forum Voor Davidsfonds bestuursleden
Davidsfonds Aarsele financiert glasraam
Het geloof is alles ...
Davidsfonds Aarsele schiet in september 2009, na acht stille jaren, met een volledig vernieuwd bestuur opnieuw uit de startblokken en hoe! Weg alle defaitisme en in de plaats een groot geloof in eigen kunnen en mogelijkheden. De ledenaantallen lopen in drie jaar tijd op van 8 naar 70. Twee bestuursleden ‘vermenigvuldigen’ zich tot acht, de activiteiten kunnen bogen op een goede tot grote belangstelling. En dat allemaal zonder dat daar een mirakel aan te pas kwam.
Eind 2009 werd het startschot gegeven met de organisatie van U zijt wellekome. Met meer dan 100 deelnemers kwamen naar de Sint-Martinuskerk afgezakt voor een gezellige kerstsamenzang. De start was dus veelbelovend en mocht al meteen als geslaagd worden genoemd.
1
davidsfonds forum
nr. 3 | winter 2012
inhoud ,Blik-opener [1-2] Geen mirakels in Davidsfonds Aarsele
,Welkom [3] ,Bestuur [4-6]
Grote boekenverkoop [4] Twitteren in het Davidsfonds [5-6] jaarkalend
De nieuwe jaarkalender voor 2012-2013
‘Rond de eeuwwisseling gaf het toenmalige bestuur er de brui aan en was onze vereniging op sterven na dood. Maar onze leden bleven daarna wel nog altijd genieten van heel wat voordelen, hoewel wij zelf geen activiteiten meer organiseerden.’, weet penningmeester Walter Van Keirsbulck. ‘In september 2008 kwam ik dan Ivan Van Cauwenberghe tegen. Ivan vroeg mij hoe het met het Davidsfonds gesteld was. Hij vond dat de vereniging nieuw leven moest worden ingeblazen. Dat kon maar na Nieuwjaar. Nog diezelfde dag belde hij mij terug. En een week later stond de nieuwe structuur op poten. Nee, we hebben er inderdaad geen gras over laten groeien.’, glimlacht Walter.
Zeker om de drie maanden
Driemaandelijks tijdschrift Jaargang 2011-2012
,Idee [7]
Geen gras over laten groeien
Op een mum van tijd verwierf Davidsfonds Aarsele een sterke reputatie. Gevraagd naar het hoe, is het antwoord van secretaris Ivan Van Cauwenberghe, kort, duidelijk en krachtig: ’Geloven in eigen kunnen - durven uitpakken (origineel zijn) – kort op de bal spelen – een sterke service geven aan leden én niet-leden - zich durven profileren op basis van de Davidsfonds peilers (cultuurbeleving het christelijke – het Vlaamse – …) en tenslotte ook duurzaamheid. Davidsfonds Aarsele wil geen eendagsvlieg zijn. Het bestuur wil via zijn werking integendeel fundamenten leggen voor een lange en sterke traditie!’.
P706330 | Afgiftekantoor: 3000 Leuven Mail
2012 er 2013
Inclusief de Tournees!
Davidsfonds_Jaark
alender_2012-2013
.indd 1
10/01/12 17:01
,Beweging [8-9] Patrick Vyvey en Marlène Reggers (Tongeren): ook thuis slaat de Davidsfonds klok
,Rode loper [10-12] Actie: 1 lid per bestuurslid = 1.500 leden winst [10] Dit unieke glasraam is en realisatie van kunstglazenier Maurits Nevens. Het symboliseert de figuur van de pastoor van Ars, de patroonheilige van de pastoors. Over een periode van 40 jaar maakte Maurits Nevens voor de Sint-Martinuskerk meerdere glasramen.
▲
Voor het culturele luik koos het bestuur al snel voor de formule van ’11-uren lezingen op zondag’. De ingrediënten: een boeiend onderwerp, kans op vraagstelling en een gul onthaal en om 12.30 uur, deuren dicht. Dertien zeer diverse onderwerpen passeerden reeds de revue. De gemiddelde opkomst bedraagt 35 tot 40 gegadigden met als uitschieter de komst van kardinaal Godfried Daneels met 120 deelnemers. Er komen dit werkjaar nog drie lezingen aan: Het oor en/in de kunst met dr. Frans Van Houcke, Ervaringen als hulpverlener in Haiti met Sandy Van Wonterghem, Bestrijding van piraten met de Louise Marie met admiraal Jan De > Beurme.
,Levenslijn [11] ,Kalender [12-13] Geschiedenisdag over Limburgs Mijnerfgoed
,Evenement van de lente [15] De Nacht van de Geschiedenis: geen drank, geen klank.
,In de media [16] En of wij in de media aanwezig zijn!
Te winnen! Exclusief bezoek aan Studio Piet Stockmans in C-mine Genk [11]
blik-opener Davidsfonds Ieper viert met 125 Tafels van 4 Davidsfonds Ieper bestaat 125 jaar en probeert dat te vieren met een aantal activiteiten die ‘buiten-gewoon’ zijn. De afdeling heeft al een heel rijtje erg succesvolle activiteiten achter de rug en focust nu op de laatste activiteit van dit werkjaar nl. 125 Tafels van 4.
Lang op voorhand plannen, dat is onze kracht. Nu al zijn wij bezig met de voorbereidingen voor de herdenking van 100 jaar W.O.I in 2014.
▲
Het moet gezegd, het bestuur heeft een bijzonder goede neus voor het vastleggen van mensen die én weten te boeien én die op een of andere manier verbonden zijn met het dorp of de regio. Wat uiteraard zorgt voor klantenbinding. ‘Belangrijk is ook dat men lang op voorhand plant. Dat zorgt voor vertrouwen en continuïteit.’, besluit Ivan Van Cauwenberghe.
Cultuur- en adressengids financiert glasraam In 2009 stond een bijzonder prestigieus project op het programma: de opmaak van een cultuur- en adressengids voor het dorp. Het vele werk werd beloond. Een schitterende informatieve publicatie werd op 600 exemplaren gedrukt. Ivan Van Cauwenberghe: ‘Alle 600 gidsen vonden een afnemer in zoverre dat er nu, drie jaar later al een opvolger klaar staat. De lat ligt nu wel een stuk hoger. De nieuwe adressengids wordt een luxe-uitgave met als rode draad 100 jaar kerkrestauratie. Zesendertig prachtige glasramen werden in deze periode aangemaakt. Davidsfonds Aarsele nam het op zich om het 36ste raam te financieren. Achter die glasramen van de hand van glaskunstenaar Maurits Nevens schuilt een filosofie, een indringend verhaal dat in de
adressengids deskundig uit de doeken zal worden gedaan én geïllustreerd met prachtige vierkleuren illustraties.’. Wedden dat de nieuwe gidsen (volledig geactualiseerd) opnieuw als zoete broodjes de deur zullen uitgaan?
100 jaar kerkrenovatie Met een feestelijk openingsweekend op zondag 6 november 2011 werd het feestjaar ‘100 jaar kerkrenovatie Sint-Martinus’ geopend. Ivan Van Cauwenberghe: ‘In 1912 werd de renovatie van de kerk afgerond. Het was een ingrijpende vernieuwing omdat de binnenoriëntatie van de kerk 180 graden werd gedraaid zodat het hoogkoor naar het Oosten gericht werd in plaats van naar het Westen.’ Tijdens dat weekend vond de inhuldiging plaats van het glasraam dat Davidsfonds Aarsele financierde en kon men een tentoonstelling bezichtigen die de geschiedenis schetst van de kerk door de eeuwen heen. Het jubileumjaar loopt nog tot november 2012 en biedt tal van activiteiten zoals een zoektocht, een Passiespel, Opendeurdagen met rondleidingen… Dankzij de inbreng van het Davidsfonds is die viering mogelijk gemaakt.
Davidsfonds Ieper wil proberen om op zaterdag 26 mei 2012 vanaf 19 uur een megaquiz te spelen met 125 Tafels van 4. Om al die deelnemers op te vangen huurde de afdeling de stedelijke sporthal in. De quiz belooft trouwens iets heel bijzonders en uitzonderlijks te worden met o.a. 200 visueel ondersteunende meerkeuzevragen, een exclusieve sponsor (Biscuiterie Destrooper, die toevallig ook 125 jaar bestaat en een firma uit Ieper/Lo is) die 600 attenties ‘Best of Destrooper’ schenkt. Daarnaast is er een televoting systeem zodat er zeer vlot met meerkeuzevragen kan worden gespeeld en de correctie en rangschikking volautomatisch verloopt. Geen 30 juryleden dus die manueel moeten verbeteren. En bovendien 4 grote beeldschermen en bijpassende beamers die op de 4 zijden van de sporthal de vragen en de beeldfragmenten kunnen projecteren. Iedereen die deelneemt heeft prijs en deelnemen kost slechts 5 euro per ploeg. Wenst u mee info over concept en inschrijvingen, sms naar Dirk Debuysere 0477/19.02.83 of mail
[email protected]
telex Actief Dat Davidsfonds afdelingen zeer actief zijn, blijkt uit de cijfers. Het voorbije werkjaar 2010-2011 organiseerden zij meer dan 8.650 activiteiten. De meeste activiteiten hadden betrekking op lokale geschiedenis en erfgoed (meer dan 2.500 activiteiten). Ook rond muziek, theater en beeldende kunsten werden er heel wat activiteiten georganiseerd (meer dan 2.100).
2
davidsfonds forum
,Kerstsamenzang lokt meer dan 16.000 deelnemers Op Tweede Kerstdag van vorig jaar vond de derde nationale editie plaats van ‘U zijt wellekome. Vlaanderen zingt Kerst’. Een geslaagd evenement. Op meer dan 95 plaatsen in Vlaanderen kwamen families samen om kerstliederen te zingen. Op basis van de evaluaties blijkt dat tenminste 16.000 mensen deelnamen. Dankzij de vrije bijdragen van die deelnemers kon
20.000 euro worden ingezameld voor het goede doel: Welzijnsschakels. ,Nieuwsbrief voor Secretarissen Half januari 2012 ontvingen de secretarissen hun eerste Nieuwsbrief van het jaar. Die Nieuwsbrief bevatte o.a. meer informatie over de gewestvergaderingen van februari/maart 2012, over de nationale Davidsfonds evenementen, over de tweede ledenwervingsgolf… Als bijlage
welkom Davidsfonds Laken pakt uit met een nieuw gecomponeerde Johannespassie Vijf jaar geleden was er van het Davidsfonds in Laken nauwelijks sprake. Vandaag staat er een stevige ploeg van vijf bestuursleden die in de achtertuin van de koning een volwaardige werking uitbouwen. En ambitieus zijn ze! Paradepaardje van het jaarprogramma 2011-2012 is zonder meer een uitvoering van de Johannespassie, die speciaal voor dit concert werd gecomponeerd door Willem Ceuleers, een bijzonder gedreven componist en titel-organist van de SintLambertuskerk in Laken! Zijn compo-
sitie combineert de recitatieve stijl van Heinrich Schütz met koralen à la Bach. Een niet te missen concert met drie tot zes zangstemmen, met begeleiding van fluiten, cornet, trombone, strijkinstrumenten en basso continuo. De première kunt u beluisteren op zondag 1 april 2012 om 16 uur in de Sint-Lambertuskerk van Laken (Sint-Lambertusplein aan de voet van het Atomium). Meer info en kaarten via
[email protected], 0486/95.70.79, www.laken.davidsfonds.be.
Cultuur is fundamenteel De eenzijdige en alles overheersende economische logica die onze hedendaagse samenleving in zijn greep houdt, vormt een ongeziene bedreiging voor die samenleving en voor de mensen die erin leven. Wat de mens echt tot mens maakt, is niet economische groei en winstmaximalisatie, maar cultuur. Economie moet herleid worden tot wat het zou moeten zijn: geen doel op zich, maar een middel bij uitstek om menselijke doelen te bereiken. Cultuur is niet de kers op de taart, cultuur is fundamenteel, cultuur is wezenlijk, cultuur is wat het leven echt humaan maakt. Wat zou een vereniging als het Davidsfonds dan geen rol meer te spelen hebben?
de horizon, cultuur doet vragen stellen, cultuur opent de ogen, cultuur prikkelt, daagt uit, verwarmt, ontroert, inspireert, wekt hoop, cultuur maakt mensen tot ‘mondige, kritische burgers met gemeenschapszin, tot persoonlijkheden die in staat zijn individuele keuzes te maken, tot mensen met een ziel.’ Cultuur is het antwoord op een ‘samenleving die de mens reduceert tot wat hij opbrengt als consument en als werknemer.’ Daarom moet cultuur alle mogelijke kansen krijgen en moeten mensen alle mogelijke kansen krijgen om cultuur te beleven. Daarin schuilt onze opdracht.
Davidsfonds moet hoog inzetten op cultuur. Meer dan ooit zijn wij het als cultuurnetwerk aan onszelf verplicht hoog in te zetten op cultuur. Want cultuur verruimt
werd een overzicht toegevoegd van de afdelingstoelage voor 2010 en dat op basis van de ingestuurde bewijsstukken van activiteiten en bestuurswerking tijdens het werkjaar 2009-2010. ,Nieuwsbrief voor Penningmeesters Op dinsdag 24 januari 2011 werd de Nieuwsbrief voor Penningmeesters verstuurd samen met het rekeninguittreksel voor de periode 1 juli tot 31 december
Peter Peene Nationaal voorzitter
2011. Via dat rekeninguittreksel komt de penningmeester te weten hoeveel toelagen de afdeling heeft verdiend vaan de werking in 2010-2011. ,Verjonging Op dit ogenblik zijn er zo’n 5.000 bestuursleden actief in het Davidsfonds, een lichte achteruitgang t.o.v. vorig jaar. Die achteruitgang situeert zich vooral in de leeftijdscategorieën boven de 66 jaar.
Uit de nieuwjaarstoespraak die nationaal voorzitter Peter Peene hield voor het nationaal bestuur op 21 januari 2012. De volledige tekst vindt u terug op www.davidsfonds.be/intranet zie rubriek ‘Opdrachtverklaring, statuten, verzekering’.
Maar wat wel zeer positief en bemoedigend is, is de duidelijke toename van het aantal bestuursleden jonger dan 45 jaar. Hoewel minder uitgesproken steeg ook het aantal bestuursleden in de leeftijdscategorie tussen 46 - 54 jaar. Hoopgevend is ook dat steeds meer vrijwilligers gevonden worden om zich te engageren in het Davidsfonds. Zo registreerden wij sinds 1 september 2011 > al 144 nieuwe bestuursleden. davidsfonds forum
3
bestuur Uniek en exclusief…
Grote stockverkoop van Davidsfonds boeken Of u nu een krant of een magazine openslaat, televisie of radio aanzet, u kan er echt niet om heen: het is crisis. We laten dat echter niet aan ons hart komen en geloven dat iedere crisis ook kansen biedt. Daarom doet het Davidsfonds zijn afdelingen graag het uitzonderlijke aanbod om tussen 3 maart en 15 juli 2012 een stockverkoop te organiseren van Davidsfonds boeken. Een verkoop waar een aardig centje mee te verdienen valt, als u het goed aanpakt.
Stockverkoop Uw leden en andere belangstellenden kunnen werkelijk goedkoop (5 of 10 euro) mooie boeken kunnen kopen. En wat interessant is ook uw afdeling vaart er wel mee, want per verkocht boek kan men 2 tot 5 euro verdienen. Op die manier kan Davidsfonds Uitgeverij bovendien zijn voorraad verkopen. De afdelingen krijgen de eerste kans om gebruik te maken van dat aanbod. Zo wil het Davidsfonds zijn oprechte dank tonen voor hun engagement. Het Davidsfonds maakt de stockverkopen via zijn afdelingen bovendien bekend op zijn website en in het cultuurmagazine Omtrent.
Hoe organiseren? Drie tips 1. Davidsfonds afdelingen organiseren de stockverkoop als een zelfstandige activiteit of aansluitend bij een reeds geplande activiteit waar u veel deelnemers verwacht, maar ook bij de jaarmarkt, kermis… 2. Laat leden exclusief een (halve) dag vroeger de beste koopjes uitkiezen, eventueel met een aperitiefje...
Stel de stockverkoop pas daarna open voor het brede publiek. 3. Davidsfonds afdelingen kunnen zelf ook extra voordelig prijsboeken, relatiegeschenken… kopen uit het aanbod.
Goed om weten Er worden geen boeken verkocht die nog op het keuzeformulier voor het lidmaatschap staan. Iedere afdeling die een stockverkoop organiseert, krijgt een divers aanbod van kinder- en jeugdboeken, over boeken rond geschiedenis, actualiteit, toerisme en koken, tot geschenkboeken. Een concrete lijst met beschikbare titels kunnen we vooraf niet bezorgen omdat die onder meer afhankelijk is van het succes van de stockverkoop in andere gemeenten. Er worden boeken verkocht tegen 5 euro per exemplaar (goedkopere boeken zoals kinder- en jeugdboeken, romans...) en 10 euro per exemplaar (duurdere boeken zoals geschenkboeken). Ronde bedragen dus: gemakkelijk om te rekenen, in principe zijn er enkel bankbiljetten en geen muntstukken nodig. Om de verkoop te stimuleren krijgen kopers 5 euro extra korting per volledig verkochte schijf van 25 euro.
Praktisch Davidsfonds afdelingen bestellen de boeken per palet van (circa) 800 exemplaren. Die boeken kunnen de afdelingen zelf afhalen in het distributiecentrum in Holsbeek (opgelet voor hoeveelheid en gewicht!) of laten bezorgen tegen de kostprijs van 38 euro per pallet. De afdelingen organiseren de verkoop ter
▲
Duizenden fonkelnieuwe boeken te koop voor een prikje en om uw afdelingskas te ‘spekken’.
plaatse volledig zelfstandig tussen 3 maart en 15 juli 2012. Na de verkoop brengen ze de niet-verkochte boeken binnen de week terug naar het distributiecentrum in Holsbeek of laten ze ophalen tegen de kostprijs van 38 euro per pallet. De afdelingen moeten zelf geen telling uitvoeren van de al dan niet verkochte boeken (mag natuurlijk altijd ter controle). Ze ontvangen een afrekening van het Nationaal Secretariaat. Meer info via 016/310.653 of
[email protected].
telex ,10.000 euro voor de gewesten De toelagen voor de werking van de gewesten voor het werkjaar 2010-2011 zijn berekend en gestort op de lopende rekening van ieder gewest in Leuven. De 31 gewesten ontvingen in totaal zo’n 10.000 euro aan toelagen. Dat bedrag is minder dan de vorige jaren. Wat te verklaren is door het feit dat verschillende gewesten in februari 2010 geen vergadering organiseerden omwille van Davidsfonds
4
davidsfonds forum
achter de Schermen (DAS). Het grootste toelagebedrag werd uitgekeerd aan de West-Vlaamse gewesten. ,Vijf Davidsfonds boeken voor Kinder- en Jeugdjury Vijf kinder- en jeugdboeken van het Davidsfonds werden door Stichting Lezen genomineerd voor de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Het gaat om: • Zie je graag :-) van Brigitte Van Aken
• Liverpool Street van Anne Voorhoeve • Een kanarie in mijn hoofd van Ed Franck • Vliegen tot in de hemel van Michael De Cock en Gerda Dendooven • Mombakkes van Do Van Ranst Op zondag 20 mei 2012 organiseert Stichting Lezen een groot feest in deSingel in Antwerpen. Tijdens dat feest maakt de Stichting bekend welke boeken in de prijzen zijn gevallen.
bestuur Sociale media: nieuwe communicatie, nieuwe kansen
Hoeveel fans heeft uw afdeling? Facebook en Twitter: je hoort niets anders meer dezer dagen. De zogeheten sociale media – en vooral dan Twitter op dit moment – zijn aan een onstuitbare opmars begonnen. En het goede nieuws is: ook voor uw afdeling kunnen ze bijzonder interessant zijn. Als u er even de tijd voor wil nemen, weliswaar.
Sociale media: qué? Sociale media zou je kunnen omschrijven als ‘het nieuwe, verbeterde internet’. Websites bouwen, forums oprichten, je mening doorgeven via internet was vroeger iets dat enkel professionals konden. Via sociale media kunnen nu ook ‘gewone’ internetgebruikers hun stem makkelijk – én gratis! – laten horen, via systemen die ze zélf controleren: de sociale media. ‘De gewone consument grijpt de macht’ hoor je in dat verband vaak. Iedereen kan zijn oordeel aan de wereld kenbaar maken, via het internet.
Facebook en Twitter Allicht hét bekendste sociale-mediakanaal is Facebook. Alleen in België al telt het een kleine 5 miljoen gebruikers. Facebook is een zogenaamde community-website: via een virtueel profiel creëer je online een groep vrienden/kennissen/fans waarmee je informatie/foto’s/ video’s/tips... deelt. Je bepaalt zelf wie je vrienden worden en wie niet. Twitter is eerder een soort mini-telex van jezelf (of van je organisatie). Wie een zogeheten Twitterprofiel heeft kan, zoveel als hij of zij wil, nieuws verspreiden voor zijn of haar ‘volgers’ – al is elk bericht wel beperkt tot 140 tekens. Volgers krijg je doordat andere Twitteraars je interessant vinden en je besluiten te volgen, net zoals jij andere Twitteraars ook kan volgen. Wanneer een van je volgers je niet meer interessant vindt, kan hij of zij beslissen je te
,Meer dan 2.600 nieuwe leden Zoals de vorige jaren trouwens blijft de instroom van nieuwe leden in het Davidsfonds vrij aanzienlijk. Na de ‘eerste golf’ noteerden wij al 2.600 nieuwe leden voor onze vereniging. Dat aantal dikt ongetwijfeld nog verder aan in de loop van de volgende weken en maanden. Davidsfonds Ieper is koploper met 47 nieuwe leden, gevolgd door Zottegem
‘ontvolgen’ , net zoals jij dat ook kan met de personen die jij volgt op Twitter.
commentaar geven, zodat er interactie ontstaat.
Facebook voor de afdeling
Twitter voor de afdeling
Uiteraard kan Facebook zeer interessant zijn voor uw afdeling. U kunt namelijk een zogeheten fanpagina voor uw afdeling creëren (instellingen of organisaties maken op Facebook een ‘fanpagina’ aan en geen ‘profielpagina’ – die is voorbehouden voor individuën). Voor die fanpagina kunt u andere mensen die op Facebook actief zijn uitnodigen en zo uw leden – en geïnteresseerde niet-leden – ook op Facebook samenbrengen. Dat is handig, want u kunt hen via korte berichten op de hoogte houden van de activiteiten die nog zullen volgen. Bovendien kunt u via Facebook ook makkelijk foto’s of zelfs video’s tonen aan uw Facebook-fans, bijvoorbeeld van voorbije activiteiten. Tot slot kunnen uw fans ook reageren en
Twitter is nog een jong medium – in Vlaanderen alleszins. En toch is het aan een steile klim bezig. Op dit moment zijn er zo’n 100.000 Twitteraars in België actief en gaat het voor belangrijk deel over journalisten, opiniemakers, politici... Toch zijn ook doodgewone Vlamingen steeds vaker aanwezig op Twitter. Voor uw afdeling is Twitter eigenlijk een gratis nieuwstelex. Als u een Twitterprofiel aanmaakt, kunt u regelmatig korte berichten (maximum 140 tekens) posten. Maar opgelet: alles wat u post is in principe zichtbaar voor iedereen (dus geen gevoelige of al te persoonlijke boodschappen posten; dat geldt trouwens evenzeer voor Facebook). Toch zal uw nieuws pas opgepikt worden als u ook volgers heeft.
met 32 nieuwelingen. Wierven ook heel wat nieuwe leden: Davidsfonds Sint-Denijs en Oudenaarde (25), Merelbeke-Flora (24), Sint-Eloois-Winkel (23) en Herent (22). Het grootste aantal nieuwe leden werd genoteerd in het gewest Westland.
wisselen over de psychologische roman ‘Bruidsvlucht’ van Marieke van der Pol. Speciaal voor die gelegenheid werden de aanwezige deelnemers verrast met een taart in boekvorm. De Leeskring komt maandelijks samen.
,Lekker boek in Eeklo Einde augustus 2011 kwam de Leeskring van Davidsfonds Eeklo voor de 100ste keer samen om een leeservaringen uit te davidsfonds forum
5
bestuur En hoe krijgt u volgers? Door veel te twitteren én door zelf andere mensen op te Twitter te volgen – zij zullen u vaak ‘terugvolgen’ omdat u hen volgt.
Hoe begin ik er concreet aan? Zowel Facebook als Twitter hebben een eigen manier van werken, een taal die u het best onder de knie krijgt door er gewoon mee te beginnen. Veel wijst zichzelf uit. Surf bijvoorbeeld naar www. facebook.com, maak er eerst een persoonlijk profiel aan en daarna – via dat persoonlijke profiel – een fanpagina voor
uw afdeling (op de startpagina onderaan vindt u ‘Maak een pagina voor een beroemdheid, band of bedrijf’). Daar kunt u dan een foto/logo op plaatsen, Facebookvrienden en -fans uitnodigen en tot slot berichten/foto’s/ video’s posten. Twitter werkt nog makkelijker. Surf naar www.twitter.com, maak een profiel aan van uzelf of van de afdeling, zorg zeker voor een foto en een omschrijving en u bent actief. Vervolgens is het kwestie van op zoek te gaan naar ‘volgers’ (door veel te twitteren – d.w.z. nieuwsjes te verspreiden – of door anderen te gaan volgen).
Meer info & opleiding Uiteraard is dit maar een eerste, zeer korte introductie met de absolute basics. Binnenkort organiseren Heemkunde Vlaanderen, Erfgoeddag, Open Monumentendag en het Davidsfonds wel een beperkte workshop over die eerste stappen op Twitter en Facebook. U kan er, als u wil, gratis naartoe op dinsdag 28 februari 2012 in Roeselare, dinsdag 6 maart in Mariakerke (bij Gent), dinsdag 13 maart 2012 in Puurs, woensdag 21 maart 2012 in Pepingen (o.v.), dinsdag 27 maart 2012 in Tongeren. Meer info:
[email protected].
Nieuw ere-aandenken van Piet Stockmans voor verdienstelijke bestuursleden
De regie van het porselein De Davidsfonds werking steunt op de inzet van vele bestuursleden. Sommigen engageren zich voor vele jaren. Het is normaal dat zij daarvoor worden bedankt. Het Davidsfonds voorziet daarom een waardevolle attentie in de vorm van eregrafieken, ereplaquettes… Vanaf 1 maart 2012 kunnen die verdienstelijke bestuursleden in de bloemetjes worden gezet met een nieuw artistiek object. De internationaal vermaarde kunstenaar Piet Stockmans ontwierp voor het Davidsfonds een porseleinen parfumcontainer. Die bijzonder stijlvolle creatie die wordt aangeboden in een houten kistje, valt op door zijn ultradunne transparantie en overtuigende fragiliteit.
Stockmansblauw Nog niet zo heel lang geleden haalde Piet Stockmans het wereldnieuws met de creatie van een bord waarin het hoofdgerecht werd opgediend tijdens het huwelijksfeest van Prins Albert van Monaco. Piet Stockmans die sinds 1966 actief bezig is als ‘tovenaar ontwerper, pottenbakker - schilder en architect’, is ondertussen internationaal gelauwerd als ontwerper met werk in de collecties van o.a. het Metropolitan Museum in New York, het Victoria museum in Londen… Zijn tafel- en interieurobjecten, vooral in porselein, worden in de eigen Genkse studio in beperkte oplage gemaakt maar zijn wereldwijd verdeeld in een select aantal verkooppunten.
Studio Pieter Stockmans In 1987 werd de Studio Pieter Stockmans opgericht om een plaats te geven aan de ambachtelijke productie, in kleine reeksen, met bijzondere technie-
6
davidsfonds forum
ken, om ruimte te creëren voor experiment. De Studio staat voor groepswerk, of beter samenwerk (-en). Want ook dochter Widukind en schoonzoon Frank Claesen zijn actief betrokken en creëren er hun eigen ontwerpen. Piet Stockmans is de regisseur van de Studio-compagnie en heeft daarbij zowel aandacht voor het moment, als voor de toekomst. Sinds mei 2010 is de Studio gevestigd in een mooi gerestaureerd mijngebouw op de site van C-mine in Genk/Winterslag. Lezers van Forum kunnen deze studio exclusief bezoeken indien ze het juiste antwoord weten op de wedstrijdvraag: zie pagina 12.
Verdienstelijke bestuursleden Op dit ogenblik kunnen de bestuursleden als volgt in de bloemetjes worden gezet:
• een eregrafiek/ereplaquette/ erekeramiek voor wie minstens 25 jaar bestuurslid is • een geschenkboek voor bestuursleden die reeds een ereplaquette of -grafiek kregen • een medaille van de Vlaamse Gemeenschap • huldiging van verdienstelijke bestuursleden in sommige provincies en gemeenten Meer info vindt u in de Infofiche over de huldiging van verdienstelijke bestuursleden die u kunt aanvragen bij Eva Vandebroek (
[email protected]) of kunt downloaden via www.davidsfonds.be/intranet (zie rubriek ‘Bestuurswerking’).
idee Jaarkalender 2012-2013
Nieuwe cultuurseizoen begint nu Net zoals in 2011 krijgt u bij de eerste Forum van het nieuwe jaar meteen al de jaarkalender 2012-2013. Daarin vindt u alle grote Davidsfonds cultuurevenementen netjes opgelijst, aangevuld met de tournees. Nieuw dit jaar is dat niet alleen de secretarissen de jaarkalender ontvangen, maar elk bestuurslid. Zo kan u meteen met z’n allen beginnen plannen.
Evenementen op een rij U bent het intussen gewoon: de jaarkalender biedt u een overzicht van alle nationale Davidsfonds Evenementen voor het nieuwe cultuurseizoen 2012-2013, waarop u als afdeling kan intekenen. Telkens vindt u algemene info over het evenement, redenen om mee te doen, wat u mag verwachten van het Nationaal Secretariaat en een overzichtje van waarin de afdeling voorziet. Elk evenement wordt aangevuld met praktische informatie en (helemaal achteraan) vindt u de bestel- en inschrijvingsformulieren terug. Daarmee kan u meteen inschrijven of meer informatie aanvragen.
Handige kalender middenin
Scoren bij niet-leden
Midden in de jaarkalender vindt u de handige, uitneembare kalender – elk jaar gegeerd bij heel wat bestuursleden. Daarop kan u naar hartelust notities maken, de schoolvakanties en de sluitingsdagen van het Nationaal Secretariaat vindt u onderaan op de kalender terug.
U leest het meteen in het voorwoord van de algemeen directeur: voor het Davidsfonds is de instroom van nieuwe mensen van kapitaal belang. Daarom willen we nog eens een warme oproep doen om de niet-leden zeker mee te nemen in uw communicatie. Bezorg ze uw folders, flyers, jaarprogramma of brochures. Want hoe meer zielen, hoe meer Davidsfonds!
Nieuw Davidsfonds promotiemateriaal Vorig jaar werd, naar aanleiding van de nieuwe huisstijl, al het promotiemateriaal volledig vernieuwd. Als u nog geen nieuw promotiemateriaal in huis heeft of graag nog wil bijbestellen, kan dat via de jaarkalender, p. 30-33.
Alle bestuursleden ontvangen de jaarkalender 2012-2013 bij deze editie van Forum. Extra exemplaren bestellen is dus in principe niet mogelijk, tenzij voor nieuwe bestuursleden. Daarvoor neemt u best contact op met
[email protected].
Acht nieuwe tournees Net zoals vorig jaar bevat de jaarkalender meteen ook al een overzicht van de nieuwe tournees voor 2012-2013. Dat zijn er dit jaar maar liefst acht – en niet van de minste. Zo kan u Jef Lambrecht uitnodigen voor een uiteenzetting over de Arabische Revolutie, komt gedreven historicus Pieter Boussenmaere u vertellen over het ontstaan van de mens of geeft auteur John Verbraeken u een boeiend overzicht van de microbrouwerijen in Vlaanderen – mét proeverij uiteraard. Auteur Hilde Demurie leert u dan weer hoe u uw voedingspatroon onder controle houdt in Vrolijk Gezond. Er staan er ook twee nieuwe, wervelende kinderprogramma’s op stapel, Grimm Gracieus en Rudy’s Danspaleis, ideaal om jonge gezinnen naar uw afdeling te brengen. En tot slot staat er ook een nieuwe daguitstap gepland, naar Mechelen. Dat is niet verwonderlijk: eind 2012 opent daar de nieuwe kazerne Dossin, het memoriaal, museum en documentatiecentrum over de Holocaust en de mensenrechten. Een van deze nieuwe (of van de andere vier bestaande) tournees aanvragen, kan u via de specifieke aanvraagprocedure waarover u meer informatie vindt op pagina 17 in de brochure.
davidsfonds forum
7
beweging Davidsfonds Tongeren is aanwezig in 30 verschillende gehuchten
Patrick Vyvey en Marlène Reggers: samen uit, samen thuis voor het Davidsfonds Tongeren is niet enkel de oudste stad van België, het is tevens het werkdomein van één van de oudste Davidsfondsafdelingen, met name Tongeren – Riemst. De afdeling werd opgericht op 25 mei 1875, met andere woorden amper 4 maanden na de stichting van onze vereniging. In totaal telt het werkgebied van de afdeling maar liefst 30 deelgemeenten/gehuchten. Vaak ook erg kleine leefgemeenschappen in het mooie, Limburgse Haspengouw. In het ruime bestuur van de afdeling is ook een echtpaar actief, Patrick Vyvey en Marlène Reggers. Patrick is voorzitter en Marléne doet het afdelingstijdschrift, de afdelingswebsite en administratieve taken. We hadden een gezellige babbel in een Tongerse taverne. Hoe zijn jullie in contact gekomen met het Davidsfonds? Patrick (P.): Dat is eigenlijk een verhaal van lang geleden. Als laatstejaarsstudent aan het college heb ik toentertijd de voorloper van de Junior Journalistwedstrijd gewonnen. En als winnaar werd ik door het bestuur van Davidsfonds Lichtervelde (mijn geboortedorp) gevraagd om bestuurslid te worden. Ik was toen met mijn 18 jaar het jongste bestuurslid. Sedertdien ben ik onafgebroken – met een kleine onderbreking omwille van mijn verhuis naar Limburg – bestuurslid geweest. Marlène (M.): We hebben mekaar leren kennen via het Davidsfonds! Meer bepaald via de Davo-reizen (n.v.d.r. de voorloper van Davidsfonds Cultuurreizen). Op een reis naar Salamanca zijn we mekaar tegengekomen en aan de praat geraakt. Bij onze eerste kennismaking vertelde Patrick al dat hij voorzitter was van Davidsfonds Lichtervelde. En bij mijn eerste bezoek aan Lichtervelde werd ik al ingeschakeld om affiches te helpen plakken. Op een bepaald moment, wij woonden toen al in Tongeren, kreeg ik een telefoontje van de toenmalige voorzitter van Davidsfonds Tongeren met de vraag om bestuurslid te worden. Toen ik hem
8
davidsfonds forum
Samen in het bestuur? Vele voordelen, want wij kunnen overleggen en elkaar aanvullen.
▲
vertelde dat mijn echtgenoot voorzitter was geweest in Lichtervelde, was het beklonken dat we samen in het bestuur zouden komen. Voelden jullie je onmiddellijk thuis in de bestuursploeg van Tongeren? P.: Gezien mijn ervaring in Lichtervelde was de integratie geen probleem. Er zijn uiteraard kleine mentaliteitsverschillen, maar het Davidsfonds blijft het Davidsfonds. M.: Ik kende niemand van de ploeg, maar ik was vanuit mijn job gewend met mensen samen te werken. Dus dat is allemaal vlot verlopen.
Jullie zijn als echtpaar actief in het bestuur. Biedt dat voordelen? En nadelen? P.: Als voorzitter is het een voordeel dat mijn echtgenote mee in het bestuur zit. Ik kan met haar overleggen over hoe we dingen best zouden aanpakken. Als één van ons eens verstek moeten laten voor een vergadering, dan krijg hij/zij van de partner reeds ’s anderendaags een relaas over wat er gebeurd is.
Wij hebben elkaar leren kennen via het Davidsfonds.
M.: We hebben totaal verschillende, mekaar aanvullende competenties. Patrick gaat graag op ledenwerving en heeft graag contact met allerhande mensen. Ik doe liever administratief werk en vormgeving. We kunnen als partners ook regelmatig praten over datgene wat ons beiden bezighoudt. En soms discussiëren we, als we het niet met mekaar eens zijn.
Kregen jullie direct een taak toegewezen? P.: We zijn ons vrij vlug gaan bezighouden met de verslaggeving en we kregen ook snel ‘een wijk’ toebedeeld. M.: Maar gezien onze aard en onze belangstelling zijn we mee een stukje verantwoordelijkheid gaan opnemen.
Echte nadelen zijn er niet. Wel zijn de verwachtingen van de buitenwacht soms hoog gespannen en dat is belastend voor het gezinsleven. Men verwacht steeds dat we beiden er zijn, ook al kan dat net zo min als bij andere bestuursleden. Je bent vaak samen weg en voor de overige gezinsleden is dat niet altijd even prettig.
beweging
Davidsfonds Tongeren is actief in een stad. Welke voordelen en welke nadelen zijn hieraan verbonden? P.: In de centrumstad Tongeren kennen we heel wat mensen. Maar in de vele deelgemeenten in ons werkgebied kennen we minder mensen en hebben we ook zeer weinig leden. We hebben lang niet in alle deelgemeenten/gehuchten een bestuurslid. En geen bestuurslid betekent vaak ook geen leden. We merken wel dat als we leden hebben uit een deelgemeente dat die vaak op hun beurt hun vrienden aanspreken om lid te worden. Ze fungeren als een soort wijkmedewerker. Tevens biedt een stad veel accommodatie- en samenwerkingsmogelijkheden met de stedelijke overheid en andere verenigingen. Samenwerking vinden we trouwens heel erg belangrijk.
Nieuwe bestuursleden hebben een frisse kijk op onze werking. En concurrentie van bijvoorbeeld het cultuurcentrum? M.: Het cultuurcentrum De Velinx is op een heel ander deeldomein van cultuur bezig dan wij met onze werking. Maar onze leden genieten een aanzienlijke korting voor een heel aantal activiteiten in De Velinx. Geen concurrentie dus, maar partnerschap. Er komen regelmatig nieuwe bestuursleden bij. Ongeveer één per jaar. Waarom is bestuursuitbreiding belangrijk voor de werking van Davidsfonds Tongeren? M.: Nieuwe mensen betekent ook nieuwe creativiteit. Nieuwe mensen hebben vaak een frisse kijk op de dingen die we doen. Zo stelde er recent een nieuw bestuurslid voor om onze activiteiten ook via de sociale media aan te kondigen. Bestuursleden zijn niet zelden ook in andere verenigingen actief. Zodoende ontstaan er nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. P.: Nieuwe bestuursleden zijn ook kansen op nieuwe leden. Iedereen heeft zijn
eigen kennissenkring waar men nieuwe leden kan werven. We streven tevens bewust naar een evenwicht tussen mannen en vrouwen in onze ploeg omdat we van mening zijn dat beide geslachten een specifieke bijdrage kunnen leveren in onze werking. Zo zal de jury voor de Junior Journalist-wedstrijd steevast bestaan uit twee vrouwen en twee mannen. En uiteraard is bestuursuitbreiding ook noodzakelijk om over voldoende mankracht te beschikken om activiteiten te kunnen organiseren. Een nadeel van onze steeds uitbreidende ploeg is wel dat we niet langer aan huis kunnen vergaderen. Voor veel gezinnen is het praktisch niet haalbaar om een ploeg van veertien mensen op een efficiënte manier in hun huis te laten vergaderen. We moeten dus op zoek naar een geschikt lokaal.
▲
Samen cultuur beleven is belangrijk.
▲
Zonder creativiteit geen kwaliteit.
Met welke troeven pakken jullie uit? P.: We hechten nogal sterk aan: samen cultuur beleven. De meerwaarde van in groep dingen te beleven is een sterke troef. Zowat alles kan je individueel beleven. Maar de groep biedt een ongelooflijke meerwaarde. M.: Ook de kwaliteit van wat we doen, is een sterke troef. We besteden altijd veel aandacht aan een kwalitatieve uitwerking van onze activiteiten. En de deelnemers weten dat te appreciëren. P.: Eén van mijn kenspreuken is: je moet het warm water niet uitvinden. Maar probeer via samenwerking datgene dat bestaat nog beter, nog groter te maken.
Via samenwerking streven naar verbetering. Tot slot: welke dromen hebben jullie nog voor het Davidsfonds in Tongeren? M.: De kwaliteit van onze werking op peil houden. En die kwaliteit is het resultaat van de creativiteit van alle bestuursleden van onze ploeg. Zonder de inbreng van ieder afzonderlijk bestuurslid zou er nooit zo’n mooie Davidsfonds werking in
Tongeren kunnen zijn. P.: Hierbij aansluitend droom ik ervan om de traditie van het bestuursledenfeest terug nieuw leven te kunnen inblazen. We hebben al wel eens een bestuursfeestje gehad, maar niet op regelmatig basis. Het zou een mooie gelegenheid zijn om alle bestuursleden én hun partners te bedanken voor hun grote inzet en creativiteit. Maar ik heb ook nog een andere droom. Ik hoop dat Davidsfonds Tongeren ooit de kaap van de 250 leden bereikt. We zijn er al verscheidene keren erg dicht bij geweest. Maar dan gebeurt er weer ergens iets en valt de droom in duigen. Maar we moeten blijven proberen. davidsfonds forum
9
rode loper Ook in het voorjaar
Leden werven en hernieuwen. Wie volhardt, wint Het voorjaar is een zeer belangrijke periode voor de ledenwerving, want dan wordt duidelijk of het Davidsfonds er in lukt om zijn ledenaantal te vergroten. En dat moet zeker mogelijk zijn. En dat het Davidsfonds nog altijd een grote uitstraling en aantrekkingskracht heeft, bewijzen de meer dan 3.000 nieuwe leden (dat zijn er nu al meer dan het eindcijfer van 2009, 2008, 2007, 2006, 2005…).
vrijwilligers-bestuursleden (financieel via 5% van de lidgelden en de werkings- en programmatoelage, maar ook via gratis promotiemateriaal voor nationale en lokale evenementen, begeleiding door de regionale medewerkers en consulenten, samenwerking met Universiteit Vrije Tijd enz.). Zij zorgen er bovendien voor dat ons cultuurnetwerk zich onderscheidt van zoveel andere actoren op het terrein.
En of (nieuwe) leden belangrijk zijn…
1 lid per bestuurslid = 1.500 leden winst
▲
Wij moeten daar niet flauw over doen. Leden of, zo u wil, de houders van de Davidsfonds Cultuurkaart zijn belangrijk. Ze geven het Davidsfonds de financiële middelen om zijn onafhankelijkheid te bewaren en om een optimaal kader te creëren voor het engagement van
De achterstand t.o.v. het eindcijfer van vorig jaar bedroeg op 30 januari 2.750 leden. Die achterstand kan in ledenwinst worden omgezet, als ieder bestuurslid voor 31 augustus 2012 nog 1 lid aanbrengt.
Het elixir van Davidsfonds Zandhoven voor ledenwinst De laatste drie jaar boekte Davidsfonds Zandhoven ledenwinst. Ook dit jaar weer: een netto-aangroei van 14 leden. Hoe die ledenwinst te verklaren? Volgens voorzitter Roosmarijn Sips is de verklaring heel simpel: hard werken. Davidsfonds Zandhoven is op vele activiteiten in de gemeente aanwezig zoals de verenigingenbeurs, activiteiten van andere verenigingen, deelname aan quizzen… ‘Kortom een bewuste aanwezigheidspolitiek, want positief in de kijker lopen is heel belangrijk.’, weet Roosmarijn Sips en zij gaat verder: ‘Ook vinden wij dat samenwerking met andere verenigingen belangrijk is, omdat zo een nieuw publiek wordt bereikt. Een goede samenwerking met sponsors,
met het gemeentebestuur… loont.’. Roosmarijn Sips geeft nog een belangrijk ingrediënt voor het recept ‘ledenwinst’: ‘Jaarlijks organiseren we een opendeur-avond, waarvoor we heel veel reclame maken. Onze uitnodiging valt in elke bus van groot Zandhoven! Reclame maken is belangrijk. Maandelijks staan onze uitnodigingen vermeld in de regionale pers, de parochiebladen, Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad, het gemeentelijk informatieblad enz. Niet te onderschatten is de mond-aanmond reclame,de e-mail-berichten, ja, zelfs Facebook! En vergeet ook de belangrijke, niet te onderschatten sociale media niet’. Als je die verschillende punten mixt, samen met een aantrekkelijk jaarprogramma en een hardwerkend, enthousiast en gedreven bestuur dat al meerdere malen werd aangevuld met nieuwe enthousiastelingen, dan krijg je gegarandeerd ledenwinst, elk jaar op rij!
Al meer dan 20 nieuwe leden geworven door hard te werken.
▲
10
davidsfonds forum
Meer dan 7.500 leden moeten hun lidmaatschap nog hernieuwen.
Om dat mogelijk te maken kunnen bestuursleden de bijna 4.500 niet-leden, die in 2011 deelnamen aan nationale Davidsfonds initiatieven en zo het Davidsfonds leerden kennen, ‘polsen’ of ze nu ook geïnteresseerd zijn om lid te worden. (Op gewone (schriftelijke, telefonische) vraag aan Eva Vandebroek (016/310.600 –
[email protected]) kunt u de adressen krijgen). Bovendien zijn er nog 7.500 tot 8.000 niet-hernieuwers (de adressen van de niet-hernieuwers werden op 10 januari 2012 geselecteerd. Keuzeformulieren die na die datum toekwamen op het Nationaal Secretariaat staan nog op de lijst van de niet-hernieuwers). Die niet-hernieuwers werden in de loop van januari toegestuurd naar de secretaris van iedere afdeling. Tijdens het voorjaar zijn er ook een hele reeks grote initiatieven die een breed publiek bereiken. U kunt leden werven op die initiatieven. U kunt profiteren van de uitstraling van die evenementen. Over welke initiatieven gaat het? Prijsuitreiking Junior Journalist-wedstrijd, De Nacht van de Geschiedenis, zomerzoektocht in het Waasland, de geschiedenisdag in Genk en de zomercursussen van Universiteit Vrije Tijd… Speciaal voor De Nacht van de Geschiedenis biedt het Davidsfonds de afdelingen de kans om met een exclusief en uniek aanbod leden te werven. De formule is simpel. Wie het nieuwe fietsboek ‘Fietsen langs brouwerijen’ koopt, ontvangt de Cultuurkaart van het Davidsfonds. Wie er in lukt om het ledenwinst te boeken, krijgt natuurlijk een bak Westmalle Trappist cadeau. Op dit ogenblik zijn er al meer dan 90 afdelingen die klinken op succesvolle afronding van de ledenwerving.
rode loper Bij Piet op de koffie
te Winnen
In 1987 richtte Piet Stockmans zijn Studio op. Die studio is gespecialiseerd in de vervaardiging van handwerk in kleine series en van originele kunstwerken en concentreert haar activiteiten in 4 thema’s: 1. De studiocollectie Ontwerp en vervaardiging van porselein voor de gedekte tafel. Deze collectie wordt in het atelier in kleine series geproduceerd en verdeeld naar design- en museumwinkels in Europa, Japan, Australië en de USA. 2. Kunst Vervaardiging van kunstwerken van
Piet Stockmans, en in opdracht van andere kunstenaars. 3. Stockmans porselein Productie van porseleinen ontwerpen van diverse designers, onder het merk ‘Stockmansporselein’. 4. Industrieel design Ontwerp van serviezen en porseleinen juwelen voor externe klanten. Samen met haar tast hij de grenzen af van de mogelijkheden die porselein een kunstenaar te bieden heeft.
10 duotickets voor exclusief bezoek
Wilt u deze Studio eens bezoeken? Dat kan op zondag 1 april 2012! Wilt u er bij zijn? Dan moet u voor 1 maart 2012 het antwoord op volgende vraag versturen of mailen naar Eva Vandebroek, Davidsfonds, Blijde-Inkomststraat 79-81, 3000 Leuven –
[email protected]. De vraag: sinds 1997 is zijn dochter partner in het Stockmansproject. Kent u haar voornaam? Ja? Geef dan die voornaam én vermeld als schiftingsvraag ook het aantal juiste antwoorden.
Vlaamse miniaturen Volgende 5 bestuursleden kunnen genieten van het prachtboek over de Vlaamse miniaturen (64,95 euro). Julien Schepers (Aartselaar) Tinne Van Mieghem (Menen) Marcel Veldeman (Putte-Grens) Annie Maveau (Roeselare) Ingrid Swaenepoel (Staden) Zij wisten dat Cartoons 2011 het best afgenomen boeken was uit de Cultuurgids van het lopende jaar. Meer dan 4.000 exemplaren!
levenslijn Ontvingen ere-aandenken Lionel Vandenberghe (Halle-Kempen) Madeleine Vander Aerschot (Hever-Schiplaken) Lode Mortelmans (postuum) Walter Van Weverberg (Mortsel) Willy De Herdt (Reet) Willy Eens (Stevoort-Wijer) Ontvingen geschenkboek Karel Bockaert (Aalter) Jan Dhaluin (Deerlijk) Lionel Vandenberghe (Halle-Kempen) Nieuwe bestuursleden Willy Denblijden (Aalst) Anja Dhondt, Sylvie Scheldeman (Asper) Marie-Jose Detremmerie, Claude D’Hert, Veronique Dujardin (Bissegem) André Beyltiens (De Klinge) Guy Hanegreefs, Mia Henderix, Ann Wouters (Diest) Tom Smits (Eksel) Jozef Bouwens, Paul Mellaerts, Maria Peeters, Stephanie Piedfort (Gierle) Dirk Van Buyten (Hamme) Dirk Claes (Huldenberg) Steven De Waele (Ieper) Bernadette Coupé (Kalken) Ton Swinkels, Cora Van Hameren (Kinrooi) Emile Desimpel, Alain Demortier, Joelle Lemoine, Dorothea Van De Winkel, Els Verkest (Kluisbergen) Patrick Vermeesch (Latem-Deurle) Sara Vande Populiere (Leupegem) Lieve Bellens, Christine Van Oostveldt, Eric Zegels (Lint) Krista Besard, Jan Devos, Clement Lemarcq
(Maarkedal) Jean Neys (Maaseik) Marie-Jeanne Gorissen (Maasmechelen) Lu Van Droogenbroeck (Mere) Koenraad Haesbrouck (Mol) Kris Meert (Nossegem) Monika Maenhout (Oedelem) Jacqueline Malyster (Oosterzele) Antoon Lietaert (Poelkapelle) Edward Broeckx, Chantal Van Buggenhout (Reet) Filip De Jaeger, Magda Denolf, Linda Eggermont, Els Van Hecke, Veronique Verhaeghe (Ruiselede) Dani Meeusen (Sinaai) Tinne Wuyts (Tongerlo) Paul Hendrickx, Francine Schollaert, Ghislain Van Den Ryse (Vlierzele) Maarten Van Tieghem (Wortegem-Petegem) Paul De Bleye, Wieske Kiekens, Hilde Reynaert, Dominique Ryckaert, Catherine Torrekens (Zwalm) Christelijke deelneming aan de familie van Johan Thorrez, 63 j., echtgenoot van Maria Degandt, bestuurslid Vlamertinge Jerôme Van Der Vurst, 91 j., ondervoorzitter Oordegem Joanna Van Moer, 88 j., moeder van Stefaan Debulpaep, voorzitter Hofstade Lode Mortelmans, 81 j., bestuurlid Mortsel Miet Cops, 89 j., bestuurslid Lanaken Mariette Van Dyck, bestuurslid Menegem-Deurne Kamiel Van Der Elst, secretaris Moorsel Hugo Polet, bestuurslid Bredene-Duinen Juliaan Lievens, 92 j., erevoorzitter St.-Michiels &
St.-Andries Thérèse Dhaese, 92 j., schoonmoeder Alfons Piessens, voorzitter St.-Stevens-Woluwe en provincie Vlaams-Brabant Frans Van Vaerenbergh, 79 j., vader van Lut Van Vaerenbergh, bestuurslid Hofstade-Aalst May Noordam-Croes, 68 j., zus van Joos Croes, bestuurslid Hoogstraten en consulent Gertrudis Geurts, 91 j., moeder van Lutgart Aelberts, bestuurslid Lanaken Pater Anselm, Leonard Broux, 86 j., bestuurslid Heusden-Zolder Guido Tuytte, 76 j., vader van Johan Tuytte, voorzitter Meulebeke Frank Baeyens, 78 j., bestuurslid Borchtlombeek Nieuw leven Hannah, kleindochter van Jan Lempens, voorzitter Bocholt Kaat, kleindochter van André en Ann LamoenRombaut, bestuursleden Bocholt Daan, kleinzoon van Michel Tombeur, voorzitter Glabbeek Sil, kleinzoon van Jos Gielen, bestuurslid Bocholt Nora, kleindochter van Herman De Grauwe, bestuurslid Hofstade-Aalst Tuur en Emiel, zoontjes van Kristien Ballet, bestuurslid Kermt Extra gefeliciteerd Froger Verstraet, bestuurslid Kachtem-Emelgem, ontving de cultuurtrofee 2012 van Izegem. (Tot 8 januari 2012)
davidsfonds forum
11
rode loper Tot zondag 17 juni 2012
Tentoonstelling Sagalassos Allereerste expo over het Turkse Pompeï In het Gallo-Romeins Museumvan Tongeren loopt nog tot zondag 17 juni 2012 uit de spraakmakende tentoonstelling ‘Sagalassos, City of Dreams’. Die antieke stad uit het zuiden van Turkije is een van de mooiste archeologische sites in het Middellandse Zeegebied. Al meer dan 20 jaar voert archeoloog Marc Waelkens van de K.U.Leuven er opgravingen uit. Het is het eerste en enige Europese museum dat een dergelijke overzichtstentoonstelling presenteert. Nooit eerder mochten de unieke vondsten het Turkse grondgebied verlaten. Marc Waelkens is sinds 1986, met een team specialisten, actief in het Turks Sagalassos. ‘Het is eigenlijk een jongensdroom die vandaag uitkomt. De tentoonstelling is niet alleen geschiedkundig erg belangrijk. Ook de Turkse gemeenschap in België, die al vaak aan de derde generatie toe is, krijgt zo een kijk op hun roots’, weet Waelkens. ‘Sagalassos, City of Dreams’ is geen klassieke archeologische expositie, maar een totaalbeleving. De internationaal bekende Belgische operaregisseur en scenograaf Guy Joosten creëerde een gewaagde vormgeving. Hij bouwt de tentoonstelling op als een dramatische gebeurtenis. ‘Ik wil de bezoekers anders naar dingen laten kijken. Bepaalde
topstukken zoals het monumentale marmeren portret van de Romeinse keizer Hadrianus en beelden van antieke goden en godinnen belichten we afwisselend van verschillende zijden’, zegt Joosten. ‘Om de sfeer van de archeologische site op te roepen, worden unieke filmbeelden getoond op een panoramisch scherm van tweehonderd zeventig graden. Dat zweeft midden in de zaal boven een schaalmodel van de Turkse historische site. De tentoontelling loopt nog tot 17 juni 2012 in het Gallo Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren 012/67.03.30 -
[email protected]. Ze kan worden bezocht van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 17 uur en op zaterdag, zon- en feestdagen van 10 tot 18 uur. Davidsfonds leden krijgen dankzij hun cultuurkaart een mooie reductie van 2 euro op de toegangsprijs van 10 euro. Meer info: www.sagalassos.eu
Houden van… brengt hommage aan Miel Cools Wilt u een leuke, gezellige muzikale namiddag beleven waar het Nederlandstalige lied centraal staat, dan is Houden van… het festival dat u niet mag missen. Op dinsdag 17 en donderdag 19 april 2012 om 14.30 uur vindt er een nieuwe editie plaats in het Antwerpse Sportpaleis. Gastheer is Luc Appermont op de affiche staan o.a. Rob De Nijs, Luc Caals, Lenny Kuhr, De Melando’s, Free Souffriau en De Frivole Framboos.
Kleinkunspionier Miel Cools verzorgde honderden kleinkunstavonden voor Davidsfonds afdelingen. Op ‘Houden van...’ brengen collega’s een hommage aan hem. Van ‘Boer Bavo’ tot ‘Houden van’.
12
davidsfonds forum
75ste Vlaams Nationaal Zangfeest: wij zullen doorgaan Op 9 juli 1933 woonden meer dan 7.000 Vlamingen in de Antwerpse Handelsbeurs het eerste Zangfeest bij. Een jaar later week men uit naar het Sportpaleis om de 14.000 zanglustigen op te vangen. Een nieuwe traditie was geboren.
Dinsdag 17 en donderdag 19 april 2012
▲
Zondag 11 maart 2012
Houden van… vindt plaats op dinsdag 17 en donderdag 19 april 2012 om 14.30 uur in het Antwerps Sportpaleis. De tickets kosten 7 euro en in die prijs is ook het programmaboek met de teksten begrepen. Meer info: www.houdenvangriffelrock.be
Op zondag 11 maart 2012 vindt om 14.30 uur in de Lotto Arena van Antwerpen de 75ste editie plaats met als motto ‘Wij zullen doorgaan’. De samenzang van zo’n 25 liederen wordt begeleid door de Brassband Scaldis en het grote Zangfeestkoor met als dirigenten Ivo Van Gils, Erwin Pallemans en Peter Leys. Kindergroep De Wamblientjes uit Wemmel geeft het kinderzangfeest kleur. De samenzang wordt afgewisseld met optredens van Imago Tijl, Jan Bervoets (ex-Voice Male), Bart Vandekerkhove (van het project Gezelle Gezongen). Vlaams Nationaal Zangfeest vindt plaats op zondag 11 maart 2012 om 14.30 uur in de Antwerpse Lotto Arena. Toegangskaarten Rang 1 kosten 38 euro, Rang 2 18 euro. Jongeren tot 18 jaar betalen per kaart slechts 5 euro en studenten 10 euro. Kaarten kunnen worden besteld via www. teleticketservice.com. Meer info op www.anz.be/zangfeest - 03/237.93.92.
kalender Vrijdag 20 april 2012
Willem Vermandere centrale gast op Nekka-Nacht 2012 Op vrijdag 20 april 2012 is Willem Vermandere de centrale gast zijn op de nieuwe editie van Nekka-Nacht. De nu al legendarische West-Vlaamse artiest kan tijdens Nekka putten uit een immens repertoire en heeft met o.a. Raymond van het Groenewoud, Mira, Axl Peleman, Yevgueni jonge en gevestigde artiesten bereid gevonden om mee op de affiche te staan. Nekka-Nacht 2012 vindt plaats vrijdag 20 april 2012 om 20.30 uur in het Antwerps Sportpaleis. Met de Davidsfonds Cultuurkaart krijgen Davidsfonds leden 4 euro reductie op de kaarten van Rang 1 (35 euro), Rang 2 (30 euro), Rang 3 (25 euro) en de staanplaatsen op het middenplein (20 euro). Meer info: www.nekka-nacht.be
Zaterdag 2 juni 2012
Geschiedenisdag over Limburgs mijnerfgoed Op zaterdag 2 juni 2012 organiseert Universiteit Vrije Tijd een geschiedenisdag met als thema ‘Een eeuw steenkool in Limburg’. Die dag vindt plaats in Genk op de C-mine site, gevestigd op de vroegere terreinen van de mijn van Winterslag maar momenteel de plaats voor allerlei culturele, artistieke en innoverende initiatieven. Tijdens die dag maken deelnemers kennis met verschillende aspecten van het mijnerfgoed via lezingen, getuigenissen, geleide bezoeken, voorstellingen… Specialisten in hun vakgebied belichten de geschiedenis van de mijnbouw in Limburg, de reconversiepolitiek, de mijnontginning, de migratiegeschiedenis, de taalvariatie in en door de mijnen… Bovendien hebt u de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de mijngebouwen en aan de ondergrondse gangen…
zijn alle lezingen, bezoeken, voorstellingen begrepen, evenals de koffie, lunch en receptie. Meer informatie leest in u de cursusgids voorjaar 2012. Meer
[email protected] fax: 016/310.608.
Van zaterdag 2 juni tot zondag 16 september 2012
Zomerzoektocht in het Waasland
De Zomerzoektocht van het Davidsfonds is een klassieker. Deze zomer is de zoektocht opnieuw van de partij en waar anders kan hij neerstrijken dan in het Waasland, waar dit jaar uitgebreid het Mercatorjaar wordt gevierd. Opnieuw dus een minder bekend stukje Vlaanderen om met de hele familie – want er is traditiegetrouw ook een speciale kinderzoektocht – te ontdekken. Op de grens tussen de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen ligt het Waasland, het land van Gerard Mercator en Reynaert de Vos. Deze twee ambassadeurs heten je welkom in uitgestrekte bossen maar ook op pittoreske polders. Ze leiden je binnen in een land waar het water opnieuw nooit veraf is maar waar je evengoed terecht kan in musea, kastelen en forten. Het groene Land van Waas herbergt daarnaast ook boeiende steden als Temse en Sint-Niklaas. Die laatste wordt trouwens de uitvalsbasis van een zoektocht die opnieuw zo’n 40 tot 45 afwisselende kilometers aan mekaar rijgt, per auto of met de fiets.
De dag wordt afgesloten met een meeslepende voorstelling van de fameuze Italo-Belgische muziekclub Muntagna Nera. Napraten kan tijdens een afsluitende receptie.
De zomerzoektocht is voor de afdelingen de perfecte daguitstap om de zomermaanden te overbruggen en om nieuwe mensen te laten kennismaken met het Davidsfonds. Davidsfonds afdelingen betalen 12 euro i.p.v. 19 euro per deelnemingspakket. Daarbij krijgen zij bij aankoop van 12 zoektochtpakketten gratis boeken ter waarde van 25 euro.
De deelnemingsprijs is 60 euro (54 euro met Davidsfonds cultuurkaart). In die prijs
Affiches en folders zijn half april beschikbaar en flyers vanaf begin maart 2012. davidsfonds forum
13
Vorming van het voorjaar Gewestvergaderingen februari/maart 2012 analyseren afdelingswerking
Methodes voor een goede voorbereiding van bestuursuitbreiding Om de slaagkansen voor de rekrutering van nieuwe medewerkers te verhogen, ontwikkelde het Davidsfonds een methodiek die hoopgevende resultaten oplevert, als men ze goed toepast. Op de gewestvergaderingen van september van vorig jaar werd die methodiek voorgesteld. Een niet onbelangrijk onderdeel in het voorbereidingsproces van die methodiek is de samenstelling van een lijst met kandidaat-bestuursleden.
nuttig om een analyse te maken van de eigen werking maar ook belangrijk om concrete doelstellingen te formuleren die men wil realiseren met die nieuwe vrijwilligers. Want op basis daarvan kan men juist omschrijven, bepalen welke nieuwe medewerkers men moet zoeken. De analyse van de afdelingswerking kan er ook toe bijdragen dat men positieve dynamiek creëert zodat de integratie van die nieuwe medewerkers vlot verloopt.
Afdelingswerking geanalyseerd
Analyse op basis van bevraging
Alvorens een lijst met kandidaat-bestuursleden samen te stellen is het niet alleen
De afdelingswerking samen analyseren en evalueren zorgt voor grote betrokkenheid van alle bestuursleden.
▲
Dag en datum
Er zijn verschillende methodes om de werking te analyseren. Naast de SWOTmethodiek (de analyse van de sterkten, de zwakten, de kansen en de bedreigingen van onze afdeling) is er ook een uitgebreide bevragingsmethodiek (er is ook beknoptere bevraging beschikbaar). Die bevraging valt uiteen in twee delen. In deel 1 wordt nagegaan waarom iemand vrijwilliger zou willen worden bij onze vereniging. Wat maakt ons aantrekkelijk en verleidelijk? Dat deel van de bevraging is tegelijk een analyse van de werking, formuleert ambities en zet de krachtlijnen uit van mogelijke concrete initiatieven. Die informatie nemen we
al mee in functie van een mogelijke bestuursuitbreiding. In deel 2 van die bevraging wordt gewerkt in de richting van het bepalen van een profiel van de vrijwilliger die we zoeken. Eerst wordt de veranderingsbehoefte duidelijk in kaart gebracht en geëxpliciteerd. Tenslotte wordt heel concreet nagedaan hoe de wervingsactie wordt opgezet. Davidsfonds afdelingen kunnen die bevraging bekomen bij de regionale medewerkers. Het is aan te raden dat zij voor de praktische coördinatie en uitwerking zich laten begeleiden door de regionale medewerkers.
Meer weten Op de gewestvergaderingen* maakt u kennis met die verschillende methodieken die u helpen om uw afdelings- en bestuurswerking efficiënt te analyseren. U krijgt bovendien de gelegenheid om die methodieken uit te testen en te evalueren, zodat u zelf ervaart welke methode het meest geschikt is voor uw afdeling. * Sommige gewesten behandelen ook een andere thematiek.
Gewest
Gemeente
Lokaal*
Programma
Taxandria
Merksplas
Gevangenismuseum, Hoevestraat 31
- Een succesvolle bestuursuitbreidingsactie. Een getuigenis - Samenwerking tussen afdelingsbesturen - Etentje - Bezoek aan het gevangenismuseum en koloniewandeling
ANTWERPEN Zo. 4-3 (10 uur)
OOST_VLAANDEREN Di. 28-2
Meetjesland
Aalter
Lokaal Dienstencentrum Kerkem, Rerum Novarumstraat 24 (via Lostraat/N499)
Wo. 29-2
Gent
Wetteren (Ten Ede)
Parochiezaal, Ten Ededorp z/nr (in de buurt van de Sint-Annakerk – parking op het Kerkplein)
Zo. 11-3 (10 uur)
Waasland
Sint-Niklaas
Huis Janssens, Zamanstraat 49
- Mercator, een boeiend levensverhaal - Etentje - Nieuwjaarsreceptie met muzikale omlijsting en poëtische intermezzo’s - Geleid bezoek aan het Klein Seminarie
VLAAMS-BRABANT EN BRUSSEL Ma. 27-2
Land van Affligem en Grimbergen
Wemmel
GC De Zandloper, Kaasmarkt 75
Za. 3-3
Brussel
Brussel
GC De Markten, Oude Graanmarkt 5
west-vlaanderen
14
Wo. 29-2
Mandelstreek
Roeselare
Klein Seminarie
Do. 1-3
Hout- en Polderland
Bredeneaan-Zee
Staf Versluyscentrum, Kapelstraat 76 (tussen Koninklijke Baan [OostendeKnokke] en Kapelstraat)
davidsfonds forum
- Referaat van Frank Judo over de Vlamingen in Vlaams-Brabant
Evenement van de lente Jubileumeditie met heel wat vernieuwingen
De Nacht van de Geschiedenis klinkt op je gezondheid De Nacht van de Geschiedenis is tien lentes jong. En wat kan men dan beter doen dan toosten op de gezondheid van het evenement, de deelnemers en vooral ook de Nacht-vrijwilligers. Vandaar dat het overkoepelend thema ‘Drank(en)’ is. Het thema werd duidelijk gesmaakt, want er staan 220 activiteiten op het programma, een stijging van meer dan 30 activiteiten in vergelijking met de vorige Nacht. Bovendien zitten 95% van alle activiteiten in het thema, een absoluut record. Met dank aan de vele creatieve activiteiten van de enthousiaste organisatoren.
Retrostijl Het campagnebeeld van De Nacht van de Geschiedenis werd dit jaar ontworpen door Jan Van Der Veken, één van Vlaanderens topillustratoren. Hij maakte ook het ontwerp voor de laatste Cultuurgids. Het beeld ademt geschiedenis door de (tegenwoordig graag geziene) retrostijl en nodigt uit om samen met ons te klinken op De Nacht.
A2! Of toch maar A3? Het A2-formaat van de nieuwe Davidsfonds affiches is al langer een discussiepunt. Daarom polste Davidsfonds Evenementen naar de voorkeur van de Nacht-organisatoren. Uit die enquête bleek dat de meningen heel erg uitgesproken waren: sommigen wilden alleen nog A2, anderen alleen nog A3. Waarom het ene formaat beter was dan het andere werd telkens met stevige argumenten aangegeven. Omdat er niet echt een uitgesproken meerderheid was voor één formaat, koos Davidsfonds Evenementen ervoor om én A2-affiches met witruimte én A3-affiches met witruimte te laten drukken. Op die manier kan elke organisator in functie van de eigen situatie kiezen voor één van de twee (of beide) formaten.
Programmakrant De programmakrant van De Nacht van de Geschiedenis zit in een nieuw, fris kleedje. Er werden onder andere symbooltjes toegevoegd bij de activiteiten waar men kan proeven of waar de Koffiestop plaatsvindt. Activiteiten die uitblinken in creativiteit of een sterke historische inhoud hebben, krijgen dit jaar een bijzondere vermelding (vaak met foto) in de programmakrant. De programmakrant
wordt dit jaar opnieuw meegestuurd met Omtrent en met De Standaard (beiden begin maart).
Geen café zonder bier Een feesteditie zonder extra’s is zoals een café zonder bier. Vandaar dat er speciaal voor het tienjarig bestaan van De Nacht van de Geschiedenis én een eigen Nacht van de Geschiedenis-bier (gebrouwen door Huisbrouwerij Sint-Canarus uit Gottem) én een nieuw bierboek Fietsen langs artisanale brouwerijen wordt uitgebracht. Er komt ook een instaplidmaatschap op basis van de nieuwe fietsgids, waarvoor de afdelingen promotiemateriaal kunnen krijgen en fietsgidsen in depot kunnen nemen. Daarnaast schenkt Davidsfonds Evenementen samen met Omnia en De Standaard een whiskyreis naar Schotland voor 6 personen weg (t.w.v. 6.000
euro), onder begeleiding van whiskykenner Bob Minnekeer. En bovendien wordt ook de eerste Davidsfonds Geschiedenisprijs uitgereikt aan de persoon die zich het meest verdienstelijk heeft gemaakt voor de popularisering van geschiedenis het afgelopen jaar. De winnaar krijgt 2.012 euro, een symbolisch bedrag dat elk jaar met een euro wordt vermeerderd. Meer info over De Nacht van de Geschiedenis staat in Info Nacht of kan je verkrijgen via Bert De Smet (016/310.600 of
[email protected]). De affiches en programmakranten zijn vanaf eind januari beschikbaar. Bestellen kan via Kathleen Haesaerts (016/310.600 of
[email protected]). Het campagnebeeld, de digitale programmakrant en Info Nacht vind je terug via www.davidsfonds.be/intranet. davidsfonds forum
15
in de media Mevrouw, Mijnheer, jaar voor mijn r de publicaties die ik dit Van harte bedankt voo : lidmaatschap besteld had e kleindochter ooltje: heel leuk voor onz sch len spe a Lun - Teddy en t! Manou, origineel concep gedanst met de voetjes: al vaak mee op - Een schaap met witte cies herken? pre ik die m en: een ste kleine; heel mooi gezong r het nieuwe jaar! komst! Beste wensen voo Doe zo voort in de toe ksken-Heldergem rslid van Davidsfonds Ker Raf Ottoy, oud bestuu
Ik vind het prachtig dat die eenvoudige kerstliederen heel wat kerken in Vlaanderen doen vol lopen en de gezellige sfeer rond Kerstmis met een dagje verlengt. Paul Raes uit Zwevegem woonde ‘U zijt wellekome’ bij.
Zelden kan ik weerstaan aan de vele uitnodigingen van het Davidsfonds, maar als het dan nog de titel draagt ‘U zijt wellekome’, in het zoete zachte oudnederlands ( niet evident in de huidige ‘verengelsingstrend’), ja dan bezwijk ik zeker. Zingen, samen zingen: hartverwamen d in deze letterlijk en figuurlijk koude dagen. Mag ik zeggen dat het Davidsfonds ’durft’? Want de moderniteit eist luidruchtigheid, glitt er, oppervlakkigheid, megaevenementen, eenheidsworst. Of toch niet? Samen iets doen in eigen buurt en dorp, teruggrijpen naar vroeger en eenvoudige dingen: gewoon zingen en de schat aan herin neringen weer bovenhalen. De essentie van Kerstmis beleven, gelo vig of niet. De weerloosheid van een kind en de boodschap van vred e. Nogmaals proficiat voor het initia tief. Het heeft Vlaanderen en zijn culturele waarde even in het dagl icht gezet. Benieuwd hoeveel van de huidige liedjes 500 jaar en meer zullen meegaan. Wat niet wil zeggen dat er ook heden geen waar devolle dingen zijn of gebeuren. Nera Redant uit Denderhoutem
Davidsfonds in de media
Er bestaan heel wat versies en bewerkingen van Alice in Wonderland maar deze blinkt uit in zijn geheel: het grote formaat en de vormgeving, de gedegen bewerking van Ed Franck, maar vooral de schitterende illustraties van Rébecca Dautremer. Deze versie van Alice in Wonderland zal dus groot en klein verbazen en garant staan voor uren kijk- en (voor)leesplezier. Een gedegen aanrader dus. Erik Vanthillo in www.pluizuit.be (november 2011)
Het ABC van de mantelzorg wordt sfeervol geïllustreerd met zwart-wit foto’s over de interactie tussen zorgvragers en mantelzorgers. Kortom, dit boek is een aanrader voor wie mantelzorger is of er meer over wil weten. Het ABC is er niet om in één keer
16
davidsfonds forum
te lezen, wel om te gebruiken als je het nodig hebt. Anne Vandenhoeck in Ministrando (1 december 2011)
niet alleen kleurrijke personage, maar ook zichzelf. Feilloos w eet auteur spanning en emoties af te wisselen, waardoor je Het naveltheater maar moeilijk kunt wegleggen. Jürgen Peeters in ID (november 2011)
Indië door de lens van Koningin Elisabeth bevat schitterende foto’s en dagboekfragmenten en geeft daarmee een boeiend inzicht in de leefwereld van deze vorstin. Oranje Boven (december 2011)
Met Vlaamse Wielerkoppen heeft historicus Dries Vanysacker een prestatie neergezet, een klassieker waardig. De verdienste van Vanysacker is dat hij de wielersport in een bredere maatschappelijke context plaatst. LM in Geschiedenis (januari 2012)
In haar intrigerend boek biedt Hilde Van Cauteren een origineel verhaal over een onafscheidelijke ontwapende tweeling. Dwalend door geheime gangetjes ontdekken ze
Nog een koekje? is een heerlijk nostalgisch boek. Maar gelijktijdig is het ook eigentijds want het past in de huidige trend van thuis lekker zelf kokkerellen en nadien samen met familie of vrienden genieten van de eigen keuken. LD in www.reisboeken.be (3 november 2011)
forum
Jaargang 2011-2012 • Nr. 3 | winter 2012 Productie: Davidsfonds • Nationaal Secretariaat Blijde-Inkomststraat 79-81 • 3000 Leuven Tel.: 016/310.600 • Fax: 016/310.608
[email protected] • www.davidsfonds.be Hoofdredactie: Jan Vaes Redactie: Jo Bossuyt, Evelyn Demey, Bert De Smet, Peter Peene, Hugo Poelmans, Filip Salmon, Eva Vandebroek, Paul Verleyen Vormgeving: Kliek Creatieve Communicatie, Tielt Verantwoordelijke uitgever: Jeroen Sleurs
www.kliek.be ¬ 12 1979
Besteden de media nog aandacht aan het Davidsfonds? Komt het Davidsfonds in de pers nog aan bod? Veel meer dan wij zouden vermoeden. In deze nieuwe rubriek brengen wij niet alleen een selectie van artikels die in kranten, tijdschriften, websites… verschijnen maar ook van mails, twitterberichten, brieven… die zowel leden als sympathisanten versturen.