Forum 1B: Vaststelling bestemmingsplan Twuyverhoek Nr. 1
Fractie
2
3
Vraag Blz. 33 en 34 van de toelichting betreffende Oeverzone: er wordt nu duidelijk aangegeven wat wenselijk is en wat niet. Er zijn bijgebouwen dicht tegen de oever aan gebouwd, soms met de deur aan de oeverkant. Mensen konden het schuurtje en zo niet binnen komen, geen tegelpad aanleggen, laat staan met een fiets aan de hand of zittend in de booster. In hoeverre leveren deze nieuwe regels nu problemen op zoals hierboven omschreven? Hoeveel excessen zijn er nu nog t.o.v. de in vraag 1 genoemde regels en toelichting? Worden die gehandhaafd of kan dat niet omdat vorige plannen dit niet verboden? Uitgangspunt bij de Twuyverhoek was indertijd om er geen schuttingrijk Langedijk van te maken maar een hagenrijk en groenrijk Langedijk, dus afscheiding met groen. Indertijd, voor zover onze informatie bekend, ook betaald uit de grondexploitatie. Waar in dit bestemmingsplan zijn deze uitgangspunten geborgd?
Antwoord De regels over de oeverzone zijn inhoudelijk niet gewijzigd in die zin dat er nu sprake is van een wensbeeld in plaats van een verplichting.
Er zijn op dit moment geen lopende handhavingszaken tegen excessen. Als in de toekomst blijkt dat hiervan sprake is zal handhavend worden opgetreden.
Dit is geborgd in artikel 9.2.3 lid b. Hierin is opgenomen dat terreinafscheidingen naar het opengebied niet hoger mogen zijn dan 1 meter. In alle andere bestemmingsplannen is dit 2 meter.
Forum 1B:Voormalige bibliotheeklocatie Zuid-Scharwoude Nr.
Fractie
Vraag
Antwoord
1
Op welke wijze Is er bij de uitwerking van het plan rekening gehouden met de afspraken die in 2008 zijn gemaakt met omwonenden van de locatie mede n.a.v. installatie van het bergbezinkbassin?
1
Op welke wijze wordt de noodzakelijke uitbreiding bergingscapaciteit van het oppervlakte water als gevolg van de toename van verharden bebouwd gebied in het plangebied gerealiseerd?
2
Worden de hiermee verbonden kosten in rekening gebracht bij de ontwikkelaar?
De compensatie wordt financieel verrekend met de ontwikkelaar. Dit is verdisconteerd is de grondprijs.
3
Wordt op andere wijze in voorgeschreven “watercompensatie”voldaan?
Nvt, zie antwoord op vraag
4
Zo ja! Op welke manier?
Nvt, zie antwoord op vraag 1.
5
Er worden in het plangebied 12 huurappartementen gerealiseerd. Wat is de verdeling over de verschillende categorien ( cat 1,2,3 en 4) Is er aan de AOL advies gevraagd over de toename van het winkeloppervlakte? Wat is hun reactie?
6
7
8 9
In de conclusie van de quick scan natuurtoets wordt aangegeven dat niet uitgesloten is dat vleermuizen in het te slopen gebouw van de Aldi voorkomen. Dit moet nader worden onderzocht. 1. Heeft het nadere onderzoek om vast te stellen dat vleermuizen geen gebruik van het te slopen gebouw maken (als nestgelegenheid noch als
In het nu voorliggende plan is zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de ambtelijke afspraak die in 2008 is gemaakt met de direct omwonenden van de locatie. In 2008 is afgesproken dat toekomstige nieuwe bebouwing op minimaal 6 meter van het naastgelegen bergbezinkbassin komt te liggen. In het nu voorliggende plan is dit minimaal 4 meter. Met het voorliggend plan is in beginsel geen sprake benodigde compensatie omdat de toename van de extra verharding niet de daarvoor geldende grens overschrijdt. Het aantal m2 te dempen water wordt opgenomen in de waterbank, compensatie wordt gevonden in Westerdel conform afspraken met het Waterschap. Zie ook toelichting bestemmingsplan pagina 27 en 28
De 12 huurappartementen bevinden zich in de vrije sector in cat. 3 De AOL is begin juli 2014 formeel geïnformeerd over de plannen. Deze reactie was positief. In het kader van het voorontwerp Bestemmingsplan is een quickscan uitgevoerd. Hieruit is naar voren gekomen dat vervolgonderzoek noodzakelijk is. Dit vervolgonderzoek moet en zal ook uitgevoerd worden. Er is nog geen exacte datum bekend wanneer dit gebeurt. Wel is duidelijk dat de resultaten worden verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan.
10 11
1
overwinteringsgelegenheid) plaatsgevonden? Wat waren hierbij de bevindingen? Zo nee. Waarom heeft het aanbevolen nadere onderzoek niet plaatsgevonden? Wat is de reden om af te wijken van het besluit en afspraak met omwonenden om het bouwvlak te bestemmen op minimaal 6 meter vanaf het Bergbezinkingsbassin?
In het nu voorliggende plan wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de minimale afstand tussen het huidige bergbezinkbassin en de nieuwe bebouwing. Deze was 1,5 meter en ligt, na aanpassing van het oorspronkelijke plan, op minimaal 4,0 meter. Binnen het voorliggende ontwerp is er geen ruimte om te kunnen voldoen aan de 6 meter afspraak. Het programma voor zowel de buitenruimte (parkeren, rijbaan, water) als voor het gebouw (omvang woningen, supermarkt),leidt tot het nu voorliggende plan.
2
3
Op welke wijze gaat vorm geven aan de afspraak die gedaan is op 30 oktober 2008, vastgelegd als volgt: “Het bouwvlak van de nieuwe bebouwing van het terrein voormalige bibliotheek komt op minimaal 6 meter vanaf het bergbezinkingsbassin. Dit zal door de gemeente contactueel worden vastgelegd in het contract met de koper van de grond.” ? Mag er bij ontheffing nu of in de toekomst gebouwd worden buiten het bouwvlak?
In de exploitatieovereenkomst is opgenomen dat de minimale afstand 4,0 meter bedraagt. In de overwegingen onder I is dit opgenomen.
Op grond van artikel 3.2.2 mogen ondergeschikte aan- of uitbouwen buiten het bouwvlak worden gebouwd. Hier zijn in het betreffende artikel voorwaarden aan verbonden. Indien men wil bouwen buiten het bouwvlak en dit voldoet niet aan de voorwaarden zoals in artikel 3.2.2, kan alleen via een buitenplanse afwijkingsprocedure medewerking worden verleend. In het ontwerp bestemmingsplan wordt het plan zodanig aangepast dat bovenstaande niet langer van toepassing zal zijn.
1
1
Op initiatief van de gemeente Langedijk heeft op 30 oktober 2008 een gesprek plaatsgevonden met bewoners over de situatie bibliotheek/bergbezinkbassin. In dit gesprek zijn afspraken gemaakt, die zijn vastgelegd in het gespreksverslag. Hierin staat onder meer: 6. Het bouwvlak van de nieuwe bebouwing van het terrein voormalige bibliotheek komt op minimaal 6 meter vanaf het bergbezinkbassin. Dit zal door de gemeente contractueel worden vastgelegd in het contract met de koper van de grond. […] In het oorspronkelijke plan lag de bebouwing op 1,5 meter van het bassin, uiteindelijk moet de bebouwing op 4 meter van het bassin komen. Waarom worden de afspraken met bewoners uit 2008 niet gevolgd, maar wordt een planwijziging voorgesteld ten gunste van de plannen van een ontwikkelaar?
In het nu voorliggende plan wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de minimale afstand tussen het huidige bergbezinkbassin en de nieuwe bebouwing. Deze was 1,5 meter en ligt, na aanpassing van het oorspronkelijke plan, op minimaal 4,0 meter.
Verkeerssituatie: 1: U geeft aan dat de verkeerssituatie verbetert. Evenwel is er sprake van een extra ontsluiting van het plangebied. Is hier verkeerskundig onderzoek en –advies over uitgebracht? Zo ja kunt u ons deze doen toekomen.
1: Voor de inrichting van de buitenruimte vml. Bibliotheeklocatie is een programma van eisen opgesteld. Onderdeel hiervan zijn verkeer- en parkeereisen. In de bijlage vindt u deze.
2: Gaat u bij de gewijzigde verkeerssituatie uit van de Voorburggracht zoals deze nu is? Of van een duurzaam veilig ingerichte situatie? 3: In de bijgevoegde kaarten komen wij niet aan 86 parkeerplaatsen. Worden de parkeerplaatsen aan de Boomgaard meegerekend in dit plan?
Binnen het voorliggende ontwerp is er geen ruimte om te kunnen voldoen aan de 6 meter afspraak die op ambtelijk niveau is overeengekomen. Dit wordt veroorzaakt door de omvang van de supermarkt, de afmetingen van en minimale hoeveelheid van parkeerplaatsen en de breedte van een rijbaan en de aangrenzende sloot.
2: In het plan wordt uitgegaan van de huidige Voorburggracht van zowel de rijbaan als het naastgelegen trottoir. 3:Op dit moment wordt gewerkt aan een uitwerking van zowel de plattegrond als van het opstalontwerp. T.b.v. het beoogde programma zullen er minimaal 86 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Dit is het toetsingskader voor de aanvraag omgevingsvergunning. Dit is exclusief de bestaande parkeerplaatsen aan de Boomgaard. Deze worden niet meegerekend in dit aantal 4: De Vomar maakt gebruik van hybride vrachtauto’s die de winkel
2
4: . De bevoorradingsweg loopt parallel aan de huidige Boomgaard verkeerstechnisch zullen zij geen hinder ondervinden, qua geluid wel. Wat is op dat punt afgesproken met de bewoners waarbij we denken aan hanteren bloktijden en eisen aan het type bevoorradingsauto’s etc.
bevoorraden. Deze vrachtauto’s schakelen binnen de bebouwde kom over op elektrische aandrijving. Ook het achterruit manoeuvreren vindt op een geluidsarme wijze plaats. De laaden loszone wordt bovendien gescheiden middels een muur van de naastgelegen bevoorradingsroute en dus ook van de Boomgaard. Er zijn derhalve geen venstertijden overeengekomen. De uitkomsten van een milieuonderzoek worden meegenomen in de verdere uitwerking van het plan
Financieel: Hoe verhoudt zich de opbrengst met de oorspronkelijk voor de Binding ingerekende waarde?
De oorspronkelijke geraamde dekking vanuit de locatie Voorburggracht voor De Binding was € 1.574.000,-. Bij de vaststelling van de grondexploitaties voor de VLOWlocaties (2011) is uitgebreid ingegaan op de oorspronkelijk geraamde dekking vanuit de VLOW-locaties en het verschil ten opzichte van de destijds vast te stellen grondexploitaties. De raad heeft daar toen ook een besluit over genomen. Er is toen besloten om het voor de dekking van de Binding benodigde bedrag over te hevelen vanuit de reserve bouwgrond naar de reserve onderwijshuisvesting. Positieve saldi vanuit de VLOW-locaties zouden vervolgens ten gunste komen aan de reserve bouwgrond. De oorspronkelijke geraamde dekking vanuit de locatie Voorburggracht voor De Binding bedraagt € 1.574.000,-.
3
4
Milieu: Een opmerking over de toelichting, hierin wordt op pagina 32 aangegeven welke EHS aanwezig zijn in de omgeving. In de tekst wordt Zuiderdel aangemerkt als EHS. In de verbeelding op pagina 33 wordt duidelijk dat dit om het Geestmerambacht gaat. Economische haalbaarheid: Kunt u een onderbouwing geven van de economische haalbaarheid, dit zou globaal zijn onderzocht door Hoorne
Het plan betreft vervanging van een bestaande supermarkt en geen toevoeging van een nieuwe. Op de positie van de oude C 1000 op het vml. Veilingterrein komt een nieuwe
BV, gelet op de dichtheid van supermarkten vraagt dit om een nadere onderbouwing.
winkel. Deze positie is door Vomar aangekocht. Vomar en Aldi hebben overeenstemming bereikt om van positie te ruilen. Dat betekent dat de huidige Aldi wordt gesloopt en dat hier een nieuwe Vomar voor terug komt.
5
Woningen: Er zijn 12 appartementen gepland, zijn deze gericht op doelgroepen zoals jongeren / starters of ouderen?
6
Overleg en communicatie: 1: Er wordt gerefereerd aan eerder gemaakte afspraken met bewoners van de Boomgaard, graag ontvangen wij hiervan een afschrift. 2: In hoeverre heeft het overleg met de omwonenden geleidt tot instemming door de omwonenden met dit plan? 3: U geeft aan dat u wilt aansluiten op dezelfde wijze van communiceren als bij het vitale lint en in overleg wilt gaan met betrokken partijen. Heeft u dat vanaf het begin gedaan of gaat u dat doen vanaf de ter inzagelegging? 4: In het raadsvoorstel geeft u aan dat het college op 12 november 2013 heeft ingestemd met een plan van 14 oktober 2013, dit besluit is niet terug te vinden in de besluitenlijst van het college. In de besluitenlijst van het
In de nieuwbouw variant worden wel de oppervlakte maten afgestemd op de hedendaagse winkelformules, de marktbehoefte en de ruimte binnen het detailhandelsbeleid. Deze woningen zijn niet specifiek gelabeld zijn voor een bepaalde doelgroep. De woningen zijn echter voor met name senioren aantrekkelijk , gezien de aanwezigheid van een lift en de nabijheid van voorzieningen en openbaar vervoer. De Woonadviescommissie (WAC) toetst op dit moment het meest recente opstalontwerp. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de verdere planvorming. 1: zie de bijlage
2: De direct omwonenden van de Boomgaard hebben niet ingestemd met het nu voorliggende plan. Zie tevens het raadsvoorstel. 3: Het college heeft een participatietraject doorlopen met de direct omwonenden aan de Boomgaard. Daarnaast is de Algemene Ondernemingsvereniging Langedijk (AOL) betrokken bij het plan. 4: Per vertrouwelijke memo van 19 december 2013 is de gemeenteraad geïnformeerd over de planvorming en het te doorlopen participatietraject.
1
2
3
college van 15 juli hebben wij kennis genomen van uw besluit in te stemmen met de ruimtelijke onderbouwing en de raad hierover te informeren. Kunt u aangeven op welke wijze de raad is geïnformeerd anders dan de nu voor het forum van 26 augustus voorliggende stukken? Wanneer gaat het voorontwerp bestemmingsplan de inspraak in? Wanneer is de avond die beloofd is? In raadsvoorstel op blz. 1 wordt gesproken over afspraken met direct omwonenden uit 2008. Gaarne ontvangen wij die afspraken op papier of de notulen? Hebben de omwonenden die afspraken ook in hun bezit? Om welke omwonenden ging het? Is er ook overleg (geweest) met ondernemers uit de omgeving?
Het voorontwerp bestemmingsplan ligt vanaf 20 augustus 2014 t/m 1 oktober 2014 ter inzage. Op 11 september 2014 zal er inloopmiddag/-avond plaatsvinden in de Burg te NoordScharwoude. Wij gaan er vanuit dat de omwonenden die betrokken waren bij het maken van de afspraken, deze afspraken in bezit hebben. Een kopy van het verslag is toegevoegd.
Begin juli 2014 is er formeel overleg geweest met de Algemene Ondernemersvereniging Langedijk (AOL) en zijn zij geïnformeerd over het plan.
Forum 1B: Implementatieplan overheveling begeleiding Nr. Fractie 1
2
Vraag
Antwoord
Kan de raad de gehele reactie van de Cliëntenraad op het Implementatieplan Overheveling Begeleiding AWBZ naar WMO ontvangen? In de MEMO van 16 april 2014 van het College aan de Raad (blz. 2 Indiceren) geeft het College aan dat de WMO consulenten paramedisch geschoold worden, maar niet onder de wet BIG vallen.
ja, zie bijlage. De reactienota van het college, bevat echter de gehele reactie (onverkort) van de Cliëntenraad.
Deze memo staat niet geagendeerd en is geen bijlage bij het Implementatieplan. De beantwoording van de vragen in relatie tot de memo vragen nadere verdieping en kunt u later tegemoet zien. Dit staat o.i. besluitvorming over het implementatieplan niet in de weg.
3
4
5 6 7 8 1
2
Welke opleiding krijgen deze mensen nu (paramedisch opleidingen vallen onder de Wet BIG) en kunt u de naam, niveau en diploma van deze opleiding aan ons vermelden? De WMO consulenten hebben volgens het College de taak om beperking(en) vast te stellen en samen met de Cliënt te zoeken naar een oplossing om toch te kunnen functioneren in de samenleving. Mag een consulent wel een beperking (gebaseerd op een diagnose en prognose van het ziektebeeld zowel op fysiek als op psychisch gebied) vaststellen? Welke bevoegdheid gebruikt de consulent hierbij? Hoe is/wordt de privacy van de Cliënt en zijn familie gewaarborgd? Worden de consulenten beëdigd? Hoe is dat Juridisch geregeld? Basisovereenkomst. Blz. 6 van de Basisovereenkomst vermeldt de uitsluitingsgronden. Hiervoor wordt verwezen naar Bijlage 2. In bijlage 2 wordt niets vermeld. Vraag: Wat zijn de specifieke uitsluitingsgronden? Implementatienota definitief. Blz. 6: “ Om dit efficiënt te kunnen doen is het een mogelijkheid om de verordening beleidsarm in te richten door middel van maximale delegatie naar beleidsregels” Beleidsarm inrichten
De beantwoording van vragen 4 tot en met 8, vraagt nadere verdieping en kunt u later tegemoet zien. Dit staat o.i. besluitvorming over het implementatieplan niet in de weg.
Zie antwoord bij vraag 3
Zie antwoord bij vraag 3
Zie antwoord bij vraag 3
Zie antwoord bij vraag 3 Zie antwoord bij vraag 3
De Eigenverklaring aanbesteden is bijgevoegd. Hierin staan de uitsluitingsgronden. Dit sluit aan bij de landelijke regeling voor aanbestedingsprocedures.
1: Beleidsarm betekent dat er beperkt beleid in de Verordening is opgenomen. Meer beleid wordt in het Beleidsplan Wmo 2015-2016 opgenomen en in de beleidsregels Wmo. Het beleidsplan is in concept gereed en komt binnenkort in de besluitvorming (september). De beleidsregels worden momenteel uitgewerkt.
3
1
2
betekent dat er geen beleid wordt vastgesteld. In het raadsvoorstel wordt verwezen naar de uitvoering door het college. Vraag 1: Welke garantie is er dat de beleidsarme regels voor 1 januari 2015 omgezet zijn naar echte beleidsregels? Vraag 2: Worden deze regels ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad? Aangegeven wordt: Om per 1 januari 2015 in werking te kunnen laten treden, dient deze Verordening namelijk voor 1 november 2014 door de raad te worden vastgesteld. A Waarom moet de verordening vóór 1 november worden vastgesteld, om op 1 januari in werking te kunnen treden? B Hoe verhoudt dit zich met de ‘kernactiviteit’: het streven is om 1 november in de regio Alkmaar de verschillende conceptverordeningen gereed te hebben. Elke gemeente heeft voor deze datum het overleg met de Wmo-raden over de verordening afgerond? De implementatienota geeft aan: De nieuwe Wmo vraagt de nodige aanpassingen in de lokale regelgeving. Om dit efficiënt te kunnen doen is het een mogelijkheid om de verordening beleidsarm in te richten door middel van maximale delegatie naar beleidsregels. Welke inhoudelijke argumenten zijn er voor een beleidsarme verordening?
2: Deze worden voor eind december door het college vastgesteld en worden ter kennisname naar de raad gestuurd Antwoord a & b: Volgens de Wmo 2015, artikel 7.7 lid 1 dient de gemeente d e Verordening voor 1 november te hebben vastgesteld. De conceptverordening voor Langedijk is gereed en is in de besluitvormingsprocedure ingebracht. De Cliëntenraad heeft hierop advies uitgebracht aan het college. Dit wordt ter kennisname bij de raadstukken gevoegd.
De uitvoering van de Wmo 2015 zal de komende jaren nog volop in beweging zijn. Met een beleidsarme Verordening kan snel worden ingespeeld op nieuwe inzichten en opgedane ervaringen door wijziging van de Beleidsregels.
3
De groep die gebruik maakt van beschermd wonen is complex. Cliënten die per 1-1-2015 een indicatie hiervoor hebben, behouden deze tenminste voor een periode van vijf jaar, tenzij deze indicatie voor een kortere periode geldt. A: Wat houdt het overgangsrecht voor deze cliënten in? B: Wat wordt bedoeld met ‘tenminste voor een periode van vijf jaar’? C: Welk onderscheid bepaalt wanneer een langere indicatie wordt gehanteerd?
4
Wat wordt bedoeld met ‘de centrale voordeur opvang’ en ‘triagetafel’?
5
De basisovereenkomst geldt van 1 mei 2014 tot 31 december 2015. A: Wat is de reden dat het college deze overeenkomst pas op 5 augustus heeft geaccordeerd? B: Wat zijn de overwegingen om na een contractperiode van (ruim) anderhalf jaar, te opteren voor een verlenging met vijf jaar? C: Bijlage 2, Eigen verklaring aanbesteden (artikel 5) is niet bij de stukken gevoegd. S.v.p. alsnog doen.
1
Op pagina 4 geeft u aan dat Alkmaar 3280 cliënten extramurale begeleiding hebben.
A: Het overgangsrecht voor cliënten die per 1 januari 2015 een indicatie hebben voor beschermd wonen, houdt in dat zij gebruik kunnen blijven maken van beschermd wonen gedurende een nog vast te stellen termijn, maar ten minste voor een periode van vijf jaar of, indien de lopende indicatie voor een kortere periode geldt, voor de nog resterende duur van die indicatie. (bron: Informatiekaart Beschermd Wonen / februari 2014 / Transitiebureau Wmo). B: Dit hangt af van de indicatieperiode en de persoonlijke situatie. De indicatie kan dus na vijf jaar worden verlengd als de situatie daarnaar is. C: De mate van zelfredzaamheid en regie over eigen leven zijn belangrijke beoordelingscriteria voor beschermd wonen of de keuze voor zelfstandig wonen met (extramurale) begeleiding. De Centrale voordeur voor Opvang is de plaats waar de toegang tot Maatschappelijke opvang (Dak en thuislozen / Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ)) wordt bepaald. Triagetafel is het interdisciplinaire team van de GGD, DNO Doen, OGGZ team, die het advies formuleren voor de Centrumgemeente Alkmaar. A: De basisovereenkomst was in mei gereed, deze is opgesteld met aanbieders. Door kleine tekstuele wijzigingen door gemeenten is deze later ter vaststelling bij de colleges gekomen.
B: Het betreft een overeenkomst voor de overlegstructuur. Als de werkwijze na afloop van de eerste contractperiode bevalt, wordt deze verlengd met 5 jaar.
C: Is bijgevoegd.
De overheveling begeleiding betreft alleen de extramurale begeleiding.
2
3
4
5
6
7
8
Kunt u ook iets zeggen over de cliënten die intramurale begeleiding krijgen? Pagina 8 paragraaf 2.3 bullet 1, de eerste zin loopt/ leest niet lekker, wellicht kan “zorg in natura” op deze of een andere wijze vormgegeven worden? Op pagina 10 wordt er in de tweede alinea het volgende geschreven; het bieden van onderdak aan mensen psychische aandoening (huidige ZZP GGZ- 3C). Kunt u aangeven waarom de doelgroep met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking hierin niet is opgenomen? (bijvoorbeeld ZZP VG 2) Op pagina 13 bij paragraaf 4.2: Wordt de brief van staatssecretaris van Rijn geciteerd, heeft u al een beeld bij de invulling van deze brief? Op pagina 13 staat in het venster bij punt 1. De geïndiceerde ondersteuning zo lang mogelijk uitstellen. Kan een zorg die al geïndiceerd is ook daadwerkelijk uitgesteld worden. Kunnen bij weglaten van het woord geïndiceerde punt 1 en 2 samen gevoegd worden? Punt 2 is namelijk een middel om doel 1 te bereiken. Kunt u ons inzicht geven in hoe u meer sport activiteiten in het begeleidingsprogramma als innovatie wordt gezien? Krijgt de raad na de workshop die op pagina 20 beschreven staan terug gekoppeld welke
Het implementatieplan Overheveling Begeleiding is een regionaal stuk, waarbij gangbare begrippen benut zijn.
De doelgroep met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking is hierin niet opgenomen, omdat deze doelgroepen niet tot de doelgroep beschermd wonen behoren volgens de Wmo 2015.
Het gaat erom dat de behoefte aan geïndiceerde zorg wordt uitgesteld. Reeds geïndiceerde zorg wordt niet uitgesteld.
Het gaat erom dat de behoefte aan geïndiceerde zorg wordt uitgesteld. Reeds geïndiceerde zorg wordt niet uitgesteld.
Zie antwoord op vraag 2.
In de huidige vormen van begeleiding maakt sport nog weinig deel uit van het programma. Voor doelgroepen kan sport of een activiteit bij een sportvereniging een goede aanvulling op de begeleiding zijn. Deze vormen kunnen innovatief zijn. De resultaten van de regionale workshops en lokale acties die daaruit volgen, worden op genomen in de Raadsmemo’s 3D, die vanaf september
9
10
1
2
3
1
concrete acties hieruit genomen zullen worden? Hoe blijft de gemeente in controle wanneer de rond de tafel gesprekken gevoerd worden door de zorgaanbieders?
Wat betekent de cliëntpanel die op pagina 21 beschreven wordt voor onze huidige cliëntenraad. Samenvatting op bladzijde 3 van het implementatieplan zelf: er wordt voorgesteld om zoveel mogelijk beleidsarm, d.m.v. maximale delegatie beleidsregels. Betekent dit een blanco cheque voor de ambtenaar die hier mee belast is? Zo nee, wat betekent dit dan wel? Bij voorstel 4, zelfde bladzijde, wordt genoemd “beperkt aantal” . Kunt u dit wat concretiseren in een getal of getallenreeks? Voorstel 5, onder 5.2A: wordt X percentage genoemd. Wordt het niet tijd dat onderhand X ingevuld wordt met een concreet getal? Zo ja welk getal? Thans staat voor het implementatieplan voor de regio Alkmaar, nu even over Langedijk zelf: Met wie, welke organisaties werken we samen of gaan we samenwerken inclusief zorgaanbieders?
maandelijks aan de raad worden aangeboden. Het zijn gesprekken volgens het bestuurlijke aanbestedingsmodel. In de basisovereenkomst zijn regels afgesproken over de samenwerking. De gemeenten maken gebruik van de kennis en kunde van zorgaanbieders, maar besluiten uiteindelijk zelf. Alle cliëntenraden van gemeenten in de Regio worden uitgenodigd een lid af te vaardigen in het cliëntenpanel. Nee dit is geen blanco check voor de ambtenaar. De Verordening geeft vooral de procedure aan die de Wmo consulent dient te volgen. De inhoudelijke richtlijnen wordt uitgewerkt in beleidsregels. Daaraan dient de ambtenaar zich te houden.
Momenteel bestaan er voor de functie Begeleiding in de AWBZ 99 producten. Het is de bedoeling dit terug te brengen naar 20 producten/resultaten. Het werkpercentage waarmee momenteel gerekend wordt is 8%. Dit kan op basis van voortschrijdend inzicht veranderen bij de invulling.
Regionaal in eerste instantie: Actie Zorg/Magentazorg, De Pieter Raat Stichting, Evean Thuiszorg, Stichting Alkcare, Stichting Zorgcirkel, Viva! Zorggroep, Stichting Niko, De Noorderhoeve, De Waerden, Landzijde, Leekerweide, NiKo, Odion, Philadelphia, Raphaëlstichting, ’s HeerenLoo NHN, Stichting Esdégé‚ Reigersdaal, Reakt, Amstelduin NHN, Brijder, GGZ, DNO Doen, RIBW, Stichting De Linde, Triversum. Indien andere organisaties zich kunnen vinden in de basisovereenkomst, kunnen zij zich ook melden voor de inkoop.
2
Wordt de P&C cyclus zo ingericht, dat de (nieuwe) inkomsten en uitgaven voor het sociaal domein zichtbaar en herleidbaar zijn? Zijn de financiële risico's in kaart gebracht?
Ja
4
Hoe is de door de gemeente Langedijk de communicatie rondom de 3D's ingericht?
5
Zijn de inkoopkaders per 1 augustus helder voor de zorgaanbieders?nkoopka
Langedijk draait mee met de bewustwordingscampagne ‘Dat is heel normaal in onze gemeente’. Per decentralisatie zijn er voor de zomer Factor C sessies gehouden met het doel input te leveren voor de communicatieplannen. Deze plannen bevatten een communicatiekalender, waarin de acties in tijd zijn uitgezet. De communicatiekalenders worden nog ter vaststelling aan MT en college aangeboden. De uitvoering is al gestart. de zorgaanbieders zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen via de website http://www.alkmaar.nl/wmo-begeleiding
6
Welk mandaat heeft het ' zorg inkoop team ' ten aanzien van tariefafspraken? Heeft het inkoopteam bijvoorbeeld een overzicht van de maximaal mogelijke tarieven in relatie tot het macrobudget? Wordt in de verordening (of beleidsregels) ook een privacy protocol opgenomen? Er wordt immers gewerkt met vertrouwelijke gegevens ( medische dossiers, strafblad, e.d.. Wanneer kan de raad kennis nemen van de genomen privacy maatregelen. De herbeoordeling van cliënten met overgangsrecht moet volgens planning 1 oktober zijn afgerond. Deze deadline staat op gespannen voet met de op te stellen kadernota/
3
7
8
Deze worden momenteel in regionaal verband in beeld gebracht.
De maximaal mogelijke tarieven worden momenteel in elke gemeente bepaald.
De gemeente is gehouden aan de Wet privacy, daarnaast heeft elke medewerker de ambtseed afgelegd. Het is niet nodig om dezelfde privacy regels in een apart protocol op te nemen.
Om de werkzaamheden en daarmee de werkdruk te spreiden wordt 1 oktober aangehouden. De ervaringen met herindicaties tot 1 augustus worden geëxtrapoleerd voor de volgende jaren.
9
10
11
12
begroting 2016. Is een deadline van 1 augustus mogelijk om hiermee de financiële gevolgen van deze herbeoordeling nog adequaat te kunnen opnemen? Kan de raad elke drie maanden een voortgangsrapportage ontvangen waarin een beeld wordt gegeven van de stand van zaken van het herbeoordelingstraject. Wat in welke fase is de oprichting van de inkooporganisatie. Is de juridische vorm gekozen, is de personele invulling bekend, zijn de inkoopteams qua kennis op peil, etc.? In Paragraaf 5.4 onder punt 2 sub A wordt gevraagd in te stemmen met een nog nader te bepalen percentage afdracht interne bedrijfsvoering. Waarom wordt van het beschikbare budget een bedrag afgetrokken als dekking voor de bedrijfsvoering? Welke hoogte zal dit percentage ongeveer hebben? Kan iedere deelnemende gemeente dit percentage zelf vaststellen? Voor welke kosten is dit percentage een dekking? Wordt in de dekking Afdracht Interne Bedrijfsvoering ook een algemene risico dekking meegenomen? In het laatste forum heeft de VVD de vraag gesteld of het mogelijk is een (nader te bepalen deel) van het macrobudget te 'reserveren' voor toekomstige risico's. Het college heeft geantwoord dat dit mogelijk is.
Bij afwijkingen van de prognose wordt u bij de kwartaalrapportages op de hoogte gesteld.
De juridische vorm is contractueel vastgelegd. De uitvoeringsorganisaties is samengesteld uit juristen, inkopers van verschillende gemeenten en de projectleiders Wmo en Jeugdzorg.
Het werkpercentage waarmee momenteel gerekend wordt is 8%. Dit kan op basis van voortschrijdend inzicht veranderen bij de invulling.
Ja, voor zover het overgangsjaar 2015 dit toelaat. Er loopt momenteel een regionale risico-inventarisatie.
Forum 1B: Wijziging verordening cliëntenparticipatie Langedijk Nr. 1
Fractie
Vraag Wat is de aanleiding voor dit voorstel tot wijzing van de verordening Clientenparticipatie Langedijk?
Antwoord In de praktijk is onze beleving dat de advisering door de cliëntenraad van het college en de gemeenteraad en de meningsvorming in de raadsfora en gemeenteraad door burgerraadsleden die zitting hebben in de cliëntenraad, elkaar op een niet dualistische manier beïnvloeden. Daartoe is nu het voorstel om artikel 4, lid 5 van de Verordening cliëntenparticipatie Langedijk te wijzigen.
2
Wat zijn de argumenten om de verordening Clientenparticipatie Langedijk op de door u voorgestelde wijze te wijzigen?
In aansluiting op bovenstaande beantwoording: door zowel een vertegenwoordiging in de cliëntenraad als in een raadsforum wordt het dualisme geraakt. De adviezen door de cliëntenraad zijn dan niet zonder meer onafhankelijk en onpartijdig te noemen. Wel is het aan de cliëntenraad om de contacten met de gemeenteraad goed te onderhouden.
3
Wat is de reden dat door u wordt voorgesteld alleen de verordening Clientenparticipatie Langedijk te wijzigen?
We gaan, met de oprichting van de sociale dienst HAL, een veranderingsproces in met de Cliëntenraad Langedijk naar een cliëntenparticipatie op HAL niveau. Daarom is het nu niet aan de orde om op dit niveau al een nieuwe of gewijzigde verordening voor te stellen. Deze denklijn nemen wij consistent mee bij alle verordeningen die de sociale dienst HAL zal uitvoeren.
1
Aangegeven wordt: In de praktijk is onze beleving dat de advisering door de cliëntenraad van ons college en de gemeenteraad en de meningsvorming in de raadsfora en gemeenteraad door burgerraadsleden die zitting hebben in de cliëntenraad, elkaar op een niet dualistische manier beïnvloeden. Welke concrete gedragingen bevestigen deze ‘beleving’?
Wij willen hierop geen concreet antwoord geven. Ieder voorbeeld kan herleid worden naar personen en/of situaties. Met de voorgestelde wijziging willen we een duidelijke rolverdeling tussen adviesraden, college en raad krijgen en houden. Elke onduidelijkheid en schijn van belangenverstrengeling willen we voorkomen.
2
1
2
1
2
3
4
5
Wat zijn de overwegingen om geen overgangstermijn voor deze wijziging van de verordening te stellen? Is deze verordening niet al geregeld in de verordening van raaden burgerraadsleden? Wat staat hierover in de gemeentewet beschreven?
Onze overweging is dat wij deze situatie, met inachtneming van de komende, ingrijpende veranderingen op het gebied van het Sociaal Domein, direct willen oplossen.
RVS: de aanleiding is dat “in de praktijk onze beleving” . Is er een “belevingsmeter” op los gelaten? Hoeveel, bij welke onderwerpen, heeft uw College ten tijde van het (laten)opstellen van het collegeadvies met de cliëntenraad te maken gehad? Er is een verdeeld advies gegeven aan College. Welk deel was voor het een? Welk deel voor het ander? Gaarne ontvangen wij dit advies en hierbij het verzoek dit deel uit te laten maken van de stukken!?
We hebben niet gemeten. Het college vraagt de cliëntenraad om advies over onderwerpen die gaan over het Sociaal Domein: Participatiewet, Jeugdzorg, WMO. De cliëntenraad geeft dus zijn advies over de raadsvoorstellen daarover.
Sinds de cliëntenraad bestaat hebben er burgerraadsleden of, voor 1 januari 2008 commissieleden genoemd. Kunt u voorbeelden aangeven, waarbij de combinatie van burgerraadslid en cliëntenraad als storend of niet dualistisch bleek? Gaarne ontvangen we die voorbeelden. In het VNG magazine van 21 maart jl. staat een artikel “de dubbele pet is geen probleem meer” . Kent uw
Wij willen hierop geen concreet antwoord geven. Ieder voorbeeld kan herleid worden naar personen en/of situaties. Met de voorgestelde wijziging willen we een duidelijke rolverdeling tussen adviesraden, college en raad krijgen en houden. Elke onduidelijkheid en schijn van belangenverstrengeling willen we voorkomen.
Nee, cliëntenparticipatie staat niet in deze verordening.
In artikel 84 van de gemeentewet staat dat de raad andere commissies dan raadscommissies kan aanstellen. In dit geval de cliëntenraad.
in het advies van de cliëntenraad wordt niet de exacte verdeling van voor en tegen gegeven.
Het B&W advies, met daarin besloten het advies van de cliëntenraad, ligt ter inzage voor de raad.
We kennen dit artikel. Strekking van dit artikel is, dat indien een raadslid belang heeft bij het onderhavige onderwerp, hij of zij alleen mag stemmen, als het raadslid niet aan de meningsvorming, of beïnvloeding
college dit artikel?
daarvan, heeft deelgenomen, of zitting heeft in een adviescommissie die daarover adviseert. In het forum vinden discussies plaats over onderwerpen waarover de cliëntenraad adviseert.