L E D E N 2 0 13
FÓRUM Z P R AVO DA J A S O C I AC E H OT E L Ů A R E S TA U R AC Í Č R
Czech Specials v roce 2013 Letos vzděláváme zdarma
Klasifikace Hotelstars pro všechny! Rozhovor s Ing. Andreou Pfeffer-Ferklovou
editorial
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
Obsah Editorial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Ze sekretariátu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2–3 Aktuálně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Ze světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Profil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–7 Hotel / Penzion . . . . . . . . . . . . . . . 8–10 Akce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Legislativa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14–15 Czech Specials . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Z regionu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18–19
pan Werich kdysi řekl, že čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to. Čas je pojem relativní. Podle gregoriánského kalendáře připadá nový rok na 1. ledna, podle juliánského kalendáře na 14. ledna a tak bychom mohli pokračovat třeba do Číny, kde může začínat nový rok dokonce až 21. února. V každém případě potřebujeme nějaké hranice, začátek něčeho nového, o čem budeme přesvědčeni, že nás zas posune o krok dopředu a tak trochu obrodí naše myšlenky. Tak je nový rok mnohými z nás chápán, byť realita všedních dnů nemusí vždy naše naděje naplnit. Doufáme, že jste vykročili do toho nového roku šťastně, s optimismem a pevnou vůlí něco změnit. Stejně tak my přicházíme v tomto roce se změnami, které by vás mohly potěšit, pomoci nám společně zlepšit stav našeho oboru a ušetřit vám finanční prostředky. Touto naší první novoroční zprávou je, že naše organizace vyhrála veřejnou zakázku, vypsanou agenturou CzechTourism, na tvorbu a realizaci profesního vzdělávání v hotelnictví a gastronomii. To v praxi znamená, že se nám po letech snažení podařilo zajistit pro vás vzdělávací programy zdarma. Věříme, že tento fakt naši členové ocení a využijí plně této možnosti. Druhou novinku jste mohli zaznamenat v okamžiku, kdy vám byl doručen tento lednový zpravodaj. Je zcela v nové podobě a od tohoto čísla jej vydáváme ve spolupráci s časopisem Gastro&Hotel, vedeným Kateřinou Sobotkovou. Snažili jsme se nejen o nový design, ale také o větší přehlednost a obsahovou náplň zaměřenou na to, co vás zajímá. V příloze tohoto zpravodaje jste také obdrželi nový Katalog klasifikovaných ubytovacích zařízení, který bude distribuován na všechna zahraniční zastoupení CzechTourismu, Turistická informační centra a stejně jako loni i v mezinárodních vlacích Českých drah, které obsluhuje společnost JLV. Není to pro letošní rok zdaleka vše, ale protože jsme pověrčiví, více chystaných novinek prozradíme, až budeme mít jistotu, že budou naplněny, abychom nečinili na nový rok sliby, které bychom nesplnili. Nebyl by to první úvodník v roce, kdyby neobsahoval naše srdečné přání pro vás. Přejeme vám v právě odstartovaném roce 2013 hlavně pevné zdraví, ať se vám vše daří tak, jak jste si předsevzali. Našemu oboru snad to, aby v něm bylo stále více „srdcařů“, kteří k naší profesi přistupují s láskou, pokorou a hrdostí. Těšíme se na další letošní setkávání s vámi! S úctou Váš
Partneři AHR ČR Generální partner AHR
Exkluzivní partner
Exkluzivní partner
AHR ČR je členem
leden 2013
1
ze sekretariátu PŘEDSTAVUJEME NOVOU POSILU SEKRETARIÁTU
Stalo se 10. 12. se uskutečnilo jednání prezidenta AHR ČR a náměstka ministra zdravotnictví Ferdinanda Poláka ve věci připravované novely zákona č.379/2005 Sb. Václav Stárek zde prezentoval stanovisko AHR ČR k připravovaným změnám v oblasti prodeje alkoholu a kouření v restauracích. Stanovisko je publikováno v plném znění na dalších stránkách AHR Fóra. 13. 12. se Václav Stárek zúčastnil jednání podvýboru pro podnikatelské prostředí v Poslanecké sněmovně. Během jednání se projednávaly otázky legislativních změn v souvislosti s bojem s černým trhem alkoholu. AHR ČR prezentovala argumenty k požadavkům o rovné podmínky v podnikání, kde na jedné straně by stát měl důsledně dbát na dodržování zákonů, odvodů a potírání šedé ekonomiky, na druhé straně vytvořit prostředí, kde bude možné podnikat – otázky DPH, neuvážené legislativní změny s dopadem na podnikatele a přenášení odpovědnosti státu na podnikatele.
13. 12. proběhlo jednání o spolupráci v roce 2013 se zástupci MMR ČR, konkrétně s panem náměstkem Janebou a ředitelem odboru cestovního ruchu panem Hozdeckým. AHR ČR bude spolupracovat na tvorbě systémů kvality služeb a hlavně na zavedení povinného systému klasifikace ubytovacích zařízení v rámci koncepce rozvoje cestovního ruchu 2014 – 2020. 18. 12. se konalo jednání zástupců ministerstev a profesních organizací na Ministerstvu financí. Předmětem jednání bylo naplnění vládního nařízení k potírání černého trhu s alkoholem a připravovaná legislativa. Václav Stárek zde připomínkoval skutečnost, že připravovaná licence pro prodej alkoholu ve skutečnosti nic nevyřeší, protože ji bude moci získat prakticky každý a bez jasných podmínek poctivého podnikání, což se zásadně liší od návrhu, který profesní organizace vládě předkládaly.
2
leden 2013
Zuzana Švecová je od počátku ledna 2013 novou posilou sekretariátu AHR ČR. Má mimo jiné dlouholetou profesní zkušenost v oblasti cestovního ruchu z incomingové cestovní agentury. Hlavním úkolem Zuzany Švecové bude spolupráce s dodavateli a získávání nových členů v této členské kategorii. Do její působnosti bude patřit organizační zajišťování roadshow, které se v průběhu roku 2013 budou konat v různých místech České republiky, a dalších akcí pořádaných AHR ČR. Zároveň se bude podílet i na realizaci projektu Czech Specials a dalších úkolech nejen operativní povahy.
NESPOLEHLIVÝ PLÁTCE DPH – ČERNÁ LISTINA PRO PODNIKATELE OD 1. 1. 2013 K 1.1. 2013 vstoupila v platnost novela zákona o DPH. Je důležité poučit pracovníky firmy a zejména ty, kteří uzavírají smluvní vztahy s druhým subjektem a také vaše účetní o následujícím důležitém ustanovení tohoto zákona: v §106a je nově zaveden institut nespolehlivého plátce DPH a v §109 trest pro všechny, kteří od neplatičů DPH odebírají zboží, nebo služby. Znamená to tedy, že pokud bude podnikatelský subjekt uveden v rejstříku nespolehlivého plátce vedeném u Ministerstva financí (očekáváme prováděcí dokument MF ČR) a tento nezaplatí DPH z dané obchodní transakce, přebírá druhý subjekt odpovědnost za něho uhradit daň z přidané hodnoty. Stát tímto přenáší svoji neschopnost za výběr daní na slušné podnikatele! Podnikatelský subjekt již dnes musí kontrolovat, zda neobchoduje se subjektem v insolvenci a musí kontrolovat i seznam nespolehlivých plátců DPH. Ten bude pravděpodobně k dispozici na stránkách MF ČR.
OSLOVENÍ HEJTMANŮ Asociace jako reprezentant podnikatelů v oboru hotelnictví a gastronomie, který je významnou součástí průmyslu cestovního ruchu, nezanedbatelným zdrojem příjmů státního rozpočtu a s výrazným zaměstnavatelským potenciálem, oslovila všechny nové hejtmany v krajích ČR. V dopisech adresovaných představitelům krajů jsme požádali o pracovní schůzku, jejímž cílem je představení možností spolupráce AHR ČR s Krajskými úřady i s podnikateli. Jednání se budou účastnit i předsedové krajských sekcí AHR ČR.
PRÁVNÍ PORADENSTVÍ Během uplynulého období loňského roku jsme dostávali od našich členů žádosti o rady ve věcech právního charakteru. Řada z vás žádala, zda bychom mohli dát k dispozici šablony a podklady k různým typům smluv a dohod, registračních karet, ubytovacího řádu, reklamačního řádu a jiných vnitřních předpisů. V této souvislosti začneme pracovat na výše uvedeném, a vždy vás budeme emailem informovat o vypracované „šabloně“ příslušného obecně platného dokumentu, který také budete mít následovně k dispozici v členské části webu. V případě vašich podnětů, prosím, kontaktujte sekretariát.
AHR ČR JEDNÁ O PODOBĚ KOLEKTIVNÍ SMLOUVY S AUTORSKÝMI SVAZY NA ROK 2013 V prosinci jsme se sešli s vedením společnosti INTERGRAM, abychom zahájili jednání o cenách a podmínkách Hromadné kolektivní smlouvy na rok 2013. Obě strany vyjádřily shodu na uzavření smlouvy, která pro naše členy zajistí maximální slevy a pro INTERGRAM administrativní ulehčení výběru poplatků. Zároveň jednáme o možnosti uzavřít smlouvu na tři roky s jasnými termíny a cenovými podmínkami a s ohledem na změny v autorském zákoně od roku 2014. Pokud budete ze strany INT v následujících týdnech osloveni s podpisem smlouvy, odkažte se na členství v AHR ČR. V případě, že podepíšete smlouvu napřímo, nemůžete se následně přidat k Hromadné smlouvě uzavřené s AHR ČR. Předpokládáme, že smlouvu uzavřeme co nejdříve tak, abychom v průběhu května začali s výběrem poplatků. V těchto dnech jsme ve stejné věci zároveň kontaktovali kolektivního správce OSA, o výsledcích jednání vás budeme informovat.
ze sekretariátu ZÁKON O POVINNÉM ZNAČENÍ LIHU Počátkem loňského prosince jsme obdrželi k připomínkám návrh zákona o povinném značení lihu. Zákon se dotýká podnikání v pohostinství v několika bodech: 1) Povinnost provozovatele restaurace mít otevřenou pouze jednu lahev od každého druhu alkoholu na jedno prodejní místo. 2) Definice maximálního objemu balení alkoholu ke konečnému prodeji – max. 1 litr celkového objemu. 3) Záznamní povinnost – vést záznamy kontrolních pásek a archivovat je po dobu 10 let. K poslednímu bodu zákona jsme podali MF níže uvedenou připomínku, která byla ministerstvem akceptována a zapracována do konečného návrhu zákona. Dopis Ing. Václava Stárka ministrovi financí Ing. Miroslavu Kalouskovi Vážený pane ministře, s odvoláním na Váš dopis ze dne 3. prosince 2012 zasíláme níže připomínky k navrhované novele zákona o značení lihu. Celkově naše organizace vítá přípravu nového znění normy, která by měla významně přispět k eliminaci černého trhu s prodejem alkoholu v České republice. K návrhu máme následující zásadní připomínku: § 41 – Záznamní povinnost – máme za to, že by z povinnosti vést průběžnou evidenci kontrolních pásek měli být vyloučeni koneční prodejci, případně zařízení veřejného stravování, která prodávají alkohol. Domníváme se, že toto opatření nebude mít žádný praktický dopad na zvýšení efektivity kontroly alkoholu, ale pouze neúměrně zvýší administrativní zátěž podnikatelů. Skutečnost, že zákon přímo zakazuje nakládání s neoznačeným alkoholem, by měla být dostatečná pro kontrolu distribuce lihovin konečnému spotřebiteli. Navíc povinnost pravidelného předávání evidence správci daně a její archivace je technicky velmi náročná, zvláště pro malé podniky. V případě dotazů jsme Vám kdykoli k dispozici a těšíme se na další spolupráci. S pozdravem Ing. Václav Stárek
STÍŽNOSTI NA ZPŮSOBY KONTROLY CIZINECKÉ POLICIE V návaznosti na vaše mnohé stížnosti, týkající se způsobu provádění kontroly ubytovaných nebo zaměstnaných cizinců ze strany Cizinecké policie, jsme zaslali otevřený dopis plk. Mgr.Milanovi Majerovi, řediteli cizinecké policie. Ačkoli hoteliéři přistupují ke kontrolám s maximální snahou o poskytnutí všech informací na určité úrovni, vystupování některých zaměstnanců Cizinecké policie nerespektuje specifika ubytovacích služeb. V dopise jsme upozornili na toto nestandardní chování a na schůzce, kterou jsme vyvolali, chceme nalézt cestu k eliminaci opakujících se problémů spojených s kontrolní činností.
JEDNÁNÍ SOUDU VE VĚCI PLATEB AUTORSKÝM SPRÁVCŮM
Dostává se vám do rukou druhé vydání Katalogu oficiálně certifikovaných ubytovacích zařízení ČR, který AHR ČR vydává za podpory agentury CzechTourism a Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Premiérové vydání tohoto katalogu v loňském roce mělo velmi pozitivní ohlas. Katalog byl distribuován na zahraniční zastoupení agentury CzechTourism a s ním také putoval na evropské i tuzemské výstavy a veletrhy. Hlavním zdrojem dat o certifikovaných zařízeních jsou webové stránky www.hotelstars.cz, kde naleznete online přihlášku ke klasifikaci a seznámíte se, co všechno vám klasifikace přinese i v oblasti marketingové propagace.
Krátce AHR ČR prezentovala svoje aktivity v rámci výstavní plochy CzechTourism na brněnském Go Region Tour. Připravujeme program kulinářské show s propagací našich dodavatelů na únorovém veletrhu Holiday World, na který vás srdečně zveme. 11. 1. 2013 jsme hostili v K+K Hotel central evropské jednání Hotelstars Union, kterého se zúčastnili zástupci 10 zemí. Cílem setkání bylo představení priorit sekretariátu Švýcarska, který pro tento rok přebírá vedení HSU, a závěrečné dokončení témat pro marketingový výzkum zaměřený na potřeby hotelových hostů. O výsledcích vás budeme informovat v příštím čísle AHR FÓRA. Sekretariát navrhl připravit v tomto roce méně akcí, avšak většího rozsahu. Po schválení Radou AHR ČR a také se souhlasem našich dodavatelů je připraven kalendář akcí s termíny roadshow, výstav a konference, se kterým se můžete seznámit na webu. leden 2013
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ / FOTO: ARCHIV
NOVÝ KATALOG KLASIFIKOVANÝCH ZAŘÍZENÍ ČR
V roce 2010 nedošlo k dohodě mezi AHR ČR a kolektivními správci autorských práv. AHR ČR členům jako jeden z možných způsobů řešení situace navrhla uhradit autorské poplatky za pokoje pouze ve výši obsazenosti hotelových pokojů. Tento, dříve standardní, parametr nebyl akceptován a kolektivní správci členy, kteří uhradili autorské poplatky pouze za obsazené pokoje, zažalovali o část poplatků i za pokoje, které nebyly hosty obsazeny a dále požadovali dvojnásobek bezdůvodného obohacení jako sankci dle Autorského zákona. AHR ČR má k dispozici aktuální, nepravomocný rozsudek, který odmítá sankční nároky kolektivních správců s tím, že smyslem sankce je zabránění užívání děl bez jakéhokoli souhlasu. Pokud k jednání a navíc i k částečné úhradě došlo, nemohou kolektivní správci požadovat sankce, neboť by to bylo v rozporu s dobrými mravy.
3
aktuálně
AHR ČR nesouhlasí s návrhem Ministerstva zdravotnictví na zákaz kouření v restauracích
AHR ČR zastává stanovisko, že realizace tohoto záměru by opět poškodila podnikatele v oboru pohostinství a způsobila další úbytek restaurací a barů. V konečném důsledku by došlo k dalšímu snížení počtu pracovních míst v tomto oboru. Navíc návrh tohoto opatření přichází v době, kdy obor pohostinství prochází závažnou krizí. Pro podnikatele je nepřípustné, aby se podmínky podnikání chaoticky měnily v poměrně krátkém časovém období. Navíc stát po alkoholové kauze, zákonu o nespolehlivém plátci DPH přichází s dalším opatřením, kterým pouze přesouvá odpovědnost za nedokonale prováděnou kontrolní činnost na podnikatele. 1. V restauraci by měl být vždy jeden nealkoholický nápoj levnější, než alkoholický nápoj stejného objemu Toto opatření je nepřípustnou cenovou regulací trhu. AHR ČR má za to, že je
4
leden 2013
dokonce v rozporu s evropskými směrnicemi, které chrání volný trh. Navíc toto opatření nijak neovlivní snížení konzumace alkoholických nápojů, pouze zasahuje přímo do svobody podnikání. AHR ČR prostuduje tento návrh a v případě jeho přijetí formou zákona je připravena se proti němu bránit i soudní cestou. 2. Úplný zákaz kouření v restauracích Současná legislativa, která před třemi lety zavedla povinnost označit provozovny s odděleným kuřáckým prostorem, vedla mnoho podnikatelů k nemalým investicím do úprav svých provozoven. Toto opatření se v praxi osvědčilo a AHR ČR neshledává důvody k dalším legislativním změnám. K tomuto stanovisku vedou AHR ČR následující výsledky průzkumu: 60 % restaurací nabízí svým zákazníkům zcela nekuřácký provoz nebo stavebně oddělenou kuřáckou část
Více než 80 % hotelových provozů je nekuřáckých 71 % provozovatelů restaurací považuje případný legislativní plošný zákaz kouření v restauracích za zásah do svobody podnikání 3. Sankce za nedodržení zákazu prodeje alkoholu mladistvým AHR ČR souhlasí s přísnými sankcemi pouze za prokázaný prodej alkoholu mladistvým. Podnikatelé nemohou odpovídat za to, že v jejich provozovně se nachází mladistvá osoba, která požila alkoholický nápoj (například v jiné provozovně apod.). Vzhledem k tomu, že navrhované sankce jsou pro mnohá gastronomická zařízení likvidační, není možné, aby podnikatel byl sankcionován za porušení zákona, které nezpůsobil sám a nemohl jej nijak ovlivnit. Provozovatel nemá právo hosty lustrovat v případě, že si neobjednají alkoholický nápoj nebo tabákové výrobky.
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK / FOTO: ARCHIV
Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR) vyjádřila nesouhlas s návrhem zákona o ochraně před škodami, způsobenými návykovými látkami, který zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví ČR. Návrh zákona poškozuje svobodné podnikání a povede k dalšímu úbytku pracovních míst a poklesu tržeb v pohostinství. Stát tímto zákonem přenáší odpovědnost za nedostatečnou kontrolní činnost na všechny podnikatele a vystavuje je nebezpečí likvidačních sankcí.
ze světa Carlo Fidanza (EPP, IT), místopředseda Pracovní skupiny Evropského parlamentu pro cestovní ruch, představil priority této nové pracovní skupiny. Některými z priorit poslanců Evropského parlamentu, z nichž je tato skupina sestavena, jsou: vízová politika – Parlament je toho názoru, že by si dokázal představit snadnější příjezdy turistů ze zemí BRIC (Rusko, Indie, Čína) i to, že by vízový systém měl být v rámci EU více harmonizován. Z tohoto důvodu se očekává vznesení dotazu během nejbližšího plenárního zasedání přístupnost a sezónnost – k těmto otázkám vyzvalo Generální ředitelství DG Enterprise EK představitele odvětví k tomu, aby předložili návrhy, jak motivovat starší občany k cestování mimo sezónu. Evropská komise oznámila, že nová výzva bude spuštěna v roce 2013. kvalita - včetně otázek značení kvality služeb a klasifikačních systémů. Pokud se týče první záležitosti, proběhne několik schůzek s Generálním ředitelstvím DG ENTER tak, aby byl Parlament seznámen s aktuálním vývojem v této oblasti. K tématu klasifikačních systémů je Parlament toho
mínění, že si lze představit určitou další harmonizaci, a dále že bude během roku 2013 zorganizováno veřejné zasedání. EK podporuje systém Hotelstars Union. Konfederace HOTREC souhlasí s tím, že je zapotřebí usnadnit turistům příjezdy ze zemí BRIC. Navíc by bylo vítané zásadní zlepšení v oblasti využívání Vízového kodexu. HOTREC také podporuje iniciativu motivování starších občanů k tomu, aby cestovali do Evropy a v rámci Evropy v mimosezónním období. Tento cíl podporuje mobilitu napříč Evropou a následně přispívá k růstu podnikání. Nicméně rozhodující otázkou se zdá být financování ze strany EU či členských států, má-li se tato iniciativa dále rozvíjet. Nízké ceny poskytnuté odvětvím je třeba kompenzovat. Skutečnost je taková, že pokud nebudou žádné tržby, pak podniky/hotely mohou z důvodu případné neziskovosti uvažovat o uzavření svých provozů během mimosezony. Vzniklý projekt „50 000 turistů „ má povzbudit turisty přijíždějící z Chile, Argentiny a Brazílie k cestám do Evropy za snížené ceny během evropské mimosezóny.
MOTEL ONE EXPANDUJE V RAKOUSKU Nejúspěšnější Low Budget hotelový řetězec Motel One otevřel svůj třetí hotel v Rakousku. Je to již 41. hotel tohoto řetězce, a již druhý hotel této značky v Salzburku. Stejně jako všechny hotely Motel One je jeho mottem: „Mnoho designu za málo peněz“. Nový hotel je umístěn přímo ve středu města, má celkem 119 pokojů a cena za noc se zde pohybuje kolem 69 eur. Celý řetězec má celkem 9020 pokojů a pyšní se 70% vytížeností. Obrat za rok 2011 činil více než 135 milionů eur. V roce 2013 se chystá expandovat.
INZERCE
TEXT: HAM / FOTO: MOTEL ONE, HILTON WORLDWIDE, WIKY
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
PRACOVNÍ SKUPINA EVROPSKÉHO PARLAMENTU PRO CESTOVNÍ RUCH
NOVÝ WALDORF ASTORIA V lednu byl oficiálně otevřen hotel Waldorf Astoria v Berlíně. Waldorf Astoria patří společnosti Hilton Worldwide, která v současné době pod značkou Waldorf Astoria Hotels and Resorts provozuje 24 hotelů ve světě, z toho 4 v Evropě. Hotel má 5 hvězdiček Superior a řadí se svým vybavením k nejluxusnějším na světě. Má 232 pokojů, z toho je 49 apartmá a 1 prezidentské apartmá. Pokoje jsou vybaveny Apple TV technologií, Nespresso kávovarem, bezdrátovým telefonem, nejrychlejším internetem, minibarem a sejfem. Koupelny mají zabudovánu televizi v koupelnovém zrcadle, jsou obloženy mramorem a mají podlahové vytápění. Celý hotel je zařízen ve stylu Art Deco.
leden 2013
5
profil
ROKEM 2013 ZAČÍNÁME PSÁT NOVOU HISTORII GRAND HOTELU PUPP Na 7. výroční konferenci AHR ČR v hotelu Tereziánský dvůr řetězce EuroAgentur Hotels & Travel v Hradci Králové ve dnech 8. a 9. listopadu 2012 byly udělovány výroční ceny za rok 2012. Hoteliérkou roku za nezávislé hotely byla zvolena generální ředitelka Gradhotelu Pupp Karlovy Vary Ing. ANDREA PFEFFER-FERKLOVÁ. Jak jste toto ocenění přijala a co pro vás znamená? Ocenění pro mne bylo skutečně velkým překvapením. O to cennějším, že mezi nominovanými bylo mnoho kolegů, kterých si sama velmi vážím a považuji je za skutečné profesionály. Jsem ráda, že po několika letech získání ocenění mladý manažer do 30 let, se mi podařilo dostat ocenění hoteliéra roku pro nezávislé hotely. Ocenění beru jako hodnocení nejen mé osoby, ale celého týmu Grandhotelu Pupp.
Co předcházelo vašemu působení v hotelu Pupp? Po ukončení VŠE Praha jsem krátce působila v jedné z místních porcelánek a od roku 2001 jsem již v Grandhotelu Pupp.
Jak na vás působí a v čem vám pomáhá génius loci hotelu Pupp? Vzhledem k tomu, že pocházím z nedalekého Chodova a v Karlových Varech jsem prožila svá studia na gymnáziu, Grandhotel Pupp byl pro mě již tehdy obrovským lákadlem. Pamatuji si ještě na maturitní ples, kdy jsme všichni byli okouzleni jeho monumentálností a noblesou. Čím více jsem pak měla možnost poznat také jeho historii, tím víc mě k sobě hotel připoutal. Jeho jedinečnost je v historii, tradici a lásce, s níž ho minulé generace stavěly a provozovaly.
6
leden 2013
S jakými ideály a ambicemi jste před 6 lety na tuto pozici v dnešní nelehké době nastupovala? V době, kdy jsem nastupovala na pozici generální ředitelky, jsem již měla za sebou práci marketingové manažerky a vedoucí obchodního oddělení. Znala jsme tedy dokonale produkt a podmínky, které v hotelu byly. Díky tomu to pro mě asi nebyl žádný velký krok do neznáma. Bylo mi 31 let a byla to pro mě výzva, vlastně určité spojení tentokrát již oficiálně.
Jaký byl pro vás a hotel Pupp rok 2012? Velmi hektický a pracovně náročný. Řekla bych, že utekl ještě rychleji než rok předchozí, ale to už možná bude tím přibývajícím věkem. Potkala jsem
mnoho zajímavých lidí, navštívila spoustu zajímavých míst. Jsem ráda, za každý prožitý rok ve zdraví a s těmi, které mám blízko. To je v životě velmi důležité, a pokud se toto vydaří, dokážete úplně všechno.
profil Narodila se 1.1.1975 v Sokolově. Vystudovala gymnázium v Karlových Varech a VŠE v Praze. V roce 2006 se stala generální ředitelkou GH Pupp, kde předtím už pět let pracovala jako marketingová a obchodní ředitelka. V roce 2009 stála u zrodu myšlenky Czech Food Cupu, celorepublikové gastronomické soutěže, a je také předsedkyní její odborné poroty. Je spoluzakladatelkou Carlsbad Convention Bureau, o.p.s., na podporu kongresové turistiky v Karlovarském regionu. Příležitostně moderuje regionální televizní zpravodajství, trénuje spinning. Je vdaná za Tomáše Pfeffera, bývalého šéfkuchaře hotelu Savoy Westend, nyní šéfa karlovarské golfové restaurace Cihelny.
Měla jste nebo doposud máte ve vaší profesi nějaký vzor? Profesní vzor určitě nemám. Myslím, že vzory si s sebou neseme z mládí. Pro mě jimi byli moji rodiče. V mnohém mě také ovlivňovali lidé, které jsem poznala. Ti, kteří na sobě neustále pracují, ctí morální zásady, jsou pokorní a zůstávají sami sebou, ti všichni mě oslovují a mají mi co říct.
Na nejvyšších postech v hotelech u nás není zatím příliš mnoho žen. Jak si to vysvětlujete? Musím se přiznat, že se touto otázkou mnoho nezabývám. Nedokážu tedy říci, je-li jich dostatečně, či nikoliv. Vím jen, že je to práce velmi náročná nejen časově, ale i psychicky a fyzicky. Musíte mít silné a pevné zázemí, pochopení a velkou toleranci ze strany partnera. Ne každá žena má tuto možnost a možná proto jich v po-
dobných pozicích není mnoho. Žena je stále ještě stavěna do pozice si vybrat – kariéra nebo rodina.
Na základě čeho a jak přijímáte nové lidi do svého týmu? Při výběru kolegů hraje důležitost vždy mnoho faktorů. Kromě profesních, jazykových znalostí, jde zejména o zájem a radost z práce v daném oboru.
Za jaký typ manažera se považujete? Nařizujete lidem nebo jim spíše dáváte prostor a zodpovědnost za svěřený úsek? Snažím se, aby si kolegové za své úseky zodpovídali. Mám ráda, pokud mi kolegové přinášejí nové nápady, myšlenky, o kterých můžeme společně diskutovat.
Na četných konferencích se hovoří o inovacích a kvalitě
Stále více se zaměřujeme na hosty, nabízíme nejen pobyt, ale i zážitek
služeb, jakou inovační strategii pro hotel Pupp máte vy? Stále více se zaměřujeme na klienty. Snažíme se nabízet nejen pobyt, ale zejména zážitek. Něco, co není jen pokoj, či návštěva restaurace. Snažíme se vnímat jejich pocity a přání, aniž by nám je museli sdělit. V marketingu jsou to např. internetové portály a prodej přes vlastní webové stránky.
S jakými slavnými hosty jste se v hotelu setkala zejména během filmových festivalů? Vzhledem k tomu, že jsem v hotelu již skutečně poměrně dlouho, byla jich celá řada. Nejraději vzpomínám na setkání s panem Danny DeVito či Robertem De Niro. Jako ženu mě velmi potěšilo setkání s Antoniem Banderasem.
Co byste vzkázala studentům, kteří sní o tom, že budou špičkovými manažery v hotelu? Že dokázat mohou vše, co si dokáží představit. Za vším je samozřejmě spousta práce, jako v každém jiném oboru.
Zbývá vám vůbec nějaký volný čas na sport a zábavu? Samozřejmě, že ano. Pro mě je sport velmi důležitý. Je to zdroj dobíjení baterií, zdroj odpočinku i zábavy. Pravidelně již přes 7 let jezdím spinning, hraji golf a tenis. Každé ráno pak chodím na trenažer. Sport je pro mě jako droga, nemohu bez něj vlastně vůbec být.
Začíná rok 2013, co vás v něm čeká a co byste si přála, aby se podařilo uskutečnit? Přála bych si nejvíce pevné zdraví nejen pro sebe, ale pro všechny své blízké. Po pracovní stránce nás čeká otevření nového PUPP ROYAL SPA, na které se všichni moc těšíme. Rokem 2013 začneme psát novou historii Grandhotelu Pupp, která trvá již od roku 1701. Jsem moc ráda, že se mohu na této nové historii podílet a věřím, že všichni uděláme maximum, aby se našim hostům u nás líbilo a rádi se k nám vraceli. Přeji všem mnoho zdraví, lásky a štěstí v roce 2013.
Děkuji za rozhovor a přeji vám k narozeninám a po celý rok 2013 vše nejlepší, hodně zdraví, radostí a úspěchů!
leden 2013
TEXT: PHDR. JAROSLAV HOLOUBEK / FOTO: ARCHIV
ANDREA PFEFFER-FERKLOVÁ
7
hotel / penzion
HOSTÉ MÍŘÍ DO SOLÁRIA BEZ ŠPERKŮ A BEZ LÍČENÍ. NESPRCHUJTE SE, NEPOUŽÍVEJTE PARFÉMY, ALE NAOPAK DOPORUČENOU KOSMETIKU A BRÝLE. FIGURANTKA NA SNÍMKU TEDY NESPLŇUJE JEDNO Z DOPORUČENÍ. VÍTE, KTERÉ?
estliže si to vaši klienti uvědomují a budou chtít udělat něco pro zdraví, zamíří do vašeho solária. Před jeho návštěvou byste je však měli informovat o dodržování určitých pravidel, aby opalování proběhlo bezpečně. A přesto, že je solárium vnímáno pozitivně, přeci jen existují typy kůže, kterým umělé paprsky (ba ani ty sluneční), nedělají dobře.
Kosmetika do solária totiž neobsahuje potřebnou UV ochranu, lidem s velmi světlou a citlivou pokožkou hrozí spálení. Užívají-li hosté léky, měli by se o návštěvě solária nejprve poradit s lékařem. Léky totiž mohou v kombinaci s ultrafialovými paprsky způsobit alergickou reakci. Pro všechny pak platí, že pro pokožku není zdravé, když je vystavena účinkům solária častěji než desetkrát do měsíce.
NEVHODNÉ FOTOTYPY
SE SPRCHOU OPATRNĚ
Pokud je klient fototyp č. 1 (lidé s velmi světlou pokožkou), není pro něj solárium vhodné vůbec. Jde-li mu jen o barvu kůže, měl by raději zkusit použít kvalitní samoopalovací krémy.
Někteří hosté se z hygienických důvodů chtějí před vstupem do solária osprchovat. Měli by však vědět, že minimálně hodinu před návštěvou solária není sprchování vhodné. Voda
J
smyje z kůže ochranný film a pokožka je pak citlivější. Sprchovat byste se neměli ani několik hodin po opalování. Nechcete-li přerušit proces pigmentace, vyčkejte se sprchou alespoň tři hodiny.
ODLIČTE OČI A CHRAŇTE JE Před opalováním by se host měl důkladně odlíčit a nepoužívat parfém. Mohly by mu po něm naskákat nehezké pigmentové skvrny. Nikdy na sebe neaplikujte krémy určené na klasické opalování. Během opalování by si klient měl nasadit ochranné brýle. Důležité je také odložit veškeré šperky.
TEXT: MARKÉTA LIDINSKÁ, HOTEL&SPA / FOTO: ARCHIV
Na podzim a v zimě ubývá slunečních paprsků, které jsou přirozeným zdrojem potřebného vitamínu D. Ten působí preventivně proti nemocem, podporuje zdraví kostí a zlepšuje psychickou kondici.
Vašemu hotelu, vaší restauraci se daří a vy byste se tím rádi pochlubili. Nejlépe přímo do médií, aby se to dozvědělo co nejvíce lidí. Jenže jak na to? Která z těch pozitivních informací je ta pravá? A jak poznám, která z nich je natolik důležitá a zajímavá, že ji musím dát hned na začátek zprávy? A jak má vlastně taková zpráva vypadat? Jaká je její stavba? Jak se píše? Odpovědi na tyto otázky vám nabízí kurz Jak komunikovat s novináři, který má ve své nabídce Akademie ČTK. Už vím, jaká informace dokáže média zaujmout, a také rozumím tomu, proč to tak je, jak média fungují. Teď ale stojím před problémem, jak obsah své informace „dát na papír“. Česky umíme všichni, ale přesto... Je lepší popustit uzdu fantazii a široce se rozepsat do květnatých souvětí? Nebo je lepší držet se při zemi a vyjadřovat se sevřeněji? A je vhodné použít toto slovo nebo je to
8
leden 2013
jen prázdné klišé, které nezaujme? A mohu vůbec použít v jedné větě tato dvě slova? Nepůsobí to jako pěst na oko? Kurz Čeština ve veřejném styku vás dokonale česky nenaučí, ale poskytne vám návod, nabídne vám záchytné body, podle nichž se můžete při psaní zprávy, článku orientovat. Mám dobrou představu o tom, jak má vypadat obsah, vím, jak informaci formálně zpracovat, ale nejsem si jist, zda to bude fungovat i na webové stránce. Jak s informací pracovat, aby se dobře četla a nejenom přitáhla čtenáře, ale také udržela jejich pozornost? Na které místo padne čtenáři zrak, když si otevře naši webovou stránku? A jak toho využít? Co udělat, aby si stránky všimly vyhledávače? Kurz Jak psát na web dává odpovědi právě na tyto otázky. S úspěchy své firmy jste se pochlubili v novinách, na webu a dostali jste nabídku vystoupit v rozhlase nebo v televizi.
Co za těch pár vteřin říct? Mám mluvit rychle, nebo pomalu? Jak se mám tvářit? Co s rukama, nohama? Jak se zbavím nervozity? A co když dostanu nepříjemnou otázku? Tým tří zkušených profesionálů vás na kurzu Člověk před mikrofonem a kamerou těmito úskalími provede. Na vlastní kůži zažijete, jaké je to v opravdovém rozhlasovém nebo televizním studiu. Zjistíte například, jak velký rozdíl je, když člověk mluví na kameru sám a vlastně vede monolog, nebo když si povídá s redaktorem. Budete překvapeni, jak dvacet, třicet vteřin ve studiu někdy uteče jako voda, zatímco jindy se vleče nekonečně dlouho. Všechny kurzy Akademie ČTK mají jedno společné - maximální důraz na praxi. To, co přednášíme, sami v praxi používáme. Přehled všech kurzů s podrobnými informacemi je na stránce www.ctk.cz/akademie-ctk/
TEXT: JIŘÍ CHRÁST, ŘEDITEL AKADEMIE ČTK
NAUČTE SE PRONIKNOUT DO SVĚTA MÉDIÍ PŘÍMO OD NOVINÁŘŮ
hotel / penzion
JAK NA ODPOVĚDNÉ PODNIKÁNÍ? Tuším, že slovník používaný v oblasti odpovědného podnikání, trvalé udržitelnosti či environmentální šetrnosti u většiny lidí oprávněně vyvolá vyrážku. Naštěstí jsou si toho vědomi i ti, kteří tyto nesmírně potřebné trendy rozvíjejí a podporují. udíž pracujeme s příklady, ukazujeme jako atraktivní vzory ty, kteří se dali na cestu odpovědného podnikání proto, že jinak si to vlastně ani neumí představit. Jistě je znáte ve svém oboru – těmi zářnými příklady jsou třeba lidé z hotelů Adria či Santon. V oblasti HORECA blízké a potřebné – prodeje potravin – objevila soutěž „TOP odpovědná firma“ – další příklad člověka, který nám všem umí zodpovědné podnikání ukázat a vysvětlit. Několik cen v posledních dvou letech získal pro ústeckoorlický Konzum jeho ředitel, Miroslav Hlavsa. Velký rozhovor s ním naleznete v 5. čísle loňského ročníku časopisu Veronica. Přečíst si ho můžete i na internetu (casopis.veronica.cz). Zde jen ochutnávka: Na otázku „Co pro vás znamená ocenění v soutěži?“, říká: ...osobně mě na tom těší to, že jsme se v soutěži jako jedni z mála ocitli s projektem, který je z oblasti naší hlavní činnosti. Většina ostatních byla toho typu, že obrovská banka udělá malou ekologickou kancelář a zlomek zaměstnanců třídí papír. To jsou okrajovky a hlavní činnosti se to netýká. Panuje totiž názor: nejdřív vyděláme peníze, a pak teprv můžeme být odpovědní. Kdežto my jsme svoji existenci postavili obráceně, na principu lokální udržitelnosti. Našimi vlastníky jsou tisíce lidí z tohoto re-
gionu – jsme jejich vlastní firma. My se ani nemusíme přesvědčovat tolik o tom, proč být odpovědný, protože když děláte něco sami pro sebe a pro svoji rodinu, tak vám to připadá přirozené. Když to děláte pro cizí, tak už přemýšlíte, jak na nich vyděláte. My to máme v tomhle směru jednodušší. „Nuže, hledejme příklady a ukazujme je. Slova hýbají, ale příklady táhnou! C
TEXT: YVONNA GAILLY / FOTO: ARCHIV
Yvonna Gaillyová, Green manažer roku 2012, ekopenzion Centra Veronica Hostětín, Bílé Karpaty. Penzion má značku Ekologicky šetrná služba: budova v pasivním standardu s minimální spotřebou energie na topení, ohřev vody sluncem, elektřina nakupovaná z obnovitelných zdrojů, přírodní materiály, zařízení ze dřeva s certifikací FSC, splachování dešťovou vodou, lokální potraviny, Fair Trade a BIO v kuchyni, kompostování, třídění odpadů, úklid ekologicky šetrnými prostředky. Toto vše se snaží příjemným způsobem jejich hostům sdělit. To je cesta k udržitelnosti, tak si představují odpovědné podnikání.
INZERCE
T
„SVĚŽÍ VÍTR“
PŘINÁŠÍ DO ZABĚHNUTÝCH KOLEJÍ V OBLASTI HOTELOVÝCH DODAVATELŮ ČESKÁ hotelová kosmetika HOTELOVÉ DOPLŇKY do pokojů, koupelen nebo interiérů ubytovacích zařízení INDIVIDUÁLNÍ ZAKÁZKY na hotelovou kosmetiku
Staráme se o Váš hotel email:
[email protected], tel.: +420/776 569 589
www.caretrade.cz
hotel / penzion
KLASIFIKACE HOTELSTARS PRO VŠECHNY! bytovací zařízení, která budou klasifikována v příštím roce, obdrží znak na období 2013–2015 (který má již novou jednotnou podobu ve všech členských zemích Hotelstars) a s ním všechny výhody a marketingovou podporu, která je certifikovaným zařízením poskytnuta. Pro případné zájemce o členství v AHR ČR je odkaz www.ahrcr.cz/cz/vyhody-clenstvi. Domníváme se, že stávající podpora v oblasti marketingu by mohla být motivací pro ty hotely, které se dosud nepřihlásily k tomuto systému, aby využily příležitost k dalšímu zviditelnění a společné propagaci. Postup je jednoduchý a vše lze vyřídit online.
U
Ptáte se, jaké výhody certifikovaná zařízení mají? Podpora agentury CzechTourism Možnost propagace na výstavách a veletrzích Každoroční vydávání Katalogu certifikovaných ubytovacích zařízení s distribucí na turistická informační centra, JLV (Jídelní a lůžkové vozy), kraje a zahraniční zastoupení CzechTourism, atd. – katalog též ke stažení na www.hotelstars.cz Podpora a upřednostňování certifikovaných zařízení v nabídce informačních turistických center ČR Propagace na akcích AHR ČR Prezentace v odborných časopisech a tisku Online podpora certi-
fikovaných zařízení grafickým rozlišením, filtrací či zalistováním na online národních katalozích ubytovacích zařízení a rezervačních portálech a mezinárodních portálech Prezentace na regionálních portálech Propagace certifikovaných hotelů a penzionů v regionálním tisku (např. KV Promenáda) V přípravě je databáze všech certifikovaných zařízení v rámci Hotelstars Union zemí (ČR, Německo, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí, Maďarsko, Litva, Lotyško, Estónsko) na www.hotelstars.eu Pravidelné vydávání elektronického Newsletteru – ke stažení na www.hotelstars.cz. Veškeré informace o Hotelstars naleznete na www.hotelstars.cz. Dotazy můžete zasílat na adresu
[email protected].
IT PROFESE A VAŠE WEBOVÉ STRÁNKY V minulém díle seriálu o marketingu internetových stránek jsme si přehledně představili první tři IT profese, které jsou důležité pro efektivní provoz vašeho webu. Dnes se podíváme na tři zbývající „ajťáky“. PROGRAMÁTOR Pod tímto označením se často skrývá hned několik IT specialistů. Může se jednat například o html kodéra, který grafický návrh webdesignéra zpracuje do podoby html kódu (textová informa-
10
leden 2013
ce s pevnými pravidly, která obsahuje informace umístěné webmasterem na internetovém serveru a zobrazované uživatelům v internetovém prohlížeči jako webová stránka – kombinace textu, obrázků, videí, zvuků atd.). Další
možné varianty profese programátora se liší dle použitých programovacích a skriptovacích jazyků, jejichž interpretací je ve výsledku vytvořen na serverech internetu v závislosti na konkrétním použitém systému opět
TEXT: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ
Nejste členem Asociace hotelů a restaurací (AHR ČR) a přesto máte zájem ocertifikovat váš hotel či penzion? To vůbec není problém! Přestože pro členy AHR ČR poskytujeme na tento projekt 50% slevu, o certifikaci si může zažádat i nečlenské zařízení.
TEXT: JAN ČEPELKA / FOTO: ARCHIV / PŘEVZATO Z GASTRO&HOTEL
hotel / penzion „jednoduchý“ html kód. V praxi se dále setkáte s názvy profesí, jako jsou PHP programátor, ASP programátor, JAVA programátor. S odborností programátorů úzce souvisí specialisté na databáze (mysql, SQL, DB2, Oracle…), a je-li vytvářen obsahově rozsáhlý internetový projekt s předpokladem vysoké návštěvnosti v řádu desítek a stovek tisíc návštěvníků, doporučuji do svého týmu přizvat specialistu na databáze.
WEBANALYTIK Laicky řečeno, specialista na zjišťování chování návštěvníků vašeho webu a navrhuje taková opatření, aby se uživatelé webu chovali převážně v soula-
du s vašimi očekáváními. Webanalytici dokážou z nástrojů na analýzu návštěvnosti stránek, jako jsou například bezplatné nástroje Google Analytics, Google Webmaster Tools, ale také například z nástrojů na analýzu tzv. logů (záznamů o událostech automaticky generovaných serverem při prohlížení stránek návštěvníky stránek) vyhodnotit silné a slabé stránky webové prezentace a navrhnout její změny, aby www stránky lépe plnily účel, pro který byly vytvořeny. I kategorie webanalytiků má hned několik podkategorií dle jejich specializace, např. analytiky na SEO, User Experience (uživatelskou spokojenost) nebo
PPC (pay per click = reklamní systémy zpoplatněné za kliknutí na reklamní sdělení nikoli jen zobrazení reklamy).
TESTER Osoba odhalující chyby, které vznikly při procesu vytváření nebo správy webové prezentace. Testuje a ověřuje, že webová stránka je funkční a chová se dle předpokladu uživatele nebo dle zadání. Tester upozorňuje webmastera nebo programátora na zjištěné nedostatky a popisuje, za jaké situace chyba nastala, na jaké stránce webu, případně jak je možné chybu opakovaně vyvolat, aby bylo možné identifikovat její příčinu.
akce
OCHUTNEJTE SPECIALITY CZECH SPECIALS V RESTAURACI AHR ČR NA VELETRHU TOP GASTRO! Nenechte si ujít degustační menu specialit české kuchyně v moderní úpravě, která pro vás budou připravovat šéfkuchaři renomovaných restaurací a hotelů! e dnech 7–10.února 2013 jsme pro vás připravili na veletrhu TOP GASTRO & HOTEL 2013 v Praze ve spolupráci s agenturou CzechTourism, společností INCHEBA spol.s.r.o. a vybranými garantovanými dodavateli AHR ČR Kuchařskou show zaměřenou na speciality z projektu Czech Specials. Během celého veletrhu budeme rozdávat pozvánky do naší restaurace, ve které kromě již zmíněných specialit budete mít možnost ochutnat vína společnosti BLATEL či piva z nabídky Pivovarů Staropramen a.s. a výbornou kávu společnosti Nestlé a.s. Zajímá vás, kdy můžete speciality ochutnat? Každý den budeme degustační menu nabízet vždy od 10:30 dále pak ve 14:30 a v 15:30. Pokud máte zájem, navštivte naši restauraci Asociace hotelů a restaurací České republiky během celého veletrhu v těchto časech a ochutnejte připravené speciality a nápoje zcela ZDARMA!
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ / FOTO: ARCHIV
V
Všichni členové Asociace hotelů a restaurací obdrží exkluzivně e-mailem pozvánku na veletrh, včetně detailního programu celé kuchařské show a voucheru na volný vstup na tento veletrh. Czech Specials je projektem podporovaným agenturou CzechTourism za partnerství Asociace hotelů a restaurací České republiky a Asociace kuchařů a cukrářů České republiky. Gastronomický projekt reaguje na zvýšený zájem o kulinářskou turistiku ve světě a jeho cílem je podpořit atraktivitu České republiky a jejích regionů. Pod sloganem
Ochutnejte Českou republiku, chce inspirovat milovníky dobrého jídla k cestování po České republice za specialitami, které jinde nenajdou. Přes jedinečnou českou gastronomii přibližuje turistické destinace a představuje zahraničním a domácím turistům kulinářské speciality České republiky. Restaurace, které se do projektu zařadí, mají možnost zatraktivnit svoji nabídku, zapojit se do marketingových aktivit a propagovat své služby. Mimo možnosti ochutnat české delikatesy budou v restauracích označených logem Czech Specials garantována základní kvalitativní kritéria obecně spojovaná s dobrou restaurací. Gastronomický veletrh TOP GASTRO & HOTEL 2013 patří v České republice k nejvýznamnějším akcím v oboru. Jeho 7. ročník proběhne na Výstavišti v Praze – Holešovicích na začátku února, konkrétně ve dnech 7.–10. 2. 2013. Za poslední roky zaznamenal velmi dynamický nárůst. V roce 2012 se veletrhu zúčastnilo celkem 148 vystavovatelů z 8 států.
leden 2013
11
vzdělávání
LETOS VZDĚLÁVÁME ZDARMA A BEZ PODÁVÁNÍ ŽÁDOSTÍ! AHR ČR se stala vítězem veřejné zakázky „Tvorba vzdělávacích modulů/publikací a komplexní zajištění realizace dalšího profesního vzdělávání“ pro oblast hotelnictví a stravování, jejímž zadavatelem byla agentura CzechTourism.
H
SEZNAM KURZŮ PRO OBLAST HOTELNICTVÍ Standardní délka trvání kurzu je 8 hodin, včetně přestávek na občerstvení. Lektoři, kteří výuku vedou, jsou uznávaní odborníci ve svých oborech a při výuce kladou velký důraz na propojení teorie s praxí a příklady dobré praxe. Koučování pro oblast cestovního ruchu Budgeting – rozpočtování v ubytovacím zařízení Základy Revenue managementu pro ubytovací zařízení Optimalizace provozních nákladů ubytovacího zařízení Manažerské schopnosti a dovednosti pro oblast cestovního ruchu Kreativní obchodní strategie a taktiky pro ubytovací zařízení aneb využití sociálních médií v praxi Flexibilní cenová politika vs. cenový dumping ubytovacích zařízení Marketing ubytovacích zařízení Recepce Housekeeping
Rezervace Vyřizování reklamací a stížností pro oblast cestovního ruchu
SEZNAM KURZŮ PRO OBLAST GASTRONOMIE Řízení úseku F&B Maximalizace příjmů restauračních zařízení Marketing restauračních zařízení Komunikační dovednosti a efektivní komunikace pro oblast cestovního ruchu Kalkulace v gastronomických provozech Specifické jazykové dovednosti pro oblast stravování Potenciál nápojů ve vztahu k zisku restaurace Tvorba jídelního lístku Profesionální obsluha hostů pro číšníky a servírky Gastronomický seminář – Recepce, rauty a bankety Gastronomický seminář Moderní česká kuchyně Gastronomický seminář Ryby
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ
lavním cílem projektu je přispět k rozvoji kvalifikační úrovně a kompetencí zaměstnavatelů a zaměstnanců v oboru cestovního ruchu a posílení udržitelnosti pracovních míst prostřednictvím vytvoření uceleného vzdělávacího systému.V praxi to znamená, že Asociace hotelů a restaurací České republiky bude v následujícím roce a půl nabízet unikátně vybrané kurzy zcela ZDARMA a bez nutnosti podávání složité žádosti. Zájemce jednoduše navštíví stránku www.vzdelavani.czechtourism.cz, kde si vybere jednotlivé kurzy a termíny, na které se zdarma zaregistruje. Kurzy budou pod vedením zkušených a profesionálních lektorů z praxe, které znáte ze seminářů Podnikatelské akademie AHR ČR. Kromě otevřených kurzů je možné vzdělávat se i formou e-learningu či studovat z e-knihovny. Gastronomické semináře bude ve spolupráci s námi dodávat Asociace kuchařů a cukrářů České republiky.
OD SLOV K ČINŮM e faktem, že postupem času většina z nás sklouzne zpět do dříve zajetých kolejí, ale za pokus to vždy stojí, a to přesto, že se přesvědčíme pouze o naší slabé vůli. Před tím, než jsme se rozhodli udělat něco užitečnějšího a lepšího však bilancujeme. Přes všechny problémy zjistíme, že jsme si vybrali krásný obor, který není vůbec nudný, je kreativní a když chceme, tak se v něm můžeme velmi dobře realizovat. Každý z nás má nějaké přání na počátku roku, které by mělo být splněno. A to moje je v tom,
J
12
leden 2013
aby doopravdy ti, kteří v tomto oboru pracují, měli svou práci rádi, protože s těmi, kteří chápou svou práci pouze jako prostředek k získání peněz, ti nám s růstem kvality našich služeb moc nepomohou. Ne vždy se snažíme pro náš obor získávat kvalitní lidi a myslíme si, že ani nemáme čas na jejich kultivaci a přesvědčování, jak krásné řemeslo kuchař, číšník nebo cukrář ve skutečnosti je. Často chybí i vzory, jež by mladým vštěpovaly
lásku k řemeslu. Na druhé straně si musíme klást i otázku, zdali nejsou již unaveni a frustrováni z toho, kolik mladých lidí se s nezájmem připravuje na učňovské zkoušky a kolik jich po vyučení v oboru zůstane. Proto bude s tímto problémem třeba něco udělat. Kdo nevidí pod pokličku, tak si ani nedokáže představit, kolik to bude práce. Ale bude lepší pracovat na tom, než plýtvat časem na sdělování zkušeností někomu, kdo o to vůbec nestojí.
TEXT: ING. PAVEL HLINKA / FOTO: ARCHIV
Na počátku roku se vždy zamýšlíme nad tím, jak být lepší a úspěšnější, protože za tím, co bylo, jsme udělali silnou čáru a nyní, poučeni z vlastních chyb, chceme začít znovu a lépe.
legislativa
PRODEJ TVRDÉHO ALKOHOLU KONCESOVANOU ŽIVNOSTÍ V současné době na mezirezortní úrovni vrcholí příprava novelizace živnostenského zákona coby jedné z legislativních reakcí na metylalkoholovou kauzu. ávrh z pera Ministerstva průmyslu a obchodu, který se vláda po jeho odsouhlasení chystá předložit Parlamentu ČR ke schválení, má podle vládního zadání zavést předmět podnikání spočívající v prodeji lihovin nově jakožto koncesovanou živnost. Živnostníků oprávněných za stávajících podmínek k prodeji tvrdého alkoholu je přes dva miliony, neboť do této skupiny spadají všichni oprávnění pro volnou živnost „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ a pro vázanou živnost „Hostinská činnost“. Tím, že pro prodej lihovin bude nutné zažádat o koncesi, se z této široké množiny živnostníků vyčlení právě jen ti, kteří reálně prodávají lihoviny, a tak má být zajištěna lepší ochrana konečných spotřebitelů před nekvalitním alkoholem a rovněž efektivnější daňová kontrola.
TEXT: MGR. PAVEL MATĚJUS / FOTO: ARCHIV
N
Podle odhadu ministerstva se změna dotkne téměř 230 000 živnostníků, kteří jsou v současnosti potenciálními prodejci lihovin. Ti se zařadí nově, bude-li jim koncese udělena, podle přílohy č. 3 zákona, do kategorie vedle stávajících koncesovaných živnostníků s předmětem podnikání „výroba a úprava kvasného lihu, konzumního lihu, lihovin a ostatních alkoholických nápojů.“ V současnosti je získání koncese pro tento předmět podnikání podmíněn prokázáním odborné způsobilostí žadatele a rovněž souhlasem Ministerstva zemědělství. Tyto požadavky se však nebudou vztahovat na prodej lihovin. Je nutno dodat, že při takovémto legislativně-technickém řešení, kdy v jedné kategorii předmětu podnikání je spojena výroba lihovin s jejich prodejem, bude nutno v žádosti o koncesi vymezit rozsah předmětu podnikání částečně, tedy právě jen na prodej lihovin (za předpokladu, že žadatel nemá
zároveň za cíl být držitelem koncese pro výrobu lihovin). Jak si tedy stávající prodejci, bude-li návrh v této podobě schválen, mají počínat, aby mohli dále legálně prodávat lihoviny a neriskovali případné sankce? Změna zákona počítá s tříměsíčním přechodným obdobím, během kterého živnostníci prodávající lihoviny budou oprávněni v tomto předmětu podnikání pokračovat a během kterého mohou bezplatně zažádat o vydání koncese na živnostenském úřadu. Neuvedením toho, že žádost se vztahuje pouze na prodej lihovin, jak bylo výše zmíněno, by žadatel riskoval zamítnutí žádosti, nedoložil-li by také doklady vyžadované pro koncesi pro výrobu lihovin.
DAŇOVÝ BALÍČEK A NOVELA DPH SKUTEČNOSTÍ TEXT: MGR. ING. MILOSLAV HNÁTEK, WWW.DANOVETIPY.CZ
Poslanecká sněmovna rozhodla 19. 12. 2012 o finální podobě novely zákona o DPH. Novelu podepsal 21. 12. prezident a 31. 12. vyšla ve Sbírce zákonů pod č. 502/2012 Sb. ne 21. 12. rovněž podepsal prezident zákon o změně daňových a pojistných zákonů (tzv. daňový balíček), který vyšel 27. 12. ve Sbírce zákonů pod č. 500/2012 Sb. Nepříjemnou změnou podle novely zákona o DPH je automatické ručení odběratele za daň neodvedenou dodavatelem, pokud bude plnění uhrazeno bezhotovostně na účet, který nebude mít dodavatel zveřejněn na internetu. Tzv. daňový balíček obsahuje zejména zvýšení sazeb DPH na 15 resp. 21 %; opatření je dočasné pro období 2013 až 2015 a odkládá na 1. 1. 2016 sjednocení sazeb na
D
17,5 %. Vzhledem k tomu, že jsem o nejdůležitějších změnách obou zákonů již informoval, v následujících řádcích upozorním na méně známé změny. Novela zcela přepracovává právní úpravu daňových dokladů – nově se ruší povinnost doplňovat údaje neboť obsah daňových dokladů v listinné a elektronické podobě musí zůstat po celou dobu uchovávání nezměněn. Povinnost doplnit některé údaje se přesouvá do evidence pro daňové účely (§ 100a). Zákon zavádí novou úpravu evidence pro účely DPH podle § 100 a nové ustanovení evidence (§ 100a stanovuje např. evidovat hodnotu pořízeného zboží v členění na pořízení
z jednotlivých členských států); § 100 v odst. 2 nově nařizuje evidovat DIČ dodavatelů plnění použitých pro plnění s nárokem na odpočet daně. Dále novela rozšiřuje povinnosti přiznávat daň z plateb přijatých přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění i na plátce, kteří nevedou účetnictví. Dále se zavádí povinnost podávat přiznání k DPH výhradně elektronicky (od 1. 1. 2014, výjimka je stanovena pro fyzické osoby s ročním obratem do 6 mil. Kč). Snížení hranice pro povinnou registraci z 1 mil. na 750 tis. Kč za 12 měsíců po sobě jdoucích je zatím součástí zákona o zavedení jednoho inkasního místa a novela svazuje toto snížení s jeho spuštěním (nejdříve od 1. 1. 2014).
leden 2013
13
marketing
Jak pracovat S MARKETINGEM V GASTRONOMII
1. díl
Následující článek vám nabízí a v dalších pokračováních nabídne určitý návod, jak využívat marketing v gastronomii. Nevím jak čtenáři, ale pro mě „slovo“ marketing vyvolávalo vždy dojem něčeho neuchopitelného, neurčitého… Věda, která je postavena na cizích slovech a která oplývá spoustou teorií, jejichž aplikace by ale nutně vyžadovala ideální tržní prostředí. echci rozebírat znalosti z marketingových příruček, ale spíše dát pohled na gastronomický trh zkušenostmi z reálné praxe. Domnívám se totiž, že stejně jako já, tak i většina podnikatelů v gastronomii chce znát návod, jak si v podmínkách „paušální“ restaurace a skromnějšího rozpočtu, než mají nadnárodní řetězce, mohou dovolit řídit princip „4 P“ – tedy dostat odpověď, jak ovlivňovat produkt (jak se z produktu stane zákaznická hodnota), jejich cenu (díky čemu se stane z ceny zákazníkovo vydání), určit správné místo prodeje (aby se místo přeměnilo na zákaznické pohodlí)
N
14
leden 2013
a samotná promotion (jedině tak se z propagace stane komunikace se zákazníkem), krátce a jednoduše můžeme shrnout „Být ve správnou dobu na správném místě". Vycházím z vyzkoušených věcí a jsem si jistý, že většina provozovatelů je zná, je však otázka, zda má každý cit pro jejich aplikaci.
V době krize je marketing tím hlavním nástrojem (kvalitu beru za samozřejmý základ dlouhodobé prosperity), která vás dokáže odlišit od konkurence, posunout blíže směrem k zákazníkovi a jeho potřebám či očekávání. Musím upozornit, že každý gastronomický segment bude mít vždy zcela jiné nároky na pojetí marketingových aktivit či jejich
Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem, zajišťujícím splnění cílů organizace. Na marketing by měl podnik vynaložit měsíčně v průměru 2 – 3 % ze svého obratu.
TEXT: DAVID PETŘÍK / FOTO: ARCHIV
marketing komunikace – odlišný bude ve fast foodovém konceptu, jiný v restauraci či pivnici, jiný ve fine dinningovém podniku. Než začnete s podnikáním v gastronomii, měli byste kromě ekonomické bilance rozumět i možnostem dané lokality. Úspěch každé provozovny ovlivňuje mnoho aspektů, od včasného načasování vašeho projektu v daný okamžik, až po správně zvolený typ podniku, kdy si uvědomíte možnosti oblasti a kupní sílu zákazníků. V marketingu se tomu říká analýza trhu. Je to vznešené slovo, ale stojí za to situaci dobře zhodnotit. Nabízím proto několik rad, jak správně zacílit váš podnik. 1) Vždy se soustřeďte na jeden typ zákazníka, pro který je váš podnik určen a nesnažte se nabízet všem. Nejde mířit na všechny typy zákazníků. 2) Přizpůsobte váš interiér danému charakteru podniku – musí být z něho čitelné, o čem váš podnik má být. 3) Vycházejte z konkurence, ale ne-
snažte se být originální za každou cenu. Projekt musí respektovat kupní sílu zákazníků v okolí, nebojte se inovací, je to jeden z nejdůležitějších aspektů úspěchu. 4) Zaměřte váš sortiment zvolené koncepci a nedělejte kompromisy! Jedině tak získá váš podnik jedinečný charakter, a to i za cenu, že některé zákazníky vaše nabídka neosloví. 5) Nastavte cenu ze začátku tak, abyste případně měli prostor cenu se stoupající poptávkou částečně zvyšovat. INZERCE
6) Vyberte si jedno komunikační téma, které chcete při rozjezdu podporovat – (denní nabídky, nejlepší pivo v okolí, jedinečné domácí recepty apod.). Z mého pohledu je velmi důležitý právě začátek, jak váš podnik jednou nastavíte, tak se bude profilovat u zákazníků a vytvářet si vlastní image. Na trhu vidíte plno „kočko-psů“, kdy nevíte, proč v řecké restauraci vaří české nabídky, nebo proč má pivnice v interiéru ratanový nábytek a nabídku italské kuchyně… Prostě všechny „zajíce“ najednou nejde honit. Co vlastně marketing v praxi průměrné restaurace znamená, kde se s ním potkáváme a na co klást větší důraz? Pokusil jsem se toto téma rozdělit do několika sekcí, o kterých bych chtěl v jednotlivých dílech napsat více. 1) Exteriér provozovny, 2) Interiér provozovny, 3) Atmosféra 4) Cena, 5) Sortiment, 6) Promotion
czech specials
CZECH SPECIALS aneb OCHUTNEJTE ČESKOU REPUBLIKU! K cestovatelským zážitkům patří také zážitky gurmánské, proto ve spolupráci s partnery z Asociace hotelů a restaurací ČR a Asociace kuchařů a cukrářů ČR vznikl pod koordinací agentury CzechTourism projekt Czech Specials. íť restaurací certifikovaných logem Czech Specials, které jsou prověřeny odborníky z oblasti gastronomie a cestovního ruchu, garantuje kvalitní českou kuchyni a také regionální speciality. V současné době je certifikovaných restaurací již 360! Všechny restaurace, které vaří českou kuchyni a jsou si jisté vysokou kvalitou svých služeb, mají jedinečnou příležitost přihlásit se do projektu Czech Specials aneb Ochutnejte Českou republiku. Označení logem Czech Specials přináší restauraci jen samé výhody. Nejen v podobě širokého spektra propagačních materiálů, ale zejména mediální podpory. O certifikovaných restauracích je slyšet v rozhlase, dozvíte se o nich na webových stránkách, sociálních sítích, v domácích i zahraničních magazínech i na gastronomických akcích. Každá z certifikovaných restaurací musí splňovat certifikační kritéria, které návštěvníkům zaručí kvalitu nabízených pokrmů a služeb. „K cestování patří neodmyslitelně gastronomické zážitky. Pokud chce-
S
me, aby se k nám turisté rádi vraceli, musíme jim poskytnout kvalitní služby. Proto ve spolupráci s partnery z Asociace hotelů a restaurací ČR a Asociace kuchařů a cukrářů ČR dlouhodobě rozvíjíme projekt Czech Specials v podobě certifikovaných restaurací, které nabízejí tradiční českou gastronomii. Tento rok nás čeká změna webu www.CzechSpecials.cz směrem ke zvýšení jeho atraktivity i v návaznosti na rebranding agentury CzechTourism. Dále se ucházíme o financování z Integrovaného operačního programu, které by umožnilo spuštění další velké
kampaně na podporu značky Czech Specials,“ okomentoval plány pro rok 2013 generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. Vyberte si některou z certifikovaných restaurací Czech Specials a zpestřete si zimu dobrým pitím a jídlem z české kuchyně. Ochutnejte a užijte si tradiční českou gastronomii, dobré pivo i víno, rybí speciality nebo sladké domácí pochoutky. Poznejte restaurace, které vytvářejí současnou podobu české gastronomie s ohledem na naše národní kořeny. Doporučte k certifikaci svoji oblíbenou restauraci nebo ji jako majitelé nechte sami certifikovat!
Stránky www.CzechSpecials.cz slouží nejen ke komunikaci s návštěvníky, ale i samotné certifikaci, kterou provádí Asociace hotelů a restaurací ČR. Tato stránka je platformou, kde se setkávají všechny složky projektu Czech Specials – partneři, provozovatelé i návštěvníci restaurací. Krom grafických změn webu dojde i k posunu v samotném obsahu. Každý měsíc bude věnován jedné tradiční české specialitě a bude akcentovat sezónnost. Návštěvníkovi z řad zájemců o gastronomii nabídne aktuální informace z oblasti gastronomie, přehled certifikovaných restaurací, které splňují
16
leden 2013
kritéria Czech Specials (včetně mapové prezentace), sezónní motivaci pro gastroturismus formou informací o sezónních českých surovinách včetně tipů na jejich zpracování i místo, kde nabízejí jejich konzumaci. Každý měsíc bude věnován jednomu typicky českému pokrmu, který bude navázán na sezónu. Měsíční témata budou tato: vepřo knedlo zelo (leden), buchty (únor), velikonoční nádivka (březen), svíčková na smetaně (duben), tvarohové jahodové knedlíky (květen), svatební koláčky (červen), koláč s drobenkou (červenec), vepřové koleno pečené na černém pivě
(srpen), kulajda se zastřenými vejci (září), bažant na víně (říjen), svatomartinská husa a přílohové knedlíky (listopad), houbový kuba a smažený kapr s bramborovým salátem (prosinec). Velmi důležitou složkou bude prezentace gastrozařízení, která danou specialitu nabízejí. Budeme rádi, když se rozhodnete na tomto projektu s námi spolupracovat. Váš zájem o uveřejnění své nabídky potvrďte prosím Ludmile Růžičkové na adresu:
[email protected].
TEXT: MGR. LUDMILA RŮŽIČKOVÁ / FOTO: ARCHIV
ZMĚNY INTERNETOVÝCH STRÁNEK WWW.CZECHSPECIALS.CZ
OD ČESKÉHO KUŘETE PO WAGYU S VAŠÍ MAKRO KARTOU
Nejširší výběr čerstvého masa z 20 zemí světa na trhu 7 dní v týdnu jinde nenajdete. Díky přísným standardům kontroly, uchovávání v balení a prodeji ve speciálně chlazených místnostech máte jistotu, že kuřata i křepelky budou chloubou vašeho jídelníčku. Z více než 800 variant zaujme i pštrosí maso a skutečným labužníkům nabízíme mimořádně mramorované a tím i šťavnaté maso z japonského plemene skotu wagyu.
MAKRO karta: vstupenka do světa čerstvosti, kvality a velkého výběru www.makro.cz
PARTNER PROFESIONÁLŮ
z regionu HOTEL ARCHIBALD HOSTIL PRAŽSKOU (ČESKOU) SEKCI AHR ČR
TEXT: VENDULA UHLÍŘOVÁ / FOTO: ARCHIV
MLADÝ RECEPČNÍ ROKU 2012 Jak je již tradicí, i vloni se poslední listopadovou sobotu v hotelu Rocco Forte Augustine Hotel Prague konala soutěž „Mladý recepční roku 2012“ (David Campbell Trophy), kterou každoročně pořádá česká sekce A.I.C.R. (Amicale International des Sous-Directeurs et Chef de Reception des Grand Hotels). V loňském již 16. ročníku se utkalo celkem 9 soutěžících ze čtyř- a pětihvězdičkových hotelů z Prahy a Brna. Soutěž měla dvě části: teoretickou a praktickou. V části teoretické museli soutěžící prokázat znalosti týkající se nejen provozu na recepci, ale i pojmů z oblasti rezervací či obchodu. Praktická část se týkala hrané scénky s hosty. Soutěžící měli zadaná hlavní kritéria situace a místa, kde se scénka odehrává a jejich úkolem bylo tato kritéria ve scénce co nejefektivněji využít tak, aby byl spokojen nejen host, ale samozřejmě i hotel. Porotcování se letos zhostili: Libor Štěpánek – Micros Fidelio, Kateřina Lenková Rooms Division Manager hotel Diplomat, David Hofman – Rooms Division Manager hotelu Aria, Vendula Uhlířová – Rooms Division Manager Clarion Congress Hotel Prague,Tereza Nápravníková – loňská vítězka a Karel Štěpán – zakládající člen AICR Czech. Vítězem roku 2012 se stal Tomáš Cebula z hotelu Aria na Malé Straně, druhé místo obsadila Tereza Buřičová z Clarion Congress Hotelu Prague a na místě třetím se umístila Kateřina Boháčová z hotelu Novotel Wenceslas Square. Vítěz českého kola nás bude reprezentovat v celosvětovém finále u příležitosti konání mezinárodního kongresu AICR v lednu roku 2013 v Římě. Držme tedy Tomášovi palce...
PRAGUE CHAPTER AHR ČR SE SEŠEL V OREA HOTELU PYRAMIDA 10. 12. 2012 proběhlo další setkání obnoveného Prague Chapteru – pražské sekce zahraničních hotelů. Členové se shodli na tom, že pro zajištění akceschopnosti sekce, budou její aktivity směřovány na vybrané problematiky, které mohou mít konkrétní přínos pro členy. Velká očekávání přináší nová Rada pro cestovní ruch, která by měla být poradním orgánem Magistrátního úřadu hlavního města Prahy ve věci rozhodování o rozdělení vybraných poplatků za ubytování. V nové Radě bude AHR ČR zastoupena kolegou Otou Johnem. Budeme tedy mít po dlouhé době možnost aktivně ovlivňovat nakládání prostředků do oblasti cestovního ruchu a kroků magistrátu souvisejících s touto oblastí, která je jeho významným finančním zdrojem. Další důležité oblasti, na které se chce Prague Chapter zaměřit, jsou úzká spolupráce s PCB, aktivní zapojení do připomínkování postupu HOTREC ve věci on-line distribučních kanálů a zajištění jejich fair practice. Aktuálním tématům bude samozřejmě také věnován potřebný prostor. Na vyžádání členů byla uskutečněna přednáška od partnerské právní společnosti Šafra a Partneři, při které byla detailně rozebrána problematika outsourcingu a jeho rizik pro provozovatele hotelů. Z přednášky vyplynulo, že pokud je vše ošetřeno dobrou smlouvou, není ze strany provozovatelů důvod k obavám ve využívání služeb outsourcingu. Další jednání Prague Chapteru je plánováno na 5. 3. 2013.
18
leden 2013
Petra Gryczová – předsedkyně Pražské sekce (české části) zahájila jednání a přivítala kolegy a přítomné hosty. V úvodu jednání Klára Zachariášová, generální sekretář AHR ČR, přednesla aktuální informace nejrůznější povahy. Od těch, které se týkaly posledního zasedání Rady AHR ČR, přes účast asociace na připomínkování nové legislativy (novela autorského zákona, zákona o potravinách, alkoholu apod..), o připravovaném jednání s ředitelem Cizinecké policie, hejtmany krajských úřadů. Informace se dále týkaly obsahu spolupráce s agenturou CzechTourism v roce 2013, vzdělávacích projektů AHR ČR v rámci Podnikatelské akademie a dalších. V obsahu další části jednání Pražské sekce zazněla témata týkající se chaotického růstu počtu hotelů v Praze, převyšující nabídky a hledání možností, jak by bylo možno přispět k regulaci tohoto stavu. Informace o vzniku poradního sboru pro cestovní ruch při Magistrátu hl. města Prahy. Stranou pozornosti sekce nezůstalo ani hodnocení 7. Výroční konference AHR ČR. Otevřená stále zůstává kritická situace kolem stávajícího komplikovaného znění zákona o spotřební dani na alkohol, kdy obchodní řetězce na rozdíl od Makra o povinnosti uvádět spotřební daň na vystavených účtech nevědí. Řada členů asociace se tak ocitá v hrozbě sankcí od Celní správy. Členové pražské sekce se dále zabývali hrozícím nebezpečím zvýšení poplatku za ubytování z 15 Kč na 30 Kč / na osobu. Proto vyzvali k přijetí kroků proti tomuto návrhu. Ludvík Vomáčka doporučil, aby byla rozvinuta široká diskuze nad palčivými problémy odborného školství. Tomáš Startl vystoupil s celou řadou námětů pro činnost asociace, jimž by se měla v nastávajícím období věnovat. Příští zasedání Pražské, česky mluvící sekce, se uskuteční 12. 2. 2013, od 15 hodin. Místo konání bude upřesněno. -TS-
z regionu
VYHLÍDKA UVEDE MENU „S NÁDECHEM MICHELINA“ A VÍNA Z PIEMONTU
SLAVNOSTNÍ OTEVŘENÍ STŘEŠNÍ TERASY HOTELU PALACE PRAHA Pětihvězdičkový hotel Palace Praha slavnostně otevřel ve spolupráci s ERSTE Premier střešní terasu, ze které se nabízí unikátní panoramatický výhled na celou Prahu. Prostřihnutí červené stuhy se zhostili Alexander Fischer, generální ředitel hotelu Palace Praha, Josef Rynda a Monika Fraňková, manažeři poboček Erste Premier a Andrea Jakubíková, managing director Gourmet Plus Group. Nová terasa s kapacitou 150 m2 pojme až 80 osob a je vhodná na privátní akce, večeře či koktejly. Hotel Palace Praha neustále zdokonaluje nabídku svých služeb. Začátkem prosince hotel také představil jedinečnou perníkovou chaloupku o velikosti 8 x 2 m, která byla umístěná jako perníkový bar v hotelové lobby.
Zážitková restaurace Vyhlídka ve Spa hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích nabídne gurmánům od 12. ledna do 28. února degustační menu Kouzlo Piemontu, jež představí vína této známé vinařské oblasti a pokrmy inspirované italskou michelinskou kuchyní ve valašském duchu. Piemont je spolu s Toskánskem považován za nejprestižnější vinařský region Itálie. „Spojili jsme se s ambasadorem tamního vinařství Marchesi di Grésy, který pro naše hosty připravil průřez vybranými piemontskými víny. Navíc využijeme toho, že právě v těchto dnech se vrátil ze stáže v Itálii Jaroslav Orság, šéfkuchař našeho dalšího hotelu Horal. Působil v restauraci La Subida u šéfkuchaře Alessandra Gavagni, držitele prestižní michelinské hvězdy, jenž s námi spolupracuje od loňského Karlovského gastrofestivalu. Jaroslav Orság po návratu připravil degustační menu, do nějž promítl svou inspiraci z michelinské restaurace, přizpůsobenou naší valašské kuchyni a jejím surovinám,“ uvedl Tomáš Blabla, ředitel hotelů Resortu Valachy, jehož jsou Lanterna i Horal součástí.
Když se konal 2. ročník Karlovského gastrofestivalu v roce 2011, zrodila se neobvyklá spolupráce mezi Resortem Valachy Velké Karlovice a michelinskou restaurací La Subida v italském regionu Friuli. Šéfkuchař Subidy Alessandro Gavagna přijel na Karlovský gastrofestival předvést svůj um a připravit degustační menu pro návštěvníky Michelinské galavečeře v hotelu Horal. Zde zároveň vzniklo přátelství, které má další pokračování. Půl roku po gastrofestivalu vyjeli na pozvání italské strany kuchaři z Horalu i dalších dvou hotelů Resortu Valachy do Subidy a pro tamní gurmány připravili degustační menu přibližující valašskou gastronomii. Šéfkuchař Horalu Jaroslav Orság se pak do Subidy vrátil ještě jednou, letos v listopadu, kdy sbíral zkušenosti u Alessandra Gavagni přímo v jeho domovském působišti, v restauraci La Subida. „Pracovat s michelinským kuchařem a sledovat jeho styl práce pro mě bylo velkým obohacením. To, co jsem se naučil, teď chci uplatnit u nás, samozřejmě s využitím valašských surovin a receptur,“ říká Jaroslav Orság.
PRAVDA O DOMÁCÍCH TURISTECH Cílíte na domácí klientelu? Pak by se vám mohly hodit informace z monitoringu domácího cestovního ruchu, který pro CzechTourism zpracovává agentura Ipsos Tambor. Na následujících řádcích najdete výtah z letního šetření. Připomeňme, že loni v létě se v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo 2,5 mil. domácích turistů, což bylo o 8,9 procenta více než ve stejném období roku 2011. Výzkum odhalil, že roste spokojenost se službami v regionech, zároveň ale upozornil i na některé nepříliš lichotivé skutečnosti.
Například na fakt, že jak v zimě, tak v létě převažují jednodenní pobyty bez noclehu – loni v létě jejich podíl činil 48 %. Zároveň je ale v létě také výrazně vyšší podíl vícedenních pobytů – v zimě 35 %, v létě 52 %. Turisté, kteří v regionu přenocují, se nejčastěji ubytovávají v penzionech. Penziony se nejlépe daří naplňovat na Šumavě, v jižních Čechách, v Krkonoších a Podkrkonoší. Turisté dále často využívají zázemí vlastní zázemí, příp. bydlí u příbuzných nebo známých. Vlastní ubytování převládá v regionech Plzeňsko a Český les a Východní Čechy, proto v těchto regionech ani v případě vícedenních návštěv nedochází k navýšení obsazenosti ubytovacích kapacit. V restauračních zařízeních se stravují 4 z 5 návštěvníků. V jednotlivých regionech se však využití stravovacích zařízení liší. Zatímco na Vysočině, Plzeňsku,
Šumavě, Jižní a Východní Moravě je pravidelné využívání restaurací velmi vysoké, na Severní Moravě a ve Slezsku, na Střední Moravě a v Jeseníkách a v Českém ráji naopak pravidelné využití restauračních zařízení klesá a je pod průměrem ČR. Průměrná denní útrata na osobu se zpravidla pohybuje mezi 201 a 1 000 Kč, přičemž 201 až 500 Kč utratilo 47 % návštěvníků a 28 % pak 501 až 1 000 Kč. Náklady do 200 Kč se týkají 17 % domácích turistů, 1–2 tis. Kč 6 % osob a více než 2 000 Kč na osobu a den utratí 2 % návštěvníků. V posledních dvou letech jsou uváděné denní náklady na pobyt v regionech nižší než v roce 2010. Podrobně se s výsledky šetření můžete seznámit v lednovém vydání časopisu COT business. -pmu-
leden 2013
19
dodavatelé AHR ČR
Mediální partneři AHR
PRO AHR ČR VYDÁVÁ Cortina Park, s.r.o. Bakálářská 23, 108 00 Praha 10 www.gastroahotel.cz REDAKČNÍ RADA: ŠÉFREDAKTOR: PhDr. Milan Rambousek
[email protected] ČLENOVÉ: Ing. Michaela Šulcová, Ing. Klára Zachariášová, Ing. Alžběta Cedidlová, Ing. Václav Stárek, PhDr. Jiří Kolečko, PhDr. Jaroslav Holoubek
20
leden 2013
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE: Miluše Hlaváčková, Bc. Klára Hájková ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČESKÉ REPUBLIKY o.s. Revoluční 13, 110 00 Praha 1 T: +420 236 042 320, F: +420 236 042 319 E:
[email protected] www.ahrcr.cz Vydavatel neodpovídá za věcný obsah inzerátů