Forum score kaarten over het schooljaar 2012-2013 De Bukehof – Voorgesprek schooljaar 2012- 2013 Algemene aanwijzingen: In principe moet de school alle informatie die verstrekt wordt met concrete stukken kunnen onderbouwen. Beantwoordt de school een vraag met ‘ja’, dan kan zij dat in principe ook laten zien. Beantwoordt een school een vraag met ‘nee’, dan volgt altijd een nadere analyse van de directeur. Als de school afwijkt van de Barlake norm en/of van de eigen norm, dan geeft de directeur altijd een analyse. Afhankelijk van deze analyse volgen verbetermaatregelen. Voldoet de school wel aan de norm, maar is een en ander niet effectief, dan volgt ook een nadere analyse. De gegevens hebben betrekking op één schooljaar. Er worden drie soorten data onderscheiden: Data m.b.t. externe gegevens. Deze gegevens zijn in principe niet door de school te beïnvloeden. De school dient hierop wel te anticiperen. (b.v. het aantal allochtone leerlingen in de wijk) Data m.b.t. processen. Deze gegevens bieden inzicht in of en zo ja op welke wijze de school het onderwijs organiseert. (b.v. de school werkt aantoonbaar aan de hand van een pestprotocol) Data m.b.t. resultaten. Mede als gevolg van de inspanningen van de school behalen kinderen bepaalde scores op toetsen, is het verzuimpercentage laag, doen de leerlingen het goed in het vo, zijn ouders tevreden.
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 1
Het Kwaliteitsforum bespreekt de rapportage eenmaal per jaar volgens het onderstaande bespreekschema: Invulmoment van alle kaarten Eerste bespreekmoment:
Juni 2013
Tweede bespreekmoment
Medio oktober 2013 Toezeggingen directeur.
Juni 2013 : uitgesteld naar oktober 2013 Formuleren eerste concept mening forum en verwachtingen van forum van de directeur.
Rapportage naar algemeen November 2013 directeur Reactie algemeen directeur Januari 2014
Ronde tafel conferentie: Rapportage door algemeen Januari 2014 directeur naar bestuur Derde bespreekmoment bespreken voortgang verbetermaatregelen reactie algemeen directeur actieplan school > statistische voortgang.
(n.b. Per jaar wordt tijdschema geactualiseerd, waarbij rekening wordt gehouden met schoolvakanties e.d.) De score kaarten kennen drie stadia: 1. De directeur stelt de kaart, inclusief analyse en verbetermaatregelen vast. status: Door directie vastgesteld Sla het document op: Forumscore kaarten (schooljaar) (naam school) Door directie vastgesteld 2. Het forum geeft haar mening en formuleert haar verwachtingen naar de directeur. status: Mening forum Sla het document op: Forumscore kaarten (schooljaar) (naam school) Mening forum 3. De directeur formuleert zijn toezeggingen. status:Definitieve kaart Sla het document op: Forumscore kaarten (schooljaar) (naam school) Definitieve kaart Invul aanwijzingen: De directeur vult alle vakken met een rode markering in. (n.b. de button ‘weergeven/verbergen’ moet aan staan) Het forum de vakken met een groene markering. M.b.v. de tab knop komt u automatisch in het volgende invulscherm.
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 2
Kaart: Naam school Invul moment
Algemeen De Bukehof Oudenbosch Oktober 2013
Schooljaar Bespreekmoment
Rapportage van de directeur Datum over toezeggingen vorig schooljaar Nabellen van ouders – De school kent inmiddels een strakker geleid en gevolgd protocol
2012-2013 Oktober 2013 januari 2013 – oktober 2013
De tussentijdse controle van de oudergegevens(telefoonnummers, e.d.) is beter geregeld
Bestrating schoolpleinen: Met name het Bukeplein is gevaarlijk: oktober 22013 moet dit in orde zijn
Strooibeleid winter 2013 – 2014: De school is hierop beter voorbereid dan in de winter van 2012-2013.
Gebruikersvergunning:: verleend
De schoolbel van het Jos Dekkersplein: Deze is nog regelmatig verkouden! Een tussen tijds herstel helpt, maar bij vochtige weersomstandigheden treedt de ‘infectie ‘gauw op.
Instructie oudergroep begeleiding computerlessen: De lessen van enkele groepen zijn reeds gestart, daar is de instructie goed verlopen.
Leerkrachten met koffie op het schoolplein: De school kent ‘notoire overtreders’. We spreken elkaar hierop aan.
Afsluitprotocol schoolhekjes: Geregeld met behulp van een externe afsluiter.
Formatieplan: De school kent een goed formatieplan
Rubberen tegels: onder de speeltoestellen op het Bukeplein: Geregeld.
Analyse directeur: Aan de meeste gesprekspunten is voldaan.
Datum:
Oktober 2013
Verbeter suggesties directeur: Datum: juni 2013 Het is van belang dat de school op de hoogte blijft van zaken die door ouders worden gemeld. In de schoolgids 2013 – 2014 geeft de school het belang aan van een alerte oudergroep en een goed communicatiebeleid. Intern is hier in studiedagen veel aandacht aan besteed. Hopelijk met goede resultaten. De school kijkt terug op een pittig schooljaar. Goede leerresultaten, een goed verloop dat wel, maar toch ook behoorlijk wat ‘planschade ‘in groep 8, waar het schooljaar er een van ups-and-downs was..
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 3
Kaart:
0 Naam school Invul moment
Data: 1a
Leerling-gegevens De Bukehof Juni 2013
Abs.
Data: 1b
2011-2012 Oktober 2013
Gewichten van leerlingen oude regeling: Zie Leerlinggewichten 2806-2013 Kinderen die op 1-10-2011 12 jaar of ouder zijn.
Gewicht Aantal
Schooljaar Bespreekmoment
%
Abs.
0 0
%
Abs.
0,25
#####
0
%
Abs.
0,4
#DEEL/0!
0
%
Abs.
0,7
#####
0
Extern %
Totaal
Gewicht
#####
0
0
0,9
#DEEL/0!
0
Gewichten van leerlingen nieuwe regeling
Extern
Kinderen die op 1-10-2011 4, 5, 6, 7, 8, 9 , 10 of 11 jaar zijn. Abs. Gewicht Aantal
%
Abs.
0 0
#####
%
Abs.
0,3 0
#DEEL/0!
%
Totaal
Gewicht
0
0
0
0
1,2 0
##### Totaal oude en nieuwe regeling
(percentage van totaal werkelijk aantal leerlingen) Data: 2 Groep Aantal %
Aantal leerlingen verdeeld over de groepen datum28-06-2013 1 2 3 4 5 36 34 27 24 30 15,58% 14,72% 11,69% 10,39% 12,99%
Resultaat 6 21 9,09%
7 33 14,29%
8 26 11,26%
(percentage van totaal werkelijk aantal leerlingen) Barlake norm: Vastgesteld d.d. Data 1:Bij stijging of daling schoolgewicht van meer dan 5 punten ten opzichte vorig schooljaar maakt de school een analyse.
Mei 2011
Data 2:De school heeft gelijk of meer aantal leerlingen conform prognose gemeente. School norm: De school voldoet aan beide normeringen..
Vastgesteld d.d.
Rapportage van de directeur Datum Juni 2013 over toezeggingen vorig schooljaar De school blijft formatie-technisch gezien gelijk. Gelukkig. Volgend schooljaar zal de school een kleine daling van de formatie kennen. De aanwas loopt terug en demografisch daalt het aantal potentiële leerlingen. De directeur heeft een koersplan geschreven met diverse ontwikkelingen en de kansen van de school in deze vernieuwingen. Het schoolteam heeft niet een unanieme mening over de ‘koers ‘die we willen gaan. Analyse directeur: Datum: Juni 2013 De school zit tussen twee scholen met een ‘groeiprofiel ‘ in. Het keuzeveld voor de ouders is verbreed, de ouder is tevens bereid meer scholen langs te gaan en een mogelijke keuzeproces kent relatief meer onderwijskundige verdieping. De demografische cijfers laten al enige jaren een daling van het aantal geborenen zien.
Verbeter suggesties directeur: Datum: Juni 2013 Die blijven dezelfde: Gaan voor elke leerling: Knokken voor ontwikkeling en resultaat op individueel én op groepsniveau Formatief heeft de stichting last van krimp door dalende leerlingaantallen, dit heeft gevolgen voor alle scholen. De school moet zich (blijven) profileren, zich ontwikkelen en een duidelijke koers varen in de onderwijsvernieuwingen die ons te wachten staan.
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 4
Totaal 231
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Leerlingen naar leeftijd, geslacht en gewicht volgens de nieuwe gewichtenregeling (28-06-2013)
Geen J 3 jaar 0 4 jaar 8 5 jaar 6 6 jaar 11 7 jaar 10 8 jaar 7 9 jaar 9 10 jaar 10 11 jaar 11 12 jaar 5 13 jaar 1 14 jaar en ouder 0 Totaal 78
M 0 8 13 9 11 9 15 5 16 9 0 0 95
0,30 1,20 J M J M Totaal 0 0 00 0 2 0 3 4 25 1 1 3 1 25 1 3 0 3 27 3 3 0 1 28 1 1 1 1 20 3 3 1 1 32 3 0 1 3 22 1 1 0 2 31 1 3 0 1 19 0 1 00 2 0 0 00 0 16 16 9 17231
Samenvatting Totaal aantal leerlingen 231 Totaal aantal met BRON status OK230 Aantal leerlingen NNCA-NOAT 28
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 5
Kaart:
1
Naam school Invul moment
Vertrek van school Sommige directeuren geven hier een analyse van het afgelopen jaar en komen terug op toezeggingen voorgaande jaar. De Bukehof Schooljaar 2012-2013 Juni 2013 Bespreekmoment Oktober 2013
Data:
1 Vertrek van school niet vanwege verhuizing Resultaat verhuizing en/of s(ba)o verwijzing Groep 1 2 3 4 5 6 7 8 Totaal Gem. Aantal 2 2 0 0 0 1 1 0 6 2,60% Totaal aantal leerlingen op teldatum 231 Aantal leerlingen groep 7: Aantal leerlingen vanuit groep 7 richting v.o.:
33 0
D (percentage van totaal werkelijk aantal leerlingen) Barlake norm: Vastgesteld d.d. Mei 2011 Minder of gelijk aan het beredeneerde gemiddelde percentage wisselingen van alle Barlake scholen Dit is 0,2 % School norm: De school voldoet aan de norm
Vastgesteld d.d.
Rapportage van de directeur Datum Juni 2013 over toezeggingen vorig schooljaar De school kent een tweetal verwijzingen naar het SO / SBO. In het begin van het schooljaar verhuisden daarnaast zes leerlingen, een behoorlijke aderlating. Analyse directeur: Datum: juni 2013 Er gaan geen kinderen weg op ‘onderwijskundige motieven / gronden ‘ of uit onvrede met de lijn die de school vormt op pedagogisch – didaktisch vlak. Wel hebben we ervaren dat veel ouders over dit pedagogische vlak willen spraten, de school beter willen kennen en verkennen. Verbeter suggesties directeur: Datum: Juni 2013 Het vertrek van leerlingen, buiten verhuizingen en echte verwijzingen, kan te maken hebben met verschillende factoren. Deze factoren ( o.a. onvrede met het beleid, klachten, geen passende onderwijskundige oplossingen voor leer – en ontwikkelingsvraagstukken) mogen niet voorkomen. In de huidige schoolstructuur en in de schoolplanperiodes na 2006 kende de school amper leerlingen , die uit onvrede zijn ‘vertrokken ‘. Erg fijn. Feit is wel dat ook andere scholen zich profileren op een manier die we zelf ook hebben benut. Ouders wachten langer met het maken van een keuze, die verdieping is goed, maar de kans dat onze school ‘meteen als school in beeld is, is iets kleiner geworden. Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 6
Kaart:
2
Naam school Invul moment Data:
1
Schoolprestaties m.b.t. lezen, taal en rekenen Schoolprestaties gemeten met Cito eindtoets / entreetoets / LVS. De trend in deze cijfers bespreken. De Bukehof Schooljaar November / december 2012 Bespreekmoment
Schoolprestaties m.b.t. Lezen, taal en rekenen
Extern
2012-2013 Oktober 2013 Proces
De school komt in aanmerking voor aanvullend of verscherpt toezicht door de Onderwijsinspectie. Indien ‘Ja’ hieronder aangeven wat toezicht inhoudt en reden aangeven waarom. Datum laatste inspectierapport: Bestuursniveau: Juni 2013
Resultaat Ja Nee X
Barlake norm: Vastgesteld d.d. Mei 2011 De school scoorde een basistoezicht Veel hangt af van een goede CITO-uitslag Eindtoets Basisonderwijs. Tussentijdse opbrengsten zijn goed, de prestaties op de CITO EB vallen tegen. . School norm: Vastgesteld d.d. Juni 2013 De school voldoet aan de norm van de Onderwijsinspectie. Wel geeft de uitslag van de CITO EB reden voor een scherper toezicht vanuit de algemene directie. Er is een verbeterplan opgesteld, samen met een collega-school worden zaken met de algemeen directeur Onderwijs besproken. Ook neemt de school deel aan het “School aan Zet – traject”, een traject ter verbetering van onderwijskundige kwaliteit. Rapportage van de directeur Datum over toezeggingen vorig schooljaar De school scoort nog onder het landelijk gemiddelde. Dit mag geen schooljaar meer gebeuren.
Augustus 2013
Analyse directeur: Datum: Juli 2013 (de analyse heeft alleen betrekking op resultaten) Een aantal opvallende gegevens: Juni 2013 De leerlingen op De Bukehof gaan goed vooruit! Tussenscores zijn positief over de gehele lijn. Groep 8 Eindtoets: Resultaten moeten omhoog: Rekenen, Wereldoriëntatie, Werkwoordspelling en woordenschat! Groep 5: Attentie: prestatieniveau lezen, begrijpend lezen en rekenen Groep 7 en Groep 1 – 2 A : Let op: leerling vorderingen, trends en analyses: Progressie is te gering Verbeter suggesties directeur: Datum: Juli 2013 Er is een leesverbeterplan opgesteld, dit plan levert goede resultaten op Er is een verbeterplan voor de doorgaande lijn ( het werken met een beredeneerd aanbod) in de kleuters en voor groep 3 opgesteld. Dit schooljaar (2013-2014) gaan we hiermee starten Er is een groepsoverzicht en een groepsplan –systematiek in elke groep. Dit loopt goed, m.u.v. de bovenvermelde groepen. Huiswerkprotocollen lopen nu conform de afspraak. We werken sinds dit schooljaar met een verbeterplan rekenen en spelling. Er komt een nieuw rapport en een nieuwe ouder-rapportage Het methodisch aanbod in de bovenbouw wordt drastisch gewijzigd. We werken aan de kwaliteit van de leerkracht: Meer overleg, meer rekenschap en beter lesgeven. Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 7
Kaart: 3 Naam school Invul moment
Ouderbetrokkenheid De Bukehof Oudenbosch Februari 2013
Schooljaar Bespreekmoment
2012-2013 Oktober 2013
Bij percentageberekening: ga op het veld staan en klik met rechtermuisknop: veld bewerken. Het percentage wordt berekend.
Data:
1
Aantal ouders en gezinnen. Peildatum is teldatum.
Resultaat 2Jr 142 25
Aantal gezinnen op school ( alle gezinnen) Aantal gezinnen groep 8 Aantal leden MR, Oudervereniging Kwaliteitsforum Peildatum is 1 april 2Jr 1Jr Nu Aantal leden ouders MR 3 3 3 Aantal leden oudervereniging 7 10 9 Aantal leden kwaliteitsforum 7 6 8 % Aanwezig van de ouders op 87 90 90 vergadering mr (hele jaar) Data:
Data:
2
2Jr Ja ja Ja ja
Barlake norm School norm Barlake norm Barlake norm
4
1Jr
5
77,1
132
75%
60
40,8
12
7,8
nvt
nvt
145
98,6
149
97,3
170
96,5%
Resultaat
71
1Jr 50
81
Nu 52,9
79
45,8%
Resultaat 2Jr 22 25
1Jr 88 100
20 20
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 8
Nu
118
Aantal gezinnen dat betrokken is rond activiteiten groep 8
Aanwezig bij voorlichting Aanwezig bij afscheid van groep 8
Ja
57,8
2Jr
Data:
Nu ja ja ja
72
Aantal gezinnen dat actief deelneemt aan (de organisatie van) ondersteunende activiteiten.
Deelneemt aan (de organisatie van) ondersteunende activiteiten, zoals werkgroep hoofdluis, verkeerswerkgroep, vieringen, sportdag, computer, deurouders en excursies
1Jr ja ja ja ja
Resultaat 2Jr
Data:
Nu 176 38
Resultaat
Aantal gezinnen dat zich op de hoogte stelt van 3 de ontwikkelingen op school en van hun eigen kind(eren)
Aanwezig op één of meerdere klassenavonden cq informatiebijeenkomsten. Aanwezig op een één of meerdere thema avonden. (indien van toepassing) Dat zich minimaal twee keer per jaar laat informeren over voortgang van hun kind op school. (10 min gesprek, voortgang, etc)
1Jr 153 20
Nu 100 100
36 37
94,7% 98%,
Barlake norm: Vastgesteld d.d. Mei 2011 Data 2: o Minimaal aantal ouder leden MR is 2 (scholen tot 250 leerlingen) en 3 (scholen met meer dan 250 leerlingen) o De school heeft minimaal aantal leden ouderraad/commissie/oudervereniging vastgelegd in schoolplan of schoolgidsen of statuten vereniging. o Het minimaal aantal leden kwaliteitsforum is 5 (advies is niet meer dan 7). o Percentage aanwezigen is 80 % of hoger. Data 3: o Informatiebijeenkomst minimaal 70 % van de gezinnen. o Thema avonden minimaal 30 % van de gezinnen. o Rapportbesprekingen minimaal 90 % van de kinderen. Data 4: o Minimale deelname 50 % van de ouders Data 5: o Minimaal aanwezig 90 % van de gezinnen
School norm: De school voldoet aan de normen
Vastgesteld d.d.
Analyse directeur: Datum: Juni 2013 De ouderparticipatie is groot, zowel bij kleine als grotere activiteiten, klussen, e.d. . Eén van de absolute prés van onze school. De school scoort een úitmuntend ‘op het gebied van communicatie over het onderwijsleerproces en de relevante informatie met de ouders ( bron : Inspectierapportage november 2011) Verbeter suggesties directeur: Datum: Juni 2013 Ook in tijden dat De Bukehof het ‘zwaar ‘heeft blijven communiceren. Verder is de communicatie een persoonsgebonden kwaliteit, hier valt voor / door het coachen nog veel te winnen. Zo is de voorlichting aan de hulpouders bij een computer verbeterd, maar nog lang niet sterk en volledig genoeg. Ook lijkt het mij goed ouders in te lichten over de vitaliteit van het taalonderwijs en het rekenonderwijs (op schoolniveau). Ons lespakket, onze aanpak, onze resultaten zijn stormachtig in ontwikkeling. Het is goed ouders hierover te informeren en hen hierbij te betrekken Oordeel forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 9
Kaart:
4 Fysieke veiligheid Naam school De Bukehof Invul moment Juni 2013 Peildatum: einde schooljaar. Data:
Schooljaar Bespreekmoment
1
Extern Ja
Resultaat Nee X Juni 2013 (Arbomeester)
Is naar het mening van de directeur de omgeving van de school voldoende veilig? Wanneer is de laatste risico inventarisatie verricht? Data: 2 Wanneer zijn de laatste twee ontruimingsoefeningen gehouden? De verlichting binnen functioneert naar de mening van de directeur goed. De verlichting buiten functioneert naar de mening van de directeur goed. (functioneert: werkt goed en levert voldoende verlichting op) Wanneer is voor de laatste maal het zand in de zandbak ververst? De gevaarlijke stoffen worden volgens de mening van de directeur op een veilige manier opgeborgen. Hoeveel gediplomeerde bedrijfshulpverleners zijn er op school? De schoolongevallen met doktersbezoek als gevolg worden op een eenduige wijze centraal geregistreerd. Het uitwerken van het plan n.a.v. de Arbo risico inventaris verloopt volgens plan. Data:
3
Data 4 Schoolongevallen
Aantal kinderen op teldatum: betreffende jaar Hoeveel schoolongevallen met doktersbezoek als gevolg zijn er geregistreerd? Percentage van het aantal kinderen op de teldatum van het betreffende jaar.
Vorig schooljaar 214
5
Proces
Extern Proces Resultaat Mei 2013 Positief Ja Nee X x Augustus 2013 X 5 X X Extern Ja X
Het ontruimingsplan is aangepast aan de actuele situatie. (d.w.z. huidige staat van het gebouw, huidig gebruik) De school bezit het Brabantsverkeersveiligheidslabel. Het schoolplein is naar de mening van de directeur veilig. Alle speeltoestellen voldoen aan de huidige veiligheidsnorm. (geldig veiligheidscertificaat) De school heeft een gebruiksvergunning. De school is toegankelijk voor minder valide. (rolstoeltoegankelijk)
Proces
Resultaat Nee
X X X x X (alleen achterzijde school)
Resultaat Dit schooljaar 214
4
1,87%
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 10
2012-2013 Oktober 2013
Barlake norm: Vastgesteld d.d. Mei 2011 Data 1 : o Mening directeur veiligheid omgeving ‘ja’ o Jaarlijkse update m.b.v. de Arbo-meester. Data 2: o Alle vragen ‘ja’ o Zandbak verversen niet langer dan 2 jaar geleden o Aantal bedrijfshulpverleners minimaal 1 op de 50 aanwezigen Data 3: o Alle vragen ‘ja’ met uitzondering van vraag m.b.t. Brabantsverkeersveiligheidslabel. Data 4: o Aantal schoolongevallen niet hoger dan beredeneerde gemiddelde van alle Barlake scholen. Dit is: 1,5 % School norm: De school voldoet aan de norm,
Vastgesteld d.d.
Rapportage en analyse van de directeur Datum Juni 2013 over toezeggingen vorig schooljaar De school heeft zich verbeterd op het gebied van de fysieke veiligheid. Er wordt beter gelet op de poorten ( die er eindelijk zijn!) en de surveillance-plicht wordt beter opgevolgd. Wel hebben we betere en solidere afspraken met elkaar moeten maken, de school is in de avonduren nogal eens in gebruik en dat gebruik neemt toe ( repetitie band, muzieklessen op De Bukehof, danslessen in de gymzaal, BSO, Arabische Taal en Letterkennis, Wijkvereniging). Analyse directeur:
Datum:
Juli 2013
Verbeter suggesties directeur: Camerabeveiliging : oktober 2013 Hekwerk , of enig stalen variant hierop,: realisatie juni 2013 Afspraken over het buitenlopen / surveilleren: September 2013
Datum:
Augustus 2013
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 11
Kaart:
5
Naam school Invul moment
Gedragsproblematiek De pestvragenlijst blijft altijd wat gekleurd. In deze kaart ook de uitslag van de OTO meenemen. Schooljaar Juni 2013 Bespreekmoment
Pesten is (in de waarneming van kinderen): WEL: o steeds hetzelfde kind mag niet meedoen o steeds hetzelfde kind wordt uitgescholden o steeds hetzelfde kind wordt geslagen en of geschopt
NIET: o o o o
Data 1
Ik heb regelmatig andere kinderen gepest Ik heb ongeveer één keer per week andere kinderen gepest Ik heb meerdere keren per week andere kinderen gepest SLACHTOFFERS: Aantal leerlingen dat door klasge-noten als slachtoffer wordt genoemd. (percentage van totaal aantal leerlingen van de groep) Het percentage dat een leerling als slachtoffer wordt genoemd: (alleen de 3 leerlingen die het meest worden genoemd) Leerling 1 Leerling 2 Leerling 3 DADERS Aantal leerlingen dat door klasgenoten als dader wordt genoemd
boos worden ruzie maken een kind niet leuk vinden niet aardig doen
Resultaten pestvragenlijst
Groep Aantal kinderen moment afname Ik ben regelmatig gepest Ik ben ongeveer één keer per week gepest Ik ben meerdere keren per week gepest
5 Aantal 30 1 1
6 % 3,33% 3,33%
Aantal 21 1 0
0
0,00%
0
Resultaat 7
% 4,76% 0,00%
Aantal 33 0 0
0
0,00%
0,00%
0
1
3,33%
0
8
0,00% 0,00%
Aantal 26 2 1
7,69% 3,85%
0
0,00%
0
0,00%
0,00%
0
0,00%
0
0,00%
0
0,00%
0
0,00%
1
3,85%
0,00%
0
0,00%
0
0,00%
0
0,00%
1
3,33%
0
0,00%
0
0,00%
2
7,69%
1 0 0
3,33% 0,00% 0,00%
0 0 0
0,00% 0,00% 0,00%
0 0 0
0,00% 0,00% 0,00%
2 1 0
7,69% 3,85% 0,00%
1
3,33%
0
0,00%
0
0,00%
2
7,69%
(percentage van totaal aantal leerlingen van de groep)
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 12
2012-2013 Oktober 2013
%
%
Data:
2
Extern Ja X X
Proces
Resultaat Nee
Alle leerkrachten werken met een school specifiek pestprotocol. Het pestprotocol werkt naar het mening van de directeur adequaat. (Pestincidenten worden tijdig gesignaleerd, pest incidenten worden aangepakt en leiden tot resultaat) In iedere groep is in de afgelopen periode gewerkt met één of meerdere van de onderstaande projecten:Halt, Preventieproject, Weerbaarheidsproject, Doe effe normaal, andere: Groep Naam project Naar de mening van de leerkracht effectief Ja Nee 1 Halt X 2 OB / BB Sova X 3 4 5 6 7 8 De school werkt met een sluitend surveillancerooster. X (sluitend:vooraf is duidelijk wie surveilleert en bij afwezigheid is vervanging duidelijk) De directeur controleert regelmatig en aantoonbaar of surveillance volgens X afspraak plaats vindt. Binnen één kwartier na aanvang morgen en middaglessen is geregeld dat x passende maatregelen worden genomen indien kinderen zonder bericht afwezig zijn. De school heeft schriftelijk vastgelegde afspraken omtrent kleding van leerlingen. X De school spreekt kinderen hier in voorkomende gevallen op aan. X Naar het mening van de leerkracht gedragen kinderen en ouders zich volgens X deze afspraken (al dan niet nadat zij daarop zijn aangesproken) De school heeft schriftelijk de gedragsregels voor kinderen vastgelegd. X Naar het mening van de leerkracht gedragen kinderen zich volgens deze X afspraken (al dan niet nadat zij daarop zijn aangesproken) De school heeft schriftelijk vastgelegde afspraken omtrent het geven van straf. X De directeur gaat regelmatig na of gehandeld wordt conform deze afspraken. X Barlake norm: Vastgesteld d.d. Data 1: o De scores zijn gelijk of lager dan het voorgaande jaar van betreffende school. Data 2: o
Mei 2011
Alle antwoorden met ‘ja’ of indien ‘nee’ voorzien van een concreet in tijd uitgelijnd actieplan.
School norm: Vastgesteld d.d. De school voldoet aan de norm. Het schooljaar kende wel een aantal incidenten in groep 8.
Juni 2013
Rapportage van de directeur Datum Juli 2013 over toezeggingen vorig schooljaar Handhaving SOVA-trainingen ( ook in het nieuwe schooljaar 2013-2014) Nieuwe opzet metingen SEO ( sociaal – emotionele ontwikkeling en begeleiding) ( Inspectie: november 2011) Groep 8 : Koppelen aan een groepsleider met een goed sociaal spel ( formatie juni 2013)
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 13
Analyse directeur: Datum: Juli 2013 De school kent relatief weinigp estgevallen dan voorheen. Cyberpesten blijft een zaak die we in de gaten moeten houden. (niet in de kaart zichbaar). De pestgevallen die er waren dit schooljaar, kenden een behoorlijk zwaardere impact en een zwaarder proces, met name in groep 8. Verbeter suggesties directeur: Datum: Juli 2013 Handhaving SOVA-trainingen Nieuwe opzet metingen SEO ( sociaal – emotionele ontwikkeling en begeleiding) ( Inspectie: november 2011) De vernieuwde rol en aanpak rol van de Leerplichtambtenaar ( RBL) zijn duidelijker in een aantal kwesties. Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 14
Kaart:
6 Naam school Invul moment
Data 1 a
Omgaan met verschillen In deze kaart gaat het voornamelijk hoe de school omgaat met verschillen. De Bukehof Oudenbosch Schooljaar 2012-2013 December 2012 Bespreekmoment Januari 2013
Verdeling formatie
Totale formatie (regulier, incidenteel, wsns en andere) Directietaken Lesgevende taken IB’er Taken m.b.t. zorg aan leerlingen ICT’er Andere taken
2012-2013 Absoluut Aantal dagdelen op weekbasis 60
Proces
5 49 3,5 1 1 0,5
8,33% 81,67% 5,83% 1,67% 1,67% 0,83%
%
100%
11,9
Data 1 b Gerealiseerde formatie Totale formatie (regulier, incidenteel, wsns en andere) Directietaken Lesgevende taken IB’er Taken m.b.t. zorg aan leerlingen (PDO/RT) ICT’er Andere taken Inzet LIO stagiaire X
Data 2 Aantal kinderen dat verwezen en geplaatst is op het sbao
Schooljaar 2009-2010 2010-2011 2011-2012 Totaal verwijzingen Aantal leerlingen teldatum 1-10-2011 Dit totale aantal is ..% van aantal leerlingen per 1-10-2011
Gerealiseerd Ja Nee X X X X X X X
Resultaat
Aantal 1 1 1
3 214
1,40%
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 15
Data: 3 Extern Op basis van de gegevens van het leerlingvolgsysteem lezen, taal en rekenen worden opgesteld: o Groepsplannen o Individuele handelingsplannen Deze plannen worden systematisch geëvalueerd en de bevindingen worden schriftelijk vastgelegd Op basis van de gegevens van het leerlingvolgsysteem sociaal emotionele ontwikkeling worden opgesteld o Groepsplannen o Individuele handelingsplannen Deze plannen worden systematisch geëvalueerd en de bevindingen worden schriftelijk vastgelegd Aantal leerlingen dat rt krijgt buiten de groep Aantal leerlingen besproken in de consultatie Aantal onderzoeksvragen Taalproblemen Rekenproblemen Leesproblemen Gedragsproblemen (waaronder faalangst, ADHD, autisme) Combinatie Aantal contacten met de PAB Aantal contacten schoolmaatschappelijk werk Aantal aanvragen voor beschikking bij PCL Aantal met een positieve beschikking
Proces Ja X X X
X X X
8
42,11%
van de risicodossiers
13
68,42%
van de risicodossiers
3 2 0 1 2
15,79% 66,67% 0,00% 33,33% 66,67%
van van van van van
1 5 10
33,33% 26,32% 52,63%
van de onderzoeken van de risicodossiers van de risicodossiers
1
5,26%
van de risicodossiers
1
de de de de de
risicodossiers onderzoeken onderzoeken onderzoeken onderzoeken
100,00% van de aangevraagde beschikkingen
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 16
Resultaat Nee
Barlake norm: Data 1: o Beredeneerde gemiddelden: (in procenten) Directie: 8% Lesgeven: 76 % IB’er: 2,5 % Overige zorgtaken: 7,5 % ICT: 1% Overige: 5%
Vastgesteld d.d.
Mei 2011
De directeur kan afwijking van Barlake gemiddelde motiveren. Data 2: o Data 3: o Data 4: o
Onder of gelijk aan het gemiddelde van het samenwerkingsverband. Dit is (afgerond) 2,75 %. Alle vragen met ja beantwoord of bij vragen met nee een concreet in tijd uitgelijnd actieplan. Beredeneerde gemiddelden: (in procenten) Aantal risicodossiers: RT buiten de groep % van de risicodossiers: Bespreking in de consultatie % van de risicodossiers: Totaal aantal onderzoeksvragen % van de risicodossiers: 4 % Gebruik PAB % van de risicodossiers: Maatschappelijk werk % van de risicodossiers: Aanvrage PCL % van de risicodossiers: 2,5 % De directeur kan de afwijking van Barlake gemiddelde motiveren.
17 % 55 % 28 % 3,5 % 8%
School norm: De school voldoet aan de norm
Vastgesteld d.d.
Rapportage van de directeur over toezeggingen vorig schooljaar. Toezeggingen zijn nagekomen
Datum
Juli 2013
Analyse directeur: Datum: Juli 2013 De school kent een smalle formatie voor een leerlingpopulatie met veel verschillen. Toch proberen we het maximale uit de inderen te halen. Niet altijd met evenveel succes. Hert heeft geleid tot een strakkere aanpak, die in de huidige formatie zijn weerslag heeft. Verbeter suggesties directeur: - Formatieplan: goed overdenken, verankeren: Ib-er los van groepstaken - LIO-stagebeleid waarbij er niet teveel leerkrachten in de klas zullen zijn. - Instrumenten van de zorg behouden, het is een kracht van de school
Datum:
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 17
Juni 2013
Kaart:
7a Naam school Invul moment
Data:
1
1 Abs
%
Verzuim Het is puur statistisch, niet te lang bij stilstaan. De Bukehof Schooljaar Juni 2013 Bespreekmoment
Aantal dagdelen ongeoorloofd schoolverzuim Percentage van totaal aantal dagdelen onderwijs. Zie rekenvoorbeeld. 2 3 4 5 Abs % Abs % Abs % Abs %
Extern
6 Abs
2012- 2013 Juni 2013
Proces
7 %
Analyse directeur:
Abs 5
Resultaat
8 %
Abs
%
Totaal Abs %
Datum:
Een notoire overtreder heeft de school verlaten (Verhuizing) . De school kent enkele notoire te laat komers die tegenwoordig ( augustus 2013 binnen de raakvlakken van de RBL vallen). Aanpakken.
Kaart:
7b Naam school Invul moment
Ouderbijdragen. De Bukehof Juni 2013
Schooljaar Bespreekmoment
2011-2012 Juni 2013
Onder een ouderbijdrage wordt verstaan alle bijdragen die aan ouders gevraagd wordt voor activiteiten waar in principe alle kinderen (uit dat betreffende leerjaar) worden geacht deel te nemen. De peildatum is 1 oktober.
De MR bespreekt de financiën van de OV en overlegt met de penningmeester over het behaalde resultaat, de reserves en de bestedingen. De bekendmaking van het percentage betalende ouders (wat de ouderbijdrage betreft) zal op 7 oktober 2013 plaatsvinden. Eerste beraming ligt op ongeveer 85%
Barlake norm: ter info Data : o Consensus tussen MR, OV en directie.
Vastgesteld d.d.
Mei 2011
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 18
Kaart:
8
ICT
Naam school Invul moment Data:
1
De Bukehof Juni 2013
Schooljaar Bespreekmoment
ICT onderwijstijd
Heeft een leerling van groep 1-2 wekelijks 30 minuten effectief onderwijstijd achter de computer? Heeft een leerling van groep 3-5 wekelijks 45 minuten effectief onderwijstijd achter de computer? Heeft een leerling van groep 6-8 wekelijks 90 minuten effectief onderwijstijd achter de computer? Is er een leerlijn die de algemene ICT vaardigheden van de leerlingen beschrijft? Data:
2
Mediawijsheid
Is er een protocol m.b.t. computergebruik? Wordt het protocol inzake computergebruik jaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld? Is er toezicht bij het gebruik van internet? Zijn er afspraken over het gebruik van mobiele telefoons of i-pads op school?
Extern Ja X
2012-2013 Juni 2013
Proces
Resultaat Nee X
Proces
Resultaat Nee
Proces
Resultaat Nee
X X X Extern Ja X X X X
Data:
3
Personeel/ inzet van ICT
Beschikt de school over gecertificeerde digicoaches? De leerkrachten maken gebruik van ESIS t.b.v. invoeren van toetsen invoeren van absenties invoeren registraties bijv. van oudergesprekken Is er scholing ingezet m.b.t. computergebruik de afgelopen twee jaar? Zo ja welke? Cursus digiboardvaardigheid I / II Intranet
Extern Ja X X X X X
Hele team Oktober 2013
Data: 4 Educatieve ICT programma’s Extern Proces Op school wordt gebruik gemaakt van de volgende software met onderwijskundige ondersteuning Naam programma Groepen Zorg ( Een overzicht hiervan is te vinden in het jaarlijkse ICT plan dat bij de MR wordt aangeboden en geaccrediteerd) Barlake norm: Vastgesteld d.d. Data 1-3: Alle antwoorden met ‘ja’ of indien ‘nee’ voorzien van een concreet in tijd uitgelijnd actieplan. School norm: De school voldoet aan de norm Rapportage van de directeur over toezeggingen vorig schooljaar Nieuwe server: mei 2013. Kleuters : digiboard: November 2013
Vastgesteld d.d.
Datum
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 19
Resultaat
Mei 2011
juni 2013
Juni 2013
Analyse directeur: Datum: Juni 2013 De school kent een stabiel computernetwerk. Veel kinderen behalen hun ‘minimale werktijd’aan de PC. In het schooljaar kenden we een twee LIO-ers die tijdens hun afstudeerscriptie op dit gebied onze school konden bijstaan in de nieuwe ontwikkelingen ( protocol sociale media, nieuwe vaardigheden in het onderwijs). Toch blijft de school achter op het gebied van onderwijskundige ICT. Ingrijpen op dit gebied is een noodzaak. Nieuw : Intranet voor leerlingen en leerkrachten. : Voor de leerkrachten is dit reeds in gebruik. De school heeft de basis, maar maakt hier nog geen gebruik van.
Verbeter suggesties directeur: Ouders nog beter voorlichten Meer ICT-oefentijd met onderwijsprogrammatuur Nieuwe media toepassen in een PLAN
Datum:
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Opmerkingen vanuit het forum m.b.t. verbetering van deze kwaliteitskaart:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 20
Juli – augustus 2013
Kaart:
9
Naam school Invul moment
Doorstroming Deze kaart is bijna niet in te vullen. Het doel is: klopt het doorstroom advies van de basisschool nog met het niveau waarop de leerling na 1 jaar of 2 jaar zit. Er is te weinig respons van het VO om de kaart te kunnen invullen. De Bukehof Schooljaar 2012-2013 November 2012 Bespreekmoment Juni 2013
Een aantal kengetallen ( metingen 2006-2012) -83% van de naar het VO verwezen leerlingen zit na twee schooljaren nog steeds op dezelfde afdeling - Van de 17 % van afdeling switchende leerlingen, zit 6% op een hogere afdeling, 11 % zit op een lagere afdeling. - De meeste ‘switches’vinden plaats in het eerste en het tweede leerjaar van de HAVO / MAVO-stroom - Het gemiddeld percentage van het aantal groep 8- leerlingen dat per schooljaar naar het VWO / de HAVO gaat, bedraagt 37,5% - Het gemiddeld percentage van het aantal groep 8- leerlingen dat per schooljaar naar de MAVO / HAVO gaat, bedraagt 43% - Het gemiddeld percentage van het aantal groep 8- leerlingen dat per schooljaar naar het VMBO gaat, bedraagt 17, 5 % - Het gemiddeld percentage van het aantal groep 8 – leerlingen dat per schooljaar naar het Praktijkonderwijs / VMBOonderwijs met Leerweg Ondersteuning gaat, bedraagt 2% -De afgelopen zes schooljaren is: - VMBO Theoretisch / HAVO de meest geadviseerde uitstroomrichting - Nederlandse Taal het laagst scorende vak – en kennisgebied in de eerste drie schooljaren op het VMBO : Gemiddeld cijfer: 6,7 . Het kennisgebied verdringt Engelse taal en literatuur van de eerste plaats (huidig gemiddeld cijfer: 6,8) - Het Markland College de meest gekozen school voor het VO. Het Prinsentuin College volgt daarna. Het Norbertus College bezet de derde plaats en de Katholieke Scholengemeenschap Etten – Leur volgt als vierde. De VO-scholen in Roosendaal winnen aan populariteit. - Vak – kennisgebieden die sterk scoren in de eerste drie leerjaren: rekenen en wiskunde (het hoogst scorende leervak met een gemiddeld cijfer van 7,8), natuur – en scheikunde, biologie en milieu, klassieke talen (Latijn en Grieks) (hoog gemiddeld cijfer, maar er zijn niet zoveel leerlingen, die dit pakket aangeboden krijgen), aardrijkskunde, PSO (praktische sectororiëntatie), levensbeschouwing, Duits, gymnastiek en creativiteit, Frans en geschiedenis. -Het percentage van het aantal leerlingen met een ‘huiswerkklasadvies VO’ (enkele VO-scholen kennen dit advies naar ouders bij bepaalde resultaten, studiegegevens, omstadigheden, e.d.) bedraagt 11,8%
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 21
Barlake norm: Vastgesteld d.d. Data 1: Aantal zittenblijvers minder dan 2,5 %. (norm van de inspectie)
Mei 2011
Data 2: Aantal versnelde doorstromers minimaal 1 % (beredeneerde norm) School norm: De school voldoet aan de norm
Vastgesteld d.d.
Rapportage van de directeur Datum Juni 2013 over toezeggingen vorig schooljaar De systematiek van verwijzing, doorstroming is verbeterd, meer gesprekken, betere voorlichting. We bemerken dat een bredere kijk op de leerling ( CITO, LVS, kind-eigenschappen) de procedures rondom de aanmelding VO versterkt. Analyse directeur: Datum: _ Opbrengstgericht werken ( een must voor de school en het team !!) -Oog voor de probleemgebieden en let op het leerrendement; Verbeterplannen! -Blijf zorg op maat bieden Verbeter suggesties directeur:
Datum:
Mening forum:
Datum:
Het forum verwacht van de directeur:
Datum:
Toezeggingen directeur:
Datum:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 22
Juni 2013
Begrippenlijst ABB
Administratie, Beheer en Bestuur
ARBO
ARBeidsOmstandigheden
BAO of BO
Basisonderwijs
BAPO
Bevordering Arbeidsparticipatie ouderen Primair Onderwijs
BG
Bevoegd Gezag
BGZ
BedrijfsGezondheidsZorg
BHV
BedrijfsHulpVerlener
BSO
BuitenSchoolse Opvang
CAO-PO
Collectieve ArbeidsOvereenkomst Primair Onderwijs
CFI
Centrale Financiën Instellingen
CITO
Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling
GMR
Gemeenschappelijke MedezeggenschapsRaad
HAVO
Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs
IB
Intern Begeleider
ICT
Informatie en Communicatie Technologie
IPB
Intergraal Personeels Beleid
IST
Integraal Standaard Toezicht
LGF
LeerlingGebonden Financiering
LIO
Leraren In Opleiding
LWOO
LeerWeg Ondersteunend Onderwijs
MR
MedezeggenschapsRaad
OOP
OnderwijsOndersteunend Personeel
OP
Onderwijzend Personeel
PAB
Preventieve Ambulante Begeleiding
PABO
Pedagogische Academie BasisOnderwijs
PCL
Permanente Commissie Leerlingenzorg
PDO
Pedagogisch diagnostisch onderzoek
PO
Primair Onderwijs (basisonderwijs)
POP
Persoonlijk OntwikkelingsPlan
PRO
PRaktijkOnderwijs
RDDF
Risico Dragend Deel van de Formatie
REC
Regionaal ExpertiseCentrum
RI&E
Risico-Inventarisatie en Evaluatie
RPBO
Rechtspositie Personeel BasisOnderwijs
RST
Regulier SchoolToezicht
RT
Remedial Teaching
SBO/ SBaO
Speciale school voor BasisOnderwijs
SO
Speciaal Onderwijs
SWV
SamenWerkingsVerband (WSNS)
VMBO
Voorbereidend Middelbaar BeroepsOnderwijs
VO
Voortgezet Onderwijs
VWO
Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 23
Aanvullingen vanuit het kwaliteitsforum inzake de kaarten:
Status: Forumscorekaarten schooljaar 2012-2013 Voorbespreking KWF De Bukehof oktober 2013 Pagina: 24