T7 ÉPÍTÉSZ BSC-ÉPÜLETTERVEZÉS VII. (NAPPALI) „Budapesti projektek” ALAPADATOK FÉLÉV VEZETŐJE
Nagy Béla dr.
OKTATÓK, ELŐADÓK
ELŐADÁSOK SZÁMA (HETENTE)
A SZIE YMÉK oktatói és meghívott előadók A tantárgy átfogó ismereteket ad Budapest fejlődéstörténetéről, a város kialakulásának legjellemzőbb szakaszairól, Budapest városevolúciójáról. Ebbe a környezetbe ágyazottan mutatja a városfejlesztés gyakorlati megvalósításának gyakorlati példáit, irányait, típusait több budapesti projekt ismertetésén keresztül. 3 óra
GYAKORLATOK SZÁMA (HETENTE)
3 óra
VIZSGA / ZH :
Vizsga nincs / zárthelyi van
LEÍRÁS
7 kreditpont
OKTATÁSI CÉLOK: • • • •
A városfejlesztés és -rendezés valamint az építészet összefüggéseinek bemutatása A városépítészeti projektek és város(rész) léptékű beavatkozásokon keresztül a projektek összetettségének megmutatása A fenntartható települési környezet tágabb összefüggéseinek megértése iránti igény ösztönzése gyakorlatokkal A társadalmi – gazdasági - környezeti összefüggések alkalmazása a gyakorlati feladatok kidolgozása során
FÉLÉV MENETE HÉT ELŐADÁS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Budapest fejlődése I. Csorba Zoltán Budapest fejlődése II. Csorba Zoltán Fővárosi Dunaszakasz / Dunapart Kikötés / DunaCity / Duna Passage / Kopaszi-gát Nagy Béla / Gajdos István Budapesti pályaudvarok: Keleti pu. / Józsefvárosi pu. / Nyugati pu. / Kelenföldi pu. Nagy Béla / Városregenerációs projektek I. Régi Pesti Zsidónegyed / Ráday kult2ucca Nagy Béla 4. metró és állomásai lenn és fenn Erő Zoltán Budapest Szíve: a pályázatoktól a valón át a jövőig Koszorú Lajos Budai Vár fejlesztési koncepciója Potzner Ferenc / Varga Ötvös Béla / Nagy Béla A Moszkva tértől a Széll Kálmán térig (régi / új) Hidak és gyaloghidak a Dunán és a Tiszán Gajdos István / Szabó Tamás / Dóczé Péter Városregenerációs projektek II. Középső-Ferencváros revitalizációja (terv / valóság) Aczél Gábor Városregenerációs projektek III. Magdolna-negyed revitalizációja (terv / valóság) Alföldi György Budapesti parkok, terek: Millennáris Park / Etele tér / „városi akupunktura” Tihanyi Dominika
GYAKORLAT
FELADAT
CSZ
A félév és a feladatok ismertetése 1. feladat kiadása, ismertetése
ELSŐ FELADAT
CSZ
1. feladat konzultáció I.
NB GI
1. feladat konzultáció II.
NB
1. feladat konzultáció III.
NB SZGY
1. feladat beadása 2. feladat kiadása, ismertetése
EZ
2. feladat konzultáció I.
KL
2. feladat konzultáció II.
PF/VÖB NB
2. feladat konzultáció III.
SZT/DP GI NB
2. feladat beadása 3. feladat kiadása, ismertetése
AG
3. feladat konzultáció I.
AGY
3. feladat konzultáció II.
TD
3. feladat konzultáció III.
MÁSODIK FELADAT
HARMADIK FELADAT
FÉLÉVZÁRÓ ZÁRTHELYI
3. feladat beadása a félév értékelése
FELADATOK BEADÁSA
2012.12.18.
a hiányzó feladat pótlása
PÓTLÁS
* az előadások tartalma, illetve sorrendje változhat a külső oktatók bevonásával összefüggésben
A tárgy teljesítésének követelményei: Az előadási órák látogatása a tanulmányi szabályzat szerint kötelező követelmény. Az elhangzott előadásokra alapozott zárhelyi dolgozat megírása és legalább elégséges szinten történő teljesítése kötelező követelmény. A gyakorlati feladatok megfelelő minőségű és hiánytalan teljesítése kötelező követelmény
FELADATOK / ZH LEÍRÁS
1.
2.
3.
ZH
BEADANDÓ
BUDAFOK-BUDATETENY TERÜLETÉN KIJELÖLT TÖMB BEÉPÍTÉSI- ÉS KÖRNYEZETALAKÍTÁSI JAVASLATA A feladat: az önkormányzat azzal a feladattal bízza meg a tervezőt – hallgatót - hogy készítsen egy környezetalakítási tanulmánytervet a megadott területre, mely alapján az alábbi kérdésekre szeretne választ kapni: • a terület javasolt fejlesztési lehetőségei, irányai, javasolt funkciók • a területre vonatkozó rendezési és fejlesztési tervek elhatározásai • a bővítési, építési lehetőségek számszerű meghatározása (beépíthető alapterület, szintterület, magasság stb.) • a telek megközelítése gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel, személygépkocsival • a parkolás megoldása (OTÉK szerinti) • a szomszédos épületekhez csatlakozás módja (térfal, benapozás, szellőzés stb.) BUDAPEST I.,FŐ UTCA - ISKOLA U. TÖMB FEJLESZTÉSI TANULMÁNYA A feladat: egy befektető azzal a feladattal bízza meg a tervezőt – hallgatót - hogy a helyszínre készítsen egy tanulmányt, amely alapján a következő kérdésekre szeretne választ kapni: • javasolt funkciók • a területre vonatkozó rendezési és fejlesztési tervek elhatározásainak feltárása • a bővítési, építési lehetőségek számszerű meghatározása (beépíthető alapterület, szintterület, magasság stb.) • a telek megközelítése gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel, személygépkocsival • a parkolás megoldása (OTÉK szerinti) • a szomszédos épületekhez csatlakozás módja (térfal, benapozás, szellőzés stb.) TURISTA INFORMÁCIÓS PONT A BUDAI VÁRBAN VAGY A VÁROSLIGETBEN A feladat: egy idegenforgalmi iroda szeretne 300500 m2 nagyságú információs központot létrehozni, ezért azzal a feladattal bízza meg a tervezőt – hallgatót - hogy a helyszínre készítsen egy tanulmányt és az alapján egy vázlattervet, amely alapján a következő kérdésekre szeretne választ kapni: • hol legyen az információs központ? • milyen funkciók legyenek az épületben? • milyen legyen az épület megjelenése? • könnyen meg lehessen találni, jól meg lehessen megközelíteni gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel, autóval; a parkolás is megoldandó.
írásbeli beszámoló a féléves előadásokkal összefüggő urbanisztikai kérdésekre
PONTÉRTÉK
A feldolgozás főbb elemei: • a terület történetének feltárása • a fejlesztési (IVS) és rendezési tervek (fővárosi és kerületi tervek kiértékelése (TFK, IVS, TSZT, FSZKT, BVKSZ, KÉSZ, KSZT) • funkcionális szerkezeti adottságok és hiányosságok vizsgálata • beépítés, építészeti karakter, közlekedés, infrastruktúra, zöldfelületek stb. vizsgálata BEADANDÓ TARTALOM (LEGALÁBB): 1. Tágabb és szűkebb helyszín bemutatása 2. Javaslat rövid ismertetése 3. Alátámasztó számítások: funkciók, beépítési mutatók, szintterület, zöldfelület, parkolás… 4. Környezetalakítási javaslat kidolgozása M:=1:1000 léptékben. 5. Utca, közterület keresztmetszetek 1=1:200 léptékben. 6. Tömegvázlatok A feldolgozás főbb elemei: • a terület történetének feltárása • a fejlesztési (IVS) és rendezési tervek (fővárosi és kerületi tervek kiértékelése (TFK, IVS, TSZT, FSZKT, BVKSZ, KÉSZ, KSZT) • funkcionális szerkezeti adottságok és hiányosságok vizsgálata • beépítés, építészeti karakter, közlekedés, egyéb infrastruktúra, zöldfelületek stb. vizsgálata
1- ELÉGTELEN
környezeti összefüggések feldolgozottsága és az eredmények alkalmazása (25%), a megoldás újszerűsége és illeszkedése (25%), a kidolgozás minősége (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%)
BEADANDÓ TARTALOM (LEGALÁBB): 1. Tágabb és szűkebb helyszín bemutatása 2. Javasolt funkció indoklása 3. Alátámasztó számítások 4. Beépítési séma A program főbb elemei: Mire van szüksége a látogatónak: • információszerzés: programismertetők, várostérkép, beszerzése, e-pont stb. • megpihenés: kávézó, teázó, terasz, zöldfelület, felfrissülés, mosdó • találkozó pont • helyszín kiválasztása (a környezet adottságai, láthatóság, jelérték)
környezeti összefüggések feldolgozottsága és az eredmények alkalmazása (25%), a megoldás újszerűsége és illeszkedése (25%), a kidolgozás minősége (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%)
BEADANDÓ TARTALOM (LEGALÁBB): 1. tervezési program meghatározása 2. Kiválasztott helyszín és környezetének bemutatása, a választás indoklása 3. helyszínrajz 4. építészeti vázlatok a megoldás megértéséhez szükséges részletezettséggel, alaprajzok, metszetek, homlokzatok, tömegvázlat
lásd: zárthelyi értékelés
zárthelyi
ÖSSZESEN ÉRTÉKELÉS 0-60 pont
környezeti összefüggések feldolgozottsága és az eredmények alkalmazása (25%), a megoldás újszerűsége és illeszkedése (25%), a kidolgozás minősége (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%)
100 pont
61-70 pont 2 - ELÉGSÉGES
71-80 pont 3 - KÖZEPES
81-90 pont 4 - JÓ
91-100 pont 5 - JELES
FÉLÉV DOKUMENTÁLÁSA TARTALOM Minden hallgató a féléves munkáiból portfóliót készít, HALLGATÓK melyet a félév végén bead A legjobb 10 féléves terv egy sablon formában digitálisan TANSZÉK dokumentálva
FORMÁTUM / MÓD A3 - A4 méretű összefűzött füzet, és digitálisan (.pdf formátumban, dvd-n tankörönként) Digitálisan (.pdf) archiválva a tanszéki adattárolóban
T7 ÉPÍTÉSZ BSC-ÉPÜLETTERVEZÉS VII. (LEVELEZŐ)
„Budapesti projektek” ALAPADATOK FÉLÉV VEZETŐJE
Nagy Béla dr.
OKTATÓK, ELŐADÓK
A SZIE YMÉK oktatói és meghívott előadók A tantárgy átfogó ismereteket ad Budapest fejlődéstörténetéről, a város kialakulásának legjellemzőbb szakaszairól, Budapest városevolúciójáról. Ebbe a környezetbe ágyazottan mutatja a városfejlesztés gyakorlati megvalósításának gyakorlati példáit, irányait, típusait több budapesti projekt ismertetésén keresztül.
LEÍRÁS ELŐADÁSOK SZÁMA (KONZULTÁCIÓS ALKALMAKON) GYAKORLATOK SZÁMA (KONZULTÁCIÓS ALKALMAKON) VIZSGA / ZH :
2 óra 7 kreditpont
2 óra Vizsga nincs / zárthelyi van
OKTATÁSI CÉLOK: • • • •
A városfejlesztés és -rendezés valamint az építészet összefüggéseinek bemutatása A városépítészeti projektek és város(rész) léptékű beavatkozásokon keresztül a projektek összetettségének megmutatása A fenntartható települési környezet tágabb összefüggéseinek megértése iránti igény ösztönzése gyakorlatokkal A társadalmi – gazdasági - környezeti összefüggések alkalmazása a gyakorlati feladatok kidolgozása során
FÉLÉV MENETE HÉT ELŐADÁS 1 2 3 4 5 6
Budapest fejlődése Csorba Zoltán Fővárosi Dunaszakasz Nagy Béla DunaCity / Duna Passage / Kopaszi-gát Nagy Béla / Gajdos István Budapesti pályaudvarok és fejlesztési lehetőségeik Nagy Béla Városregenerációs projektek: Régi Pesti Zsidónegyed / Ráday kult2ucca Nagy Béla A Moszkva tértől a Széll Kálmán térig (régi / új) Nagy Béla
GYAKORLAT
FELADAT
CSZ
A félév és a feladatok ismertetése 1. feladat kiadása, ismertetése
ELSŐ FELADAT
NB
1. feladat konzultáció I.
NB/GI
1. feladat konzultáció II.
NB
1. feladat beadása 2. feladat kiadása, ismertetése
NB
2. feladat konzultáció I.
NB
2. feladat konzultáció II.
MÁSODIK FELADAT
2. feladat beadása a félév értékelése
FELADATOK BEADÁSA
a hiányzó feladat pótlása
PÓTLÁS
FÉLÉVZÁRÓ ZÁRTHELYI * az előadások tartalma, illetve sorrendje változhat a külső oktatók bevonásával összefüggésben
A tárgy teljesítésének követelményei: Az előadási órák látogatása a tanulmányi szabályzat szerint kötelező követelmény. Az elhangzott előadásokra alapozott zárhelyi dolgozat megírása és legalább elégséges szinten történő teljesítése kötelező követelmény. A gyakorlati feladatok megfelelő minőségű és hiánytalan teljesítése kötelező követelmény
FELADATOK / ZH LEÍRÁS
1.
2.
ZH
BEADANDÓ
TURISTA INFORMÁCIÓS PONT A BUDAI VÁRBAN VAGY A VÁROSLIGETBEN A feladat: egy idegenforgalmi iroda szeretne 300500 m2 nagyságú információs központot létrehozni, ezért azzal a feladattal bízza meg a tervezőt – hallgatót - hogy a helyszínre készítsen egy tanulmányt és az alapján egy vázlattervet, amely alapján a következő kérdésekre szeretne választ kapni: • hol legyen az információs központ? • milyen funkciók legyenek az épületben? • milyen legyen az épület megjelenése? • könnyen meg lehessen találni, jól meg lehessen megközelíteni gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel, autóval; a parkolás is megoldandó. BUDAPEST I.,FŐ UTCA - ISKOLA U. TÖMB FEJLESZTÉSI TANULMÁNYA A feladat: egy befektető azzal a feladattal bízza meg a tervezőt – hallgatót - hogy a helyszínre készítsen egy tanulmányt, amely alapján a következő kérdésekre szeretne választ kapni: • javasolt funkciók • a területre vonatkozó rendezési és fejlesztési tervek elhatározásainak feltárása • a bővítési, építési lehetőségek számszerű meghatározása (beépíthető alapterület, szintterület, magasság stb.) • a telek megközelítése gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel, személygépkocsival • a parkolás megoldása (OTÉK szerinti) • a szomszédos épületekhez csatlakozás módja (térfal, benapozás, szellőzés stb.) írásbeli beszámoló a féléves előadásokkal összefüggő urbanisztikai kérdésekre
PONTÉRTÉK
A program főbb elemei: Mire van szüksége a látogatónak: • információszerzés: programismertetők, várostérkép, beszerzése, e-pont stb. • megpihenés: kávézó, teázó, terasz, zöldfelület, felfrissülés, mosdó • találkozó pont • helyszín kiválasztása (a környezet adottságai, láthatóság, jelérték) BEADANDÓ TARTALOM (LEGALÁBB): 5. tervezési program meghatározása 6. Kiválasztott helyszín és környezetének bemutatása, a választás indoklása 7. helyszínrajz 8. építészeti vázlatok a megoldás megértéséhez szükséges részletezettséggel, alaprajzok, metszetek, homlokzatok, tömegvázlat A feldolgozás főbb elemei: • a terület történetének feltárása • a fejlesztési (IVS) és rendezési tervek (fővárosi és kerületi tervek kiértékelése (TFK, IVS, TSZT, FSZKT, BVKSZ, KÉSZ, KSZT) • funkcionális szerkezeti adottságok és hiányosságok vizsgálata • beépítés, építészeti karakter, közlekedés, egyéb infrastruktúra, zöldfelületek stb. vizsgálata
1- ELÉGTELEN
környezeti összefüggések feldolgozottsága és az eredmények alkalmazása (25%), a megoldás újszerűsége és illeszkedése (25%), a kidolgozás minősége (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%)
BEADANDÓ TARTALOM (LEGALÁBB): 5. Tágabb és szűkebb helyszín bemutatása 6. Javasolt funkció indoklása 7. Alátámasztó számítások 8. Beépítési séma
lásd: zárthelyi értékelés
zárthelyi
ÖSSZESEN ÉRTÉKELÉS 0-60 pont
környezeti összefüggések feldolgozottsága és az eredmények alkalmazása (25%), a megoldás újszerűsége és illeszkedése (25%), a kidolgozás minősége (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%)
100 pont
61-70 pont
71-80 pont
2 - ELÉGSÉGES
3 - KÖZEPES
81-90 pont 4 - JÓ
91-100 pont 5 - JELES
FÉLÉV DOKUMENTÁLÁSA TARTALOM Minden hallgató a féléves munkáiból portfóliót készít, HALLGATÓK melyet a félév végén bead A legjobb 10 féléves terv egy sablon formában digitálisan TANSZÉK dokumentálva
FORMÁTUM / MÓD A3 - A4 méretű összefűzött füzet, és digitálisan (.pdf formátumban, dvd-n tankörönként) Digitálisan (.pdf) archiválva a tanszéki adattárolóban
T+V ÉPÍTÉSZ BSC-TELEPÜLÉS ÉS VÁROSÉPÍTÉS (NAPPALI) „A település: a fizikai környezet” ALAPADATOK FÉLÉV VEZETŐJE
Nagy Béla dr.
OKTATÓK, ELŐADÓK
ELŐADÁSOK SZÁMA (HETENTE)
A SZIE YMÉK oktatói és meghívott előadók A települések kialakulásának, fejlődésének és működésének fejlődéstörténete, a települést alkotó társadalmi – gazdasági – környezeti összefüggések megismertetése, a fenntartható település, a településtervezési rendszer felépítése, a településszerkezeti terv, a helyi építési szabályzat és a szabályozási terv főbb összefüggései és szabályainak áttekintése 3 óra
GYAKORLATOK SZÁMA (HETENTE)
0 óra
VIZSGA / ZH :
Vizsga nincs / zárthelyi van
LEÍRÁS
4 kreditpont
OKTATÁSI CÉLOK: • • •
A településfejlesztés és rendezés komplexitásának bemutatása A fenntartható társadalom, gazdaság és környezet összefüggéseinek megmutatása A települési környezet összetevőinek és történeti fejlődési folyamatainak megértetése és ösztönzése
FÉLÉV MENETE HÉT ELŐADÁS
FELADAT
1
Ember és környezet, fenntarthatóság: természetes és mesterséges szabályozás, az ember igényei, paradigmaváltások, szerkezet-fejlődés lépései. Társadalom, gazdaság, környezet Nagy Béla
NB
2
Városfejlődés I.: A települések fejlődésének története az ókortól a középkorig Gajdos István
GI
3 4
Városfejlődés II.: A települések fejlődésének története a középkortól az ipari forradalomig Gajdos István Városfejlődés III.: A települések fejlődésének története az ipari forradalomtól a XX. századig Gajdos István
GI GI
5
Városfejlődés IV.: A települések fejlődésének története a XX. század elejétől napjainkig. Nagy Béla
NB
6
A település szerkezete, tömb, telek, épület. Szerkezetalkotó hálózatok és területek, központi helyek. Településmodellek, tömbstruktúra. A telek, a funkció és a beépítés. Nagy Béla
NB
7
I. ZÁRTHELYI MEGÍRÁSA
NB
8
Településszerkezet, funkciók és szerkezet Területhasználat, területfelhasználás, telekrendszer és településszerkezet.
NB
9
A település funkcionális elemei (lakó-, vegyes-, üdülő-, gazdasági és különleges-, illetve közlekedési és közmű-, mezőgazdasági-, erdő-, zöld-, vízgazdálkodási és egyéb területek
NB
10
A településrendezés jogi alapjai. Tervek egymásra épülése, terület- és településfejlesztés, terület- és településrendezés eszközrendszere. A település-szerkezeti terv célja, tartalma, jogi háttere. Tervezés folyamata elméletben és a gyakorlatban
NB
11
A szabályozás célja és elemei: jogbiztonság, tulajdonsemlegesség, információazonosság a szabályozás alapelvei, piac és etika. Szabályozás a múltban és ma, a szabályozás jogi alapjai.
NB
12
Helyi Építési Szabályzat. Övezeti rendszer alapjai, a szabályozási jellemzők. Piaci alapú szabályozás (bonus és érdek). Nagy Béla Szabályozási tervek és szabályozási előírások
NB
13
II. ZÁRTHELYI MEGÍRÁSA
FELADAT BEADÁSA
ZÁRTHELYIK PÓTLÁSA
PÓTLÁS
A tárgy teljesítésének követelményei: Az előadási órák látogatása a tanulmányi szabályzat szerint kötelező követelmény. Az elhangzott előadásokra alapozott zárhelyi dolgozatok megírása és legalább elégséges szinten történő teljesítése kötelező követelmény. A bemutató megfelelő minőségű és határidőre történő teljesítése kötelező követelmény.
FELADATOK / ZH LEÍRÁS
BEADANDÓ
PONTÉRTÉK
1.
I. ZÁRTHELYI: Az 1-6. előadások megértésének és az elhangzottak alkalmazásának ellenőrzése
lásd: értékelés lásd: értékelés
2.
II. ZÁRTHELYI: A 8-12. az előadások megértésének és az elhangzottak alkalmazásának ellenőrzése CSOPORTFELADAT: egy előadás vázlatának leadása Minden hallgató köteles egy – a megadott témakörökből kiválasztott vagy a tanszékkel egyeztetett egyéb témakör – csoportmunkában történő feldolgozására, azaz minden hallgató egy téma generáltervezője, témafelelőse, kettőben szerzőtárs kell, hogy legyen.
3.
A munkacsoportok 5 fősek és a kiválasztott témaköröket 5 szempontból kell bemutatni: 2.1. a téma és környezetének bemutatása 2.2. a téma értékeinek értékelése 2.3. a téma hátrányainak értékelése 2.4. a téma nemzetközi, illetve hazai párhuzamainak bemutatása 2.5. a téma összefoglaló értékelése, a tanulságok hazai alkalmazhatósága. A PREZENTÁCIÓ .ppt, .pps vagy .pdf formátumú fájlként kell beadni. Egy-egy bemutatót legalább az 5 szempontnak megfelelően 5 darab, de legfeljebb 15 (fejenként legalább 1, legfeljebb 3) animáció nélküli képben kell és lehet feldolgozni (a cím, borító, névsor nem számítandó be). Minden lapon fel kell tüntetni az adott tartalom szerzőjét (név, neptun-kód). Szöveg minimum 20 pt betűvel készítendő).
ÖSSZESEN
a tartalom kidolgozottságának minősége (50%), a bemutató hatásossága (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%) Az értékelés három csoportba sorolással történik. A csoportok 1, 2 és 3 pontot jelentenek, azaz összesítve 3-9 pont szerezhető. A 7, 8 és 9 pontot elért csoportok hallgatói számra a zárthelyi összesítése során +2 pont adható, felfelé kerekítés során
100 pont
Az alábbi témakörökből egy témakör kiválasztása* ÚJ VÁROSOK I. ÚJ VÁROSRÉSZEK Las Vegas (USA) Hong Kong (CHN) Milton Keynes (GB) Chandigarh (IND) Brasilia (BRA) Tapiola (FIN) Dunaújváros (HUN) Kazincbarcika (HUN) Tiszaújváros (HUN) Komló (HUN)
ÚJ VÁROSOK II., ÚJ VÁROSRÉSZEK Dubai Palm Island (UAE) World Island Dubai (UAE) Masdar City (UAE) Val-de-Reuil (FRA) Saint-Quentin-en-Yvelines (FRA) London Olimpic City (GB) Rio de Janeiro Olimpic City (BRA) Peking Olimpic City (CHN) Tres Cantos (ESP) Évry, Essonne (FRA)
AUTÓMENTES VÁROSRÉSZEK Velence (ITA) Fes, Medina (MAR) Bécs (AUT) Graz (AUT) Groningen (NL) Gent (NL) Amsterdam (NL) Szeged (HUN) Győr (HUN) Budapest (HUN)
NAGY PROJEKTEK La Villette (FRA) Dubai központ (UAE) Hamburg vízpart (GER) Berlin, Kormányzati Negyed (GER) Edinbourg, Granton Waterfrt (GB) London, Docklands (GB) The Plaine Saint Denis Reg. (FRA) Paris, Rive Gauche (FRA) Eden II., England (GB) Las Vegas, Venezia (USA)
TÉR, GYALOGOS ZÓNA, PARK Citroen Park (FRA) Városi Park, Bordeaux (FRA) Central Park, NY (USA) Tejo-park, Lisszabon (POR) Mondego-park, Coimbra (POR) Forlanini Park, Milano (ITA) Bp., Kopaszi-gát (HUN) Bp., Erzsébet tér (HUN) Bp., Városliget (HUN) Bp., Millenáris Park (HUN)
* MEGJEGYZÉS: a fenti témakörök újabbakra cserélhetők az oktatókkal történő egyeztetés alapján. Jelentkezés legkésőbb a második előadás utáni időpontig a tanszéki hirdetőtáblán
ÉRTÉKELÉS 0-60 pont 1- ELÉGTELEN
61-70 pont 2 - ELÉGSÉGES
71-80 pont 3 - KÖZEPES
81-90 pont 4 - JÓ
91-100 pont 5 - JELES
FÉLÉV DOKUMENTÁLÁSA TARTALOM HALLGATÓK lásd: fentebb TANSZÉK
lásd: fentebb
FORMÁTUM / MÓD Minden hallgatói csoport bead egy a kiírás szerinti bemutatót, .ppt, .pps vagy .pdf formátumban Digitálisan (.ppt, .pps vagy .pdf) archiválva a tanszéki adattárolóban
T+V ÉPÍTÉSZ BSC-TELEPÜLÉS ÉS VÁROSÉPÍTÉS (LEVELEZŐ)
„A település: a fizikai környezet” ALAPADATOK FÉLÉV VEZETŐJE
Nagy Béla dr.
TANÁRSEGÉD A települések kialakulásának, fejlődésének és működésének fejlődéstörténete, a települést alkotó társadalmi – gazdasági – környezeti összefüggések megismertetése, a fenntartható település, a településtervezési rendszer felépítése, a településszerkezeti terv, a helyi építési szabályzat és a szabályozási terv főbb összefüggései és szabályainak áttekintése
LEÍRÁS
ELŐADÁSOK SZÁMA (KONZULTÁCIÓS ALKALMAKON) GYAKORLATOK SZÁMA (KONZULTÁCIÓS ALKALMAKON) VIZSGA / ZH :
2 óra
4 kreditpont
0 óra Vizsga nincs / zárthelyi van
OKTATÁSI CÉLOK: • • •
A településfejlesztés és rendezés komplexitásának bemutatása A fenntartható társadalom, gazdaság és környezet összefüggéseinek megmutatása A települési környezet összetevőinek és történeti fejlődési folyamatainak megértetése és ösztönzése
FÉLÉV MENETE HÉT ELŐADÁS
FELADAT
1
Ember és fizikai környezet, fenntarthatóság: a természet rendszere, természetes és mesterséges szabályozás, az ember igényei, paradigmaváltások, szerkezet-fejlődés lépései. A városfejlődés társadalmi jellemzői, gazdaság és település, környezet és település Nagy Béla
NB
2
Városfejlődés I.: A települések fejlődésének története az ókortól a középkorig Gajdos István
GI
3
Városfejlődés II.: A települések fejlődésének története a középkortól a XIX. század végéig Gajdos István
4
Városfejlődés III.: A települések fejlődésének története a XIX. század végétől napjainkig. A település szerkezete, tömb, telek, épület. Szerkezetalkotó hálózatok és területek, központi helyek. Településmodellek, tömbstruktúra. A telek, a funkció és a beépítés. Településszerkezet, funkciók és szerkezet Területhasználat, területfelhasználás, telekrendszer és településszerkezet. A település funkcionális elemei (lakó-, vegyes-, üdülő-, gazdasági és különleges területek, közlekedési és közműterületek, mezőgazdasági-, erdő-, zöldterületek, vízgazdálkodási és egyéb területek Nagy Béla
5
A településrendezés jogi alapjai Tervek egymásra épülése, terület- és településfejlesztés, terület- és településrendezés: településfejlesztési koncepció, településszerkezeti terv, helyi építési szabályzat A település-szerkezeti terv: célja, tartalma, jogi háttere Tervezés folyamata elméletben és a gyakorlatban A szabályozás célja és elemei: jogbiztonság, tulajdonsemlegesség, információazonosság a szabályozás alapelvei, piac, jog, tudat, etika. Szabályozás a múltban és ma, a szabályozás jogi alapjai. Helyi Építési Szabályzat. Övezeti rendszer alapjai, a szabályozási jellemzők. Piaci alapú szabályozás (bonus és érdek). Nagy Béla
6
ZÁRTHELYI MEGÍRÁSA Szabályozási tervek és szabályozási előírások Nagy Béla
FELADAT BEADÁSA
A tárgy teljesítésének követelményei: Az előadási órák látogatása a tanulmányi szabályzat szerint kötelező követelmény. Az elhangzott előadásokra alapozott zárhelyi dolgozatok megírása és legalább elégséges szinten történő teljesítése kötelező követelmény. A bemutató megfelelő minőségű és határidőre történő teljesítése kötelező követelmény.
FELADATOK / ZH LEÍRÁS 1.
BEADANDÓ
PONTÉRTÉK lásd: értékelés
ZÁRTHELYI: Az előadások megértésének és az elhangzottak alkalmazásának ellenőrzése CSOPORTFELADAT: egy előadás vázlatának leadása Minden hallgató köteles egy – a megadott témakörökből kiválasztott vagy a tanszékkel egyeztetett egyéb témakör – csoportmunkában történő feldolgozására, azaz minden hallgató egy téma generáltervezője, témafelelőse, kettőben szerzőtárs kell, hogy legyen.
2.
A munkacsoportok 3 fősek és a kiválasztott témaköröket 3 szempontból kell bemutatni: 2.1. a téma és környezetének bemutatása, értékeinek és hátrányainak értékelése 2.2. a téma nemzetközi, illetve hazai párhuzamainak bemutatása 2.3. a téma összefoglaló értékelése, a tanulságok hazai alkalmazhatósága. A PREZENTÁCIÓ .ppt, .pps vagy .pdf formátumú fájlként kell beadni. Egy-egy bemutatót a 3 szempontnak megfelelően legalább 6 darab, de legfeljebb 15 (fejenként legalább 2, legfeljebb 5) animáció nélküli képben kell és lehet feldolgozni (a cím, borító, névsor nem számítandó be). Minden lapon fel kell tüntetni az adott tartalom szerzőjét (név, neptun-kód). Szöveg minimum 20 pt betűvel készítendő).
ÖSSZESEN
a tartalom kidolgozottságának minősége (50%), a bemutató hatásossága (25%), a feldolgozás grafikai minősége (25%) Az értékelés három csoportba sorolással történik. A csoportok 1, 2 és 3 pontot jelentenek, azaz összesítve 3-9 pont szerezhető. A 7, 8 és 9 pontot elért csoportok hallgatói számra a zárthelyi összesítése során +2 pont adható, felfelé kerekítés során
100 pont
Az alábbi témakörökből egy témakör kiválasztása* ÚJ VÁROSOK I. ÚJ VÁROSRÉSZEK Las Vegas (USA) Hong Kong (CHN) Milton Keynes (GB) Chandigarh (IND) Brasilia (BRA) Tapiola (FIN) Dunaújváros (HUN) Kazincbarcika (HUN) Tiszaújváros (HUN) Komló (HUN)
ÚJ VÁROSOK II., ÚJ VÁROSRÉSZEK Dubai Palm Island (UAE) World Island Dubai (UAE) Masdar City (UAE) Val-de-Reuil (FRA) Saint-Quentin-en-Yvelines (FRA) London Olimpic City (GB) Rio de Janeiro Olimpic City (BRA) Peking Olimpic City (CHN) Tres Cantos (ESP) Évry, Essonne (FRA)
AUTÓMENTES VÁROSRÉSZEK Velence (ITA) Fes, Medina (MAR) Bécs (AUT) Graz (AUT) Groningen (NL) Gent (NL) Amsterdam (NL) Szeged (HUN) Győr (HUN) Budapest (HUN)
NAGY PROJEKTEK La Villette (FRA) Dubai központ (UAE) Hamburg vízpart (GER) Berlin, Kormányzati Negyed (GER) Edinbourg, Granton Waterfrt (GB) London, Docklands (GB) The Plaine Saint Denis Reg. (FRA) Paris, Rive Gauche (FRA) Eden II., England (GB) Las Vegas, Venezia (USA)
TÉR, GYALOGOS ZÓNA, PARK Citroen Park (FRA) Városi Park, Bordeaux (FRA) Central Park, NY (USA) Tejo-park, Lisszabon (POR) Mondego-park, Coimbra (POR) Forlanini Park, Milano (ITA) Bp., Kopaszi-gát (HUN) Bp., Erzsébet tér (HUN) Bp., Városliget (HUN) Bp., Millenáris Park (HUN)
* MEGJEGYZÉS: a fenti témakörök újabbakra cserélhetők az oktatókkal történő egyeztetés alapján. Jelentkezés legkésőbb a második előadás utáni időpontig a tanszéki hirdetőtáblán
ÉRTÉKELÉS 0-60 pont 1- ELÉGTELEN
61-70 pont 2 - ELÉGSÉGES
71-80 pont 3 - KÖZEPES
81-90 pont 4 - JÓ
91-100 pont 5 - JELES
FÉLÉV DOKUMENTÁLÁSA TARTALOM HALLGATÓK lásd: fentebb TANSZÉK
lásd: fentebb
FORMÁTUM / MÓD Minden hallgatói csoport bead egy a kiírás szerinti bemutatót, .ppt, .pps vagy .pdf formátumban Digitálisan (.ppt, .pps vagy .pdf) archiválva a tanszéki adattárolóban