelling uiteindelijk op de inzet van het gehele Davidsfondsbestuur en van vele naaste vrijwilligers. Mensen die op uren dat de kerk openstaat een oogje in het zeil houden en een afgewerkte brochure als souvenirtje te koop aanbieden. En toch verdient één belangrijk persoon veel hulde. Er was een persoon die telkens op zoek naar meerwaarde mensen aanbracht, van een toeristische gids, een verzamelaar van kledij, een fotograaf enz. en die tegelijkertijd de verantwoordelijke medewerker was voor de afwerking en de kwaliteitscontrole.
De kwaliteitscontrole zorgde voor een succesexpo.
telex ,Leesmap voor Sprakeloos Het aanbod van de Davidsfonds leesmappen wordt uitgebreid met Sprakeloos van Tom Lanoye. De leesmap rond dit spraakmakende boek dat de aftakeling van Lanoyes moeder vertelt, kan u bestellen via leesgroepen@davidsfonds. be. Bovendien kregen de al verschenen mappen rond De helaasheid der dingen van Dimitri Verhulst en Paolo Giordano’s De eenzaamheid van de priemgetallen
2
een nieuw jasje. Ook die kan u bestellen via bovenstaand adres. Alle leesmappen kosten 4 euro voor Davidsfonds leden, verzendingskosten inclusief. ,Gewestvergaderingen en bestuursuitbreiding Tijdens de gewestvergaderingen van september 2011 werd een nieuwe bestuursuitbreidingsmethodiek voorgesteld die, als ze goed wordt
toegepast, hoopvolle resultaten oplevert. Het thema ‘Uitgebreid. Het bestuur met meer’ sprak vele afdelingsbesturen aan. Meer dan 922 bestuursleden waren op die regionale ontmoetingen aanwezig. Ze vertegenwoordigden 362 afdelingen (70,29%). Davidsfonds Zwalm, Gierle, Diest, Eksel, Ruiselede… pasten ondertussen die methodiek met succes toe en wisten heel wat nieuwe medewerkers te rekruteren.
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 2
15/12/11 10:55
welkom Ambachten- en vrijetijdsmarkt lokt massa Davidsfonds Dilbeek-Wolsem organiseerde met groot succes en met veel belangstelling een artisanale markt. Een huis-aan-huis-bedeling van folders en uitnodigingen was niet vreemd aan dat succes. Op die markt kon je een beeldhouwer aan het werk zien, evenals een houtsnijder, een vioolbouwer, een herborist, een glazenier, een kaarsenmaker... Je kon er ook je eigen juwelen creëren. Je kon genieten van prachtige iconen. Je kon mandenvlechters observeren. En nog veel meer. Voorzitter Guido Andries benadrukt dat
standhouders niet alleen tentoonstelden maar ook hun ambacht demonstreerden en daarbij de bezoekers actief betrokken. Bovendien kon iedereen een initiatie wipschieten volgen en was er een stand met streekbieren. Ter plaatse werden wafels gebakken. Waarom Davidsfonds DilbeekWolsm zo’n markt organiseerde? Guido Andries legt uit: ‘Vele ambachten behoren tot ons cultureel erfgoed. Ze zijn bovendien een leuke vrijetijdsbesteding. En kan men zo’n markt niet organiseren als het idee komt van een lid van uw afdeling?’
Davidsfonds in de lift Het nieuwe culturele jaar 2011-2012 is nog maar net goed en wel gestart of de eindejaarsfeesten komen er al weer aan. Oké, ik ben er misschien wat vroeg bij, maar zodra we onze klokken op winteruur zetten en de boekenbeurs zijn deuren opent, zijn de eerste winkeletalages en reclamefolders in kerstsfeer niet zo ver meer weg. En normaal gezien ben ik een overtuigd voorstander van het principe: toon wie je bent door
wat je doet, en niet door wat je zegt. Maar met de eindejaarsperiode in aantocht durf ik op dat principe al eens een uitzondering te maken – tot grote tevredenheid overigens van de hoofdredacteur die in zijn nachtmerrie al een voorwoordloze Forum zag verschijnen. Ik waag me dus aan een schier onmogelijke poging om de essentie van het Davidsfonds samen te vatten in enkele woorden volgens de principes van de liftoefening. En dan heb
ik het natuurlijk niet over een of andere nieuwe cosmetische behandeling, maar over de uitdaging om iets aan een onbekende in de lift uit te leggen vooraleer die lift de verdieping bereikt heeft waar je moet uitstappen. Hier gaan we, op hoop van zegen!
Jeroen Sleurs Algemeen directeur
Wat?
Het Davidsfonds brengt kwaliteitsvolle cultuurbeleving met de focus op taal, geschiedenis en kunst
Voor wie?
voor alle inwoners (en bezoekers) van Vlaanderen voornamelijk volwassenen, waar mogelijk samen met hun (klein)kinderen
Hoe?
via 10.000 grote en kleine evenementen, cursussen, reizen en boeken die een relatief grote (tijds)inspanning vragen van de deelnemer (‘slow culture’), maar in ruil ook veel inhoudelijke verdieping schenken (in een omgeving met vooral veel ‘fast culture’) gedragen door een sociaal-cultureel netwerk van duizenden bestuursleden en andere vrijwilligers, beroepskrachten, artiesten, auteurs, docenten, muzikanten, sprekers, reisbegeleiders…
Door wie?
Waarom?
omdat we op die manier willen bijdragen tot sociale duurzaamheid of gemeenschapsvorming en maatschappelijke activering, zo u wil en omdat cultuur mensen aanzet om na te denken, een mening te vormen en te toetsen aan die van anderen. Cultuur is ook wat onze ouders voor ons achterlieten en wat wij aan onze kinderen overdragen. Onze taal, onze geschiedenis en onze kunst bepalen mee onze identiteit. Het besef daarvan is noodzakelijk om met een gezonde dosis zelfvertrouwen in interactie te treden met de geglobaliseerde wereld.
,Welkom Het voorbije werkjaar 2010-2011 waren er zo’n 5.100 be stuursleden en ‘losse’ medewerkers actief in het Davidsfonds. Er werden 166 n ieuwe bestuursleden geregistreerd (dat is in vergelijking met de vorige jaren een lichte toename). 115 af delingenwisten één of meerdere nieuwe bestuursleden te werven. Om de uitstroom van bestuursleden te compenseren zouden er jaarlijks zo’n 200 nieuwe
mensen zich moeten engageren in de bestuursploegen. ,Roets 2012 cadeau Aangezien 2011 het Europees Jaar van de Vrijwilliger is, wil Vlaams minister van Vlaamse Rand Geert Bourgeois de vrijwilligers in de zes faciliteitengemeenten in de Vlaamse rand extra in de bloemetjes zetten en schenkt hen de Roetskalender 2012.
,Zeg het met poëzie Om het Nederlandstalig karakter van hun gemeente te versterken organiseert Davidsfonds Drogenbos in het voorjaar 2012 een literair-poëtisch project. Bij markante en historisch belangrijke gebouwen en monumenten zal de afdeling borden plaatsen met gedichten. Een publicatie en een wandeltraject begeleiden dat project. >
davidsfonds forum forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 3
3
15/12/11 10:56
bestuur De uitdaging
Bestuursuitbreiding: maak het verschil Bestuursuitbreiding, -vernieuwing, verjonging… zijn uitdagingen waarmee afdelingsbesturen worden geconfronteerd. Het werven van nieuwe bestuursleden lukt, maar vraagt inspanning. Nieuwe medewerkers voor uw bestuur komen niet zomaar aanvliegen. Wie zich de moeite getroost om mensen aan te spreken en te overtuigen dat zij in het Davidsfonds kansen krijgen om hun vrijwilligersengagement uit te bouwen op hun maat, kan succes boeken. Maar wij zijn er ons van bewust dat er afdelingsbesturen zijn die er niet meer in lukken om kandidaat-bestuursleden individueel aan te spreken. Voor die afdelingen ontwikkelde het Davidsfonds een nieuwe methode die hoopgevende resultaten oplevert. Het is geen toverformule. Maar die aanpak werkt wel als de afdelingsbesturen ze goed toepast. Op de gewestvergaderingen van september-oktober 2011 werd die bestuursuitbreidingsmethodiek voorgesteld.
Zorg dat u opvalt Vele afdelingsbesturen gaan op zoek naar nieuwe medewerkers. Zij stellen zich daarbij vragen? Zijn er nog vrijwilligers te vinden die zich willen inzetten? Willen jongeren nog meewerken? Zijn vrijwilligers nog bereid om zich te engageren voor taken met een grotere verantwoordelijkheid? En zo ja hoe kunnen zij dan die vrijwilligers dan overtuigen om zich in te zetten in en voor het Davidsfonds? Hoe moeten zij dat aanpakken? Er zijn in Vlaanderen honderden, ja duizenden verenigingen die op zoek zijn naar vrijwilligers. De ‘vrijwilligersmarkt’ is dus een sterk concurrentiële markt met het principe van vraag en aanbod. Zowel de vraag als het aanbod is groot en gevari-
▲
Klinken op het succes. Zorg voor sfeer en gezelligheid.
eerd. Dus wat u als Davidsfonds afdeling aanbiedt moet goed en aantrekkelijkzijn. Kortom ieder afdelingsbestuur zou best nadenken hoe men het verschil maakt t.o.v. andere organisaties? Hou rekening met de maatschappelijke context die voortdurend in beweging is en waardoor ook de vrijwilligers en het vrijwilligerswerk veranderen. Het is daarom belangrijk om op een goede manier de bezieling, de competenties en het kritischengagement van vrijwilligers optimaal te vertalen in het Davidsfonds.
De formule: korte voorstelling
kleedt men gezellig en sfeervol in via een ontbijtformule bv. Op die ontmoeting wordt het Davidsfonds en zijn werking voorgesteld via een goed voorbereide en visueel overtuigende powerpointpresentatie. Een belangrijk onderdeel van die presentatie is de voorstelling van de lokale werking. In die presentatie moet ook duidelijk worden geschetst waarom en waarvoor men nieuwe medewerkers wenst te rekruteren. Wenst u meer informatie over deze nieuwe uitbreidingsmethodiek, dan kunt u zich wenden tot de regionale medewerkers. Een infopakket vindt u ook op www.davidsfonds.be/intranet zie rubriek ‘Bestuurswerking’.
De bestuursleden én hun partners nodigen 15 tot 20/30 kandidaat-vrijwilligers uit voor een informatieve bijeenkomst. Een persoonlijk bezoek met een aanstekelijke uitnodiging is een pluspunt.
Nieuwe dynamiek
Die bijeenkomst plant men best op een ogenblik dat mensen tijd hebben. Dat kan op een (vrijdag) avond maar ook op een zondagvoormiddag. Die bijeenkomst
Davidsfonds Diestwas toe aan een bestuursuitbreiding en –verjonging. Het afdelingsbestuur besefte dat zij er alleen niet ‘uitkwamen’. Het individueel aanspreken van kandidaten leverde geen
telex ,Weer duizenden deelnemers voor zomerzoektocht De 25ste editie van de Davidsfonds zoektocht vond deze zomer plaats in de Rupelstreek en het Vaartland. Startgemeente was Reet dat zijn 700 jarig bestaan vierde. Meer dan 20.000 deelnemersnamen deel aan. In totaal werden er meer dan 5.000 deeln emingsbrochuresverkocht door 178 Davidsfonds afdelingen. De oplossingen op de zoektochtvragen vindt
4
u terug op www.davidsfonds.be en in het januarinummer van Omtrent. Naar aanleiding van het Mercatorjaar verkent de zoektocht volgende zomer het Waasland met als startplaats Sint-Niklaas. ,Geertrui Clarysse neemt afscheid Gedurende meer dan 15 jaar was Geertrui Clarysseactief voor Universiteit Vrije Tijd Davidsfonds. Eerst als educatief medewerker, later als directiemedewerker.
Onder haar impuls groeide Universiteit Vrije Tijd uit tot een van de belangrijkste en succesrijkste gespecialiseerde vormingsinstellingen in Vlaanderen. Op 1 december 2011 nam ze afscheid. Maar als bestuurslid van Haacht blijft ze zich inzetten voor het Davidsfonds. Vanaf 1 december 2011 is An Dodion de nieuwe directiemedewerker en zal Mieke Gielis als nieuwe stafmedewerker het team van Universiteit Vrije Tijd vervoegen.
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 4
15/12/11 10:56
bestuur
▲
Ontbijtsessie m et i nfomoment st uurt beel dvorming o ver Davi dsfonds bij.
resultaten op. Daarom besloot het Diestse afdelingsbestuur om die nieuwe bestuursuitbreidingsmethodiek uit te proberen en nam daarvoor contact op met regionaal medewerker Hugo Poelmans. Samen met hem paste het bestuur die methode succesvol toe. Voorzitter Fons Elst getuigt: ‘Wij opteerden ook voor die methodiek omdat wij aanvoelden dat de kans op succes groter was. Wij wisten van tevoren dat wilden wij resultaten boeken, wij de werking in vraag moesten stellen. Wat kan de rol zijn van het Davidsfonds in Diest? Wat willen wij realiseren? Waar zijn we goed in? Waar kunnen wij nieuwe accenten leggen? En in functie van die vragen werd een lijst met kandidaat-bestuursleden samengesteld.’ Het resultaat mocht er zijn: 3 nieuwe bestuursleden en aantal mensen die bereid waren om mee te werken met de voorbereiding en uitwerking van activiteiten. Fons Elst verklaart het succes: ‘Wij hadden de kandidaten persoonlijk een uitnodiging bezorgd voor de infovergadering. Bovendien hadden wij ervoor
,U kan helpen… Een informatieve folder ‘Vindt u cultuur belangrijk?’ vraagt Davidsfonds leden en sympathisanten om het Davidsfonds een steuntje in de rug te geven in de vorm van een gift of een legaat. Met die extra steun kan het Davidsfonds (zeker nu de subsidies verminderd zijn) zijn werking verder blijven dynamiseren en innoveren. Die folder die men kan verspreiden op ruimere schaal, kunt u gratis bekomen bij
gezorgd dat de zaal van het Cultuurcentrum zeer gezellig en uitnodigend was voor de kandidaat-bestuursleden. Vooral de powerpointpresentatie was voor de kandidaat-bestuursleden een verrassing en stuurde de beeldvorming bij dat het Davidsfonds alleen maar ‘boeken’ betekent. Het niet dwingende, het vrijblijvende karakter van deze infovergadering is zeker een pluspunt. Wie interesse had om mee te werken werd wel uitgenodigd voor de volgende bestuursvergadering.’ Nieuwe mensen in het bestuur, betekent ook een nieuwe manier van werken. ‘Daarvan zijn wij ons bewust.’, haakt Fons Elst in op onze bemerking, ‘Tijdens de voorbereidende vergaderingen kwam dat aspect ter sprake. Wij wisten dat met nieuwe mensen de werking kan veranderen. Ook hielden wij er rekening mee dat de opvang van de nieuwe bestuursleden niet mocht worden verwaarloosd.’
Nieuwe ideeën, nieuwe leden, nieuwe activiteiten Ook in Ruiselede kende de nieuwe bestuursuitbreidingmethodiek succes. De ontbijtsessie leverde 5 nieuwe bestuurs-
Jan Vaes (
[email protected]). ,Davidsfonds leden kiezen voor Cartoons Cartoons 2011 is het meest succesvolle boek bij de 43.000 leden die dit jaar hun lidmaatschap hernieuwden. Een niet echt onverwachte topper. Verrassender is het grote succes van de historische roman van Joris Tulkens over Johanna de Waanzinnige. Een andere positieve uitschieter
leden op (en nog 2 andere kandidaten verklaarden zich bereid om volgend jaar aan te sluiten bij het bestuur). De verklaring voor dit succes? Secretaris Gerda Meulebrouck denkt dat het vrijblijvend en niet dwingende karakter van zo’n ontbijtsessie een mogelijke verklaring is. Maar er is natuurlijk meer. Gerda Meulebrouck verduidelijkt: ‘Op aanraden van regionale medewerker Paul Verleyen hebben wij een lijst samengesteld met een 20-25 kandidaat-bestuursleden. Van de meesten hadden wij wel een vermoeden dat zij interesse hadden in het Davidsfonds. Via netwerking kennen de bestuursleden trouwens heel wat mensen in ons dorp. Wij hebben die kandidaten ruim vooraf trouwens persoonlijk aangesproken en hen vrijblijvend uitgenodigd voor de ontbijtsessie.’
▲
Geef nieuwe bestuursleden ruimte om te groeien in hun engagement.
Goed om weten is dat Davidsfonds Ruiselede die ontbijtsessie koppelde aan de presentatie van het boekenpakket (Vers Geperst). Dat had een aantal voordelen. Gerda Meulebrouck vult aan: ‘Wij hebben voor de presentatie van het boekenpakket altijd heel veel belangstelling. Het is een echt ontmoetingsmoment geworden voor en met onze leden. Het leek ons daarom een geschikt moment om de
is het Wensdoosje. Ook de geschenkboeken Spiegel van de Middeleeuwen en Romaanse Beeldhouwkunst doen het uitstekend. Opvallend is ook dat het aantal leden dat kiest voor een lidmaatschap zonder boeken, voor het eerst daalt sinds vele jaren. Positieve blikvanger is de toename van het aantal afgenomen titels met een duidelijke verhoging van de gemiddelde lidmaatschapsbijdrage als gevolg. davidsfonds forum forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 5
5
15/12/11 10:56
bestuur kandidaat-bestuursleden uit te nodigen voor de ontbijtsessie die plaats vond vanaf 9 uur. Een 15-tal kandidaten zijn op die uitnodiging ingegaan. Om 10 uur startte de ‘Vers Geperst’-activiteit en splitste ons bestuur zich op.’ Graag wilden wij vernemen hoe Davidsfonds Ruiselede 5 tot 7 nieuwe medewerkers in hun bestuursploeg laat integreren. Gerda Meulebrouck is zich ervan bewust dat de bestuurswerking grondig kan en misschien zelfs zal veranderen. ‘Wij hopen dat die nieuwe medewerkers nieuwe ideeen en misschien ook nieuwe leden zullen aanbrengen. Daarom moet er ruimte zijn voor hun eigen inbreng. Wat willen zij? Hoe zien zij de toekomstige werking? Hoe willen zij groeien in hun engagement? Hoe voelen zij zich in de ploeg?’, besluit Gerda Meulebrouck.
die methodiek absoluut aanbevelen aan andere afdelingen.’, opent Jozef Vanherck het interview. ‘Wij wisten niet goed hoe wij die toch wel nodige bestuursvernieuwing en -uitbreiding moesten aanpakken. Dankzij regionaal medewerker Hugo Poelmans maakten wij kennis met die nieuwe methodiek. Het resultaat: 4, 5 nieuwe medewerkers.’, weet Jozef Vanherck ons te melden. De verklaring voor dat succes? Jozef Vanherck somt een aantal verklaringen op: ‘Op de eerste plaats het concept
met de powerpointpresentatie die de aanwezigen wist te overtuigen dat het Davidsfonds veel meer is dan alleen maar ‘boeken’. Belangrijk is ook de samenstelling van een goede kandidatenlijst. Wij hebben ervaren dat de respons goed is, als men de kandidaten persoonlijk aanspreekt en uitnodigt voor een informatieve uitbreidingsvergadering. Vooral het niet dwingende, tot niets verplichtende karakter nodigt uit om aanwezig te zijn en zich te engageren.’.
Meer dan alleen maar boeken Ook voor secretaris Jozef Vanherckvan Davidsfonds E kselgelooft rotsvast in de kracht van de nieuwe methodiek om bestuursleden te werven. ‘Wij kunnen
▲
De powerpresentatie overtuigt aanwezigen dat het Davidsfonds een dynamische cultuurbeweging is.
Op zoek naar nieuwe medewerkers
Uitgebreid. Het bestuur met meer Wij hadden in het bestuur in het begin onze twijfels of die formule wel zou werken. Maar nu zijn wij overtuigd. Wij kunnen dat concept ten zeerste aanbevelen. Mark Gheysen, secretaris Gullegem Mensen individueel aanspreken voor een bestuursfunctie lukte niet zo goed, en, geïnspireerd door het succes van de ontbijtsessie van onze buurafdeling Zingem, besloten wij in het bestuur om die formule ook uit te proberen. Lydie Niemegeers, voorzitter Asper Kans op succes is veel groter. Fons Elst, voorzitter Diest Een speciale uitnodigingsbrief en een herinneringstelefoontje zijn geen overbodige luxe. Jan Amez, voorzitter Oudenaarde Wij bezorgden persoonlijk aan de kandidaten een uitnodigingsbrief. Lydie Niemegeers, voorzitter Asper Een goede kandidatenlijst samenstellen en een informatieve powerpointpresenta-
6
tie maken het verschil. Mark Gheysen, secretaris Gullegem Ga naar de kandidaten met een duidelijke boodschap waarom wij hen in het bestuur willen. Jan Amez, voorzitter Oudenaarde Bij de samenstelling van de lijst met kandidaten hebben wij vooral gezocht naar mensen die elkaar kenden en met elkaar bevriend zijn. Lydie Niemegeers, voorzitter Asper Het is niet onbelangrijk om een bijzondere, exclusieve locatie te zoeken. Mark Gheysen, secretaris Gullegem De powerpointpresentatie is niet alleen voor de kandidaat-bestuursleden maar ook voor de bestuursleden zelf een verrassing, omdat die presentatie illustreert dat het Davidsfonds veel meer is dan een uitgeverij. Fons Elst, voorzitter Diest Het niet-dwingende, tot niets verplichtende informatief karakter van de ontbijtsessie’ werkt positief. Jozef Vanherck, secretaris Eksel
Via die nieuwe medewerkers wilden wij nieuwe ideeën binnenbrengen, wilden wij de inzet van alle bestuursleden een nieuw elan geven. Jan Amez, voorzitter Oudenaarde Wij willen die nieuwe medewerkers de kans geven om te groeien in hun bestuursfunctie. Daarom moet het bestuur ook ruimte laten voor de inbreng van die nieuwe medewerkers. Gerda Meulebrouck, secretaris Ruiselede Wij zochten vooral jonge bestuursleden – prille veertigers - en stelden in functie van die optie een kandidaten-lijst samen. Lydie Niemegeers, voorzitter Asper De uitbreiding zorgde ervoor dat de taken in het bestuur werden herverdeeld waardoor er een nieuwe dynamiek ontstond. Mark Gheysen, secretaris Gullegem Wij moeten er ons van bewust zijn dat nieuwe medewerkers zich niet levenslang meer willen engageren. Gerda Meulebrouck, secretaris Ruiselede
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 6
15/12/11 10:56
idee Toast Literair
Het grootste taal- en leesontbijt in Vlaanderen Op zondagvoormiddag 22 januari 2012 vindt op meer dan 150 plekken in Vlaanderen de tweede editie van Toast Literair plaats. Die zondag beleven duizenden mensen een literaire of poëtische ochtend met een heerlijk ontbijt of een feestelijke toost op het nieuwe jaar. Een moment om naar uit te kijken!
Een overdonderend succes Het resultaat van de eerste editie van Toast Literair was een overweldigend succes: meer dan 120 Davidsfonds afdelingen sprongen op de kar en verwelkomden zo’n 8.500 deelnemers. En ook dit jaar wordt Toast Literair ongetwijfeld een topevenement. Door het massale enthousiasme vanuit de afdelingen – er zijn dit jaar maar liefst 30 inschrijvingen meer dan vorig jaar – hopen we de kaap van 10.000 deelnemers te overschrijden.
Brochures en affiches op komst Nu de folder met alle activiteiten stilaan vorm krijgt, zetten we de laatste rechte lijn in naar het grootste literaire ontbijt. De brochures en de affiches worden op 5 december 2011 geleverd en verstuurd naar de organiserende afdelingen. Dat betekent dat u midden december de levering van uw bestelling kan verwachten. Het promotiemateriaal kan u bestellen via Kathleen Haesaerts 016/310.600 of
[email protected].
Radio 1 en Knack Voor Toast Literair voorziet Davidsfonds Evenementen opnieuw een uitgebreide promotiecampagne. Daarvoor is er een samenwerking met mediapartners Radio 1 en Knack. Zo zal de uitzending van Friedl’ – een leven in boeken op zondagmorgen 22 januari 2012 in het teken staan van Toast Literair. Er zullen ook promotionele spots op Radio 1 te horen zijn in de weken voor het literaire ontbijt. Knack zal niet alleen advertentieruimte voorzien maar zal de brochure midden januari ook meesturen met het Knack-pakket. U leest er meer over in een nieuwe Info Toast of in de programmabrochure van Toast Literair.
aan Toast Literair. De programmabrochure wordt samen met dat nummer van Omtrent verstuurd, en valt dus in de week van 2 januari 2012 bij alle Davidsfonds Cultuurkaarthouders in de bus. Vergeet echter niet dat het persoonlijk bezorgen van de programmabrochure aan uw Cultuurkaarthouders aanzienlijk meer impact heeft. Via Omtrent gaat de bijlage misschien verloren. De bijlage bij Omtrent is bovendien vooral bedoeld voor Cultuurkaarthouders waarvan de afdeling geen Toast Literair organiseert. Die mensen pikken zo misschien wel in op uw activiteit.
Korting bij Colruyt Ook dit jaar kan u bij Colruyt 15% korting
krijgen op ontbijtproducten. In een volgende Info Toast verneemt u de specifieke voorwaarden voor deze actie.
Zes flessen cava kopen = twaalf flessen krijgen Net zoals bij de eerste editie van Toast Literair krijgt u een interessante afdelingspromotie bij wijnhandelaar La Buena Vida. Het Molse bedrijf schenkt elke afdeling die zes flessen cava bestelt zes flessen gratis. Als u twaalf flessen bestelt, krijgt u er dus twaalf gratis. Voor tien flessen zijn er dat zes. Wie dertien flessen bestelt, krijgt er twaalf gratis, enzovoort. Alle info in verband met bestellingen en afhaalpunten verneemt u via Info Toast.
Brochure bij Omtrent Het januarinummer van Omtrent zal ook heel wat redactionele aandacht besteden davidsfonds forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 7
7
15/12/11 10:56
beweging Gaston Bogaert getuigt over de unieke familiale, gezellige sfeer van Davidsfonds Welle
Mij nooit beklaagd dat ik mij engageerde voor het Davidsfonds Welle, een deelgemeente van Denderleeuw, telt 5.000 inwoners. In die gemeente is een zeer actieve Davidsfonds afdeling actief met meer dan 200 leden prominent aanwezig. Een van de vele drijvende krachten achter de uitstekende werking van deze Davidsfonds afdeling is Gaston Bogaert, secretaris en Davidsfondser met hart en ziel. En van het eerste uur. Met hem had Forum een boeiend gesprek over zijn drijfveren, over de werking van een afdeling in een landelijke gemeente. Een zelfrelativerend gesprek met een kwinkslag en uitspraken met dubbele bodems. Gaston, hoe bent u met het Davidsfonds in contact gekomen? Hoe hebt u het Davidsfonds leren kennen? Via mijn ouders. Ik heb bij wijze van spreken met de paplepel het Davidsfonds meegekregen. Mijn ouders waren lid en de boeken van het Davidsfonds waren ieder jaar weer ‘leesvoer’ bij uitstek. En het was voor mij dan ook vrij normaal dat ik na mijn huwelijk zelf lid werd van het Davidsfonds. Eerst in Aalst Mijlbeek en later in Welle. Ook niet onbelangrijk in mijn motivatie om mij te engageren in het Davidsfonds was het feit dat mijn ‘Vlaamse reflex’ nog werd aangescherpt toen ik in 1970 in Brussel ben gaan werken. Ik heb toen zelf ervaren dat Vlamingen op zijn ‘hondjes’ werden behandeld en dat er geen respect was voor onze taal. Wanneer kwam u in contact met de Davidsfonds werking in Welle? Toen ik in 1977 verhuisde naar Welle, was ik door omstandigheden een aantal jaren geen lid van het Davidsfonds. Die korte onderbreking eindigde toen een bestuurslid van de plaatselijke afdeling bij mij kwam aankloppen met de vraag om lid te worden. Die vraag beantwoordde ik natuurlijk positief en ik heb mij dat tot op de dag van vandaag nooit beklaagd. En de stap naar het bestuur was dan ook vlug gezet? In 1981 ben ik toegetreden tot het
8
▲
Gaston Bogaert (r.) met voorzitter André De Bisschop: plezant werken in het bestuur.
bestuur van Davidsfonds Welle. Het was trouwens hetzelfde bestuurslid die mij aansprak om lid te worden, die mij polste naar mijn interesse om mij te engageren in het bestuur. Ik moest niet onmiddellijk beslissen. Ik kon eerst de sfeer wat opsnuiven door een bestuursvergadering te volgen en dan later beslissen. Ik beging toen de ‘stommiteit’ om te enthousiast te reageren en ben dan maar alle vergaderingen blijven volgen.
Disputen worden met pot en pint opgelost. Het was voor mij trouwens een uitgelezen kans om via het Davidsfonds mensen in Welle te leren kennen (om die reden is ook mijn vrouw actief geworden in het oudercomité van de plaatselijke basisschool). Ik heb nooit spijt gehad van die beslissing. Ik kwam terecht in een goede, toffe ploeg. Als er al eens een dispuut was, dan werd dat vrij snel bijgelegd. Meestal
tussen pot en pint. Bovendien doet het mij veel plezier dat ik via het Davidsfonds ‘iets’ kan doen voor de mensen van Welle. Hoe verliep de integratie in die bestuursploeg? In het begin keek ik de kat wat uit boom. Ik maakte kennis met de andere bestuursleden, hielp een handje bij de organisatie en uitwerking van activiteiten. Later deed ik zelf suggesties voor activiteiten. Ik groeide langzaam naar functies met grotere verantwoordelijkheden. Zo werd ik de verantwoordelijke medewerker voor de pers. En toen in 1993 de secretaris ontslag nam, heb ik zijn taak overgenomen. In 2013 zet ik er een punt achter, dan ben ik 20 jaar secretaris geweest en dat is genoeg. Wat spreekt u zo aan in de Davidsfonds werking in Welle? Het is plezant werken in het bestuur van Davidsfonds Welle dankzij de vele succeservaringen. Hoewel Welle een klein dorp is, tellen wij toch zo’n 200 leden. En voor iedere activiteit hebben wij een ruime belangstelling. Ik kan
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 8
15/12/11 10:56
beweging
gerust zeggen dat wij een sterke en trouwe achterban hebben. En dat doet deugd. Zeker als ge merkt dat mensen na een activiteit tevreden huiswaarts keren. En daarenboven een ruime schare van medewerkers. Ik ben echt tevreden dat wij een beroep kunnen doen op vele losse medewerkers. Op hen kunnen wij altijd terugvallen voor de organisatie en uitwerking van activiteiten. Voor onze Desterwandeling of sneukeltocht bv. hebben wij elk jaar honderden deelnemers. Zonder die losse medewerkers is de organisatie van die activiteit niet mogelijk.
Een sterke en trouwe achterban maakt veel mogelijk. ▲
Hoopgevend is dat wij een niet echt verouderde ploeg medewerkers hebben. De laatst vijf jaar zijn er verschillende nieuwe bestuursleden bijgekomen. Positief is ook dat de taken goed zijn verdeeld. Wij hebben altijd getracht om te vermijden dat te veel taken op de ‘nek’ van één of meerdere bestuursleden vallen. Ieder bestuurslid werkt activiteiten uit en neemt daarvoor de verantwoordelijkheid op. Het grote voordeel is dat de bestuursleden zo de kans krijgen om zich te specialiseren. Wat zijn de sterke punten, de troeven van de Davidsfonds werking in Welle? Ik ben er bijna zeker van dat het gevarieerd jaarprogramma onze sterkste troef is. Wij stellen een aanbod van activiteiten dat iedereen aanspreekt. Zowel jongeren als ouderen. Iedereen moet aan zijn trekken kunnen komen. In mei is er een programmatievergadering. Dat is het brainstormingsmoment waar ieder bestuurslid een inbreng heeft. Wij komen ook niet onvoorbereid naar die vergadering. Want wij hebben in het bestuur een medewerker die programmasuggesties verzamelt en die die informatie ook aan de andere bestuursleden bezorgt. Bovendien zorgen wij ervoor dat er nog ruimte is om tijdens het werkjaar in te
Gaston Bogaert (midden): een goed persoonlijk contact met leden is belangrijk.
spelen op buitenkansjes, op eenmalige opportuniteiten die zich aanbieden. En een zeer sterke troef is onze ‘tournee generale’, een vast gegeven bij iedere uitstap. Ik denk dat die spontane uitstraling, die openheid, die creativiteit, die familiale sfeer ons onderscheidt van andere verenigingen. Davidsfonds activiteiten zijn voor vele Wellenaars een ontmoetingsplaats geworden. Daarom is het persoonlijk contact met onze leden, met ons publiek zo belangrijk.
weer te begeesteren, onze activiteiten moeten boeiend blijven… en zolang mensen spontaan vragen om lid te worden zit het goed. Tijdens het interview is voorzitter André De Bisschopstilletjes binnengekomen. Hij luistert minzaam. ‘Wij willen onze leden door onze werking iets teruggeven. Wij willen hen bedanken voor hun vertrouwen’. Meer moet dat niet zijn.
De familiale sfeer maakt het verschil. Toch een minpuntje? Ja zeker. Wij ‘mankeren’ in Welle een zaal voor grote activiteiten. Dat infrastructureel probleem hindert ons soms bij de uitwerking van ons jaarprogramma. Wat brengt de toekomst? De grootste uitdaging voor ons bestuur is dat peil te behouden en zo het kan te versterken: 200 leden, maandelijks een sterke programma-aanbod. Daarom zijn wij verplicht om medewerkers steeds te blijven motiveren, om ons publiek steeds
▲
Schol. ‘Tournee generale’ bij iedere activiteit.
davidsfonds forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 9
9
15/12/11 10:56
rode loper Meer dan 30.000 bezoekers
De Tournee ‘Vers Geperst’ trekt de ledenwerving succesvol op gang Om de week g oed te beginnen: we kregen zater dag op onze Vers Geperst maar lief st 161 keuzeformulieren binnen, waar van 14 van nieuwe leden! Dat is een n ieuw L angemarks record (en dat o ndanks h et minder mooie weer wij do en h et alt ijd buiten in een grote tent...)!, liet vo orzitter Peter Peene ons weten . E n de cijfers bewijzen het: bijna 300 pr esentaties van het boekenpakket, meer d an 30.000 bezoekers (gemiddeld 110 bezoekers), meer dan 16.000 leden d ie hun lidmaatschap hernieuwden (g emiddeld 60 lidmaatschapshernieuwingen), 850 nieuwe leden (g emiddeld 3 nieuwe leden)… De T ournee ‘Vers Geperst’ is een zeer belangrijk o nderdeel geworden van de ledenwervingscampagne.
Wij blikken in Kuurne terug op een zeer geslaagde Vers Geperst. We hadden gehoopt op 75 inschrijvingen ( de helft van ons leden), we kregen 80 inschrijvingen. Zonder onderbreken hebben wij mensen uitleg gegeven en bediend van kwart voor negen tot zes uur ‘s avonds. Hiervoor kon ik rekenen op vijf gemotiveerde bestuursleden die er de hele dag echt “stonden”. Wij hebben zo’n 150 foto’s van ‘lezende leden’ gemaakt, waarmee wij nog iets van plan zijn. Catherine Boury, voorzitter Kuurne
En dat die Tournee ook zo beoordeeld en ervaren wordt, kunt u lezen uit een zeer beperkte selectie van reacties van bestuursleden.
Ik ben tevreden, na een paar jaar actief te zijn, en mits grondige hervormingen, ook niet altijd zo maar aanvaard, dat voor het tweede jaar op rij mensen zelf contact opnemen om lid te worden. Ik heb er thans al een drietal. Vorig jaar ook. Paul Penne, voorzitter Denderwindeke
Het goede nieuws is dat Vers Geperst weer een topper was hier en 11 nieuwe leden opleverde. Het Knackaanbod was zeer zeker ook een publiekstrekker! Gerda Meulebrouck, secretaris Ruiselede ▲
Onze ‘Vers Geperst’ avond was een succes. Wij hebben vele inschrijvingen gehad. Kunnen wij nog een aantal boeken bijbestellen a.u.b.? Vera Cop, penningmeester Zandhoven
Oproep aan alle bestuursleden Twee nummers a.u.b.
10
Lid worden van het Davidsfonds en zo de Davidsfonds Cultuurkaart op de kop tikken, kan o.a. door jaarlijks twee boeken en/of cd’s te kiezen. De laatste jaren stellen wij vast dat steeds meer leden zich beperken tot de keuze van slechts één boek of cd. Dat is een afwijking die soms te begrijpen is, maar in feite niet kan.
De strikte en correcte toepassing van de lidmaatschapsformule moet ook de continuïteit van de werking van de vereniging – die uiteraard geld kost – waarborgen. Zoals elke andere vereniging, ‘leeft’ het Davidsfonds voor een belangrijk deel van de bijdragen van de leden (85% van de inkomsten komen voort uit de lidmaatschapsbijdragen).
Niet alleen omwille van de leefbaarheid van de ver eniging,maar vooral ook in het belang van de overige leden. Want slechts als vele leden meer dan één titel afnemen, blijven de oplages groot en kunnen de prijzen gehandhaafd worden en kan het ruime aanbod in de Cultuurgids behouden blijven.
En leden hoeven geen grote bedragen te spenderen om lid te worden en te blijven. Er zijn meer dan 100 verschillende combinatiemogelijkheden voor wie 30 euro wil besteden (zonder ledenkorting). En wie 35 euro (ook zonder ledenkorting) wil uitgeven, ziet zijn keuzemogelijkheden verdubbelen.
Vele afdelingen doen inspanningen om jonge gezinnen aan te trekken voor hun ‘Vers Geperst’activiteit.
Vijf tips voor een snelle en efficiënte levering 1. Leden appreciëren een snelle levering. Zorg voor duidelijke afspraken in het bestuur: wie bezorgt de boeken bij welke leden, vóór welke datum? 2. Als bestuursleden de boeken niet kunnen bezorgen, kunnen de leden de boeken zelf ophalen. Dat kan bij een bestuurslid thuis, op een afdelingsactiviteit (boeken-ophaaldag). 3. Voorkom dat je herhaaldelijk voor een gesloten deur staat. Een kaartje met vermelding dat je langsgekomen bent, niemand thuis vond, en terugkeert op een bepaalde dag, kan helpen 4. Geef bij nieuwe leden nog een extra woordje uitleg over de Davidsfonds Cultuurkaart en de voordelen. 5. Bezorg samen met de boeken en cd’s een uitnodiging voor een afdelingsactiviteit. Een persoonlijk contact is immers een goede gelegenheid om de Davidsfonds werking ter plaatse nog even in de verf te zetten. Dat is meteen goede promotie voor activiteiten.
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 10
15/12/11 10:56
rode loper De pracht van de Vlaams miniaturen Tot 30 december 2011 loopt in de Koninklijke Bibliotheek van België, Keizerslaan 2 in Brussel een prachtige tentoonstelling rond Vlaamse miniatuurkunst. Die expo kan men bezoeken van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Op woensdag blijft de tentoonstelling open tot 20 uur. Op zon- en feestdagen is de expo niet te bezichtigen.
teksten van 30 specialisten uit binnen- en buitenland. Als u het antwoord op volgende vraag voor 15 januari 2012 verstuurt naar Eva Vandebroek, Davidsfonds, Blijde-Inkomststraat 79-81, 3000 Leuven eva.vandebroek@davidsfonds. be, dan kunt u de bezitter worden van een exemplaar van dat schitterend boek. De vraag: in de Cultuurgids 2011-2012 staan meer dan 250 boeken, cd’s en andere Davidsfonds producten beschreven. Welk boek, cd of Davidsfonds product werd door onze leden tot maandag 12 december 2011 het meeste aangeduid op keuzeformulier 2011-2012? Geef de exacte titel (en eventueel nummer die bij die titel hoort).
TE WINNEN
5 exemplaren
Het Davidsfonds publiceerde het boek Vlaamse miniaturen (64,95 euro). De publicatie brengt de hoogtepunten uit de tentoonstelling tot bij u thuis. Het werk bevat meer dan 200 kleurenillustraties en
Dromen zijn geen bedrog voor… Tot 17 juni 2012 loopt in het Provinciaal Gallo Romeins Museum in Tongeren de tentoonstelling ‘Sagalassos. City of dreams’. Volgende bestuursleden winnen een duoticket voor die expo: Herman De Bie (Ekeren) - Germain Van Beversluys (Deinze) - Irene Tulleners (Genk) - Peter Simons (Hamont) Nicole Guns (Kemzeke) - Herman Gesquière (Menen) - Geert Hillewaere (Moorsele) - Ward De Vos (Opwijk) John De Bock (Zottegem) - Nelly Loosfelt (Zulte). Zij wisten dat professor Marc Waelkens verantwoordelijk is voor het Sagalassos Archaeological Research project.
levenslijn Ontvingen ere-aandenken Lieve M aeseele(Assebroek St-Katarina) – Rik V erhulst(Deinze) – Maurits D e D ecker, W illy Depouillon (Dendermonde) Marie-Louise Pieters(Evergem-Ertvelde-Sleidinge) Maria L aevens, L udo Debever, Raf Huysentruyt (Gits) – Marie-Josée C aymax, Peter Ressen, Eliane Vandersteegen (Kinrooi) – Liesbet M eelberghs(Paal) – Hans V an N uffel(Roosdaal) – Lutgarde V erschelden(Sinaai) – Micheline Br ughmans, Leo De Crom, Re né Van Spauwen (St-Job-in-‘t-Goor) – Annie Baer t(Zwijndrecht) Ontvingen geschenkboek Roos So nneville(Lauwe) – Richard V andenbussche(Gewest Hout- en Polderland) – L utgart Wostyn(Gewest Molenland) Nieuwe bestuursleden Anne-Marie H oornaert(Blankenberge) Robert Sman s, H ugo Leonard (Boechout) Ronny D e Ridder , L utgart Van D en Storme, André V an Steen kiste(Bonheiden-Rijmenam) Geert Bastian en, F rederik P ieters (Brasschaat) Paul M erlevede(Brugge) Christine V an G oethem(Burst) Rita J oseph(De Panne-Adinkkerke) Joke M annaerts, L ydia M atthyssens, Astrid Van Oost, D iether D e C oninck (Deinze) Veronique V an D en Steen(Dendermonde) Steven C auchie(Edegem) - L ea V an Impe, Lieve W eyens, G reet Vos, H edwig S tessens (Herk-de-Stad) Alain Bo rreman, Ro ger V an Dycke (Hoeilaart) Walter C orthals, N icole V erspeet (Hofstade – Aalst) Gunther D ebois(Huldenberg) Mark L ambrecht, N oël M aene (Jabbeke) Véronique P eters(Jette) Lydia Keu rvels(Kampenhout) Paule H ofer, Bar t Su ykerbuyk (Kapellen) Jan Gysel, Maggy Swinnen (Kessel-Lo Blauwput) Johan D elputte(Kluisbergen) Magda J ennes(Koersel) Greta V erhaeghe, Christine Quaghebeur, Jan Ser geant, C hristine Viaene, J ozef V andenbroucke (Kuurne) -
Paul Daems(Kwaadmechelen) Marc Delafontaine(Lauwe) Frank Verbeken(Londerzeel) Dirk Vermeiren(Mortsel) Geert Verbrecht, Johan Gommers (O.L.V.-Waver) Anne-Marie Coppens(Oordegem) Lieve Goemaere(Otegem) Heidi De Lameillieure(Ruddervoorde) Marie-Louise Ghesquiere(Staden) Hendrik De Ceukelaire(St-Joris-Weert) Jef Van Lommel, Louis Heylen (Tongerlo) Patrick Dewandel(Westkapelle) Roger Sioen, Myriam Vlieghe (Wevelgem) Roger Bruyns, Jan Van Duffel (Zandhoven) Frank Pauwels(Zelzate) Danny Desmedt(Zemst-Eppegem-Laar) Marijke Delva, Marnix Delie, Ellen Vandeginste (Zonnebeke) Marina Heyrman(Zwijndrecht) Christelijke deelneming aan de familie van Marie-Louise Bierwerts, 77 j., zus van Jean Bierwerts en Mariette Bierwerts, bestuurleden Tongeren Ignace Vande Vyvere, 88 schoonvader j., van Kris Defour, bestuurslid Koolskamp Armande Chanet, 84 j., echtgenote van Albert Doucet, ere-nationaal voorzitter en grootmoeder van Bert Kwaspen, bestuurslid Antwerpen Jan Blom Anne Van Neck, 51 dochter j., van Robert Van Neck, bestuurslid Denderleeuw Maria Van Roelen, 90 moeder j., van Jules Vlaeyen, secretaris Bekkevoort Maria Van de Vliet, 84 schoonmoeder j., van Ingrid Blockx, medewerkster Davidsfonds Uitgeverij Frans De Vreese, 81 vader j., van Katrien De Vreese, Uitgever-directeur Dionysia Oers, 89 j., moeder en schoonmoeder van Michel en Chantal Colemans-De Keyster, respectievelijk penningmeester en gewezen secretaris Oudergem Verbeeck Leonie, 98 j., moeder van Louis Brems, secretaris Aarschot Gilbert Deboyser, 75 j., voorzitter Borgerhout Adrienne Wijnschot, 83 j., echtgenote Roger Hoedemaekers, ondervoorzitter Lot Frans Gythiel, 85 j., erevoorzitter Ieper Margareta Debbaut, 79 j., echtgenote van
Georges De Vogelaere, bestuurslid Maldegem Albert Torsin, 83 j., erevoorzitter Landen Albert Tock,vader van Willy Tock, bestuurslid Welle Rik Peyskens, 86 j., schoonvader van Lieve Nackaerts, medewerkster Davidsfonds vzw Dis Van Hees, 68 wijkmedewerker j., Leopoldsburg Gabriel Schoonbaert,schoonvader van Rosa Meuleman, bestuurslid Ichtegem Lucien Maroye, 84 j., vader van Patrick Maroye, voorzitter Brakel-Lierde Nieuw leven Nette, kleindochter Steven Van Haelst, voorzitter Scheut Hebe, kleindochter van Rita Dellafaille, ondervoorzitter Outer Ida, kleindochter van Rita Dellafaille, ondervoorzitter Outer Zita, kleindochter van Paul Ysewijn, secretaris Outer Noah, kleinkind Armand Taildeman, bestuurslid Zottegem Enora, kleinkind Willam Van Damme, wijkmedewerker Zottegem Lili, dochter van Bart Ottoy, bestuurslid Haaltert Eva, kleindochter van Mieke Verbrugge, bestuurslid Bellegem Julie, kleindochter van Gerda Vanfleteren, voorzitster Bellegem In de huwelijksboot Elke De Henau en Joris Van Damme, dochter van Hugo De Henau, bestuurslid Outer Annick Van den Eynde en Bert Oben, medewerkster Davidsfonds Uitgeverij Extra gefeliciteerd Staf & Magda Renckens-Van Briel, bestuur Genk vierden 50ste huwelijksverjaardag Michel & Ivonne Schoenmakers-Menten, bestuur Genk vierden 50ste huwelijksverjaardag Raf & Clara Peeters-Druyts, bestuur Hoogstraten, 50ste huwelijksverjaardag (Tot 15 oktober 2011)
davidsfonds forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 11
11
15/12/11 10:56
rode loper Tot donderdag 29 december 2011
Junior Journalist gaat virtueel
Najaar 2011 – voorjaar 2012
Beleef als vip cultuur in Brussel Davidsfonds Evenementen & Davidsfonds Gewest Brussel lanceerden dit cultuurseizoen (najaar 2011 – voorjaar 2012) een gloednieuw evenement in de hoofdstad. Het nieuwe Davidsfonds evenement verving het vroegere Cultuurforum. Er werd bovendien samengewerkt met Westmalle, het Vlaams Parlement, het Kaaitheater, KBC, de Koninklijke Bibliotheek van België, Kinepolis en mediapartners Zone 02, Brussel Deze Week en FM Brussel. Samen met die inhoudelijke en mediapartners werd een nieuw conceptuitgewerkt om 1. het Davidsfonds in Brussel opnieuw op de kaart te zetten 2. het Davidsfonds in te schrijven in de stedelijke culturele scène 3.nieuwe mensen warm te maken voor het Davidsfonds.
Op 1 september 2012 begon niet alleen het nieuwe schooljaar maar werd ook het startschot voor de Junior Journalist-wedstrijd gegeven. Duizenden kinderen en jongeren worden uitgedaagd om in hun klavier te kruipen en hun virtuele verhaal te tokkelen. Meer dan 175 Davidsfonds afdelingen schreven zich in voor die wedstrijd. Uit alle inzendingen die een organiserende afdeling rechtstreeks of via de scholen ontvangt, kiest zij per leeftijdscategorie dé Junior Journalist van de afdeling. De werkjes van alle lokale winnaars en het bijbehorende verslagformulier van de jury – dat u in het infopakket kan terugvinden– moeten vóór vrijdag 30 december 2011 het Nationaal Secretariaat van het Davidsfonds bereiken. Wanneer de afdeling voor die datum de winnende teksten en de formulieren opstuurt, ontvangt zij één of meerdere prijzen. Die kan zij overhandigen op een plaatselijke prijsuitreiking, in het tweede trimester. De lokale laureaten krijgen niet alleen die leuke afdelingsprijs maar worden automatisch geselecteerd voor de nationale finale. Die vindt plaats op zondag 29 april 2012 tijdens het muziekfestival Dranouter aan Zee.
12
UITVERKOCHT
Het nieuwe evenement kreeg een nieuwe naam: Brussel Exclusief. Brussel Exclusief bestond uit vier niet te missen cultuurbelevenissen met op het programma kunst, theater, film en actualiteit, maar op zo’n manier die de deelnemers niet gauw elders meemaken. Vier viparrangementen dus, met zowel voor als na het evenement exclusieve extra’s. Deelnemers krijgen
extra voordelen en kunnen napraten tijdens eeVn gezellige receptie. Bij Brussel Exclusief is het dus niet vlug wat cultuur opsnuiven, het is tijd maken om samen cultuur te beleven. En dat die formule aansloeg! De kaarten voor de vier activiteiten vlogen de deur uit en waren op minimum van tijd uitverkocht. Wie achter het net viste, kan nu al uitkijken naar een nieuwe editie voor 2012-2013.
Voorjaar 2012
Universiteit Vrije Tijd brengt meer dan 50 nieuwe cursussen ‘Had ik op deze manier maar geschiedenis gekregen toen ik leerling was.’, ‘Voor mijn ogen kwamen ze tot leven, die vorsten en de hele samenleving.’ ‘Aan te bevelen aan iedereen die er niet bij was tot nu toe.’ en ‘Ontzettend veel geleerd en genoten.’: enkele van de vele reacties van cursisten op de manier waarop docenten geschiedenis naar een breed publiek brengen. Voor dat geïnteresseerd publiek stelde Universiteit Vrije Tijd Davidsfonds voor het voorjaar 2012 een gevarieerd en vernieuwend aanbod samen van 50 cursussen. Cursussen die aansluiten bij grote tentoonstellingenzoals de Mercatorexpo in Sint-Niklaas (met prof. Guido Vanden Berghe als docent). Cursussen die verjaardagen herdenken zoals de Muziekcursus over de polyfonist Clemens non Papa die 500 jaar geleden werd geboren en begraven ligt in Diksmuide (met Simon Van Damme als
docent). Cursussen die inspelen op de actualiteit van de geschiedenis zodat men begrijpt hoe vandaag geschiedenis wordt geschreven (o.a. over de Arabische lente met als docent Gino Schallenberg), cursussen die u nog meer laten genieten van muziek en de opera met een kijkje achter de schermen… In het voorjaar wordt er zelfs voor de eerste keer een gratis cursus aangeboden (zie pagina 16). Wie exemplaren wenst van de Cursusgids Voorjaar 2012 kan die aanvragen en bestellen bij Universiteit Vrije Tijd: 016/310.670 –
[email protected].
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 12
15/12/11 10:56
kalender Maandag 26 december 2011
Samen met de familie kerstmis zingen Voor zij die U zijt wellekome nog niet kennen, een korte samenvatting: U zijt wellekome is een gratis kerstsamenzang voor de h ele f amilie, op maandag 26 december 2011, op een 90-tal plaatsen in Vlaanderen. Er is wel een vrije bijdrage voor het goede doel. In 2011 is dat Welzijnsschakels, dat groepen vrijwilligers samen brengt en mensen die uitgesloten worden meer kansen biedt (www.welzijnsschakels.be). Het is erg belangrijk de vrije bijdrage tijdig d oor te storten zodat kort na U zijt wellekome het volledige bedrag aan Welzijnsschakels kan overgemaakt worden. Als de betalingen maar laat binnenkomen, is het niet mogelijk om uit te pakken met het mooie bedrag dat ingezameld werd. En dat zou natuurlijk erg jammer zijn. Begin september vonden de Stemdagen van U zijt wellekome plaats in Leuven en Waregem. Een 200-tal geïnteresseerde Davidsfonds bestuursleden en koorleiders leerden er alles over de organisatie, de promotie en het concept van U zijt wellekome. Er was bovendien een korte oefensessie om ook de moeilijkste liederen onder de knie te krijgen. Aanwezig zijn was niet alleen inhoudelijk een meerwaarde. De aanwezigen kregen als dank voor hun deelname ook nog het promotiemateriaal en de zangbundels drie weken vroeger. Bovendien ontvingen ze ook gratis bakken Westmalle. Het loonde dus de moeite om aan de Stemdagen deel te nemen. De zangbundels van U zijt wellekome werden overigens helemaal vernieuwd. Vanaf
dit jaar staat er ook een uitgebreide uitleg over het goede doel en over het concept van de kerstsamenzang in. Daarnaast schreef de jonge getalenteerde dichter Maarten Inghels speciaal voor U zijt wellekome de gedichtencyclus Zonder dit alles hadden we niets. Een prachtig stukje poëzie dat de deelnemers even doet stilstaan bij het hedendaagse kerstgebeuren. De infofiche, het evaluatieformulier en de begeleiding voor de organist zijn online terug te vinden via www.davidsfonds.be/intranet. Alle samenzangplekken vind je terug via www.davidsfonds.be/evenementen. Wie nog extra gratis promotiemateriaal (A2-affiches en folders) of gratis zangbundels nodig heeft, kan dat bestellen via
[email protected] of 016/310.600 (Ann Vandeput).
Dinsdag 20 maart 2012
De Nacht van de Geschiedenis brengt leven in de brouwerij De Nacht van de Geschiedenis is een van de meest succesvolle Davidsfonds Evenementen. Op dinsdag 20 maart 2012 is het weer zover: de tiende Nacht van de Geschiedenis. Het opzet was eenvoudig: organiseer met uw afdeling – eventueel samen met een of meerdere (erfgoed) partners – een creatieve of originele geschiedenisactiviteit in de lente (liefst in het overkoepelende thema ‘drank’) en toon dat je op een frisse en eigentijdse manier met geschiedenis omspringt. Meer dan 220 Davidsfonds afdelingen gingen op die uitnodiging in. In 2012 is er opnieuw een mooie samenwerking met De Standaard, Kinepolis,
Heemkunde Vlaanderen... Net zoals De Nacht in 2011 is er ook voor deze editie een samenwerking met Broederlijk Delen in het kader van de Koffiestop. In het volgende nummer van Forum krijgt u meer info over de promotiecampagne en de verschillende acties die De Nacht van de Geschiedenis in beeld brengen bij een ruimer publiek. Het promotiemateriaal (affiches en brochures) is beschikbaar tegen midden januari 2012. Bestellen kan eveneens via Kathleen Haesaerts (
[email protected] of 016/310.600). davidsfonds forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 13
13
15/12/11 10:56
Vorming van het voorjaar Gewestvergaderingen februari/maart 2012
Van analyse van de werking tot bezoek aan het Klein Seminarie Roeselare Leer uw werking functioneel analyseren In februari/maart 2012 vindt een nieuwe gewestronde plaats. In tal van gewesten wordt er een vergadering belegd al of niet rond het nationale thema ‘Hoe analyseert u u w afdelingswerking?’ Inderdaad, hoe begint u met de analyse van uw werking (in functie van bestuursuitbreiding)? Welke methodieken zijn er om die analyse uit te voeren. Tijdens de Dag en datum
gewestvergaderingen stellen wij u er een viertal voor en krijgt u de kans om de bruikbaarheid van die methodieken te testen.
Op de gewestvergaderingen van februari/ maart 2012 wordt ook de nieuwe jaarkalender 2012-2013 (met de nieuwe tournees) voorgesteld.
Gewesten kunnen ook kiezen voor een andere inhoudelijke invullingzoals het gewest Mandelstreek die de bestuursleden laat kennismaken met het rijke verleden van het Klein Seminarie van Roeselare.
Welkom!
Gewest
Gemeente
De datum en de plaats van de ontmoeting in uw buurt vindt u hier. Noteer dus de gegevens in uw agenda. U ontvangt later nog een uitnodiging.
Lokaal*
ANTWERPEN Wo. 8-2
Brabo
Antwerpen
Parochiehuis Sint-Michiel, Cuylitsstraat 22
Ma. 13-2
Zuiderkempen
Geel
Wijnhuis, Stationsstraat 56
Di. 21-2
Polder en Voorkempen
Putte
Kasteel Ravenhof, Oud broek 4
Di. 14-2
Land van Rupel en Mechelen
Hemiksem
Abdij, Lokaal Heemkundige Kring, Nijverheidsstraat 1 (linkervleugel)
Wo. 15-2
Pallieterland
Heist-op-den-Berg
Zo. 4-3 (10 uur)
Taxandria
Merksplas
Gevangenismuseum, Hoevestraat 31
LIMBURG Wo. 8-2
Haspengouw
Alken
Sint-Jorisheem, Hendriksveldstraat
Do. 9-2
Maasland
Kinrooi
De Heerlijckhheid, Dorpsplein 6
Wo. 15-2
Limburgse Kempen
Lommel
WICO Camus Sint-Jozef, Pieter Breugheldreef 4
Do. 16-2
Midden-Limburg
Herk-de-Stad
GC De Markthallen, Markt 2
Land van Leie en Schelde
Deinze
Zaal Rekkelinge, Desiré Delcroixstraat 1A (nabij OCMW rusthuis O.-L.-Vrouw, Karel Piquélaan 49) Sint-Renildezaal, Hooirt 63
OOST-VLAANDEREN Di. 7-2 Wo. 8-2
Land van Dendermonde
Hamme
Zo. 12-2
Vlaamse Ardennen
Munkzwalm
Raadzaal Gemeentehuis 36
Wo 15-2
Denderland
Denderleeuw
Zaal Den Breughel, Dorp (recht over de kerk)
Di. 28-2
Meetjesland
Aalter
Wo. 29-2
Gent
Wetteren (Ten Ede)
Zo. 11-3 (10 uur)
Waasland
Sint-Niklaas
Lokaal Dienstencentrum Kerkem, Rerum Novarumstraat 24 (via Lostraat/N499) Parochiezaal, Ten Ededorp (in de buurt van de Sint-Annakerk – parking op het kerkplein) Huis Janssens, Zamanstraat 49
VLAAMS-BRABANT EN BRUSSEL Ma. 6-2
Dijleland
Wespelaar
Parochiecentrum, Nieuwstraat 1
Di. 7-2
Hageland
Hoegaarden
Parochiecentrum, Tiensestraat 54
Do. 16-2
Midden-Brabant
Hoeilaart
Mozart&Co, Gemeenteplein 15
Wo. 22-2
Bruegelland
Gooik
GC De Cam, Dorpsstraat 67A
Ma. 27-2
Land van Affligem en Grimbergen
Wemmel
GC De Zandloper, Kaasmarkt 75
Za. 3-3
Brussel
Brussel
GC De Markten, Oude Graanmarkt 5 Broederklooster, Bradericplein 22
WEST-VLAANDEREN
14
Ma. 6-2
Land van Gruuthuse
Vivenkapelle (Damme)
Ma. 6-2
Gaverland
Sint-Denijs
Di. 7-2
Groeningeland
Wevelgem
CC Guldenberg, Acaciastraat 1
Do. 16-2
Westland
Reninge
OC Oud Gemeentehuis, Dorpsplaats 7
Ma. 20-2
Westhoek
Diksmuide
Di. 21-2
Molenland
Pittem
Zaal Wit Gele Kruis, Stovestraat (tegenover hoofdportaal van de kerk, parking op Grote Markt) Verbiestcentrum, Markt 1
Wo. 29-2
Mandelstreek
Roeselare
Do. 1-3
Hout- en Polderland
Bredene- aan-Zee
Staf Versluyscentrum, Kapelstraat 76 (tussen Koninklijke Baan [Oostende-Knokke] en Kapelstraat)
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 14
15/12/11 10:56
evenement van de jaarwisseling De kracht van het verhaal
Musical ‘Fiddler on the Roof’ brengt humor en ontroering Music H all pr esenteert van zaterdag 17 december 2011 tot zaterdag 8 januari 2012 de pr oductie ‘Fiddler on the Roof’, een abso lute klassieker binnen het mu sicalgenre. De hoofdrollen zijn weggelegd vo or Lucas Van Den Eynde, Jelle en C lara C leymans en hun moeder Kar in J acobs. Die productie moet een waar dige o pvolger zijn voor het succesvolle ‘O liver! ’. Voor h et eer st werken Musical Hall en het D avidsfonds als cultuurpartners exclusief samen . En die samenwerking levert heel wat voordelen op voor Davidsfonds leden en afdelingen. Heel wat af delingen speelden ondertussen in o p dit in itiatief en namen kaarten in optie.
Topproductie voor heel het gezin ’Fiddler on the Roof’ is een Amerikaanse musical die het verhaal brengt van de Joodse melkboer Tevje die veel moeite heeft met de keuzes die zijn dochters in het leven en de liefde maken. Keuzes die haaks staan op de Joodse tradities, normen en waarden. Deze passionele musical brak zowat alle records o p Broadway, toerde de heel wereld rond en de verfilming werd bekroond met drie Academy Awards en twee Golden Globes. Het succes van die musical is te danken aan het bedenkerstrio Jerry Bock, Sheldon Harnick en Joseph Stein. Zij creëerden een ideale mix tu ssen dr ama, humor en entertainment. De hits ‘If I were rich men’ en ‘Matchmaker, matchmaker’ staan gegrift in het collectief geheugen.
Lucas, Jelle, Clara, Karin… Deze musical wordt gedragen door een uitmuntende cast. De hoofdrol wordt vertolkt door gevierd televisieacteur Lucas Van D en Eynde,die eerder de titelrol speelde in de musicalversie van ‘Daens’ (lees ook het interview in het novembernummer van Omtrent). Naast Van Den Eynde valt vooral de familie Cleymans op. ‘Thuis’-acteurs Jelle en Clara Cleymans zijn van de partij, net als hun mama Karin Jacobs, die vorig jaar nog de Vlaamse Musicalprijs kreeg voor haar rol in ‘Ganesha’. Voor de regie viel de keuze op Frank Van Laecke, die ook al ‘Oliver!’ voor
▲
Familiemusical brengt drama, humor en ontroering dankzij een uitmuntende cast.
zijn rekening nam. Van Laecke maakte bovendien vorig jaar al een Nederlandse versie van ‘Fiddler on the Roof’.
Samenwerking met vele voordelen Musical Hall brengt op een kwaliteitsvolle en populaire musicals op de planken in eigen taal en met Vlaams talent. Dankzij een unieke samenwerking met Music Hall kunnen Davidsfonds leden gezamenlijk en comfortabelnaar twee namiddagvoorstellingen komen kijken: zaterdag 17 december 2011om 15 uur in de Stadsschouwburg van Antwerpen (en tevens avant-première-voorstelling) en zondag 8 januari 2012om 15 uur in Capitole Gent. Davidsfonds leden die die musical willen bijwonen, krijgen met hun Cultuurkaart een korting van 15% op de tickets én op de reservatiekosten. Bovendien kunnen zij de tickets zij men on-line bestellen thuis afprinten zodat zij geen verzendingskosten moeten betalen.
ook het feit dat die bussen ongeacht het aantal deelnemers, zowel op zaterdag 17 december als op zondag 8 januari zullen rijden.
Praktisch Music Hall en het Davidsfonds werkten een eenvoudig en praktisch systeem uit om tickets en busvervoer te reserveren. Op de website van het Davidsfonds (en van Music Hall) staat het aanbod met de 30 routes en de opstapplaatsen. Indien er voldoende belangstelling is, kunnen op vraag van Davidsfonds afdelingen nieuwe opstapplaatsen worden gecreëerd. Meer info op www.davidsfonds.be/intranet (zie rubriek Activiteiten/Nationale Initiatieven) en bij Jan Vaes (016/310.600 –
[email protected]).
Met de autobus Vanuit 31 regio’s worden 13 bussen ingelegd met verschillende opstapplaatsen. Zo kan men zonder zorgen (en parkeerproblemen) met heel het gezin de voorstellingen meemaken. Ook op de vervoerskosten krijgen Davidsfonds leden exclusief 15% korting. De leiding van die bussen wordt toevertrouwd aan Davidsfonds bestuursleden. Een pluspunt is davidsfonds forum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 15
15
15/12/11 10:56
kalender Tot zondag 17 juni 2012
Tentoonstelling Sagalassos Allereerste expo over het Turkse Pompeï Sagalassos is een vervallen stad uit het zuidwesten van Turkije, 120 km ten noorden van Antalya. In de Romeinse tijd was Sagalassos een belangrijk regionaal centrum. In de eerste eeuwen na Christus kwam de stad tot volle ontwikkeling. Monumentale g ebouwen, fonteinen en beelden getuigen hiervan. Vanaf de zesde eeuw geraakte de stad stilaan in verval door aardbevingen, pestepidemieën en invasies. Uiteindelijk werd ze helemaal verlaten. De afgelegen locatie hoog in de bergen, en een metersdikke erosielaag beschermden de resten tegen plundering en verval. Het resultaat is een uitzonderlijk goed bewaarde archeologische site. Sinds het begin van de jaren ‘90 voert het onderzoeksteam van K.U.Leuven professor Marc Waelkens er baanbrekende, archeologische opgravingenuit. Het Gallo Romeins Museum in Tongeren voerde succesvolle onderhandelingen met de Turkse overheid om een groot aantal topstukken uit Sagalassos voor een grote tentoonstelling naar Tongeren te halen. Die topstukken worden door tentoonstel-
Dinsdag 17 en donderdag 19 april 2012
Houden van…
Wilt u een leuke, gezellige muzikale namiddag beleven waar het Nederlandstalige lied centraal staat, dan is Houden van… het festival dat u niet mag missen. Op dinsdag 17 en donderdag 19 april 2012 vindt er een nieuwe editie plaats in het Antwerpse Sportpaleis. Gastheer is Luc Appermont op de affiche staan o.a. Rob De Nijs, Lenny Kuhr, De Melando’s, Free Souffriau en De Frivole Framboos (zie foto). De tickets kosten 7 euro en in die prijs is ook het programmaboek met de teksten begrepen. Meer info: www.houdenvangriffelrock.be
lingsmaker Guy Joostensgepresenteerd in een monumentale setting. De tentoontelling loopt nog tot 17 juni 2012 in het Gallo Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren – 012/67.03.30
[email protected]. Ze kan worden bezocht van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur en op zaterdag, zon- en feestdagen van 10 tot 18 uur. Davidsfonds leden krijgen op vertoon van hun cultuurkaart een mooie reductie van 2 euro op de toegangsprijs van 10 euro. Meer info: www.sagalassos.eu
Vrijdag 20 april 2012
Willem Vermandere centrale gast op Nekka-Nacht 2012 Op vrijdag 20 april 2012 is Willem Vermandere de centrale gast zijn op de nieuwe editie van Nekka-Nacht. De nu al legendarische West-Vlaamse artiest kan tijdens Nekka putten uit een immens repertoire en heeft met o.a. Mira, Axl Peleman, Yevguenijonge en gevestigde artiesten bereid gevonden om mee op de affiche te staan. Nekka-Nacht 2012 vindt plaats vrijdag 20 april 2012 om 20.30 uur in het Antwerps Sportpaleis. Davidsfonds leden krijgen 4 euro reductie op de kaarten van Rang 1 (35 euro), Rang 2 (30 euro), Rang 3 (25 euro) en de staanplaatsen op het middenplein (20 euro).
Dinsdag 7, 14 en 28 februari en 6 maart 2012
Van brandstapel tot werkstraf
Een primeur! Voor het eerst organiseert Universiteit Vrije Tijd Davidsfonds een gratis cursusin een werkelijk unieke en schitterende locatie: het Antwerpse ‘Vlinderpaleis’. In dat nieuwe gerechtshof kunt u een cursus volgen over de geschiedenis van de rechtspraak. Van prof. Dirk Van den Auweeleverneemt u alles over de wisselwerking tussen recht, maatschappij en cultuur, over de invloed van juristen op de samenleving, vier namiddagen lang: dinsdag 7, 14, 28 februari en 6 maart 2012 van 14 tot 16.30 uur. Een bezoek met gids besluit de cursus. Meer info bij Universiteit Vrije Tijd op 016/310.670.
Zondag 11 maart 2012
75ste Vlaams Nationaal Zangfeest
Op 9 juli 1933 woonden meer dan 7.000 Vlamingen in de Antwerpse Handelsbeurs het eerste Zangfeest bij. Een jaar later week men uit naar het Sportpaleis om de 14.000 zanglustigen op te vangen. Een nieuwe traditie was geboren. Op zondag 11 maart 2012 vindt om 14.30 uur in de Lotto Arena van Antwerpen de 75ste editie plaats. Die jubileumeditie wordt een feestelijk spektakel waar samenzang centraal staat. Meer info: www.anz.be/zangfeest
forum
Jaargang 2011-2012 • Nr. 2 | winter 2011 Productie: Davidsfonds • Nationaal Secretariaat Blijde-Inkomststraat 79-81 • 3000 Leuven Tel.: 016/310.600 • Fax: 016/310.608
[email protected] • www.davidsfonds.be Hoofdredactie: Jan Vaes
Vormgeving: Kliek Creatieve Communicatie, Tielt Verantwoordelijke uitgever: Jeroen Sleurs
16
www.kliek.be ¬ 11 1291
Redactie: Bert De Smet, Evelien Demey, Jeroen Sleurs, Eva Vandebroek
davidsfonds f orum
FORUM 13-okt-nov-dec'11.indd 16
15/12/11 10:56