OB0314_AHRzpravodaj:Sestava 1
18.3.2014
20:59
Stránka 1
B Ř E Z E N 2 0 14
FÓRUM Z P R AVO DA J A S O C I AC E H OT E L Ů A R E S TA U R AC Í Č R
Program loajality AHR ČR Dopis poslancům Parlamentu ČR
Plán Roadshow 2014 Restauratérka roku Věra Bauerová
SENZORICKÝ PROFIL
Výrazná jiskra, lehká pitelnost, svěží sladové a pivní aroma, v jemné hořko-sladké chuti jsou vrcholnou chuťovou a estetickou záležitostí.
VÝJIMEČNOST A TRADICE
Leader segmentu superprémiových piv s vyšší marží pro zákazníka. nepřetržitě vařený spodně Nejstarší, nep kvašený ležák na českém trhu, s více než 600 letou historií. Příjmení Stella (latinsky - hvězda) podtrhuje výjimečnou jiskru piva Stella Artois.
PROPRACOVANÝ SERVÍROVACÍ RITUÁL
INTENZIVNÍ MARKETINGOVÁ PODPORA
Investice do reklamy, propagační materiály, aktivity pro spotřebitele.
VÝJIMEČNÝ KONCEPT PRVNÍ PIVOVARSKÉ ŠKOLY
Součástí péče o kvalitu je také První pivovarská škola Staropramen, určená majitelům hospod a jejich zaměstnancům. Cílem tohoto unikátního projektu je atraktivní formou předat zkušenosti a znalosti o správné péči o pivo a zajistit jeho nejvyšší kvalitu pro spotřebitele.
SOMELIERSKÉ SPOJENÍ S GASTRONOMIÍ
Ideální chuťový profil pro kombinování s kvalitní gastronomií. Unikátní receptury od šéfkuchařů z Potrefených hus.
WWW.STAROPRAMEN.CZ VYCHUTNÁVEJTE ZODPOVĚDNĚ. DĚKUJEME. URČENO POUZE OSOBÁM STARŠÍM 18 LET.
ŠIROKÉ PORTFOLIO PRÉMIOVÝCH PRODUKTŮ
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 1
editorial
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
Obsah Editorial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Ze sekretariátu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2–3 Aktuálně. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4–5 Profil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–7 Hotel / Penzion . . . . . . . . . . . . . . . . . 8–9 Akce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10–11 Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12–13 Gastronomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14–16 Czech Specials . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Z regionů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Legislativa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 Odpovědné podnikání . . . . . . . . . . 20
musím se Vám s něčím svěřit. Čím jsem starší, tím častěji mi zůstává rozum stát. Začíná jaro a máme za sebou zimní sezonu. Dá se říct, že byla velmi špatná nebo minimálně méně úspěšná. To je fakt, nad kterým se rozum nezastaví. Měl jsem příležitost setkat se s majiteli hotelů a penzionů. Musím říct, že mi bylo smutno, jak jejich investice a naděje může nahlodat třeba nepřízeň počasí, nebo zahraniční politická situace. Na druhou stranu jsem navštívil dva penziony, které jsou od sebe vzdáleny maximálně půl kilometru. Ten první byl téměř prázdný a majitel odevzdaně seděl na terase a vypočetl mi několik důvodů, které k této situaci vedou. Druhý byl téměř obsazený a během našeho rozhovoru se musel majitel dvakrát omlouvat do telefonu, že má další víkend obsazeno. Dozvěděl jsem se, že od počátku sázel na českou klientelu a rodiny s dětmi, investoval do volnočasových aktivit, snaží se posílat svého kuchaře na zkušenou. Byl to člověk plný energie a nápadů, co vše by se dalo v okolí zlepšit, aby měli turisté důvod se vracet. A mně zůstal rozum stát. Proč to nejde všude? A proč se na stejném místě, se stejnými podmínkami odvíjejí dva různé příběhy? Pan Werich říkal: „Když rozum nad něčím zůstane stát, o to rychleji se pak rozběhne. Rozum, který zůstane stát, je v pořádku. Nesmí si sednout.“ I můj rozum se pak rozběhl. Přes nepříznivé podmínky je naše síla v hlavě, v tom jak se k problémům postavíme. Něco ovlivníme, něco ne. Počasí a politickou situaci asi těžko. Ovlivnit můžeme to, že začneme na své konkurenty pohlížet jako na kolegy, od kterých se můžeme poučit. Můžeme ovlivnit to, že se společně dohodneme, jak organismus cestovního ruchu propojit a nechat jej dýchat, aby turista nenarážel na zavřené dveře, protože pro pár hostů nebudeme provozovat vleky, muzea, informační centra nebo restaurace někde na kopcích. Také se lze dohodnout a společně zatlačit na místní samosprávu, aby pochopila přínos turismu pro obyvatele. Jedinečnou možností, kterou naši členové mají, je právě takto spojit v regionech síly. Naše organizace je Vám k tomu k dispozici a nabízí plnou podporu. Chtěl bych touto cestou vyjádřit svůj upřímný obdiv a podporu těm, kteří nezůstanou sedět... Váš
Partneři AHR ČR Generální partner AHR
Exkluzivní partner
AHR ČR je členem
březen 2014
1
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 2
ze sekretariátu
Stalo se 11. února se uskutečnilo jednání Sektorové rady hotelnictví, gastronomie a cestovního ruchu, kde byl schválen harmonogram další práce na soustavě kvalifikací v oboru.
13. února zasedala v sídle AHR ČR Vzdělávací sekce, jejímž hlavním tématem byly další kroky strategického rozvoje podpory vzdělávání v našem oboru a spolupráce s hotelovými školami. Podrobnou informaci naleznete na dalších stránkách AHR Fóra.
27. února proběhla schůzka prezidenta AHR ČR s ministryní pro místní rozvoj paní Věrou Jourovou. Prezident AHR ČR představil paní ministryni stanoviska AHR ČR k otázkám zajištění rovných podmínek k podnikání, daňových změn a podpory cestovního ruchu. Stanoviska byla zaslána také v písemné podobě a paní ministryně přislíbila, že při diskusích na vládní úrovni bude hájit také zájmy podnikatelů v cestovním ruchu.
10. března se konalo jednání mezi prezidentem AHR ČR a předsedou OSA panem Romanem Strejčkem. Na jednání byly dohodnuty podrobnosti hromadné kolektivní smlouvy s OSA na rok 2014.
11. března se uskutečnilo jednání Správní Rady Nadace AHR ČR, kde byly odsouhlaseny jednotlivé požadavky DD na podporu, výsledky hospodaření nadace v roce 2013 a příprava letního setkání dětí z DD Krompach v Praze.
2
PODNĚTY PRO ČT: SMĚRNICE EU A PŘEKÁŽKY PODNIKÁNÍ AHR ČR na základě podnětu České televize připravila vstup pro vysílání ČT 24 na téma bariéry podnikání, vytvářené na úrovni EU. Předmětem vstupu byla problematika již schváleného nařízení EU o označování pokrmů v restauracích, placené kontroly hygieniků, které momentálně zvažuje EK, dále připravovaná směrnice pro zajištění ochrany dat zákazníků, která by ve svém důsledku nutila provozovatele hotelů a restaurací zaměstnávat specialistu na ochranu dat. Prezident AHR ČR zdůraznil, že tyto kroky nevedou v konečném důsledku k ochraně zákazníka, ale naopak zhoršují kvalitu služeb omezováním podnikání a zvyšováním administrativní zátěže. Všechna výše uvedená témata AHR ČR momentálně řeší ve spolupráci s konfederací HOTREC a Ministerstvem zdravotnictví.
AHR ČR OSLOVILA POSLANCE EVROPSKÉHO PARLAMENTU S ŽÁDOSTÍ O POZASTAVENÍ NAŘÍZENÍ O OCHRANĚ ÚDAJŮ Obrátili jsme se na poslance Evropského parlamentu ve věci hlasování ve výboru LIBE o kompromisních návrzích týkajících se Nařízení o ochraně údajů (COM(2012)0011), o nichž bylo hlasováno při plenárním zasedání Evropského parlamentu dne 11. března 2014. Otázka ochrany údajů je pro sektor pohostinství poměrně důležitá, neboť na každou organizaci, která se zabývá zpracováním osobních údajů (včetně jmen, telefonních kontaktů, emailových adres i v rámci marketingových aktivit, propagace, věrnostních programů apod.), by tato nová pravidla měla dopad. Proto jsme poslance upozornili na stanovisko odvětví pohostinství k tomuto návrhu. Naše organizace plně sdílí stanovisko a obavy vyjádřené konfederací HOTREC, naší zastřešující evropskou asociací. Jsme přesvědčeni, že některé kompromisní pozměňovací návrhy by přinesly další administrativní a ekonomické náklady, které v dobách krize toto odvětví prostě zvládnout nedokáže (např. povinnost, aby malé a střední podniky jmenovaly osobu odpovědnou za ochranu údajů DPO, povinnost, aby zpracovávaly zhodnocení dopadu, i když jejich činnosti nepředstavují pro datový subjekt žádné riziko). Zejména důrazně nesouhlasíme s myšlenkou, že by práh 5 000 datových subjektů měl být brán za referenční limit, který by ukládal podnikům povinnost dodržovat určitá ustanovení, jež navrhované Nařízení předpokládá. Ve skutečnosti je práh příliš nízký, neboť velká většina malých a středních podniků, včetně mikro-podniků, již zpracovává údaje související s více než 5 000 datovými subjekty ročně. Pro podniky je navíc i obtížné předvídat počet klientů, jejichž údaje budou ročně zpracovány. Pro všechny firmy, které pracují s databází více než 5 000 subjektů by musely podle nového Nařízení jmenovat osobu – Data Protection Officer (DPO), která by dohlížela nad monitorováním průběhu zpracování dat. I v případě, že bude osoba DPO smluvně zaměstnávána pouze několik hodin ročně, náklady, které tato položka představuje, budou mít na malé a střední podniky přímý dopad. AHR ČR spolu s HOTREC mají za to, že práh kritické hodnoty 5 000 datových subjektů vytváří zátěž (hospodářskou i administrativní) a je tudíž nepřiměřený. O dalších krocích a výsledku hlasování vás budeme informovat.
VÝKONY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ LEDEN 2014 Výkony ubytovacích zařízení leden 2014
Current Month – January 2014 vs January 2013 Occ %
ADR
RevPAR
2014
2013
2014
2013
2014
Prague Czech Republic
43,7
43,3
65,49
63,46
28,62 27,50
Vienna Austria
50,5
48,5
90,28
90,18
45,58 43,75
Budapest Hungary
41,6
36,7
58,16
59,14
24,18
13. března
Greater Barcelona Spain
47,3
46,2
91,56
93,13
43,34 43,02
jednala Rada AHR ČR v hotelu Chvalská Tvrz v Horních Počernicích – zápis z jednání naleznete v zaheslované části webu.
Greater Berlin Germany
54,5
53,8
85,20
84,93
46,45 45,72
Paris France
70,7
67,7 210,44 219,43 148,84 148,51
Greater London United Kingdom
68,0
65,7 146,44 136,16
99,62 89,42
Warsaw Poland
55,2
55,2
34,44
březen 2014
62,39
63,63
2013
21,71
35,12
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 3
ze sekretariátu VÍTÁME NOVÉ ČLENY
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
USTANOVENÍ MFN VE SMLOUVÁCH MEZI HOTELY A OTA JSOU NELEGÁLNÍ V prosinci roku 2013 zakázal německý federální antimonopolní úřad Bundeskartellamt jednomu z největších německých hotelových rezervačních portálů, společnosti HRS, nadále používat ustanovení o „nejlepší ceně“. Nařídil této společnosti, aby toto ustanovení odstranila ze svých smluv a všeobecných podmínek do 1. března 2014, pokud se tato ustanovení vztahují na hotely v Německu. Společnost HRS již před přijetím tohoto rozhodnutí dostala od federálního úřadu dvě napomenutí, a to v únoru 2012 a v červenci 2013. Rozhodnutí úřadu Bundeskartellamt se netýká pouze ustanovení o nejlepších cenách, ale také dalších typů ustanovení o „nejpreferovanějším národu“ (most favoured nation clauses). Ve smlouvách uzavíraných mezi HRS a jejími hotelovými partnery zavazuje HRS hotely k tomu, aby vždy nabízely svoje nejnižší ceny za pokoje, maximální pokojovou kapacitu a ty nejpříznivější rezervační i storno podmínky, jež jsou na internetu k dispozici, a to i prostřednictvím portálu HRS. Od března 2012 mají hotely dokonce zakázáno nabízet hostům lepší podmínky i v tom případě, že hosté provádějí rezervaci přímo v hotelové recepci. Prezident úřadu Bundeskartellamt vysvětluje: „Ustanovení o nejpreferovanějších zákaznících využívaná online rezervačními portály se jeví být ku prospěchu spotřebitelů pouze na první pohled. V konečném efektu brání nabízení nižších hotelových cen všude jinde. Ustanovení o nejpreferovanějších zákaznících tím omezují hospodářskou soutěž mezi stávajícími hotelovými rezervačními portály. Navíc jsou tím kladeny podstatně větší překážky vstupu nových platforem na trh, neboť je jim bráněno v nabízení hotelových pokojů za nižší ceny“. Ve světle výše uvedených skutečností zahájil úřad Bundeskartellamt soudní řízení proti dalším významným on-line rezervačním portálům, Booking.com a Expedia, jelikož i ty používají ve svých hotelových smlouvách podobné formulace. V některých dalších zemích byla rovněž zahájena formální i neformální šetření v této věci, Německo však bylo první zemí, která v této otázce přijala precedenční rozhodnutí.
ABE Hotel, Praha 2; AQUA Park Špindlerův Mlýn; Arkada Hotel, Praha 2; Beltine forest hotel, Ostravice; Hotel Dolce Vita Suites, Praha 1; Hotel Hanzel, Miroslav; Hotel Monika, Cheb; Hotel Rajská zahrada, Nové Město nad Metují; Hotel „Rybářská Bašta“, Cheb; Hotel Skanzen, Velehrad; Hotel S-PORT Véska, Dolany-Véska; Penta Hotel Prague, Praha 8; Interhotel Montana, Bedřichov-Špindlerův Mlýn; SPORT HOTEL České Budějovice; Pension Edison, Brno; Penzion Balnika, Mikulášovice; Penzion Blatnička, Blatnička; Penzion Dvůr pohody, Varnsdorf; Penzion Filoun, Plavy; Resort CUKROVAR, Lovosice; Usedlost pod vinohrady, Hlohovec; Bistro Magdalene, České Budějovice; Restaurace Akord, Ostrava - Zábřeh; Restaurace Harenda u Barborky, Ostrava; Villa Ritter, Karlovy Vary; Žuhansta s.r.o. – penzion, Břasy; DODAVATELÉ: Dallmayr Vending & Office, k.s., Jesenice; VERITAS spol. s r.o., Bošovice; VESNA, a.s., Pardubice.
HODINA ZEMĚ JIŽ POTŘETÍ S NAŠÍ PODPOROU Už třetím rokem si vás dovolujeme oslovit jménem Ekologické sekce AHR ČR s výzvou, aby se váš hotel připojil k akci Hodina Země 2014, která se letos bude konat v sobotu 29. března 2014 od 20.30 do 21.30 místního času. Jedná se o celosvětový happening, který propojuje obce, firmy a jedince, kteří berou vážně své závazky vůči životnímu prostředí, zejména v oblasti ochrany klimatu (více na www.hodinazeme.cz). Naše asociace letos opět připravila informační leták pro hosty, který budete moci případně využít pro tisk vašich materiálů pro hosty. Více informací najdete v novinkách na našem webu, na Facebooku Asociace hotelů a restaurací najdete fotografie, jak se naše hotely zapojily v minulých letech. Pokud budete mít zájem se do akce zapojit, dejte nám prosím vědět na adresu
[email protected]. INZERCE
Pokladní systém nejen pro restaurace Profesionální a praxí ověřený systém SEPTIM 3.1, který pomáhá co nejrychleji obsloužit zákazníky a efektivně řídit gastronomický podnik.
Související produkty t KÓEFMOÓ MÓTUFL QSP J1BE t IPUFMPWâ TZTUÏN QSPUFM t QBHFSZ QSP SFTUBVSBDF
tel.: +420 257 011 100 e-mail:
[email protected] www.septim.cz
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 4
aktuálně
Sektorová rada pro pohostinství, gastronomii a cestovní ruch lavní úlohou sektorové rady jsou především aktivity vedoucí ke zkvalitňování kvalifikace a odborné přípravy personálu. V oblasti pohostinství, gastronomie a cestovního ruchu je kvalitní personál klíčovým předpokladem pro poskytování služeb s vysokým standardem. Sektorová rada pro pohostinství, gastronomii a cestovní ruch od počátku své činnosti pracovala na vytvoření
H
aktuální struktury povolání a typových pozic v oboru. Popisy jednotlivých jednotek práce následně začaly zpracovávat odborné pracovní skupiny. Zároveň proběhla revize dříve vytvořených profesních kvalifikací. Standardy profesních kvalifikací jsou v současné době zveřejněny a umožňují přezkoušení zájemců o získání kvalifikace podle aktuálních potřeb zaměstnavatelů (více informací viz www.narodnikvalifikace.cz).
V loňském roce byla sektorová rada oceněna za svou činnost. V rámci hodnocení Excelence sektorových rad, které zohledňuje např. množství a kvalitu zpracovávaných výstupů, úroveň implementace Národní soustavy kvalifikací do firemní a personální praxe v daném oboru, plnění plánu prací, se stala jednou z pěti nejlépe hodnocených sektorových rad.
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK
Sektorová rada pro pohostinství, gastronomii a cestovní ruch vznikla v prosinci 2010 jako jedna z celkem 29 sektorových rad. Aktuálně má 10 členů, zástupců nejvýznamnějších asociací, svazů a zaměstnavatelů v oblasti.
Program loajality AHR âR a jeho v˘hody Program loajality byl vytvořen pro členy AHR ČR a jejich zaměstnance. Tento program vznikl na základě požadavků našich členů a jeho podmínky byly navrženy dle výsledku průzkumu v rámci členské základny.
J
4
březen 2014
členskou kartou AHR ČR. Pro úroveň 2 činí sleva z ubytování na den 15 %, zaměstnanci se prokazují voucherem potvrzeným členským hotelem. Pravidla programu se vztahují i na cca 40 partnerů asociace, pouze však v úrovni č. 1.
Zapojit se do Programu loajality je opravdu snadné, bližší informace jsou pro vás k dispozici na: www.ahrcr.cz/program-loajality, nebo:
[email protected].
TEXT: PHDR. MILAN RAMBOUSEK
e reálný předpoklad, že program po jeho rozběhnutí bude shledán přínosným jak po stránce možného využití kapacit v mimosezonním čase, tak i jako přínosný benefit pro členy AHR ČR i jejich zaměstnance. Řada našich členů a jejich zaměstnanců v období, kdy přece jen pracovní vytížení je o něco menší než jindy, by jistě ráda této možnosti využila třeba k čerpání řádné dovolené, na kterou není v sezoně čas, nebo jen k prožití několika dnů pro odpočinek v příjemném prostředí a za příznivou cenu. Vždyť 56 000 zaměstnanců ve firmách našich členů je nesporně zajímavým potenciálem. Program loajality je dobrovolný s principem vzájemně poskytovaných výhod zapojených subjektů. Má 2 úrovně, úroveň č. 1 je pro držitele členských karet AHR ČR (např. majitel, ředitel, udaná kontaktní osoba) a úroveň č. 2 je pro zaměstnance. Pro úroveň 1 činí sleva z denní ceny ubytování 25 % a sleva v restauracích je také 25 %. Členové se prokazují
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 5
aktuálně
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK, ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
Dopis poslancÛm Parlamentu âR Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče, obracím se na Vás jménem Asociace hotelů a restaurací ČR ve věci kouření v restauračních zařízeních. V posledních týdnech jsme zaznamenali zvýšený zájem sdělovacích prostředků o tuto problematiku. V rámci mediálního pokrytí se bohužel opakovaně objevují informace, které jsou v mnoha ohledech nepřesné a pro veřejnou debatu velmi zavádějící. Jednou z takovýchto dezinterpretací je i tvrzení, že ČR je poslední zemí v EU, kde zákaz kouření v restauracích není uzákoněn, protože všude jinde v Unii se již v těchto prostorách kouřit nesmí. V České republice je kouření v restauracích regulováno povinností oddělených prostor pro kuřáky a nekuřáky. Realita v rámci evropské osmadvacítky je taktéž zásadně odlišná. Ve skutečnosti je kouření za určitých podmínek povoleno v nadpoloviční části členských zemí Evropské unie, konkrétně se jedná o 17 z 28 zemí. Je tomu tak například i ve všech státech sousedících s ČR. Naprostý zákaz platí pouze v 11 zemích EU. Kouření v restauracích je většinou regulováno ve formě oddělené místnosti pro kuřáky nebo výjimek pro menší provozy. Mezi země s úplným zákazem kouření v restauračních zařízeních se řadí Bulharsko, Francie, Irsko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Řecko, Španělsko a Velká Británie. V Dánsku, Rakousku a Německu zákaz neplatí pro menší provozy. Kouřit v oddělené místnosti s určitými omezeními pak lze v Belgii, Estonsku, Nizozemsku, Slovinsku, Itálii, Polsku, Portugalsku, Rumunsku, Německu, Litvě, Švédsku a Chorvatsku. Z výše uvedeného je zřejmé, že v otázce regulace kouření v restauračních zařízeních se v rámci Evropské unie nejedná o žádný unifikovaný trend. Naopak situace v jednotlivých zemích je různorodá a odráží rozlišná národní specifika, ekonomickou situaci a v neposlední řadě také postavení soukromých subjektů. Ti, kdo tvrdí, že Česká republika jde v této věci proti moderním evropským trendům, se tedy mýlí. Svými výroky zároveň brání tomu, aby se místo unáhlených krátkodobých řešení založených na dezinterpretaci faktů zvolil zodpovědný přístup k problematice kouření v restauračních zařízeních. Asociace hotelů a restaurací ČR není rozhodně zastáncem kouření v restauracích, zvláště v těch, kde se podávají pokrmy, na druhou stranu jsme zásadně proti jakékoli další zákonné regulaci. Současná legislativa je v této oblasti dostačující a je třeba pouze zajistit dostatečnou kontrolu jejího plnění. Domníváme se, že by mělo být na provozovateli restaurace, aby se rozhodl, zda jeho zařízení bude čistě nekuřácké nebo vyhradí stavebně oddělený prostor pro kuřáky, jak mu ukládá současná legislativa. Podle našich studií je téměř 70 % restaurací v režimu zcela nekuřáckém nebo má stavebně oddělené prostory pro kuřáky. Pouze 30 % provozoven je čistě kuřáckých, přičemž se jedná o bary, kavárny a pivnice. Pokud by se taková debata v českém parlamentu opět otevřela, jsme připraveni Vám představit naše argumenty. S pozdravem Václav Stárek, prezident AHR ČR
INZERCE
MUSTANG KARGO, s.r.o. Nabízíme kompletní servis pro Váš hotel, penzion, nebo hostel Pro Váš objekt zajistíme kompletní úklidové služby a veškerý podpůrný servis, službu pokojské, pomocného personálu a další. Veškeré služby na profesionální úrovni. Kompletní tým proškolených pracovnic, které pro Vás budou vykonávat služby v nejvyšší kvalitě. Většina pracovnic je ze zemí EU a má předcházející zkušenosti a praxi. Zkušenosti se servisem ve velkých pražských hotelích – Duo, Olympic, Holiday Inn a dalších.
Tel.: 774 156 829, 774 052 755 / Email:
[email protected],
[email protected]
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 6
profil
Restauratérkou roku 2013 je Vûra Bauerová Výroční cena AHR ČR v kategorii Restauratér roku putovala do Libochovic, do restaurace Pamplona, kterou vede VùRA BAUEROVÁ. Jak jste se vlastně dostala ke gastronomii? Může za to vlastně dědeček, Bohumír Mošnička. Tatínek mojí maminky se svoji ženou Věrou byli totiž skvělí kuchaři a oba vedli hotel Černý Orel. Odmala jsem za nimi chodila a vnímala zvláštní atmosféru. Prostě jejich práce v gastronomii a při vedení hotelu na mě ohromně zapůsobily. Obdivovala jsem je, jak to dělají. Jenže znáte to, v době, kdy jsem vychodila základní školu, začala jsem studovat Střední ekonomickou školu v Roudnici nad Labem, a že to nebylo ono, na to jsem přišla až později. Narodila se mi brzo i dcera Nikola a tak k uskutečnění snu mít vlastní restauraci, došlo teprve „až“ v tomto století.
Kde jste začínala a jak se vaše kariéra rozvíjela? Bude tomu už téměř dvacet let, kdy jsem se po studiu nejdříve podílela na otevření jedné restaurace v Libochovicích. Tam jsem poprvé mohla uplatnit své vědomosti získané u prarodičů. Po praxi v restauraci Pod zámkem následovaly další i v jiných
městech a typech restaurací. Ráda vzpomínám na práci v centru Prahy, dále v hotelu v Litoměřicích nebo v lázeňském komplexu ve Mšených Lázních. Nešlo pouze o vlastní provoz restaurace, ale i o organizování kulturních akcí spojených nejen s hudbou, ale i různými gastronomickými počiny. Toto všechno bylo pro mě velmi dobrou školou.
Provoz vaší restaurace Pamplona zajištují v hlavní sezoně téměř dvě desítky lidí. Je snadné získat spolehlivý personál? To je docela tvrdý oříšek. V Česku máme snad přes sto třicet odborných škol, ale obávám se, že ne všichni studenti, kteří na těchto školách studují, tuší, co profese kuchař – číšník
v praxi vlastně obnáší. V této profesi se stále musíte vzdělávat a dále na sobě pracovat. K tomu vedu i své podřízené, které buď sama školím nebo je přihlašuji na různé semináře. Zvláště dnešní doba si žádá neustálé rozšiřování kvalitních služeb. Při vzdělávání využívám nabídek Asociace hotelů a restaurací ČR, Asociace kuchařů a cukrářů a spolupracuji i s dalšími organizacemi, které jsou garantem předávání nových zkušenosti a informací, jež při provozování restaurace potřebujete vědět. Dále se ještě sama seznamuji s novými technologiemi a posouvám tak kupředu nejenom sebe, ale i své zaměstnance. Nasávat informace nakonec můžete i při dovolené v zahraničí, kde se stačí dívat, ochutnávat a pokusit se zjistit, jaké používají ingredience, suroviny a postupy, což velmi ráda dělám a posléze uplatňuji ve své kuchyni.
Která země vás oslovila? Hlavně Asie, ta mne doslova nadchla. Tamější kultura a kuchyně jsou fenomenální, asijské ingredience, suroviny a postupy při přípravě jídel unikátní. Proto pořádám tematické víkendy, kde nabízím jídla různých zemí svým hostům. Dnes je
6
březen 2014
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 7
profil výhodou, že potřebné suroviny jsou dobře dostupné i u nás. Samozřejmostí je také nabídka jídel ze sezonních plodin a produktů nabízených místními a okolními farmáři a pěstiteli. Tyto tematické kulinářské akce často snoubím s vinaři, živou hudbou... V rámci našeho Gastronomického kalendáře vás již teď mohu pozvat například na víkend čerstvého chřestu z Mělnické biofarmy ve dnech 2. – 4. května 2014.
Tento titul je pro mne velmi prestižní a také zavazující. Kolegové mi dají jistě za pravdu, že podnikat v dnešních dobách v tomto oboru je velmi složité a náročné. Velice si vážím, že má píle a snaha byla asociací oceněna. Pevně věřím, že toto ocenění mě bude posouvat k dalším cílům.
Kdo jsou vaši hosté v restauraci v Libochovicích? Naši hosté jsou nejen místní obyvatelé, ale i cestovatelé z okruhu cca 60 km,
kteří si nás našli a opětovně se vracejí na speciální tematické akce. Je pro mě velmi důležitá zpětná vazba našich hostů. Odměnou pro nás pak je, že hosté si naše akce hlídají a dopředu rezervují.
Stala jste se certifikovaným výživovým poradcem, co Vás
k tomu vedlo? Od letošního ledna jsme začali v restauraci připravovat zdravá jídla pro hosty, kteří chtějí jíst zdravě a odlehčeně, nebo také pro návštěvníky s různým stravovacím omezením (např. bezlepkovou dietou...). Máme heslo, že zdravé jídlo není dieta, ale zdravý životní styl.
TEXT: ING. PETR SKÁLA / FOTO: ARCHIV
V nominaci na Restauratéra roku jste byla už v roce 2012. Vyšlo vám to až v roce 2013...
INZERCE
Jubilejní čtyřicátá SALIMA přilákala odborníky i širokou veřejnost
Mezinárodních veletrhů SALIMA, MBK, INTECO, VINEX, EMBAX a PRINTexpo se zúčastnilo 786 vystavujících firem ze 35 zemí, což je o 15 % více než před dvěma lety. Také zájem návštěvníků překonal skutečnost roku 2012 – podle předběžných výsledků navštívilo letos veletrhy 28 000 návštěvníků. Výraznou většinu vystavovatelů tvořily malé a střední firmy, které na veletrhy přijely především s cílem utužovat stávající a navazovat nové obchodní kontakty. Téměř 48 % firem přijelo ze zahraničí, nejvíce z partnerské země veletrhu Polska, Slovenska, Itálie a Německa. Poprvé vystavovaly také společnosti z Kazachstánu, Maroka a Vietnamu. Expozice v pavilonech A1, A2, B a V obsadily plochu 27 000 m2 a prezentovalo se v nich celkem 440 značek (o 10 % více než v roce 2012). Po dvaceti letech se potravinářské veletrhy opět otevřely široké veřejnosti, která se tak mohla seznámit s novinkami mířícími do obchodní sítě i směry vývoje moderního potravinářství a gastronomie. Vystavovatelé potravin a nápojů ocenili možnost prezentovat koncovým spotřebitelům své kvalitní produkty a získat jejich zpětnou vazbu. Do soutěže o nejlepší exponáty vystavovatelé přihlásili rekordních 55 výrobků.
Jejich kvalitu posuzovaly dvě hodnotitelské komise, jedna pro potraviny a nápoje a druhá pro strojírenství a technologie. Celkem bylo uděleno deset ocenění Zlatá Salima 2014. V potravinářské sekci je získaly společnosti Ing. Peter Kudláč – Apimed, Včelpo, Janíček & Čupa, GTQ, Váhala, František Bačík – Čokoládovna Troubelice a Bohemilk. Ve strojírenské sekci cenu převzala společnost Nerez Blučina a na veletrhu EMBAX byl oceněn exponát vystavovatele Ondrášek INK-JET System. Zároveň se na výstavišti slavnostně předávaly nové certifikáty značek kvality KLASA a Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR třinácti výrobcům. Příští ročník Mezinárodních potravinářských veletrhů SALIMA, MBK, INTECO a VINEX a Mezinárodních veletrhů obalů a tisku EMBAX a PRINTexpo se uskuteční od 1. do 4. března 2016.
TEXT: RED / FOTO: ARCHIV
Brněnské výstaviště přivítalo v jediném termínu šest specializovaných veletrhů věnovaných potravinářskému, obalovému a tiskařskému průmyslu.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 8
hotel/penzion
Hotelstars Union na cestách
aké proto jsme se 4. března přesunuli za našimi kolegy do Berlína, kde se konal další ze série letošních meetingů skupiny Hotelstars Union. Kromě již zmiňované úpravy kritérií, jejichž konečný výsledek bude představen za měsíc v Římě, jsme řešili například rozšíření Hotelstars Union o další členské země (např. Island, Irsko či Itálie projevily vážný zájem se k nám připojit), propojení databází certifikovaných zařízení všech člen-
T
ských zemí a její propojení s ostatními databázemi, mapami, atd.. Jednali jsme také o tom, kam by měl směřovat marketing Hotelstars. A protože se od 5. do 9. března konal mezinárodní veletrh cestovního ruchu ITB Berlin, kterého jsme se se svými členskými hotely rozhodli za AHR ČR účastnit, využili jsme příležitosti a prezentovali zde náš Katalog certifikovaných hotelů, o který byl mimořádný zájem. Tímto děkujeme RCC Hluboká a Hotelu Podhrad Hluboká,
Darovanskému dvoru, Zámeckému hotelu Liblice, Lázním Jáchymov a dalším, kteří s námi do toho šli. Letos pojedeme i na další veletrhy – MITT v Moskvě a WTM v Londýně, kde opět budeme prezentovat náš Hotelstars katalog. Zúčastnit se s námi můžete i vy! Více info najdete na www.ahrcr.cz.
TEXT: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ / FOTO: ARCHIV
Jak už jistě víte, v těchto měsících pomalu finišují úpravy Katalogu kritérií klasifikace Hotelstars pro období dalších let (pokud jste nezaznamenali, více se dozvíte v minulých číslech AHR FÓRA, nebo na našem webu www.hotelstars.cz).
Grandior: nov˘ praÏsk˘ hotel
ybudováním vnitroblokové novostavby došlo k jejich propojení a vznikly tak unikátní prostory, jejichž původním záměrem byla kultivace dlouhodobě nevyužívaných pozemků ve vnitrobloku. To také umožnilo lepší využití obou historických domů. Dům U Hájků již v historii sloužil jako hotel, jehož součástí bylo i slavné varieté Folies Melices. Záměr původního majitele nevyšel tak, jak si představoval, a k dobudování druhého hotelu a celkové modernizaci pasáže dochází až nyní, s novým vlastníkem, společností Le-Investment. Předností objektu je jeho poloha na Praze 1 a dostupnost, která po-
V
8
březen 2014
skytuje velkou konkurenční výhodu jak v oblasti ubytování, tak v pořádání kongresů a konferencí. Komplex budov obsahuje kromě Design Hotel Elephantu i nový pětihvězdičkový Grandior Prague Hotel, který již přivítal své první návštěvníky1. března tohoto roku. Pro naše hotely Design hotel Elephant, Grand Majestic Plaza a Grandior Prague Hotel jsme ve společnosti Le-Investment vytvořili novou značku Le-Hotels, včetně centralizace oddělení revenue, obchodu a rezervací. Důležitým prvkem celého projektu je nové designové lobby hotelu Grandior a související kongresové prostory, jejichž kapacitu navyšujeme o dalších šest konferenčních sálů na celkových
1 200 osob, které jsou přímo napojeny na oba dva hotely. To vše na Praze 1 s celkovou kapacitou přes 400 pokojů,“ říká ing. Petr Lžičař, Cluster General Manager. „Svou polohou v centru, velikostí, dostupností MHD a podzemním parkováním nabízíme vše podstatné jak pro individuální klientelu, tak pro segment MICE.“ „Kvalitu poskytovaných služeb i nadále považuji za stěžejní strategii, které se chceme věnovat maximálně již od začátku, stejně jako před několika lety u hotelu Grand Majestic Plaza.“ Pozn. redakce: Věříme, že i tento hotel se stane dalším významným členem Asociace hotelů a restaurací ČR a rozšíří její členskou základnu.
TEXT: RED / FOTO: ARCHIV
Teď již bývalá pasáž U Hájků byla slavnostně otevřena v roce 2008, kdy byla z části dokončena přestavba dvou historických budov v ulici Na Poříčí a Na Florenci.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 9
hotel/penzion
Low Budget má zelenou!
znik nových Low Budget řetězců a úspěch těch, kteří již na trhu s touto nabídkou jsou, dává příslib do budoucnosti právě této variantě. Každým rokem se otevírá několik hotelů v tomto segmentu, vznikají nové řetězce. Jedním z nich je i německý řetězec Bold Hotels, o kterém píše v březnovém vydání COT business Maria Horníková. „Motto této nové značky zní ‚Tučně nebo kurzívou, hlavně nebýt v normě‘,“ uvádí autorka a dodává, že „bold“ je název tučného
V
písma. A na čem že koncept značky staví? Filozofie je jasná – nechce být exkluzivní, ale chce být výjimečná, odvážná, plná překvapení, a to nejen v designu, ale i v zařízení pokojů a službách. První hotel, který byl otevřen loni v říjnu v Mnichově, má 142 pokojů, které jsou zařízené funkčně a striktně prakticky ve stylu „méně je více“. Pokoje jsou 3 m vysoké a bíle vystěrkované stěny z betonu doplňuje teplá hnědá barva dřevěné dubové podINZERCE
lahy. Skříně ve standardním pokoji o 17 m2 sice nenajdete, ale plazmovou obrazovku a bezplatný přístup k internetu ano. Komfort poskytuje designová koupelna s vytápěnou podlahou. Cena standardního pokoje začíná na 59 eurech za noc. Hotel Bold má i apartmány Komfort, Superior a De Luxe. Druhý hotel nového řetězce bude otevřen na konci tohoto roku v centru Mnichova, další se staví v centru Frankfurtu a jeho otevření se plánuje v roce 2015.
TEXT: MARIA HORNÍKOVÁ / FOTO: BOLD HOTELS
Má cenu rozšířit řady dražších hotelů, nebo se spíše soustředit na segment pro ty, kteří chtějí neokázalý komfort za přiměřenou cenu? Takovou otázku si kladou ti, kteří plánují vstup do hotelového businessu.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 10
akce
ROADSHOW AHR âR 2014 Vážení majitelé, manažeři hotelů, restaurací a kolegové, i letos si Vás dovolujeme pozvat na akce Roadshow AHR ČR, kde se dozvíte v rámci odborného programu nové motivující informace a získáte inspiraci. Na letošních Roadshow nemůžete chybět. Zapište si prosím do diáře naše termíny: BŘEZEN
DUBEN
KVĚTEN
ROADSHOW
ROADSHOW
ROADSHOW
26. 3. 2014 CLARION CONGRESS HOTEL ČESKÉ BUDĚJOVICE 2. 4. 2014 GRANDIOR HOTEL PRAGUE PRAHA
JIHOČESKÝ KRAJ
PRAHA + STŘEDOČESKÝ KRAJ + VYSOČINA
21. 5. 2014 BW HOTEL VLADIMIR ÚSTÍ NAD LABEM
ÚSTECKÝ + LIBERECKÝ KRAJ
ČERVEN
ROADSHOW
11. 6. 2014 PLZEŃ
KARLOVARSKÝ + PLZEŇSKÝ KRAJ
ZÁŘÍ
ROADSHOW
17. 9. 2014 HRADEC KRÁLOVÉ
KRÁLOVÉHRADECKÝ + PARDUBICKÝ KRAJ
ŘÍJEN
ROADSHOW
8. 10. 2014 ZLÍN
OLOMOUCKÝ + ZLÍNSKÝ KRAJ JIHOMORAVSKÝ + MORAVSKOSLEZSKÝ
Chcete se zúãastnit?
Účast je ZDARMA, stačí jen vyplnit přihlášku na našich webových stránkách: www.ahrcr.cz nebo zadejte http://akce.ahrcr.cz/ nebo pošlete e-mail na
[email protected]. Děkujeme a těšíme se na setkání s Vámi!
10
březen 2014
TEXT: ZUZANA ŠVECOVÁ
Pokud Vás naše Roadshow zaujaly a chtěli byste být při tom, je to velmi jednoduché. Podmínky účasti pro odborníky (majitele, manažery, zaměstnance ubytovacích a gastronomických zařízení, učitele středních odborných škol a profesory vysokých škol, manažery asociací se zaměřením na cestovní ruch, hotelnictví a gastronomii) jsou následující:
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 11
akce
V Brnû excelovali ‰éfkuchafii
peciality vařili páni šéfkuchaři se svými týmy z hotelů Best Western International Brno (z připraveného menu slavil největší úspěch dýňový krém s praženými semínky a dýňovým olejem), Zámeckého hotelu Liblice (přichystali svůj proslulý telecí brzlík s raviolou a dýní), Hotelu Sepetná (ohromili přítomné konfitovaným vepřovým bokem plněným bylinkovou nádivkou, podávaný se slaným závinem, houbovým kubou a bramborovými škubánky), Hotelu Slovan Brno (představili skvělý králičí hřbet plněný čerstvým chřestem, zabalený v domácí slanině s houbovou omáčkou se šafránem a bramborové škubánky), Zlatá Hvězda Litomyšl (přivezli výborný a méně tradiční dezert – bramborový placek se švestkovo-povidlovou omáčkou a zakysanou smetanou, sypaný skořicovým cukrem), Golf Hotel Austertlitz (představili punkevního pstruha na tři způsoby – grilovaného,
S
marinovaného a pěnu, vše dochucené citrusy a fenyklem). Exhibice se zúčastnily i týmy z Hospody pod Borovou (úspěch slavili se smetanovým dortíkem provoněným borovicovými pupeny, přelitým karamelovou omáčkou a dozdobeným skulpturou z karamelu a směsi drcených oříšků), Restaurace Švejk Nepomuk (jejich pomalu pečené selečí kolínko v černém pivě a medu, nastavovaná kaše z brambor a ječných krup s čerstvou majoránkou a konfitovaným česnekem
jsou nezapomenutelné), Restaurace Nekonečno Brno (připravili úžasná staročeská žebra ve švestkové marinádě a chilli, pomalu tažená ve vakuu, podávaná s čerstvě strouhaným křenem a hrubozrnnou hořčicí s domácím chlebem s cibulí a uzeným masem) a Restaurace Boulevard Brno (měli jsme možnost ochutnat jejich dokonalý konfitovaný hovězí karabáček s marmeládou z červené cibule a pyré ze zeleného hrášku s mátou). Děkujeme všem partnerům a týmům.
TROCHA STATISTIKY: Během 4 dnů mělo možnost ochutnat připravované speciality celkem 480 osob. Celkem bylo umyto 960 skleniček, 1 440 talířů a 480 sad příborů. Na přípravě stánku participovalo téměř 30 partnerů. Na hladkém chodu exhibice se podílelo 8 skvělých studentů z Hotelové školy Brno. Součet škod: 2 rozbité talíře, 6 rozbitých sklenic, desítky špinavých ubrusů a jedno drobné řezné zranění v zázemí.
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ, MBA / FOTO: ARCHIV
Těm z vás, kdo navštívili veletrh SALIMA 2014, určitě neunikla restaurace AHR ČR postavená v pavilonu A2. Vám, kteří jste nemohli vidět dění na vlastní oči, přinášíme krátké ohlédnutí za exhibicí šéfkuchařů připravujících pro návštěvníky tříchodové menu v duchu moderní české kuchyně.
Zveme vás na Sportovnû spoleãensk˘ víkend AHR âR edná se o dvoudenní víkendovou akci, začátek v pátek odpoledne, konec v neděli odpoledne. Na pátek je připraven společenský program POOL PARTY s živou hudbou, raut. V sobotu se uskuteční závodní klání FUN DUATLON (20km MTB, 3km běh, finiš v bazénu), sportovně-zábavný program pro děti a doprovod, oběd, slavnostní vyhlášení vítězů, country večer-live band, kankán, lasování, vystoupení s bičem, grilování. V neděli budete mít možnost vidět dopolední
J
prezentaci Honzy Vlasáka, účastníka nejdrsnějšího MTB ultramaratonu v Evropě CRAFT 1000 miles adventure. Přihlášky posílejte na
[email protected]. Uveďte vaše jméno, název hotelu, restaurace, či provozovny, za kterou budete soutěžit, věk, resp. v jaké kategorii budete závodit, kolikalůžkový pokoj si přejete, resp. kolikačlenný doprovod s vámi pojede. Ceny pobytu: 1 590 Kč/osoba (dospělý od 18 let na celý víkend), 1 190 Kč/ dítě (počítáno od věku 3-17 let na celý víkend, dítě do 3 let věku bezplatně
bez nároku na lůžko a stravu) 790 Kč/ osoba (cena pro zájemce pouze o sobotní program) V případě zaplacení částky do 30. 4. 2014 vám bude poskytnuta sleva na celkovou částku ve výši 20 %. (V ceně pobytu na celý víkend je zahrnuto: Ubytování na 2 noci, 2 večeře (1x raut, 1x grilování), 1x oběd formou bufetu, 2x snídaně, pitný režim (voda s ledem a citronem), sponzorské nápoje do vyčerpání + veškerý doprovodný program (live music pool party, dětský zábavní program, country večer...).
březen 2014
TEXT: RED
O víkendu 4. – 6. 7. 2014 pořádáme pro členy AHR ČR i jejich rodinné příslušníky a zaměstnance Sportovně společenský víkend v Hotelu Atlantis. www.hotel-atlantis.cz.
11
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 12
vzdělávání
Za bfiezen pro‰kolíme více neÏ 1000 osob!
a měsíc březen je na kurzy pořádané díky projektu „Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu“ přihlášeno více než 1000 osob. Protože naším cílem není kvantita, ale především kvalita, všechny naše kurzy jsou vypisovány maximálně pro 30 osob. Díky tomuto rozhodnutí pořádáme v březnu cca 60 kurzů, což vzhledem k tomu, že většina z nich je naplánována na pracovní dny, představuje pořádání tří kurzů denně po celé ČR. Důkazem kvality našich kurzů je neustálý nárůst počtu účastníků. Rekord-
N
ními měsíci se staly měsíce únor a březen 2014, kdy v únoru bylo proškoleno téměř 900 osob a na březen evidujeme v současnosti 1 100 přihlášených. Počty přihlášených jsou v současné době rovnoměrně rozvrženy mezi oblast hotelnictví a gastronomie. Naše kurzy jsou nejen velmi navštěvované, ale současně oblíbené a skvěle hodnocené. Všechny kurzy jsou pravidelně hodnoceny nezávislými hodnotiteli ze společnosti STEM MARK a všemi účastníky kurzů. Nejvyšší možné hodnocení je 5.0, všechny naše kurzy jsou hodnoceny v průměru známkou 4,7, což považujeme za výbornou zprávu.
Od počátku projektu jsme proškolili více než 6 500 osob. Pravidelně vypisujeme 24 typů kurzů zaměřených na oblast hotelnictví a gastronomie. V týmu máme v současnosti více než 20 lektorů, ze kterých se stali zkušení cestovatelé. Vypisujeme kurzy jak otevřené, tak kurzy připravené na míru objednavatele a současně hradíme pronájem prostor a coffee breaks. Projekt bude pokračovat až do října 2014, proto se neváhejte přihlásit a využít této jedinečné možnosti zúčastnit se kvalitních kurzů z oblasti hotelnictví a gastronomie zdarma! Více na: www.vzdelavani.czechtourism.cz
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ, MBA / FOTO:ARCHIV
Máme skvělou zprávu! Naše kurzy se těší výborné pověsti a je o ně stále větší zájem! Čísla hovoří za vše!
Víme doopravdy, co chceme? le abychom byli schopni zformulovat svou odpověď, k tomu je třeba někdy i dost odvahy, a té se nám nemusí dostávat. Ale pak se zase nemůžeme divit, že když se nezeptáme, tak nám nikdo, pokud není jasnovidec, ani nemůže dát odpověď. Nám to ale nevadí, protože si alespoň máme na co stěžovat a vykládat o tom, jak jsou okolo všichni neschopní a zaviňují, že se naše problémy neřeší. Přitom by stačilo tak málo. Popsat problém a dát srozumitelnou otázku,
A
12
březen 2014
která by mohla přispět minimálně k zamyšlení. Někdy mám dojem, že existují jedinci, kterým ani o řešení problému nejde, oni spíš potřebují ukazovat na neschopnost druhých, protože jedině tak jsou schopni si vyřešit vlastní pocity méněcennosti. Všimli jste si, oni by zároveň byli rádi, kdyby se pomohlo jim, ale již ne těm ostatním. Mám velkou výhodu, že jsem vždy všechny veřejné funkce dělal bez jakéhokoli honoráře a velmi často se i moji majitelé naopak podíleli na financová-
ní nákladů s těmito funkcemi spojených. Ti, které mám na mysli, se však ptají dříve, co dostanou za to, když se na něčem budou podílet než na to, jak mohou pomoci. A přitom celá řada z nás může pomoci, ale musela by chtít. Protože by, nedej Bože, mohli pomoci i druhým, tak neudělají raději nic, protože přece nebudou pomáhat konkurenci. Chci-li buď všechno, nebo nic, může se mi stát, že na mě zbude to nic. A v tom momentě je okruh uzavřen, protože já mohu opět začít na vše kolem sebe nadávat. Proto jsem vždy preferoval: Přej a bude ti přáno, dej a bude ti dáno!
TEXT: ING. PAVEL HLINKA / FOTO: ARCHIV
Mohl bych otázku zformulovat tak, že bych se zeptal, zda vědí ti ostatní, co chceme my? Možná, že ta druhá odpověď je skoro důležitější.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 13
vzdělávání
Vzdûlávací sekce AHR âR v roce 2014
avíc, aniž bych se chtěl zaštiťovat dalšími pracovníky oboru, to nejsou pouze názory mé, ale i těch, kteří s absolventy musí začít pracovat, nebo sedí ve vzdělávací sekci se mnou. Aby vzdělávací sekce nebyla považována pouze za destrukční subjekt, rozhodla se o své práci více informovat své okolí, a tak vyslala zprávy o tom, co vše dělá pro zlepšení pozice odborného školství i jednotlivých škol adresně. Z plánu práce bych tedy zmínil v prvé řadě snahu o znovuzmapování problematiky zkvalitňování vzdělávací činnosti v oblasti cestovního ruchu na všech úrovních vzdělávání. K tomu využijeme připravovaná setkání se zástupci škol v jednotlivých krajích, která chceme zorganizovat v průběhu roku. Zároveň nám samozřejmě půjde i o to, abychom do AHR ČR získali další školy. Od toho si slibujeme jednak lepší vzájemnou informovanost a zároveň i posílení našeho mandátu k tomu, abychom mohli spolu se školami bojovat proti byrokracii, která připravuje zákony a nařízení bez ohledu na to, zda se jedná o přínos, nebo pouze buzeraci a léčení si pocitů méněcennosti. Rádi bychom se podíleli i na přípravě možností učitelů odborných předmětů přímo v praxi, k čemuž chceme vytvořit optimální podmínky. Za stejně důležitý považujeme i náš podíl na odborné praxi žáků škol, ale samozřejmě i působení na celkový systém odborné praxe, která je nedostatečná, a proto také nemůže zatím splnit naše očekávání. Rádi bychom zapojili naše odborníky do vytváření pomůcek pro výuku, včetně případových studií, čímž bude do procesu výuky kromě teorie začleněno více skutečných příkladů, jichž lze v praxi využít. Nabídneme školám naše zkušené pracovníky, kteří by jim mohli pomoci při vytváření odborných textů a učebnic, aby byly doopravdy co nejaktuálnější a odrážely to, co se v našich zařízeních skutečně děje. Navíc máme ve svých řadách
N
INZERCE
spoustu odborníků, kteří jsou schopni sdělovat své zkušenosti zajímavou formou. Těm nabídneme studium pedagogického minima, aby ke svým vlohám měli i patřičné formální potvrzení o své způsobilosti učit druhé. Došli jsme k názoru, že musíme pokračovat i v každoročním vyhodnocování nejlepších závěrečných prací studentů odborných škol, protože i to je forma, jak se jednotlivé školy mohou popularizovat. To, co jste si přečetli, je vlastně jen pár řádek textu. Vzdělávací sekce si jednotlivé body mezi sebe rozdělila tak, abychom to vše do konce roku zvládli. A pokud nám v tom alespoň trochu pomůžete, jen to uvítáme.
TEXT: ING. PAVEL HLINKA
Pokud občas utrousím nějaké kritické poznámky na adresu našich odborných vzdělávacích institucí, vzbudím často reakce, které jsou pro mě nepochopitelné, protože bych spíše očekával, že se nad nimi můžeme sejít a prodiskutovat, kde je skutečná pravda.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 14
gastronomie
Standardy v rámci stravovacích sluÏeb EU a CZ ejím pořadatelem je od počátku společnost HASAP GASTRO Consulting ve spolupráci s Asociací hotelů a restaurací ČR a dalšími partnery. Program moderovaný primářkou MUDr. Vilmou Benešovou z FN Motol a Milošem Žáčkem, z pořádající společnosti, nabídnul účastníkům konference řadu zajímavých témat. Velmi mne zaujalo vystoupení Mgr. Petry Vašíčkové, PhD (držitelka ocenění za dosažené výsledky ve výzkumu) z Výzkumného ústavu veterinárního lékařství v Brně, hovořící o existenci virů v potravinách a jejich vlivu na jejich kontaminaci. Pro provozovatele restauračních provozů je stále nejdůležitější prevence ali-
J
mentárních onemocnění: Zdravá a nekontaminovaná surovina Dodržování správné hygienické praxe při produkci a zpracování surovin/potravin Používání ochranných pracovních prostředků (rukavic, pokrývek hlavy, atd…) Vhodná tepelná úprava (nejlepší je minimálně na 5 minut ve 100˚C) Zabránění manipulace s potravinami infikovaným osobám Použití prověřených zdrojů pitné vody DŮLEŽITÉ: Zmražení potravin viry konzervuje, chladničková teplota prodlužuje dobu jejich přežívání!!!
INZERCE
Základní znalost hygienické praxe pracovníků v restauračních kuchyních zůstává prioritou. V programu konference vystoupila řada dalších lektorů s neméně zajímavými příspěvky, ty si odnesli účastníci konference domů na CD. Závěr konference vyplnilo slosování anketních lístků s hodnotnými cenami od přítomných společností z řad dodavatelů produktů pro gastronomické provozy, které se zde rovněž prezentovaly. Pořadatelé si tak opět mohou připsat plus za vydařenou konferenci. Více informací na www.hasap.cz.
TEXT: PHDR. MILAN RAMBOUSEK
O tom, že problematika hygieny v gastronomických provozech se těší oprávněnému zájmu a pozornosti, svědčí i zcela zaplněný sál pražského Clarion Congress Hotelu účastníky 9. konference, 25. února 2014.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 15
gastronomie
Jak se loni dafiilo restauracím?
roblémem většiny provozovatelů restaurací je stále fakt, že podnikají v pronajatých prostorách. V době snížené poptávky je to často smrtící, protože nájemné je fixní náklad, který neseme. Možná také proto, že se v médiích hovoří o úbytku restaurací, se v loňském roce podařilo celkem 17 % respondentů průzkumu snížit nájemné. To je o 8 % více než v letech 2012 a 2011. Provozovatelé méně šetřili na zaměstnancích než v předchozích letech, což může být dáno také skutečností, že již není příliš kde škrtat. Celkově se podařilo snížit náklady 36 % restauracím, které se do ankety zapojily, a to na nájmu, dodavatelích a zaměstnancích.
P
Snižování nákladů je opatření, které se musí provádět opatrně a s ohledem na to, aby se v konečném důsledku nepromítlo do snižování kvality služeb restaurace a návazně k nespokojenosti hostů. Pokud se podíváme na tržby sledovaných restaurací v loňském roce, pak lze říci, že u většiny stagnovaly, nebo byly dokonce nižší než v roce 2012. Pouze 26 % restaurací vykázalo tržby v roce 2013 vyšší než v roce předchozím. U 30 % dokonce byly tržby nižší. Nutno ale říci, že tento ukazatel se v roce 2013 vyvíjí mnohem pozitivněji než ve dvou předchozích letech, ubývá restaurací, kde byly tržby klesající (nižší tržby v roce 2011 – 45 %, 2012 – 63 % a 2013 – 30 %) a naopak mírně přibývá těch, které byly schopny INZERCE
Sleva
20 % pro členy
AHR
Roky prověřená ingredience Portál pro pracovní příležitosti v hotelnictví, gastronomii a cestovním ruchu v ČR.
tržby zvýšit (meziroční zvýšení tržeb 2011 – 19 %, 2012 – 21 %, 2013 – 26 % sledovaných restaurací). Akcelerátorem zvyšování tržeb je orientace na nové hosty, zlepšování kvality služeb a produktu, jeho inovace a lepší zviditelnění včetně využití on-line komunikace se zákazníky. Více než polovina provozovatelů restaurací očekává, že letošní rok bude z pohledu obchodu lepší než rok 2013. K tomu, aby mohli podnikatelé podniknout kroky ke zlepšení výkonu svých restaurací, je nutné znát, jak se vyvíjí naši zákazníci. To bude tématem setkání na Roadshow AHR ČR 2014, kde vývoj a jeho trendy představí ing. Marcela Šimková, ředitelka společnosti Dataservis. Termíny akcí jsou k dispozici na webu AHR ČR.
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK
Podnikání v restauracích je stále obtížnější, přesto se v poslední době objevila řada podniků a úspěšných konceptů. Co je důvodem úspěchu? Na tyto otázky odpovíme na Roadshow AHR ČR 2014. Společnost Dataservis zpracovala průzkum mezi provozovateli restaurací, který hodnotí vývoj trhu v loňském roce. Některé údaje přinášíme níže a více v rámci Roadshow AHR ČR.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 16
gastronomie
Jehnûãí maso? Jarní, zdravé a voÀavé! Dlouhá desetiletí se u nás chovala plemena ovcí, která dávala hned trojí užitek: mléko, vlnu a maso. Masná plemena, vhodná pro kuchyni, se v našich chovech ale stále teprve zabydlují.
K
JAK VYBÍRAT VHODNÉ MASO Nabídka jehněčího masa z českých masných chovů pochází z mladých ovcí ve věku do šesti měsíců. Toto maso, vyrostlé z mateřského mléka a čerstvé pastvy, je naprosto kvalitní. Koupit kvalitní jehněčí maso je ale pro běžného zákazníka obecně problém. V supermarketech ho nenajdete, občas se možná objeví zmrazené a drahé jehněčí z Nového Zélandu. I proto jde milovník jehněčího za svou oblíbenou
16
březen 2014
pochoutkou do restaurace a rád za ni zaplatí. Česká produkce jehněčího pochází především od malochovatelů, kteří nechávají svoje stádo volně pást na pastvinách. Je proto možné najít si přímého dodavatele, nebo se podívat například na nabídku e-shopu společnosti O.C.G., který funguje dobře pro Prahu a okolí. Společnost se specializuje na čerstvé jehněčí maso masných plemen z českých chovů a farem, a dodává maso v kuchyňské úpravě do restaurací, firem, ale i domácností. Už bylo řečeno, že nejvhodnější je jehněčí masných plemen. U nás dlouho chovaná plemena, nazvaná podle místa výskytu – Šumavka nebo Valaška, to nejsou. Kříženci merinových ovcí, kterých je v ČR také dost (kříženců obecně je v českém chovu stále asi 90 %), vynikají spíš kvalitní vlnou. Žádné ze jmenovaných plemen nemá lahůdkové maso. Zvířata, šlechtěná pro produkci vlny, mají silnější vrstvu podkožního tuku. K masným plemenům patří Suffolk nebo Texel. Stodenní beránci plemene Suffolk mají výšku svalu cca 36 mm, zatímco nemasná plemena jen kolem 15 mm. Chovatel těchto plemen Miroslav Diviš říká:„Je to nákladnější, navíc může trvat léta, než se chovatel dopracuje k dostatečně velkému stádu s kvalitními masnými berany, ale také ovcemi, matkami dalších generací jehňat. Ale jen dostatek čistokrevných masných zvířat může zvýšit množství prvotřídního masa na trhu.“ Pro zkušenosti si tento chovatel jezdí do Belgie, kde ovšem mohou farmáři hospodařit na mnohem menších plochách než ti čeští. Kvůli nastavenému systému dotací se náš farmář musí starat o několikanásobně větší pozemky. „Belgický chovatel si vystačí zhruba s dvaceti hektary, český musí uvažovat o hospodaření
alespoň na stech,“ vysvětluje Miroslav Diviš jeden z důvodů, proč je na našem trhu zatím málo masa z čistých masných plemen.
A CO BIO? Bio-jehněčí maso pochází z ekofarem, kde jsou povolena výhradně přirozená krmiva. Nesmí se krmit antibiotiky, hormony, masokostní moučkou, nebo geneticky modifikovanými surovinami. Produkce tohoto masa podléhá podstatně přísnějším kritériím než ta běžná. Splnění přísných kritérií dokládají příslušné certifikáty. Maso vždy pochází z kontrolovaných ekologických chovů, má garantovaný a prokazatelný původ a je také vždy z masných plemen.
JEHNĚČÍ V KUCHYNI Jehněčí maso je v mnoha světových kuchyních výrazně oblíbené. V řadě zemí je vyhledávané i skopové, které tam má přednost před vepřovým či hovězím. Skopovému se zvláště u nás vytýká osobitá vůně, kterou naopak lidé v zemích bývalé Jugoslávie, Španělsku, či Mexiku vyhledávají. A nezapomeňme na britské úpravy a na balkánskou kuchyni. Typickou vůni potlačíte tepelnou úpravou a použitím různého koření. Nejčastěji se používá česnek. Pokud však máte k dispozici kvalitní masné plemeno, nemusíte to s česnekem nijak přehánět. Chuť masa bude stejně dobrá, dokonce i ze starších kusů. Podle chovatele Miroslava Diviše, který si vyzkoušel i maso z pětileté ovce Suffolk, stačí odříznout hřbetní tuk. Samotná svalovina masných plemen není tukem prorostlá jako u dospělých zvířat plemen nemasných. Jehněčí a skopové maso ztrácí při tepelném zpracování asi 30 % své původní váhy.
TEXT: VLADIMÍRA STORCHOVÁ FOTO: ARCHIV
do ochutná masné plemeno, pochopí, jak lahodné může jehněčí maso být. Minulost, kdy se obvykle prodávalo jen skopové a jeho úprava nebyla nijak vábná, se na konzumaci tohoto druhu masa u nás podepsala. Nechuť obyvatel k „něčemu“ z ovce je setrvalá a mizí jen pomalu. Osvětovou práci mohou odvést především restaurace, které nabídnou chutné jehněčí v dobré úpravě. Významně jim může pomoci i skutečnost, že jehněčí maso je dieteticky velmi vhodné, nízkotučné, plné kvalitních bílkovin. Patří u nás ke stále víc vyhledávaným zdravým potravinám. A navíc ho lze nabízet i jako jídlo pro lidi s bezlepkovou dietou.
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 17
czech specials
Je pfiíjemné vidût, Ïe projekt Czech Specials Ïije...
Co pro vás znamená projekt Czech Specials? Tento projekt znám a moc se mi líbí. Vlastně jsem na něm pracovala od samého počátku, kdy jsme začali pro CzechTourism s panem Nódlem vybírat typická jídla pro jednotlivé regiony. Od té doby se toho dost změnilo. Je příjemné vidět, že projekt žije a jsem ráda, že mohu být u toho. Věřím, že jako člen týmu budu mít možnost aktivně spolupracovat se stávajícími členy projektu a pracovat dál na jeho rozvoji už proto, že mám ráda českou kuchyni a mezi dobrými kuchaři jsem strávila hodně času.
Je nějaký kuchař, jehož „kuchyni“ byste doporučila vždy?
Sadílka, s nímž jsem se byla nedávno rozloučit.
Tak na takový seznam bychom potřebovali větší prostor. A určitě bych mohla na někoho zapomenout. To bych nerada, protože jsem měla tu čest potkat se s opravdovými mistry – a doufám, že jich ještě hodně poznám. Z těch mladších to byl například celý juniorský tým AKC ČR a jejich skvělí trenéři. Staročeská štika připravená členy Staré gardy patří mezi bezkonkurenční dobroty. A na některé mistry kuchařského řemesla už bohužel budu jen vzpomínat… jako na pana Jaromíra
Máte již nějakou strategii? Co byste například chtěla v projektu změnit? Hlavní směr vývoje samozřejmě určuje CzechTourism; AHR ČR a AKC ČR se aktivně podílejí konzultacemi po odborné stránce a na samotné realizaci projektu. Za sebe bych byla ráda, kdyby se ustálilo složení kontrolorů a pracovního týmu tak, abychom mohli společně zapracovat třeba na plošnější marketingové podpoře subjektů, které se projektu úspěšně účastní. Informace o tom, kde se dá vychutnat dobrá česká kuchyně, určitě uvítá každý.
TEXT: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ FOTO: ARCHIV AHR ČR/CZECHTOURISM
V souvislosti s projektem Czech Specials jsme si tentokrát povídali s novou posilou týmu, Zuzanou Albrechtovou, která má od začátku tohoto roku za AHR ČR tento projekt ve své kompetenci.
INZERCE
KOMPLEXNÍ
HOTELOVÝ SOFTWARE RECEPCE
WEB
MODULY
-30%
SUR ÏOHQ\ $+5
FOOD
,1',9,'8/1ª 3Įª6783 .203/(;1ª Į(k(1ª let KVALITA & TRADICE
W W W. H O R E S P L U S . C Z
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 18
z regionů
TEXT: MGR. PAVLA SZTULOVÁ / FOTO:ARCHIV
AHOL CUP 2014 Ostravský Clarion Congress Hotel se stal místem soutěžního klání studentů hotelových škol z celé republiky i zahraničí – AHOL CUP 2014. Gastronomickou soutěž s mezinárodní porotou již šestnáctým rokem pořádá AHOL SŠ gastronomie, turismu a lázeňství, držitelka ocenění AHR ČR „Škola roku 2013“. Letošní kolo opět probíhalo pod odbornou patronací a za osobní účasti všech tří prezidentů AHR ČR Ing. Stárka, AKC ČR Bc. Kubce a ČBA Bc. Svojanovského. Zahájení se ujala náměstkyně MSK Mgr. Pálková, náměstek MSK Ing. Strachoň a náměstek primátora města Ostravy Ing. Štěpánek Ph.D. Loňské vítězství obhájila HŠ U borského parku Plzeň, 2. místo SŠSS Krakovská Ostrava a 3. místo HŠ Rokycany. V kategorii Ahol Cup junior pod patronací projektu „Jak šmakuje Moravskoslezsko?“ soutěžili žáci základních škol z Ostravy v gastronomických znalostech – pojmenování cizokrajného ovoce, loupání brambor, konverzaci a určování skla. V této kategorii se umístila na 1. místě ZŠ Krestova z Ostravy – Hrabůvky. Barmani připravovali dva druhy drinků After dinner a Sparkling. Celkovým vítězem Junior Cocktail Competition se stala Adéla Pohajdová - SOŠ Litovel, 2. místo Markéta Gabriela Krylová - SOŠ Litovel, 3. místo Jan Jurčík - SŠ GHL Bzenec. Mistr kávy junior připravoval espresso, cappuccino a přidaná soutěž ve správném seřízení a nastavení mlýnku má vítězku Barboru Korpasovou se SŠSS Krakovská v Ostravě, další místo obsadil Oldřich Holiš ml. – Hotelová Akadémia Nitra, třetí byla Iva Oliveriusová – HŠ VP Jeseník. V kategorii Mistr kávy profi zvítězil Adam Troubil, dále Kamil Hégr a třetí místo obsadil Martin Gottwald. Více informací na www.ahol.cz
TEXT: MARTIN HAVLÍK, PŘEDSEDA KRAJSKÉ SEKCE AHR ČR PLZEŇSKÉHO KRAJE
NOVINKA Z PLZEŇSKÉHO KRAJE
18
V Plzni vznikla nová organizace s názvem Plzeň – TURISMUS, která bude plnit funkci destinačního managementu. Schválila to Rada města a na celé proměně se pracuje už dlouho. Kromě nové náplně a jména, změní společnost i sídlo. Přestěhuje se do Informačního centra na náměstí, které bude také provozovat. „Původní organizace Esprit, která měla na starosti vlastně už jen správu kulturního domu Peklo a provoz Muzea generála Pattona, dostane nový náboj. Bude organizovat cestovní ruch, připravovat turistické balíčky pro návštěvníky, ale hlavně bude spolupracovat s místními majiteli restauračních zařízení i hotelů, aby společnými silami lépe zviditelnili město a to přilákalo více návštěvníků,“ vysvětluje transformaci náměstek primátora Martin Zrzavecký.
březen 2014
Ostravské výstavy, a.s. ve spolupráci s AHR ČR pořádají v Ostravě ve dnech 16. – 18. 5. 2014 druhý ročník gastro festivalu KARNEVAL CHUTÍ, jehož hlavním mottem je prezentace kvalitního kulinářského umění. Součástí akce je také ukázka projektů CZECH SPECIALS a JAK ŠMAKUJE MORAVSKOSLEZSKO. Pestrá nabídka dobrého jídla a pití, ochutnávky, košty, degustační menu, kulinářská show, baristé, sommeliéři a další gastronomické lahůdky potěší všechny labužníky. Prostor dostanou nejen výrobci, distributoři a prodejci jídla a pití, ale především hotely, restaurace a další. Lákat budou i lahůdky na stáncích výrobců a prodejců – sýry, vína, pamlsky, káva, čaje, koření, pekařské, cukrářské, mléčné a řeznické výrobky. Pro návštěvníky bude i tentokrát připravena kuchařská show s ochutnávkou specialit, bohatý doprovodný program, spousty chuťových zážitků a kulinářských zajímavostí. Rádi uvítáme všechny vystavovatele, kteří mají zájem seznámit širokou veřejnost Moravskoslezského kraje s kulinářským uměním kuchařů a cukrářů České republiky.
PODNEBÍ A GASTRONOMIE, ANEB VZDĚLÁVÁNÍ PODLE LEONARDA DA VINCI Obě strany katedry Střední školy hotelnictví a gastronomie SČMSD Praha v Klánovicích měly v rámci Programu celoživotního učení Leonardo da Vinci zjistit, jak se v gastronomii v Norsku a ve Španělsku odrážejí místní klimatické podmínky. Umožnily jim to granty, které škola získala pro praxi žáků a stáž učitelů v rámci programu celoživotního učení Leonardo da Vinci. Zatímco hlavní náplní třítýdenního programu žáků byla pět dnů v týdnu práce v kuchyni, cateringu a při obsluze hostů, stáž učitelů trvala pouze týden a její program byl velmi pestrý. V norském Hamaru pracovali žáci v hotelu Scandic v kuchyni a v obsluze a ve firmě Knutstadt & Holen při zpracování ryb. Ve Španělsku se jejich praxe odbývala přímo v gastronomických provozech školy Escuela de Hostelería y Turismo Consorcio Hacienda La Laguna poblíž městečka Baezaa v přilehlém hotelu La Laguna. Učitelé v Norsku poznali během stáže továrnu na zpracování brambor, palírnu, kde se vyrábí tradiční norský digestiv Akvavit, navštívili vyhlášený rybí obchod, prodejnu a velké tržiště v Oslu, kde prodávají pouze produkty místních farmářů. Zúčastnili se náslechů ve výuce a poznali pracoviště praxe žáků. Na závěr pobytu dostali od kolegů z partnerské školy Storhamar videregaende skole kuchařskou knihu s regionálními recepty, na jejichž obsahu spolupracovali hamarští učitelé. Při stáži pedagogů v Andalusii se pochopitelně téměř vše točilo kolem oliv. Od gastronomie, přes výuku až po marketing. Více o praxi žáků a stáži pedagogů na adrese www.hotelova-skola.cz
TEXT: RED / FOTO: ARCHIV
KARNEVAL CHUTÍ ZAŽIJETE OPĚT V OSTRAVĚ
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 19
legislativa
Co se mûní v katastru nemovitostí?
outo právní oblastí se zabývá ustanovení § 980 a násl. NOZ. Na katastr nemovitostí odkazuje jako na „veřejný seznam“, který obsahuje soubor údajů o nemovitých věcech. Ve spojitosti se zásadou materiální publicity je v první řadě třeba uvést, že jde o princip, na jehož základě lze důvěřovat údajům zapsaným v katastru nemovitostí, které jsou úplné a správné. NOZ stanoví vyvratitelnou domněnku, podle níž právo k věci zapsané do veřejného seznamu bylo zapsané v souladu se skutečným právním stavem a naopak, tj. pokud bylo vymazáno, má se za to, že neexistuje ani ve skutečnosti. Tuto domněnku lze vyvrátit prokázáním opaku. V případě, že stav zapsaný v katastru nemovitostí není v souladu se skutečným právním stavem, svědčí zapsaný stav ve prospěch osoby, která nabyla věcné právo za úplatu v dobré víře od osoby k tomu oprávněné podle zapsaného
T
stavu. Zápisy v katastru nemovitostí je třeba pozorně sledovat, protože neznalost zapsaného údaje neomlouvá a kdo se neseznámil se zapsanými údaji, nemůže se své neznalosti dovolávat. O vyznačení, že právní poměry jsou dotčeny změnou, katastrální úřad podle katastrálního zákona dotčené osoby adekvátním způsobem informuje. Osoby, které se takovou změnou v katastru nemovitostí cítí být dotčeny na svých právech, mají právo žádat, aby katastrální úřad opravil chybu nebo vyznačil poznámku spornosti. Žádat o poznamenání spornosti zápisu by se mělo do jednoho měsíce ode dne, kdy se osoba o zápisu dozvěděla, pakliže ale nebyla o zápisu řádně vyrozuměna, lhůta bude tříletá. Za zmínku jistě stojí též zásada priority, tedy přednosti či pořadí. Podle této zásady pro pořadí věcných práv k cizí věci rozhoduje doba podání návrhu na zápis práva. Katastrální zákon pořadí
zápisů váže na okamžik, ve kterém byl návrh na zápis do katastru doručen katastrálnímu úřadu. Rozhodující je tedy nejen den, ale i čas podání návrhů na vklad práva. Ohledně práv zapsaných do katastru nemovitostí přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a ohledně práv zapsaných do katastru nemovitostí v době jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona nastanou účinky uplynutím jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Toto přechodné období, kdy by si katastrální úřady měly zejména zvyknout na novou právní úpravu a přizpůsobit dosavadní zápisy jejímu znění, bude tedy trvat do 1. ledna 2015.
TEXT: MGR. MARTIN HOLUB, MGR. MICHAL ŠUŠÁK / FOTO: ARCHIV
Počátkem ledna 2014 vešel v účinnost nový katastrální zákon, publikovaný jako zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí, který zrušil a nahradil dosavadní katastrální zákon a zákon o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem.
DaÀové dopady bezúroãn˘ch zápÛjãek od roku 2014 ři zápůjčce lze sjednat úroky, může však být i bezúročná. Poskytování bezúročných zápůjček zaměstnancům je v souladu s ustanovením § 3 odst. 4 písm. j) zákona o daních z příjmů na straně zaměstnance bez daňových dopadů. Úrokové zvýhodnění tak není předmětem daně. Jiným případem je nízkoúročená zápůjčka poskytnutá zaměstnanci, která má v souladu s ustanovením § 6 odst. 3 daňové dopady do zúčtovaných příjmů zaměstnanci, úrokové zvýhodnění je jeho příjmem. Jiné řešení bezúročné zápůjčky by však nastalo v případě zaměstnance – společníka nebo jednatele, které je
P
popsáno dále. Na straně zaměstnavatele je poskytování bezúročných či nízkoúročených zápůjček zaměstnancům daňovou správou dlouhodobě akceptováno jako daňově neutrální. Poskytování bezúročných či nízkoúročených zápůjček je běžnou praxí mezi spojenými podnikatelskými subjekty. Bývají často poskytovány společníky s.r.o.. Na tyto případy pamatuje ustanovení § 23 odst. 7. Podle tohoto ustanovení je daňově neutrální poskytnutí bezúročné či nízkoúročené půjčky spojené osobě v případě, kdy věřitelem je daňový nerezident a z daňových rezidentů se jedná o případy členů obchodních korporací (společníků ob-
chodních společností a členů družstev) nebo o poplatníka fyzickou osobu. Pokud například půjčí společnosti peněžní prostředky bezúročně či na neobvykle nízký úrok společník s.r.o. fyzická nebo právnická osoba, nebudou pro takové případy vyvozovány žádné daňové důsledky. U úročené zápůjčky je třeba pamatovat na ustanovení § 25 odst. 1 písm. w), tzv. test nízké kapitalizace. Složitější situace vznikne v případech, kdy společnost půjčí svému společníkovi fyzické nebo právnické osobě bezúročně nebo za neobvykle nízký úrok. V takových případech je nutné pamatovat na možné daňové dopady vycházející z ustanovení § 23 odst. 7 zákona o daních z příjmů.
březen 2014
TEXT: MGR. ING. MILOSLAV HNÁTEK, WWW.DANOVETIPY.CZ
Poskytování bezúročných, případně nízkoúročených zápůjček je v podnikatelské praxi často využíváno a může mít mnohdy i daňové souvislosti.
19
AHRzpravodaj_0314:Sestava 1
18.3.2014
21:02
Stránka 20
odpovědné podnikání
Lososi se vracejí do domovsk˘ch fiek V hotelu Adria na Václavském náměstí byla po roce trvání slavnostně otevřena, za přítomnosti mluvčího Správy Národního parku České Švýcarsko Tomáše Salova a generálního ředitele hotelu Adria Ing. Karla Doubka, pokladnička na sbírku podporující vysazování lososů do řeky Kamenice v Českém Švýcarsku – projekt „Návrat lososů“.
J
A jak říká šéfkuchař restaurace Triton v hotelu Adria Michal Novák: „Čerstvé ryby jsou jedním z nejoblíbenějších jídel našich hostů, lososi
především. Těší mě, že jsme udělali významný krok k tomu, aby se populace lososů nadále zvětšovala a ryb v řekách přibývalo.“
INFORMACE O PROJEKTU: Projekt Návrat lososů vznikl v roce 2008 jako společná aktivita Správy Národního parku České Švýcarsko, Českého rybářského svazu, obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko a značky konzervovaných ryb King Oscar. Stěžejní aktivitou projektu je podzimní vypouštění malých lososů do říčky Kamenice v Národním parku České Švýcarsko. Jeho smyslem je zapojení veřejnosti do reintrodukčního programu s možností adopce vlastního lososa. Projekt tak pomáhá šířit myšlenku spoluodpovědnosti za stav prostředí, které je životním prostorem nejen pro člověka, ale také pro množství jiných druhů, z nichž celá řada patří k druhům silně ohroženým, případně byly v minulosti člověkem již vyhubeny.
Mediální partneři AHR
PRO AHR ČR VYDÁVÁ Cortina Park, s.r.o. Bakalářská 23, 108 00 Praha 10 www.gastroahotel.cz REDAKČNÍ RADA: ŠÉFREDAKTOR: PhDr. Milan Rambousek,
[email protected] ČLENOVÉ: Ing. Michaela Šulcová, Ing. Klára Zachariášová, Ing. Alžběta Cedidlová, Ing. Václav Stárek, PhDr. Jiří Kolečko, PhDr. Jaroslav Holoubek, Kateřina Sobotková, Ing. Petr Skála, PhDr. Oldřich Vejvoda
20
březen 2014
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE: Miluše Hlaváčková, Bc. Klára Hájková, Zuzana Švecová, Ing. Zdeněk Klingora INZERCE: Diana Marková,
[email protected] DESIGN: Lenka Chybová ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČESKÉ REPUBLIKY o.s. Revoluční 13, 110 00 Praha 1 T: +420 236 042 320, F: +420 236 042 319 E:
[email protected] www.ahrcr.cz
Vydavatel neodpovídá za věcný obsah inzerátů MK ČR E 17303
TEXT: RED / FOTO: ARCHIV
edná se o první zprovozněnou sbírkovou pokladničku v historii tohoto projektu vůbec. Myšlenka jejího umístění v hotelu Adria vzešla v roce 2012 z popudu vedení hotelu, který je držitelem ekoznačky EU „Květina”. Za dobu sbírky dárci přispěli více než 9 tisíci korunami, což odpovídá počtu 450 malých lososů. Hotel Adria by touto cestou rád poděkoval všem hostům a zaměstnancům, kteří na tento projekt přispěli. Otevřením pokladničky však projekt Návrat lososů nekončí, ale bez přerušení běží dál. Věříme, že zájem o navrácení lososů do českých řek bude pokračovat i v dalších letech.
IIIOB_Nabytek24_ahr0314:Sestava 1
18.3.2014
18:20
Stránka 1