Onthaalbrochure
bij opname in het chirurgisch dagcentrum
T5003 april 2016
Welkom Inhoud U wordt binnenkort opgenomen in ons chirurgisch dagcentrum. Wij heten u van harte welkom!
Steeds meer behandelingen en ingrepen kunnen gebeuren zonder overnachting. U wordt ‘s morgens opgenomen en mag in de loop van de dag of ‘s avonds reeds terug naar huis. Om deze korte opnames vlot en comfortabel te laten verlopen, bouwde az Sint-Blasius een nieuwe vleugel met aparte toegang.
Uw opname
4
De ingreep
6
Soorten verdoving (anesthesie)
8
Mogelijke nevenwerkingen
9
Dagopname van een kind
10
Naar huis
11
Uw veiligheid
13
Financiële informatie
14
Rechten, vragen, klachten
15
Deze brochure bundelt heel wat praktische informatie en richtlijnen. We vragen u om deze richtlijnen aandachtig te lezen en zo strikt mogelijk na te leven. Ze zijn belangrijk voor het verloop van de dag en voor uw herstel. Vanzelfsprekend zijn onze artsen en medewerkers bereid tot bijkomende inlichtingen. Zij helpen u graag om uw verblijf aangenaam te maken. Wij danken u voor uw vertrouwen en wensen u van harte een spoedig herstel. De raad van bestuur, directie, artsen en medewerkers
|3|
Uw opname De dag ervóór Het dagcentrum streeft ernaar om u zo goed mogelijk te informeren en om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Daarom zal een onthaalmedewerker u bellen op de dag vóór uw opname om een aantal afspraken met u te maken. U dient hiervoor bereikbaar te zijn vanaf 12.00u. Indien u opgenomen wordt op een maandag, bellen wij u op vrijdag. Ook de ochtend van uw opname dient u telefonisch bereikbaar te zijn. De onthaalmedewerker zal u meedelen - hoe laat u verwacht wordt voor uw opname; - of u al dan niet nuchter moet zijn; - tot wanneer u uw thuismedicatie mag nemen. Onze medewerker zal u ook vragen wie uw begeleider is (zie kadertje pag. 6). Verwittig ons steeds indien u door onvoorziene omstandigheden het afgesproken uur niet zou kunnen halen. U kan ons hiervoor overdag bereiken op tel. nr. 052 25 22 00 (bereikbaar tussen 07.00 en 17.45 uur).
De dag zelf Het chirurgisch dagcentrum is gelegen in een aparte vleugel, verbonden aan het hoofdgebouw. Wordt u gebracht met de wagen? Neem de hoofdinrit van az Sint-Blasius. Na 100m ziet u een afslag naar rechts, richting dagcentrum. Volg de pijlen. – Indien uw begeleider meteen weer wegrijdt, kan hij/zij u afzetten aan de ‘kiss & ride’ zone, voor de ingang van het dagcentrum. – Indien uw begeleider bij u blijft, kan hij/zij parkeren in de overdekte parking onder het dagcentrum. Deze overdekte parking is enkel toegankelijk voor patiënten van het chirurgisch dagcentrum en is volledig gratis. Laat uw ticket valideren aan het onthaal.
Komt u te voet? Neem de hoofdingang van az Sint-Blasius en volg route 115 naar het dagcentrum (doorgang via gelijkvloers).
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
|4|
Aan het onthaal van het Chirurgisch Dagcentrum kan u terecht tussen 07.30 en 17.00 uur. Het Chirurgisch Dagcentrum zelf is open van 08.00 tot 16.00 uur; de afdeling nazorg van 08.30 tot 17.45 uur.
Wat brengt u mee bij opname? 1. Voor de administratie
5
PERSONEEL
q uw elektronische identiteitskaart (EID) q wie geen EID heeft (bv een kind -12 jaar): ISI+ -kaart of SIS-kaart en klevers van het ziekenfonds q indien u een hospitalisatieverzekering heeft: uw verzekeringskaart en/of contactgegevens van de verzekeraar q bij arbeidsongeval: o naam en adres van uw werkgever o naam en polisnummer van de arbeids- ongevallenverzekering q indien u niet aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds: een Europese verzekeringskaart of E112 Indien u vragen heeft over de aangifte van uw opname kan u telefonisch contact opnemen op 052 25 22 00. Indien u een hospitalisatieverzekering heeft, is het belangrijk dat u zelf de maatschappij verwittigt vóór uw opname.
an
la eld
nv
oo Kr
4
BEZOEKERS
2. Voor de arts-specialist
3
U vindt bij deze brochure drie loszittende documenten: – een groen blad met toestemmingsverklaring: door u zelf in te vullen – een geel inlichtingenformulier voor de anesthesisten: door u zelf in te vullen, eventueel samen met uw huisarts – een wit inlichtingenformulier ‘preoperatief dossier’: in te vullen door uw huisarts of tijdens de preoperatieve consultatie. Breng de ingevulde en ondertekende formulieren samen met de uitslagen van de voorbereidende onderzoeken mee naar het ziekenhuis op de dag van uw ingreep. U hoeft ze niet vooraf op te sturen.
HOOFDINGANG ZIEKENHUIS
1
INKOM DAGZIEKENHUIS
2
3. Praktisch U dient geen pyjama of slaapkledij mee te brengen. Verwijder cosmetica, juwelen, piercings en nagellak vooraleer u naar het ziekenhuis komt. Laat alle waardevolle voorwerpen thuis. Indien u lenzen draagt of een tandprothese, breng dan een doosje mee om ze in te bewaren. Indien u anti-trombosekousen heeft, mag u deze meebrengen.
1 ingang dagcentrum; kiss & ride 2 ingang ondergrondse
parking dagcentrum
3 hoofdingang algemeen ziekenhuis 4 inrit bezoekersparking algemeen ziekenhuis 5 inrit dienst spoedgevallen
parkeerroute dagcentrum Het chirurgisch dagcentrum bevindt zich in een aparte vleugel van ons ziekenhuis (nieuwbouw). Het beschikt over een eigen parking (ondergronds) en een eigen onthaal (gelijkvloers).
parkeerroute algemeen ziekenhuis
|5|
De ingreep Voorbereidende onderzoeken en preoperatieve consultatie Vaak dienen ter voorbereiding van een operatie een aantal onderzoeken te gebeuren (bv. bloedafname, onderzoek van het hart, foto van de longen,...). Uw huisarts is de aangewezen persoon om deze onderzoeken voor u te coördineren. Neem tijdig contact op met hem/haar, zodat de onderzoeken tijdig kunnen gebeuren (minimum 3 dagen voor de opname). Uw huisarts zal de onderzoeksresultaten samen met een ingevulde vragenlijst, met u meegeven. De onderzoeken kunnen vooraf ook gebeuren in az Sint-Blasius. De dienst opnameplanning (052 25 25 74) plant dan in overleg met u de onderzoeken in. Vóór uw geplande ingreep, kan u ook terecht op de dienst anesthesie voor een ‘preoperatieve consultatie’, een raadpleging bij een anesthesist. De verwijzing naar de preoperatieve raadpleging bij een anesthesist gebeurt op initiatief van u zelf, de chirurg, of uw huisarts.
Praktisch: – preoperatieve consultatie kan elke donderdag van 16.00 tot 18.00u (campus Dendermonde) – een afspraak maakt u via het afsprakenbureau: 052 25 25 05 – door u mee te brengen: resultaat van voorbereidende onderzoeken, info thuismedicatie, ingevulde vragenlijst, (eventueel) recente verslagen van specialisten buiten het ziekenhuis.
De dag van de ingreep
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
Onthaal
|6|
U meldt zich aan bij het onthaal van het chirurgisch dagcentrum (route 115, gelijkvloers). De onthaalmedewerker zal u inschrijven en u een bundel overhandigen met – een opvolgingsblad – een medicatieformulier – een verklaring voor uw werkgever of voor school. Men zal u vragen om op te lijsten welke attesten en documenten u nodig heeft, vóór u naar de operatiezaal vertrekt (bv: werkonbekwaamheid, school- en/ of turnverlet, sociaal verlof partner/familielid, attest ziekenkas, hospitalisatieverzekering, ...) Indien u dit vóór de ingreep correct meldt, kan het ontslag nadien vlot gebeuren.
Na de inschrijving U dient na inschrijving even te wachten in de wachtruimte. Daar komt een onthaalverpleegkundige u ophalen. Hij of zij brengt u naar de omkleedruimte, waar u zich uitkleedt en het operatiehemdje aantrekt dat voor u klaarligt. Uw persoonlijke kleding en schoenen bergt u weg in een kledingkastje waarvan u zelf de sleutel bij zich houdt. Van de omkleedruimte gaat u te voet naar de voorbereidingsruimte, in de operatiezaal.
In de voorbereidingsruimte In deze ruimte gebeurt het volgende: – de verpleegkundige plaatst een infuus en geeft u eventueel al antibiotica – hij/zij kleeft klevers op uw borstkas om uw hartritme te volgen – eventueel zal de anesthesist hier reeds starten met een regionale anesthesietechniek (epidurale, perifeer zenuwblock) – de verpleegkundige zal u ook meedelen hoelang u nog moet wachten Het verdere verloop van de ingreep is afhankelijk van de soort verdoving en van de ingreep zelf.
De ontwaakzaal Na de ingreep gaat u, afhankelijk van de soort verdoving, – ofwel naar de ontwaakzaal, voor observatie. In deze ruimte is geen bezoek toegelaten (behalve één ouder of begeleider bij kinderen). – ofwel meteen naar de nazorgruimte, waar u rustig kan wakker worden. Hier is de begeleider wel toegelaten. In de ontwaakzaal blijft u onder controle van een anesthesist en een team van gespecialiseerde verpleegkundigen, tot de verdoving bijna helemaal uitgewerkt is. Alle belangrijke lichaamsfuncties worden regelmatig gecontroleerd. Meestal krijgt u nog wat zuurstof via een neusbrilletje of masker.
Belangrijk Bij een ingreep in het chirurgisch dagcentrum is het belangrijk dat u zich laat vergezellen door een begeleider. U mag immers niet alleen terug naar huis; het is noodzakelijk dat een volwassen persoon u ophaalt en thuisbrengt. Deze begeleider moet ook telefonisch bereikbaar zijn op de dag van de opname. Meld daarom zijn/haar telefoonnummer bij inschrijving aan de onthaalbediende. Wanneer u naar de operatiezaal vertrekt, blijft uw begeleider best in de buurt van het ziekenhuis, om snel ter plaatse te zijn indien u vlugger dan voorzien naar huis mag. Hij/zij kan tijdens uw ingreep ook wachten in onze cafetaria.
|7|
Wat is anesthesie? Het woord ‘anesthesie’ betekent ‘ongevoeligheid voor pijn’. Anesthesie is echter meer. De anesthesist zorgt er namelijk voor dat u de operatie op een zo veilig mogelijke wijze kan doorstaan, ook als u verzwakt bent of wanneer de operatie langdurig of ingrijpend is. Een heelkundige ingreep kan immers een invloed hebben op verschillende orgaansystemen (hart, longen, maag-darmstelsel, hormonaal systeem, samenstelling van het bloed,…). De anesthesist zal u beschermen tegen deze effecten en zal u op een veilige manier doorheen de operatie loodsen.
Soorten
verdoving
Mogelijke
bij een ingreep
De algemene anesthesie Deze verdoving maakt u bewusteloos en ongevoelig voor pijn. De anesthesist maakt hiervoor gebruik van producten die inwerken op de hersenen. Deze producten worden toegediend via een infuus en brengen u in een kunstmatige slaap die sterk verschilt van de natuurlijke slaap. Gedurende de operatie zal de anesthesist u voortdurend bewaken. De diepte van de slaap, ademhaling, hartslag, lichaamstemperatuur, bloedverlies enzovoort worden continu in de gaten gehouden en wanneer nodig bijgestuurd.
Ondanks het feit dat de regionale anesthesie-technieken met de nodige zorg en kennis worden toegepast, kan het toch gebeuren dat zij onvoldoende werken. In dit geval zal de anesthesist overgaan tot een bijkomende sedatie of een algemene anesthesie.
De sedatie
Spinale anesthesie Prik in de rug doorheen het vlies dat de epidurale ruimte van de spinale ruimte scheidt, waarbij het product wordt ingespoten in de ruimte waar het ruggenmergvocht zich bevindt.
Bij deze vorm van verdoving wordt gebruik gemaakt van sterk kalmerende medicatie en (soms) sterke pijnstillers. De anesthesist hanteert hierbij dezelfde veiligheidsvoorwaarden als voor een algemene anesthesie.Deze techniek wordt vaak gebruikt bij onaangename of pijnlijke onderzoekstechnieken of in combinatie met lokale en regionale verdoving.
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
De regionale anesthesie (plaatselijke verdoving)
|8|
Bij een regionale verdoving worden er lokale verdovingsmiddelen rond zenuwen ingespoten. Hierdoor zal dit deel van het lichaam, dat door die bepaalde zenuwen verzorgd wordt, ongevoelig zijn voor pijn. Vaak gaat dit ook gepaard met krachtsverlies in dat lichaamsdeel. Na een regionale verdoving herstelt de zenuwfunctie zich langzaam. Dit kan soms meerdere uren in beslag nemen. U moet altijd eerst advies vragen aan een verpleegkundige vooraleer het verdoofde lichaamsdeel terug te gebruiken.
Meer weten over plaatselijke verdoving? Volgens de plaats waar het lokale verdovingsproduct wordt ingespoten, spreekt men van:
Epidurale anesthesie Prik in de rug waarbij het vlies niet doorprikt wordt en het product wordt ingespoten in de ruimte hiervoor (= epidurale ruimte). Perifere zenuwblocks – prik in de hals om de schouder te verdoven – prik in de oksel om onderarm en hand te verdoven – prik in de lies om bovenbeen en knie te verdoven – prik in de kniekuil om onderbeen en voet te verdoven
Voor ingrepen met regionale of algemene verdoving of sedatie dient u nuchter te zijn.
nevenwerkingen
na de ingreep
Pijn
Tandschade
Omdat pijn die niet wordt verlicht het herstel kan vertragen of bemoeilijken, besteden wij in ons ziekenhuis extra aandacht aan pijn en pijnbehandeling. De verpleegkundigen zullen daarom vragen of u pijn heeft en uw pijnscore noteren, waarbij 0 geen pijn is en 10 de meest erge pijn die u zich kan voorstellen. Indien nodig starten we een aangepaste pijnbehandeling op. Het is niet altijd mogelijk om uw pijn volledig weg te nemen, maar wel tot een aanvaardbaar niveau te brengen. Indien u toch pijn blijft voelen, waar dan ook, moet u dit zeker melden. We vinden het belangrijk dat u zo weinig mogelijk pijn ondervindt.
Bij een algemene anesthesie wordt na de verdoving een buisje in de keel geplaatst. Deze handeling kan bij sommige patiënten heel moeilijk zijn en kan uitzonderlijk gepaard gaan met schade aan de tanden. Indien uw tanden los staan of zich in slechte staat bevinden, is het risico op tandschade groter. Gelieve dit daarom steeds vóór de operatie aan de anesthesist te melden.
Misselijkheid en braken Deze nevenwerkingen zijn het gevolg van de producten die gebruikt worden bij de anesthesie maar kunnen ook veroorzaakt worden door de operatie zelf. Bij sommige ingrepen (bv. kijkoperaties in de buik) loopt u een hoger risico op misselijkheid dan bij andere ingrepen. De anesthesist beschikt over verschillende producten en technieken om misselijkheid te voorkomen en te behandelen.
Keelpijn Deze nevenwerking treedt soms op wanneer u een buisje in de luchtweg of in de maag hebt gekregen. Dit pijnlijke gevoel kan enkele uren tot dagen duren maar kan behandeld worden met pijnstillers en zuigtabletjes.
Rillen Rillen na de ingreep is het gevolg van warmteverlies tijdens de operatie maar kan ook veroorzaakt worden door bepaalde geneesmiddelen of stress. Dit kan behandeld worden met een warme luchtmatras en/of met medicatie.
Verwardheid of geheugenverlies Dit komt meer voor bij oudere patiënten na een operatie. Verwardheid of geheugenverlies is meestal tijdelijk, maar kan soms meerdere dagen tot weken duren.
Moeilijkheden bij het wateren Na sommige operaties kunnen patiënten, vooral mannen, soms moeilijker plassen. Dit voorval gaat spontaan over. Indien u welke hinder dan ook ondervindt, spreek erover met de arts of verpleegkundige.
De eerste nacht na een ingreep met algemene verdoving blijft u best niet alleen.
|9|
Naar huis U krijgt een verslag mee voor uw huisarts en medicatie voor één dag (of tot na het weekend). Indien u nog op controle moet komen bij de behandelende arts, wordt hiervoor samen met u een datum ingepland. Van zodra uw behandelende arts toestemming geeft, mag u vertrekken. U verwittigt ofwel zelf uw begeleider, ofwel doen wij het voor u. Uw begeleider kan u meenemen vanuit de nazorgruimte, ofwel, indien hij/zij later aankomt, vanuit de onthaalruimte. Geef een seintje aan de verpleegkundige wanneer u vertrekt. In uitzonderlijke gevallen, wanneer uw medische toestand het vereist, kan uw behandelende arts beslissen tot een opname. U wordt dan overgebracht naar een kamer op één van onze zorgcentra. Uw begeleider wordt verwittigd.
Dagopname van een kind Bereid uw kind zo goed mogelijk op de opname voor
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
Kinderen die een ingreep ondergaan in het operatiekwartier hebben nood aan extra aandacht en geruststelling. Praat over een ziekenhuisopname als over een gebeurtenis die iedereen kan overkomen. Licht uw kind in over de gang van zaken in een ziekenhuis en over de ingreep zelf zonder al te veel in detail te gaan. Houd de informatie eenvoudig en eerlijk.
| 10 |
In principe mag uw kind ‘s avonds terug naar huis. Houd er echter rekening mee dat -in sommige gevallen- beslist wordt dat een opname op de kinderafdeling nodig is. Uw kind wordt dan overgebracht naar de dienst pediatrie in het hoofdgebouw. Breng voor uw kind een knuffel mee of een vertrouwd stukje speelgoed. Breng indien nodig ook flesvoeding mee. Als ouder of begeleider mag u uw kind vergezellen tot in de operatiezaal, tot en met de verdoving, dus tot wanneer uw kind slaapt. Ook wanneer uw kindje wakker wordt, mag u erbij zijn. Broertjes of zusjes zijn niet toegelaten.
Praktische afspraken – Ter voorbereiding van een ingreep onder algemene verdoving, dient u met uw kind vooraf langs te gaan bij uw huisarts of kinderarts voor een medisch onderzoek. Uw huisarts/kinderarts zal het verslag met u meegeven naar het az Sint-Blasius. Vul zeker ook de vragenlijst met toestemmingsverklaring in en breng deze mee naar het ziekenhuis. – Uw kind moet nuchter zijn voor de ingreep (na middernacht niets meer eten of drinken). Wanneer het om een zuigeling gaat: zoals afgesproken met uw arts. – Vóór uw kind in de operatiezaal binnengaat, krijgt het een middel om wat rustiger te worden.
Geef uw kind tijdens het verblijf in het dagcentrum geen eten of drinken op eigen initiatief. Vraag hiervoor raad aan een verpleegkundige! – ‘s Avonds na thuiskomst geeft u best licht verteerbare voeding (een boterham, yoghurt,...). Laat uw kind ook voldoende drinken. – Vóór het slapengaan mag u uw kind zo nodig nog een pijnstiller geven (pijnschema krijgt u mee in aparte infofolder). – Neem bij braken, koorts of ongerustheid contact op met uw huisarts, de chirurg of de kinderafdeling (052 25 22 83)
Vóór u vertrekt, dient u langs het onthaal te gaan, waar men u zal uitschrijven. U hoeft niets ter plekke te betalen. De factuur wordt u thuis opgestuurd ongeveer een maand na de opname. De eerste 24 uur na de ingreep mag u geen andere medicatie gebruiken dan deze die door de arts van ons ziekenhuis of uw huisarts werd voorgeschreven. • De avond na de ingreep mag u een lichte maaltijd nuttigen (bv. soep, yoghurt, een boterham,...). • Gebruik gedurende 48 uur na de ingreep géén alcohol. 052 25 25 74 • Wanneer u, eenmaal terug thuis, als gevolg van de ingreep problemen ervaart of wanneer u extra vragen heeft (bijvoorbeeld over nazorg, pijnstilling), danricht u zich best tot uw huisarts of de huisarts van wacht. Indien deze het nodig acht, zal hij/zij u eventueel verwijzen naar de dienst spoedopname.
Handig om te weten GSM U mag uw GSM meebrengen naar het dagcentrum. Tijdens de ingreep bewaart u de GSM bij uw kleding, in het kledingkastje. Wanneer u zich weer aankleedt, kan u uw GSM opnieuw bij zich nemen en gebruiken. In het belang van uw medepatiënten verzoeken wij u het gebruik van de GSM wel te beperken en stil te praten. In het hoofdgebouw van het ziekenhuis zijn volgende voorzieningen aanwezig: – restaurant (9.00u-19.30u), route 130 – winkel
Rookverbod Overal in het ziekenhuis (kamers, gangen, wachtlokalen,…) geldt een absoluut rookverbod. Roken is enkel toegelaten in de daartoe bestemde overdekte zone, buiten naast de hoofdingang.
•
medisch diensthoofd chirurgisch dagcentrum dr. Jo Maes hoofdverpleegkundige chirurgisch dagcentrum mevr. Kathleen Van Overwalle adjunct-hoofdverpleegkundige mevr. Katrien De Vriendt voor vragen over uw dagopname 052 25 22 00 voor algemene vragen m.b.t. uw opname dienst opnameplanning 052 25 25 74
| 11 |
Uw veiligheid Help mee aan uw veilige zorg az Sint-Blasius werkt duurzaam aan patiëntveilige zorg. Artsen en medewerkers doen er alles aan om uw verblijf veilig te laten verlopen. Als patiënt kan u zelf ook een belangrijke bijdrage leveren. We geven u hiervoor enkele tips en suggesties. Patiëntenidentificatie Het zorgvuldig identificeren van patiënten draagt bij aan uw veiligheid. Daarom krijgt u vanaf het moment dat u zich inschrijft een polsbandje met uw familienaam, voornaam en geboortedatum. Kijk na of deze gegevens juist zijn. Verwijder het bandje niet! Indien u geen identificatiebandje om hebt, vraag ernaar.
Het az Sint-Blasius voert een strikt beleid om overdracht van kiemen tussen patiënten te voorkomen. Dit beleid omvat ondermeer opleidingen, richtlijnen en een doorgedreven handhygiëne. Het naleven van deze richtlijnen is zeer belangrijk voor onze verpleegkundigen en artsen.
Time-out In de operatiezaal, vooraleer de ingreep start, zullen chirurg, anesthesist en verpleegkundige een aantal controles luidop overlopen. Deze veiligheidsprocedure noemen we ‘time-out’ en is te vergelijken met de checks die een piloot uitvoert vooraleer op stijgen. Medicatie Ziet uw medicatie er anders uit dan verwacht, bv. van kleur, van vorm,... ? Aarzel dan niet, en vraag meteen waarom dit zo is. Weiger medicatie en voedingsmiddelen waarvan u weet dat u er allergisch aan bent.
Informatie vragen en geven Onze artsen zullen u informeren over uw aandoening, over de geplande onderzoeken of behandeling en over eventuele risico’s. Vraag extra uitleg aan uw arts of verpleegkundige wanneer iets niet duidelijk is, of indien u zich ergens zorgen over maakt. Geef aan alle zorgmedewerkers eerlijke informatie. Vertel uw arts of verpleegkundige ook hoe u zich voelt.
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
| 12 |
Preventie van ziekenhuisinfecties Een goede hygiëne is zeer belangrijk om infecties te voorkomen. In het gewone leven beschermen huid en slijmvliezen meestal afdoende tegen infecties. Tijdens de ingreep worden deze normale afweermiddelen tijdelijk uitgeschakeld. U wordt plots meer vatbaar voor infecties. Daarom is het belangrijk dat u zich daags voor de opname, én op de dag van de opname, volledig wast met water en zeep (ook de haren). Wordt het een ingreep aan handen of voeten, geef dan extra aandacht aan propere nagels. Wassen kan uiteraard aan de wastafel of in bad. Beter is onder de douche, omdat zeer goed afspoelen dan best lukt.
| 13 |
Financiële informatie
Rechten, vragen, klachten Rechten en plichten van de patiënt Als patiënt heeft u heel wat rechten. In ons land zijn deze wettelijk vastgelegd sinds 2002. – Recht op kwaliteitsvolle zorg en, zo gewenst, op deelname aan het zorgproces – Recht op vrije keuze van de beroepsbeoefenaar, alsook het recht op een ‘second opinion’ (mening van een andere arts) – Recht op informatie over uw gezondheidstoestand – Recht op vrij toestemmen in een behandeling of ingreep, na voorafgaande informatie – Rechten in verband met een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, met mogelijkheid tot inzage en afschrift (zie verder) – Recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer – Recht op het neerleggen van een klacht bij de ombudsdienst – Recht op de nodige pijnbestrijding
1. Verblijfskost – Indien u in regel bent met het ziekenfonds wordt de verblijfskost rechtstreeks aan hen gefactureerd. U betaalt geen persoonlijk aandeel of forfaitaire bedragen (in tegenstelling tot bij een klassieke hospitalisatie met overnachting). – Indien u niet in regel bent met het ziekenfonds worden alle kosten aan u gefactureerd. U kan hierover meer informatie bekomen aan het onthaal van het dagcentrum (tel nr. 052 25 22 00).
2. Supplementen – Kamersupplementen: u betaalt een kamersupplement (30 euro) indien u opteert voor een verblijf in een eenpersoonskamer. – Supplementen op erelonen: indien u opteert voor een verblijf in een eenpersoonskamer, mogen de arts en de anesthesist u een honorariumsupplement van 100% aanrekenen.
Om de best mogelijke medische zorg te verkrijgen, is het ook nodig dat u zich als patiënt zelf ook aan enkele afspraken houdt, zoals onder andere: - juiste en volledige informatie verstrekken - de adviezen van uw arts opvolgen - de huisregels naleven inzake respect, privacy en stilte - de rekeningen betalen.
Het verblijf op een eenpersoonskamer heeft betrekking op een groter comfort en privacy, niet op de kwaliteit van de verzorging. De zorg is op alle kamers dezelfde.
Onthaalbrochure chirurgisch dagcentrum
U betaalt geen supplement in een eenpersoonskamer indien u daar verblijft om medische redenen, of indien u daar niet zelf om gevraagd heeft.
| 14 |
– Andere supplementen op erelonen: sommige niet-verbonden artsen kunnen -mits voorafgaand schriftelijk akkoord- een honorariumsupplement aanrekenen. U betaalt deze niet rechtstreeks aan de arts; het ziekenhuis zal ze u achteraf aanrekenen. Een overzicht van de niet-verbonden artsen, mogelijke supplementen en niet-vergoedbare therapeutische verstrekkingen kan u op eenvoudig verzoek aan het onthaal bekomen. – Supplementen en niet-vergoedbare therapeutische verstrekkingen dient u zelf te betalen, tenzij u een aanvullende verzekering heeft die deze kosten geheel of gedeeltelijk voor haar rekening neemt. Informeer u hierover vooraf bij uw verzekeringsmaatschappij.
3. Farmaceutische kosten – Voor geneesmiddelen gelden de wettelijke terugbetalingscategorieën. – Niet-vergoedbare geneesmiddelen, alsook producten die geen farmaceutische specialiteit zijn, dient u zelf te betalen, tenzij u een aanvullende verzekering heeft die deze kosten geheel of gedeeltelijk voor haar rekening neemt. Informeer u hierover vooraf bij uw verzekeringsmaatschappij.
Heeft u vragen? vragen over uw factuur, remgeld, voorschotten, … : dienst facturatie 052 25 24 30
[email protected] vragen ivm herinneringsbrieven, afbetalingen, … : dienst boekhouding 052 25 24 13
[email protected] iedere werkdag tussen 8.00u en 16.00u Informatie over tarieven vindt u ook op onze website : www.azsintblasius.be/patiënten/financiële info.
Goede afspraken scheppen vertrouwen en openheid en stellen de zorgverleners in staat u de beste zorg te verstrekken. Om u volledig te informeren over uw rechten en plichten krijgt u een aparte folder over ‘Rechten en plichten’. Nog niet ontvangen? Vraag ernaar bij een verpleegkundige of bij het onthaal, of raadpleeg onze website (via de multimediamonitor op uw kamer).
Patiëntendossiers In het ziekenhuis wordt voor elke patiënt een dossier aangelegd waarin medische, verpleegkundige en paramedische gegevens worden opgenomen. Het patiëntendossier is strikt vertrouwelijk en al onze medewerkers zijn gebonden aan het beroepsgeheim. Alleen de artsen, verpleegkundigen en paramedici die betrokken zijn bij uw verzorging hebben toegang tot uw medische gegevens. Als patiënt kan u bij uw behandelende arts terecht voor meer informatie en kan u vragen om samen uw gegevens in te kijken. Indien nodig kan u een kopie vragen van uw dossier of een gedeelte ervan (via het medisch secretariaat, 052 25 28 19). U betaalt dan de kostprijs van de kopie. Na overlijden van een patiënt is er enkel inzagerecht in het dossier door een beroepsbeoefenaar.
Indien u een kopie wenst in functie van het neerleggen van een klacht, kan u zich richten tot de ombudsdienst (zie verder). Artsen, verpleegkundigen en paramedici van az Sint-Blasius kunnen uw dossier inkijken, op voorwaarde dat ze direct bij uw behandeling betrokken zijn en enkel zolang deze betrokkenheid bij uw behandeling duurt. Ook uw huisarts en specialisten van andere ziekenhuizen kunnen uw dossier raadplegen onder dezelfde voorwaarden. Elk van deze personen is strikt gebonden aan het beroepsgeheim. Meer info op www.azsintblasius.be bij ‘rechten van de patiënt’.
Ziekenhuisreglement Er bestaat een gedetailleerd ziekenhuisreglement dat beschikbaar is aan de dienst onthaal.
Ombudsdienst Wij zetten ons elke dag in om alle patiënten een zo goed mogelijk verblijf te bezorgen. Toch is het mogelijk dat u over bepaalde aspecten van onze patiëntenzorg niet tevreden bent. Het spreekt vanzelf dat u eventuele problemen best meteen zelf bespreekt met de betrokken arts, hoofdverpleegkundige of diensthoofd. Indien u met de betrokken persoon geen oplossing vindt, kan u terecht bij de ombudsdienst. De ombudspersoon is een schakel tussen de patiënt en/of zijn familie en het ziekenhuis. Hij bemiddelt en zorgt voor een klantvriendelijke klachtenbehandeling. Voor informatie, vragen of opmerkingen: maandag en donderdag: 09.00u tot 17.00u woensdag: 09.00u tot 12.30u dinsdag en vrijdag: 13.15u – 17.00u T. 052 25 28 68
[email protected] Gelieve u aan te melden aan het onthaal (1ste verdieping) indien u de ombudspersoon wenst te spreken.
Het ziekenhuis is aansprakelijk voor alle beroepsbeoefenaars die in het ziekenhuis werken. Dit wordt de centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis genoemd. Dit betekent dat u een klacht tegen een beroepsbeoefenaar kan indienen bij één centraal punt, namelijk bij de ombudsdienst van het ziekenhuis.
| 15 |
az Sint-Blasius geaccrediteerd 25.04.2015 - 24.04.2018
O.L. Vrouw van Troost vzw Campus Dendermonde Kroonveldlaan 50, 9200 Dendermonde T. 052 25 20 11 | F. 052 25 24 10 Campus Zele Koevliet 5-6, 9240 Zele T. 052 45 64 00 | F. 052 45 64 99
[email protected] www.azsintblasius.be www.facebook.com/azsintblasius