Ú N O R 2 0 14
FÓRUM Z P R AVO DA J A S O C I AC E H OT E L Ů A R E S TA U R AC Í Č R
Vývoj trhu slevových portálů Získejte peníze na vzdělávání!
Marketing na internetu Rozhovor s Alicí Stárovou
GRANÁT: Jedinečný polotmavý ležák s recepturou z r. 1884 Se specifickou „granátovou“ barvou a širokým spektrem jiskrných barev Unikátní kombinace starších chuťových tónů Jemně sladko-nahořklá chuť a chmelová vůně
VYCHUTNÁVEJTE ZODPOVĚDNĚ. DĚKUJEME. URČENO POUZE OSOBÁM STARŠÍM 18 LET.
NEFILTROVANÝ:
Originální nefiltrovaný pšeničný ležák Opálový zákal a hustá pivní pěna Polosuchá chuť zvýrazněná špetkou koriandru Nekonečný příběh v chuti vybízející k dalšímu napití
LEŽÁK: Světlý spodně kvašený ležák českého typu Zaokrouhlená a příjemně plná pivní chuť Jemně chmelové aroma a doznívání vyprecizované pěti druhy chmelů
WWW.STAROPRAMEN.CZ
editorial
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
Obsah Editorial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Ze sekretariátu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2–3 Aktuálně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Ze světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Profil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–7 Hotel / Penzion . . . . . . . . . . . . . . . . . 8–9 Akce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Marketing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Gastronomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14–15 Legislativa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 Z regionů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18–19 Odpovědné podnikání . . . . . . . . . . 20
vím, že není dobré opakovat se, ale nedá mi to. Stejně jako loni si kladu otázku, zda jsou naše služby o tolik horší než v jiných zemích, když je prodáváme tak levně. Jsem přesvědčen, že jsou mnohdy lepší. Přesto nižší ceny ubytování vykázalo v loňském roce pouze Maďarsko, zatímco sousední Německo a Rakousko jsou o 20 – 30 Euro v průměrných cenách výše. Dosáhli jsme sice vyšší obsazenost, ale současně poklesla průměrná cena o 1,6 %. To se negativně projevilo v celkových tržbách na jeden disponibilní pokoj. Co k tomu vede? Ano, je to stále silnější konkurence, které čelíme. Spíše než cenou je však rozumnější konkurovat kvalitou. Také nové distribuční cesty se negativně podepisují na našich výkonech. Zde bychom však měli mít jednoznačně pevnou kontrolu nad tím, co děláme a jaký vliv to bude mít na naši stávající klientelu. V uplynulých dvou letech jsme hodně diskutovali na téma „slevománie“ v souvislosti se slevovými portály. Ty postupně nahrazují weby se slevovými kupóny. Aniž bychom hodnotili, zda jsou pro nás výhodnější, měli bychom být rozhodně ve střehu. „Sleva“ je zaklínadlo, které nyní hýbe obchodem. Otázkou je, v jaké míře se aplikuje a jaké hosty nám přináší. Rudolf Křesťan, český redaktor a spisovatel známý svými fejetony řekl: „Někdo musí vyzkoušet, kudy cesta nevede.“ Zatím to vypadá, že u slevových portálů jsme to již vyzkoušeli. Na internetu každým rokem přibývá další fenomén, který je neprozkoumaný, a snadno mu podlehneme ve vidině vyšší obsazenosti. Než se stačíme zorientovat, čelíme diktátu podmínek, za kterých budeme naše produkty prodávat. Vím, že se snadno kritizuje, ale hůře koná. Neberte prosím tento příspěvek jako kritiku. Snažil jsem se vyslovit to, co možná nemohou vyslovit někteří naši členové, ať už z jakýchkoli důvodů. Veden přesvědčením, že jedním z úkolů asociace je poukazovat na rizika, kterým obor čelí. V konkurenci lze přežít jen pokud budeme mít dostatek finančních prostředků na zlepšování služeb a inovace. Ale o tom jsme také již mnohokrát psali. Vše má svou hodnotu a naše hotely a restaurace mohou být úspěšnější než konkurence jen tehdy, pokud budou lepší nebo odlišné, ale ne levnější. Váš
Partneři AHR ČR Generální partner AHR
Exkluzivní partner
Exkluzivní partner
AHR ČR je členem
únor 2014
1
ze sekretariátu
TEXT: MGR. MARTIN HOLUB
POVINNOST ZVEŘEJŇOVÁNÍ ÚDAJŮ O SPOLEČNOSTI NA WEBOVÝCH STRÁNKÁCH Podle § 7 zákona o obchodních korporacích musí akciová společnost bez zbytečného odkladu po svém vzniku a dále průběžně uveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup, který je pro veřejnost bezplatný, a to tak, aby informace byly dostupné jednoduchým způsobem po zadání elektronické adresy (dále jen „internetové stránky“), údaje, které je povinna uvádět na obchodních listinách, a další údaje stanovené tímto zákonem. Zřídí-li společnost s ručením omezeným internetové stránky, vztahuje se na ni předchozí ustanovení obdobně. Pokud má tedy s.r.o. své firemní webové stránky, musí na těchto stránkách povinně zveřejnit informaci o svém skutečném názvu zapsaném v obchodním rejstříku, sídle, údaj o zápisu společnosti ve veřejném rejstříku včetně oddílu a značky zápisu. Dosavadní úprava stanovila tuto povinnost pouze ohledně písemných dokumentů firem (dopisy, smlouvy apod.). Pokud společnost uvede údaj o splaceném základním kapitálu, musí se tento údaj týkat pouze splacené výše kapitálu. Akciová společnost má povinnost zřídit webové stránky.
VÝBĚR POPLATKŮ INTERGRAM ZA ROK 2014 ZAHÁJEN Podle podepsané hromadné kolektivní smlouvy se společností INTERGRAM zahajujeme výběr autorských poplatků pro rok 2014. Smlouva byla podepsána pro roky 2013 – 2015 s přesnými termíny, fixací cen za hotelové pokoje, stanovením slev a indexací o míru inflace u sazeb za veřejné prostory. Vzhledem k tomu, že INTERGRAM nás ve stanovené lhůtě neinformoval o zvýšení poplatku za přístroje ve veřejných prostorech o výši inflace loňského roku, platné výchozí sazby jsou dle ceníku roku 2013. Sleva za hotelové pokoje i veřejné prostory je 10 % + 7 %, Výše uvedené se vztahuje i na kolektivního správce OAZA, který je INTERGRAMem zastupován a přidáním se k hromadné smlouvě splníte své povinnosti i vůči tomuto správci. Postup administrace zůstává stejný jako v uplynulých letech. Členové vyplní tabulku o počtech přístrojů a podepíší Dohodu o administrativním zajištění s AHR ČR. INTERGRAM nacení jednotlivé subjekty a aplikuje slevy v dohodnuté výši. Finanční prostředky členové zaplatí na účet AHR ČR, která je poté převede na účet INTERGRAMu. Pokud jste neobdrželi informace emailem a máte zájem se připojit, prosím kontaktujte sekretariát –
[email protected].
PROGRAM LOAJALITY ČLENŮ AHR ČR SE ROZRŮSTÁ PŘIHLAŠTE SE I VY A UŽÍVEJTE ČLENSKÝCH VÝHOD: VY I VAŠI ZAMĚSTNANCI! Více na www.ahrcr.cz/program-loajality
DOPIS MINISTRYNI PRO MÍSTNÍ ROZVOJ Prezident AHR ČR Václav Stárek oslovil dopisem před volbami všechny politické strany a následně po vzniku koalice předsedy budoucích vládních stran s požadavkem podpory cestovního ruchu a rovných podmínek v podnikání. Na tuto aktivitu navazuje další krok, kdy je plánováno setkání postupně se všemi ministry resortů, které mají vztah k našemu oboru. Konkrétně se bude jednat o ministerstva pro místní rozvoj, zdravotnictví, financí, průmyslu a obchodu. Vzhledem ke skutečnosti, že cestovní ruch má v gesci Ministerstvo pro místní rozvoj, již dva dny po jmenování vlády byl odeslán dopis paní ministryni Jourové s žádostí o přijetí a schůzku na výše uvedené téma (více na str. 4).
VÝVOJ TRHU SLEVOVÝCH PORTÁLŮ Počet slevových portálů klesl v loňském roce o polovinu, ale jejich tržby neustále rostou. V současné době nabízí své služby českým klientům pouze 55 portálů z původních téměř 120 českých webů. Přitom ale šest slevových portálů na žebříčku obratů představuje téměř 80 % celkových tržeb. V loňském roce tržby slevových portálů činily 3,5 miliardy korun. To jsou čísla, nad kterými bychom se měli zamyslet také v souvislosti se zkušeností hoteliérů s vývojem OTA. Snižuje se konkurence na trhu a většina obratu se soustřeďuje do stále menšího počtu poskytovatelů této služby na našem trhu. Postupná monopolizace s výhradním postavením na trhu není rozhodně pro ty, kdo nabízejí své služby přes tyto portály příliš optimistická. Hrozí totiž reálně situace, kdy si podmínky prodeje bude diktovat jen několik subjektů. Pokud vezmeme v úvahu výši slev, které poskytovatelé služeb na těchto portálech nabízejí a provizi, která se pohybuje ve výši 25 – 30 %, pak si můžeme udělat lepší obrázek o tom, pro koho je tento obchod o třech partnerech – zákazník, zprostředkovatel
2
únor 2014
a poskytovatel výhodný a kdo na něj spíše doplácí. Typický zákazník slevového portálu má průměrný věk 30 let, není loajální ke konkrétnímu poskytovateli produktu, ale zůstává věrný „svému“ slevovému portálu. Proto také trendem loňského roku byl rozvoj věrnostních programů pro zákazníky slevových portálů. Stejně jako před lety slevové portály, dnes z USA do ČR přichází móda slevových kupónů. Ve USA jsou fenoménem a lidé si tam mohou vybírat z řady specializovaných serverů. V ČR je možné sledovat první pokusy o rozjetí nového slevového trendu zatím spíše u jednotlivých obchodních řetězců. Známé jsou například slevové kupóny řetězce drogerií DM, nákupní dny Marriane či O2 extra výhody. Servery se slevovými kupóny obvykle odkazují na aktuální akce, které mohou nakupující využít přímo v e-shopech nebo na portálech nabízejících na internetu služby. Slevové portály naopak zprostředkovávají přímo uzavření kupní smlouvy na konkrétní službu nebo zboží. Zákazník tak má dojem nákupu pouze na slevovém serveru.
A samotný princip nakupování je jednoduchý. Zákazník navštíví server s kupóny, vyhledá si konkrétní firmu a zdarma si stáhne kupón či kód, který opravňuje k čerpání určité slevy nebo jiné výhody při nákupu. Až do chvíle uplatnění slevy nemusí nic platit a ničím se nezavazuje. Slevové portály ztrácí české zákazníky. Řada z nich si vybudovala velice špatnou pověst. Některým se výrazně snížil rozsah nabídky. Obchodníci, kteří se bezhlavě pustili do nabízení slevových akcí zjišťují, že si u nich zákazníci zvykli nakupovat výhradně při těchto akčních nabídkách. Obchodníci tak sice měli zákazníky, ale jejich zisky byly stále nižší. Nyní tedy přichází nový fenomén, na první pohled výhodnější a méně nebezpečný pro obchodníky. Je jen otázkou času, kdy se tento prodej rozšíří masivněji také na služby hotelů a restaurací. Je třeba k němu přistupovat obezřetně. Každá slevová akce, pokud není dobře načasovaná a podložená jasnými kritérii, může dlouhodobě působit na další poklesy cen a snížení zisků obchodníků pod únosnou hranici.
ze sekretariátu ZAÚČTOVÁNÍ AUTORSKÝCH POPLATKŮ OSA ZA ROK 2013
OZNAČOVÁNÍ POTRAVIN V ČR
Jak jsme vás již informovali, v loňském roce se nepodařilo uzavřít hromadnou kolektivní smlouvu s OSA za rok 2013. Důvodem bylo naše odmítnutí zvýšení sazeb o 10 % za přístroje na hotelových pokojích, které autorský svaz bezdůvodně aplikoval do svých ceníků a které jdou nad rámec zákonem stanoveného limitu. Výsledkem několika jednání je uzavření smlouvy až nyní s aplikací cen roku 2012 a výběrem zpětně za rok 2013. Diskutovaný rozdíl v ceníkových sazbách roku 2012 a 2013 bude řešen přes zprostředkovatele Ministerstva financí. V případě, že nebude nalezena shoda, jsme připraveni vést soudní spor mezi OSA a AHR ČR v zastoupení našich členů. Níže naleznete stanovisko od daňových poradců společnosti Brantl a partners ve věci zaúčtování plateb autorskému svazu OSA za rok 2013. Konkrétní rozdíl mezi ceníkem OSA pro rok 2013 a cenami platnými pro rok 2012 představuje spornou částku části autorských odměn, která jde nad rámec stanovený zákonem. S ohledem na její spornost povede AHR ČR s OSA další jednání o snížení plateb a pokud se nedohodneme, bude řešení této otázky předáno soudu. V této souvislosti by měla být sporná část autorských odměn členy asociace deponována na zvláštních účtech AHR ČR pro vedení sporu s OSA. V případě vítězství ve sporu bude příslušnému členu vrácena. V této souvislosti bychom rádi našim členům poskytli krátkou informaci k účetním souvislostem platby těchto autorských poplatků a jejich sporné částky. Členové, kteří vedou účetnictví by jednak s ohledem na to, že v průběhu roku 2013 neobdrželi od AHR ČR fakturu za autorské poplatky pro OSA, měli zaúčtovat do roku 2013 dohadnou položku ve výši očekávané nesporné části těchto poplatků (cca ekvivalent výše plateb roku 2012). Co se týká sporné částky poplatků (cca 10 % navýšení plateb 2012 u hotelových pokojů ), jenž budou deponovány na zvláštním účtu u AHR ČR, bychom doporučovali zaúčtovat následovně: složení finančních prostředků na účtu u AHR ČR jako ostatní pohledávku (MD 31x/D 22x) ve vazbě na zaplacení, tj. v roce, kdy k úhradě této částky dojde; v závislosti na výši složené částky a její významnosti pro člena AHR ČR je zároveň třeba k rozvahovému dni zvážit vytvoření účetní rezervy na soudní spor (MD 55x/D 45x). U fyzických osob, které nevedou účetnictví, zaplacení sporné částky autorských odměn na účet u AHR ČR představuje jiný výdaj bez vlivu na základ daně z příjmů. Nesporná částka autorských odměn za rok 2013 se promítne jako běžný daňový výdaj v roce jejího zaplacení.
Po několikaletém lobbingu v Bruselu byla vydaná směrnice EU o označování potravin a pokrmů v restauracích konečným spotřebitelům. Směrnice zohledňuje připomínky, které AHR ČR prostřednictvím HOTREC prosazovala a zužuje požadavky na označování pokrmů v restauracích na povinnost provozovatele informovat zákazníka restaurace o alergenech, obsažených v pokrmech a to pouze na vyžádání. AHR ČR připravuje pro Ministerstvo zdravotnictví návrh metodiky, podle které by měly být pokrmy označovány. Přípravou návrhu byla pověřená Gastronomická sekce AHR ČR. V této souvislosti bychom chtěli požádat všechny naše členy, aby se případně do diskuse nad přípravou dokumentu zapojili, například zaslali své návrhy mailem. Pokud máte zájem spolupracovat v této oblasti, dejte nám prosím vědět do 15. 3. e-mailem na adresu
[email protected]. Díky dobré spolupráci s MZ máme možnost nyní přímo ovlivnit tuto problematiku, která může mít významný dopad do dosavadní praxe při sestavování jídelního lístku.
VÝKONY HOTELŮ V ROCE 2013 Podle statistiky STR GLOBAL, která monitoruje detailně výsledky hotelů v Praze, vykázaly hotely v roce 2013 vyšší obsazenost ve srovnání s rokem předchozím celkem o 1,4 %. To odpovídá také příjezdové statistice ČSÚ, kdy došlo k nárůstu příjezdů hlavně zahraničních návštěvníků. Tento nárůst byl však doprovázen poklesem průměrné ceny za pokoj a noc, která klesla celkem o - 1,6 %. Celkem tedy hotely vykázaly nižší výkon na jeden disponibilní pokoj a to o - 0,2 %. Z údajů dále vyplývá, že Česká republika má stále nejnižší ceny ve srovnání s ostatními sledovanými zahraničními destinacemi. Nižší ceny ubytování vykázalo v loňském roce pouze Maďarsko, zatímco sousední Německo a Rakousko jsou o 20 – 30 Euro v průměrných cenách výše. Devalvace měny, ke které došlo intervencí ČNB a oslabením kurzu koruny vůči euru, měla pozitivní dopad pro export, tedy také pro hotely, které prodávají své služby zahraničním turistům a publikují ceny za ubytování v Euro. Lze předpokládat, že tento krok se pozitivně odrazí v návštěvnosti zahraničních turistů, pro které se pobyt v České republice dále zlevní. Na druhou stranu je nutno konstatovat, že intervencí došlo ke zvýšení cen některých surovin a produktů, dovážených ze zahraničí. Je možné očekávat, že se tento fakt také odrazí ve zvýšení cen například u gastronomických provozů.
Occ %
ADR
RevPAR 2012
2013
Percent Change from YTD 2012
2013
2012
2013
2012
Occ
ADR
Rev Room Room Room PAR Rev Avail Sold
Prague Czech Republic
69,5
68,5
71,58 72,74 49,72 49,82
1,4
--1,6
--0,2
--0,1
0,1
1,5
Vienna Austria
70,8
71,8 94,88 97,96
--1,4
--3,1
--4,5
--1,3
3,3
1,9
Budapest Hungary
65,8
63,6 64,80 64,50 42,62
41,03
3,4
0,5
3,9
4,7
0,8
4,2
Greater Barcelona Spain
71,8
71,4 118,75 115,15 85,27
82,19
0,6
3,1
3,7
5,8
2,0
2,6
Greater Berlin Germany
72,6
72,6 87,62 88,02 63,65 63,86
0,1
--0,5
--0,3
1,1
1,4
1,6
Paris France
80,1
79,4 242,54 240,26 194,16 190,87
0,8
1,0
1,7
1,4
--0,3
0,4
Greater London United Kingdom
82,4
80,6 162,24 173,28 133,69 139,71
2,2
--6,4
--4,3
--1,1
3,4
5,6
Warsaw Poland
71,8
69,3 72,38 83,22
3,7 --13,0
--9,8
--7,5
2,6
6,4
67,19 70,33
51,97 57,63
únor 2014
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK, ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
Year to Date – December 2013 vs December 2012
Výkony ubytovacích zařízení prosinec 2013
3
aktuálně
TEXT: AHR ČR
Dopis ministryni pro místní rozvoj Vážená paní ministryně, dovolte mi, abych Vám jménem Asociace hotelů a restaurací České republiky blahopřál k Vašemu jmenování. Jsme potěšeni skutečností, že resort povede odborník se zkušenostmi v této oblasti a chtěli bychom Vás ujistit, že jsme připraveni s ministerstvem aktivně spolupracovat na problematice, týkající se cestovního ruchu, hotelnictví a gastronomie. Naše organizace již před volbami a následně po vytvoření vládní koalice kontaktovala vedení hnutí ANO s některými svými návrhy a výzvou k podpoře cestovního ruchu, jako významného oboru z pohledu zaměstnanosti a veřejných příjmů. Návrhy, které jsme předložili, si dovolujeme zaslat v příloze tohoto dopisu. Stejně tak jsme připraveni kdykoli spolupracovat na jejich argumentaci při přípravě pro legislativní proces. Naše organizace dlouhodobě podporuje také některé projekty, které jsme vytvářeli ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj. Mezi nimi bychom hlavně zmínili Oficiální jednotnou klasifikaci ubytovacích zařízení, která by měla přispět k rovným podmínkám v podnikání na trhu ubytovacích služeb. Od roku 2009 je tato klasifikace součástí evropské iniciativy Hotelstars Union aplikované ve 14 zemích Evropy a je zároveň technickou normou ČSN 761110. Máme zájem i nadále spolupracovat s ministerstvem na jasných a transparentních podmínkách podnikání v našem oboru. Vážená paní ministryně, byli bychom velice rádi, pokud byste dle svých časových možností byla ochotna se s námi osobně sejít, abychom mohli společně definovat případné oblasti a možnosti budoucí spolupráce a podpory, které je naše organizace připravena ministerstvu pod Vaším vedením poskytnout. Samozřejmě se plně přizpůsobíme Vašim časovým možnostem. Předem děkujeme za případný návrh termínu setkání. Přejeme Vám hodně úspěchů a těšíme se na spolupráci. S úctou Ing. Václav Stárek, prezident AHR ČR
INZERCE
ze světa AHR ČR OSLOVILA POSLANCE EVROPSKÉHO PARLAMENTU
Revize Nařízení bude mít dopad na restaurační odvětví, protože upravuje kontroly prováděné národními úřady v souvislosti s potravinovou legislativou a navrhuje účtování inspekčních poplatků i možnost zveřejňování výsledků inspekcí. Ve výboru ENVI (Životní prostředí, zdraví veřejnosti a bezpečnost potravin) bylo předloženo více než 1000 pozměňovacích návrhů. Mnohé z nich sledují stejný směr jako stanovisko výboru AGRI. Výbor ENVI schválí svoji oficiální zprávu k textu Komise 20. února 2014. AHR ČR proto ještě před hlasováním oslovila poslance Evropského parlamentu výboru ENVI a s ohledem na důležitost odvětví pohostinství je vyzvala k podpoře pozměňovacích návrhů, které nejvíce podporují stanovisko HOTREC.
nedostatky z důvodů nesrovnalostí v hodnoceních, nedostatku pravidelných kontrol (což zpochybňuje spolehlivost hodnocení), či přílišné složitosti systémů hodnocení, apod. Navíc by členské státy měly mít možnost využívat nezbytnou flexibilitu v tom, aby si mohly vybírat, zda jsou taková hodnocení místně/národně nutná či nikoliv, a jak by měl být jejich výsledek sdělován veřejnosti.
INZERCE
1. Poplatky za kontroly: je nutná flexibilita na národní úrovni Povinnost stanovená na úrovni EU účtovat podnikům poplatky za kontroly by měla škodlivý dopad na jejich finanční situaci i na tvorbu pracovních příležitostí v tomto sektoru. Proto důrazně podporujeme ty pozměňovací návrhy, které navrhují dopřát členským státům a kompetentním úřadům svobodu v otázce způsobu financování oficiálních kontrol. Jednotlivé země by tak měly možnost poplatky účtovat či neúčtovat a rovněž by měly při kalkulaci těchto poplatků velkou volnost. 2. Zveřejňování výsledků kontrol týkajících se jednotlivých provozovatelů Jakkoliv HOTREC podporuje transparentnost a dostupnost informací směrem k veřejnosti pokud se celkové organizace oficiálních kontrol týče, zdůrazňuje zároveň, že publikování výsledků jednotlivých kontrol by mohlo mít nevratný negativní dopad na konkurenceschopnost, ne-li přímo přežití daného podniku. Zveřejňování by se mělo omezovat na případy rizik ohrožujících bezpečnost osob, nebo pokud lze prokázat vážné ohrožení zdraví osob, například v případech otravy jídlem. 3. Systémy hodnocení: Nařízení umožňuje kompetentním úřadům zavádět „systémy hodnocení“ a publikovat výkony jednotlivých provozovatelů stravovacích podniků. Konfederace HOTREC zdůrazňuje, že některé stávající systémy hodnocení trpí INZERCE
Sleva
20 % pro členy
AHR
Roky prověřená ingredience Portál pro pracovní příležitosti v hotelnictví, gastronomii a cestovním ruchu v ČR.
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
21. ledna 2014 schválil výbor AGRI (Zemědělství) v Evropském parlamentu stanovisko k návrhu Komise na nové Nařízení o oficiálních kontrolách v potravinovém řetězci.
profil
Restauratérem roku 2013 je Alice Stárová Na‰e motto: „Je neustále co zlep‰ovat“ Cenu Restauratér roku 2013 (hotelové restaurace) na 8. Výroční konferenci AHR ČR v brněnském Best Western Premier Hotelu International loni v listopadu převzala ALICE STÁROVÁ z restaurace Sezóna hotelu Chvalská Tvrz Praha. V příjemném prostředí restaurace v Horních Počernicích jsme se sešli k rozhovoru. Blahopřeji vám k ocenění, potěšilo vás? Samozřejmě potěšilo, byli jsme překvapeni, když jsme slyšeli jméno restaurace. Byl to nádherný pocit.
Co vám v roce 2013 udělalo radost a co vás naopak znepokojilo? Celý rok byl fantastický. Potěšil mne hlavně narůstající zájem o nedělní brunche. Od podzimu je máme vyprodané tak týden dopředu a dokonce máme i tzv. „waiting list“. Znepokojuje nás stále menší zájem o vánoční večírky, který se projevil za poslední 3 roky. Firmy dnes dávají přednost společným obědům nebo večeřím, což je nestojí tolik peněz.
Co se vám podařilo, že jste si zasloužila ocenění? Neřekla bych přímo mně, ale nám… Celkově jsme zvedli úroveň naší restaurace, a to hlavně díky nově postavenému jídelnímu lístku a v podobě nového, tehdy ještě šéfkuchaře (dnes zároveň i ředitele), Jana Škrleho. Společně jsme změnili celkový přístup, vrátili se k základům gastronomie a to se nám vyplatilo.
Kdo tvoří klientelu restaurace? Je možné u vás pořádat firemní večírky? Naše klientela se skládá z okolních firem. Hosté k nám během všedních dnů chodí převážně na obědy. Večery jsou složeny z ubytovaných hostů a místních obyvatel. Víkendy jsou
6
únor 2014
Alice Stárová se narodila v březnu 1980 v Praze. Její otec Richard Stára pracoval léta v hotelu InterContinental a matka se celý život věnuje péči o vlasy. Vystudovala První soukromou hotelovou školu v Praze 8 a nastoupila v hotelu Čertousy jako servírka. Během 3 let se dostala na pozici vrchní. V roce 2004 začala pracovat v centru Prahy (malý hotel Na Kampě). Tam poznala, že není všechno tak jednoduché, jak se zdá a tato zkušenost ji vyvedla za krátkou dobu z naivity. Odcestovala na léto na jih Anglie, kde pracovala v kavárně. V roce 2006 nastoupila do hotelu Chvalská Tvrz jako F&B manager a tuto funkci vykonává dodnes.
převážně o rodinách s dětmi a to také díky sousednímu Chvalskému zámku, kde se často konají akce pro děti. Firemní večírky pořádáme, ale bohužel jejich počet klesl. Co je pro nás důležité, jsou svatby. Ty nám naopak stoupají.
pak připravujeme degustační menu s řízenou ochutnávkou vín, letní grilování a také sezonní nabídku, jak vyplývá z názvu naší restaurace. Snažíme se ke každému hostovi přistupovat individuálně a vyslyšet jeho přání. Naším mottem je: „Je neustále co zlepšovat“.
Co nabízíte v restauraci nad rámec běžných služeb ve srovnání s konkurencí? Čím se odlišujete a co je pro vaše hosty zajímavé?
Je těžké si dobré klienty udržet? Co proto děláte? Jak a čím jim vycházíte vstříc a jak o ně pečujete?
Jak jsem již avizovala, pořádáme každou poslední neděli v měsíci nedělní brunch, ten je velice oblíben,
Od doby, co jsme se vrátili k základům gastronomie, se nám změnila celá klientela. Dva roky trvalo, než se
profil vše usadilo, byl to nelehký boj, ale vyplatil se! Pro naše hosty se stále snažíme vymýšlet nové věci, abychom měli pořád co nabídnout a nebyli jsme „nudní“. Máme okolo sebe velikou konkurenci, která nás nutí jít stále dopředu. Naše hosty si hýčkáme, máme pro ně připraveno polední tříchodové menu za skvělou cenu, při sjednávání jednotlivých akcí jsme schopni se celkově cenově přizpůsobit tak, aby byl spokojen jak host, tak i my. Hodně se věnujeme výzdobě a image restaurace, aby se host cítil dobře a odpočinul si u nás. INTERIÉR RESTAURACE SEZÓNA
Jídelní lístek měníme 2x do roka, ale neustále připravujeme denní nabídky, které se připravují každý den dle nabídky sezonních surovin, vždy je tam čerstvá ryba.
Na jaké bázi fungují odběratelsko-dodavatelské vztahy, jste spokojená s vašimi dodavateli? Za dobu co restauraci provozujeme, musím říci, že jsme vyzkoušeli všechno. Máme osvědčené dodavatele a zakládáme si na podpoře lokálních dodavatelů.
Odkud berete zaměstnance, spolupracujete také se školami? Najít dobrého zaměstnance je v této době docela velký oříšek. V tuto chvíli máme ucelený tým, o kterém se nebojím říci, že je perfektní. Po zkušenostech jsme všechny spolupráce se školami ukončili. Učni neměli vůbec zájem na praxe chodit, do kuchyně to ještě šlo, ale na plac to byla kata-
strofa. Raději dáváme možnost individuálním studentům/učňům, kteří přijdou sami a projeví zájem u nás pracovat. Již jsme si jich pár vychovali a neustále k nám docházejí na brigádu a dokonce i pracují na HPP.
a ideální místo pro pořádání svateb, firemních a rodinných akcí. V létě máme krásnou letní zahrádku, kde si můžete dát klidně snídani a pozorovat, jak se pomalu Chvalská Tvrz probouzí. Snídaně máme celoročně.
Kdo byl nebo je pro vás vzorem ve vaší profesi?
Jaké je vaše oblíbené jídlo?
Jednoznačně můj otec. Ten byl, je a pořád bude pro mne ten největší vzor.
Miluji naši svíčkovou a grilovaný steak z tuňáka s Wakame kaší (bramborová kaše s japonskou řasou Wakame).
Čím je přitažlivá oblast Horních Počernic a Chvalské Tvrze na samém východním okraji Prahy?
Čím vyplňujete svůj volný čas? Odpočinkem, studiem, tancem, sportem, procházkami?
Horní Počernice – Praha 20, jsou velice malebné a kousek od centra Prahy. My jsme přímo v jejich srdci, ve Chvalské Tvrzi, která je krásně zrekonstruovaná. Sousedíme s nově zrekonstruovaným Chvalským zámkem, kde se konají civilní obřady a hned vedle je malý kostelík, kde zase probíhají církevní obřady. Když k nám přijedete, je to krásný pohled
Ve volném čase se snažím relaxovat, ráda chodím na procházky se psem, tančím, občas zajdu do kina, ale především tím největším koníčkem je pro mě cestování, které si díky své práci mohu dovolit a nápady, které při tom zaznamenám, se snažím využít i v naší restauraci.
RICHARD STÁRA, JEDNATEL, ALICE STÁROVÁ, F&B MANAGER A JAN ŠKRLE, ŘEDITEL
Děkuji za rozhovor.
ALICE SE SESTROU ELIŠKOU NA DOVOLENÉ V LEDNU 2011 NA OSTROVĚ SAL (KAPVERDSKÉ OSTROVY).
únor 2014
TEXT: PhDr. JAROSLAV HOLOUBEK / FOTO: AUTOR A ARCHIV ALICE STÁROVÉ
Jak často měníte jídelníček?
7
hotel/penzion
HOTEL ARIA
HOTEL U ZLATÉ STUDNĚ
BUDDHA BAR HOTEL PRAGUE
V˘sledky 12. roãníku Traveleres’ Choice Awards 2014
iří Hlavatý, generální ředitel hotelu Aria a U Zlaté studně konstatoval: „Tento úspěch je skvělou ukázkou toho, jak dobrý nápad a servis soupeří s konkurencí velkých hotelových řetězců. V obou hotelech klademe důraz na perfektní péči o naše hosty tak, aby se u nás cítili jako doma. Do příštího
J
vyhlašování výsledků ankety máme velkou motivaci probojovat se i do celosvětového žebříčku a umístit se v něm alespoň v první desítce.“ Ředitelka Buddha Bar Hotelu Prague k tomuto významnému ocenění řekla: „Z ocenění Travelers’ Choice Awards 2014 máme radost zvláště proto, že odráží názor našich hostů.
Říká se, že je daleko horší udržet se na vrcholu. My se o to snažíme, všechny recenze i připomínky bereme zodpovědně. Chceme naše služby posunout zase o kousek dál, aby si Buddha-Bar Hotel Prague stále udržoval mimořádnou kvalitu svých služeb.“
TEXT: PhDr. MILAN RAMBOUSEK FOTO: ARCHIV
Portál TRIPADVISOR s téměř 30 miliony uživateli je největší internetovou cestovatelskou komunitou. Z celkového počtu 1587 hotelů na nejlepší umístění v rámci České republiky dosáhly tři pražské hotely. První místo získaly Hotely ARIA a U ZLATÉ STUDNĚ, druhou příčku obsadil Hotel ALCHYMIST Praha a třetí místo BUDDHA BAR HOTEL PRAGUE.
Hotelstars Union working group se se‰la v Praze
a základě studií probíhá nyní revize kritérií pro vybavenost a rozsah služeb hotelů, jenž jsou klasifikovány v souladu se standardy Hotelstars Union. Cílem setkání je definovat potřeby zákazníků a jejich preference na základě již zmíněné
N
8
únor 2014
studie. Poté nastane v některých členských zemích „testování“ upravených kritérií. S vývojem potřeb zákazníků a technologickým rozvojem je kromě tradičních potřeb, jako je například komfort spánku, stále důležitější například možnost připojení k internetu. Revidovaná a otestovaná
kritéria pro hotely ve všech kategoriích budou postupně aplikována v jednotlivých členských zemích v období 2015 – 2016.
TEXT A FOTO: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ
Koncem ledna se uskutečnilo v Penta Hotelu Prague jednání pracovní skupiny Hotelstars Union, kterého se zúčastnili zástupci hoteliérů z členských evropských zemí.
hotel/penzion
Jak na motivaãní a rozvojov˘ plán pro zamûstnance?
dpověď na tuto otázku přináší v personální poradně únorového vydání COT business marketingový manažer společnosti ManpowerGroup Jiří Halbrštát. Vztah zaměstnanců a zaměstnavatelů podle něj více zohledňuje osobní život a flexibilitu pohybu a času zaměstnance, zároveň však vyžaduje loajálnost a flexibilitu ve zpracování jednotlivých úkolů. Tomuto trendu musí podniky vycházet vstříc. „Jestliže chce firma vytvořit dobrý motivační a rozvojový plán pro zaměstnance, prvně se musí zaměřit na vytvoření kvalitního business plánu, z něhož se
O
další bude odvíjet,“ píše v COT business Jiří Halbrštát. Podnik tedy musí stanovit a formulovat jasnou vizi, kam chce směřovat, nastavit pracovní hierarchii a strukturu zpracování úkolů, s tím související udělení kompetencí a odpovědnosti, a ujasnění si, co který zaměstnanec konkrétně od své práce očekává a zároveň, co může nabídnout. „Je tedy potřeba udělat tzv. inventář zaměstnanců a stanovit jejich rozvoj a potřeby. Dále sladit pracovní síly, které jsou v podniku k dispozici, s vlastním businessem. Důležitým krokem je motivovat vedoucí
skupin a zaměstnance na klíčových pozicích, vybudovat funkční komunikaci a pracovní vztahy. A v neposlední řadě si uvědomit, že investice do profesního rozvoje všech zaměstnanců se vyplácí,“ uvádí autor. Zaměstnanci potřebují vědět, že je podnik stabilní a má jasnou vizi. K tomu se nejlépe přispěje, pokud je jasně dané vedení a strategie, vytvoří se kreativní, inovativní a flexibilní spolupráce mezi jednotlivými skupinami i uvnitř nich samých. Porozumět a umět využít tohoto potenciálu je klíčem k úspěšnému fungování.
TEXT: COT
Žebříček hodnot zaměstnanců se v současné době, s nástupem nové generace a jejím vlivem i na starší ročníky, proměňuje, a jestliže si firmy chtějí udržet kvalitní pracovní sílu, musejí na tyto požadavky adekvátně reagovat. Jak tedy nastavit optimální motivační a rozvojový program pro zaměstnance v cestovním ruchu?
Zveme vás na AdCamp do Zlína Daniel Levine byl návštěvníky AdCampu jednoznačně vyhlášen nejlepším lektorem, a tak nemůže chybět ani na jubilejním pátém ročníku, který se uskuteční 16. a 17. dubna ve Zlíně. polečně se spisovatelem Simonem Mawerem patří mezi letošní hvězdy. Těšit se můžete i na české odborné špičky. Společným tématem pro všechny bude Destinace v centru pozornosti. Přednášky lektorů budou prokládány užitečnými případovými studiemi.
S
Návštěvníci uvidí hitparádu TOP produktů z tuzemska i zahraničí. Ve znamení praxe bude především druhý konferenční den, kde dostanou prostor workshopy. Přihlásit se můžete například na Lewinův seminář Tourism Trend Marketing Strategies nebo workshop zaměřený na kreativní prezenta-
ci. Jako každý rok i letos AdCamp přichází s jasnou ambicí – zprostředkovat návštěvníkům neopakovatelný zážitek ze setkání lidí, kteří mají minimálně jedno společné téma – turismus a jeho rozvoj. Přijeďte načerpat inspiraci a energii na konferenci AdCamp do Zlína. Více na www.adcamp.cz.
INZERCE
Pokladní systém nejen pro restaurace Profesionální a praxí ověřený systém SEPTIM 3.1, který pomáhá co nejrychleji obsloužit zákazníky a efektivně řídit gastronomický podnik.
Související produkty t KÓEFMOÓ MÓTUFL QSP J1BE t IPUFMPWâ TZTUÏN QSPUFM t QBHFSZ QSP SFTUBVSBDF
tel.: +420 257 011 100 e-mail:
[email protected] www.septim.cz
akce OHLÉDNUTÍ ZA HOLIDAY WORLD 2014
O uskutečnění prezentace v rámci letošního ročníku Veletrhů REGIONTOUR / GO 2014 se výrazně zasloužila Česká centrála cestovního ruchu. Jejího uspořádání se ujala AHR ČR ve spolupráci s BVV a svými členy z řad hotelů, restaurací a dodavatelů. Návštěvníci veletrhu mohli ochutnat speciality týmu restaurace hotelu Chateau Mcely, vedeného šéfkuchařem Janem Štěrbou, restaurace Vinohradský parlament vedeného šéfkuchařem Janem Pípalem, restaurace zámku Liblice SSČ ČAV ČR LUKÁŠ LIMPRECHT pod vedením šéfkuchaře Romana Rendla, restaurace hotelu MODERÁTOR Sepetná pod vedením Viléma Čechana, Potrefené husy Brno, jejíA SPOLUAUTOR muž týmu velel šéfkuchař Pavel Sotolář, šéfkuchaře Josef Dufka, PROGRAMU který vedl tým restaurace hotelu Holiday Inn Brno, pražské restaurace Sezóna hotelu Chvalská Tvrz reprezentované kuchařským týmem v čele s šéfkuchařem Janem Škrlem, týmu vedeného šéfkuchařem Krzystofem Sajdokem z hotelu Vitality ve Vendryni a týmu restaurace hotelu Slovan Brno v čele se šéfkuchařem Antonínem Svobodou. Ke spokojenosti hostů i pořadatelů přispěla pomoc těchto partnerů: Pivovary Staropramen, Makro Cz, TON a.s., Nektar Natura, Douwe Egberts CR, Winterhalter Gastronom, Karlovarské minerální vody, Contech Connect Technologies, Montycon Gastro, SAHM Gastro, Papillons a.s., Vinařství Veritas a studentů z Hotelové školy Brno. Všem velice děkujeme!
TEXT: Phdr. MILAN RAMBOUSEK
POZVÁNKA DO BRNA NA SALIMU
10
Zveme vás také do Brna na veletrh SALIMA ve dnech 25. – 28. 2. 2014. I tam budou kuchařské týmy z restaurací a hotelů třikrát denně prezentovat své kuchařské umění před zraky návštěvníků. Nepochybujeme o tom, že zájem o některé z vyhrazených 40 míst bude velký. Uvidíte vařit kuchaře například z hotelu International Brno, Slovanu Brno, Horského hotelu Sepetná, restaurace Potrefená Husa, Restaurantu Švejk Nepomuk, Zlaté Hvězdy Litomyšl, Restaurace Boulevard, Restaurace Nekonečno... Zveme vás na náš stánek č. 013 v pavilonu A2. Na úspěchu těchto akcí se podílejí BVV a naši partnerští dodavatelé Pivovary Staropramen, Makro ČR, Ton a.s., Nektar Natura, J.J. Darboven, Contech Connect Technologies, Montycon Gastro, Karlovarské minerální vody, Winterhalter Gastronom, SAHM Gastro, Papillons, Vinařství Veritas a v neposlední řadě studenti brněnské Hotelové školy, Bosonožská. Přijďte a ochutnejte naše menu v 11:00, ve 13:00 a v 15:00 hodin.
únor 2014
GASTRO KROMĚŘÍŽ – TESCOMA CUP 2014 Střední škola hotelová a služeb Kroměříž je opět s firmou TESCOMA, Asociací kuchařů a cukrářů ČR, pobočkou Severní Morava a Slezsko a s Asociací číšníků ČR pořadatelem již třetího ročníku celostátní soutěže kuchařů juniorů a seniorů, cukrářů a číšníků-baristů a sommeliérů „GASTRO KROMĚŘÍŽ – TESCOMA CUP 2014“. Jedná se o celorepublikovou soutěž, která je rovněž zapsaná ve věstníku MŠMT ČR a bude probíhat pod záštitou MŠMT ČR, hejtmana Zlínského kraje, prezidenta AKC ČR, předsedy Asociace číšníků ČR, prezidenta Asociace hotelů a restaurací ČR, a starostky města Kroměříž. Soutěž se bude konat 19.–20. 3. ve společenském sále a dalších prostorách školy. 19. 3. v kategorii: Soutěž juniorů - kuchařů do 19 let věku formou pódiového vystoupení – příprava 4 porcí moderního teplého pokrmu s přílohami v časovém limitu 45 minut. Základní surovinou je králík (hřbet a stehna) v kuchyňské úpravě (cca 600–650g). 20. 3. v kategoriích: Soutěž seniorů – kuchařů – nad 19 let věku stejnou formou Soutěž kuchařů – zahraničních účastníků stejnou formou Soutěž juniorů – cukrářů do 19 let věku formou pódiového vystoupení – výroba 6 kusů výrobků CUPCAKES (zdobený muffin) s jarní tématikou v časovém limitu 50 minut + 25 minut na přípravu. Soutěž seniorů – cukrářů nad 19 let věku formou hodnocení přivezených výrobků Soutěž juniorů – sommeliérů formou vědomostního testu z nápojové gastronomie, rozboru červeného vína s doporučením vhodného pokrmu nebo vhodné zařazení do menu včetně komunikace sommeliera s hostem Soutěž juniorů baristů – formou přípravy a servisu kávy (4 x espresso, 4 x cappuccino) Propozice soutěže najdete na www.hskm.cz.
TEXT: ING. PETR HAJNÝ, ŘEDITEL ŠKOLY
TEXT: PhDr. MILAN RAMBOUSEK
BRNO TLESKALO KUCHAŘSKÝM TÝMŮM Z ŘAD ČLENŮ AHR ČR
Na veletrhu Holiday World 2014, jehož součástí je i TOP GASTRO&HOTEL, který proběhl na holešovickém výstavišti ve dnech 20.–23. 2. slavila AHR ČR úspěch v „živém vaření“. Prezentovali se zde nejen dodavatelští partneři AHR ČR, ale i jednotlivé restaurace a jejich kuchařské týmy. V příjemné atmosféře Průmyslového paláce předvedli své kuchařské umění kuchaři z Chvalské Tvrze a z hotelu Hejtmanský Dvůr. Účast přijaly také zámek Liblice, restaurace U Pinkasů, Věra Bauerová majitelka Restaurace Pamplona Libochovice, Restaurant &Lounge School, Restaurace Švejk Nepomuk, Plzeňská restaurace v Obecním domě a Aquapalace Praha Čestlice. Děkujeme Czech Tourismu, společnosti Incheba a všem, kdo se na kuchařské exhibici podíleli a pomohli nám uspořádat akci, jejímž cílem byla podpora projektu Czech Specials.
H YG I E N A
4½di 8½s RįivÉt½me na nawem st½nMu, MterÙ Le souê½stÉ exRo\ice Asociace JotelŃ a restauracÉ, umÉstønÅ v Ravilonu A2, êÉslo st½nMu 013 INTECO, SALIMA 25.-28. 2. 2014 /e\in½rodnÉ veletrh \aįÉ\enÉ Rro obchod, hotely a veįeLnÅ stravov½nÉ /e\in½rodnÉ Rotravin½įsMÙ veletrh
Termín konání 25. - 28.2.2014 Místo konání Brno - 8Ùstaviwtø 2avKlon[ LsoW otevįen[ 25. - 27. 2. | 1000 - 1800 h. 28. 2. | 1000 - 1600 h.
vanBaerle Swiss Hygiene s.r.o. | Pernerova 168 | Pardubice 530 02 tel.: +420 466 818 213, fax: +420 466 818 215, gsm: +420 702 204 379 e-mail:
[email protected] | www.vanbaerle.cz
vzdělávání
Jen chtít...
ak se dozvím z televize i z tisku, jaké máme problémy s obsazeností, s průměrnou cenou, a že nevíme, jak dostat hosty do naší „hospody“, a to již prodáváme polední menu za 69 Kč. Položili jsme si otázku, proč to tak je? Tradiční odpovědí je: Nikdo nám nevytváří podmínky pro podnikání (takže již máme nepřítele, na něhož bychom to mohli hodit) a musíme pracovat s personálem, který nic neumí. Navštívil jsem v poslední době 40 restaurací od Chebu až po Luha-
P
čovice a ujišťuji vás, že problém vidím někde jinde. Tam, kde jsem objevil kvalitní vedoucí pracovníky, tam hospody fungují perfektně a je to vidět na první pohled. Stejně tak je hned k poznání, když řízení v místě chybí. Kvalitní vedoucí je to, oč tu běží. Umí-li to, tak nedopustí, aby byl v kuchyni nepořádek a aby se k výrobě používaly suroviny ohrožující zdraví našich hostů. Kdo umí řemeslo a nebojí se lidi řídit, si určitě umí zajistit, aby se v jeho restauraci nekradlo a aby se v ní hosté cítili opravdu jako hosté.
Zároveň by zcela jistě nenabízel produkty své práce za drobné, protože ví, že za tyto peníze není schopen uvařit něco, za co by se nemusel stydět. Pokud vedoucí nebude mít pozitivní přístup ke svému personálu i ke svým hostům a jedinou odpovědí bude, že to nejde, pak jediné, co může udělat je, rozvázat sám se sebou pracovní poměr, protože neumí řemeslo a už vůbec neumí své pracovníky řídit. Zkuste proto raději splnit očekávání svých hostů a uvědomte si, že bez kvalitního řízení nebudete úspěšní. A úspěch je to, co dělá dobrého vedoucího.
TEXT: ING. PAVEL HLINKA / FOTO: ARCHIV
Podívám-li se na televizi, vidím špínu v kuchyni, špatně ošetřované potraviny a personál, který buď nejeví zájem, je líný, anebo to neumí. Přečtu si noviny a dozvím se, jak personál okrádá hosty, jak je úroveň služeb „něco“, co naši pracovníci mnohdy ani nevědí, co vlastně je.
Prokrastinace – odkládání povinností Úvaha nad tématem prokrastinace mě provází již několik let. Přesněji řečeno od doby, kdy jsem začala školit odborné semináře a učit na VŠE. Co přesně je prokrastinace?
T
KURZ KONEC PROKRASTINACE – restart do pracovního procesu Středa, 5. Březen 2014, 09:00 – 13:00
Místo konání: Sekretariát AHR ČR, Revoluční 13, Praha 1 Lektor: Jiřina Jenčková a Gabriela Zmeková Cena/os člen: 2 600 Kč Cena/os nečlen: 4 600 Kč Více informací na
[email protected].
TEXT: ING. JIŘINA JENČKOVÁ
ento termín se dostal do povědomí v loňském roce díky knize Petra Ludwiga – Konec prokrastinace. Přesný český ekvivalent tohoto slova neexistuje. Jedná se o chorobné odkládání povinností, hlavně těch nepříjemných, na pozdější dobu. Prokrastinace není totéž, co lenost! Pohodlný člověk v životě zpravidla nic pořádného neudělá, ale člověk trpící prokrastinací ano, ale až na poslední chvíli, často emocionálně a fyzicky vyčerpaný. Síla vůle nic nezmůže. Jen se roztáčí spirála pocitů marnosti a zvýšení pocitů viny. Hybným kolem je vlastně strach ze selhání, že práce, která vás čeká, bude nepříjemná, nudná, neefektivní. Více se dozvíte na kurzu, který pořádáme ve spolupráci s AHR ČR dne 5. 3. 2014.
Získejte peníze na vzdûlávání a mzdy! Během února a března nabízíme pro mimopražská členská zařízení unikátní možnost kompletního zpracování žádosti o dotace na vzdělávání zdarma. Potřebujete proškolit personál a chcete kurzy na míru? Chcete proplatit mzdy školeného personálu? Chcete kurzy uspořádat přímo ve vašem zařízení? Sepíšeme za vás žádost a ušetříme vám administrativní zátěž! Obraťte se na nás a my vám rádi pomůžeme. V oblasti sepisování žádostí máme mnohaletou praxi a 90% úspěšnost. Nabízíme vám školení z oblasti hotelnictví a gastronomie pod vedením odborníků z praxe, připravujeme na míru i školení zaměřená na měkké dovednosti (komunikace, manažerské schopnosti a dovednosti, etiketa, interkulturální rozdíly atd.). Kromě kompletního poradenství s vámi prodiskutujeme všechny možnosti, navrhneme vhodné řešení a připravíme žádost. V případě zájmu nás kontaktujte na
[email protected].
12
únor 2014
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ, MBA
Neustále pro vás monitorujeme situaci v oblasti nových grantů z důvodu maximálního využívání finančních prostředků z EU ve vašem provozu.
marketing
Marketing na internetu
/1. ãást
Také přemýšlíte, jak získat nové hotelové hosty či zákazníky restaurace? Víte jak na to, aby byla reklama účinná, a jaké jsou moderní metody inzerce?
P
REKLAMA VE VYHLEDÁVÁNÍ To, že lidé na Seznamu a Googlu rádi vyhledávají lokální informace, je zřejmé. Pokud mají hlad, zadají do vyhledávače slova, jako „restaurace Brno Komárov“, „polední menu Praha Holešovice“, „nekuřácká kavárna Třebíč“ nebo prostě „restaurace“. V tuto chvíli přichází vaše šance – můžete zobrazit reklamu, která bude vidět nad výsledky hledání, nebo po pravé straně od nich. Jak vidíte z obrázku níže, pokud zákazník na Seznamu hledá „restaurace Olomouc“, zobrazí se mu několik inzerátů, ale pokud se chce právě najíst, relevantní jsou v podstatě jen 2 z nich – restaurace U Macků a restaurace Academic. Restauratéři tuto možnost propagace zatím stále ještě neznají, proto u některých měst nejsou vůbec žádné relevantní inzeráty, a týká se to překvapivě i měst velkých.
Je zde tedy velká příležitost zobrazit právě váš inzerát tak, že bude dobře vidět. Přitom si lze jen stěží představit cílenější reklamu než tu, kdy vás návštěvník přímo hledá a nachází se ve vaší blízkosti.
REKLAMA NA JINÝCH WEBOVÝCH STRÁNKÁCH Reklamní systémy Seznamu i Googlu umožňují, aby se vaše inzeráty zobrazovaly na mnoha dalších stránkách.
Existují spousty stránek, které píší o restauracích či jídle v souhrnu se zajímavou návštěvností. Na těch se můžete také zobrazovat vaší cílové skupině zákazníků. Tyto kampaně se označují jako obsahové, protože se zobrazují v obsahu jiných stránek. Dostatečné cílení zajistíte nastavením kampaně např. tak, že se bude zobrazovat na stránkách, pojednávajících o restauracích či jídle a pouze lidem, kteří se nacházejí do 3 km od vašeho podniku.
NA GOOGLU JSOU MOŽNOSTI INZERCE MÍSTNÍMI FIRMAMI TAKÉ NEVYUŽITÉ.
INZERÁTY ZOBRAZENÉ NA SEZNAMU PO ZADÁNÍ SOUSLOVÍ „RESTAURACE OLOMOUC“
Pokud chcete zasáhnout mnoho lidí ve vašem okolí najednou, můžete kampaň nastavit na zobrazování lidem, kteří se nacházejí třeba v okruhu do 5 km od vás. V takovém případě se dá kampaň přirovnat k roznosu letáků do schránek, ovšem za mnohem nižší cenu. Jiným typem propagace, tentokrát nesouvisejícím s Googlem či Seznamem, je prezentace na různých webech se seznamy restaurací, které třeba denně publikují jejich polední menu. Zákazníci si tak rychle vyberou, na co mají právě dnes chuť, mohou restaurace hodnotit a tím je doporučit dalším návštěvníkům webu. Prezentace restaurace na takových stránkách bývá zpravidla podmíněna poplatkem provozovateli.
únor 2014
TEXT: VIKTOR ŠEVČÍK
okud se budeme bavit o internetovém marketingu pro restaurace či hotely, určitě vypustíme možnosti zobrazování banneru na hlavní stránce Seznamu nebo na Novinkách.cz a budeme se věnovat reklamě, která bude lépe cílit na naše zákazníky a přinese nám výkon odpovídající investici.
13
gastronomie
Své hosty musíme vyhledávat a oslovovat JAN HORK¯ patří k mladé generaci vynikajících kuchařských osobností. Narodil se v Českých Budějovicích a za svou kariéru pracoval v těch nejlepších pražských hotelech a restauracích. K úspěchům ho motivuje vymýšlení nových kombinací surovin a technologií. V současné době působí jako šéfkuchař Francouzské restaurace v Obecním domě v Praze a zároveň je kapitánem Národního týmu kuchařů a cukrářů ČR. Co jste jedli doma v čase vašeho dětství, kdo vařil? Rodiče byli hodně vytížení, nejvíc pro nás vařila babička, a protože měli hospodářství, tak připravovala dobrá venkovská jídla. Měli jsme rádi zabíjačku, buchty a domácí koláče.
Jakého koníčka jste měl jako malý kluk? Rybařinu, je to pořád můj koníček, i když teď už na to mám míň času. Od malička chytám, pak jsem se dal na muškařinu, v jižních Čechách mám své řeky a svá místa.
Kdy se rozhodovalo o vaší budoucí profesi? Vlastně jsem se rozhodl asi už na základní škole, protože když jsme jezdili na víkend k babičce, tak jsem jí pomáhal s vařením, což mě bavilo a to bylo v šesté, sedmé třídě. Chtěl jsem být kuchařem, žádné jiné varianty jsem neměl, chtěl jsem jít na hotelovou školu.
Jan Hork˘ Narozen 31. 8. 1981 v Českých Budějovicích Vzdělání: středoškolské s maturitou (Škola hotelnictví a gastronomie hotelu International v Praze) Praxe: restaurace Rybí trh, restaurace Flambée, restaurace Červená tabulka, Zlatá Praha v hotelu InterContinental, Francouzská restaurace v Obecním domě v Praze Kapitán Národního týmu kuchařů a cukrářů ČR
Jaké to bylo, když jste v únoru 2002 v Karlových Varech zvítězil v juniorech a stal se kuchařem roku? Je to už jedenáct let, začínal jsem
tehdy a přijal jsem to s nadšením. Byla to pro mě nová zkušenost a byl jsem na to hrdý, myslím, že takové ty první krůčky člověku pomohou ke kariéře.
Když bychom se vrátili k vašim kariérovým stupňům, vy jste tady ve Francouzské restauraci už vlastně podruhé? Pracoval jsem tady tři čtvrtě roku pod panem Králem ještě předtím, než jsem nastoupil do Zlaté Prahy v hotelu InterContinental. Tenkrát mě nenapadlo ani ve snu, že se sem vrátím a budu tu dělat šéfkuchaře. Tady to je krásná restaurace, pan majitel mě podporuje, nechává mi volnou ruku, mohu si tvořit, co chci, co lidem chutná.
14
únor 2014
gastronomie Co specifického jste si z těch různých postů v restauracích odnesl?
Připravoval jste také menu pro prezidenta Baracka Obamu, když byl na návštěvě v Praze. Jaké to bylo? Vědělo se, že přijede do Prahy, ale nikdo nevěděl kam, a kde bude jíst. I ve Zlaté Praze se byla podívat ochranka, ale tam je vše prosklené, takže by to nemohli uhlídat. Dva dny předem jsme se dozvěděli, že budeme pro něj a pro dalších dvanáct prezidentů připravovat večeři na velvyslanectví v Dejvicích. Líbil se jim můj návrh menu, nesměli jsme o tom dva dny mluvit, odposlouchávali nám telefony, docela náročná logistika. Pak jsme museli opustit residenci, všechno nám prohledali a teprve potom jsme se mohli vrátit do kuchyně, a tam pod dohledem osobní kuchařky prezidenta, sympatické černošky a ještě jednoho kuchaře a ochranky jsme vařili. Byl to velký zážitek, dodneška mám ještě to moje menu podepsané od Obamy.
Vím, že máte rád rychlá auta… To je moje druhá vášeň vedle muškaření. Měl jsem jedno přes léto, to jsem teď prodal a na zimu mám
Za těch několik měsíců, co jste teď ve Francouzské restauraci, jste si už našel dobré dodavatele surovin? Které jsem znal z minula a dostával od nich dobré věci, tak jsem si nechal. Jsou to lidé, které taky ten obor baví, někteří jsou někde na trhu a zavolají mi, že tam mají to a to ve špičkové kvalitě, ale že je to dražší. Tady je ta výhoda oproti hotelu, že tady mohu brát i dražší věci.
veterána – staré BMW z roku 1973. Jezdím s tím na ryby a s přítelkyní na chalupu u Tábora, kde doufám budeme někdy v budoucnu bydlet. Je to pohodička, člověk si připadá jako v jiné době, i když to jede sedmdesát za hodinu.
Kdy jste se stal kapitánem týmu kuchařů? Už je to šest let, když jsem nastoupil do hotelu InterContinental ještě za Tomáše Konopky. Díky Národnímu týmu jsem se podíval do světa, jezdili jsme nejen na soutěže, ale i na různá soustředění, 14 dnů jsme vařili českou kuchyni v budově OSN v New Yorku, před rokem jsme byli v Indii.
Ve Francouzské restauraci bývá asi víc hostů ze zahraničí? Přes poledne ne, to je tu víc Čechů. Chodím a hostům suroviny ukazuji, to je sem táhne. Pořád musím sledovat nové nabídky surovin.
Patříte k členům AHR, kteří svou kvalitou služeb dělají asociaci dobré jméno... Ano, loni jsme vařili na jejich výroční valné hromadě v Hradci Králové. Účastníme se i různých roadshow, času je málo, radši bych šel na ty ryby, ale v létě mě oslovila Česká hospodářská komora, abych se podílel na projektu pro školy, to mě nadchlo – hotelové školy ve Slaném a v Poděbradech, budu tam mít dvě přednášky o kariéře a jedno vaření s nimi, abych jim ukázal, jak to dělám.
Vlastně i vy sám se pořád učíte… To jinak nejde, knihy, internet a hlavně se učím od dodavatelů, znát nové suroviny, pořád se snažím něco vymýšlet, neustále to trénovat kolem dokola.
Jak se podle vás bude rozvíjet stravování? Teď je ta doba pozitivní, vede to k lepšímu, dostávají se sem dobré suroviny a záleží na kuchařích, aby neusnuli na vavřínech. Lidé budou do restaurací chodit pořád a my je musíme vyhledávat a oslovovat. Je to běh na dlouhou trať.
únor 2014
TEXT: PhDr. JAROSLAV HOLOUBEK / FOTO: AUTOR A ARCHIV J. HRUBÉHO
V každé restauraci to něco bylo, například ve Flambée na Starém Městě Pražském, byli známí a dobří šéfkuchaři, a ti mi dali motivaci do budoucna. Vařili tam Jan Pýcha, Dušan Jakubec, lidé, ke kterým jsem vzhlížel. Měl jsem štěstí, že jsem se k nim dostal do na praxi. Kdybych nastoupil někam do školní jídelny, asi by mě to tolik nebavilo, ale tohle mi dalo náboj, znovu jsem se ujistil, že to chci dělat a že chci směřovat výš. V InterContinentalu to byla pro mě nová zkušenost, do té doby jsem dělal v restauracích a tohle byla hotelová restaurace Zlatá Praha, něco jiného. Tam se to točí kolem hotelu, hodně mi to dalo, zejména hotelové standardy, někdo na to nadává, a já musím říct, že dodneška z toho čerpám. Standardy jsou dané tou světovou společností a ověřené dlouholetou praxí. V hotelové restauraci jsem neměl tak volnou ruku, tady je to o něčem jiném, tady se mohu z toho řetězu utrhnout a udělat hostům to, co chci.
Líbila se mi Asie, to je mekka dobrých surovin, pracovali jsme v pětihvězdičkovém hotelu Hyatt v Hongkongu, jsou tam rozmanité suroviny na tržištích, to mě hodně oslovilo. Suroviny a technologie zpracování jsou nejdůležitější.
15
legislativa
Úprava stanov a spoleãensk˘ch smluv spoleãností v datech d 1. 1. 2014 – se ruší všechna ujednání stanov a společenských smluv existujících společností, která jsou v rozporu s donucovacími ustanoveními zákona o obchodních korporacích a nového občanského zákoníku. Do 1. 7. 2014 – je nutné doručit příslušné úpravy do sbírky listin. Nedojde-li k souladu do 1. 7. 2014, rejstříkový soud společnost vyzve k nápravě a stanoví pro doložení listin dodatečnou přiměřenou lhůtu. Uplyne-li dodatečná lhůta, soud na návrh rejstříkového soudu nebo osoby, která má na tom právní zájem, zruší obchodní společnost a nařídí její likvidaci. Pokud nebudou smlouvy o výkonu funkce upraveny do 1. 7. 2014 výkon funkce člena orgánu se stane bezplatným. Do 1. 1. 2016 - Společnosti založené podle obchodního zákoníku se mohou do 1. 1. 2016 rozhodnout pro přechod k předpisům nového občanského
O
zákoníku a zákona o obchodních korporacích. To je možné jednorázovou změnou společenské smlouvy nebo stanov, tím se oprostí společnost od starého obchodního zákoníku a nebude docházet ke sporným situacím jakou úpravu v praxi použít. Již nyní ovšem není jisté, zda toto datum určené zákonem o obchodních korporacích bude skutečně závazné. Při jednorázovém přechodu společnosti a změně stanov a společenských smluv je potřeba dát si pozor na situace, kdy obchodním zákoníkem bylo pravidlo pevně dáno, a tudíž nebylo nutné takové pravidlo výslovně uvádět ve stanovách/společenské smlouvě. V případě, že i nadále po úpravě bude chtít společnost toto pravidlo používat, tak to bude možné jen při výslovném zapsání pravidla do stanov/společenské smlouvy. Samozřejmě musí být dodržena obecná zásada, že takové ujednání ve stanovách/společenské smlouvě nesmí být
v rozporu s donucovacími ustanoveními zákona o obchodních korporacích a nového občanského zákoníku. Do 2. 1. 2016 – Do dvou let od nabytí účinnosti zákona je nutné přizpůsobit název právnické osoby požadavkům nového občanského zákoníku. Název společnosti nebude potřeba změnit, pokud pro to budou důležité důvody, zejména užívá-li společnost svůj název dlouhodobě, a je-li pro ni tak příznačný, že jeho zaměnitelnost nebo klamavost nelze rozumně předpokládat. Do 2. 1. 2017 – Bývalá sdružení podle zákona 83/1990 Sb., o občanských sdruženích, nově spolky, jsou povinné uvést vnitřní předpisy do souladu s požadavky ve lhůtě tří let.
TEXT: MGR. MARTIN HOLUB, PETRA JIROUŠKOVÁ / FOTO: ARCHIV
Níže uvádíme přehled chronologicky řazených právních úprav souvisejících s nutnými úpravami stanov a smluv nejen firemních společností.
Povinná elektronická podání daÀové správû v roce 2014
ovinnost se netýká pouze fyzické osoby, pokud její obrat za nejvýše bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců nepřesáhne 6 000 000 Kč; pokud fyzická osoba překročí tento obrat, vzniká jí povinnost činit elektronické podání daňových přiznání za zdaňovací období následující po zdaňovacím období, v němž došlo k překročení obratu, a trvá nejméně po dobu
P
16
únor 2014
6 kalendářních měsíců. Dále takto není povinna postupovat fyzická osoba, pokud nemá zákonem stanovenou povinnost činit podání elektronicky, jedná se např. o fyzickou osobu, která nedosahuje obratu 6 000 000 Kč, ale podává souhrnné hlášení z titulu poskytování služeb osobě registrované k dani v jiném členském státě nebo podává elektronicky výpis z evidence při použití režimu přenesení daňové povinnosti. I tato fyzická osoba má
povinnost činit elektronické podání. Daňová přiznání, hlášení nebo vyúčtování může daňový subjekt vypracovat a odeslat v elektronické formě z tzv. Daňového portálu a nemusí mít uznávaný elektronický podpis. Po odeslání daňového přiznání na Daňovém portálu postačí vytisknout tzv. e-tiskopis, který je vygenerován, poplatník je vlastnoručně podepíše a podá platně ve lhůtě do 5 dnů ode dne, kdy přiznání elektronicky odeslal (včetně možnosti podání 5. den lhůty formou poštovní zásilky).
TEXT: MGR. ING. MILOSLAV HNÁTEK, WWW.DANOVETIPY.CZ
Od roku 2014 je v souladu s ustanovením § 101a zákona o DPH povinnost plátce daně podávat daňová přiznání a hlášení elektronicky. Plátce takto postupuje od daňového přiznání podávaného od 1. 1. 2014, tedy včetně přiznání za prosinec 2013 nebo 4. čtvrtletí 2013.
z regionů
AKTUÁLNÍ ZPRÁVY do e-mailu nebo SMS vybírejte v NewsMarketu ČTK!
První zasedání karlovarské krajské sekce AHR se konalo 29. 1. 2014 v prostorách Grandhotelu Pupp. Hlavními body jednání bylo zhodnocení sezony 2013 z pohledu vývoje obsazenosti hotelů a celkového obratu. Většina zástupců se shodla na mírném poklesu obsazenosti za rok 2013, ale vyšší průměrné ceně pokojů. Celkově byla sezona hodnocená jako velmi dobrá. Velké poklesy obsazenosti byly zaznamenány zejména v měsících červen a červenec. Příčina poklesu byla způsobena mimo jiné také negativní image a reklamou zejména na ruském trhu v souvislosti s povodněmi, které však region a město Karlovy Vary nijak nezasáhly. Dalším z bodů jednání bylo představení projektu společnosti „Ask now“, která se zabývá dotazníkovým šetřením spokojenosti klientů. V rámci setkání se diskutovalo také na téma marketingových aktivit města a kraje pro rok 2014, zejména jejich účasti na veletrzích cestovního ruchu. Na další schůzku byli pozváni zástupci města a kraje, aby informovali o podpoře a rozvoji cestovního ruchu během následujícího roku.
Headliny jsou krátké, výstižné zprávy zachycující hlavní sdělení z každé zpravodajské události. Jsou to ty nejrychlejší zprávy ČTK odesílané bezprostředně po události či dokonce ještě v jejím průběhu. Systém NewsMarket ČTK je distribuuje ve stejném okamžiku, kdy vyjdou v agenturním zpravodajském servisu, takže kdo si je objedná, dostává informace ČTK mezi prvními. Služby NewsMarketu ČTK se hradí pomocí předplaceného kreditu. Cena je vstřícná: 1 Kč za headline odeslaný e-mailem, 2 Kč za SMS (kvůli úhradě nákladů mobilních operátorů). Kredit lze zaplatit kartou, bankovním převodem nebo prémiovou SMS. Aby si mohl každý své nastavení vyladit, dostává při registraci zdarma deset volných jednotek.
NewsMarket ČTK je určen pro osobní informaci jednotlivců. Komerční využívání této služby, stejně jako redistribuci headlinů ČTK zapovídá. Firmám a institucím ale nabízí podobné individuální služby s daleko podrobnějším a cílenějším výběrem headlinů, případně i obšírnějších zpráv. Stačí se obrátit na obchodní oddělení ČTK
[email protected].
PRVNÍ LETOŠNÍ SETKÁNÍ ÚSTECKÉ SEKCE Ústecká sekce AHR ČR se sešla 23. ledna v hotelu Prince de Ligne v Teplicích, a to díky vstřícnému přístupu a pomoci jeho ředitele Petra Brandla. „Sněhová kalamita ve výši 3cm“ neumožnila příjezd několika zájemců z odlehlých míst, přestože předtím svoji účast potvrdili. Nemohu se smířit s opakující se nízkou návštěvností v počtu maximálně deseti lidí. Cítím z tohoto stavu rozhořčení a úbytek elánu něco pro své kolegy dělat, když z jejich strany vnímám apatii. Z průzkumu potřeb našich členů provedeného sekretariátem AHR ČR v loňském roce například vyplývá, že 70 % respondentů si přeje další vzdělávání. Jak si však mám vysvětlit, že v Ústeckém kraji nejsme schopni alespoň minimálním počtem posluchačů obsadit ani jediný kurz pořádaný AHR ČR pro své členy, který je navíc nabízen bezplatně?! Ze zkušeností vím, že téměř v každém z větších měst našeho kraje se jednání krajské sekce chce ochotně zúčastnit někdo z vedení města, vyslechnout si potřeby podnikatelů působících v ubytovacích službách a gastronomii a zhodnotit je jiným úhlem pohledu, než jen ze své kanceláře. Musím si klást otázku: „Mohu si dovolit někoho pozvat a nestydět se při tak nízkém počtu účastníků? Ano, lednové setkání asi nejen ve mně vyvolalo rozpaky. Přesto chci upřímně poděkovat těm, kteří přišli a projevili tak zájem o další činnost Krajské sekce Ústeckého kraje a její aktivity. Mé poděkování patří kolektivu Hotelu Prince de Ligne za poskytnutí příjemného prostředí i cateringových služeb. Na závěr si musím postesknout a nedá mi to, abych nepoložil klasickou otázku: „Quo vadis AHR v regionech?“
TEXT: MILAN NEMRAVA
Jednoduše si na www.newsmarket.cz předem nastaví kritéria (téma, míra důležitosti, jméno, název, sportovní disciplína apod.) a zvolí, zda chce zprávy dostávat e-mailem nebo jako SMS. A pak mu začnou chodit stručné texty do 150 znaků, tzv. headliny, které odpovídají jeho zvolenému zadání. Číst si je může na mobilu, tabletu nebo počítači. Výhodou je, že dostane jen to, co chce, a že se dozví to nejdůležitější.
INZERCE
PŘEHLED O DĚNÍ V OBORU, PŘEVRATNÉ ZPRÁVY A NOVINKY POSKYTUJE NOVÁ SLUŽBA NEWSMARKET ČTK. JDE O PRVNÍ ZPRAVODAJSKOU SAMOOBSLUHU, V NÍŽ SI KAŽDÝ MŮŽE VYBRAT INFORMACE, KTERÉ POTŘEBUJE NEBO KTERÉ HO ZAJÍMAJÍ.
TEXT: ANDREA PFEFFER –FERKLOVÁ
KARLOVARSKÁ SEKCE NEZAHÁLÍ...
POZVEDNOUT ÚROVEŇ RESTAURACE Jak na to, jsme se zeptali odborníka na systémovou gastronomii Petra Vopátka. Jste špičkový odborník na gastronomii. V čem můžete restauratérům pomoci? Smyslem je pozvednout úroveň konkrétního gastronomického zařízení. Pokud mě někdo osloví, že potřebuje poradit, začnu mystery shoppingem. Ten považuji za start změny. Obvykle to totiž funguje tak, že pomoc mystery shoppingem končí – zjistí se, kde jsou problémy z pohledu zákazníka. Ale podstatné je přijít na to, jak je odstranit!
VELKÁ CENA NA VELETRHU REGIONTOUR 2014 OPĚT PRO LÁZNĚ LUHAČOVICE
PRVNÍ ŠKOLA ZÍSKALA CENU SPOKOJENÝ ZÁKAZNÍK Spokojený zákazník je tou nejlepší vizitkou každé firmy či instituce. Spokojený zákazník je také ocenění, které každoročně uděluje Sdružení českých spotřebitelů. V roce 2013 doputoval do Jihomoravského kraje k dvanácti právním subjektům, mezi nimiž figuruje SOU a SOŠ SČMSD, Znojmo. SOU a SOŠ SČMSD v Přímětické ulici ve Znojmě se stala první školou, která se v dvanáctileté historii udělování cen může oceněním pyšnit, a zařadila se tak mezi nejúspěšnější podnikatele. Udělování cen se konalo 30. ledna na Krajském úřadě Jihomoravského kraje pod záštitou a s finanční podporou hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Michala Haška, který ceny také osobně předával. Seznam oceněných subjektů projednala a schválila Odborná komise pro ochranu spotřebitele Jihomoravského kraje, jejímž cílem je trvalé zlepšování služeb a zviditelňování firem s nadstandardním přístupem ke spotřebiteli. V případě SOU a SOŠ SČMSD komise ocenila zejména poskytování kadeřnických, kosmetických a stravovacích služeb. Veřejnost si už dávno našla cestu do školní kosmetické a kadeřnické provozovny i do školní restaurace, kde ji čeká příjemné prostředí, příznivé ceny a osobitý přístup. Žákyně oborů kosmetika a kadeřnice navíc pečují o seniory v domě s pečovatelskou službou, v domovech důchodců a o dlouhodobě nemocné.
OMLUVA Omlouváme se čtenářům, že jsme v prosincovém čísle zaměnili u poděkování partnerům Nadace AHR ČR logo hotelu hotel BW Premier Majestic Plaza. Omlouváme se a přikládáme správné logo.
Jak poradenství probíhá?
INZERCE
Lázně Luhačovice, a. s. a Léčebné lázně Jáchymov, a. s., opět uspěly v soutěži Velká cena cestovního ruchu 2013/14 získáním prvních dvou míst v kategorii nejlepší lázeňský a wellnes balíček. Soutěž je vyhlašována vydavatelstvím C.O. T. Média a Veletrhy Brno, v rámci veletrhů REGIONTOUR / GO. Cílem soutěže je zviditelnění výjimečných a vysoce kvalitních počinů v oblasti cestovního ruchu a upozornění na atraktivní novinky. Výkonný ředitel akciové společnosti Jiří Dědek převzal Cenu za vítězný produkt s názvem „Aktivní dovolená v Luhačovicích“ se slovy: „Jak již název napovídá, vítězný produkt si klade za cíl nabídnout spojení lázeňského relaxačního programu se sportovními a kulturními aktivitami, doplněné o poznávání okolí. Produkt bude přínosný nejen pro naši společnost, ale i pro řadu dalších subjektů cestovního ruchu ze Zlínského kraje. Program jistě osloví turisty, cyklisty nebo třeba milovníky vážné hudby a divadla. Všem mají Luhačovice co nabídnout. Každý host naší společnosti rovněž obdrží jako bonus naši klientskou kartu, se kterou může čerpat slevy nejen v našich zařízeních, ale i v mnoha místních obchodech nebo galerii.“ AHR ČR svému členovi Lázním Luhačovice a. s. k tomuto ocenění gratuluje a přeje mnoho dalších úspěchů na cestě za svými klienty.
První, co udělám po mystery shoppingu je, že společně s majitelem jdeme zmapovat trh v okolí, konkurenci. A on na vlastní oči vidí, že jsou ty hospody stejné, že nemají styl, nabízejí od všeho něco. Mým cílem je vysvětlit mu, že nemá význam chtít se zavděčit všem hostům, ale udělat si styl, vizi a vymyslet osobitý, jedinečný a neopakovatelný koncept, kterého se bude držet a nebude z něj vybočovat. Pak mě pochopitelně zajímají čísla, obrat, zisky...
Zkušenosti Petra Vopátka v gastronomii Manažerské a organizační zkušenosti získal v NordSee Restaurantu, francouzské restauraci Ces’t La Vie na Kampě. V restauraci Nota Bene koncipoval a realizoval nastavení systému obsluhy, jež vyhrála v roce 2012 prestižní soutěž Czech Bar Awards. Obsluhoval světoznámou zpěvačku Madonnu při jejím koncertním vystoupení v Praze. Ve francouzské restauraci Ces’t La Vie v Praze na Kampě mu byla svěřena péče o herce Wesley Snipese. Již několik let se věnuje poradenství a přednášení. V příštím roce bude vydávat knižní publikaci Slasti a strasti českého pohostinství. Nyní pracuje jako konzultant v týmu společnosti AWIS Pokladny, www.awisglobal.cz.
odpovědné podnikání
Odpovûdné podnikání jako byznysov˘ pfiístup Odpovědné podnikání, nazývané také Společenská odpovědnost firem či anglickou zkratkou CSR, je způsob podnikání, který jde nad rámec zákonných a etických očekávání. dpovědnost bývá někdy vnímána jako charita či dárcovství, koncept společenské odpovědnosti je však daleko širší. Neznamená pouhé vynakládání velkých finančních prostředků na charitativní projekty, opatření na ochranu životního prostředí nebo programy pro zaměstnance. Smyslem společenské odpovědnosti je, aby nejen společnost, ale i firma, měla z tohoto přístupu a aktivit prospěch. Tím mohou být finanční úspory, udržení si stávajících či přilákání nových zákazníků, loajalita a nízká fluktuace zaměstnanců, publicita a další. U mnoha firem je již společenská odpovědnost pevně spjata s byznys strategií firmy a má jasné ekonomické motivy i přínosy. Možné je to i v oboru hotelnictví a gastronomie. Jednou z oblastí, kde je odpovědnost jistě na místě, je kvalita potravin, zdraví hostů a vstřícnost k lidem se zdravotním omezením či alternativním životním stylem. Sto tisíc celiaků či stále přibývající počet vegetariánů a veganů jsou také potenciálními zákazníky vašeho hotelu či restau-
O
PRO AHR ČR VYDÁVÁ Cortina Park, s.r.o. Bakalářská 23, 108 00 Praha 10 www.gastroahotel.cz REDAKČNÍ RADA: ŠÉFREDAKTOR: PhDr. Milan Rambousek,
[email protected] ČLENOVÉ: Ing. Michaela Šulcová, Ing. Klára Zachariášová, Ing. Alžběta Cedidlová, Ing. Václav Stárek, PhDr. Jiří Kolečko, PhDr. Jaroslav Holoubek, Kateřina Sobotková, Ing. Petr Skála, PhDr. Oldřich Vejvoda
20
únor 2014
race. Velkým trendem je v dnešní době zdravý životní styl a používání lokálních farmářských surovin. Zákazníci se čím dál víc zajímají o původ a kvalitu jídla, které dostanou.
OREA HOTEL SANTON Od roku 2010 spoluorganizujeme farmářské trhy v Brně. Filozofií tohoto projektu bylo naučit se znovu nakupovat místní produkty přímo od těch, kteří je sami vyrobili. Produkty, které jsou z důvěryhodného zdroje, například od člověka, jehož osobně známe nebo obilí na výrobu chleba vypěstované na polích kolem nás. Orea Hotel Santon podporuje také projekty zdravé gastronomie. Hoteloví hosté si stále více uvědomují, že je důležité, aby jídlo zaručovalo kvalitu, nikoliv kvantitu. Kvalitu požadují a také se díky ní do hotelu vrací.
Hotel pořádá Festival zdraví a pohody, jenž je organizován řediteli firem a lidmi z byznysu jako dobrovolná aktivita. Vznikl jako výsledek spolupráce lidí, kteří se nadchli společnou vizí udělat něco, co posune jejich společný životní prostor o kousek dál. Festival se jeví ve výsledku jako prospěšný pro všechny, kteří Festival organizovali i pro firmy, pro něž pracují, potažmo pro celou společnost. Festivalu se účastní kolem 15 000 lidí, kteří se díky němu dozvědí i o našem hotelu. Orea Hotel Santon získal za svůj odpovědný přístup cenu TOP Odpovědný hotel a restaurace 2012, kterou již třetím rokem vyhlašuje Byznys pro společnost ve spolupráci s AHR ČR. Tipy a příklady z praxe v oblasti odpovědného podnikání naleznete na www.odpovednyhotelarestaurace.cz.
V˘zva
Napište nám o tom, co děláte pro životní a pracovní prostředí. Rádi budeme informovat o vašich aktivitách pro děti, zaměstnance či charitativní činnosti. Kontakt:
[email protected]
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE: Miluše Hlaváčková, Bc. Klára Hájková, Zuzana Švecová, Ing. Zdeněk Klingora
Mediální partneři AHR
INZERCE: Diana Marková,
[email protected] DESIGN: Lenka Chybová ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČESKÉ REPUBLIKY o.s. Revoluční 13, 110 00 Praha 1 T: +420 236 042 320, F: +420 236 042 319 E:
[email protected] www.ahrcr.cz
Vydavatel neodpovídá za věcný obsah inzerátů MK ČR E 17303
www.vinodelikatesy.cz
17. mezinárodní veletrh pro gastronomii
23.–25. 4. 2014 VýstavištÏ Praha Holešovice – Æeská republika DennÏ pro odborníky 11 – 14, pro veâejnost 14 – 20 Partneâi projektu
Šunky k vínu
Inzerce VD 2014 A4 zdroj.indd 1
Sklo nejen pro víno
24.1.2014 10:16:09
IVOB_GolemuvSem_ahr0214:Sestava 1
17.2.2014
18:30
Stránka 1