Onthaalbrochure
T5001 september 2015
bij ongeplande opname
Inhoud
Welkom
Uw opname
U werd opgenomen in ons ziekenhuis. Wij heten u van harte welkom!
4
Uw ingreep 5 Soorten verdoving
5
Mogelijke nevenwerkingen na een ingreep 6 Uw veiligheid
7
Uw verblijf
8
Onthaalbrochure ongeplande opname
Patiëntenbegeleiding 10
|2|
Financiële informatie
12
Uw thuiskomst
14
Rechten, vragen, klachten
15
U werd ongepland opgenomen, via de dienst spoedgevallen of vanuit een consultatie. Een dergelijke onverwachte opname kan heel wat vragen oproepen. Deze brochure bundelt heel wat praktische informatie over het ziekenhuis en uw ziekenhuisverblijf. Vanzelfsprekend zijn onze artsen en medewerkers bereid tot bijkomende inlichtingen. Zij helpen u graag om uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Wij danken u voor uw vertrouwen en wensen u van harte een spoedig herstel. De raad van bestuur, directie, artsen en medewerkers
|3|
Uw opname Uw opnamedossier Bij een ongeplande opname hebben we uw opnamedossier niet vooraf kunnen voorbereiden. Daarom is het belangrijk dit zo snel mogelijk na de opname in orde te brengen. Met uw hulp of -indien u er zelf niet toe in staat bent- de hulp van een familielid of kennis, kunnen onze onthaalmedewerkers uw opnamedossier vervolledigen. Zij zijn beschikbaar op de dienst onthaal eerste verdieping, route 1 elke dag tussen 7.00 en 19.50u.
Hoe gaat u hiervoor te werk? U kiest voor de optie ‘opname’ aan één van de kiosken aan het onthaal. Van daaruit wordt u doorverwezen naar de onthaalmedewerkers aan de loketten.
2. Voor de arts-specialist
q geneesmiddelen die u thuis inneemt:
vraag uw familielid om een lijstje op te stellen (welke geneesmiddelen en dosis) en alles zo snel mogelijk mee te brengen naar het ziekenhuis (bij voorkeur in de originele verpakking) q eventueel - bloedgroepkaart - informatie over allergieën
3. Voor uzelf
q toiletgerief (washandjes, handdoeken, zeep, scheergerief, tandpasta, tandenborstel,…)
q nachtkleding, ondergoed, kamerjas, pantoffels, zakdoeken
q voor de opname van uw kind: een knuffel of vertrouwd speelgoed Indien u vragen heeft over de aangifte van uw opname kan u bellen naar de dienst onthaal op 052 25 26 13.
Welke kamer kiest u? Aan de onthaalmedewerker geeft u ook uw definitieve kamerkeuze door. Voor uw verblijf hebt u de keuze tussen: – een meerpersoonskamer (maximum 3 personen - enkel op campus Zele) – een tweepersoonskamer – een eenpersoonskamer – op de kinderafdeling en de kraamafdeling zijn er enkele familiekamers beschikbaar met overnachtingsmogelijkheid
1. Voor de administratie
Let wel: Aangezien het aantal eenpersoonskamers beperkt is, kan het ziekenhuis u niet met zekerheid garanderen dat u dit type kamer daadwerkelijk zal kunnen krijgen op het moment van uw opname. Voor de kosten van de verschillende kamertypes, zie pagina 12 ‘ financiële informatie’.
q uw elektronische identiteitskaart (EID) q wie geen EID heeft (bv een kind -12 jaar):
Wie verwittigt u van uw opname?
Onthaalbrochure ongeplande opname
Wat heeft u nodig voor opname?
|4|
ISI+ -kaart en klevers van het ziekenfonds
q indien u een hospitalisatieverzekering heeft: uw verzekeringskaart en/of contactgegevens van de verzekeraar q bij arbeidsongeval: o naam en adres van uw werkgever o naam en polisnummer van de arbeids ongevallenverzekering q indien u niet aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds: een Europese verzekeringskaart of E112
Breng volgende personen op de hoogte van uw opname: – uw ziekenfonds – uw hospitalisatieverzekeringsmaatschappij – uw huisarts – uw werkgever
Een ingreep? Misschien werd u opgenomen voor een dringende ingreep. Mogelijks heeft deze intussen reeds plaatsgevonden, of zal ze in de loop van de komende uren plaatsvinden. Hieronder geven wij u graag algemene informatie over anesthesie (verdoving) bij heelkunde en over mogelijke nevenwerkingen na een ingreep. Uw behandelende arts zal u informeren over uw concrete ingreep: de aard en het verloop van de operatie, het verwachte resultaat, de mogelijke nevenwerkingen of verwikkelingen en de nazorg. Indien u vragen heeft, aarzel niet ze hem/haar te stellen.
Wat is
anesthesie
Het woord ‘anesthesie’ betekent ‘ongevoeligheid voor pijn’. Anesthesie is echter meer. De anesthesist zorgt er namelijk voor dat u de operatie op een zo veilig mogelijke wijze kan doorstaan, ook als u verzwakt bent of wanneer de operatie langdurig of ingrijpend is. Een heelkundige ingreep kan immers een invloed hebben op verschillende orgaansystemen (hart, longen, maag-darmstelsel, hormonaal systeem, samenstelling van het bloed,…). De anesthesist zal u beschermen tegen deze effecten en zal u op een veilige manier doorheen de operatie loodsen.
Soorten
verdoving bij een ingreep
De regionale anesthesie (plaatselijke verdoving) Bij een regionale verdoving worden er lokale verdovingsmiddelen rond zenuwen ingespoten. Hierdoor zal dit deel van het lichaam, dat door die bepaalde zenuwen verzorgd wordt, ongevoelig zijn voor pijn. Vaak gaat dit ook gepaard met krachtsverlies in dat lichaamsdeel. Na een regionale verdoving herstelt de zenuwfunctie zich langzaam. Dit kan soms meerdere uren in beslag nemen. U moet altijd eerst advies vragen aan een verpleegkundige vooraleer het verdoofde lichaamsdeel terug te gebruiken. Meer weten over plaatselijke verdoving? Volgens de plaats waar het lokale verdovingsproduct wordt ingespoten, spreekt men van: Spinale anesthesie Prik in de rug doorheen het vlies dat de epidurale ruimte van de spinale ruimte scheidt, waarbij het product wordt ingespoten in de ruimte waar het ruggenmergvocht zich bevindt. Epidurale anesthesie Prik in de rug waarbij het vlies niet doorprikt wordt en het product wordt ingespoten in de ruimte hiervoor (= epidurale ruimte). Perifere zenuwblocks – prik in de hals om de schouder te verdoven – prik in de oksel om onderarm en hand te verdoven – prik in de lies om bovenbeen en knie te verdoven – prik in de kniekuil om onderbeen en voet te verdoven
Ondanks het feit dat de regionale anesthesie-technieken met de nodige zorg en kennis worden toegepast, kan het toch gebeuren dat zij onvoldoende werken. In dit geval zal de anesthesist overgaan tot een bijkomende sedatie of een algemene anesthesie.
De algemene anesthesie Deze verdoving maakt u bewusteloos en ongevoelig voor pijn. De anesthesist maakt hiervoor gebruik van producten die inwerken op de hersenen. Deze producten worden toegediend via een infuus en brengen u in een kunstmatige slaap die sterk verschilt van de natuurlijke slaap. Gedurende de operatie zal de anesthesist u voortdurend bewaken. De diepte van de slaap, ademhaling, hartslag, lichaamstemperatuur, bloedverlies enzovoort worden continu in de gaten gehouden en wanneer nodig bijgestuurd.
De sedatie Bij deze vorm van verdoving wordt gebruik gemaakt van sterk kalmerende medicatie en (soms) sterke pijnstillers. De anesthesist hanteert hierbij dezelfde veiligheidsvoorwaarden als voor een algemene anesthesie.Deze techniek wordt vaak gebruikt bij onaangename of pijnlijke onderzoekstechnieken.
|5|
Uw veiligheid Mogelijke Pijn
nevenwerkingen na de ingreep
Omdat pijn die niet wordt verlicht het herstel kan vertragen of bemoeilijken, besteden wij in ons ziekenhuis extra aandacht aan pijn en pijnbehandeling. De verpleegkundigen zullen daarom vragen of u pijn heeft en uw pijnscore noteren, waarbij 0 geen pijn is en 10 de meest erge pijn die u zich kan voorstellen. Indien nodig starten we een aangepaste pijnbehandeling op. Het is niet altijd mogelijk om uw pijn volledig weg te nemen, maar wel tot een aanvaardbaar niveau te brengen. Indien u toch pijn blijft voelen, waar dan ook, moet u dit zeker melden. We vinden het belangrijk dat u zo weinig mogelijk pijn ondervindt.
Misselijkheid en braken Deze nevenwerkingen zijn het gevolg van de producten die gebruikt worden bij de anesthesie maar kunnen ook veroorzaakt worden door de operatie zelf. Bij sommige ingrepen (bv. kijkoperaties in de buik) loopt u een hoger risico op misselijkheid dan bij andere ingrepen. De anesthesist beschikt over verschillende producten en technieken om misselijkheid te voorkomen en te behandelen.
Tandschade Bij een algemene anesthesie wordt na de verdoving een buisje in de keel geplaatst. Deze handeling kan bij sommige patiënten heel moeilijk zijn en kan uitzonderlijk gepaard gaan met schade aan de tanden. Indien uw tanden los staan of zich in slechte staat bevinden, is het risico op tandschade groter. Gelieve dit daarom steeds vóór de operatie aan de anesthesist te melden.
Keelpijn Deze nevenwerking treedt soms op wanneer u een buisje in de luchtweg of in de maag hebt gekregen. Dit pijnlijke gevoel kan enkele uren tot dagen duren maar kan behandeld worden met pijnstillers en zuigtabletjes.
Rillen Rillen na de ingreep is het gevolg van warmteverlies tijdens de operatie maar kan ook veroorzaakt worden door bepaalde geneesmiddelen of stress. Dit kan behandeld worden met een warme luchtmatras en/of met medicatie.
Verwardheid of geheugenverlies Dit komt meer voor bij oudere patiënten na een operatie. Verwardheid of geheugenverlies is meestal tijdelijk, maar kan soms meerdere dagen tot weken duren.
Help mee aan uw veilige zorg az Sint-Blasius werkt duurzaam aan patiëntveilige zorg. Artsen en medewerkers doen er alles aan om uw verblijf veilig te laten verlopen. Als patiënt kan u zelf ook een belangrijke bijdrage leveren. We geven u hiervoor enkele tips en suggesties. Patiëntenidentificatie Het zorgvuldig identificeren van patiënten draagt bij aan uw veiligheid. Daarom krijgt u vanaf het moment dat u zich inschrijft een polsbandje met uw naam en geboortedatum. Kijk na of deze gegevens juist zijn. Verwijder het bandje niet! Indien u geen identificatiebandje om hebt, vraag ernaar.
uw opname ontvangt u mogelijks van de opnameplanner een ‘Zakje voor persoonlijke geneesmiddelen’. Vul op dit zakje het schema in van uw medicatie. Schrijf per geneesmiddel op: naam (bv. Dafalgan), dosis (bv. 1 gram), wijze waarop u het inneemt (bv. inslikken), hoe vaak neemt u het in (bv. 3x/dag). Schrijf ook op aan welke geneesmiddelen, contraststoffen of voedingsstoffen u allergisch bent.Breng in dit medicatiezakje een hoeveelheid mee van uw huidige geneesmiddelen in de originele verpakking en overhandig het aan de verpleegkundige die het opnamegesprek met u voert. De behandelende arts in het ziekenhuis beslist verder over uw medicatiebehandeling tijdens uw verblijf. Volg de behandeling goed op.
Informatie vragen en geven Onze artsen zullen u informeren over uw aandoening, over de geplande onderzoeken of behandeling en over eventuele risico’s. Vraag extra uitleg aan uw arts of verpleegkundige wanneer iets niet duidelijk is, of indien u zich ergens zorgen over maakt. Geef aan alle zorgmedewerkers eerlijke informatie. Vertel uw arts of verpleegkundige ook hoe u zich voelt.
Moeilijkheden bij het wateren Na sommige operaties kunnen patiënten, vooral mannen, soms moeilijker plassen. Dit voorval gaat spontaan over maar soms is een tijdelijke blaassonde nodig. Bij grotere ingrepen kan het zijn dat een blaassonde preventief geplaatst wordt. Ziet uw medicatie er anders uit dan u verwacht? Aarzel dan niet, en vraag meteen waarom dit zo is. Weiger medicatie en voedingsmiddelen waarvan u weet dat u er allergisch aan bent.
Indien u welke hinder dan ook ondervindt, spreek erover met de arts of verpleegkundige.
Preventie van ziekenhuisinfecties Een goede hygiëne is zeer belangrijk om infecties te voorkomen. Was de handen grondig, minstens voor en na de maaltijd, na gebruik van het toilet, voor u de kamer verlaat en voor en na contact met bezoekers of medepatiënten. Verder drinkt u best niet uit hetzelfde glas of kopje als uw bezoekers. Van persoonlijke voorwerpen zoals een kam, scheerapparaat, tandenborstel, handdoek enz. mag het gebruik niet gedeeld worden.
Onthaalbrochure ongeplande opname
|6|
Soms kan het zijn dat verschillende medewerkers u om dezelfde informatie vragen (bv allergie, juiste kant bij ingreep). Dit gebeurt omdat deze informatie zodanig belangrijk is dat dit verschillende keren gecontroleerd wordt. Bent u van mening dat u tegenstrijdige informatie ontvangt van verschillende zorgverleners? Laat dat dan gerust weten en vraag bij wie u best terecht kan met uw vragen. Wanneer uw ontslag nadert, vraag dan uitleg over uw verder behandelplan na uw thuiskomst. Medicatie Bij een ziekenhuisopname is het noodzakelijk dat onze zorgverleners een overzicht krijgen van alle geneesmiddelen die u thuis regelmatig inneemt. Vóór
Het az Sint-Blasius voert een strikt beleid om overdracht van kiemen tussen patiënten te voorkomen. Dit beleid omvat ondermeer opleidingen, richtlijnen en een doorgedreven handhygiëne. Het naleven van deze richtlijnen is zeer belangrijk voor onze verpleegkundigen en artsen.
|7|
Uw verblijf op de afdeling Dagindeling Ontbijt Middagmaal Avondmaal
Restaurant rond 08.00u rond 12.00u rond 17.30u
Iedere dag begint met een controle van uw temperatuur en eventueel een bloedafname. De voormiddag wordt ingenomen door verpleegkundige verzorging, het bezoek van uw behandelende arts, onderzoeken en behandeling. Onderzoeken en behandelingen die niet in de voormiddag konden gebeuren vinden plaats in de namiddag. In de namiddag komen de verpleegkundigen ook langs voor verzorging; dit wordt later op de avond nog eens herhaald. Aangezien medische onderzoeken op ieder tijdstip van de dag ingepast worden vragen wij u de (hoofd) verpleegkundige te verwittigen indien u de afdeling wenst te verlaten. Draag bij het verlaten van de afdeling bij voorkeur een kamerjas. Indien u op de kamer hulp nodig heeft van een verpleegkundige, kan u hiervoor de bedbel te gebruiken (= rood knopje).
Pijn Omdat pijn die niet wordt verlicht het herstel kan vertragen of bemoeilijken, besteden wij in ons ziekenhuis extra aandacht aan pijn en pijnbehandeling. De verpleegkundigen zullen daarom dagelijks vragen of u pijn heeft en uw pijnscore noteren, waarbij 0 geen pijn is en 10 de meest erge pijn die u zich kan voorstellen. Indien nodig starten we een aangepaste pijnbehandeling op. Het is niet altijd mogelijk om uw pijn volledig weg te nemen, maar wel tot een aanvaardbaar niveau te brengen. Indien u toch pijn blijft voelen, waar dan ook, moet u dit steeds melden. We vinden het belangrijk dat u zo weinig mogelijk pijn ondervindt.
Onthaalbrochure ongeplande opname
Maaltijden
|8|
Dagelijks komt een medewerker bij u langs voor de keuze van de maaltijden voor de volgende dag. Met vragen of opmerkingen in verband met uw maaltijden kan u bij deze persoon terecht. Dient u een dieet te volgen, dan wordt het dagmenu aangepast aan de voorgeschreven voeding, volgens de voorschriften van uw arts. Vragen over uw dieet stelt u best aan de diëtisten. T. 052 25 25 06 (intern -25 06)
Op het gelijkvloers bevindt zich een restaurant waar bezoekers en personeel in rustige atmosfeer kunnen genieten van een drankje of een versnapering (route 130). Het restaurant is open van 9.00u tot 19.30u op weekdagen en van 10.00 tot 19.30u in weekends en op feestdagen. Warme maaltijden worden geserveerd van 11.00u tot 14.00u en van 16.30u tot 18.45u.
Winkel De winkel bevindt zich in de inkomhal op het gelijkvloers. U kan er terecht voor een gevarieerd gamma aan bloemen, fruit, kranten, tijdschriften en kleine geschenkartikelen. De winkel is op weekdagen open van 08.30u tot 19.30u; in het weekend en op feestdagen van 14.00u tot 17.30u.
Bewaren van waardevolle voorwerpen Wij raden u aan om bij uw opname in het ziekenhuis geen geld, juwelen of andere waardevolle voorwerpen mee te brengen. az Sint-Blasius is niet aansprakelijk voor de schade van diefstal of verlies. Op de meeste afdelingen beschikt u op de kamer over een kluisje (ingebouwd in de kleerkast) voor waardevolle voorwerpen. Indien u op de kamer geen eigen kluisje hebt, kan u terecht op de dienst onthaal. Het opvragen van gedeponeerde voorwerpen kan van maandag tot vrijdag, tussen 8.00u en 16.00u. Voor verloren en gevonden voorwerpen kan u terecht bij de onthaalmedewerkers, T. 052 25 20 11.
Rookverbod Overal in het ziekenhuis (kamers, gangen, wachtlokalen,…) geldt een absoluut rookverbod. Roken is enkel toegelaten in de daartoe bestemde overdekte zone, buiten naast de hoofdingang.
Nutsvoorzieningen Multimediamonitor voor radio, TV, telefoon en internet Op de vernieuwde verblijfsafdelingen beschikt elke patiënt over een multimediamonitor. Dit is tegelijk een tv- en een computerscherm. De bediening gebeurt via scherm-aanraking; zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Patiënten krijgen een persoonlijke code voor de multimediamonitor en hebben hiermee internettoegang, kunnen de radio, televisie en telefoon bedienen en eventuele defecten melden. Via de knop ‘informatie voor patiënten’ op het startscherm krijgt u toegang tot heel wat informatie, onder andere over ingrepen, onderzoeken en veilig medicatiegebruik. Surfen op het internet kan ook met uw eigen laptop of met gehuurde laptop van het ziekenhuis. Hiervoor dient u internettoegang aan te vragen bij de dienst onthaal, bij uw inschrijving of achteraf (tarieven: zie pagina 12).
GSM Een GSM-toestel zendt radiogolven uit die de werking van medische toestellen kunnen ontregelen. Gelieve daarom uw GSM-toestel niet te gebruiken in de nabijheid van deze medische toestellen. In het belang van uw rust en de rust van uw medepatiënt verzoeken wij u het gebruik van de GSM in de kamers tot een minimum te beperken.
Rolstoelen Opgenomen patiënten kunnen tijdens hun verblijf een rolstoel van het ziekenhuis gebruiken. Deze kan u mits betaling van een waarborg (€ 25,-) ophalen aan het Onthaal (eerste verdieping; elke werkdag van 8.00u tot 20.00u). Patiënten die voor een raadpleging of onderzoek naar het ziekenhuis komen en bezoekers kunnen de rolstoelen gebruiken die ter beschikking staan in de inkomhal (gelijkvloers).
Rijdende bibliotheek Vrijwilligers van het Rode Kruis zorgen voor een gratis boekenbedeling. Deze vrijwilligers komen wekelijks op de patiëntenkamers langs. Wanneer u naar huis gaat en nog in het bezit bent van een boek, gelieve dit boek dan te bezorgen aan een verpleegkundige.
|9|
Patiëntenbegeleiding Een ziekenhuisopname kan zeer ingrijpend zijn. Ziek zijn kan voor u en uw omgeving heel wat zorgen en emoties teweegbrengen. De dienst patiëntenbegeleiding kan u helpen zoeken naar oplossingen, wanneer uw ziekte en de behandeling moeilijkheden met zich meebrengen. De begeleiding gebeurt steeds in overleg met de patiënt, de behandelende arts en verpleegafdeling. Patiëntenbegeleiding: – route 66 – elke werkdag van 9.00u tot 16.00u – om wachttijden te vermijden maakt u best vooraf een afspraak via de verpleegkundigen
Sociale dienst
Palliatief support team
- -
-
ondersteuning en begeleiding tijdens uw ziekte hulp bij administratieve moeilijkheden verbonden aan het ziekenhuisverblijf - financiële regelingen - contacten met de mutualiteit - informatie rond sociale voorzieningen en tegemoetkomingen. Bij ontslag uit het ziekenhuis kan u gebruik maken van thuiszorgdiensten (thuisverpleging, poetsdienst, gezinshulp,…). Indien een terugkeer naar huis niet meer haalbaar is, zoekt de sociale dienst samen met u naar een geschikte oplossing.
Pijnverpleegkundige Heeft een bijzondere deskundigheid in de evaluatie en behandeling van acute en chronische pijn.
Borstverpleegkundige Begeleidt de borstpatiënten vanaf de eerste aanmelding, doorheen de therapie tot en met de opvolgingsraadpleging.
Psychologen
Onthaalbrochure ongeplande opname
De psychologen werken onder meer op geriatrie, palliatieve eenheid, pijnkliniek, slaaplabo, geheugenkliniek en revalidatie. Het aanbod omvat begeleiding bij verminderde draagkracht, angst- en depressieve klachten, verwerkingsproblemen, alsook rookstopbegeleiding, begeleiding van kankerpatiënten, individuele consultaties en groepssessies.
| 10 |
Psychosociaal supportteam Wie de diagnose kanker te horen krijgt, wordt van het ene op het andere moment geconfronteerd met vragen en onaangename gevoelens. Vragen en onzekerheden die ook na de behandeling nog regelmatig kunnen opduiken. Samen met de betrokken artsen wil dit team de patiënten een houvast bieden en hen helpen om op een gezonde manier met hun ziekte om te gaan. Vraag ook naar de activiteitenkalender voor kankerpatiënten.
-
opvang van patiënten en familie met alle mogelijke zorgen over beslissingen rond het levenseinde, met het oog op totaalzorg: een goede pijn- en symptoomcontrole, psychische, sociale en spirituele begeleiding informatie over tussenkomsten (palliatieve thuiszorgpremie, palliatief verlof, …) en over het palliatieve zorgaanbod (palliatieve thuiszorg, palliatieve eenheid, …).
Richtlijnen voor bezoekers - - -
-
Pastorale dienst De leden van de pastorale dienst bieden zowel de patiënt als de familie die erom vraagt de mogelijkheid tot een deugddoend vertrouwelijk gesprek. De pastoraal medewerkers doen hun werk vanuit een gelovige visie, doch persoonlijke overtuiging mag geen hindernis zijn voor een echte ontmoeting. Daarnaast kunnen zij ook een aantal christelijke rituelen aanbieden: – ziekenzalving bij ernstige ziekte in aanwezigheid van de familie – eucharistieviering op zondag om 10.30u – dagelijkse of zondagse communie aan bed – bij twijfel en spijt de mogelijkheid tot biechtgesprek – een zegenend gebed bij een stervende – een afscheidsgebed in het mortuarium.
Godsdienstige, hulpverlening
Bezoek
morele
of
filosofische
Elke morele, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging wordt gerespecteerd. U kan beroep doen op een bedienaar of vertegenwoordiger van een godsdienst of op een lekenraadgever. Uw keuze kan u kenbaar maken, door het invullen van het formulier ‘godsdienstige, morele of filosofische hulpverlening’, dat u onder gesloten omslag kan afgeven aan een verpleegkundige. U bent niet verplicht dit formulier in te vullen. Mocht u naderhand uw keuze wijzigen, dan kan u ons dit steeds melden.
Respecteer de bezoekuren zodat voldoende tijd overblijft voor rust en verzorging. Laat kinderen niet spelen in de gang. Stilte is in een ziekenhuis belangrijk. Gelieve de kamer te verlaten wanneer de arts-specialist zijn doktersronde doet of de verpleegkundige verzorging begint. Afwijkingen op de bezoekuren bespreekt u met de hoofdverpleegkundige.
Bezoekuren Algemeen 14.30u tot 20u Intensieve zorgen 14.30u tot 15.00u en van 19.00u tot 20.00u. In het belang van de patiënten zijn niet meer dan 3 bezoekers per bezoek toegelaten. Kinderen (< 16jr) zijn niet toegelaten op deze afdeling. Kinderafdeling doorlopend bezoek voor ouders of vertrouwens personen; 14.00u tot 20.00u voor andere bezoekers Psychiatrie maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: van 16.30u tot 20.00u woensdag, zaterdag, zondag en feestdagen: van 14.00u tot 20.00u Geriatrie 14.00u tot 20.00u
| 11 |
Financiële informatie U betaalt een voorschot op de dag van inschrijving aan het onthaal. Dit bedraagt (afhankelijk van uw verzekeringsstatuut) tussen de 20,- en 150,- euro. U kan betalen met bancontact, visa of mastercard of in contant geld. Op het einde van de maand volgend op uw ontslag uit het ziekenhuis ontvangt u een factuur met de eindafrekening. Deze kan enkel via overschrijving betaald worden. Het ziekenhuis factureert het grootste deel van de verblijfskost rechtstreeks aan het ziekenfonds. Het persoonlijk aandeel, m.a.w. het deel dat u zelf dient te betalen, is wettelijk bepaald. Bepaalde categorieën patiënten zoals kinderen, werklozen en WIGW (weduwen, invaliden, gepensioneerden en wezen) met voorkeurregeling, betalen een lager persoonlijk aandeel.
1. Verblijfskost
2. Supplement voor de kamer
Er wordt u een verblijfskost aangerekend voor het aantal dagen dat u bent opgenomen in het ziekenhuis. Deze bedragen zijn wettelijk vastgelegd door de overheid (door het RIZIV = Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeits verzekering)
U betaalt geen kamersupplement indien u kiest voor een gemeenschappelijke kamer of tweepersoons kamer. Voor de andere kamers gelden de supplementen per dag die in onderstaande tabel vermeld staan:
supplement per dag
type kamer
eenpersoonskamer € 30, 00 U betaalt geen supplement in een eenpersoonskamer: – indien u daar verblijft om medische redenen – indien u op een afdeling voor intensieve zorgen verblijft – of indien u niet zelf om een verblijf in een eenpersoonskamer gevraagd hebt. Het supplement voor een eenpersoonskamer of familiekamer heeft betrekking op een groter comfort en privacy. De kwaliteit van de zorg is op alle kamers dezelfde. op de kraamafdeling:
familiekamer (zonder maaltijden)
- prijs voor moeder en kind
€ 45,00
€ 8,50 - prijs voor de inslapende vader of familielid Vraag info op de kraamafdeling.
op de kinderafdeling:
- eenpersoonskamer overnachting bij uw kind (steeds inclusief maaltijden) -tweepersoonskamer
€ 30,00 € 20,00
4. Erelonen Prestaties van artsen leiden tot het aanrekenen van erelonen. De waarde van deze erelonen is door de overheid (RIZIV) vastgelegd. Naast de honoraria (of erelonen) voor uw behandelende artsen, staan op de ziekenhuisfactuur ook meerdere andere honoraria vermeld. Deze betreffen – de zogenaamde forfaitaire erelonen per opname of – de erelonen van artsen die ook betrokken waren bij uw zorgproces (bv. voor bloedanalyse, medische beeldvorming, ...)
Erelonen en supplementen op erelonen In az Sint-Blasius respecteren alle artsen de verbintenistarieven -zoals bepaald door het RIZIV- bij opname en dagopname. Deze verbintenistarieven zijn vastgelegd in het “Akkoord Geneesheren-Ziekenfondsen”. Ereloonsupplementen mogen enkel aangerekend worden bij patiënten die op eigen verzoek op een eenpersoonskamer zijn opgenomen. De artsen van az Sint-Blasius verbinden zich er toe om maximaal 100% ereloonsupplement aan te rekenen. Deze supplementen zijn volledig te uwen laste, zonder tussenkomst van de mutualiteit.
Uitzonderlijke prestaties Voor bepaalde prestaties (bv. esthetische ingrepen) wordt geen financiering voorzien door de overheid. In deze gevallen wordt door de arts in samenspraak met het ziekenhuis vastgelegd welke bedragen mogen aangerekend worden. Deze tarieven worden aangerekend ongeacht het kamertype. Informeer vooraf bij uw arts of dit voor een bepaalde ingreep het geval is, en welk bedrag zal aangerekend worden.
5. Andere bijkomende kosten voor de patiënt Dit zijn kosten waarin uw ziekenfonds niet tussenkomt: – voor dranken: 0,40 euro per dag – voor televisie, internet en telefoon: 2,00 euro per dag
6. Prijsindicaties en andere vragen over uw factuur U kan de medewerkers van de dienst tarificatie vragen hoeveel uw ingreep en ziekenhuisverblijf ongeveer zal kosten. Zij kunnen u een prijsindicatie geven. De eindfactuur wordt beïnvloed door verschillende factoren die vooraf niet exact te voorspellen zijn (bv. verblijfsduur, bijkomende onderzoeken, medicatie, enz.). Contactgegevens: – Voor een kostensimulatie en voor vragen over uw factuur, remgeld, voorschotten, … : dienst facturatie 052 25 24 30
[email protected] iedere weekdag tussen 9.00 en 15.45u – Voor vragen i.v.m. herinneringsbrieven, afbeta lingen, … : dienst boekhouding 052 25 24 13
[email protected] Financiële informatie vindt u ook op onze website : www.azsintblasius.be/patiënten/financiële info.
Onthaalbrochure ongeplande opname
3. Farmaceutische kosten
| 12 |
Voor geneesmiddelen gelden verschillende wettelijke categorieën voor terugbetaling.
Implantaten, prothesen en niet-implanteerbare medische hulpmiddelen
Farmaceutische producten
Voorbeelden hiervan zijn heup- en knieprotheses, platen, schroeven. Voor de meeste implantaten en prothesen is terugbetaling voorzien. Informeer gerust vooraf bij uw behandelende arts of bij uw hospitalisatieverzekering.
Geneesmiddelen worden onderverdeeld naargelang het type: hiervoor is volledige, gedeeltelijke of geen terugbetaling voorzien.
Parafarmaceutische producten Dit zijn producten die geen farmaceutische specialiteit zijn, bv. zalven, cold packs, thermometer. Deze worden u eveneens aangerekend.
Op de factuur vindt u deze bedragen terug onder de rubriek “Farmaceutische en parafarmaceutische kosten, implantkosten”.
| 13 |
Rechten, vragen, klachten Rechten en plichten van de patiënt
Uw thuiskomst Ontslag uit het ziekenhuis Aan het eind van uw verblijf zullen uw behandelende arts en de hoofdverpleegkundige u de datum en het uur van uw ontslag meedelen. Indien u geen vervoer heeft, kan de hoofdverpleegkundige dit voor u regelen.
Onthaalbrochure ongeplande opname
Kijk voor het verlaten van de kamer goed na of u niets heeft achtergelaten in de kasten, het nachtkastje, de badkamer of de koelkast.
| 14 |
U hoeft niet meer langs het onthaal te gaan voor u naar huis gaat, aangezien u bij opname reeds een voorschot op de factuur betaalde.
Ontslagdocumenten U krijgt een ontslagbrief mee voor uw huisarts. Eens terug thuis, brengt u best uw huisarts op de hoogte van uw ontslag en bezorgt u hem/haar de ontslagbrief, zodat hij/zij uw gezondheidstoestand verder kan opvolgen.
Indien nodig krijgt u medicatie mee voor één à twee dagen. Uw huisarts zal u een voorschrift geven voor verdere medicatie. Ook volgende documenten krijgt u mee, indien nodig: – getuigschrift voor uw werkgever – getuigschrift voor school – voorschriften voor thuisverpleging of voor kinesitherapie
Wanneer u, eenmaal terug thuis, als gevolg van de ingreep problemen ervaart of wanneer u extra vragen heeft (bijvoorbeeld over nazorg, pijnstilling), dan richt u zich best tot uw huisarts of de huisarts van wacht. Indien deze het nodig acht, zal hij/zij u eventueel verwijzen naar de dienst spoedgevallen.
Als patiënt heeft u heel wat rechten. In ons land zijn deze wettelijk vastgelegd sinds 2002. – Recht op kwaliteitsvolle zorg en, zo gewenst, op deelname aan het zorgproces – Recht op vrije keuze van de beroepsbeoefenaar, alsook het recht op een ‘second opinion’ (mening van een andere arts) – Recht op informatie over uw gezondheidstoestand – Recht op vrij toestemmen in een behandeling of ingreep, na voorafgaande informatie – Rechten in verband met een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, met mogelijkheid tot inzage en afschrift (zie verder) – Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer – Recht op het neerleggen van een klacht bij de ombudsdienst – Recht op de nodige pijnbestrijding Om de best mogelijke medische zorg te verkrijgen, is het ook nodig dat u zich als patiënt zelf ook aan enkele afspraken houdt, zoals onder andere: - juiste en volledige informatie verstrekken - de adviezen van uw arts opvolgen - de huisregels naleven inzake respect, privacy en stilte - de rekeningen betalen. Goede afspraken scheppen vertrouwen en openheid en stellen de zorgverleners in staat u de beste zorg te verstrekken. Om u te informeren stellen wij een folder over ‘Rechten en plichten’ ter beschikking. U kan de folder krijgen aan het onthaal of op de ombudsdienst, of u kan hem lezen op onze website (via de multimediamonitor op uw kamer).
Patiëntendossiers In het ziekenhuis wordt voor elke patiënt een dossier aangelegd waarin medische, verpleegkundige en paramedische gegevens worden opgenomen. Het patiëntendossier is strikt vertrouwelijk en al onze medewerkers zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Alleen de artsen, verpleegkundigen en paramedici die betrokken zijn bij uw verzorging hebben toegang tot uw medische gegevens. Als patiënt kan u bij uw behandelende arts terecht voor meer informatie en kan u vragen om samen uw gegevens in te kijken. Indien nodig kan u een kopie vragen van uw dossier of een gedeelte ervan (via het medisch secretariaat, 052 25 28 19). U betaalt dan de kostprijs van de kopie. Na overlijden van een patiënt is er enkel inzagerecht in het dossier door een beroepsbeoefenaar.
Indien u een kopie wenst in functie van het neerleggen van een klacht, kan u zich richten tot de ombudsdienst (zie verder). Artsen, verpleegkundigen en paramedici van az Sint-Blasius kunnen uw dossier inkijken, op voorwaarde dat ze direct bij uw behandeling betrokken zijn en enkel zolang deze betrokkenheid bij uw behandeling duurt. Ook uw huisarts en specialisten van andere ziekenhuizen kunnen uw dossier raadplegen onder dezelfde voorwaarden. Elk van deze personen is strikt gebonden aan het beroepsgeheim. Meer info op www.azsintblasius.be bij ‘rechten van de patiënt’.
Beoordelingsformulier Om onze dienstverlening in de toekomst nog te verbeteren, vernemen wij graag hoe uw ervaringen geweest zijn. Daarom vragen wij u het beoordelingsblad in te vullen (zie bijlage). U kan dit formulier bij uw ontslag afgeven aan de dienst Onthaal, deponeren in één van de blauwe brievenbussen of opsturen aan de directie. Dit kan via de voorgefrankeerde omslag die bij het beoordelingsblad zit. Alle gegevens worden uiteraard strikt vertrouwelijk behandeld.
Ombudsdienst Wij zetten ons elke dag in om alle patiënten een zo goed mogelijk verblijf te bezorgen. Toch is het mogelijk dat u over bepaalde aspecten van onze patiëntenzorg niet tevreden bent. Het spreekt vanzelf dat u eventuele problemen best meteen zelf bespreekt met de betrokken arts, hoofdverpleegkundige of diensthoofd. Indien u met de betrokken persoon geen oplossing vindt kan u terecht bij de ombudsdienst. De ombudspersoon is een schakel tussen de patiënt en/of zijn familie en het ziekenhuis. Hij bemiddelt en zorgt voor een klantvriendelijke klachtenbehandeling. Het ziekenhuis is aansprakelijk voor alle beroepsbeoefenaars die in het ziekenhuis werken. Dit wordt de centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis genoemd. Dit betekent dat u een klacht tegen een beroepsbeoefenaar kan indienen bij één centraal punt, namelijk bij de ombudsdienst van het ziekenhuis.
Het bureel van de ombudsdienst bevindt zich in het hoofdgebouw op de eerste verdieping (route 36). Meer informatie, vragen of opmerkingen: maandag en donderdag: 09.00u tot 17.00u woensdag: 09.00u tot 12.30u dinsdag en vrijdag: 13.15u – 17.00u T. 052 25 28 68 ombudsdienst@ azsintblasius.be
Ziekenhuisreglement Er bestaat een gedetailleerd ziekenhuisreglement dat beschikbaar is aan de dienst onthaal (campus Dendermonde en campus Zele).
| 15 |
az Sint-Blasius geaccrediteerd 25.04.2015 - 24.04.2018
O.L. Vrouw van Troost vzw Campus Dendermonde Kroonveldlaan 50, 9200 Dendermonde T. 052 25 20 11 | F. 052 25 24 10 Campus Zele Koevliet 5-6, 9240 Zele T. 052 45 64 00 | F. 052 45 64 99
[email protected] www.azsintblasius.be www.facebook.com/azsintblasius