OB0313_AHRzpravodaj:Sestava 1
15.3.2013
18:18
Stránka 1
B Ř E Z E N 2 0 13
FÓRUM Z P R AVO DA J A S O C I AC E H OT E L Ů A R E S TA U R AC Í Č R
Celoevropský on-line průzkum hotelové klasifikace
Velikonoční nádivka podle Czech Specials Marketing v gastronomii
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 1
editorial FOTO: ARCHIV HOTELU ARIA
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
Obsah Editorial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Ze sekretariátu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2–3 Aktuálně. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4–5 Profil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–7 Hotel / Penzion . . . . . . . . . . . . . . . . . 8–9 Ze světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12–13 Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14–15 Legislativa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Czech Specials . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Z regionu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Akce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
jistě si každý z pamětníků vzpomene na film Knoflíková válka a výrok jednoho z chlapců: „Kdybych to byl býval věděl, tak bych sem byl nechodil.“ Tak přesně na to jsem si vzpomněl na naší první Roadshow v březnu v Českých Budějovicích. Při besedě s držiteli výročních cen naší asociace jsem položil našemu kolegovi a kamarádovi Jindrovi Petříkovi záludnou otázku. Zeptal jsem se, zda za těch dvacet let podnikání v pohostinství bylo nějaké rozhodnutí, které by už dnes neudělal. Odpověděl briskně, že to bylo to první, kdy se rozhodl podnikat v pohostinství. Tato vtipná odpověď mne nutí k zamyšlení. Je v ní totiž kus reálné situace v hostinském podnikání, které již několik let bojuje o přežití. Otázkou je, zda se podaří, aby přežili ti poctiví. Dnešní doba totiž spíše nahrává těm druhým. Když jsme se nedávno vyjadřovali k návrhu na zavedení koncesí pro prodej alkoholu, vadilo nám, že koncesi dostane vlastně každý. Jeden z novinářů se pak zeptal, zda náš postoj nejde proti samotnému podnikání. Ministerstvo se přece snaží zjednodušit přístup k podnikání. Dle mého názoru se bude jednat o další opatření, které v praxi nepřinese očekávaný výsledek, alkohol se bude prodávat nadále i v trafikách a zákazník nebude schopen ani prokázat co a kde nakoupil, protože nemusí obdržet tištěný účet. Koho to poškodí? Zákazníka a poctivé podnikatele. Podobných paradoxů bychom nalezli jen v oboru pohostinství mnoho. Ať se jedná o tolikrát zmiňované DPH, komerční podnikání dotovaných jídelen, nyní zvažovaný absurdní návrh z EK, aby si podnikatel platil kontrolu hygieniků a mnoho dalších. To jsou všechno věci, které nemůžeme nechat jen tak běžet, ale musíme se snažit je společně změnit. Co činíme, je vlastně volání po větší kontrole poctivosti. Profesní svaz nabízí státu cesty k vyššímu výběru daní, ale ten na to nereaguje. Je snadnější je zvedat těm, kteří je platí. Na druhou stranu je nutno dodat, že poctivé podnikání v pohostinství někdy není k přežití. Nemocný a nerovně nastavený systém daní, kontrol a dalších opatření v podstatě navádí mnohé do šedé ekonomiky v boji o přežití. Už staří vozkové věděli, že pokud koním v některých úsecích uzdy přitáhneme, je třeba jinde naopak povolit. Proto nám nesmí jít pouze o boj za rovné podnikání, ale neměli bychom si nechat líbit snahy, přenášet finanční zátěž a odpovědnost, kterou by měl nést stát, na podnikatele. Doufám, že vás, kteří máte tento obor rádi, to neodradí, nevzdáte to. Vím, že by rozhodnutí otevřít svou hospodu udělal zase i Jindra Petřík, protože patří mezi ty, kteří bez svého řemesla neumějí žít. Krásné jaro a plné zahrádky hostů vám všem přeje
Partneři AHR ČR Generální partner AHR
Exkluzivní partner
Exkluzivní partner
AHR ČR je členem
březen 2013
1
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 2
ze sekretariátu
Stalo se 12. února se Klára Zachariášová zúčastnila jednání pražské sekce AHR ČR, kde prezentovala další společný postup ve věci uzavření hromadné kolektivní smlouvy s autorskými svazy na rok 2013.
19. února proběhlo jednání
CELOEVROPSKÝ ON-LINE PRŮZKUM HOTELOVÉ KLASIFIKACE. VYJÁDŘETE SVŮJ NÁZOR! Jak jsme vás již informovali v minulém čísle AHR Fóra, provádíme spolu s ostatními členy Hotelstars Union průzkum potřeb hotelových hostů. Dotazník je již vytvořen a spuštěn. Pokud máte zájem pomoci zlepšovat hotelové služby a úroveň hotelnictví, můžete tak učinit na tomto odkazu www.hotelstars.eu, popřípadě stačí kliknout na banner na webu www.hotelstars.cz, kde se také dozvíte veškeré informace o klasifikaci Hotelstars. Abychom vás motivovali, máte šanci vyhrát jeden ze 100 hotelových voucherů (minimálně jedno přenocování v hotelu pro 2 osoby) v jedné z členských participujících zemí Hotelstars Union. Ale pozor, výherní slosování končí 31. května 2013!
Václava Stárka s Miroslavem Novákem, hejtmanem Moravskoslezského kraje. Setkání se zúčastnili za krajskou sekci pánové Lubomír Bárta a Josef Holík.
20. února prezentoval Václav Stárek činnost asociace na konferenci cestovního ruchu v Liblicích. Jednalo se o prezentaci pro zástupce regionu Kokořínsko.
5. března se konalo jednání pražské sekce Prague Chapter, kde Václav Stárek prezentoval strategii AHR ČR ve věci lázeňských a turistických poplatků a novely autorského zákona.
VALNÁ HROMADA AKC ČR Dne 23. února 2013 proběhla Celostátní volební Valná hromada Asociace kuchařů a cukrářů ČR, která se uskutečnila v hotelu InterContinental Prague a zúčastnilo se jí přes 200 členů AKC ČR. Mezi čestnými hosty nechyběli generální tajemnice Slovenského svazu kuchařů a cukrářů SR paní Zuzana Důžeková, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR pan Václav Stárek, předseda Folklórního sdružení České republiky pan Zdeněk Pšenica a ředitel prodeje do gastronomie ČR společnosti Bidvest Foodservice Milan Pech. Zároveň gratulujeme Miroslavu Kubecovi ke zvolení prezidentem AKC ČR na další funkční období a těšíme se na další spolupráci.
VÍTÁME NOVÉ ČLENY
PENZION ROKU 2013 Se společností FTonline, provozovatelem portálu www.dopenzionu.cz jsme začali připravovat další ročník ankety Penzion roku 2013. Hlasovat o nejoblíbenější penzion budou návštěvníci během letních měsíců. V loňském roce se zapojilo téměř 400 majitelů penzionů a hlasovalo přes 7000 hostů. V letošním ročníku ankety bude vyhlášen nejlepší penzion v každém kraji, následně dle počtu obdržených hlasů bude zveřejněno TOP 10 penzionů v ČR. Z nich následně odborná komise vybere celkového vítěze, jenž obdrží titul Penzion roku 2013 na podzimní Výroční konferenci AHR ČR. Předpokladem pro udělení prestižního ocenění jsou nejen úroveň poskytovaných služeb hodnocená zákazníky, ale i případné inovativní přístupy, odpovědné podnikání, rozsah služeb, vzdělávání zaměstnanců či přihlášení se k systému klasifikace.
Apartmány Šnek, Benecko; Esmarin Wellness Hotel, Mníšek pod Brdy; Hotel a Penzion Arigone, Olomouc; Hotel Bijou de Prague, Praha 1; Hotel Continental, Mariánské Lázně; Hotel Green Lobster, Praha 1; Hotel Mc Limon, Šenov u Nového Jičína; Hotel Raffaello, Praha 2; Hotel Residence Malá Strana, Praha 5; Hotel Residence Romance, Mariánské Lázně; Hotel Tyl, Praha 2; Pension Golf Karolína, Karlovy Vary; Penzion Pod kopcem, Uherské Hradiště; Penzion Proneco, Klentnice Mikulov; Spa hotel Marttel, Karlovy Vary; Wellness hotel Energetic, Rožnov pod Radhoštěm; Wellness Hotel Vista, Králíky
JEDNÁNÍ AHR ČR S CIZINECKOU POLICIÍ ČR Na základě podnětů našich členů ve věci průběhu kontrol Cizinecké policie v ubytovacích zařízeních byl odeslán policejnímu prezidentovi dopis a následně zorganizována schůzka prezidenta AHR ČR s ředitelem Cizinecké policie plk. Majerem. Předmětem jednání byla snaha o minimalizaci dopadů těchto kontrol na provozy ubytovacích zařízení a zajištění diskrétního přístupu policie. Ta často provádí kontroly přímo na recepcích hotelů a tím vyvolává mezi hosty obavy z bezpečnosti provozů. Bylo vyjasněno, že postup policistů je dán interními směrnicemi a zákonem. Cizinecká policie je v současné době organizována ze svých krajských zastoupení. Jednotliví předsedové KS AHR ČR získají kontakty na ředitele krajských poboček a dohodnou se na možnosti provádět tyto kontroly v zázemí recepcí tak, aby zbytečně nerušily ostatní hosty. Zároveň byla přislíbena další spolupráce na zavádění elektronického přenosu dat o ubytovaných cizincích, což bude minimalizovat současný počet kontrol. Obě strany se ujistily, že mají společný zájem a společně podpoří své stanovisko k připravované novele zákona č.326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území ČR, který by měl zjednodušit způsob registrace cizinců a umožnit pro registraci a archivaci informací využití registračních karet, které ubytovací zařízení běžně používají.
2
březen 2013
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 3
ze sekretariátu STATISTIKA LEDEN 2013: PRŮMĚRNÁ CENA ZA POKOJ ROSTE Přinášíme vám pro informaci roční výsledky výkonu ubytovacích zařízení, které sleduje STR Global. Jedná se o pražské 4* a 5* hotely s celkovou kapacitou přes 10 000 pokojů. Rok 2012 byl poměrně úspěšný, neboť se podařilo zvýšit průměrnou cenu o 3,2 % a tržbu na jeden disponibilní pokoj o 6,1 % (RevPAR). Je zřejmé, že hotelům v Praze se po několikaletém propadu podařilo opět začít zvyšovat ceny, což je pozitivní jev, který by se mohl odrazit v cenách ubytovacích zařízení v celé republice. Ceny v pražských hotelech totiž často ovlivňují také cenovou politiku v ostatních regionech. Celkově, podle ČSÚ, pak ubytovací zařízení v ČR zaznamenala za rok 2012 nárůst přenocování o 3,5 % v porovnání s rokem 2011.
OSA A INTERGRAM 2013 Kolektivní správci OSA a INTERGRAM obesílají v těchto týdnech ubytovací a stravovací zařízení s výzvou o uzavření smlouvy na autorské poplatky na rok 2013. Autorské svazy bohužel konfrontují i naše členy, za které řešíme autorské poplatky jednotně. Doporučujeme členům vyčkat na uzavření hromadné kolektivní smlouvy mezi AHR a OSA / INTERGRAM. V žádném případě nepodepisujte kolektivním správcům smlouvy či ceníky individuálně. Uzavřete-li smlouvu napřímo, následně se již nebudete moci připojit k hromadné kolektivní smlouvě, která vám zaručí lepší cenové podmínky. S kolektivními správci proběhlo jednání, jehož závěry jsme koncipovali do návrhu smlouvy, nyní čekáme na vyjádření samotných svazů. Z naší strany je prokazatelná aktivní snaha o vyjednávání, tudíž dle platné legislativy nemohou autorské svazy vyžadovat dvojnásobek bezdůvodného obohacení.
DODATEK K ZÁKONU O SPECIFICKÝCH ZDRAVOTNÍCH SLUŽBÁCH PODEPSÁN Dne 1. 4. 2012 nabyl účinnosti zákon č.373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, který upravuje i posuzování zdravotní způsobilosti osob ucházejících se o zaměstnání. V zákoně byly nově stanoveny povinnosti zaměstnavatelů ve vztahu k zajištění pracovně lékařských služeb svým zaměstnancům. Dnem 1. 4. 2013 vyprší stanovené přechodné období 1 roku k tomu, aby zaměstnavatelé měli dostatek času zajistit pracovně lékařské služby v mezích ustanovení zákona. V tomto mezičase se připravoval také dodatek k zákonu, který specifikoval různé výklady výše uvedeného zákona. Dodatek např. stanovuje vstupní lékařskou prohlídku pro osoby pracující na Dohody o provedení práce či Dohody o provedení činnosti pouze v případě, že jejich práce je dle zákona o ochraně zdraví zařazena mezi práce rizikové. Zákon i s dodatkem je k dispozici na www.ahrcr.cz
KONCEPCE ROZVOJE ČR V KRAJÍCH
GASTRONOMICKÁ SEKCE AHR ČR NA EXKURZI Na setkání Gastronomické sekce AHR ČR přijeli účastníci z různých míst republiky, nejdále až ze Zábřehu na Moravě. V první části programu setkání byla na pořadu exkurze ve firmě Winterhater Gastronom, která patří k dlouholetým členům naší asociace v kategorii dodavatel. Je dodavatelem mycích zařízení a prostředků pro kuchyňské restaurační provozy. Svojí kvalitou patří ke špičce mezi ostatními firmami v této oblasti. Díky zasvěcenému výkladu majitele české pobočky Jana Kubeše a marketingového manažera Luboše Šimuniče, se mohli účastníci dozvědět řadu zajímavostí o vzniku a historii společnosti Winterhallter, o nejnovějších produktech a seznámit se blíže i se samotnými podmínkami provozu. V další části programu se účastníci setkání přesunuli do Hotelu Aquapalace v Čestlicích, který je rovněž členem AHR ČR. I zde měli příležitost kolegové z oboru, za přispění Vladany Horákové, ředitelky hotelu, seznámit se s řadou jeho provozů poskytujících služby s různými specifiky od gastronomie, přes ubytovací služby po wellness a aquapark. Vše nasvědčuje tomu, že úroveň a kvalita poskytovaných služeb jsou zdrojem stálého zájmu o pobyt hotelových hostů a návštěvu aquacentra. Program setkání zakončilo vlastní jednání Gastronomické sekce. Vedle informací o vzdělávacích programech v rámci Podnikatelské akademie, se účastníci zabývali činností sekce v roce 2013, otázkami souvisejícími s udílením Výroční ceny AHR ČR Restauratér roku aj. Účastníci se shodli na tom, že tato forma programu setkání je motivující pro účast na těch dalších.
V současné době probíhají v krajích ČR koncepční práce na materiálech řešících rozvoj cestovního ruchu a lázeňství v letech 2014 – 2020 na krajských úrovních. Hlavním cílem těchto dokumentů je řešení otázek řízení cestovního ruchu, definování oblastí, které budou financovány z dotačních titulů či definování projektů, jež budou nadále rozvíjeny. V této souvislosti sekretariát oslovil odpovědné pracovníky odborů cestovního ruchu krajských úřadů s žádostí o zapojení zástupců AHR ČR k jednání o podobě dokumentů. Na základě žádosti počítají kraje Liberecký, Plzeňský, Moravskoslezský a Vysočina se zapojením předsedů našich krajských sekcí k připomínkování jednotlivých fází koncepce. V Olomouckém kraji tato spolupráce již plně funguje, vyjádření ostatních krajských úřadů očekáváme.
VZDĚLÁVÁME ZDARMA Tento měsíc byla zahájena realizace projektu Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu. Díky tomu máte unikátní příležitost zúčastnit se ZDARMA odborných kurzů přímo ve vašem kraji. Projekt je zaměřen jak na řadové zaměstnance, tak i na top management. Z nabídky celkem 24 kurzů si tedy vybere každý. Připraveny jsou kurzy zaměřené na oblast hotelnictví (např. Recepce, Základy Revenue Managementu, Koučink atd.) a na oblast stravování (Profesionální obsluha hostů pro číšníky a servírky, Marketing restauračních zařízení, Tvorba jídelního lístku atd.). Kompletní informace o projektu včetně termínů konání naleznete na stránkách www.vzdelavani.czechtourism.cz
březen 2013
3
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 4
aktuálně
STANOVISKO SOCR ČR A AHR ČR K ZAVEDENÍ KONCESÍ NA PRODEJ LIHOVIN Ačkoli Vláda ČR slibuje tvrdá opatření proti černému trhu již od podzimu loňského roku, kdy se Česká republika potýkala s kauzou metanol, návrhu, který má zvýšit ochranu spotřebitelů a eliminovat pančování a pokoutné prodávání alkoholu, jsme se dočkali až 7. března. avedení koncesí na prodej lihovin pro obchodníky však dle našeho názoru bohužel aktuální situaci na trhu neřeší. Koncese se může jevit jako dobré řešení, ale fakt, že ji bude moci získat téměř kdokoli, zcela jistě není adekvátní situaci na trhu. O povolení tak bude v reálu moci zažádat každá osoba starší 18 let s čistým trestním rejstříkem, což je podle Svazu obchodu a cestovního ruchu a Asociace hotelů a restaurací České republiky zcela nedostačující podmínka.
Z
KDYŽ NULA NENÍ NULOU ANEB POLITICKÉ POČTY
INZERCE
Jak nás již politici několikrát poučili, existuje jakási kladná a záporná nula. Nyní se navíc zdá, že podobná rozpolcenost souvisí i s pojmem nulové tolerance (alespoň podle posledního rozhodnutí vlády k opatření k prodeji alkoholu). Výpočet zkrátka nesedí. V případě, že vládou schválenou novelu zákona o živnostenském
4
březen 2013
podnikání posvětí i Poslanecká sněmovna, zůstane totiž opatření k prodeji alkoholu stát před cílem své cesty. SOCR ČR již dlouhodobě upozorňuje na to, že veškerá opatření k prodeji alkoholu budou nedostatečná, pokud alespoň v dané oblasti nebude zavedena povinná evidence tržeb maloobchodu. Zavedení přísnějšího režimu se jeví jako jediná možnost, jak černý trh eliminovat. Udělování koncesí na prodej tvrdého alkoholu by však mělo mít jasně daná pravidla. „Samotné zavedení koncesí problémy s černým trhem nevyřeší, a to právě proto, že se budou udělovat prodejcům bez podmínek. My, společně s výrobci a dalšími institucemi navrhujeme, aby koncesi získal pouze prodejce, který vede řádné, nejlépe podvojné účetnictví, je plátcem DPH a řádně registruje své tržby. Jen tak je možné vymýtit nelegální prodeje a zároveň narovnat podmínky na trhu, kde poctiví obchodníci zatím bohužel často doplácejí na ty nepoctivé,“ říká Zdeněk Juračka a dodává: „Příliš nerozumím ani argumentu, že by šlo o zvýšení administrativní zátěže pro podnikatele. Zavedení přísnějšího režimu je přáním většiny podnikatelů a všech poctivých prodejců, jelikož ti všechny navrhované podmínky již dávno plní a jsou vždy připraveni požadované doklady předložit. S dodržováním zákona, který nota bene chrání je samotné, proto nebudou mít žádný problém.“ O zpřísnění podmínek se zasazují i sami zástupci obchodu a pohostinství, jelikož se jedná o jednu z hlavních priorit – ochranu spotřebitele. A tento fakt musí převažovat nad důvodem administrativní pseudobariéry. SOCR ČR koncesovaný prodej lihovin uvítal, současně však považuje za nezbytné, aby v zájmu ochrany spotřebitelů byla licence poskytována pouze těm subjektům, které mají podvojné účetnictví (nejlépe pak pokud jsou plátci DPH) a mají zajištěnou registraci tržeb. SOCR ČR se domnívá, že jen za těchto předpokladů lze zajistit jednoznačnou dohledatelnost subjektů, které uvedly lihoviny a líh na trh. K zajištění tohoto požadavku však zákon neobsahuje příslušné zmocnění pro příslušné ministerstvo k vydání vyhlášky tuto oblast upravující. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR proto vyzývá předkladatele zákona i Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR, aby tento nedostatek, v rámci projednávání uvedeného legislativního návrhu, odstranili. Zkrátka a dobře, pokud jde o ochranu života a zdraví lidí, neměli bychom zůstávat stát na půli cesty.
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 5
aktuálně
CAUSA „MALÉ NOVELY AUTORSKÉHO ZÁKONA“
§
Sněmovna ve středu 13. 2. 2013 projednávala v závěrečném třetím čtení poslaneckou novelu autorského zákona (sněmovní tisk 756). ředložila ji skupina poslanců napříč politickým spektrem – Gabriela Pecková (TOP 09), Stanislav Polčák (TOP 09), Alena Hanáková (TOP 09), Milada Halíková (KSČM), Dana Filipi (ODS), Ivana Levá (KSČM), Pavel Ploc (ČSSD), Miroslav Petráň (VV), Jana Suchá (LIDEM), Zdeněk Bezecný (TOP 09), Walter Bartoš (ODS), a to kupodivu krátce předtím, než vláda předloží v březnu takzvanou velkou novelu autorského zákona. Původní návrh takzvané „malé novely“ (sněmovní tisk 756) byl předložen s tím, že se usnadní výběr autorských poplatků placených hospodami, hotely, lázněmi a nemocnicemi. Na počátku projednávání novely zákona byl dobrý nápad – přetavený v užitečný poslanecký návrh zákona aby se kolektivní správci museli domluvit, že za ně jedná s poplatníky (hospodami, hotely atd.) vždy jen jeden. S tím, že poté si výnos poplatků rozdělí mezi sebe a své členy klíčem, který si sami určí. S návrhem, po kterém hospodští, hoteliéři a provozovatelé lázní volají již léta, přišel poslanec Stanislav Polčák. Na původní návrh se mu podařilo nalákat podpisy všech výše uvedených poslanců ze všech partají. Loni před vánocemi 12. 12. zákon prošel ve Sněmovně prvním čtením, kde byl přikázán k projednání Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (takzvaný „školský výbor“). A tam se začaly dít hotové divy. Sám pan poslanec Polčák na výbor přinesl zajímavý pozměňovací návrh, který zákon zcela obrátil naruby. Napsal jej společně s ministerstvem kultury a kolektivními správci. Podle tohoto pozměňovacího návrhu by sice hospoda nebo hotel mohly požádat, aby k nim z řad kolektivních správců na jednání o poplatcích chodil pouze jeden kolektivní správce, kterého si kolektivní správci zvolí mezi sebou. Jeho pozměňovací návrh však zároveň obsahoval ustanovení, kterým by se zavedlo pověření pro takzvané pověřené osoby. A navíc i takzvaná „podlicence“. Tato pověřená osoba by však podle textu, který schválil školský výbor NEMUSELA být kolektivním správcem. Navíc v textu schváleném školským výborem ani nebyla pojistka, že pověřená osoba musí při výkonu činnosti zachovávat veřejnoprávní charakter se všemi zákonnými omezeními platnými pro kolektivní správce. A dokonce chybělo i ustanovení, podle něhož by činnost pověřených osob podléhala dozoru Ministerstva kultury. Výsledek vzešlý z výboru vzápětí napadla právě Asociace hotelů a restaurací. „Požádali jsme našeho kolegu z branže Tomáše Úlehlu, který sám provozuje hospodu a ví, jaké problémy kolektivní správci přináší a co by to pro ně bylo za Eldorádo, kdyby výborová úprava prošla,
aby předložil pozměňovací návrh, který by vše dostal do stavu, který byl slibován na začátku,“ řekl Václav Stárek. Navíc navrhl osvobodit od poplatků nemocnice a lázně, v nichž se poskytuje léčebná péče. Asociace hotelů a restaurací mezi druhým a třetím čtením obešla předáky klubů všech stran, aby jim vysvětlila své argumenty před důsledky přijetí úpravy, která vzešla z výboru. Při hlasování o pozměňovacích návrzích se strhla skutečná bitva. Napřed nebyl schválen pozměňovací návrh Tomáše Úlehly. Řada poslanců se totiž neuměla na poslední chvíli rozhodnout o tom, kde je vlastně pravda. Naštěstí však byl zamítnut i pozměňovací návrh vzešlý ze školského výboru. O návrhu se muselo hlasovat celkem čtyřikrát. Zákon jde nyní do Senátu v původním znění. V březnu přijde navíc do Poslanecké sněmovny velká novela autorského zákona. Podnikatelé by měli být hodně obezřetní, aby výsledkem této legislativní činnosti nebylo pouhé posílení postavení kolektivních správců a jednostranný cenový diktát.
TEXT: MARTIN KUNŠTEK
INZERCE
P
březen 2013
5
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 6
profil
BÝT TÝMOVÝM HRÁČEM A PŘITOM JÍT ZA SVÝM CÍLEM Na loňské listopadové výroční konferenci AHR ČR v Hradci Králové převzala výroční cenu Mladá manažerka roku 2012 Ing. MARKÉTA JÍ·OVÁ, Reservation & Revenue Manager hotelu Jalta v Praze. Ocenění dosavadních úspěchů vám určitě udělalo radost, zároveň vás také zavazuje a je výzvou k dalšímu zlepšování. Jakým způsobem hodláte pokračovat ve svém profesním vzdělávání?
z těch významných jsou to pak úspěchy v rovině pracovního a osobního života. Co mne znepokojilo, a není to jen záležitost předešlého roku, je stoupající míra lhostejnosti lidí ke svému okolí a rezignace společnosti na vyšší hodnoty.
Za další krok ke svému profesnímu vzdělávání a růstu považuji chystanou změnu svého působiště a seznámení se s novým hotelovým provozem. Od této změny očekávám další rozšíření svých znalostí v oblasti revenue managementu a rovněž osvojení si nových přístupů k práci v daném oboru, prohloubení manažerských dovedností učením se od nových kolegů.
Nemáte pocit, že ve starší generaci hoteliérů a pracovníků v pohostinství je vedle praxe zakořeněno i něco retardujícího, co byste ráda změnila? Kde bývají nejčastější problémy?
Co vás v roce 2012 potěšilo a co naopak znepokojilo? V uplynulém roce mne potěšilo mnoho každodenních drobností,
Obecnými problémy charakteristickými pro daný obor jsou přístup k práci jako takový a dále pak přístup k zákazníkovi. Tyto nedostatky mají jistě své kořeny v období minulém a bohužel se je nepodařilo zcela vymýtit ani v současnosti, kdy se tyto negativní faktory promítají do úrovně poskytovaných služeb.
ING. MARKÉTA JÍ·OVÁ 2000 – 2004 – První soukromé jazykové gymnázium Hradec Králové 2004 – 2007 – Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s. (cestovní ruch, Bc.) 2007 – 2009 – Vysoká škola obchodní v Praze, o.p.s. (management cestovního ruchu, kombinované studium, Ing.) PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI: První kontakt s cestovním ruchem byl ještě při studiu, kdy v roce 2006 začala na částečný úvazek pracovat ve společnosti Veolia Eurolines - referentka CA, odbavení mezinárodních autobusových linek. Červen 2006 – červen 2007 zástupkyně vedoucí CA. Při studiu vyzkoušela práci v cestovní kanceláři CK VTT (Venus Trade and Tours) Pracovala rovněž v advokátní kanceláři. K hotelnictví se dostala v roce 2011, kdy bez předchozích zkušeností nastoupila na pozici Sales and Reservation Supervisor v hotelu – Plaza Alta hotel. Po roce dostala další příležitost v rámci společnosti a to na pozici Reservation and Revenue Manager v hotelu – Jalta, kde působí doposud.
6
březen 2013
Hoteliéři a pracovníci pohostinství si stále často neuvědomují důležitost úrovně poskytovaných služeb. Tento jev je o to markantnější v regionech. Zmiňovaný nešvar, či nevědomost bych ráda pomohla změnit svým začleněním do projektu zaštiťovaným Vysokou školou obchodní, který se zaměřuje právě na tuto problematiku v regionu Vysočina.
Jak se vyrovnávají absolventi našich hotelových škol s konfrontačními aspekty našeho a zahraničního managementu? Domnívám se, že absolventi našich škol jsou vystaveni spíše konfrontaci s realitou na trhu práce, než se zvládnutím konfrontačních aspektů jednotlivých přístupů k manažerskému řízení. Absolventi často přicházejí do praxe s přehnaným očekáváním a sebevědomím, aniž by si uvědomovali, že úspěch v praxi není po absolvování vysokoškolského studia samozřejmostí, nýbrž je založen na prokázání nabytých
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 7
profil
Konkrétní vzor nemám. Inspirací jsou mi však ti hoteliéři, kteří dokáží svůj produkt úspěšně nabízet klientům a posouvají úroveň poskytovaných služeb inovativním přístupem, nebo naopak návratem ke starým hodnotám.
Máte i jiné možnosti otestovat si své kvality, porovnat se s kolegy z branže, inspirovat se a zlepšit prestiž své profese, než jen při hodnocení AHR ČR?
Kdybyste si vytvořila nějaké pomyslné desatero hotelového manažera, která tři přikázání by byla nejdůležitější? Vzhledem k tomu (a nejen proto), že se jedná o práci ve službách, je velmi důležité vybrat si členy týmu s proklientským přístupem a odolností vůči stresu. Jednotlivým členům je pak třeba vymezit kompetence a rozsah prováděné činnosti, neb na výstupy jednotlivých členů týmu jsou navázány činnosti dalších struktur hotelového provozu a nejasné vymezení uvedeného vede k neefektivnímu fungování organizace jako celku s dopadem na zákazníka. Pro dosažení co nejlepších výsledků týmu je velmi důležitým faktorem motivace a pochopení významu stanoveného cíle pro celý tým. Ze zkušenosti dále přidávám bod kontroly, kdy se mi potvrdilo jako velmi
Přímou konfrontací s kvalitou mé práce a dalších profesních kolegů je vzájemné porovnání výsledků za určité období a rovněž v dlouhodobém kontextu. Inspirací mi je posuzování příčin úspěchů konkurentů a hledání cesty, jak být stejně, či více úspěšným. Co se zlepšování prestiže dané profese týče, zapojuji se do vědeckých činností souvisejících s oborem a rovněž se snažím předávat praktické zkušeností svým externím působením na vysoké škole.
Pokuste se o malé srovnání služeb v našich hotelech s jinými hotely v Evropě? V čem jsou lepší a originálnější a naopak kde máme nad nimi? Jsou tam velké rozdíly? Základní služba, tedy ubytování, zůstává bez ohledu na destinaci v zásadě neměnná. Co se ovšem může v jednotlivých regionech lišit, je
úroveň poskytovaných služeb a také šíře doplňkových služeb. V tomto ohledu se domnívám, že nejsme na špici, naopak máme tendenci sklouzávat k průměru. Reakce místních profesionálů na faktory jako měnící se trendy a s tím související požadavky klientů je z mého pohledu málo pružná. Rovněž v oblasti jazykové vybavenosti a přístupu ke klientovi máme v celorepublikovém vnímání co dohánět.
Čím vyplňujete svůj volný čas? Odpočinkem, studiem, tancem, sportem, procházkami? Svůj volný čas vyplňuji dle stupně únavy několika činnostmi. Jsou jimi vzdělávání se (malá únava), sport (střední únava) a odpočinek (velká únava). Musím se však přiznat, že co se venku ochladilo, střední únava ne a ne se dostavit.
Kam ráda cestujete? Cestuji za poznáním a spíše než ruch velkoměst vyhledávám místa, která mají genia loci, ať už je to v Čechách nebo v zahraničí. Konkrétní oblíbená místa jsou jižní Morava nebo Toskánsko. Obě tato místa mají společného jmenovatele – kulturní bohatství a dobré víno.
Co podle vás přinese budoucnost oboru hotelnictví? Spolu s rozvojem technologií, globalizací a tendencí k šetření nákladů na zaměstnance se domnívám, že může dojít k jakémusi odosobnění v oblasti poskytovaných služeb a k náhradě lidského faktoru technologiemi, což se domnívám není pro obor žádoucí, neb poskytování služeb stojí na lidském faktoru.
Jaké máte plány do nejbližší budoucnosti? V nejbližší budoucnosti se plánuji i nadále věnovat působení na vysoké škole, započnou práce na zmiňovaném projektu zaměřeném na Vysočinu a rovněž bude brzy aktuální milá povinnost seznamovat se s kolegy na novém pracovišti. No, a pokud by v nejbližší budoucnosti zbyl čas také na dovolenou, vůbec bych se jí nebránila.
Děkuji za rozhovor.
březen 2013
TEXT: PHDR. JAROSLAV HOLOUBEK / FOTO: AUTOR A ARCHIV MARKÉTY JÍŠOVÉ
Kdo byl nebo je pro vás vzorem ve vaší profesi?
pravdivé rčení – DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ – přičemž důležitým momentem je důvěra ve schopnosti a úsudky jednotlivých členů týmu, ale vzhledem k tomu, že člověk je tvor omylný, je kontrola nezbytná. Tedy tři přikázání: Vybírej zaměstnance pečlivě Kontroluj Motivuj
znalostí, schopnosti rozhodovat se, učit se novým věcem a být týmovým hráčem a přitom si jít za svým cílem. Jednotlivým stylům manažerského řízení z mého pohledu absolvent spíše přivyká a získává povědomí o jejich praktické aplikaci.
7
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 8
hotel / penzion
PŘEDZAHRÁDKY ZA KAŽDÉHO POČASÍ Vysunout restaurační zařízení mimo jeho zdi vždycky přispívá tržbě. V létě můžete hosty chladit a v zimě zahřívat.
K
8
březen 2013
A pak je tu léto, kdy by hosté potřebovali spíš ochladit. Poprvé jsem viděla návštěvníky předzahrádky v jemné chladivé mlze v krásném vinařském městečku St. Emilion. Bylo to úžasné, velké ventilátory, které známe z kanceláří, se tiše otáčely, ale kromě chladivého vzduchu otáčením šířily jemnou chladnou spršku.
SLEDUJTE MÍSTNÍ VYHLÁŠKY Pravidla pro zřizování restauračních předzahrádek stanovují jednotlivé obce nejčastěji v dokumentu nazvaném „Tržní řád“ a řídí se přitom Stavebním zákonem (zákon č. 183/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů) a Zákonem o pozemních komunikacích (č.13/1997 Sb.) Jak Stavební zákon, tak Zákon o pozemních komunikacích byly v loňském roce novelizovány, ale pro pouhé zřízení předzahrádky je nejlepší sledovat nařízení obce, ve které chcete předzahrádku provozovat. Tato nařízení mají obdobná znění, ale v detailech se mohou někdy i významně lišit, jako příklad zde uvádíme dvě – pražské a brněnské:
PRAHA Nařízení č. 9/2011 Sb. hl. m. Prahy, kterým se vydává tržní řád, ve znění pozdějších předpisů (aktuální znění ke dni 15. 7. 2012) Restaurační zahrádka je místo mimo provozovnu určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního zákona, na kterém se na zpevněném povrchu prodává zboží a poskytují služby v rámci ohlašovací řemeslné živnosti „hostinská činnost“, které je k výkonu této činnosti vybaveno a funkčně souvisí s provozovnou, určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního zákona. Restaurační zahrádka musí mít stejného provozovatele jako uvedená provozovna a může být vybavena chladícím, mrazícím, popř. výčepním zařízením sloužícím pro provoz zahrádky.
BRNO Restaurační zahrádkou je vymezené místo mimo provozovnu určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle stavebního zákona, na kterém se uskutečňuje prodej v rámci živnosti „hostinská činnost“ (popř. jiných živností, v jejichž rámci lze připravovat a prodávat pokrmy a nápoje k bezprostřední spotřebě v provozovně, v níž jsou prodávány) a které je k výkonu této činnosti vybaveno a přímo funkčně souvisí s provozovnou určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle stavebního zákona. Restaurační zahrádka musí mít stejného prodejce jako uvedená provozovna; Zatímco pražský provozovatel musí zařídit zpevněný povrch, v Brně se nic takového nepožaduje. Žádosti se předkládají na odbor rozvoje, a jejich součástí musí být jednoduchý technický popis záměru, situační výkres současného stavu území se zakreslením požadovaného záměru. V památkově chráněné zóně budete potřebovat také závazné stanovisko památkové péče.
TEXT: VLAĎKA STORCHOVÁ / FOTO: ARCHIV
oncem října bylo rozhodně v Belgii tepleji než u nás, ale večer už bylo znát, že léto skončilo. Nekončil ale v žádném případě provoz předzahrádek všech restauračních zařízení, obkružujících hlavní náměstí v Bruggách. Infračervené či elektrické sálače tepla shora, sálavé lampy na zemi, a pro zvlášť zimomřivé připravené přikrývky, to byl běžný obraz belgických předzahrádek. Různé výhřevné zdroje jsou bez problémů k dostání i u nás, rozhoduje proto jen fakt, zda máte přímo u zahrádky zdroj elektrické energie, nebo musíte sáhnout po přenosném sálači plynovém. Pro vás by mělo být důležité i to, jestli lze výkon plynového sálače regulovat a jestli k příslušenství patří propojovací potrubí s ventilem. Pozor však na EU – zákaz plynových topidel se rychle šíří! Ke zdrojům budoucnosti proto patří spíš infratopidla nové generace, která svým teplem prostupují rovnou lidi a předměty, na které paprsky dopadají, vzduchem se nezdržují, jsou tudíž i úspornější než starší infrazářiče.
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:11
Stránka 9
hotel / penzion
HOTEL ARIA JE V ČR NEJLEPŠÍ Hotel ARIA v Praze byl letos vyhlášen mezi vítězi v několika kategoriích portálu Tripadvisor.com v žebříčku Travelers’Choice® awards. Získal 10. místo v TOP 25 hotelů světa, 4. místo v TOP 25 hotelů Evropy a 1. místo v TOP 25 hotelů České Republiky v letošním, již jedenáctém ročníku cen TripAdvisor Travelers’Choice jsou hodnoceny nejlepší hotely světa těmi, kteří je znají nejlépe – samotnými cestovateli. Na rozdíl od jiných ocenění v oblasti hotelnictví jsou vítězové TripAdvisor Travelers’ Choice Awards voleni na základě cenných hodnocení a názorů milionů lidí cestujících po celém světě. Měsíčně tento portál navštíví téměř 30 milionů uživatelů.
I
„Zpráva o letošních oceněních mě nesmírně potěšila. Když jsme v roce 2009 vyhráli kategorii Nejlepší hotel světa, tak jsem si říkal, že by bylo mým velkým přáním dostat se ještě jednou do první desítky. Znovu se ukázalo, že stálí a loajální zaměstnanci, vynikající servis a osobní vztahy všech spolupracovníků k hotelu přinesli své ovoce. Každé takové ocenění je pro nás zároveň velkým zá-
vazkem, abychom si vysoký standard služeb udrželi a nadále naše služby zdokonalovali,” říká generální ředitel hotelu ARIA Jiří Hlavatý. „S pomocí milionů lidí cestujících po celé zeměkouli máme tu čest identifikovat v rámci Travelers’Choice Awards ty nejúžasnější hotely světa,“ říká Christine Petersen, prezidentka společnosti TripAdvisor pro podnikatele.
DÍTĚ JAKO HOST – MALÝ VELKÝ PROBLÉM Rodiny s dětmi jsou bezesporu zajímavým tržním segmentem. Děti dnes již většinou mívají finančně zajištěné rodiče zvyklé na svůj vyšší životní standard, do kterého patří i pravidelná konzumace v restauracích a dovolená strávená v hotelu. odiče samozřejmě předpokládají, že jsou jejich děti všude vítány. Je to tak ale doopravdy? Měla by snad každá restaurace a každý hotel být vždy ochotně „baby friendly“? Odpověď na tuto otázku hledá autorka Maria Horníková v březnovém vydání časopisu COT business. V článku uvádí příklady restaurací a hotelů, které to riskly a veřejně deklarovaly, že děti u nich nejsou právě vítanými hosty. Zároveň ale konstatuje, že většina podniků dnes pracně bojuje o každého hosta a že ignorovat rodiny s dětmi si nemůže dovolit každý.
R
„Vstřícnost k malým hostům nijak nepropagovat a také jasně vymezit dobu, kdy jsou rodiny s dětmi vítány, a kdy ne,“ cituje autorka názor, na kterém se shodla řada tuzemských restauratérů a hoteliérů. Zájem rodin s dětmi bývá často eliminován i cenou, v některých podnicích jsou děti jen minimálně zvýhodněny. „V hotelu, který staví svůj obchod na kongresech a podnikových akcích, zase v tuto dobu nejsou přijímány rezervace rodin s dětmi, oficiálně je prostě obsazeno,“ popisuje autorka taktiku, ke které se ovšem hoteliéři veřejně nehlásí. Článek zároveň přiznává,
že daleko více restaurací a hotelů naopak staví svoji obchodní taktiku na rodinách s dětmi. „Rozhodnutí, že se podnik bude věnovat tomuto druhu klientely, znamená postavit na tom celý svůj koncept,“ upozorňuje autorka a dodává: „Nelze být tak trochu fine dining, a tak trochu rodinná restaurace, stejně tak rodinným hotelem i hotelem s uklidňující atmosférou pro obchodní klientelu.“ „Rodinný“ podle ní znamená, že nejen v očích svých rodičů, ale i v konceptu provozu musí být dítě absolutním středem světa, a to není vždy snadné splnit. V závěru článku najdou čtenáři pár cenných rad, jak vyjít vstříc potřebám malých klientů i jejich rodičů.
březen 2013
9
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 10
ze světa CHOICE HOTELS: RŮST V EVROPĚ Choice Hotels se svými značkami Comfort, Quality a Clarion hodlá rozšiřovat své portfolio v rámci celé Evropy. Byla uzavřena strategická smlouva s britskou hotelovou skupinou Akkeron Limited, a tím se rozroste řetězec hned o 9 dalších hotelů s 611 pokoji. V Británii tak zvýší Choice Hotels o 25 % svůj podíl na trhu. V současné době provozuje řetězec v Evropě 460 hotelů a v plánu je do pěti let tento počet zdvojnásobit. Celkově disponuje Choice Hotels po celém světě 495 000 pokoji v 6200 hotelech.
NOVÝ REZERVAČNÍ PORTÁL MOON
FRANKFURTSKÝ JUMEIRAH SKONČIL S OSTUDOU
VIENNA INTERNATIONAL HOTELS EXPANDUJE DO RUSKA Již třetí luxusní hotel v pořadí otevře koncem tohoto roku Vienna International Hotels v Rusku. Pětihvězdičkový hotel bude 20 kilometrů jižně od Moskvy v městě Šelkovo, které má 1 milion obyvatel. Hotel bude patřit pod skupinu Leading Hotels oft he Word a měl by oslovovat tu nejbonitnější klientelu. Kromě helioportu na střeše a možnosti využít služeb privátního butlera si hosté mohou užívat 3400 m2 Spa a Wellness zařízení. Nebudou chybět ani kongresové prostory ve třech patrech, které budou moci najednou pojmout až 1000 hostů. Dva hotely má již Vienna International v Jekatěrinburgu.
Němečtí hoteliéři se smějí – jejich dlouho očekávaná a nedávno otevřená konkurence v pěti hvězdičkách má dost velkou ostudu. Prestižní odborný měsíčník Der Hotelier zveřejnil výsledky svého hodnocení, a ty nebyly vůbec povzbuzující. Redaktoři v tomto prvním evropském hotelu arabského řetězce zjistili, že má sice vynikající design, ale služby neodpovídají luxusnímu hotelu. Mezi nalezenými chybami byl mimo jiné špinavý koberec, povalující se lahve od coly na chodbách a politá křesla na pokojích. Ani chování zaměstnanců neodpovídalo standardům.
TEXT: MARIA HORNÍKOVÁ / FOTO: JUMEIRAH HOTELS,WESTIN HOTELS,VIENNA INTERNATIONAL HOTELS, CHOICE HOTELS
Pouze ty nejlepší hotely hodlá na svých webových stránkách nabízet nový rezervační portál www.moon.com. „Nejde nám o kvantitu, ale o kvalitu“, říkají majitelé tohoto portálu. O účast se z vlastní iniciativy nelze ucházet, portál bude úzce výběrový a počet zde nabízených hotelů by neměl přesáhnout počet 500. Portál by měl být také turistickým poradcem i časopisem. Hotely zde budou představovány pomocí článků a fotografií.
Začátkem roku 2013 uzavřela Evropská komise svoji konzultaci na téma revize stávající legislativy upravující snížené sazby DPH. Tato konzultace navázala na Sdělení Komise k budoucnosti DPH z prosince 2011. Jedním z vůdčích principů stanovených tímto dokumentem pro revizi aktuálního systému DPH v EU bylo zrušení těch snížených sazeb, které představují překážku řádnému fungování vnitřního trhu. Tento bod byl jedním z klíčových bodů konzultačního dokumentu. Několik evropských asociací, které mají nějakou spojitost s odvětvím cestovního ruchu/pohostinství, doručilo svoje odpovědi a přislíbilo zachování snížených sazeb DPH u služeb v pohostinství, neboť jsou velice prospěšné pro celou evropskou ekonomiku. Tyto asociace, stejně tak jako samotný konzultační dokument Komise, uvádějí,
10
březen 2013
že nebyly zjištěny žádné anomálie s ohledem na případné narušování hospodářské soutěže z důvodu snížených sazeb DPH aplikovaných na tento sektor. Výsledky konzultace budou sloužit za základ (legislativních) návrhů Evropské komise, jejichž vydání se předpokládá do konce roku 2013. Členové konfederace HOTREC zareagovali na tuto konzultaci Evropské komise. Ve své odpovědi zdůraznili, že neexistuje žádný důkaz o jakémkoliv narušování hospodářské soutěže z důvodu snížených sazeb DPH aplikovaných na sektor pohostinství. Naopak se ukazuje, že snížené sazby DPH jsou pro celou evropskou ekonomiku velice prospěšné. Sektor pohostinství byl mezi několika málo oblastmi, ve kterých se v posledním roce hospodářské krize počet pracov-
ních míst zvyšoval navzdory celkovému prohlubování nezaměstnanosti v Evropě. Sektoru se v období mezi lety 2008 a 2011 podařilo zvýšit počet pracovních příležitostí o 3,8 %, zatímco zaměstnanost v ekonomice EU 27 za stejné časové období celkově poklesla přibližně o 2,1 %.Konfederace HOTREC také zdůraznila důležitost sektoru pohostinství jako vstupní brány na pracovní trh pro mladé lidi – tedy pro ty, kteří byli krizí zvláště postiženi. Skutečnost je taková, že 20,5 % osob zaměstnaných v sektoru pohostinství je ve věku mezi 15 a 24 lety, zatímco v ekonomice celkově toto číslo představuje jen 9,1 %. Doufáme, že Komise navrhne zachování té možnosti, aby všechny členské státy mohly v budoucnu u pohostinských služeb využívat sníženou sazbu DPH.
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
SNÍŽENÉ SAZBY DPH – KONZULTACE EVROPSKÉ KOMISE UKONČENA
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 11
OD JIHOČESKÉ NIV Y PO GRUYÈRE S VAŠÍ MAKRO KARTOU
Pokud si chcete vybírat ze široké nabídky zrajících, tvrdých, poloměkkých i ochucených sýrů, pak jste na správné adrese. V MAKRO najdete přes tisíc druhů sýrů, od české klasiky až po švýcarskou delikatesu Gruyère, skvělý sýr pro přípravu studených i teplých pokrmů, jako je zapečená cibulačka nebo sýrové fondue. Navštivte sýrové velmoci Francii, Holandsko, Švýcarsko, Itálii a dalších 11 zemí pod jednou střechou.
MAKRO karta: vstupenka do světa čerstvosti, kvality a velkého výběru www.makro.cz
PARTNER PROFESIONÁLŮ
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 12
vzdělávání
OTEVÍRÁME JARNÍ PODNIKATELSKOU AKADEMII!
etos nabízíme velké množství seminářů zcela zdarma v rámci projektu „Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu“ ve všech krajích mimo Prahu. Otevřené termíny seminářů Podnikatelské akademie připravujeme tradičně v Praze v sídle AHR ČR, v případě zájmu jsme schopni všechny uvedené semináře připravit zájemcům na míru a uspořádat je přímo ve vybraném zařízení. Gastronomické semináře připravujeme v gastrostudiu AHOL Ostrava. Těšit se můžete i letos na lektory, kteří jsou odborníky z praxe a kteří vám poskytnou propojení teorie s praxí v návaznosti na aktuální trendy.
L
PŘIPRAVOVANÉ SEMINÁŘE PODNIKATELSKÉ AKADEMIE JARO 2013: Nezklamat hosta? Nestačí! Naučte se hosta zaujmout! Perfektní halové služby = symbol luxusu! SOLOMO – budoucnost hotelového marketingu Jak komunikovat s novináři Grilování, steaky, saláty aneb letní sezona se blíží (Ostrava) Jak co nejefektivněji nabízet a prodávat penzion Umění efektivní prezentace a vedení porad I malé provozy mohou dobře vařit aneb rychlá a snadná jídla Vedení týmu k vynikajícímu výkonu – tipy z praxe úspěšných manažerů Detailní informace o všech seminářích včetně termínů naleznete na www.ahrcr.cz v sekci vzdělávání. Dobrou zprávou pro všechny členy je, že i letošní jaro můžete získat finanční prostředky na unikátní semináře prostřednictvím výzvy „Vzdělávejte se pro růst!“. O tomto však více v dalším čísle AHR FÓRA.
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ
Během měsíců března, dubna a května máte i letos možnost zúčastnit se seminářů Podnikatelské akademie AHR ČR. Toto jaro je nabídka placených seminářů poněkud užší, než tomu bylo v minulých letech, ale nezoufejte.
CO JE DŮLEŽITĚJŠÍ?
rotože jsem si vzal v naší asociaci za úkol udělat něco se vzděláním v našem oboru, přemýšlím stále, jak tomu pomoci. Zároveň jsem však zjistil, že to, co se u nás děje, není vždy jen o nedostatku kvalifikace. Je to i o slušném chování, protože náš personál často neví, co to je poděkovat, usmát se, pozdravit, rozloučit se, zeptat se jestli něco nepotřebujeme a jak jsme spokojeni. Tváří se tak, jako bychom
P 12
březen 2013
jim byli na obtíž a přitom naše profese je především ale o dobrých službách. A ty nám často chybí. Někdo má představu, že úroveň služeb je o tom, zdali mě někdo obslouží zprava, přinese jídlo na stříbrné míse a nalije červené víno z proutěného košíku. O to však našim hostům (kromě těch zamindrákovaných) opravdu nejde. Oni se chtějí cítit jako opravdoví hosté a my jim dáme najevo, že je rádi vidíme. A to je nad jakýkoli francouzský servis,
nad jakékoli odborné znalosti. A proto také dobře trénovaný nekvalifikovaný personál v Thanks God is Friday je schopen dát hostovi pocit, že je doopravdy host. Nevymlouvejme se proto na to, že nemáme vždy kvalifikovaný personál a snažme se raději vychovávat naše kolegy, aby byli slušní, vstřícní, úslužní a třeba nám pak naši hosté i odpustí, když se nám přes naši snahu něco nepovede. Bohužel mám pocit, že v současné době je pro některé z nás obtížnější být slušný, než kvalifikovaný a znalý řemesla.
TEXT: ING. PAVEL HLINKA / FOTO: ARCHIV
Při cestách po vlastech českých, moravských i slezských, jen ze zvědavosti navštěvuji místní hotely a restaurace. Nemíním tím hotely mezinárodních řetězců a franchizové fast foody, ale hotýlky, restaurace a hostince v českých rukou. A zkušenosti mi ukázaly, že v porovnání s okolními státy, nacházím rozdíly v kvalitě jídel i obsluhy.
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 13
vzdělávání
JAK EFEKTIVNĚ „PRODÁVAT“ PENZION ČI MENŠÍ HOTEL? Jeden ze seminářů, který nabízí v rámci Podnikatelské akademie AHR ČR, nachází odpovědi na to, jak co nejlépe prodat „produkt“ s vynaložením omezeného množství času. O tom, co mohou účastníci kurzu očekávat, jsme si krátce povídali s jeho lektorem JANEM HALͤEM. Jakému tématu se na semináři věnujete?
TEXT: ING. MICHAELA ŠULCOVÁ / FOTO: ARCHIV
V semináři se zabývám obchodními činnostmi, které mohou velkou měrou ovlivnit tržby hotelů a penzionů. Mezi témata patří například způsoby získání nových prodejních kanálů či zvýšení viditelnosti za použití minimálního množství finančních prostřed-
ků. Zkrátka, jak lépe obchodovat a tím dosáhnout lepšího hospodářského výsledku.
Mají se zájemci o seminář obávat množství odborných výrazů a definic? To rozhodně ne. Celý seminář je postavený ryze prakticky, a to tak, aby se každý
JAN HALͤ Manažer projektu – HotelSolutions.cz Profesní kariéru začal v hotelu Kinsky Garden v Praze, postupně si prošel celou řadou hotelových provozů v tuzemsku i v zahraničí. Vypracoval se od základních pozic ubytovacích úseků až po ředitele obchodních oddělení. Na základě svých mnohaletých zkušeností se v posledních letech zabývá právě obchodními a marketingovými strategiemi v hotelnictví. Jakožto projektový manažer Hotel Solutions nastavuje, koordinuje a dozoruje řízení obchodních aktivit celé řady hotelů a penzionů v České republice i na Slovensku. Vystudoval Vysokou školu hotelovou v Praze, aktivně se podílí na vzdělávacích aktivitách Podnikatelské akademie Asociace hotelů a restaurací České republiky.
po návratu z něj mohl s chutí pustit do zlepšování obchodování hotelu či penzionu. Slovník cizích slov mohou klidně nechat doma. :-)
Odkud jste čerpal inspiraci? Poslední roky se podílím na řízení obchodních aktivit řady hotelů a penzionů v celé ČR, od malých penzionů až po velké hotely. Z těchto zkušeností jsem čerpal inspiraci pro toto ryze praktické školení a budu moc rád, pokud se o ně budu moci podělit i s dalšími kolegy.
Komu byste školení doporučil? Uvědomuji si, že provozovatelé ubytovacích zařízení jsou mnohdy natolik vytíženi každodenním provozem, že jim ve finále na samotný obchod nezbývá dostatek času. Doporučuji proto školení každému, kdo má pocit, že obchodní aktivity jeho zařízení nejedou na plné obrátky a má chuť s tím něco udělat.
Gastronomie v toku času I. Pohled do světa potravin a gastronomie z několika různých pohledů přináší publikace GASTRONOMIE V TOKU ČASU I, která představuje obor v interdisciplinárních souvislostech. Vydalo ji nakladatelství Press21 ve spolupráci s Vysokou školou hotelovou v Praze. Nová publikace zatáhne čtenáře do problematiky gastronomie hned z několika úhlů pohledu. Zajímá vás legislativa? Přemýšlíte při pohledu na jídelní lístek, jak asi tato praktická pomůcka vůbec vznikla nebo vás při slavnostní hostině napadne, jak se asi hodovalo na šlechtických dvorech? Odpovědi najdete v této knize. Kolektiv autorů je složen ze specialistů v daných oborech z praxe i akademické sféry. Publikace tak přináší příspěvky o produktech (potravinách a jídlech), o jejich výživové kvalitě, o racionální přípravě jídel, komponování stravy, o kulinářských tradicích a obyčejích i o obyčejích spjatých s konzumováním jídel. Upozorňuje na přesahy do jiných oborů lidského života (stravování v nákupních řetězcích, role jídla v pohádkách, nápoje v reklamě apod.). Editoři Libor Pavera a Eva Klánová do knihy vybrali mj. studie P. Attla, E. Mičkové a P. Studničky (Rozvoj gastronomie v Rakousku), M. Čertíka (Podnikatelský koncept v oboru „hospitality“), J. Holoubka (Gastronomie na šlechtických dvorech), polských odborníků z Krakova a Sosnowiece a další. Přehledné uspořádání příspěvků podle převládajícího tématu do pěti oddílů umožní snadnou orientaci v jednotlivých tématech nejen odborné, ale i laické veřejnosti. Publikace je spojena s chystaným workshopem na dané téma, který se uskuteční na jaře v prostorách Vysoké školy hotelové v Praze 8. Publikace stojí 199 Kč a můžete si ji objednat na adrese:
[email protected]
březen 2013
13
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 14
marketing JAK PRACOVAT S MARKETINGEM V GASTRONOMII 3 . díl
SPRÁVNÁ ATMOSFÉRA JE DUŠÍ KAŽDÉHO PODNIKU Každý z nás to už jistě zažil, návrat z dovolené odkud si přivážíme spoustu zážitků, a jsem si jistý, že mezi ně patří i vzpomínka na chvíle v restauracích, barech nebo kavárnách. Přemýšleli jste už nad tím, proč nám tak utkvívají v paměti? sou restaurace ve známých přímořských střediscích či zapadlých koutech něčím výjimečné? Určitě kromě odlišné kuchyně a většinou příjemné obsluhy nenabídnou nic, co by naše podniky nesvedly. Avšak právě atmosféra, spojená se zajímavým zážitkem nám celkový dojem umocní a utkví nám v paměti, a to i bez ohledu na drobné prohřešky proti gastronomickým pravidlům. Restaurace bez atmosféry prostě nemůže existovat a je to právě tento faktor, se kterým si gastronomové
J
14
březen 2013
a majitelé restaurací lámou hlavu a který bývá leckdy jedním z aspektů jejich prázdné restaurace. Nestačí si vybrat dobrého architekta a navrhnout design interiéru, nad kterým zůstanou hosté stát v němém úžasu. Vdechnout podniku atmosféru chce čas, zkušenost a možná i něco navíc… Jako zákazníka nás ovlivňuje fakt, zda se v restauraci cítíme přirozeně, příjemně, zda prostředí okolo nás podněcuje myšlenky ke správnému výběru pokrmu či nápoje. Správnou atmosféru pro nás zákazníky ovlivňuje
mnoho faktorů – interiér, světlo, hudba, dispozice prostoru, typ hostů, kvalita servisu a v neposlední řadě to může být i historie podniku.
INTERIÉR Interiér by měl vždy odpovídat typu provozovny, ať už jsme v pivnici či v pizzerii. Měl by mít typický ráz, pod kterým si daný typ podniku vybavujeme. Hospoda nebo pivnice by měla vynikat dominantním výčepem, stejně jako útulněji ztvárněným prostorem, který navozuje domácí atmosféru. Pro
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 15
marketing HOSTÉ
pizzerii jsou zase typické menší stolky s viditelnou pecí na pizzu, dobře známé z italských taveren.
SVĚTLO Důležitým faktorem je světlo, které ovlivňuje pocity a dokáže navodit určitou intimitu dobře využívanou v barech, či klubech nebo dokáže rozzářit šerost hospody, která je situována v zapadlé ulici. Světlo je velmi důležité pro vytvoření atmosféry a dokáže ovlivňovat také náš výběr nápoje či pokrmu.
TEXT: DAVID PETŘÍK / FOTO: ARCHIV / PŘEVZATO Z GASTRO&HOTEL
HUDBA Hudbu vnímáme podvědomě, určitě hosta nenadchne, pokud je v době oběda v restauraci pouštěna na plný plyn rocková hudba. Každý z nás už jistě zažil ten pocit, kdy se v hospodě musí hosté překřikovat, aby slyšely jeden druhého a je jasné, že to opravdu není nic příjemného. Naopak vhodně zvolená hlasitost a výběr muziky dokáže podmanit
naše smysly při romantické večeři ve dvou nebo rozjet ten správný večírek. A proto by muzika měla vždy korespondovat s dobou návštěvy, stejně jako s typem podniku a její hlasitost by měla být kontrolována. INZERCE
Věřím, že každý se chce občas pobavit a zajít do podniku „kde to žije“. Nic nedokáže ovlivnit náš celkový dojem z návštěvy restaurace více než plný podnik, kde obsluha a kuchyně zvládá svoji úlohu a kde vnímáme ostatní hosty, kteří se viditelně baví. Možná znáte restauraci, kde jste nemohli nic vytknout obsluze ani kuchyni, ale už byste tam jednoduše znovu nešli. Naopak znáte podnik, kde se dopouštějí gastronomických prohřešků, ale vy máte touhu se tam opět vrátit. A je to právě atmosféra podniku, která v nás zanechá pocit, zážitek a ovlivňuje nás tak při výběru konkrétního podniku. Atmosféra se do podniku nedá vtisknout, tu si každý podnik musí vybudovat sám a je to substance citlivě namíchaná z výše jmenovaných ingrediencí. Štěstí mají ty podniky, které ovlivnila buď historie, či známá osobnost, která podnik kdysi navštěvovala. Na tom mohou stavět a mají už napůl vyhráno.
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 16
legislativa
ŘETĚZENÍ PRACOVNÍCH SMLUV BUDE OPĚT MOŽNÉ Bude-li přijat senátní návrh novely zákoníku práce (ZP), s jehož zněním vyslovila souhlas i Vláda ČR, do českého právního řádu se navrátí možnost uzavírat za určitých podmínek „navazující“ pracovní smlouvy na dobu určitou bez časového omezení. de o reakci na novelizaci ZP, která nabyla účinnosti od roku 2012 a jejímž cílem bylo zpružnit trh práce a zároveň zaměstnancům poskytnout větší jistotu tím, že tito se zaměstnavatelem mohou uzavírat resp. prodlužovat smlouvu na dobu určitou maximálně po dobu tří let a následně jedině na dobu neurčitou. V praxi tato striktní úprava, a to zejména v oborech, pro které je typická sezonní práce, může přinášet problémy jak zaměstnavatelům, tak zaměstnancům. Zaměstnavatelé, kteří si nemohou dovolit nabídnout zaměstnancům pracovní smlouvu na dobu neurčitou, pak paradoxně neprodlužují pracovní poměr s osvědčenými pracovníky, o něž by jinak nadále stáli. Předložená novela se dotkne znění § 39 ZP, do kterého má být vložen odstavec 4, který upraví výjimku ze stávajícího obecného pravidla tříroční limitace pra-
TEXT: MGR. PAVEL MATĚJUS
J
covních smluv na dobu určitou. Stanoví se, že jsou-li u zaměstnavatele dány vážné provozní důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze práce, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli spravedlivě požadovat, aby zaměstnanci, který má tuto práci vykonávat, navrhl založení pracovního poměru na dobu neurčitou, lze se zaměstnancem uzavřít smlouvu na dobu určitou i po překonání tříletého limitu za podmínky, že jiný postup bude těmto důvodům přiměřený a písemná dohoda zaměstnavatele s odborovou organizací upraví: bližší vymezení těchto důvodů, pravidla jiného postupu zaměstnavatele při sjednávání a opakování pracovního poměru na dobu určitou, okruh zaměstnanců zaměstnavatele, kterých se bude jiný postup týkat, a dobu, na kterou se tato dohoda uzavírá. V případě absence odborové organizace lze nahradit dohodu vnitřním předpisem.
Důvodová zpráva k zákonu uvádí, že odvětvími se sezonními pracemi, kterých se má změna týkat, jsou např. zemědělství, stavebnictví nebo kultura. Rozhodně by bylo přínosem, vztahovala-li by se tato změna i na sektor cestovního ruchu, potažmo na zaměstnávání v hotelech a restauracích, což navrhovaná dikce ustanovení nevylučuje, naopak, nabízí se její široká interpretace v tomto smyslu. Zdůrazněme, že podmínkou neomezeného řetězení smluv je existence výše zmíněné dohody s odbory nebo vnitřního předpisu, jinak mohou zaměstnavatelé zaměstnanci nabídnout pouze smlouvu na dobu určitou.
TEXT: MGR. ING. MILOSLAV HNÁTEK, WWW.DANOVETIPY.CZ
ZÁKONNÁ TOLERANCE PŘI POZDĚ PODANÝCH DANÍCH
16
V případě, že se daňový subjekt zpozdí s podáním daňového přiznání, vyměří mu správce daně v souladu s § 250 daňového řádu pokutu ve výši 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně, 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty. okuta za opožděné podání nevzniká vždy jeho pozdním podáním. Daňový řád toleruje daňovým subjektům zpoždění 5 pracovních dní. Zcela obdobně platí tolerance při pozdě uhrazené dani – sankci za pozdě odvedenou daň ve formě tzv. úroku z prodlení správce daně začne počítat počínaje 5. pracovním dnem následujícím po dni splatnosti daně. S platností od 1. 1. 2013 není již plošně stanovena minimální výše
P
březen 2013
pokuty. Pokud by částka vypočtené sankce byla nižší než 200 Kč, pokuta za opožděné podání daňového přiznání se vůbec nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká povinnost ji uhradit. V případě, kdy daňový subjekt nepodá daňové přiznání ani v dodatečném čase, např. nezareaguje ani na výzvu správce daně, výše pokuty za opožděné podání v tomto případě činí vždy nejméně 500 Kč. Maximální výše vypočtené sankce nesmí být vyšší než 300 000 Kč. Sank-
ce za opožděné podání daňového přiznání se nevyměří v případě, že poplatník podá daňové přiznání po stanovené lhůtě, ačkoliv tuto povinnost neměl. Úrok z prodlení se nepředepíše a daňovému subjektu nevzniká podle § 253 odst. 1 daňového řádu povinnost jej uhradit, nepřesáhne-li v úhrnu jednoho druhu daně u jednoho správce daně za jedno zdaňovací období částku 200 Kč. Obdobná sankce jako za pozdě podané daňové přiznání platí i pro pozdě podané hlášení nebo vyúčtování (např. daně ze závislé činnosti).
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 17
czech specials
BŘEZEN ANEB MEZI MASOPUSTEM A VELIKONOCEMI elikonoční svátky jsou spojeny s řadou typických jídel: na Škaredou středu trhance (protože jídlo mělo vypadat ošklivě a nepovedeně), na Zelený čtvrtek něco zeleného (vařilo se proto z petrželky, špenátu či mladých kopřiv), o Velkém pátku, v den půstu, ryby nebo husté polévky, na Bílou sobotu velikonoční nádivka a mazanec. Nedělní Boží hod Velikonoční byl vyvrcholením velikonočních svátků, vedle buchet, mazanců, jidášů a pučálky byl na stole masový vývar a pečené maso. Mezi těmito dobrotami nesměl chybět sladký pečený beránek. O Velikonočním pondělí se jedla hlavně jídla z vajec, protože vejce bylo symbolem znovuzrození. A pekla se další várka velikonoční nádivky.
V
Velikonoční pondělí letos připadá na první dubnový den, proto je nejvyšší čas přemýšlet nad recepty. My jsme pro vás připravili recept na tradiční velikonoční nádivku – zvanou též hlavička. Pro nádivku existuje mnoho krajových jmen, stejně tak i mnoho receptů. Společné mají použití jarních bylinek (mladé kopřivy, petrželka, pažitka či špenát nebo popenec). Tradičně se do nádivky používaly až tři druhy masa, ať už vepřové, skopové, králičí, jehněčí, kozlečí nebo telecí (právě maso z telecí hlavy dalo nádivce název hlavička). Někdo přidával i vnitřnosti, dělaly se také bezmasé nádivky třeba s houbami. Nejklasičtější je ale nádivka s uzeným masem a mladými bylinkami, kterou si můžete připravit podle našeho receptu.
Velikonoční nádivka DOBA PŘÍPRAVY: 30 minut DOBA PEČENÍ: 35–40 minut SUROVINY: 800 g uzeného masa, 8 rohlíků nebo 1 veka, 8 vajec, 250 ml mléka, sůl a pepř, muškátový oříšek, několik hrstí bylinek podle chuti – mladé kopřivy, petrželka, pažitka, sádlo a strouhanka na vymazání pekáčku POSTUP: Uzené maso uvaříme ve vodě a necháme vychladnout, poté nakrájíme na kostky. Rohlíky nebo veku nakrájíme na kostičky a dáme do větší mísy. Žloutky rozšleháme v mléce, osolíme, opepříme a ochutíme několika strouhnutími muškátového oříšku. Vlijeme na pečivo a necháme vsáknout. Přidáme nakrájené maso. Bylinky posekáme, přidáme do mísy a vše promícháme. Nakonec vmícháme sníh z bílků. Pekáček nebo zapékací misku vymažeme sádlem, vysypeme strouhankou a vlijeme těsto. Pečeme v troubě vyhřáté na 200 stupňů asi 35–40 minut dozlatova.
Hotel Aplaus v Litomyšli se pyšní CzechSpecials restaurací Bohém, která připravila pro své hosty speciální velikonoční menu. Hotel nabízí svým klientům zvýhodněné velikonoční balíčky. My vám nyní představíme jejich velikonoční brunch. Cena 4-chodového menu je 365 Kč za osobu. Více informací www.hotelaplaus.cz.
VELIKONOČNÍ MENU VE DNECH 28. 3. – 1. 4. Amuse Bouche Uzen˘ losos Gravlax s kfiepelãím vejcem a holandskou omáãkou Polévka Hrá‰kov˘ krém s Cre`me fraiche Hlavní chod Peãená jehnûãí k˘ta na majoránce s restovan˘m ‰penátem a slaninov˘m bramborem s rozmar˘nem Dezert Domácí mazanec s malinovou omáãkou
březen 2013
TEXT: MGR. LUDMILA RŮŽIČKOVÁ / FOTO: ARCHIV CZECH SPECIALS AGENTURY CZECHTOURISM
VELIKONOCE V LITOMYŠLI
17
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 18
z regionu PRAŽSKÁ SEKCE SE SEŠLA V HOTELU LUNÍK
LIBLICKÝ SUMMIT POD ZÁŠTITOU AHR ČR Konferenční centrum Zámek Liblice přivítalo 22. února 2013 účastníky „Liblického summitu“, kterým byla Konference cestovního ruchu Marketing destinace v rámci projektu „Marketing cestovního ruchu Kokořínska“. Záštitu nad jejím konáním převzala Asociace hotelů a restaurací ČR. K vlastnímu tématu konference vystoupili čtyři přednášející. Zástupkyně CHKO Kokořínsko Marcela Holubová představila architektonické, technické i přírodní atraktivity a zajímavosti tohoto regionu. Radka Telyčková z firmy SmartHero hovořila o využívání sociálních sítí a nových technologií v oblasti marketingu cestovního ruchu. Zvláštní akcent kladla na nabídku přidané hodnoty, příběhu, zážitku, namísto nízkých cen a slev. Za státní agenturu CzechTourism vystoupil Jan Martinec a představil nové trendy v marketingu destinace a nový manuál produktů cestovního ruchu. Se zvláštním pozorností se setkaly náměty na propojení filmových produkcí s daným místem a jejich využití k vyvolání zájmu nových návštěvníků. Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting informoval účastníky o výsledcích cestovního ruchu v uplynulých letech, perspektivách trhu této oblasti a potenciálních cílových skupinách návštěvníků Kokořínska.
Česky mluvící část Pražské sekce přivítala ve svém hotelu její předsedkyně Petra Gryczová. Poté se ujala slova Klára Zachariášová, generální sekretář AHR ČR, aby přítomným jako tradičně předala řadu cenných informací nejen ze sekretariátu asociace. Týkaly se připravovaných vzdělávacích akcí, probíhajícího připomínkového řízení k velké novele autorského zákona, situace kolem zákona o místních poplatcích. V rámci diskuze se Petra Gryczová a Vlastislav Šos dotkli značného počtu kontrol cizinecké policie v hotelech a jejich kritikyhodné formy. Tato problematika bude předmětem následných jednání asociace s vedením cizinecké policie. Tomáš Startl informoval o zaslaném dopisu AHR ČR na Dopravní podnik hl. m. Prahy se žádostí o účast zástupce asociace na koncipování textu informačních tiskovin pro cizince v městské hromadné dopravě. S příštím setkáním sekce se počítá 9. dubna 2013, místo bude upřesněno v pozvánce.
TEXT: MGR. MARIE ADAMOVÁ / FOTO: ARCHIV
SOUTĚŽ AHOL CUP 2013
18
Dne 19. 2. 2013 se AHOL – Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství z Ostravy-Vítkovic již po patnácté stala pořadatelkou gastronomické soutěže AHOL CUP 2013 s mezinárodní porotou a účastí. Letošní ročník byl ve znamení hned několika novinek. Soutěž změnila místo soutěže a poprvé se uskutečnila v Park Inn Hotelu v Ostravě. Soutěž zahájili Ing. Martin Štěpánek, Ph.D. a tři prezidenti odborných gastronomických asociací Ing. Václav Stárek, Bc. Miroslav Kubec a Bc. Aleš Svojanovský. Kolem deváté hodiny bylo odstartováno. Své síly změřili žáci v kategoriích barman – junior classic, pětičlenná družstva a úplnou novinku přinesl AHOL CUP 2013 v podobě soutěžních kategorií Mistr kávy junior, Mistr kávy profi a soutěže tříčlenných družstev pro žáky základních škol. Celkem se letošního ročníku zúčastnilo 35 barmanů, 8 pětičlenných družstev, 7 tříčlenných družstev, 9 baristů v kategorii junior a 3 baristé v kategorii profi. Celkem 108 soutěžících. Velkou radost máme také ze zahraničních delegací – tentokrát do Ostravy zavítali soutěžící z Piešťan, Topoľčan, Oravy i z polské Wisly. Na regulérnost soutěže a výkony soutěžících dohlíželi komisaři z Asociace
březen 2013
kuchařů a cukrářů – Bc. Miroslav Kubec, Ing. Jindřich Žydek a Jakub Sedláček. Do odborné poroty kuchařů přijal účast také ředitel ostravské Alliance franćaise pan Olivier Dubert. Přes 20 komisařů z České barmanské asociace pak hodnotilo mladé talenty na úseku míchaných nápojů a přípravy kávy. I tato porota měla mezinárodní zastoupení ze Slovenska. Soutěž vyvrcholila v odpoledních hodinách slavnostním vyhlášením výsledků a předáním cen. V kategorii celkové hodnocení barman – junior classic zvítězil Robin Kapusta ze zlínské Střední hotelové školy. Druhou příčku obsadila Nikol Burelová z Integrované střední školy Centra odborné přípravy a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Valaš-
ské Meziříčí, z bronzu se radovala mladá barmanka Zuzana Řezáčová, žákyně Střední školy hotelové, polygrafické a obchodní, Český Těšín. V kategorii pětičlenných družstev se nejlépe dařilo družstvu z Hotelové školy Plzeň. Stříbro si odvezli žáci ze Střední školy hotelové, obchodní a polygrafické z Českého Těšína. Třetí příčka patřila Střední škole společného stravování z Ostravy-Hrabůvky. První místo v kategorii tříčlenných družstev patří mladým odborníkům ze základní školy Stará Bělá, druhá skončila základní škola Chrjukinova, třetí místo získalo družstvo rovněž ze Staré Bělé. Také kategorie Mistr kávy junior ocenila své vítěze. Zlato patří Kláře Kanyzové ze Střední školy společného stravování, Ostravy-Hrabůvky, stříbro Oldřichu Holišovi ml. ze základní školy Pata, bronz pak Ivě Oliveriusové z Hotelové školy Vincenze Priessnitze Jeseník. V kategorii Mistr kávy profi si první tři místa rozdělili Lukáš Podbehlý ze SOŠ Hotelových služeb Nové Zámky, Roman Pospíchal - soutěžící za Tonino Lamborghini Caffe Czech republic a Josef Košta – restaurace Nad jezerem, Staré Splavy.
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:12
Stránka 19
akce DUBEN 2013 PŘINESE DVOJITOU PORCI MARKETINGU A SLUŽEB V CESTOVNÍM RUCHU PŘIJĎTE NAČERPAT INSPIRACI A SDÍLET ZKUŠENOSTI
PRVNÍ LETOŠNÍ ROADSHOW BYLA ÚSPĚŠNÁ První Roadshow v tomto roce, která se konala dne 6. 3. 2013 v Clarion Congress hotelu České Budějovice, zaznamenala velkou účast. Konferenční, stravovací i ubytovací služby hotelu byly na více než dobré úrovni, což přispělo ke spokojenosti účastníků této akce. Děkujeme vedení společnosti a našim partnerským dodavatelům za spolupráci na Roadshow.
Zveme vás na 8. ROADSHOW AHR ČR
Dvě významné odborné konference zaměřené na obor cestovního ruchu a turismu, Hospitality & Tourism Summit a konference AdCamp, se rozhodly v letošním roce spolupracovat. Akce se budou konat 17. – 18. dubna 2013 v Praze a ve Zlíně a budou propojeny telemostem. Provozovatelé HORECA zařízení a poskytovatelé dalších služeb v turismu naleznou svůj program ušitý na míru na konferenci Hospitality & Tourism Summit v Praze, destinační manažeři a odborníci na place branding zamíří do Zlína za svojí oborovou konferencí AdCamp.
Přijměte naše pozvání na 8. Roadshow AHR ČR, jednodenní setkání majitelů a provozovatelů hotelů, penzionů, restaurací, zástupců škol i veřejné správy. Letošní akce je kombinací odborného semináře s řadou zajímavých příspěvků a neformálního setkání s našimi partnery. Vše je doplněno ochutnávkami, pozváním na oběd, soutěží i závěrečnou tombolou s malým překvapením. Z TÉMAT VYBÍRÁME: Kvalita je když… očekávání zákazníků Zpět k základům – kalkulace Současné trendy v hotelnictví Marketing efektivně – z lokálu až na konec světa Využijte unikántí příležitost! Školíme vás zdarma! Nový občanský zákoník – základy změn v pojetí smluv Nejbližší Roadshow se koná 11. 4. 2013 v Clarion Hotelu Ústí nad Labem. Začínáme registrací od 9 hodin, program spolu s přihláškou naleznete na naší webové stránce akce.ahrcr.cz nebo pošlete přihlášku na e-mail:
[email protected] Účast je zdarma. Těšíme se na setkání, tým AHR ČR. KALENDÁŘ ROADSHOW 2013 6. březen 11. duben 22. květen
České Budějovice Ústí nad Labem Praha
12. červen 11. září 2. říjen
Karlovy Vary Liberec Olomouc
Zveme vás na Karneval chutí Ve spolupráci s Asociací hotelů a restaurací České republiky (jako spoluorganizátor) připravujeme pro vystavovatele i návštěvníky novou gastronomickou akci s názvem „KARNEVAL CHUTÍ“, která se uskuteční ve dnech 10. 5. – 12. 5. 2013 v prostorách Výstaviště Černá louka v Ostravě. Jedná se o první ročník gastronomické výstavy zaměřené na širokou veřejnost. Připraven bude bohatý doprovodný program a soutěže o zajímavé ceny. Přijďte ukázat své výrobky a nabídnout své služby, přijďte a přesvědčte své budoucí zákazníky a klienty, že jedině vy jim můžete nabídnout to nejlepší!
UNIKÁTNÍ SPOLUPRÁCE Návštěvníci obou konferencí budou mít jedinečnou příležitost vyzkoušet si nový konferenční formát. Prostřednictvím telemostu bude sdílena případová studie, která ukáže celý proces od návrhu a tvorby produktu turismu až po jeho uvedení do praxe. Návštěvníci obou konferencí budou moci následně nad tímto konkrétním příkladem společně diskutovat a podělit se on-line o své praktické zkušenosti. Pořadatelé obou konferencí chtějí tímto způsobem podtrhnout význam vzájemné spolupráce mezi jednotlivými subjekty, které se na rozvoji odvětví turismu podílejí. Registrujte se již dnes na vámi vybranou konferenci na www.2porceturismu.cz
březen 2013
19
AHRzpravodaj_0313:Sestava 1
16.3.2013
19:13
Stránka 20
ZAJÍMÁ VÁS ODPOVĚDNÉ PODNIKÁNÍ? NAPIŠTE NÁM! Stalo se již tradicí, že v každém čísle našeho zpravodaje AHR FÓRUM se snažíme zařadit příspěvek do „zeleného koutku“ s environmentální tématikou, tedy související s odpovědným podnikáním ve vztahu k životnímu prostředí. Mezi našimi členy máme několik kolegů, kteří se hrdě hlásí k filozofii ochrany životního prostředí a svými aktivitami se již dostali do širšího povědomí veřejnosti. Přesto jsme přesvědčeni o tom, že jsou mezi námi i kolegové, o jejichž prospěšné činnosti se neví. A to možná proto, že si jich dosud nikdo nevšiml. Velmi rádi bychom informovali čtenáře o dalších aktivitách členů naší asociace, kteří podnikají v souladu s ochranou životního prostředí, o tom, jak nacházejí své vlastní formy, metody, prostředky, jimiž vyjadřují svůj vztah k přírodě a vedou k němu specifickými cestami své okolí. Napište nám o sobě, nebo případně, víte-li o někom, jehož činnost si zaslouží zviditelnění, sdělte nám to. Zajímá-li vás blíže nějaký okruh či část ochrany životního prostředí ve vztahu k odpovědnému podnikání, napište nám a my vám seženeme odpověď od kvalifikovaného člověka. Těšíme se na vaše příspěvky.
PRO AHR ČR VYDÁVÁ Cortina Park, s.r.o. Bakálářská 23, 108 00 Praha 10 www.gastroahotel.cz
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE: Miluše Hlaváčková, Bc. Klára Hájková
REDAKČNÍ RADA: ŠÉFREDAKTOR: PhDr. Milan Rambousek
[email protected]
ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČESKÉ REPUBLIKY o.s. Revoluční 13, 110 00 Praha 1 T: +420 236 042 320, F: +420 236 042 319 E:
[email protected] www.ahrcr.cz
ČLENOVÉ: Ing. Michaela Šulcová, Ing. Klára Zachariášová, Ing. Alžběta Cedidlová, Ing. Václav Stárek, PhDr. Jiří Kolečko, PhDr. Jaroslav Holoubek, Kateřina Sobotková, PhDr. Oldřich Vejvoda
20
březen 2013
Mediální partneři AHR
INZERCE: Diana Marková,
[email protected]
Vydavatel neodpovídá za věcný obsah inzerátů