Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming Patrick Jordens Agentschap Ondernemen
PROGRAMMA Verwachtingen van ondernemers t.o.v. zijn boekhouder/accountant Welke rol en houding kan u aannemen? Welke ondersteuning biedt Agentschap Ondernemen?
www.agentschapondernemen.be
1
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
kantelpunten
investering
nieuw winstmodel
snelle groei
dreigende moeilijkheden
overdracht
via welke kanalen wil de ondernemer geïnformeerd worden over bedrijfsoverdracht? Adviseurs (boekhouder, accountant, en andere)
38%
Internet, website
27%
Direct mailing via e-mail, persoonlijke e-mail
25%
Direct mailing per post, persoonlijke brief
24%
Advertentie in een vakblad
18%
Ondernemersorganisaties
17%
Brochure, folder
15%
Radio
12%
Advertentie in een krant
10%
Informatiesessies door het AgO
9%
TV Advertentie in een tijdschrift Opleidingen Boeken Facebook of andere sociale online netwerken Ergens anders Ik weet het niet
9% 4% 4% 2% 1% 4% 14%
Basis=Totaal N=201
www.agentschapondernemen.be
2
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
3 rollen van de adviseur
dokter
expert
klankbord
2 houdingen van de adviseur • Re-actief • Pro-actief
www.agentschapondernemen.be
3
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
1 doel van de adviseur Het denkproces op gang brengen en houden
Infopunt ondernemer bel gratis 0800 20 555
Steun van Agentschap Ondernemen – Informatiepakket bedrijfsoverdracht – Opleidingspakketten – Subsidies voor advies, coaching en opleiding – Netwerkbijeenkomsten voor adviseurs en coaches bedrijfsoverdracht en groei – Subsidieleidraden + subsidiedatabank.be – Nieuwsbrief Agentschap Ondernemen
www.agentschapondernemen.be
4
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
kmo-portefeuille
investering
HAALBAARHEIDSSTUDIE
DOEN / NIET DOEN leidt tot beslissingen waarvan de gevolgen moeilijk omkeerbaar zijn invloed op de hele organisatie oplossing op lange termijn financieel onderbouwd
www.agentschapondernemen.be
5
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
snelle groei Blik verruimen
Prioriteiten, keuzes & acties
Groeimogelijkheden Groeiknelpunten
Acquisitie • Stake-holder – bedrijfsleider
Intake • Interview: Bedrijs-leider - consultant
ACQUISITIE
Scan • Online survey: Bedrijfsleider & groep
Actieplannen
Swot • Discussie sessie: Bedrijfsleider met groep
Actieplan • Discussie sessie: Bedrijfsleider met groep
Begeleiding bij implementatie • Geval per geval
OPPORTUNITEITSANALYSE
Coaching • Geval per geval
Selectief netwerk COACHING NETWERK
overdracht
OVERDRACHTSPLAN
vooraf online scan
•Analyse – een SWOT-analyse – een inschatting van de onderbenutte groeimogelijkheden – een waardebepaling met verantwoording – een analyse waarin minstens twee overdrachtsscenario’s tegen elkaar worden afgewogen
•Advies over het te kiezen overdrachtsscenario •Implementatieplan om de onderneming klaar te maken voor de overdracht vanuit 4 invalshoeken: de financiële aspecten de juridische aspecten de fiscale aspecten de menselijke aspecten
www.agentschapondernemen.be
6
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
preventief
DOORSTARTPLAN
FINANCIEEL GEZOND WORDEN discontinuïteit > continuïteit continuïteitsbedreigende elementen vastgesteld in voorafgaande ondernemingsscan multidisciplinaire analyse advies betrekking op verschillende aspecten van bedrijfsvoering financieel onderbouwd
nieuw model
TRANSFORMATIESTRATEGIE
welke waarde wil de onderneming aan de klant bieden? met welk winstmodel creëert de onderneming waarde voor de klant en de aandeelhouders? welke kritische middelen bepalen de waarde voor de klant en de onderneming? wat zijn de kernprocessen waarin de onderneming moet uitblinken? financieel onderbouwd
www.agentschapondernemen.be
7
Forum for the future 5/12/2013 Uw rol als vertrouwenspersoon op belangrijke momenten in het leven van de onderneming
www.agentschapondernemen.be
8