Raadspanel- en open onderzoek Ondergronds Afvalinzamel Depots Totaal respondenten
Datum
777 (714 raadspanel (33%) en 63 open vragenlijst) NB De open vragenlijst is door6 respondenten meer volledig ingevuld. Hierbij is echter geen postcode, danwel een postcode van buiten Almere ingevuld. Deze zijn derhalve niet meegenomen in de resultaten. 12 november 2014 – 19 november 2014
Voorwoord In dit document vindt u een analyse van het raadspanelonderzoek naar de Ondergrondse AfvalinzamelingsDepots (OID) in Almere. Om de resultaten te kunnen relateren aan buurten, is de respondenten gevraagd hun postcode in te vullen. Omdat het aantal respondenten bij sommige postcodegebieden te laag is, zijn de postcodegebieden geaggregeerd naar stadsdeelniveau. De meeste respondenten komen uit Almere Stad West (30,5%). Ook Almere Buiten is goed vertegenwoordigd (27,2%) Totaal % Almere Poort 29 3,7% Almere Haven 121 15,6% Almere Stad West 237 30,5% Almere Centrum 18 2,3% Almere Stad Oost 144 18,5% Almere Buiten 211 27,2% Almere Hout 17 2,2% Totaal 777 100,0% Tabel: respondenten per stadsdeel
1
Vraag 1: Is er bij u op straat of in de buurt een OID? In de meeste stadsdelen geeft de meerderheid aan dat er een OID aanwezig is. In Almere Haven is het aantal respondenten dat aangeeft dat er een OID is gelijk aan het aantal respondenten dat aangeeft dat er geen OID is. In Almere Hout geeft de meerderheid aan dat er geen OID is.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Ja 19 59 156 10 80 140 6 470
% 65,5% 48,8% 65,8% 55,6% 55,6% 66,4% 35,3% 60,5%
Nee 9 59 75 8 54 68 11 284
% 31,0% 48,8% 31,6% 44,4% 37,5% 32,2% 64,7% 36,6%
weet niet 1 3 6 0 10 3 0 23
Totaal 29 121 237 18 144 211 17 777
Vraag 2: Maakt u gebruik van het OID? Van de 470 respondenten die op vraag 1 hebben geantwoord dat er een OID is in hun straat of buurt, geeft een meerderheid aan er af en toe gebruik van te maken (43,6%). Ruim een derde van de respondenten maakt er altijd gebruik van (35,3%) en 21,1% maakt er nooit gebruik van. De respondenten in Almere Centrum maken er 100% gebruik van en ook de respondenten in Almere Poort maken er met 63,2% in meerderheid altijd gebruik van. In Almere Hout geeft tweederde van de respondenten aan dat ze er af en toe gebruik van maken. Zowel in Centrum als in Hout is het percentage respondenten dat nooit gebruik maakt van het OID 0%.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Ja, altijd 12 18 50 10 23 51 2 166
% 63,2% 30,5% 32,1% 100,0% 28,8% 36,4% 33,3% 35,3%
Ja, af en toe 4 28 69 0 36 64 4 205
% Nee, nooit 21,1% 3 47,5% 13 44,2% 37 0,0% 0 45,0% 21 45,7% 25 66,7% 0 43,6% 99
% 15,8% 22,0% 23,7% 0,0% 26,3% 17,9% 0,0% 21,1%
2
Vraag 3: Ziet u wel eens afval naast een OID staan? Van de respondenten geeft ruim 80% aan wel eens afval te zien staan naast een OID. In Almere Poort is dit percentage het hoogst met bijna 90%. In Hout het laagst met 70,6%, dat betekent dat bijna een derde van de respondenten daar nooit afval naast een OID heeft zien staan. In Almere stad Oost is dit een kwart van de respondenten.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Ja 26 98 199 16 108 175 12 634
% 89,7% 81,0% 84,0% 88,9% 75,0% 82,9% 70,6% 81,6%
Nee 3 23 38 2 36 36 5 143
% 10,3% 19,0% 16,0% 11,1% 25,0% 17,1% 29,4% 18,4%
Vraag 4: Hoe vaak ziet u wel eens afval staan? Een derde van de respondenten ziet regelmatig afval staan bij de OID’s. Opvallen is Almere Poort, waar bijna 45% regelmatig afval ziet en bijna 14% altijd. Gemiddeld ziet bijna 5% altijd afval staan. In Almere Centrum (33,3%) en Hout (35,3%) lijkt het minst vaak afval gespot te worden.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Af en toe 2 27 51 6 28 52 6 172
% Regelmatig 6,9% 13 22,3% 41 21,5% 75 33,3% 7 19,4% 45 24,6% 71 35,3% 3 22,1% 255
% 44,8% 33,9% 31,6% 38,9% 31,3% 33,6% 17,6% 32,8%
Vaak 4 7 25 1 19 19 2 77
% 13,8% 5,8% 10,5% 5,6% 13,2% 9,0% 11,8% 9,9%
Heel vaak 3 18 30 2 12 27 1 93
% 10,3% 14,9% 12,7% 11,1% 8,3% 12,8% 5,9% 12,0%
Altijd 4 5 18 0 4 6 0 37
geen % antwoord 13,8% 3 4,1% 23 7,6% 38 0,0% 2 2,8% 36 2,8% 36 0,0% 5 4,8% 143
% 10,3% 19,0% 16,0% 11,1% 25,0% 17,1% 29,4% 18,4%
3
Vraag 5: Heeft u hier last van? De meeste respondenten geven aan weinig tot geen last te hebben van de afval naast de OID’s (respectievelijk 26,8% en 17,5%). Tegelijkertijd geef 24,8% aan er best wel last van te hebben en 9,7% veel last. Opvallen zijn de hoge scores bij Almere Poort: 48,2% geeft hier aan best wel tot veel last te hebben van de afval. Procentueel hebben er in Centrum ook veel mensen best wel last van de afval.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Ik heb er geen last van 3 23 43 3 26 34 4 136
% 10,3% 19,0% 18,1% 16,7% 18,1% 16,1% 23,5% 17,5%
Ik heb er weinig last van 7 31 59 4 40 62 5 208
% 24,1% 25,6% 24,9% 22,2% 27,8% 29,4% 29,4% 26,8%
Ik heb er best wel last van 9 28 64 7 32 51 2 193
% 31,0% 23,1% 27,0% 38,9% 22,2% 24,2% 11,8% 24,8%
Ik heb er veel last van 5 14 22 2 9 22 1 75
% 17,2% 11,6% 9,3% 11,1% 6,3% 10,4% 5,9% 9,7%
Geen mening 2 2 11 0 1 6 0 22
geen % antwoord 6,9% 3 1,7% 23 4,6% 38 0,0% 2 0,7% 36 2,8% 36 0,0% 5 2,8% 143
% 10,3% 19,0% 16,0% 11,1% 25,0% 17,1% 29,4% 18,4%
Vraag 6: Maakt u er wel eens een melding van bij de gemeente? Respondenten maken weinig melding van hun overlast bij de gemeente (63,1%). Almere Poort is met 24,1% “af en toe” een uitschieter binnen deze antwoordcategorie.
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Nooit 18 72 158 13 89 130 10 490
62,1% 59,5% 66,7% 72,2% 61,8% 61,6% 58,8% 63,1%
Af en toe 7 24 32 2 17 36 2 120
24,1% 19,8% 13,5% 11,1% 11,8% 17,1% 11,8% 15,4%
Altijd 1 2 9 1 2 9 0 24
3,4% 1,7% 3,8% 5,6% 1,4% 4,3% 0,0% 3,1%
Geen antwoord 3 10,3% 23 19,0% 38 16,0% 2 11,1% 36 25,0% 36 17,1% 5 29,4% 143 18,4%
4
Vraag 7: Heeft de gemeente naar aanleiding uw melding gereageerd? De helft van de 144 respondenten die op de vorige vraag aangaven dat ze wel eens melding maakten bij de gemeente, geven aan dat ze nog geen reactie op deze melding ontvangen hebben. Het merendeel van de andere helft heeft een e-mailbericht ontvangen van de gemeente (40,3%).
Almere Poort Almere Haven Almere Stad West Almere Centrum Almere Stad Oost Almere Buiten Almere Hout Totaal
Ja, ik ben gebeld door de gemeente 0 1 3 0 3 5 0 12
% 0,0% 3,8% 7,3% 0,0% 15,8% 11,1% 0,0% 8,3%
Ja, ik heb een emailbericht ontvangen van de gemeente 2 4 22 3 8 18 1 58
% 25,0% 15,4% 53,7% 100,0% 42,1% 40,0% 50,0% 40,3%
Ja, ik heb een brief van de gemeente ontvangen 1 0 1 0 0 0 0 2
% 12,5% 0,0% 2,4% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 1,4%
Nee, ik heb (nog) geen reactie van de gemeente ontvangen 5 21 15 0 8 22 1 72
% 62,5% 80,8% 36,6% 0,0% 42,1% 48,9% 50,0% 50,0%
5
Vraag 8: Heeft u nog opmerkingen? Op deze laatste vraag hebben veel mensen een opmerking geplaatst. Deze zijn allen in de bijlage bijgevoegd. Voor het overzicht is een wordle van deze input gemaakt. Belangrijke woorden hierin zijn: naast, staat, mensen, regelmatig, last, vaak en wel.
6
Bijlage: input open antwoorden
Succes met verwerking resultaten en opstellen statistisch verantwoorde conclusies! Ik heb er geen last van maar vind het wel onacceptabel en bijzonder storend! De eenvoudigste oplossing lijkt mij, dat de gemeentereiniging dit in de gaten houdt en het zwerfvuil bij een reguliere ronde meeneemt. signaleren, betrappen (zal best heel moeilijk zijn) en boete geven Ik heb er geen last van en ik bel de gemeente nooit omdat de ondergrondse container in een andere straat staan en die zie ik als ik boodschappen ga doen in de wijk (Herman Gorterweg en bij de Vomar aan de Prozastraat). / Persoonlijk vind ik het een schandaal zoals het erbij ligt. Het zijn natuurlijk de mensen zelf die er zo'n troep van maken, maar vanuit de gemeente is er ook niet nagedacht hoe eigenlijk het zou moeten c.q. hoe het onmogelijk wordt gemaakt dat mensen uit een ANDERE wijk hun grof vuil bij een ander op de stoep flikkeren. Ik wil hier graag over mee/nadenken Waar we hier ook last van hebben is het dumpen van allerhande materialen op de plaats waar men hier de bakken plaatst, dat is overigens niet de officiële plaats, dat is bij de boom naast de parkeerplaatsen hier. / Troep ligt er soms weken. het betreft vooral "glas" dat niet in de glasbak kan omdat het geen fles is / was. De antwoorden betreffen de verzamelpunten elders en dus niet bij mij in de buurt 1351HH - Er zijn in het Europakwartier alleen maar ondergrondse restafval-containers. / - Mensen plaatsen afval er naast zodra de container vol is (dit wordt dan vaak wel snel weggehaald door de vuilophaaldienst) / - Graag ook andere soorten containers (zoals GFT, papier, glas) plaatsen zodat we ook gescheiden kunnen inzamelen, want: / De Frankrijkkade heeft geen eigen (kliko)containers, en is dus afhankelijk van de OID's. Bij 1 vraag kon ik geen 'nooit' kiezen Schandalig zoals men deze plaatsen misbruikt. / Pluim voor de gemeente die, kennelijk wetend wat er daar gebeurt, de troep zeer snel opruimt. Vaak zie ik het personeel van diverse winkels de grote hoeveelheden afval erin proppen waardoor het systeem verstopt raakt. Vooral deze groep gaat regelmatig haastig en agressief te werk. De politiek, de gemeente, de staat zijn de schuldigen in deze. Zelf ik als een normale, ordentelijke burger baal al van de manier waarop de politiek en de uitvoerders van de politieke beslissingen met hun burgers omgaan. / De burgers weten niet meer waar zijn aan toe. Dit is ook een onbewuste vorm van verzet. In de Eilandenbuurt staan vele OID's. Op de Bonairepier hebben de bewoners afgesproken er niets naast te zetten. Mocht de container vol zijn, dan de zak mee terugnemen (was in de beginjaren nodig, nu is er altijd ruimte). Grootste probleem en ergernis is de verzamelplaats op de hoek Antillenweg/Curacaostraat. Daar wordt zeer regelmatig spullen naast de containers gezet. Dit werkt verloedering in de hand. Mogelijke oorzaak is, dat bewoners vanuit de Eilandenbuurt op de weg naar 'buiten', hun vuil meenemen. Succes! Vraag 5 kan ik niet zoveel mee. Wat is 'last hebben van'? Last van ongedierte, last van stank, last van ......... vul maar in. Ik hoop dat het OAT blijft bestaan in het stadshart. Meer controleren en beboeten graag. de afvalbak staat voor de flat cinemadreef 1325 cp is achter deze flat maar je ziet het afval als je glaswerk weg gooit Betreft OID aan de Wessel Ilkenstraat in de Muziekwijk (waar mijn dochter woonde: vaak een bende. / Tevens fiets ik in Almere o.a. bij de Binnenhof: ook daar helaas vaak veel afval naast de OID De last die ik ondervind van het deponeren van afval naast en rondom de ondergrondse containers is met name irritatie. Ik stoor me voortdurend aan de rotsooi die maar luk-raak geplaatst wordt. Er mag wel wat meer onderhoud gepleegd worden aan de containers en boven grondse delen van het inzamelsysteem. 7
Wij hebben een enorme overlast door de OID. Niet alleen vanwege de dumpingen naast de OID's maar ook het lawaaioverlast dat ontstaat doordat auto's met de afvalzak in de achterbak de wijk uitrijden om het afval hier te dumpen. De klep van de auto, de klep van het OID maakt lawaai. Dit begint al om een uur of 5 's ochtends en gaat door tot een uur of 24.00 uur. Ook regelmatig meegemaakt dat er gewoon bedrijfsafval gedumpt wordt. Dan komt er midden in de nacht een bestelbus en staan 5 man met elkaar een bestelbus vol zakken leeg te gooien in de container. Doe je daar melding van bij de gemeente, dan zeggen ze: u kunt niet bewijzen dat dit bedrijfsafval is, misschien hebben ze een feestje gehad. Tja. Verder heeft een deel van onze wijk OID's en een deel Kliko's. Dit lijkt me onnodig duur, om twee systemen naast elkaar te handhaven. Er rijden twee keer in de week grote wagens voor de OID's en een keer in de week voor de kliko's. Het legen van met name de plastic afval bak bij harde wind veroorzaakt dat veel plastic overal naar toe waait.Helaas staan de bakken op een punt waar het vaak hard waait! wij zijn some dagen bezig om al het plastic weer op te ruimen. Oplossing bij harde wind de bak niet legen Als er 1 persoon begint met een beetje afval dumpen naast OID, dan neemt het daarna snel toe, vuil trekt vuil aan is een oud gezegde. Dit geldt niet alleen voor de OID, die daarvoor wel het meest misbruikt wordt, maar ook tussen de bosjes langs de fietspaden, langs de busbaan bij ons. Snel te zien wanneer mensen dan hun tuin hebben opgeruimd inclusief stukken steen, daarvan ligt dan e.e.a. tussen die bosjes. Als 1 bewoner dit doet en niet wordt bestraft..... dan gaan anderen ook deze "vrijheid" nemen. Almere heeft toch milieupolitie of zoiets? Ander zwerfvuil wordt slecht opgehaald. Laat staan dat de millieupolitie uit hun auto stappen om te onderzoeken waar het zwerfafval vandaan komt. ( Heel vaak makkelijk te traceren door adressen in het afval of buurtgenoten die de afval hebben zien neerzetten) Nee. Jammer dat mensen er vaak zo'n zooi van maken. Laat dit prachtige systeem zeker blijven Een aantal jaar geleden woonde ik in een buurt met ondergronds afval (Braakmankreek). De container met GFT afval was vrijwel altijd verstopt. Hier heb ik destijds een melding van gemaakt en dit is niet adequaat opgepakt. Hierdoor ben ik al na een aantal weken gestopt met het scheiden van afval, wat ik erg betreur. Naar mijn mening horen voorzieningen goed te zijn als men van burgers verwacht een bijdrage te leveren aan het milieu. ja dat stads toe zicht een keer de ogen moet doen en actie moet ondernemen Wij hebben OAT. ik woom vlakbij Doemere. Mensen die daar inkopen doen bij de bouwmarkt dumpen hun grofvuil bij de OIDS. Erg vervelend. Vwb de vraag of de gemeente gereageerd heeft: ik heb aanvankelijk steeds gemeld (heb de mails ook bewaard) en ook aangegeven dat het een structureel probleem is. Ook andere bewoners die er rechtsstreeks mee te maken hebben hebben veel energie gestoken in melden e.d. Het betreft het OID bij de Middenhof en bij de parkeergarage bij AH Almere centrum. Het vuil werd wel weggehaald maar ik er is nauwelijks per mail op mijn melding gereageerd. Ook niet op mijn andere meldingen dan over afval bij OID. Bij de betreffende oid's zijn nieuwe 'bakken' geplaatst maar inmiddels wordt er weer vaak vuil neergezet. De wijkregisseur op het gebiedskantoor in Haven lijkt me ook belangrijk om bij te informeren. vrgr De gemeente stuurt een standaard email terug naar aanleiding van de melding. Meestal weken na de melding waarin staat dat het probleem verholpen is. Maar de afval naast de OID heeft er dan al dagen gelegen. De zakken zijn dan opengemaakt door poezen en de afval verspreidt zich door de straat. ik zie enkel in haven centrum Het zou goed zijn als de gemeente in mijn wijk, staatsliedenwijk west (to Center Point) bij de oid's restafval ook oid's voor plastic aanlegt. / Slechts op een plek staan oid voor rest, papier en glas, verder heeft men alleen oid's voor restafval aangelegd. Daarnaast heeft men diverse afzichtelijke bovengrondse containers voor plastic geplaatst, waarom niet meteen onder de grond? Meestal betreft het een object dat te groot is voor de OID. Indien mogelijk maak ik het kleiner zodat het in de OID kan. Gelukkig komt het niet vaak voor! / Tevens is er bij ons bovengronds een afschuwelijk grote bak geplaatst voor het plastic, terwijl het de bedoeling was om dit ook ondergronds te plaatsen. Waarschijnlijk een bezuinigingsmaatregel. Beetje vragen naar de bekende weg, laat de PVDA maar eens gewon de wijken in gaan op regelmatige basis. Geldt ook voor alle andere partijen 8
Ik heb er praktisch geen last van, maar gevoelsmatig wel. Waarom bevuilen mensen hun " eigen nest", je kunt je vuil gratis wegbrengen. Het is zo jammer, Almere is zo mooi. Wij maken altijd gebruik van de groene en de blauwe (plastic) bakken. Papier en flessen gaan in de juiste OID,s Het enigste wat ik weet,Is de papiercontainer. Daar zetten mensen wel eens troep bij. Om het straatbeeld in Almere te verfraaien moeten alle ontsierende kliko's vervangen worden door OID's. / Wel moet er goed op worden toegezien dat er geen afval naast de OID wordt geplaatst dit zou kunnen met een camera waardoor de dader makkelijk is te achterhalen en aan te spreken op zijn/haar gedrag. systeem ligt op de route c.q. nabij de supermarkt waar we komen en de school van de kleinkinderen. Dus niet direct in "ons blikveld"/. Daarom stoort het ons niet direct. Desondanks deugt het natuurlijk niet. Ik heb weinig last van, maar ik stoor mij wel aan het gedrag van bewoners die bewust afval dumpen. Ik begrijp hun gedrag niet ten opzichte van medebewoners die tegen de rommel aan moeten kijken. Ik heb er geen last van maar vindt het wel heel armoedig en geeft de buurt een dlechte aanblik We hebben 3 bunkers in de wijk. 2 voor papier en 1 voor glas. Mij een raadsel dat er nog een 240 liter papier kliko naast mijn huis moet staan? Wel is het zo dat bewoners uit de wijk plastic tassen met glas, potten ed wat niet door het gat in de bunker past, er naast leggen. Meer aandacht voor Gemeentelijke recycle perrons lijkt mij geen overbodige luxe. Zelfde gaat op voor de bladinzamelboxen in de wijk. Super initiatief, maar bewoners uit de Torenvalklaan droppen hier ook boomstronken in die in hun tuin aan het roken zijn. Die bewoners kunnen echt wel lezen, maar moeten wat manieren bijgebracht worden... Er staat afval, wat ik niet weet is of men grofvuil heeft gebeld. De glasbak staat niet in mijn straat, vandaar dat ik er geen last van heb. Dat geldt zeker niet voor de bewoners. An de Simon van Collemstraat die er tegenover wonen. Die kijken vaak op deze rommel uit. Het dumpen van grote partijen zakken gebeurt vaak 's avonds en wordt aangeleverd met een boodschappenkarretje van de supermarkt, dus niet van particulieren maar door de horecazaken van de Grote Markt. Vlak bij ons in de buurt (aanrijroute naar onze wijk) zijn de ondergrondse afvalcontainers aanwezig. Wij zelf hebben de gewone containers. De troep rond de OID's zijn een aanfluiting voor de buurt, het staat zeer armoedig. Het nodigt blijkbaar ook anderen uit er nog meer troep bij te zetten. Onze buurtbewoners ergeren zich er paars en blauw aan. Als hier een oplossing voor kan komen dan héééél graag! Ik gooi de rommel dan zelf even in de oid Naast het feit dat er veel afval naast de OID staat zwerft er ook veel afval op straat van de bezoekers van Dirk van den Broek.De bakken die bij de parkeerplaats staan zijn onvoldoende en worden matig geleegd, hierdoor ontstaat veel overlast van o.a. vogels ( eksters, kraaien, kauwtjes en meeuwen) Er ligt ook vaak veel afval bij de openbare afvalbakken. Er wordt regelmatig vergeten dat die ook geleegd moeten worden. Op de melding(en) heb ik geen reactie ontvangen, maar het probleem is daarna wel opgelost. Blijkbaar zijn ze te klein of worden ze weinig geleegd. De mate van overlast van OID's zijn vaak wijk/locatieafhankelijk. Zo staat bij mijn wijk zover ik weet er bijna nooit iets naast. Dit terwijl er in het centrum, vlakbij AH, elke weekend iets staat. Hier is meer de vraag hoeveel is het. Zet een telofoonnummer op de papier-houder, dan kunnen we dat be;llen als de houder vol is of als er rommel bij staat. Succes ! Er zijn gemeentelijke regels gemaakt m.b.t. afval. Handhaaf die of schaf die regels af. De gemeente zou ze simpelweg vaker moeten legen, dan hoeft er niks buiten de OID's te staan. Waarom hebben wij hier geen ondergronds afvoer ? / / Het dumpen van afval zal altijd blijven het enige wat er aan te doen is, is regelmatig de reiniging langs sturen en forse boetes uitdelen. De mensen zijn nu eenmaal torrebakken 9
Het dumpen van afval, zelfs naast afvalbakken/containers is een doorn in het oog, een teken van vreselijk asociaal gedrag, maar ook dat handhaving beperkt is. Ik wil niet zeggen niet dat de handhavers slecht werk doen, ik zeg wel dat ze het werk niet gemakkelijk wordt gemaakt door de vele bezuinigingen overal en vooral ook bij politie. Bovenal is het natuurlijk een burgermentaliteitsprobleem van "het enige wat telt is dat mijn probleem wordt opgelost, dus dump het maar ergens". Waar afval langs toegangswegen (bier en energydrinkblikjes) naar scholen meer een scholierengedragprobleem is, is het dumpen van van alles naast depots vooral een volwassenen probleem. Ik zou erg toejuichen als er meer handhavingsmogelijkheden zijn en fiks steviger straffen die zelf de handhaving kan financieren. Wat gaan wij doen aan het toenemend asociaal gedrag in een deel van de samenleving? Verloedering, afval, overlast, ... Deze vervuiling wordt grotendeels veroorzaakt door het niet tijdig ledigen van de containers. Regelmatig kan ik mijn lege flessen niet kwijt. Neem ze dan maar weer mee met de pe in. Het beleid van de gemeente is ontmoedigend m.b.t. klachten ( men wordt van het kastje naar de muur gestuurd). / De boetes zijn te laag !!! De OID moet blijven. Bij de gemeente moet bekend waar de overlast zich vaak voordoet. Laat in overleg iemand uit deze wijk/buurt, bv van preventieteam, hierover aan de gemeente rapporteren zodat de vlgde morgen dit opgehaald kan worden. / Daarnaast moet er ook gekeken worden naar de troep welke bij sommige flats in de tuinen ligt. Soms complete bankstellen. Ook daar moet aandacht voor komen. Ik denk dat het probleem opgelost zou zijn als er vaker geleegd wordt. En op de juiste dagen, voor het weekend dient alles leeg te zijn... Jammer dat er alleen onderzoek wordt gedaan naar de ondergrondse afvalinzameling. Die zijn meestal bij de winkels. De bovengrondse containers in de wijken zijn net zo erg zo niet erger wat afval dumpen betreft. Dit heeft tot gevolg dat je er zelf niet meer bij kan om je afval weg te gooien. Doe daar wel regelmatig melding van maar dan moet hele vragenlijst invullen kan ook simpeler. In mijn omgeving staat er wel eens glas naast dat er niet in past. Ik snap dat mensen dat dan niet weer mee naar huis willen slepen. Is een grotere opening iets? Ik zie toch wel dikwijls vuil naast OID's staan. Dit is onhygiënisch en ontsiert de stad Misschien zijn de containers vol en moeten ze vaker geleegd worden? Draag zorg voor voldoende containerrruimte voor bewoners Er zijn wel andere plekken in de wijk waar afval gedumpt wordt, zoals bij het transformatorhuisje langs de busbaan richting halte stedenwijk midden en het transformatorhuisje op de Delftstraat. Bij mijn zoon op de zomerstraat is het een komen en gaan van auto,s volgeladen met rotzooi,kan niet daar op het balkon zitten ivm stank,vliegen.Begrijp niet waarom deze gewoon openstaan zonder pasje oid. Officieel mag ik niet eens gebruik maken van het depot. Maar huisvuil in een zak in een gescheiden afvalcontainer doen, gaat niet. De helften zijn te klein. Bovendien moet je het dan zo ver scheiden, dat is niet op te brengen. Je zou het al in huis kunnen scheiden maar er is weinig ruimte voor nóg een afvalbak. / / De reden dat er naast het depot rommel ligt, is voor een deel omdat de opening te klein is. Het zijn vaak grotere dingen die later door het grofvuil worden opgehaald. naar het bijplaatsen bij de OID's zijn verschillende onderzoeken door de stadsreiniging en externen gedaan. / De adviezen en aanbevelingen die daaruit zijn voort gekomen heeft de stadsreiniging in de praktijk getest. / Het bijplaatsen gebeurd over het algemeen niet door eigen bewoners maar door afvalshoppers uit andere gemeenten. Dit om hun kosten te drukken. Als je in de stad loopt is de stans soms vreselijk die uit de kokers komt! Een ongezond en smerig iets vind ik het! Het zou heel fijn zijn als er regelmatig controle plaatsvindt en telkens nagegaan wordt van wie de illegale afval(dumping) is. De OID's waar ik het over heb staan op de Wipmolenweg, zowel de OID naast de busbaan waar Wipmolen met Dwangmolenstraat samen komen als ook bij (ongeveer) Wipmolenweg nr. 90-100, daarnaast ook de OID in het midden van de Dwangmolenstraat waar vaak kinderen spelen. Wat een onnozel onderzoek is dit! ik ben gestopt met melden aan de gemeente omdat er niet structureel wordt gewerkt aan een oplossing. Ik wil de gemeente vragen om een afvalbak te zetten naast de containers zodat mensen hier hun plastic zakken en kartonnen dozen in kwijt kunnen. Mensen laten dit staan met alle gevolgen van dien 10
Vaak zit de bak gewoon vol. Vaker legen zou een optie zijn, zoals vroeger ......... Naar onze mening moet er (veel) meer worden gehandhaafd. het ophalen van het grofvuil geeft veel problemen: Het kan pas na een paar weken worden opgehaald i.v.m. de routeplanning (terwijl je tijdens de wachtperiode regelmatig grofvuilwagens door de wijk ziet rijden). De opstelplaats voor het grofvuil is onduidelijk en/of onhandig. Op de afgesproken datum wordt het vergeten (?), na melding wordt het dan de volgende dag alsnog opgehaald (route????) / Dit lokt uit dat mensen hun grofvuil bij de oid's neerzetten, immers het wordt dan dezelfde week opgehaald. jullie maken die dingen soms op plaatsen waar geen sociale controle is. / dat is geen goed idee. Sinds 2012 hebben wij de ondergrondse bakken met pasje. Ik wil heel graag uitsorteren maar soms denk ik waarvoor. De restafvalbak is vaak stuk en de andere restafval is al vanaf het begin stuk. De laaste 1 1/2 maand heb ik mijn restafval niet kunnen aanbieden (Dit bijna wekellijks doorgegeven, zou ook nog teruggebeld woorden door de desbetreffende afdeling die daar overgaat maar helaas.... hoor je niets meer van)/ Normaal zet ik mijn restafval nooit ernaast maar zie nu geen andere oplossing. Vindt dat er erg laks mee omgegaan wordt. Het is beter dat het afval rond de verzamelpunten op straat terecht komt dan verspreid over de straat en het groen. Vraagt van de gemeente wel extra inzet om het te verwijderen. Denk dat het er vaak staat of omdat de bak vol is of het materiaal te groot om door de opening te gaan. Voorlichting en opruimen helpt denk ik beter dan afschaffen en overal afval hebben. Is enigzins verbazingwekkend dat de politiek hier nu pas achter komt. In alle steden waar dit systeem gebruikt wordt, afhankelijk van de buurt, zie je dit probleem in meer of mindere maten. Het dumpen van afval is nauwelijks in de greep te krijgen maar een systeem als dit werkt het alleen maar in de hand. Ik heb geen last van afval dat op straat staat, maar het hoort natuurlijk niet, omdat het zich kan verspreiden (kinderen, morgensterren, dieren zoals katten en vogels en wind. Ik heb e niet echt last van, want de OID's staan niet bij mij in de buurt, maar ik irriteer me er wel aan, als vuilnis ernaast is neergezet. Zelf hebben wij geen OID en dus hebben wij geen last van afval naast de OID. Onze dochter in de koningsbuurt heeft wel een OID en hier staat nagenoeg altijd afvakl naast waar maken wij ons druk om.dit projekt was gedoemd te mislukken.enkele politieke vrienden hebben van dit project de vruchten geplukt,de burger zit hiermee opgescheept. Ik gebruik alleen de ondergrondse container voor oud papier. / De ondergrondse containers staan in een straat achter mij, daarom meld ik niet vaak. / Ik weet een vrouw die er echt op kijkt, en die meld vaak.Maar het is om moedeloos van te worden, hoe makkelijk mensen er rotzooi naast zetten. Als het in mijn buurt zou voorkomen, zou ik er wel last van hebben. het systeem van de OID neemt de verantwoordelijkheid over je eigen afval weg bij de gebruikers, je plaatst je afval of grof vuil rondom de OID en loopt weg, in de gedachte van de gebruikers is het dan verder de verantwoordelijkheid van de gemeente, de gemeente vraagt ook zelf aan de gebruikers om op de plateaus van de OID's hun grof vuil aan te bieden, dat gaat op afspraak, bijvoorbeeld voor de maandag, de gebruikers plaatsen dan al op vrijdagavond hun grof vuil bij de OID, bijvoorbeeld aan grote en gebroken dubbelglas ruit die op het plateau wordt neergelegd, in mijn wijk zijn er veel grote tuinen en al het tuinafval (bomen, struiken, gras) moet dan in de OID 30x30 centimeter, hahahahahaa, dat is vragen om problemen, sommige gebruikers weten hoe ze de plateaus moeten openen, zodat ze grote hoeveelheden afval kunnen storten in de bak onder de OID, het plateau staat dan dagen open en kinderen spelen er omheen, ik klaag al jaren, 10 jaar of meer, ben bij jullie geweest, fotopresentatie laten zien, maar ja, tis lastig praten met blinden en doven, het komt er op neer, dat mensen de verantwoordelijkheid snel afschuiven, "ik zet het hier neer, ze (de gemeente) haalt het wel op", alleen met een eigen container met nummer gekoppeld aan je adres blijf je verantwoordelijk en aan te spreken op je gedrag en het grof vuil alleen aanbieden bij je eigen voordeur, zodat je er controle op kunt houden en er op aan te spreken bent, u begrijpt het mijn stelling is "OID weg er mee", de OID's zijn asociaal, "zorg dat je het (in het donker) bij de OID krijgt en je bent er van af en ze zoeken het maar uit" 11
De bestuurders van de wagens die de OID legen rijden als idioten door de wijk de wagens, ik heb hier reeds diverse klachten over ingediend. Een tijdje geleden stopte zelfs een van de auto's demonstratief voor mijn huis. / Hier moet echt iets aan gedaan worden ik wil ook een oid Op zondag ligt er altijd afval naast de containers omdat ze overvol zijn. Om deze reden breng ik ons afval altijd met de auto in een container verderop waar de containers nooit vol zijn. / Het betreft de containers bij de Albert Heijn, Juan Grisstraat 42, al vanaf het begin zijn de containers op zondag vol. Ik begrijp niet dat de gemeente ze niet vaker leegt of eventueel een tweede container ernaast plaatst !! Ik meld de dumpingen niet bij de gemeente omdat de OID een bekende dumpings hotspot is. Ik zou een sterk voorstander van het opheffen va die stations zijn. Wij hebben allerlei alternatieven beschiklbaar volgens mij. Verdere verbetering is van belang om de woonveiligheid verder te verbeteren naar optimaal niveau. / Ook elders in de stad Almere blijft deze probleem zich aanhouden. Vooral op de hoek van de Verzetslaan. de ondergrondse opslag plaatsen zijn te anoniem. ik zou zeggen: vaker legen Vroeger meldde ik de overlast. Nu niet meer... / Ik vind het ontoelaatbaar gedrag, dat het vuilnis naast de containers gedumpt wordt, terwijl we vlakbij een afvalstation (de Steiger) hebben, en je het daar gratis kan storten. / Door elke keer apart een afvalwagen daar heen te sturen (Brongouw) lopen de kosten op. / Die moeten wij met z'n allen betalen. De vraag of ik mail heb gehad van de gemeente is dom, je kan online kiezen of je wel of niet reactie wil, ik geef zo vaak meldingen door van openbare ruimte dat ik geen zin heb om continu die lange lijst persoonsgegevens in te vullen (wellicht accounts aanmaken voor bewoners, zodat bewoners makkelijker kunnen melden/afspraken maken/initiatieven melden etc), ik hoef geen reactie, maar volgens mij komt stadsreiniging in de buurt wel elke dag de troep opruimen. Ik denk dat de PvdA beter stadsreiniging om opheldering kan vragen, ik neem aan dat zij wel weten waar ze het meest puinruimen. Overigens is de capaciteit van de OID's te klein, in de Bouwmeesterbuurt staan er 1 voor een hele flat, waar meer mensen in wonen dan dat de OID lijkt aan te kunnen, dat nog naast de niet flatbewoners die spullen dumpen. Mensen gebruiken ze te pas en te onpas ook voor grofvuil. Dat lijkt direct verband te houden met de troep om OID's heen. Het feit dat grofvuil ophalen op afspraak lang duurt en dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zelf grofvuil weg te brengen. De OID zit snel vol en dan stapelt huisvuil zich eromheen op en als dat gebeurt gaan katten de zakken openrukken, gaat het stinken en wordt de straat bevuild. Ze zijn ook vaak vol, waardoor afval ernaast wordt gezet. / Wij gebruiken de bakken omdat ze bij ons appartement gebouw zijn gezet, maar je ziet ok mensen met auto's aankomen uit ander deel van de wijk om er hun afval in te gooien. Laat de afvalcontainers bestaan.Veel mensen maken er gebruik van o.a.mijzelf.Men leert gelijk glas/afval/papier/plastic/groenafval te scheiden. Wij zouden graag bij onze postcode een "ondergrondse" hebben. / 1325 VA Er natuurlijk wel ruimte zijn in de depots, maar vooral belangrijk dat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen om de omgeving netjes te houden. Elkaar erop aanspreken moet mogelijk zijn. En maar weer eens een campagne voeren waar het nodig is om de mensen erop te wijzen goed met de openbare ruimte om te gaan. Vaak staan er ook vuilniszakken met kleding naast/bij de kledingcontainer tegenover de Jumbo in Almere-Haven. misschien moeten de depots wat groter gemaakt worden De afvalbakken maar ook die voor plastic, papier en die van kleding worden veels te weinig leeggemaakt. Mensen gaan hierdoor (en dat is niet goed te praten) hun afval er naast plaatsen. in Almere kun je gratis je afval kwijt. Dus als mensen afval op straat dumpen kan de enige reden luiheid of onverschilligheid zijn. verhoog de boete van sluikstorten naar 2000 Euro en het houdt vast op. grootste probleem is huisvuil OID; / door de vraagstelling slaan mijn antwoorden niet op een huisvuil OID Ik had er even niet over nagedacht dat ik als burger daar zelf ook aan bij kan dragen. Dus alsnog maar even een melding gemaakt. 12
Ik heb ingevuld dat ik er weinig last van heb omdat de afvalbakken aan het eind van de straat zijn geplaatst. De oorspronkelijke bedoeling was deze naast de huizen te plaatsen. Wij hebben bezwaar gemaakt en gelukkig heeft de gemeente de afvalbakken aan het einde van de straat geplaatst. Anders hadden we er wel last van gehad. Ik stoor me er trouwens wel aan. Het ziet er onverzorgd en niet hygiënisch uit, maar last hebben we gelukkig niet vanwege de fysieke afstand tot ons huis. Ik zie het regelmatig bij de rolcontainers in onze wijk. Dus dit maar meegenomen. Ipv ondergronds. Het stoort me wel wanneer er vuilnis wordt neergelegd. Dit a-sociale. milieu onvriendelijke gedrag Is helemaal niet nodig!! Voor de bewoners in de naaste omgeving lijkt me dit beslist onaanvaardbaar. Een maand een controleur, die fikse boetes uitdeelt en het probleem is opgelost.Wel verbodsstickers op de OID's plakken. / Het is jammer dat er op 2 OID's bij de Vomar in Literatuurwijk geen duidelijkheid is wat er in moet. Er zou b.v. duidelijk op moeten staan: PAPIER / KARTON , PLASTIC OF BLIK. Ja ik zie vaak afval naast OID o.a. bij binnenkomst wijk Bouwmeesterbuurt. Bij storm / wind verspreidt plastic en papier zich door de straat / buurt. Glasscherven leveren gevaar op. De vraag of ik hier persoonlijk last van heb is een vreemde. Ik stoor me er enorm aan, dat wel. Of ik hier melding van maak ook een rare vraag, is de relevantie niet van belang mbt hoe vaak zie je het en hoe vaak doe je melding? Ik zie het dagelijks, afval naast OID's in Almere maar nee ik doe uiteraard niet altijd melding. 1x gedaan via de app. Maar ook hier stond de keuze voor een juist antwoord niet tussen. Het was de dag erna opgeruimd maar geen idee of het te maken had met mijn melding. Sorry maar vraagstellingen zijn weer niet correct! Er staat vrijwel altijd afval naast de containers (behalve als het net opgehaald is). Het betreft bijna altijd huisraad (meubels, planten, etc..). Mijn vermoeden is sterk dat dit niet afkomstig is uit de flat waarvoor deze containers bedoelt zijn maar uit de woonwijk. Echte overlast ondervind ik er niet van maar het is wel een rommelig aanzien. In de wijk naast ons (Danswijk) staat continu vuilnis naast het verzamelpunt. Mijn kinderen gaan in Danswijk op school Bij ons in tussen de vaarten bestaat geen oid. Maar er licht van tijd tot tijd wel enorme troep naast de containers. Schandelijk veel. De gemeente moet regelmatig de geplaatste rommel weghalen, anders wordt er steeds meer gestort. In Amstrrdam is gebleken dat dit helpt!!! ik heb wel contact met de gemeente pgenomen n.a.v. afval bijvoorbeeld in het park of langs de fietspaden. In dat geval wordt er altijd snel door de gemeente gereageerd. Dat is prettig en stimuleert om de volgende keer een dergelijke melding weer te maken. het zij vaak mensen uit andere wijken die op deze wijze vaak makkelijk en "gratis" hun vuil kwijt kunnen. we zien vaak auto's aan komen rijden die dan hun zakken en dozen etc in de bakken dumpen en dan door rijden. daarom komt het regelmatig voor dat de bakken voor de bewoners vol zitten. ik heb er niet direct persoonlijk last van, maar het afval naast OID's irriteert wel. Het zwerft uiteindelijk door de hele wijk en afval trekt weer nieuw afval aan. "Don't shit where you eat." Het geldt blijkbaar niet voor OID-locaties. Men komt met auto's langs (speciaal vroeg in de ochtend, of juist laat in de avond) om de spullen die men niet in hun eigen containers kwijt kan in onze OID te gooien. En als dat niet lukt, dan maar ernaast. Vooral in de zomer is dat een pretje met meeuwen, diverse soorten kraaien en katten die de troep verspreiden. Deze OID is in de buurt van water (dus mogelijk worden zelfs ratten aangetrokken door de verse hapjes). Bij wind waait het welriekende en kleurrijke vuilnis gezellig door de straat. Lekker hygiënisch, en ik hoef zo mijn kroost niet in te laten enten: de weerstand pikken ze spelend op straat tussen het vuilnis wel op. Ook leuk voor mensen die hun huis proberen te verkopen: Goh, zijn dat bloemen? Nee het is een rijkelijk geschakeerd plastic zakkenperkje. / / Grofvuil bij de OID's is een ander verhaal, maar het huisvuil is ronduit middeleeuws. / / Als je die troep ziet liggen, vraag je je steevast twee zaken af: / -1 betaal ik hier nou echt mijn afvalstoffenheffing voor? / -2 wanneer komt het moment dat ik het opgeef en ik mijn huisvuil er maar gewoon naast zet? Handhaven is er immers toch niet bij. / Dan pak ik toch maar weer een vuilniszak en prikker (speciaal hiervoor gekocht) en doe wat de gemeente willens en wetens nalaat: opruimen. Ik weiger op een vuilnisberg te wonen. / / Tot slot een tip: betrek de directeur van de plaatselijke ROC vestiging ook maar bij het oplossen van het probleem zwerfvuil. Tenslotte hebben die schooljongeren zo verschrikkelijk zwaar dat ze vanaf de bushaltes naar school slenterend de verpakkingen van hun croissants en energiedranken moedeloos uit hun overbelaste paphandjes laten vallen. Ik maak er bijna nooit een melding van omdat de gemeente erg slecht reageert op meldingen. Meestal moet je een melding 10 keer doen voor er eindelijk actie wordt ondernomen. 13
Ik maak met opzet gebruik van de afval perrons zodat mijn afval geen overlast veroorzaakt. De plaats van het systeem in onze wijk is slecht gekozen waardoor los liggend afval vele mensen overlast bezorgt. Doordat het midden in een groenstrook is waar veel kinderen spelen worden de containers ook wel eens in brand gestoken. / Bij de inspraak is al voor deze problemen gewaarschuwd maar er is nooit met ons als bewoners of bewoner vereniging over gesproken. Het falen van de inspraak maakt ook dat mensen zich sneller ergeren. / Wat echter de meeste overlast veroorzaakt is het ophalen van het afval. daarbij wordt de doorgaande weg versperd of het zicht op een drukke kruising verkleind. We mogen van geluk spreken dat er geen grote ongelukken door zijn ontstaan. Vooral bij haal breng tijden van de basisscholen leid het legen tot grote opstoppingen. / Bij het storten van afval staan mensen met hun auto vaak met de deuren open naast de bakken ook zorgt ook voor overlast want daardoor kun je de wijk niet meer uit. Ophef om niets. Er was vanaf het begin al bekend dat het systeem veel zou kosten. Alternatieven gaan niet werken, zie bijeenkomst van PAC. Zonde om OAT te beeindigen! Zeker nu het minder storingen oplevert dan voorheen en het energiezuiniger is geworden! Ik heb de gemeente een bericht gestuurd. Mijn voorstel is om middels een brief de bewoners erop te wijzen dat afval buiten de OID geplaatst voor omwonenden van de OID erg hinderlijk is. Als je er verder vanaf woont sta je daar niet bij stil. Vaak zet iemand een vuil buiten de OID en de daaropvolgende mensen zeten het er maar bij omdat ze er van uitgaan dat de OID vol is. Ik heb geen last van het afval wat ernaast staat, maar ik vind het wel asociaal dat mensen dat doen. Als iemand wat ernaast neerzet gaan anderen dat ook doen. Misschien af en toe eens een controle uitoefenen. Wij hebben in de postcode 1336 alleen maar glas en papier bakken volgens mij. Het probleem is: hoe pak je deze aso's op. / En dan rustig 500 euro per overtreding. Ik denk als de oid wat vaker geleegd wordt, mensen er niets naast zetten. Zie regelmatig dat het niet gelegd wordt en de bakken prop vol zitten. Mijn ervaring met het bellen naar de Gemeente is zeer slecht. Ik heb dit een keer gedaan en hierop is geen actie ondernomen. Ik heb uiteindelijk een brief naar een wethouder geschreven en toen (nog vele weken later) is er aktie ondernomen. Laat eerst de beloften van de verkiezingen maar uitkomen, want ik heb totaal geen vertrouwen in de verantwoordelijken. Soms is er wel eens afval dat niet in die halve rolcontainer kan, maar eigenlijk beter naar een inzamelpunt zou moeten. Hout bijvoorbeeld. Maar om 6 kilometer te rijden naar een inzamelpunt is nog slechter voor het milieu dan het in de ondergronds afval te doen. Soms vind ik het wel jammer dat er geen inzamelpunt dichterbij is. / Overigens hoorde ik van een Deen, dat daar bij de gemeentelijke inzamelpunten een deel is voor bruikbare spullen. Wat je daar achterlaat, mogen anderen meenemen. Dat is een mooie vorm van recycling. Ik weet dat mensen ook spullen naast de ondergrondse afvalverzameling zetten omdat het nog bruikbaar is en ze hopen dat anderen er nog wat aan hebben. Dat is dus niet als asociaal gemakzuchtig bedoeld, maar om een ander aan iets bruikbaars te helpen + het milieu te sparen. Ik vind het asociaal gedrag. Met elkaar moeten we de buurt netjes houden! / / Soms ligt er ook grof huisvuil, terwijl iedereen kan bellen en dan wordt het "gratis" thuis opgehaald! een OID is er in mijn wijk niet, maar wel losse ondergrondse containers voor papier en glas. Daar is het vaak een puinhoop. Geen last van, wél ergernis. Gemeente ruimt het wel snel op als je erover belt. Neen Het gaat hierbij om de papier- en glasbakken bij de Vomar in de Lietratuurwijk. Daar hangen camera's; hoe komt het dat er geen actie wordt ondernomen richting de 'dumpers' van illegaal afval? Het dumpen van afval in Almere is niet nodig. De gemeente heeft de beste aanbieding voor haar burgers en de medewerkers doen hun stinkende best om de stad schoon te houden met een zeer beperkt budget. Mensen die dumpen moeten keihard worden aangepakt. Cameratoezicht bij probleemgebieden kan hierbij helpen. Ik vind dat de raad minder geld moet besteden aan allerlei prestige projecten van megalomane wethouders (Floriade, mislukt Stadcentrum etc.) en meer moet investeren in het beheer van de stad! Wat mij opvalt is dat zwerfvuil (inclusief bedden, matrassen, plastic troep etc) vaak bij dezelfde plekken staan. Dat het (denk ik) een soort van vrijbrief is voor anderen om er troep bij te zetten. Er staat toch al troep, dus ik doe die van mij er ook maar bij, zoiets. 14
fijne avond De afval naast de containers betreft meestal om grof vuil dat niet in door de opening vd container past. Ook zit vaak de opening vd container vast met zooi & krijg je er überhaupt niks qua afval in. Ik heb weinig last van de rommel die naast de container achtergelaten wordt, omdat die net buiten mijn straat is. Ik kan mij voorstellen dat de mensen die er tegenover wonen, zich er wel aan storen! Voor zover ik kan zien is het vaak gemakzucht: dozen die niet makkelijk klein te maken zijn (zoals fruitdozen) worden naast de container gezet, en glaswerk wat te groot is (maar volgens mij ook niet in die bak hoort, zoals vazen). / Nu u toch bezig bent met afval: kan er eindelijk ook werk gemaakt worden van een verplichting om hondenpoep op te ruimen? Want daar heb ik erg veel last van!!! Er is in het begin van de wijk een zogenaamde blad korf neergezet maar wij wonen achter in de wijk en zouden ook graag zo'n korf willen omdat alle bladeren zich achter in de wijk verzamelen en de gemeente deze niet meer of te weinig opruimt. Daar komt nog bij dat de duobak maar één keer in de 2 weken wordt geleegd dus we kunnen al dat bladafval ook niet in de bak kwijt. melden is er niet gemakkelijker op geworden. met digid. vroeger kon je gewoon bellen. je moet de drempel voor bewoners lager maken. en als je dan belde of via internet meld, dan duurt het weken voor het opgeruimd is. / bij bv kimwierde in almere haven altijd afval. we melden het nu niet eens meer, dagelijks staat er troep. groenafval bak (1 kleine kliko) is natuurlijk ook veel te klein,net zoals de andere afvalbakken. Doe het dmv slot voor bewoners, nu zetten ook anderen hun troep daar neer. Terwijl je in Almere gratis naar de gemeente kan. Geopperde camera te plaatsen. kan niet, is te duur of wil niet. gemeente denkt blijven jullie lekker in de troep zitten. Ik ervaar de vragenlijst als wel heel erg kort. Ik vraag me af wat jullie hier nu uit op kunnen maken? De vraag of ik last heb van afval geplaatst naar een OID bijvoorbeeld. Wat is last? Daar worden verder geen vragen over gesteld en is heel persoonlijk. Ik heb aangegeven dat ik er geen last van heb. Wel vind ik het storend in het straatbeeld en eigenlijk rond uit asociaal gedrag van mensen die het blijkbaar niets uit maakt dat anderen tegen hun rotsooi moeten aankijken. Voor mij hadden er dus nog wel wat meer specificerender vragen aan toe gevoegd mogen zijn. Volgens mij hebben wij als Almeerders genoeg manieren om ons afval netjes af te (laten) voeren. Als dat echter wel eens wat moeite van je vraagt, dan is dat tegenwoordig blijkbaar te veel gevraagd. Dit vraagt dus een oplossing op het gebied van gedragsverandering en verantwoordelijkheidsgevoel. Succes met het vinden van verbetering. OID staat bij Boni Almere Stripheldenbuurt. / In het algemeen het is best vies rondom BONI ([papier afval, lege chipszakjes, etc.) en bij de schoolplein. de klassieke conditionering van straffen v ongewenst gedrag en belonen v gewenst gedrag levert weliswaar melkert-banen op maar ziet niet hoe bijsommige mensen het water aan de lippen staat / dat geeft zoveel stress dat ze al genoeg zijn gestraft met het leven op zich; dus geen harde lijn wat mij betreft Deze losse afval komt vooral van mensen niet woonachtig, anoniem niet bij hen op de stoep. In mijn buurt staan de OID's in de straten met huurwoningen. Het dumpen van afval ernaast gebeurt zonder uitzondering door deze huurders die veelal van buiten Nederland komen, dit zal helaas niet veranderen i.v.m. andere mentaliteit. De Oostblokkers spannen de kroon. Ik vind het niet prettig als die afval daar staat. Ik erger me eraan als mensen ,waar dan ook afval laten slingeren. / Maar ik kom niet vaak langs zo'n afvaldepot. Leeg de depots regelmatig. Zet er stickers op op welke dagen ze geleegd worden en wie er gebeld kan worden als ze vol zijn, onder water lopen etc en acteer daar dan ook op. / / Ze extra legingen op de planning rondom feestdagen en in de wijken waarop toevallig niet geleegd wordt (bijv. een maandag niet ivm 2e pinksterdag). De bakken zullen dan eerder vol zijn. / / Of schaf de depots af en ga de klikó's weer wekelijks legen. vertel eerst eens wat een oid is. Wij wonen in een appartement met bovengrondse afvalbakken. / Het stoort ons enorm dat de buurt erom heen hier regelmatig groot afval in stort en wij onze zak in de schuur moeten zetten tot dat er geleegd is op maandag of vrijdag. / Zelfs electronisch afval wat naar een afval station moet, wordt hierin gedumpt. Als je er netjes iets van zegt krijg je een grote mond of komen 's nachts weer terug. Heb zelf kliko's staan, dus hoef geen gebruike te maken van OID, alleen glas. Maar bij elke OID in de buurt verschijnen vuilniszakken en nog vaker grof vuil. Bij de Kimwierde, Binnenhof, de OID naast de pakeergarage van de Brink. 15
Bij ons in de buurt is gelukkig geen oid, want waar ik ze ook zie, mensen dumpen er van alles naast. / Dus het is leuk bedacht maar de overlast zal daardoor alleen maar toenemen. Ik ben niet blij met drie rolcontainers, maar dat houdt de buurt schoner. NIET doen dus, ook voor oudere mensen is het niet handig om met een zware zak naar de oid te lopen. Het wordt tijd dat de mensen die hun rotzooi dumpen naast die OID's eens worden gepakt / en gewezen kunnen worden op hun asociaal gedrag. / Hier en daar een camera ? / Herkomst proberen te traceren ? De invulling van de enquete is omdat ik het wel zie maar graag ook een verantwoordelijkheid wil laten aan de direct omwonenden. Woon er zelf te ver vanaf. Er staat een paar keer per jaar wel eens een vuilniszak naast, omdat de OID te laat is geleegd en dus vol is. En zeer sporadisch ligt er grofvuil naast. vooral bij Glinkastraat de openingen zijn soms niet groot genoeg en soms zijn ze ook te vol en dan plaatsen mensen hun afval ernaast! In mijn wijk zijn geen OID's. Ik kom regelmatig in Haven, daar staan ze dus wel en het valt mij telkens op dat naast die OID's van alles 'neergepleurd' wordt, tot koelkasten aan toe. IK heb er geen last van, maar als ik daar zou wonen zou ik me er kapot aan ergeren. Glasbak regelmatiger legen! de oid bij ons om de hoek staat bij een flat. De bakken zijn vrij te gebruiken. Voor glas en oud papier is dat prima echter voor rest afval raad ik aan om de bewoners van de flat een pasje of key te geven dat zij die alleen Mogen gebruiken. nu wordt deze bak door iedereen gebruikt en daardoor zet men ook spullen erbij als deze vol is. Wat dus ook vaker gebeurt. maakt u er wel eens melding van bij de gemeente ? / eeehhh als ik toch wist hoe dan zeer zeker wanneer je een melding maakt, reageert men bij de gemeente in het algemeen heel erg laconiek en van "ja mevrouw ik heb het genoteerd, we sturen er iemand op af" en vervolgens gebeurt er niets. Neem aan dat glas en papier bak ook onder OID vallen.... Dit komt in sommige wijken inderdaad meer voor dan in andere. Een werkelijk fikse boete b.v. 500 euro zou een afschrikwekkend effect kunnen hebben. Verder zou ik PvdA aanraden vooral hun kiezers die in de betreffende buurten wonen eens te benaderen en duidelijk te maken dat hun gedrag bepaald niet sociaal is. wat ik wel heel erg storend vind is dat wanneer het grofvuil wordt opgehaald dat er vaak heel veel losse kleine spullen blijven liggen. ik vind het echt een vieze plek. het grasveldje eromheen ligt ook nog eens vol met hondenpoep. ranzig gewoon! grofvuil graag blijven ophalen aan huis, maar probeer iets te bedenken dat het geen slordige boel wordt. Als bewonder maak ik zelf uiteraard gebruik van de afvalbakken. Nu maak ik weleens mee dat de afvalbakken verstopt zitten, waardoor men NOODGEDWONGEN vuilniszakken NAAST de afvalbak moet zetten. Dit is mij helaas ook enkele malen overkomen. Hou er in jullie onderzoek rekening mee dat het NIET functioneren van de afvalcontainers mede een reden kan zijn van afvalplaatsing naast de container. De reden waarom afvalbakken verstopt zitten weet ik niet precies. Wellicht zitten ze simpelweg te vol en zou er meer geleegd moeten worden. Ook kan het zijn dat er een afvalzak bekneld zit. De afval naast de containers is kortom in sommige gevallen het gevolg van volle afvalbakken of verstopte afvalbakken. Laat daar iets aan gedaan worden. de vraag over hoe vaak een OID wordt gebruikt cq. de beschikbare antwoorden zijn er vaag. Wat ik vaak vindt hoeft u niet vaak te vinden. Deze afvalcontainers staan bij AH waar ik altijd kom. / In mijn straat (Monacostraat) staan gewone ondergrondse afvalcontainers waarnaast ook geregeld afval staat, ook als het niet in deze container hoort zoals kartonnen dozen. Deze containers staan aan de overkant van de Europalaan maar men is te beroerd om daar naartoe te lopen. Wat een buurtbewoner ook een keer beaamde.... / Misschien zou het goed zijn om in onze en de andere straten ook een container te zetten voor karton en ook voor kunststof. En andere ook voor kleding. Het moet, helaas, de Almeerders zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Sinds de groene afvalbakken maar 1 keer per 2 weken worden geleegd, gebruiken veel buurtbewoners de OID met het gevolg dat deze overvol is of de klep werkt niet meer. Ook wordt de OID maar 1 keer per week geleegd met zoveel flatbewoners in de buurt. Gevolg is dat er steeds meer troep op straat komt te staan. Ook voor tuinafval is er amper wat geregeld. 16
op de meldingen over zwerfvuil wordt altijd gereageerd Iets melden bij gemeente of politie helpt niet. Daar ben ik dus maar mee gestopt. Bij ons appartementencomplex staan grote afvalcontainers ( bovengronds) daar wordt door buurtbewoners vaak hun overtollig afval in ge gooid. Met feestdagen staat er regelmatig vuilnis naast. Wij houden het dan binnen, maar mensen komen soms met een kofferbak vol en dumpen het erin of ernaast. Daar bel ik meestal over. Het zou fijn zijn als direct na de feestdagen een extra ophaalbeurt zou plaatsvinden. Ondanks dat niet in mijn directe buurt zo'n afvaldepot staat vind ik het wel storend als mensen hun rotzooi er naast zetten. Ik zie dat vaak staan bij bijv. de Meenten en in het centrum van haven. Wist niet dat je daar melding van kon maken maar dat ga ik zeker doen als ik het zie bij een wandeling. Ik maak alleen gebruik van de glasbakken (Filmwijk) Afval / rommel straat in veel wijken bij afbakken/ papierbakken en glasbakken. Trek het probleem breder. Bij ons in de wijk staat een bovengrondse plastic afvalcontainer. Die staat in het gras ipv op een betegeld vlak. Dus dat zou een keer bestraat kunnen worden! / Heel af en toe komt het voor dat er naast de OID afval (vaak huisraad) wordt neergezet. Kortom, hier komt het eigenlijk niet voor! Vroeger gebruikten we een ander depot; bij gezondheidscentrum Filmwijk. Daar trof ik nog wel eens een zak met b.v. niet regulier glas (te groot e.d.) en plastic zakken aan. Ik zie veel afval staan maar woon er niet naast. Dat maakt dat ik geen melding van. Er is nooit meer een reinigingsinspecteur te vinden die controleert op hondenoverlast en afval. Allemaal wegbezuinigd door de gemeenteraad zelf. Vroeger zag je ze nog wel eens door de wijk rijden. Steek jullie hand in eigen boezem gemeenteraad, jullie weten het toch altijd zo goed. De wijkbeheerder is ook weg, althans niet meer zichtbaar. Deze fietste vroeger ook door de wijk en was aanspreekbaar op een wijkkantoor. Ook wegbezuinigd en achter een call center geplaatst. Alles verloedert zolangzamerhand en dat mag de gemeenteraad zich aanrekenen met hun dure hobbies als het podium, OAT enzovoort. Ik zie het wel eens staan als ik elders aan het lopen ben, ik persoonlijk heb daar geen last van. Ik zal ook niet zo snel melding daar dan van doen. / Ik heb in het verleden wel meldingen gedaan over afval wat gewoon gedumpt was, bijv richting het Vaartsluisbos naast de Vaartsluisweg. Daar krijg ik niet altijd een melding over terug. De antwoordkeuzes bij de vraag over hoe de gemeente gereageerd heeft is bijzonder slecht. Deze vraag mag niet worden meegewogen worden in de discussie, omdat er nog vele andere reacties van de gemeente mogelijk zijn. Ook vraagt u mij niet hoe ik precies zelf contact heb opgenomen met de gemeente. Dit onderzoekje is zo lek als een zeef. Let wel, ik woon praktisch IN zon hotspot OID , weet precies wat er bedoeld wordt en heb tranen in mn ogen omdat dit weer zon nutteloze poging is er iets aan te doen. Het komt bijna altijd op iets simpels neer: buurtbewoners van om de hoek die dumpen, hoge verhuisdichtheid, bekende dumpspot dus zelfs met autos wordt het aangeleverd. Maar allereerst en meestal : die lieve buren van om de hoek. Die buren met zon grote mond, waardoor niemand er wat van durft te zeggen. Buren die zich onoverwinnelijk opstellen, die hun wereldbeeld en levensstijl boven alles verheven denken te mogen zien. Gewoon mensen dus, op zichzelf gericht en schijt aan anderen. Onoplosbaar. Voor wat betreft de melding bij de gemeente wordt er niet naar de melder gereageerd maar men verwijderd het naast de OID geplaatste afval wel. Goed dat de PvdA actief een vraag stelt voor dit punt / Helaas is dit probleem in de ene buurt erger dan elders. In onze wijk kent iedereen veel mensen uit de buurt en kunnen we elkaar ook aanspreken. In sommige wijken veranderd de populatie nogal en is de interesse voor een goede wijk minder. Goed voorlichting geven wanneer en waar men het kan brengen en dat we elkaar daarop moeten aanspreken. Een wijkteam is mogelijk een goed idee iedereen betrokken te voelen bij de stad,. mvg Wat kan hier nu uit worden afgeleid? Nb in weekend zijn containers of verstopt of te vol. Bij Parkhuys stoppen auto's. Pp zetten zakken er gewoon naast. Grote hoeveelheden of formaat van dozen kunnen er niet gemakkelijk in, dus ernaast. Slecht als mensen het afval er langs dumpen. Dit zou niet nodig moeten zijn in Almere. Als dit een anonieme vragenlijst is, waarom moet men dan zijn/haar postcode invullen? Vroeger belde ik er altijd over of meldde ik het bij het wijkspreekuur en gebiedsmanager, maar het interesseert niemand een reet. Dus meld ik niks meer. Trouwens, ik heb wel wat anders aan mijn hoofd in deze waardeloze stad zonder banen & extreem hoge ("sociale") huren. En ik denk dat ik niet de enige ben. 17
Als er afval, vaak in vuilniszakken, bij de oid ligt, is het moeilijk te bepalen of het er inderdaad zomaar naast gedumpt is, of dat de oid vol is. Ik ga dan niet voelen of iets dergelijks. Jammer genoeg wonen er in Almere veel mensen die niets om het milieu geven. Als zij hun troep maar kwijt zijn, zijn ze tevreden. Soms staat er afval naast de OID, omdat deze vol is. Oat staat recht voor mijn keukenraam. Op zondag is drama! Hele stedenwijk komt storten, ook groot afval! Met aanhangers! een keer wordt men moe om steeds meldingen te doen ook voor honden niet aan de lijn met uitlaten en ook aan de verkeerde zijde van de straat Wij hebben geen OID, maar wél veel te maken met afvaldumping op de opstelplaats voor de containers en naast de papierbak en flessenbak. Bij mijn weten is er in mijn buurt geen ondergronds afvalsysteem. Uitsluitend glas-, kleding-, en papierbak. / Als ik elders in straten een hoop afval zie liggen en dat ligt er na een paar dagen nog dan meld ik dat via 'Verbeter je buurt'. Ik heb geen last van dat afval, maar het irriteert me wel dat het zomaar gedumpt wordt. Als we melding maken van veel afval bij de containers, wordt het meestal dezelfde dag weggehaald. / Prima. Bij de dichtstbijzijnde O/D niets bij de buur O/D's wel Misschien regelmatiger legen bij OID waar regelmatig spullen naast staan. Hoe meldt je iets bij de gemeente? Mail an
[email protected] heeft nog nooit reactie opgeleverd er zijn ook containers boven de grond met de zelfde problemen Ondanks dat ik er persoonlijk geen last van heb omdat het een paar straten verderop is zie ik dit wel als een verloedering van de stad. Het geeft een vervuilde indruk en afval gaat ook zwerven door wind of doordat mensen er mee gaan slepen. Ik zou pleiten voor ondergrondse opslag met een grotere opening voor groter afval of meer inhoud. De OID waar ik aan refereer is er een voor oud papier. Ik bel heel vaak dat 'ie vol zit. (Bunuellaan). / Ik vind het erg vervelend dat je dan steeds wordt doorverbonden, muziek op je hoofd krijgt en lang moet wachten. Kan het niet zo zijn dat een dergelijke mededeling genoteerd wordt door degene die de telefoon aanneemt en dat die dan de melding doorgeeft aan de juiste persoon? Vaak is de ledigingsfrequentie te laag of de grofvuilinzameling te rigide in de aanbod verplichting (lengte breedte, samenstelling) of snelheid van inzameling grofvuil. de afvalbak naast de container is vaak te vol. daardoor ligt er vuil rondom de container. Waarom vraagt u niet naar de plek zelf. Waarom vraagt u niet naar het soort afval (glas, e.d.). Op deze manier lijkt mij de enquete nogal zinloos. Al die dure installaties voor afval leiden niet tot betere en efficiënte oplossingen. Vaker vuil ophalen is wellicht nog goedkoper. En heel veel afvalbakken in het centrum die dan wel geleegd moeten worden. Niet gedogen. Geen extra ophaaldiensten. Woningcorporatie tot actie dwingen. De OID die ik gebruik is die voor glas (staat bij de supermarkt). Die voor papier gebruik ik niet meer sinds de papiercontainer er is. Die was wel vaak vol, maar dat is nu alweer een paar jaar geleden. De glasbak heeft dat probleem een stuk minder. Meld dit al meer dan 3 jaar ook oa bij de heer Spek, vele malen de Steiger gebeld ga zo maar door. Weet ook dat de buurman in de portiek naast mij al lange tijd bezig is om dit probleem aan te snijden. Mensen worden ook steeds brutaler en agressiever als je er wat van zegt. Ook worden vaak kinderen van onder 10 gestuurd, wat een lef. Wel een veel gehoord commentaar is dat de bakken die ze zelf hebben te klein zijn. Men weet ook vaak niet van de afvalperrons, hoe dat kan is mij een raadsel zal wel zoiets zijn van geen interesse. Maar het neemt de afgelopen jaren echt toe, voorheen was het meestal alleen bij de lente en het winterklaar malen van de tuin maar nu echt het hele jaar door. Heb ook regelmatig foto's meegestuurd. In mijn ogen is het niet alleen een probleem van en voor de gemeente maar een een uitvloeisel van de totale toename van de verpaupering van de maatschappij. Men denkt als ik het maar kwijt ben ! Ik hoop dan ook echt dat wij, Gemeente en zijn inwoners hier wat aan kunnen doen.
18
Helaas zijn er mensen die maling hebben en gewoon grofvuil enof veels te veel vuil bij die ophaalpuntne neerzetten schande en helaas zouden die dingen weg moeten en dan het vuil maar op een andere manier inzamelen kennelijk is men in bepaalde buurten niet genegen hier veranderingen in aan te brengen benblij dat het niet in mijn woonomgeving het geval is. vooral bij de afvalcontainers bij de Vomar en tegenover school Letterland erg veel rotzooi Graag de ondergrondse afval depots handhaven! De belangrijkste oorzaak van het probleem is dat het systeem (dmv. een pasje) bijna altijd stuk is. Ik loop zelf dan 100 meter naar een andere container, maar de meeste mensen nemen deze moeite niet. Oplossing zou zijn een beter werkend systeem, liefst zonder pasje zodat mensen hun vuilniszakken in de container kunnen doen! het systeem is vaker stuk dan dat het werkt. de omwonende nemen al niet eens meer de moeite om te proberen of de klep wel opend. Wij als bewoners van de flats boven de vomar hebben heel veel last dat de containers open zijn voor iedereen. Regelmatig moet ik mijn vuilniszakken in de berging zetten omdat de container weer eens stampvol zit. Misschien een oplossing om de container af te sluiten en alleen toegankelijk te maken voor bewoners van de flats? Een gezins woningen hebben uiteindelijk hun containers waar ze hun afval in kunnen doen. / Ik Vind het een rotsysteem, mensen dumpen er alles naast tot aan banken stoelen tv aan toe. Zakken die half open staan en omvallen waardoor het over de straat heen waait. / Ik zeg weg ermee met ondergrondse afvalverzameling. de omgeving zodanig aanpassen dat rotzooi ernaast niet echt mogelijk is, plaatsen van info-bord met alternatieve mogelijkheden en sancties, Mensen wijzen op eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van veiligheid en zorg voor de eigen woonomgeving.. Last hebben is een groot woord, maar het stoort me wel. / Overigens vindt dat "ernaastzetten " eigenlijk alleen plaats als de oid vol en is en dus niet toegankelijk. Meer controleurs op straat en een enorme boete zou preventief kunnen werken. In de wijk waar ik werkzaam ben zijn wel ondergrondse depots. Hier ligt regelmatig iets groots naast. Dit valt mij wel op, maar ik meld het niet. OID is helaas alleen voor glas. Zou liefste OID's voor alle afval hebben i.p.v. die idiote groene en blauwe bakken! Ik neem aan dat ook een glasbak hieronder valt, want die bedoel ik. Overlast betreft in mijn geval: / soms staat er groot-glas naast de glasbak welke niet in de glasbak past, dat laat ik maar staan. / Soms staan er lege dozen naast de papiercontainer. Meestal scheur ik de dozen in kleinere stukken die wel in de container passen (kleine moeite voor mij en het ruimt op). vaak komen er auto's hun kofferbak legen en dan past de rest er niet is en dumpen ze het er naast, of de deksel zit vast en kunnen de bewoners van onze flat geen huisvuil meer kwijt. Waarom en dat heb ik al diverse keren gevraagd kan er geen beveiliging op gemaakt worden. Andere bewoners van de een gezindhuizen gooien er ook van alles in, en als je er wat van zegt krijg je een grote bek. Ik betaal ook belasting zeggen ze dan. Na het ophalen / legen van de containers is het vaak een bende op de opstelplaats, vuil wat naast de vuilniswagen valt, wordt niet opgeveegd ondanks herhaalde vragen aan de ophalers Wanneer krijgen wij nu eindelijk een dergelijk systeem? Er was aangekondigd dat ook de stripheldenbuurt zou worden voorzien, maar dit lijkt een stille dood gestorven. Er staat vaak ook rommel elders in de wijk. Dat is erger. Dat meld ik altijd. De antwoorden die ik zojuist heb gegeven betreft afvalinzameling buiten mijn straat maar ergens in de wijk. Ik kom er wel eens langs, zie het dan maar heb daar zelf geen last van. Dit kan dus in de vragenlijst verkeerd overkomen. / Als het in mijn straat of voor mijn deur gebeurde zou ik er wel last van hebben. Over het algemeen valt op dat het afval dat naast de containers staat te groot is. Mogelijk is dat een oorzaak? Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die te lui zijn. Ondanks wij containers hebben is het toch wel eens makkelijk om je afval in een OID kwijt te kunnen Wanneer ik in het centrum rommel naast het afvalsysteem zie staan heb ik er niet direct last van, maar een fraai gezicht is het bepaald niet. (Ik heb bij de vraag hierover 'geen mening' ingevuld, omdat deze mogelijkheid niet werd geboden. Wij hebben hier ook een OID voor oud papier. Is in de aanhef van deze vragenlijst niet vermeld. Of telt die niet mee? 19
hoewel ik het asociaal vind dat mensen rotzooi naast OID achterlaten, kan het helpen om naast de OID een afvalbak/vuilcontainer te zetten, waarin men spullen (glas) kan gooien dat niet in de OID past. IOD plaatsen in alle wijken zodat het afval volledig ondergronds wordt verwerkt ipv in die vieze afvalcontainers die een doorn in het oog zijn voor mijn deur ! Ook het afval dat bij het legen van de kliko's door de vuilnismannen op straat blijft liggen geeft veel ergernis. Ik heb geen last van het afval naast de OID's, wel erger ik me zeer aan het feit dat er bijkbaar mensen zijn die hun afval naast de OID's dumpen. Ik zie ook regelmatig mensen met de auto stoppen bij een OID en er hun zooi ingooien (of naastzetten). / Ik weet eigenlijk niet eens of dat wel mag?...?...? Wellicht helpt streng optreden tegen dit soort mensen. Ipv depots te verwijderen, wordt het wel eens tijd de aso's die dit gedrag vertonen aan te pakken. We kunnen notabene gratis brengen bij de grofvuillokaties! Niet alleen afval ernaast is een ergenis, ook drukken mensen hun afvalzak gewoon in de opening en kan de klep niet meer open of dicht. Doen ze ook bij de papierbakken. Of stenen,porseleinen of te grote glazen dingen op de glasbak,dat hoort ook niet. We mogen nog blij zijn dat men afval (dat niet in deze units past) bij deze punten neerzet en niet willekeurig ergens anders dumpt. Kennelijk ziet men deze punten als afvalplaats (van welk soort afval dan ook). En alles wat er niet in past zet men er dan naast. / Het wordt tenslotte toch opgeruimd en scheelt dan een rit naar het afvalperron aan de rand vd stad. Hoe dit op te lossen? Geen idee, het lijkt me een mentaliteitskwestie. Bakken weg halen en iedereen van OID laten gebruik maken. Het moet wel zo zijn dat ophaal van het vuil regelmatig moet geschieden. / Wanner de container vol is laat men het vuil naast liggen. Het is goed te zien dat er, na het weekend, een auto van de gemeentereiniging rondrijdt om gedumd afval weg te halen. Soms staat er naast de glas bak, dingen die eigenlijk met het grofhuisvuil weg gedaan moeten worden. / Het staat slordig, en mensen zetten er dan dingen bij, als het niet snel wordt opgehaald. De gemeente komt bijna dagelijks de boel opruimen! Ooit toen ik in de gemeenteraad zat heb ik gepleit voor regelmatig screenen van de stad. Om overbodig afval en loszittend straatwerk en allerlei ander materiaal te ruimen. Dit had deze dingen kunnen voorkomen. Ik rijd regelmatig op het fietspad langs de spoorlijn en zie dan door de gemeente ooit neergezette aanwijzingsborden, richtingaanwijzers liggen, voor oud vuil. Denkt u dat er gereageerd wordt wanneer je hierover met de gemeente belt.......natuurlijk niet, de borden liggen er nog steeds !!!! Het gebeurt in Almere-haven wel (regelmatig) dat vossen de gedumpte zakken los scheuren en er uit vreten. Met name op de parkeerplaats bij het Politieburo. Wordt dan een enorme smeerboel. soms is de kleding container vol en dan wordt er wel kleding naast gezet (Parkwijk-AH) Opsporen, onderzoeken en verbaliseren. Mijn waarneming heeft betrekking op het centrum van Almere haven Het is misschien een tip. We hebben te maken met bevolkingsgroepen die hier niet van oorsprong vandaan komen of gewoon geen opvoeding hebben gehad. In onze ogen viespeuken. / Als je afval waardevol maakt dus belast met bv. € 1,00 voor een blikje,flesje, potje. Plastic met € 0,50 / en je betaald ze 90% van het statiegeld terug. Is het buitengewoon interessant om deze reststoffen weer in geld om te zetten. de 10% die je niet terug krijg is voor de verwerking van de kostbare grondstoffen. Daarmee is dat probleem dan opgelost en is onze prachtige gemeente nog schoner als zij nu al is. / Dan heb ik nog een minder leuke maar doeltreffende oplossing. Voor die gene die rotzooi op de straat gooit of wild stoort krijgt € 500,-- boete bij de tweede constatering. Heeft deze geen geld moet hij 500 kg vuil bij elkaar zoeken Bij weigering wordt er loonbeslag gelegd of de boete van de uitkering ingehouden met daar aan vast een verplichte heropvoedingscursus of gevangenisstraf met tewerkstelling. / Voor grote stukken moeten er grote vrachtwagen containers komen die regelmatig geleegd worden. / Dit wordt bewaakt met een cordon van HD camera's. Als dan toch nog iemand het er niet ingooit € 500,- / Bij herhaling van alle bovenstaande gevallen wordt de boete steeds verdubbeld. Kijken wie dat het langste volhoud. / Zachte heelmeesters stinkende wonden (het bewijs is elke dag te zien in onze samenleving.) 20
Er zijn meer vuilnisbakken langs fietspaden, wandelpaden en parken nodig. Camera's ophangen Handhaven! Wij hebben gewoon afvalbakken in de straat (3 per huis) en er wordt veel afval gedumpt. Gemiste kans met deze enquete dat het enkel over oid gaat. Ik woon in de Duitslandstraat. Er is een ondergrondse container voor het restvuil maar nog niet voor Glas, Papier en Kleding. Voor het GFT afval is helemaal geen container dus wordt dat bij het restvuil gegooid. Gaarne aktie!!!!! Lomperikken lijken vooral zaken die niet door de opening van zo'n ondergronds geval passen te dumpen: kartonnen dozen, glas dat niet door de opening voor een fles past, enzovoorts. Ik zelf heb er niet zoveel last van om dat ik daar niet woon. Maar als ik er langs kom vind ik het erg slordig en vies staan en je ziet ook meeuwen en andere vogels de zakken openmaken. / De OAT is het centrum is daarom een super goed systeem waarbij dit niet kan gebeuren. Het mag dan iets meer kosten maar het levert een schoner centrum op. Wat voor toeristen en bezoekers een erg goede indruk wekt. Vooral met de Floriade inzicht. Het geeft erg veel troep. Mensen denken dat zij alles op de container opslagplaats of naast ondergrondse vuil container kunnen plaatsen! waardeloos!! Je kunt ook kiezen voor frequenter legen. De groene bak zit vooral in de zomer met hoge temperaturen snel vol maden. Dit is b.v. de reden voor mij om een zak hier in te deponeren Oplossing: afval open maken en zoeken naar adresgegevens. Dat werd in Amsterdam ook altijd en gedaan en werkte behoorlijk goed. Er is bij mij in de straat veel afval van mensen met een rood label aan hun duobak. Dit is erg vervelend. Er zouden veel meer van dit soort afval punten moeten komen in de wijken en de gemeente moet echt zorgen dat de groene bakken voor normaal huishoudafval weer wekelijks geleegd worden. Nu gaan mensen hun zakken naast de OID plaatsen als deze vol zijn. De groene bak is echt te klein voor een normaal gezin en 1x per twee weken legen is echt te weinig. Door het ophalen van groen/restafval eens in de 14 dagen dumpt menigeen zijn afval groen/restafval in losse plastic zakken. Dit gebeurt ook veel bij het verzamelpunt van de containers. Ik zou niet graag één van de personen willen zijn die de containers moet laden aan de vuilnisauto. De groene containers zijn ver over hun gewicht afgevuld. Er is goed over dat toenmalige besluit nagedacht van achter een bureau. Zeker met betrekking tot de ARBO omstandigheden van de eerdergenoemde personen. Ik verwacht geen reactie. Ik ken de dooddoener "Er is geen geld" al van buiten. Ik mis achter dat zinnetje de opmerking "dat hebben we ergens anders aan verspild" / Met vr, gr. Chris Wolfrat. / Telemannstraat 6 Almere het betreffen ondergrondse afvalcontainers vlak bij winkelcentrum muziekwijk Het zou prettig zijn dat deze maar ook de plastic op vrijdag geleegd worden is er minder kans dat ze overvol zijn in het weekend Het naast de OID plaatsen kan, behoudens het minder nette gedrag van de plaatser, 2 redenen hebben: / 1 - de OID is vol, 2 - het afval past niet door de opening van de OID. Tav 1: Het komt erop neer de capaciteit van de OID op de lokatie af te stemmen, of de frequentie van legen op de lokatie af te stemmen. 1 en dezelfde frequentie van legen EN allemaal dezelfde inhoud, zal problemen blijven geven. Tav 2: Wellicht is een opening zoals bij kledingcontainers te overwegen. de ondergrondse afvalcontainers zijn vaak vol. Dan lijkt het me logisch dat mensen afval niet opnieuw terug naar huis sjouwen. vooral omdat het flats zijn zonder lift. Dat er spullen naast staan komt ook vaak omdat de containers vol of kapot zijn. En duidelijker communiceren dat grote spullen ook (gratis??) opgehaald kunnen worden scheelt misschien ook. Het is allemaal wat ondoorzichtig waar je voor wat terecht kunt... Het afval naast de "containers" zetten is een vorm van verloedering. Alleen controle en echte sancties kunnen dit bijsturen. Dit geldt voor vele zaken in onze gemeente. Het oid bij mij in de buurt is een paar straten verder. Ik werk met de kliko's. In mijn geval betreft het glas en papierbakken. Ik moet zeggen dat deze niet altijd op tijd geleegd worden waardoor het glas en papierafval naast de containers wordt neergezet. Met alle gevolgen van dien. 21
Er werd tot voor kort dageliks door Tomin langsgereden om afval in de wijk op te halen, / zodra dat vervangen werd door 1x per week namen de dumpingen in omvang weer toe. in de voorjaarstraat seizoenenbuurt staan er 2 deze zijn voor de bewoners van de flat zij hebben namelijk hun container in moeten leveren.Maar nu is het zo dat mensen die hier niet wonen met hun auto aan komen rijden en hun vuil gaan dumpen ik vind dit illegaal dumpen ,de auto laten zij draaien of word bij mij op de hoek gezet of midden op de weg zodat het aankomend of achterop komend verkeer moet wachten. ik heb deze vragenlijst ingevuld n.a.v. de foto die ik zag en mij bekend voorkomt. (mijn dochter woont op de Binnenhof) Te vaak staat er rondom het centrum afval bij deze containers. Waarschijnlijk wordt er rondom deze flats meer afval gebracht dan dat er in de containers past. Dus misschien moeten de containers vaker geleegd worden. Het is geen reclame voor deze wijken. Ik ben benieuwd wat er aan dit probleem gedaan kan worden. Het is toch vaak een ongewenst gedrag van personen, al dan niet wonend in de omgeving van de OID. Het komt vaak voor dat de containerdeksel niet goed of helemaal niet opengaat, of overvol blijkt te zijn. Hierdoor worden vuilniszakken naast de OID geplaatst. Dit heeft tot gevolg dat vogels, katten, honden of in sommige gevallen de vos de zakken openvreten, met alle gevolgen van dien; rondslingerende resten uit de vuilniszak. / Daarnaast menen personen de OID te zien als dumpplaats van allerlei spullen die thuishoren bij de daarvoor bestemde gemeentelijke grofvuil perrons of bellen met de gemeente om het op te halen. / / Graag lees ik de resultaten en aanpak van dit onderzoek. Het vuil wordt regelmatig opgehaald maar 10 minuten later ligt er alweer nieuw. Het valt mij op dat de OID niet alleen door de buurt gebruikt wordt maar dat er zelfs auto's naar toe komen om afval te dumpen. Daarnaast trekt het ook grof vuil aan wat niet in de OID past. Dat wordt er dan maar omheen gezet. / Bellen helpt niet. Kentekens noteren ook niet. Buurman heeft er permanent een camera opstaan, wordt door de controleurs helemaal niks mee gedaan. Er zijn veel inwoners die niet verder dan hun voordeur kijken,en ze begrijpen ook niet dat het huisvuil {grofvuil} met een afspraak met de gemeente,het grote vuil gratis opgehaald,ook het schoonhouden van trottoirs is mij een doorn in het hoog,vooral de natte bladeren.Je kunt zo maar uit glijden. De boa''constrictors''.. kunnen ook eens gaan vegen.. met een hand bezem.. / Laat ''tijdelijk'' werkelozen.. continu.. het zwerfvuil probleem bestrijden.. / Omdat ons teveel.. aan openbare ruimte.. + groen.. kwetsbaar is.. / Er maar een a-sociale vervuiler nodig is.. die het verpest.. / Dat ik.. niet meer mee doe.. aan de hele onzin.. / Omdat ik.. als ik wat van de straat op pak.. / Bij iemand.. in de bak zou gooien.. / Deze.. dan een bon krijgt.. / Als het blijft liggen niet. Het valt mij op dat de de OID's (voor bewoners van flats) regelmatig worden gebruikt door mensen uit woonhuizen achter ons en andere plekken, ik zie ze vanuit hun strata aankomen lopen of aan komen rijden met de auto om vervolgens hun afval te dumpen. Ik erger me hier mateloos aan. Zij hebben containters of anders grofvuil. Niet naar de gemeente kijken het zijn de inwoners die het doen. Bij ons in het centrum hebben we het OAT, een systeem dat niet vol kan raken, altijd werkt en waarover we zeer tevreden zijn. Toch wordt ook hier naast de inwerp zuilen regelmatig vuilnis geplaatst. Ik neem aan door personen zonder pas, uit een andere wijk of zoiets. Want aan het systeem kan het niet liggen, dat werkt altijd, zonder noemenswaardige storingen. Alleen een idioot kan het bedenken om dit systeem te sluiten. Woon hier sinds kort. Hoeveelheid vuil is opvallend. Ook van winkeliers van Buitenmere. De vraag of contact opgenomen is door de gemeente was niet volledig te beantwoorden. Ik heb via twitter namelijk wel reactie gekregen na de meldingen. Nog een punt: heel erg veel afval is van mensen die zelf een kliko hebben maar evengoed afval naast of in de container gooien. Hierbij namens alle flatbewoners durf ik wel te zeggen, maak een pasjessysteem. / Auto's van de straten achter de flat stoppen hier voor de deur, achterklep open en soms tot 4 zakken vuil worden er in gegooid: wij in het weekend met rotzooi ernaast. Wij hebben bij het plaatsen van de oid geïnformeerd of de oid verplaatst kan worden. Dit zou worden overwogen, maar nooit meer iets van gehoord. / Het afval wat naast de glas en papierbakken wordt gezet, wordt wel keurig opgehaald, maar vooral in de weekenden wordt er gedumped...... / Zodra er iets naast de bakken staat, denkt iedereen waarschijnlijk.... Ohhhh dat van mij kan er dan ook wel bij. Maandag wordt het toch wel opgehaald!!!! Ondertussen ontstaat een complete 22
vuilstortplaats. Fijn aanzicht voor de toegangsweg (Maarten Toonderlaan) naar de Stripheldenbuurt en de bewoners die er tegenaan kijken. / Een heroverweging voor een andere locatie zouden wij zeer op prijs stellen. Volgens mij gebeuren dumpingen (grofvuil) door mensen die geen eigen vervoer hebben. Verspreid stickers met het telefoonnummer van de ophaaldienst voor in de meterkast. meer controle van handhaving die zonder te stoppen langsrijdt en die ook groene en blauwe bakken dagen langs de weg laat staan. Het is bijna niet te voorkomen, lijkt mij!! Vraag toevoegen: plaats u weleens afval bij een oid plaats?, waarom? Ik heb de bovengrondse containers die er bij flats bij mij in de buurt staan gezien als een OID in mijn beantwoording. hier voor heb ik op de binnenhof gewoont. daar is ook een ondergrondse afval bak. vorig jaar is dat met veel tam tam een andere geplaatst met de vermelding er bij dat deze een melding zou maken als die voor 75% vol zit dan werd dit doorgegeven en werd hij geleegd.maar het probleem zit bij de bewoners in de flat. de meeste bewoners zijn van buitelandse afkomst, praten niet of nauwelijks nederlands , weten niet wat al die sysbolen op de bordjes betekenen en verdomen het eenvoudig om het afval in de bak te gooien.zodra er een zak naast de bak staat denken de mensen dat de bak vol zit en zetten het er ook naast. en zolang de gemeent zo stom is om elke keer maar weer de rieniging de troep op laat ruimen in plaats van de bewonres er op aan te spreken blijft dit probleem bestaan.ik spreek uit ervaring want ik heb er naast gewoont en zag het gebeuren. / er wonen heel veel verschillende nationaliteiten in die flat maar als de gemeente eens met mensen die die talen spreken eens in contact gaan met de mensen die er wonen zo het probleem misschien opgelost kunnen worden. De Banjostraat is een grote vuilnisbelt wat wordt veroorzaakt door de laagbouw. De laagbouw heeft zelf containers om hun afval te dumpen. Maar zij dumpen het liever in de ondergrondse container van de Banjostraat. Grof vuil, afval van tuinen en plastic zakken worden gedumpt in de Banjostraat. Wij kunnen u zeggen dat het tot grote problemen leidt. Want zij luisteren niet. Het is niet de bedoeling dat de laagbouw gebruik maakt van de container van de Banjostraat. De maat is vol. De capaciteit van de ondergrondse container is gebaseerd op de bewoners van de Banjostraat. Veel afval past er niet oin en het wordt niet meegenomen als het bij de containers staat op de ophaaldagen. Als men dat weer toestaat zal er minder zwerfafval komen. Niet iedereen heeft een auto om grof vuil weg te brengen en soms staat het weken langs de kant. zorg voor controles, vooral op zaterdagavonden en zondagen dan wordt er gedumpt bij het leven
23