Maar wat zegt de zuster? Onderzoeksresultaten
Organisatie: Datum: Auteur: Onderwijs instituut:
Rijnland Zorggroep Amsterdam, 20 december 2013 Josanne van der Leij Hogeschool van Amsterdam
Maar wat zegt de zuster? Onderzoeksresultaten
Organisatie: Datum: Auteur: Onderwijs instituut: Functie: Studentnr:
Rijnland Zorggroep Amsterdam, 20 december 2013 Josanne van der Leij Hogeschool van Amsterdam Student Communicatiemanagement 500543425
Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4.
Interviews kwalitatief onderzoek Codeboek kwantitatief onderzoek Resultaten gesloten vragen Resultaten open vragen
3
Maar wat zegt de zuster?
Inleiding Dit onderzoeksresultaten rapport is ontwikkeld zodat de resultaten van het interne communicatieonderzoek overzichtelijk apart weergegeven konden worden van het onderzoeksrapport. De hoofdvraag die met het gedane onderzoek is beantwoord is: “In hoeverre zorgt de huidige mix van interne communicatiemiddelen en inhoud daarvan ervoor dat de interne communicatiedoelstellingen van Rijnland zorggroep worden bereikt?” Om tot het antwoord van deze hoofdvraag te komen is er theorie en veldonderzoek gedaan. Het veldonderzoek is opgedeeld in kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek, waarbij gebruik is gemaakt van een enquêtes voor de totale organisatie en een interview voor een aantal sleutelpersonen. In dit rapport worden de resultaten van beide soorten onderzoek weergegeven, waarbij het kwalitatieve onderzoek ook een uitleg en open vragen bevat.
4
Maar wat zegt de zuster?
1. Interviews kwalitatief onderzoek Is het in orde als ik het gesprek opneem? Dit wordt gebruikt om tijdens het gesprek alle aandacht op jou te kunnen richten en dat ik vervolgens de correcte informatie kan verwerken. De opname zal dan ook alleen voor dit doel dienen. Jouw antwoorden worden anoniem verwerkt. NAW-gegevens Naam: ……… Functie: bestuurslid Afdeling: raad van bestuur Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Ja, die heb ik ingevuld. 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Ik kom aan mijn informatie via e-mail die ik zowel stuur als ontvang. Informatie ontvang ik meestal van de managers via o.a. de werkoverleggen. Verder blijf ik op de hoogte door middel van V&V overleg, staf- overleg, overleg met huisartsen en overleg met de ondernemingsraad. Persoonlijk overleg blijft toch wel de belangrijkste bron van informatie. Hoe is de verhouding tussen het ontvangen van informatie en het zelf halen van informatie?(binnen of buiten de organisatie) Ik ontvang intern voornamelijk informatie via beleidsdocumenten, rapportages en verslagen, waarbij ik voornamelijk kijk naar de uitslagen en naar aanleiding daarvan actie onderneem. En wat is er misgegaan in het proces wanneer de uitkomsten niet naar verwachting zijn? Extern haal ik voornamelijk mijn informatie door aanwezig te zijn bij symposia, huisartsenevenementen, stichting Vrienden van Rijnland Ziekenhuis en de Raad van toezicht. Daarnaast houd ik de benchmarks en lijstjes in de media in de gaten. Formele informatie wordt voornamelijk naar mij toegebracht en ervaringen/ meningen moet je vaak wat meer naar op zoek. Zo kom je tot een totaalbeeld. Extern zijn ook benchmarks en lijstjes in de media. 2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? Leuke middelen! Ze geven kleur en diepgang aan de organisatie. Rijnweb: is niet heel spannend en gedateerd dus kan wat kleuriger en uitgebreider. Ik bezoek het Rijnweb ook bijna nooit. Maar interne communicatiemiddelen zijn ook meer voor ‘erbij’ en niet om al je informatie via te krijgen. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Wellicht is het een idee om laagdrempeliger te zijn, want kritiek hoor je nu bijna niet vanuit de organisatie. Ron en ik proberen de afstand wel te verkleinen door lunches te organiseren met medewerkers op de afdelingen en ik draai zelf ook wel eens een dagje mee bij een verpleeghuis. In hoeverre denk je dat mensen nu sociaal wenselijke antwoorden geven? Men is wel eerlijk naar mijn mening, want ook uit het Medewerkers Tevredenheid Onderzoek kwamen toch wel duidelijke verbeterpunten naar voren. Het hangt er ook vanaf hoe je de vragen stelt en waarover je ze stelt. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? Nuttig en bondig. Ik blader Rijnland Actueel door in een paar minuten en het is goed waarvoor het bedoeld is. Beter dan digitaal. Ik neem hem mee naar huis voor mijn familie, vinden ze wel interessant. Wel leuk, geeft binding met je werk. In hoeverre draagt Rijnland Actueel bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Draagt wel wat bij aan mijn betrokkenheid, door regelmatige Rijnland informatie ook een soort van aandacht. Rijnland Actueel kan wel verbeterd worden door bijvoorbeeld een stempel op artikelen te zetten die BBB zijn.
5
Maar wat zegt de zuster?
Bezoek jij Rijnweb wel eens naar aanleiding van het lezen van een artikel in Rijnland Actueel? Wat kan voor jou een aanleiding hiertoe zijn? Hij gaat niet naar intranet n.a.v. RA of Inside. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Hij is wat suffig, wel functioneel, misschien wat meer krantachtig. Dit is wel heel droog. Moet ook weer niet afleiden, mag wel iets speelser. Ik zou de lay-out iets vlotter maken. Inhoud is goed. Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Is wel slim dat Rijnweb opent bij opening Internet Explorer. Ik heb er echt niets mee, maar heb wel het idee dat het werkt. Dat men op die manier snel geïnformeerd kan worden binnen een dag bijvoorbeeld. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Het handigst voor DKS of het telefoonboek In hoeverre draagt Rijnweb bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Niet Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? Ik zou het meer twitterachtig maken. Sneller op te zoeken en ook via mobiele telefoon bereikbaar dus meer social media. Rijnweb niet te veel aandacht aan besteden, behalve het mobiel maken van de website. Dus ook interactiever? Ja, dat is wel een goede, maar moet je er wel weer wat mee. Inside Wat vind je van Inside? Een mooi magazine, ook duidelijk gekoppeld aan de kernwaarden door de thema`s In hoeverre draagt Inside bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Ik gebruik het blad ook om te laten zien aan anderen, dus zorgt toch wel voor betrokkenheid. Het spreekt voor mij voor zich dat ik betrokken ben bij de organisatie en hier draagt Inside dus niet in die zin aan bij. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Inside. Wat zou jij veranderen / behouden? Serieuze artikelen wat speelser promoten. Nieuwe foto van bestuur erin laten plaatsen en digitaliseren van Inside, zodat je deze ook via de tablet kan bekijken. Onze zorggroep ambieert over te gaan naar een papierloze organisatie. Hoe zie jij de toekomst van Rijnland Actueel en Inside daarin? Papierloos? Dit kan alleen als je dus ook twitterachtige dingen gaat gebruiken. Magazine mag wel blijven, rest kan vervallen. Denk je dat digitalisering leeftijdsgebonden is? Ik denk dat het meegaan in een digitaal tijdperk niet leeftijdsgebonden is, loopt door alle lagen en klassen heen. De papierwinkel zal toch steeds kleiner worden binnen de communicatie. Je moet hier wel bewust voor kiezen, want als je mensen de optie biedt dan blijven ze het gebruiken. Wanneer je overgaat naar digitaal moeten ze wel. Digitaal voor Inside zal geen probleem zijn, lekker via de tablet. Is het even toegankelijk voor iedereen? Ja, lastig want er is toch veel niveau verschil. Het misschien wel ingewikkeld voor lagergeschoolde. Dat is het voordeel van digitalisering, dan kan je denk ik toch meer doelgroepen bedienen. Je wilt het ook niet te simpel maken. 3. Communicatie en onze kernwaarden Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Open vragen stellen, mensen aankijken, wat gaat er goed en wat kan er beter, afspraak is afspraak. Vooral doen in een voorbeeld functie
6
Maar wat zegt de zuster?
NAW-gegevens Naam: …… Functie: Secretaresse locatiemanager Afdeling: Verpleeghuis Leythenrode Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Nee, niet ingevuld en heb ook helemaal geen link langs zien komen. 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Via Rijnland Actueel en diverse overleggen. Lokale overleggen en management overleg. 2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Ik heb voldoende aan de huidige informatieverschaffing. Je kunt beter op 1 manier goed informatie verschaffen dan te veel. Alleen via Rijnland Actueel vind ik al meer dan voldoende. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? Rijnland Actueel vind ik zeer goed, lees ik iedere keer als die uitkomt. Ik moest wel wennen aan Rijnland Actueel in het begin. We hadden eerst alleen een informatiebulletin en daarna kwam Rijnland Actueel, maar voornamelijk voor het ziekenhuis. Nu is dit meer verspreid. In hoeverre draagt Rijnland Actueel bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Ja, deze draagt daar zeker aan bij. Dat je weet wanneer activiteiten plaatsvinden of de laatste mededelingen. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Ik vind zen simpelheid en boodschap prima. Zeer duidelijk, maar misschien de kleur veranderen. Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Rijnweb kijk ik eigenlijk nooit op. Informatie over de organisatie bekijk ik daar nooit. Wellicht is dit ook leeftijdsgebonden, het op internet zitten. Ik lees liever op papier dan via een computerscherm en print alles uit. Ik lees het eerder wanneer het op mijn bureau ligt dan wanneer het op intranet staat en speel het ook op die wijze door naar mijn leidinggevende. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Telefoonboek of voor de formulieren. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Ja, met het telefoonboekje vind ik af en toe lastig om iemand te vinden. Wat ik wel vreemd vind is dat sommige autorisatieformulieren niet logisch zijn, want je moet ze dan uitprinten en hardcopy invullen en opsturen. Gek voor ICT. Ga nooit naar Rijnweb naar aanleiding van een artikel. De aparte nieuwsbrief van HRM vind ik erg goed. Kijk veel naar vacatures, personeelsvereniging, kerstpakketten. Inside Wat vind je van Inside? Inside komt natuurlijk thuis en lees ik wel, maar heeft eigenlijk te veel diepgang en dat komt bij mij niet echt over. Het is een beetje ‘over de top’ hoe het wordt overgebracht. Ik ben meer geïnteresseerd in wat er speelt qua actualiteiten. Inside is te glossy, waarbij mensen uitgelicht worden.
7
Maar wat zegt de zuster?
Vergroot Inside je betrokkenheid? Men vindt Inside te overdreven en te glossy. Dit komt toch ook wel door de branche waar we in zitten en bij de artikelen heb ik het gevoel dat mensen zichzelf proberen op die manier op de borst te kloppen. Ik heb er geen behoefte aan om te lezen wat een collega voor werk doet, want ik ga ervan uit dat je gewoon je werk doet. Zoals iedereen zijn/ haar werk doet. Het is toch een hoop geld wat verloren gaat en je beter kan besteden binnen de organisatie. Ik denk dat een helpende/verzorgende er toch meer moeite mee heeft, boven hun pet. Toch wel niveau afhankelijk. ‘Dit is geen Jip en Janneke taal’ In overleg heb ik toch ook wel dat ik het niet altijd kan volgen. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Inside. Wat zou jij veranderen / behouden? Het blijft een magazine voor iedereen dus misschien wat toegankelijker maken. Onze zorggroep ambieert over te gaan naar een papierloze organisatie. Hoe zie jij de toekomst van Rijnland Actueel en Inside daarin? Hoe meer mogelijkheden je biedt, hoe meer er gebruikt word. Je moet of Rijnweb of Rijnland Actueel gebruiken. Helemaal digitaal kan wel denk ik, maar toch zou ik de RA dan nog uitprinten voor mijzelf maar ook voor anderen. Ik wist niet dat RA online stond. Mocht er besloten worden te digitaliseren moet het gewoon duidelijk worden aangegeven, want mensen lezen slecht en vooral op het scherm. Het internet heeft ook het gevaar dat mensen allerlei sites opzoeken en spreken over cliënten op het web. 3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) Ja ik ga er vanuit dat dit wordt uitgedragen maar zie het niet direct terug. Als je niet betrokken bent vind je het niet leuk dus het spreekt voor zich dat je betrokkenheid ook uitdraagt, lijkt mij. Betrouwbaar is dat je niet dingen van andere mensen steelt of informatie doorspeelt. Bekwaam lijkt me logisch want anders zou je ook niet meer een bepaalde functie uitoefenen. Ik vind betrokkenheid het allerbelangrijkst, want anders doe je maar gewoon je werk! Tip: Het is jammer dat het af en toe zo lang duurt voordat je dingen voor elkaar kan krijgen. Het wordt je soms zo lastig gemaakt door veel formulierenwerk of trage communicatie en dat zorgt ervoor dat je op een gegeven moment vrede krijgt met de manier van handelen, wat niet goed is.
8
Maar wat zegt de zuster?
NAW-gegevens Naam: / Functie: Zorggroep manager Afdeling: Management Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Nee 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Ik blijf op de hoogte via RA, Rijnweb. Informatie via CMO, zorggroep overleg, face2facecontact. Wanneer er iets is binnen de organisatie ben ik binnen een hele korte tijd op de hoogte. Het is een kleine organisatie dus af en toe gaat het nieuws zelfs sneller dan ik zou willen. De andere locaties blijf ik voornamelijk oppervlakkig van op de hoogte via de overleggen. 2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? Wordt beantwoord bij hierop volgende vragen. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? We praten te veel, weten dingen te snel. We zijn verbolgen wanneer iemand niet snel genoeg op de hoogte wordt gesteld of is. Ik kreeg te veel informatie, wat ik vervolgens allemaal weer moet terug managen. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen formele en informele informatie. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? RA zou eigenlijk vervangen moeten worden door Rijnweb. Ik lees hem door maar in het kader van papierloos werken is het toch niet ideaal. Op papier is belangrijk als je het thuis op je gemak wilt lezen, dat doe ik niet met RA. In hoeverre draagt Rijnland Actueel bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Ik weet niet of ze er echt aan bijdragen. Ik lees de RA diagonaal, om te weten waarvan de medewerkers op de hoogte worden gesteld. Ik weet de meeste dingen al vooraf. Het zijn ook middelen/media en geen doelen opzich dus ik denk ook niet dat je daar de betrokkenheid mee vergroot. Wellicht wel met het delen van bepaalde berichten. Richten wij daar de middelen nu wel op? Voor mijn gevoel gaat het toch meer om kennisoverdracht. Ik denk dat bepaalde informatie niet altijd even relevant is voor de verpleegkundigen of secretaresses van de polikliniek. Teamleiders wil het nog wel eens interesseren, maar dan moet je er over nadenken ‘is het nice to know of need to know’ Bezoek jij Rijnweb wel eens naar aanleiding van het lezen van een artikel in Rijnland Actueel? Wat kan voor jou een aanleiding hiertoe zijn? Nee eigenlijk niet Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Ik zou ervoor kiezen om RA te laten verdwijnen en die informatie alleen nog op Rijnweb te zetten. Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Rijnweb moet een soort nu.nl worden, meer gepersonaliseerd. Een soort startpagina, waarbij je dan alleen kopjes ziet en moet doorklikken voor meer informatie. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Oppervlakkige informatie en telefoonboek etc. In hoeverre draagt Rijnweb bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Doet het niet, want het is dus gewoon kennisoverdracht. 9
Maar wat zegt de zuster?
Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? HRM heeft nu een bepaald portal waar je persoonlijk allemaal dingen en linkjes op kan plaatsen, dit is ook een kans! We moeten uiteindelijk gewoon relevantie afbakenen en doelgroepen afbakenen. Inside Wat vind je van Inside? Inside vind ik heel aardig, prettig en warm. Deze moeten we hardcopy houden, want digitaal is toch anders. ‘Ik neem Inside ook mee in bad’ en dit doe ik niet met mijn Ipad. Het is echt een mooie glossy met vernieuwingen, actuele zaken en heel toegankelijk. Ook de ondersteuning bij het tot stand komen van de artikelen is zeer goed. In hoeverre draagt Inside bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Inside draagt voor mijn gevoel mee bij aan de betrokkenheid. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Inside. Wat zou jij veranderen / behouden? (Verbeterpunten/ hetzelfde laten) Ik zou hem hetzelfde houden. Onze zorggroep ambieert over te gaan naar een papierloze organisatie. Hoe zie jij de toekomst van Rijnland Actueel en Inside daarin? RA sowieso meteen afschaffen, Rijnweb aanpassen, Inside niet digitaliseren. De warmte creëer je toch door het op papier te houden, oud en vertrouwd! Het is tastbaar, dik papier, stevige en professionele uitstraling en wij zijn een professionele organisatie. Het is bij uitstek het blad om mensen in het zonnetje te zetten. Een showcase om te laten zien wat er allemaal mogelijk is binnen deze organisatie. 3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) Alleen Inside eigenlijk. Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Ik vind het lastig in te schatten hoe het communiceren over BBB dit bij mijn medewerkers valt, is dit niet te belerend? Ik gebruik de kernwaarden overal, ik vind het een mooie set kernwaarden. Wanneer ik vind dat er iets wel of niet deugd dan koppel ik het aan de kernwaarden. Dit laat ik ook wel weten en probeer een bredere betekenis te geven aan de kernwaarden. Ben je betrouwbaar, kan ik van je op aan? De kernwaarden leven bij mij absoluut. In hoeverre herken je de kernwaarden in de communicatie van leidinggevenden met hun medewerkers? Ik zie het bij mijn teamleiders ook zeker terug en ik noem het ook bij de naam. Dus ik noem iemand bijvoorbeeld onbetrouwbaar wanneer deze persoon vaak te laat komt/afspraken niet nakomt. Ik kan dit natuurlijk maar tot op een bepaalde hoogte inschatten, omdat ik er zeker niet altijd bij ben.
10
Maar wat zegt de zuster?
Naam: Functie: Teamleider Afdeling: o.a. dagbehandeling, kinderafdeling, Ziekenhuis Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Ja 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Ik word sowieso betrokken bij een aantal overleggen met een aantal teamleiders ook met zorggroep managers. Dus ik wordt sowieso via meerdere overleggen geïnformeerd. Op deze etage moet dat wel want je zit toch wat meer afgesloten op de vijfde verdieping. Hier komt je minder makkelijk in contact dus je gaat er toch sneller naar op zoek. Mijn medewerkers moet ik wel goed op de hoogte houden ben ik mij van bewust. Ik denk wel dat iedere medewerker bewust zoekt naar informatie via internet. Ik stuur ook een nieuwsbrief en houdt de medewerkers geïnformeerd via overleg. De RA ligt op 2 zusterposten, 2 afdelingen dus de RA moet ook op beide afdelingen neergelegd worden en ook via het whiteboard doe ik dat. Ik weet niet of het er genoeg zijn per afdeling maar ik hoor daar niets over. Dit zegt misschien niets omdat ik toch ook niet constant op de afdelingen rondloop. 2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? Ik vind het wel waardevolle informatie die wordt verspreid. Elk middel leent zich wel goed voor het soort informatie wat er instaat. Je zet stukken toch anders of niet in elk middel. Actuele informatie is bijvoorbeeld niet geschikt voor Inside, want die komt maar 1 keer in de drie maanden uit. Wat vind je van de manier waarop het wordt medegedeeld? Ik heb het idee dat het wel voldoet, maar ik kijk daar wellicht anders tegenaan dan de medewerkers. Ik scan het meer, maar weet vaak al veel informatie. Ik weet niet hoe het is als je het voor de eerste keer ziet. Het is goed dat het maar een paar velletjes papier is, houd het overzichtelijk. Vooral omdat de meeste mensen toch geen bureaufunctie hebben maar aan het bed. Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een afdeling zit waar bijna tot geen mogelijkheid is op Rijnweb te komen, dat je de berichten hierop ook niet zo snel ziet. Ik probeer de belangrijkste dingen wel te ondervangen door dit extra te melden. De vorm is goed en zeer toegankelijk. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Of ik tevreden ben over de communicatie binnen de organisatie algemeen is een ander verhaal. Hierbij doel ik op de ondersteuning vanuit afdeling communicatie en wat kan ik verwachten. Ik vind dit af en toe lastig en het is ook wel logisch met ziekmeldingen en werkdruk. Ik zou graag zien dat communicatie standaard een plekje krijgt in de organisatie van projecten of er in ieder geval bij wordt betrokken op diverse vlakken. Communicatie zou wat meer kunnen adviseren in het algemeen, want nu trekt iedereen toch zijn eigen plan. Hierin moeten we zelf ook wel kritischer zijn door dit tijdiger aan te geven bij afdeling communicatie, zodat hierin een verdeling gemaakt kan worden voor een jaar. Het moet meer vanzelfsprekender zijn dat communicatie hierin wordt betrokken. Ook met de website over kindergeneeskunde is het jammer hoe dingen zijn gelopen en je krijgt daardoor toch een andere mening over een afdeling. Elkaar informeren over de stand van zaken is toch het belangrijkst. Er vormt zich dan een negatief beeld, omdat je niet goed weet wat er aan de hand is. Het is jammer dat er zon afstand tussen de afdelingen zit ook. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? Informatief en overzichtelijk, want het is maar een paar pagina`s. Bezoek jij Rijnweb wel eens naar aanleiding van het lezen van een artikel in Rijnland Actueel? Wat kan voor jou een aanleiding hiertoe zijn? Ik ga eigenlijk nooit naar Rijnweb naar aanleiding van een artikel. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Kan er niets zoveel over zeggen, maar vind het in ieder geval niet storend(met de kennis die ik heb).
11
Maar wat zegt de zuster?
Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Informatief Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Ik screen Rijnweb meestal globaal, maar voor bijvoorbeeld een overleg of in deze weken voor de feestdagen kijk ik er wat beter naar. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? (Verbeterpunten/ hetzelfde laten) Ik vind het lastig om hier wat over te vermelden, omdat ik niet genoeg kennis heb op vormgevingsgebied. Inside Wat vind je van Inside? Het gaat toch vooral om het ziekenhuis en die voert ook de boventoon. Maar kan me voorstellen dat het ook wel goed is qua informatie voor de verpleeghuisjes die eraan hangen. De onderwerpen zijn wel actueel. Ik lees zelf toch vooral dingen die ik interessant vind, maar uiteindelijk toch wel prettig voor de gehele zorggroep. Er zijn ook wel genoeg mogelijkheden om jezelf te profileren in het blad op verschillende manieren. Het gaat natuurlijk om een bepaalde vorm van informeren. In hoeverre draagt Inside bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Nou niet eigenlijk, dit staat los van de middelen. ‘Ik krijg niet het gevoel van een warme familie door het lezen van de Inside’. Dit is meer persoonlijk dan dat het door de middelen komt. 3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre dragen de interne communicatiemiddelen bij aan jouw betrokkenheid? Nou niet eigenlijk, dit staat los van de middelen. ‘Ik krijg niet het gevoel van een warme familie door het lezen van de Inside’. Dit is meer persoonlijk dan dat het door de middelen komt. In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) Wel in Inside, RA zie ik het niet echt, maar het zou kunnen als je goed genoeg kijkt. Bij Inside wordt het ook onder die noemer gelabeld dus wellicht komt het daardoor. Dit moet ook meer op een andere manier worden uitgedragen. Door het in cursussen te verwerken of in de beoordeling. De elementen komen wel meerdere malen terug op jaarbasis en dan niet letterlijk maar soms wat verborgen. De belevingsfactor hangt toch ook af van de participatie binnen een afdeling. De 1 werkt 2 avonden in de week en vergeet alles weer als hij/zij thuis komt. De andere heeft een volledige functie overdag en is zeer geïnteresseerd in alles wat er gebeurd en speelt binnen de afdeling/organisatie. Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Ik heb het idee dat ik dit automatisch wel verwerk in mijn communicatie met medewerkers. De kernwaarden spreken voor zich denk ik. In hoeverre herken je de kernwaarden in de communicatie van leidinggevenden met hun medewerkers? (Wanneer dit niet zo is, doorvragen) Ik zie collega`s niet op die manier aangezien onze afdeling een beetje los staat van de rest.
12
Maar wat zegt de zuster?
Naam: Functie: Locatiemanager Afdeling: Verpleeghuis Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Heeft de digitale enquête niet ingevuld, want er zijn zoveel enquêtes vooral rond deze tijd.
1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Ik krijg alles vers van de pers binnen. Ik maak onderdeel uit van het CMO dus uit eerste hand. De algemene ontwikkelingen volg ik via de interne middelen, maar ik hoef binnen V&V ook niet alles te weten. We hebben wel echt last van mailterreur binnen de organisatie. Als mensen even niet weten aan wie ze de vraag moeten stellen komen ze bij mij terecht als locatiemanager.
2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? RA is voor mij even scannen, leuke weetjes en ook interessante onderwerpen. Verder is Inside een prachtig middel en Rijnweb kan wel een update gebruiken. Het valt me ook vooral op dat V&V informatie te weinig wordt vernieuwd. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Wij hebben een eigen informatiebulletin voor cliënten en medewerkers, omdat we het ic-middelen aanbod niet voldoende vinden. Het is toch vaak voor praktische en ook geneuzeldingen. Het is best lastig, want werk je bij de zorggroep of Leythenrode? Men heeft niet echt een gevoel bij de rest van de organisatie wanneer ze hier werken. Er is een geheel andere informatie behoefte door het niveauverschil en locatieverschil. Het samenhorigheidsgevoel is pas sinds korte tijd echt aanwezig binnen de hele zorggroep. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? Is op zich een goed idee, maar ik heb het gevoel dat het ziekenhuis veel beter vertegenwoordigd wordt in deze nieuwsbrief dan de verpleeghuizen dus wij hebben dan ook nog een extra informatiebulletin ernaast. Hoe wordt Rijnland Actueel verspreid binnen het verpleeghuis? In de postvakjes van leidinggevenden en bij de teamposten. Toch zie je ook een verwevenheid tussen informatie voor cliënten en medewerkers. Door de betrokkenheid is de scheidingslijn qua informatie af en toe lastig te zien. RA is ook algemeen in de gangen aanwezig. Hiermee bied je ook een stukje transparantie. De vrijwilligersteams zijn hier anders ingericht. De vrijwilligers komen voor bepaalde taken die ze soms jaar in jaar uit uitvoeren. Hier is het ook veelal relatiegericht, want mensen wonen hier en dit zorgt dat de band tussen vrijwilligers en cliënten heel anders is. Bezoek jij Rijnweb wel eens naar aanleiding van het lezen van een artikel in Rijnland Actueel? Wat kan voor jou een aanleiding hiertoe zijn? Ik doe dit om iets algemeen op te zoeken en omdat het nodig is en niet naar aanleiding van RA of Inside. Ik kijk op Rijnweb voor het jaarplanformats en systematieken, DKS, telefoonboekje, actualiteiten scannen. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Ken je doelgroep, want informatie moet relevant zijn. RA is onvoldoende ondersteunend. Soms is het ook rigide, want als je kijkt naar stichting vrienden van kijkt, dan zie je dat het binnen het ziekenhuis meer wordt ondersteund en gepromoot. Het kost voor ons heel veel moeite, want in het ziekenhuis betalen we dan goud geld voor een campagne dus doen we het zelf, maar we moeten ons dan wel aan allemaal strakke richtlijnen houden van de huisstijl. Soms moet je kijken wat past er ook beter bij een bepaalde groep i.p.v. Steeds aan dezelfde regels houden.
13
Maar wat zegt de zuster?
Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Rijnweb kan wel een update gebruiken, want het zoeken moet echt verbeterd worden. Ik realiseer me wel dat hier waarschijnlijk niet altijd de mankracht is, want hoe houd je hem goed actueel. Dit is in ieder geval bij V&V het geval. Niet binnen elk organisatieonderdeel is iedereen geschikt om te schrijven. Je moet je heel bewust zijn dat het toch ook extern een visitekaartje is. Ik denk dat dit in het ziekenhuis anders belegt is, want hier zijn ook mensen aangenomen om dingen te updaten. Dit is helaas bij ons niet het geval. Vormgeving: Ach je raakt eraan gewend, maar je moet altijd weer meerdere keren doorklikken dus het zou best wat handiger mogen in het gebruik. Rijnweb is niet gebruiksvriendelijk. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Ik gebruik Rijnweb bijna niet, alleen voor het telefoonboek en DKS. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? Rijnweb zou ik vooral meer up-to-date willen zien en dat er ook meer ondersteuning wordt geboden in het bijhouden van de site/intranet. Dat we een seintje krijgen wanneer dit aangepast moet worden. Inside Wat vind je van Inside? Inside is prachtig en glossy en een goed PR stuk. Er wordt een goede insteek gedaan om zowel V&V en het ziekenhuis erbij te betrekken. Ook een goed instrument voor relatie. Het portretteert mensen goed, namen krijgen een gezicht. Het taalgebruik is voor mij goed, maar je moet de lagere niveaus hier ook in betrekken en niet overschatten. Echter vraag ik me af of het kostenbesparend gezien wel zo goed is, want sommige mensen maken het niet eens open en het kost toch een hoop geld. Wellicht een idee om ook Inside wat meer te promoten, laten weten via RA wanneer de Inside weer komt. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Inside. Wat zou jij veranderen / behouden? Inside, onderzoeken hoezeer wordt het gelezen om erachter te komen of het niet zonde van het geld is. 3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre voel je je betrokken door de interne communicatiemiddelen? Ja, dit zijn ondersteunende middelen om te informeren, maar betrokkenheid is bij jezelf aanwezig. Voor mij maken deze middelen niet uit voor betrokkenheid. ‘Anderen omschrijven mij als de vleesgeworden V&V’ In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) Ik vind dat RA geen kernwaarden uitstraalt, puur informatie. Inside straalt het absoluut uit door de thema`s die altijd gerelateerd zijn aan de kernwaarden. Dit heeft voornamelijk te maken met de inhoud van de informatie en niet zozeer de opmaak. Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Ik verwerk de kernwaarden persoonlijk in alles. Ik ben heel laagdrempelig, en probeer geschreven communicatie altijd te ondersteunen door het gesproken woord. Hangt ook af van de leeftijd, jongeren zijn meer met social media wat ook voor ons een uitdaging is om meer bij onze communicatiemiddelen te betrekken. Toch krijgen wij de meeste reacties op papieren advertenties, maar dit komt ook omdat we het nog niet anders aanbieden. We moeten mensen meer betrekken en meer interactie. In hoeverre herken je de kernwaarden in de communicatie van leidinggevenden met hun medewerkers? We hebben een heel schema gemaakt voor communicatie, maar ik zie dat medewerkers voornamelijk worden overladen met informatie. Je wilt informatie die relevant is voor het werk wat je uitoefent. Hierin moeten keuzes worden gemaakt en ik zie ook dat mijn leidinggevenden hier selectief in zijn. Verzadiging komt namelijk heel snel. Het is de grootste uitdaging om dit goed te selecteren. Tip: Ik vind de visie van Rijnland Zorggroep heel goed, maar het wordt vanuit twee verschillende kanten bekeken. Client centraal, maar bij V&V is de cliënt het vertrekpunt. Bij ons wordt je daar door externen ook anders op beoordeeld. Bij het ziekenhuis wordt de professie meer centraal gesteld en voor mij is dit een randvoorwaarde en hoe kijkt de cliënt ertegenaan. Ik vind de geriatrische trauma-unit een mooi voorbeeld hiervan. Die kijkt naar het gehele proces rondom de cliënt/patiënt.
14
Maar wat zegt de zuster?
Naam: Functie: Teamleider Afdeling: Hotel, schoonmaak, restaurant Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Nee 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Door middel van diverse magazines/nieuwsbrieven blijf ik op de hoogte. Daarnaast wordt ik ook voornamelijk door mijn leidinggevende en collega`s op de hoogte gehouden van wat er speelt. Het voordeel is dat we met meerdere teamleiders vanuit 1 ruimte fungeren en elkaar dus regelmatig spreken.
2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? Ik vind deze manier van informeren en de middelen in hun huidige vorm veel beter dan 5/6 jaar geleden. Je kunt merken dat er een andere directie aanwezig is, want er wordt nu veel transparanter en duidelijker gecommuniceerd dan vroeger, zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Verder heb ik niet echt behoefte aan aanvullingen, want de huidige manieren zijn voor mijn gevoel al voldoende om aan al je informatie te komen. Rijnland Actueel Wat vind je van Rijnland Actueel? Ik vind de Rijnland Actueel er netjes uit zien en prima in orde! Je bepaalt gewoon zelf wat er in komt, want als ik er iets in wil hebben weet ik de communicatieafdeling te vinden en dan wordt het stuk geplaatst. En ja, het spreekt voor mij voor zich dat je dan nog dingen aanpast qua opmaak, spelling enz. In hoeverre draagt Rijnland Actueel bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Ik voel me wel meer betrokken bij de organisatie vanwege Rijnland Actueel. De organisatie/afdelingen steken tijd in dit middel om iedereen binnen de zorggroep te informeren en dat houd mij betrokken. Ik heb het gevoel dat er naar me wordt geluisterd. Bezoek jij Rijnweb wel eens naar aanleiding van het lezen van een artikel in Rijnland Actueel? Wat kan voor jou een aanleiding hiertoe zijn? Naar aanleiding van het lezen van een artikel in zowel Rijnland Actueel als Inside, bezoek ik het intranet wanneer er naar verwezen word. Het spreekt voor zich dat ik als leidinggevende op de hoogte blijf van alles wat er speelt, maar ook voornamelijk om dat een groot deel van mijn medewerkers er niet zelf op komen. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnland Actueel. Wat zou jij veranderen / behouden? Er hoeft van mij niets te veranderen aan Rijnland Actueel, want het functioneert goed naar mijn weten en het uiterlijk is in orde. Wellicht is het nog wel een mogelijkheid om meer te stimuleren dat men er iets in kan plaatsen, want ik denk dat niet altijd iedereen daar voldoende van op de hoogte is. Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Rijnweb is eigenlijk hetzelfde verhaal, want het werkt prima en ik gebruik het dagelijks voor van alles. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Om documenten te plaatsen of eraf te halen, voor het telefoonboek en algemene ontwikkelingen. In hoeverre draagt Rijnweb bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Ook Rijnweb daar voel ik me betrokken door, want de moeite is genomen voor ons als zorggroep personeel.
15
Maar wat zegt de zuster?
Inside Wat vind je van Inside? Ik ervaar het als prettig dat Inside thuis wordt bezorgd. Hierdoor kan iedereen het blad op zen gemak lezen en ook de rest van het huishouden heeft de mogelijkheid om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Ik vind het een mooi blad doordat het wat dikker is en er beter uitziet qua kleuren. In hoeverre draagt Inside bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Het is voornamelijk geschikt om een afdeling te profileren, terwijl Rijnland Actueel toch meer geschikt is voor het informeren. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Inside. Wat zou jij veranderen / behouden? Ik zou Inside hetzelfde houden. Onze zorggroep ambieert over te gaan naar een papierloze organisatie. Hoe zie jij de toekomst van Rijnland Actueel en Inside daarin? Het overgaan naar een papierloze organisatie zie ik wat betreft deze middelen als een onverstandige keuze. Het punt is namelijk dat niet iedereen met een computer overweg kan. Mijn medewerkers willen dit wellicht wel, maar kunnen het vaak gewoon niet. Dat maakt dat het ook mijn rol is om informatie te brengen. Het inschatten wat mensen nodig hebben en hierbij ondersteuning bieden is een van de belangrijkste dingen. 3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) De kernwaarden kan je uiteindelijk overal wel in terug vinden denk ik, maar persoonlijk zie ik vooral betrokkenheid eruit springen. Het is bij ons standaard dat we hier op inspelen. Het wordt in elk overleg meegenomen sowieso Planetree. Verder hangen onze eigen kernwaarden in het kantoor ingelijst aan de muur, welke zijn afgeleid van de organisatie brede kernwaarden. Dit zijn: Betrouwbaar Deskundigheid Toegankelijk Gastvrijheid Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Zelf heb ik ook wel een rol bij het delen van deze informatie, want veel medewerkers van mij zijn helaas niet in staat om het Rijnweb te bezoeken. Wij hebben ze wel uitgelegd hoe het werkt en er zijn genoeg plekken waar ze er gebruik van zouden kunnen maken, maar je merkt dat het niveau gewoon vaak te laag is. Dat kan door een taalachterstand zijn of leeftijd. Je kunt het wel anders willen, maar soms kun je beter accepteren dat de situatie zo is en dat wij ze op de hoogte moeten brengen. In hoeverre herken je de kernwaarden in de communicatie van leidinggevenden met hun medewerkers? Ikzelf en iedereen pakt de kernwaarden op zijn/ haar eigen manier op en dit wordt ook door onze leidinggevende gestimuleerd. Bij mij zit het in alles verweven, maar dat is ook logisch na 25 jaar bij de zorggroep te werken.
16
Maar wat zegt de zuster?
Naam: Functie: Teamleider Afdeling: ondersteunende afdelingen Heb je de digitale enquête over de interne communicatiemiddelen van Rijnland Zorggroep al ingevuld? Ja 1. Algemeen Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen onze zorggroep? Centraal Management Overleg, eigen overleg met de managers en raad van Bestuur. En de geijkte communicatiemiddelen(IC) en mijn eigen netwerk intern Hoe is de verhouding tussen het ontvangen van informatie en het zelf halen van informatie? Er wordt voornamelijk informatie gebracht, maar het hangt er ook vanaf wat ik belangrijk vind en daarvoor moet ik mijn informatie wel opzoeken. Dit is natuurlijk wel beperkt tot wat belangrijk is voor mij, ik weet niet alles over de hele organisatie. Ik krijg veel mail(100 per dag) dit moet ik wel schiften en doorgeven aan de adviseurs onder mij. Dit is voornamelijk informatie uit CMO en management informatie, uit de ondernemingsraad met besluiten. Ook instanties van buiten krijg ik binnen en ook daarvan kijk ik wat interessant is voor de mensen binnen mijn team. Wet en regelgeving zijn wel specifiek voor onze afdeling binnen de organisatie 2. Interne communicatiemiddelen Team communicatie is verantwoordelijk voor drie interne communicatiemiddelen binnen onze organisatie: Rijnland Actueel, Rijnweb en Inside. Daar wil ik je graag enkele vragen over stellen. Algemeen Wat vind je van deze middelen? Het is makkelijk, want je kunt er een groot publiek mee bereiken. Ik zoek hier bij andere organisaties toch ook wel naar om te weten wat er speelt. Als het om interne communicatie gaat, vind je deze middelen dan voldoende of heb je behoefte aan een aanvulling, zo ja in welke richting? Nou ik zie het bij ons al, dat de arbeidsvoorwaarden via de Ipad geaccordeerd worden. Maar dit moet technisch nog allemaal aangepast worden en ook al het personeel moet hierin wennen aan de situatie en verandering. De specialisten moeten krijgen nu ook allemaal een typcursus. Rijnweb Wat vind je van Rijnweb? Intranet is makkelijk, maar de vraag is of je het nog in deze vorm wilt aanbieden. Hoe/waarvoor gebruik je Rijnweb? Wij gebruiken Rijnweb om informatie over beleid en HR neer te zetten wat interessant is voor de rest van de organisatie. Stel je voor jij bent verantwoordelijk voor Rijnweb. Wat zou jij veranderen / behouden? Je wilt eigenlijk 1 portaal waarin het intranet en internet samenkomen. Dingen over je team, jezelf, rooster(Hunter). Via huidige Rijnweb is dit niet mogelijk(niet in deze vorm) Hunite is handig, want zo kan je makkelijk dingen opzoeken van bedbezetting tot aan verantwoordelijken voor een bepaalde ziekte. Het is primair jouw personeelsdossier en daarbij alle andere informatie die binnen de rest van de organisatie beschikbaar is. Je moet hierbij zelf aangeven wat je wilt zien en wat je belangrijk vind. Inside Wat vind je van Inside? Inside kun je de verdieping maken omdat mensen het ook thuis krijgen en op deze wijze kun je dit thuis ook laten zien. Ik vind dit leuk! Het is een middel om mensen in je omgeving betrokken te maken, niet zozeer voor medewerkers zelf. In hoeverre draagt Inside bij aan jouw betrokkenheid bij de organisatie? Niet zozeer, maar het kan wel helpen om dus anderen betrokken te maken.
17
Maar wat zegt de zuster?
Onze zorggroep ambieert over te gaan naar een papierloze organisatie. Hoe zie jij de toekomst van Rijnland Actueel en Inside daarin? Ik denk dat je er niet meer omheen kan, want als organisatie is dit nieuwe tijdperk nou eenmaal van toepassing. Uiteindelijk moeten we hier allemaal in mee. Ik denk dat de IC-middelen best papierloos kunnen worden binnen nu en een paar jaar. Ondanks de mensen die het wel prettig vinden op papier, die kunnen het uitprinten. Papier zal er gewoon uitgaan. Inside kan op termijn ook best op die manier. Het is nu leuk, maar het kan best digitaal. Er zijn mensen die echt denken dat we het digitale tijdperk nog niet in hoeven te gaan, maar dat is een illusie. Het is niet meer weg te denken! Je krijgt ook veel meer ellende als je erachteraan gaat lopen i.p.v. er in voorloopt of meegaat, je mist kansen.
3. Communicatie en onze kernwaarden In hoeverre vind je dat de genoemde communicatiemiddelen onze kernwaarden uitstralen? (betrokken, betrouwbaar, bekwaam) De middelen dragen niet bij aan mijn betrokkenheid, het is voor mij meer intrinsieke motivatie en dit is ook belangrijk op mijn positie. Voor de medewerkers binnen de organisatie denk ik dat het tevens niet de betrokkenheid vergroot, maar eerder een kwestie is van informatie delen. Wellicht wel als je deze middelen met anderen deelt(trots zijn op). Dus de vorm, uiting die voor jou is als lid van de organisatie. Hoe kan je dit wel vergroten? Hoe gaan leidinggevenden met hun medewerkers om, wat voor middelen zijn er ter beschikking, vind je je werk leuk, verdien je voldoende? Dit zijn hele andere motieven. Als je kijkt naar jouw manier van communiceren, in hoeverre herken je hierin onze kernwaarden terug? Door mijn kennis en informatie te delen en uit te gaan van de zelfredzaamheid van mijn team. Ik ga er ook vanuit dat ze het zelf ook zo invullen dat ze de juiste randvoorwaarden voor hunzelf creëren. Je moet het leuk vinden om hier en in de zorg te werken. Dus ik draag de kernwaarden voornamelijk uit in mijn gedrag. Dat ik ze help wanneer het nodig is. We zijn een team! Ik geef ze ook verantwoordelijkheid, ga met ze in gesprek. Dus ben ook betrokken in wat mijn team motiveert. In mijn leiderschap laat ik zien welke kernwaarden we hebben en plaats van het vooral mondeling communiceren. In hoeverre herken je de kernwaarden in de communicatie van leidinggevenden met hun medewerkers? Niet iedereen binnen de organisatie vindt dit even makkelijk door leeftijdsverschillen, geslacht. Het kan wel eens lastig zijn elkaar aan te spreken. Daar spelen wij ook wel een rol in en geven trainingen daarvoor. Ik geloof niet dat je mensen kunt motiveren, maar dat het in jezelf zit. Het blijft toch tweerichtingsverkeer, een kwestie van geven en nemen. Dus een leidinggevende moet degene binnenhalen die het gesprek aangaat en anderzijds moet de medewerker het wel kunnen benoemen en er mee komen. Dit heeft wellicht ook wel te maken met het generatieverschil. Jongeren zijn tegenwoordig niet meer zo psychologisch afhankelijk van een organisatie, want je werkt ergens niet meer je hele leven. Extra informatie HR Hoe zie je de rol van HR in het uitdragen van de kernwaarden? Ja, wij spelen wel een rol in het aanbieden van trainingen en het faciliteren daarvan. De invulling niet zozeer. Waar zit de overlap tussen communicatie en HR? Externe communicatie is voornamelijk MC&C. Interne communicatie is wel een deelgebied. Vanuit communicatie ga je dan meer in op het redactionele stuk, de vorm en hoe in te zetten. Deel gebied met HR is de dialoog met het personeel, waarbij HR meer richt op de personele kant en het technische deel en communicatie giet dit weer in een bepaalde vorm, stijl en via welk kanaal. Communicatie heeft niet zozeer een rol in het trainen, hoe contracteer je mensen, hoe doe je een gesprek. Kan hier nog een slag in gemaakt worden? Ja altijd wel, communicatie in 1 van de lastigste dingen. Wij hebben binnen de afdeling wel een communicatiematrix gemaakt, maar niet van de totale organisatie. Ik denk dat deze taak door zowel HR als communicatie of zelfs secretariaat Raad van Bestuur ingevuld kan worden.
18
Maar wat zegt de zuster?
2. Codeboek Voorafgaand aan de resultaten van het onderzoek zijn er een aantal gegevens op een rij gezet, die als zogenoemde guide Lines fungeren, maar ook als ondersteunend zijn aan de onderzoeksresultaten.
Algemeen Standaardindeling: Wanneer het niet expliciet vermeld wordt in de resultaten, kan er worden uitgegaan van de standaardindeling van respondenten volgens de 4 basiskenmerken. Redenen voor lagere respons op vragen: - Geen mogelijkheid om het middel te gebruiken/lezen door niet ontvangen of geen account.(vrijwilligers) - Niet ingevuld (geen verplichte vragen) Symbolen: N= aantal respondenten %= percentage van totaal
Representativiteit De representativiteit is te benaderen op twee verschillende manieren. Enerzijds kan de representativiteit van het totaal aantal respondenten ten opzichte van de totale populatie berekend worden. Is de steekproef groot genoeg om uitspraken te kunnen doen over de totale populatie? Hierbij wordt uitgegaan van standaard 99% betrouwbaarheid dus minimaal 561 respondenten moeten de vraag hebben beantwoord. Wanneer het er minder dan dit aantal zijn kom je op 95% betrouwbaarheid en wordt dit tevens vermeld bij de vraag. Anderzijds kun je per kenmerk berekenen of deze wel of niet representatief is, dus geldt de man/vrouw verhouding in het onderzoek ook voor de totale populatie? Bij de resultaten die hierop volgen is het per vraag aangegeven wanneer deze op het aantal respondenten niet representatief zou zijn en wat dit voor gevolg heeft. Wanneer er uit de data-analyse naar voren komt dat het uitmaakt of een van de kenmerken(geslacht, leeftijd, functie, locatie) representatief zou zijn, dan wordt dit wel vermeld. Wat vooraf per kenmerk is vastgesteld: 1. Geslacht= representativiteit is niet meetbaar door 859 missende gegevens(vrijwilligers). 2. Leeftijd/ 3. functie= representativiteit niet meetbaar door missende gegevens van totale populatie. 4. Locatie = wel gemeten, maar de indeling binnen het onderzoek is niet representatief voor de totale populatie. (zie de bijlage voor de berekening)
Kenmerken 4. Locatie: Er is voor gekozen om Rijnland Ziekenhuis Alphen aan den Rijn en Leiderdorp mee te nemen in het onderzoek als 1 locatie, vanwege de missende onderverdeling hiervan bij de totale populatie binnen de zorggroep. In de vragenlijst is wel onderscheid gemaakt tussen de locaties, maar deze worden opgeteld zodat ze als geheel meegenomen kunnen worden.
19
Maar wat zegt de zuster?
3. Resultaten gesloten vragen Basisvragen 1. Geslacht: 1. Geslacht
Man Vrouw Totaal
Aantal respondenten ingevuld per categorie 117 574 691
Hoeveel procent per categorie 13.7 86.3 100
Percentage respondenten van totaal geslacht 30.3 23.7 X
Opvallend Representativiteit: Voor het geslacht kan de representativiteit niet bepaald worden, doordat er van de 859 vrijwilligers geen informatie is over hun geslacht. Geslacht: Kijkende naar de verhouding man/vrouw binnen de zorggroep, hebben verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen de vragenlijst ingevuld.(dikgedrukt in bovenstaande tabel)
Maar wat zegt de zuster?
2. Leeftijd:
Maar wat zegt de zuster?
2. Leeftijd
Aantal respondenten leeftijdscategorie
16-25 26-35 36-55 56> Totaal
66 119 354 152 691
Percentage leeftijdscategorie van totaal ingevuld 9.6 17.2 51.2 22 100
3. Wat is jouw functie binnen onze zorggroep? 3. Functie
Aantal respondenten 12 47 110
Percentage
23 4 0 174 86
3.3 0.6 0 25.3 12.5
Vrijwilliger Ambulant/paramedisch behandelaar
64 47
9.3 6.8
Secretarieel/administratief medewerker(zorg) Medewerker polikliniek Overig
30
4.4
23 69
3.3 10
Locatie/zorggroep/servicecentrummanager Teamleider Medewerker/adviseur ondersteunende diensten Medisch specialist Arts-assistent Coassistent Verpleegkundige Verzorgend
Maar wat zegt de zuster?
1.7 6.8 16
4. Op welke locatie werk je doorgaans?
Maar wat zegt de zuster?
4. Locatie
Aantal respondenten ingevuld 526
Hoeveel procent van alle respondenten per locatie 76
Hoeveel procent van de locatie heeft vragenlijst ingevuld 24.1
Rijnland Ziekenhuis Verpl.Leythenrode Verpl.Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink Totaal
64 92 9
9.4 13.3 1.3
11.7 10.9 25.7
691
x
19.2
5. In hoeverre ben je het eens met de volgende stelling: ‘Ik ben tevreden met de informatieverstrekking over de ontwikkelingen binnen onze zorggroep
Aantal
Percentage
respondenten zeer oneens
4
0,6
oneens
65
9,6
neutraal
184
27,2
mee eens
386
57,1
37
5,5
676
100
helemaal mee eens Total
Opvallend Locatie: Bij Verpleeghuis Leythenrode en Zorgcentrum Noorderbrink zijn opvallend veel respondenten het oneens of zeer oneens met deze stelling in vergelijking met de overige locaties. Dit houdt in dat ze minder tevreden zijn over de informatieverstrekking dan collega`s van andere locaties. (Zie bijlage 2, vraag 5)
Maar wat zegt de zuster?
6. Hoe blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de zorggroep? (meerdere opties mogelijk)
Maar wat zegt de zuster?
Aantal respondenten
Percentage
Leidinggevende
454
21.7
collega`s
360
17.2
Inside
303
14.5
Rijnweb
464
22.2
Rijnland Actueel
466
22.4
anders, namelijk
41
2
totaal
2088
100
7. Bezoek je Rijnweb wel eens? Antwoorden: Ja Nee
Percentage: 89.1% 10.9%
Ja ik bezoek Rijnweb wel eens Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige
Percentage van functiegroep 98,70% 96,10% 11,30% 97%
Locatieverdeling
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
92,6% 90,6% 69,6% 77,8%
Nee ik bezoek Rijnweb niet Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige
Percentage van functiegroep 1,30% 3,90% 88,70% 3%
Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
Percentage van locatiegroep 7.4% 9.4% 30,4% 22,2%
Opvallend Respondenten die ‘ja’ hebben geantwoord: zowel de respondenten op kantoor als op de werkvloer bezoeken Rijnweb wel eens. Dit houdt in dat de interne doelgroepen met een dienstverband allemaal goed bereikt worden met Rijnweb. Respondenten die ‘nee’ hebben geantwoord: Zoals hierboven zichtbaar is, is de overgrote meerderheid vrijwilliger . Dit is goed verklaarbaar, want de vrijwilligers hebben geen systeem account dus zelf geen toegang tot Rijnweb.
Maar wat zegt de zuster?
8. Kun je aangeven waarom je Rijnweb niet bezoekt? Aantal respondenten ik heb geen computer tot mijn beschikking
Percentage 5
7,5
20
29,9
4
6,0
anders, namelijk:
38
56,7
Total
67
100,0
niet van belang voor mijn werk geen interesse
Bovenstaande gegevens zijn te klein om nog op te splitsen.
Maar wat zegt de zuster?
9. Hoe vaak bezoek je Rijnweb gemiddeld per dag?
Aantal respondenten
Percentage
0-1 keer
279
48,2
1-3 keer
205
35,4
vaker
95
16,4
Total
579
100,0
Opvallend Locatie: Bij deze vraag kwam er naar voren dat bij Rijnland Ziekenhuis meer dan 60% van de respondenten aangaf meer dan 1 keer per dag op Rijnweb te zitten, terwijl bij de andere drie locaties meer dan 60% per locatie, niet of 1 keer per dag op Rijnweb komt. Dit is enerzijds logisch omdat een groot deel van Rijnland Ziekenhuis, ondersteunende afdelingen zijn, maar kan ook betekenen dat het niet op alle locaties even makkelijk is om even op een computer oftewel het Rijnweb te kunnen.(zie bijlage 2 vraag 9, voor tabel)
Maar wat zegt de zuster?
10. Met welk doel bezoek je Rijnweb? (meerdere antwoorden mogelijk) Antwoorden:
Percentage:
Nodig om mijn werk te kunnen doen
43,53%
Om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen de zorggroep Om informatie op te zoeken over arbeidsvoorwaarden Anders, namelijk…
28,88% 26,22% 4,37%
Doel: nodig om mijn werk te kunnen doen Functiegroepen Percentage van functiegroep kantoor/bureaufunctie 83% Functie op de werkvloer 84% Vrijwilliger 0% Overige 51,50% Locatieverdeling
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
85,60%
Verpleeghuis Leythenrode
66,70%
Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
51,50% 83,30%
Doel: op de hoogte te blijven van ontwikkelingen Functiegroepen Percentage van functiegroep kantoor/bureaufunctie 69,40% Functie op de werkvloer 51,60% Vrijwilliger 10,50% Overige 48% Locatieverdeling
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
54,40% 53,70% 40,20% 0%
Doel: informatie over arbeidsvoorwaarden Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger
Maar wat zegt de zuster?
Percentage van functiegroep 56,80% 54% 5%
Opvallend Vrijwilligers hebben een laag percentage bij alle antwoorden, omdat zij niet op Rijnweb kunnen komen.
Maar wat zegt de zuster?
Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
38,10% Percentage van locatiegroep 49,40% 62,70% 61,80% 33,30%
11. Geef aan in hoeverre je de volgende onderwerpen interessant vindt of zou vinden op Rijnweb? a.
organisatie algemeen
niet interessant
een beetje interessant
wel interessant
Totaal ingevuld
6%
38.4%
55.6%
570
functies en afdelingen activiteiten voor medewerkers (o.a. scholing, symposia, informatiebijeenkomsten) d. nieuws/actualiteiten vanuit onze organisatie
9.5% 7%
41.8% 30.2%
48.7% 62.8%
557 * 570
1.8%
19.8%
78.4%
565
e. nieuws/actualiteiten landelijke zorg
9.7%
47.6%
42.8%
559 *
f.
5.4%
29.6%
65%
557 *
g. handleidingen/protocollen (DKS)
3.3%
13.3%
83.3%
570
h. geboortemeldingen
55.3%
36.8%
8%
552 *
b. c.
HRM/arbeidsvoorwaarden
i.
prikbord/marktplein
33.2%
49.2%
17.6%
551 *
j.
vacatures
18.9%
39.3%
41.8%
557 *
k. blog over de werkdag van…(wisselende auteurs)
52.7%
36.1%
11.2%
545 *
l. poll m. behaalde successen
50% 13.2%
40.6% 49.1%
9.4% 37.7%
530 * 552 *
n. entertainment (puzzel, horoscoop enz.)
70.7%
24.7%
4.6%
543 *
o. telefoonboek
5.1%
17.2%
77.7%
564
p. activiteiten vanuit de personeelsvereniging
29.2%
45.4%
25.4%
548 *
q. activiteiten voor cliënten, patiënten en bezoekers (o.a. inloopspreekuur, bingo) r. in/uitdiensttreding
32.9%
48.6%
18.6%
554 *
33.8%
47.3%
18.9%
556 *
s. terugblik of verslag van een activiteit
19.5%
60.5%
20%
555 *
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20)
Maar wat zegt de zuster?
12. Geef aan in hoeverre je het eens bent met de volgende stelling: ‘Rijnweb helpt me om me betrokken te voelen bij Rijnland Zorggroep’
Aantal respondenten zeer oneens
59
10,4
oneens
274
48,4
neutraal
182
32,2
44
7,8
7
1,2
566
100,0
mee eens helemaal mee eens Total
Maar wat zegt de zuster?
Percentage
13. Welk rapportcijfer geef je Rijnweb voor: (weergegeven in percentages) N=566
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Actualiteit van de geboden informatie Taalgebruik Vormgeving
0.3%
0.1%
0.3%
0.9%
5.3%
11.3%
30%
27.3%
5%
0.4%
0.1% 0.4%
0% 1%
0.4% 2.1%
0.9% 3%
2.6% 4.7%
6.4% 13.3%
28.9% 27.3%
33.1% 23.9%
7.6% 4.7%
0.7% 0.3%
Diversiteit aan onderwerpen Relevantie van informatie
0.3%
0.1%
1.3%
1.3%
5.4%
13.4%
28.9%
24%
5.6%
0.3%
0.1%
0.3%
1%
1.3%
6%
11.3%
29.9%
24.3%
5.6%
0.6%
Vindbaarheid
1.9%
2.9%
4.4%
5.3%
8%
13.3%
22%
17.3%
5.1%
1%
Opvallend In het algemeen springt het taalgebruik er in goede zin uit.
Maar wat zegt de zuster?
14. Vind je het prettig dat Rijnweb opent bij het starten van Internet Explorer?
Aantal respondenten ja
Maar wat zegt de zuster?
Percentage
484
85,1
nee
85
14,9
Tot
569
100,0
15. Bezoek je Rijnweb wel eens naar aanleiding van een onderwerp dat je in Rijnland Actueel hebt gelezen?
Aantal respondenten
Maar wat zegt de zuster?
Percentage
ja
135
23,4
soms
233
40,4
nee
209
36,2
Total
577
100,0
16. Open vraag bijlage 1 voor tabellen. 17. Lees je Rijnland Actueel wel eens? Antwoorden: Ja Nee
Percentage: 87,5% 12,5%
Ja ik lees Rijnland Actueel wel eens Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink Nee ik lees Rijnland Actueel niet Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
Percentage van functiegroep 93,2% 89,2% 57,1% 90,5% Percentage van locatiegroep 91,4% 91,2% 63,5% 71,4% Percentage van functiegroep 6,8% 10,8% 42,9% 9,5% Percentage van locatiegroep 8,6% 8,8% 36,5% 28,6%
Opvallend Functie: Zoals hierboven zichtbaar wordt Rijnland Actueel voornamelijk door alle personen met een dienstverband gelezen en is het percentage van de vrijwilligers die het lezen lager. Dit kan betekenen dat Rijnland Actueel niet goed vindbaar is voor mensen van buitenaf.
Maar wat zegt de zuster?
18. Kun je aangeven waarom je Rijnland Actueel niet leest? *129 respondenten gaven aan Rijnland Actueel niet te lezen, en daarvan hebben er 84 antwoord gegeven op deze vraag. Op deze vraag zijn te weinig antwoorden gegeven om mee te nemen in de meting.
19. Hoe vaak lees je Rijnland Actueel/ kijk je de nieuwsbrief in?
Aantal respondenten
Percentage
iedere twee weken
355
66,9
eens per maand
136
25,6
eens per kwartaal
23
4,3
minder dan bovenstaand
17
3,2
531*
100,0
Total
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20)
Maar wat zegt de zuster?
20. Rijnland Actueel komt iedere twee weken uit, is dit volgens jou?
Aantal respondenten
te vaak precies goed te weinig Total
Percentage
45
8,5
465
87,9
19
3,6
529*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20)
Maar wat zegt de zuster?
21. Met welk doel lees je Rijnland Actueel? (meerdere antwoorden mogelijk) *Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20), N= 540
Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn
Percentage van locatiegroep 31,90% 31,20% 37,70%
Antwoorden:
Percentage:
Voor ontwikkelingen binnen de zorggroep
34,53%
Voor ontwikkelingen op mijn afdeling
13,05%
Voor ontwikkelingen op mijn locatie
21,25%
Voor de personeelsactiviteiten
12,90%
Voor de vacatures
12,83%
Anders, namelijk…
5,44%
Doel: ontwikkelingen binnen de zorggroep Functiegroepen
Percentage van functiegroep
kantoor/bureaufunctie
87%
Functie op de werkvloer
79%
Vrijwilliger
34%
Overige Locatieverdeling
69,10% Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
79,20%
Verpleeghuis Leythenrode
80,80%
Verpleeghuis Oudshoorn
49,40%
Zorgcentrum Noorderbrink
71,40%
Doel: ontwikkelingen op mijn afdeling Functiegroepen kantoor/bureaufunctie
25,00%
Functie op de werkvloer
37,60%
Vrijwilliger
11,80%
Overige
Maar wat zegt de zuster?
Percentage van functiegroep
32%
Zorgcentrum Noorderbrink
20%
Doel: personeelsactiviteiten Functiegroepen
Doel: ontwikkelingen op mijn locatie
kantoor/bureaufunctie
Functiegroepen
Functie op de werkvloer
kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige
Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
Percentage van functiegroep 39,90% 61%
Vrijwilliger Overige
Percentage van functiegroep 32,80% 31% 3% 25,00%
27% 53,60%
Percentage van locatiegroep 50,70% 62,50% 60,40% 40,00%
Locatieverdeling
28,80%
Verpleeghuis Leythenrode
34,60%
Verpleeghuis Oudshoorn
17,70%
Zorgcentrum Noorderbrink
57,10%
Doel: vacatures Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer
Opvallend Functie: De vrijwilligers zijn duidelijk minder geïnteresseerd in ontwikkelingen binnen de gehele zorggroep dan andere functiegroepen.(vorige pagina) Dit geeft aan dat vrijwilligers toch voornamelijk gericht zijn op het werk zelf en niet zozeer de hele organisatie. Bij de functies op de werkvloer is er een stuk meer interesse naar ontwikkelingen op eigen locatie in verhouding toch de andere functiegroepen.
Maar wat zegt de zuster?
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
Vrijwilliger Overige
Locatieverdeling
Percentage van functiegroep 29,60% 36% 9% 25,00%
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
29,10%
Verpleeghuis Leythenrode
56,20%
Verpleeghuis Oudshoorn
32,10%
Zorgcentrum Noorderbrink
20,00%
niet interessant
een beetje interessant
wel interessant
Totaal respondenten
organisatie algemeen activiteiten voor medewerkers (o.a. scholing, symposia, informatiebijeenkomsten) nieuws/actualiteiten vanuit onze organisatie nieuws/actualiteiten landelijke zorg HRM/arbeidsvoorwaarden geboortemeldingen marktplaats
4.4% 6.7%
31.8% 33.7%
63.8% 59.7%
522* 523*
1.3% 9.9% 11.5% 54.5% 57.9%
18.1% 48.9% 35% 34.5% 32.2%
80.6% 41.2% 53.5% 11% 9.9%
526* 515* 512* 510* 513*
vacatures
17.2%
39.4%
43.4%
518*
Tweewekelijkse column (wisselende auteurs)
36.5%
45.7%
17.8%
512*
Vraagbaak/ vraag het aan…
27.7%
51%
21.3%
516*
behaalde successen
12%
45.6%
42.3%
515*
Agenda
14.1%
47.5%
38.3%
509*
entertainment (puzzel, horoscoop enz.)
64.3%
28.4%
7.3%
504*
activiteiten voor cliënten, patiënten en bezoekers (o.a. inloopspreekuur, bingo) in/uitdiensttreding
37.1%
43.2%
19.6%
509*
33.9%
46.3%
19.8%
510*
terugblik of verslag van een activiteit
18.5%
57.4%
24.1%
514*
22. Geef aan in hoeverre je de volgende onderwerpen interessant vindt of zou vinden voor in Rijnland Actueel:
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
23. Lees je Rijnland Actueel op papier of digitaal?
Aantal respondenten
Percentage
papier
281
52,9
digitaal
82
15,4
beide
168
31,6
Total
531*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Opvallend Opvallend is dat 63% van de vrijwilligers aangaf de nieuwsbrief digitaal te lezen. (zie bijlage 2 vraag 23, voor tabel)
Maar wat zegt de zuster?
24. welke vorm zou je voorkeur hebben?
op papier als bestand op Rijnweb als e-mailnieuwsbrief als bijlage of via een link
Aantal respondenten
Percentage
182
34,0
73
13,6
162
30,3
53
9,9
65
12,1
535*
100,0
in een e-mailbericht geen voorkeur Total
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
25. Hoe lees je Rijnland Actueel?
Aantal respondenten
Percentage
ik lees deze vluchtig door
135
25,5
ik lees gericht informatie die me
240
45,3
155
29,2
530*
100,0
aanspreekt ik lees (vrijwel) de gehele Rijnland Actueel Total
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
26. Geef aan in hoeverre je het eens bent met de volgende stellingen: ‘Rijnland Actueel helpt me om me betrokken te voelen’ ‘Ik vind Rijnland Actueel een veredeld schoolkrantje’ ‘Ik vind dat Rijnland Actueel meer tijd moet besteden aan personeelsactiviteiten’ ‘Ik vind dat Rijnland Actueel meer tijd moet besteden aan echt belangrijke zaken’ ‘Ik zou Rijnland Actueel eerder lezen als er alleen informatie in stond over de specifieke locatie waar ik werk’
Voel me betrokken veredeld schoolkrantje aandacht personeelsactiviteiten aandacht echt belangrijke zaken alleen informatie over locatie
zeer oneens 1,3% 5,5% 1,9%
oneens
neutraal 28,0% 31,6% 48,1%
mee eens 56,0% 13,8% 16,3%
helemaal mee eens 9,4% 1,1% 3,2%
5,3% 48,0% 30,5%
0,6%
25,0%
29,3%
35,6%
9,5%
9,3%
46,5%
25,8%
14,0%
4,4%
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
27. Welk rapportcijfer geef je Rijnland Actueel voor: N=526*
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Actualiteit van de geboden informatie Taalgebruik Vormgeving
0.2%
0.2%
0.6%
0.9%
5.9%
15.3%
38.6%
33.6%
3.8%
0.9%
0% 0.6%
0% 0.2%
0.2% 0.8%
0.6% 3.4%
3.8% 7%
11% 16.3%
38.5% 37.3%
38% 28%
7% 5.5%
0.9% 0.9%
Diversiteit aan onderwerpen
0.6%
0.2%
0.2%
1.3%
8%
16.5%
39.4%
28.7%
4.4%
0.8%
Relevantie van informatie
0.6%
0.2%
0.2%
1.5%
7.8%
18.4%
36.9%
29.5%
4.2%
0.8%
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
28. Heb je nog tips voor Rijnland Actueel? (Zie bijlage 1, open vragen)
29. Lees je Inside? Antwoorden: Ja Nee
Percentage: 75,68% 23,19%
Ja ik lees inside wel eens Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink Nee ik lees Inside niet Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger
Maar wat zegt de zuster?
Percentage van functiegroep 86.5% 83% 21.2% 62.9% Percentage van locatiegroep 79.9% 78.2% 57% 57.1% Percentage van functiegroep 13.5% 17% 78.8%
Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
37.1% Percentage van locatiegroep 20.1% 21.8% 43% 42.9%
Opvallend Functie indeling: Bijna 80% van de vrijwilligers geef aan Inside niet te lezen, maar dit kan er mee te maken hebben dat ze het blad niet thuis ontvangen. 30. Kun je aangeven waarom je Inside niet leest?
Maar wat zegt de zuster?
Aantal respondenten
Percentage
ik ontvang hem niet geen interesse geen tijd
48
32
43 29
28,7 19,3
anders, namelijk… Total:
30
20
150
100
31. Inside komt vier keer per jaar uit, is dit volgens jou:
Maar wat zegt de zuster?
Aantal respondenten te vaak precies goed te weinig Total
Percentage
46
10,6
356
82,2
31
7,2
433*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
32. Met welk doel lees je Inside? *Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20). N= 473 Antwoorden:
Maar wat zegt de zuster?
Percentage:
voor ontwikkelingen binnen de zorggroep ontspanning
46% 16.59%
interesse in collega`s
35.35%
Anders, namelijk…
2.06%
Doel: ontwikkelingen binnen de zorggroep Functiegroepen
Percentage van functiegroep
kantoor/bureaufunctie
74%
Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige Locatieverdeling Rijnland Ziekenhuis Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
72% 15% 47,10% Percentage van locatiegroep 65,10% 67,30% 54,40% 50,00%
Doel: ontspanning Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer Vrijwilliger Overige Locatieverdeling
31,30% 28,00% 8,30% 32% Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
28,20%
Verpleeghuis Leythenrode Verpleeghuis Oudshoorn Zorgcentrum Noorderbrink
34,90% 33,30% 0%
Doel: interesse in collega`s Functiegroepen kantoor/bureaufunctie Functie op de werkvloer
Maar wat zegt de zuster?
Percentage van functiegroep
Percentage van functiegroep 65,00% 61%
Vrijwilliger
33%
Overige
71,00%
Locatieverdeling
Percentage van locatiegroep
Rijnland Ziekenhuis
61,50%
Verpleeghuis Leythenrode
74,40%
Verpleeghuis Oudshoorn
55,60%
Zorgcentrum Noorderbrink
66,70%
33. Geef aan in hoeverre je de volgende onderwerpen interessant vindt of zou vinden voor Inside: niet interessant
Maar wat zegt de zuster?
een beetje interessant
wel interessant
Totaal respondenten
Informatie raad van bestuur Planetree Terugblik of verslag van een activiteit nieuws/actualiteiten landelijke zorg entertainment geboortemeldingen Agenda- items Informatie over projecten Informatie over beleidsontwikkelingen Medewerker in opleiding Kwaliteit en patiëntveiligheid Onderwerpen die niet over zorg of werk gaan in/uitdiensttreding Wetenschappelijke artikelen Interview met een nieuwe/ ex-collega Artikel over de werkdag van… Ervaringen van patiënten en cliënten
10.3% 18.8 % 15.3% 11.4% 63.5% 45.1% 20% 3.5% 4.2% 20.6% 3.1% 44.5% 37.3% 9.4% 16.7% 20% 5%
37.6% 42.5% 49% 41.9% 26.1% 37.1% 49.8% 29.5% 32.4% 50.7% 31.2% 42% 45.3% 41.6% 42.2% 41% 32.8%
52.1% 38.7% 35.7% 46.7% 10.4% 17.8% 30.3% 67% 63.5% 28.7% 65.8% 13.5% 17.4% 49% 41.1% 39% 62.2%
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
34. Vind je het prettig om Inside thuis te ontvangen?
Aantal respondenten
Ja
Maar wat zegt de zuster?
363
Percentage
79,0
455* 457* 459* 458* 452* 455* 456* 458* 457* 456* 459* 452* 453* 457* 455* 454* 458*
nee Total
96
21,0
459*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
35. Wordt Inside door meer mensen in jouw huishouden gelezen?
Aantal respondenten
Percentage
ja
154
33,4
nee
307
66,6
Total
461*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
36. Hoe lees je Inside?
Maar wat zegt de zuster?
Aantal respondenten (vrijwel) helemaal
Percentage
256
54,9
ik lees deze vluchtig door
95
20,4
alleen ziekenhuis-gerelateerde
10
2,1
alleen v&v-gerelateerde onderwerpen
7
1,5
alleen artikelen waar collega`s in
2
0,4
92
19,8
4
0,9
466*
100,0
onderwerpen
voorkomen onderwerpen die me aanspreken over zowel het ziekenhuis als v&v anders, namelijk: Total
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
37. Praat je wel eens met collega`s over Inside?
Aantal personen
Percentage
ja
197
43,0
nee
261
57,0
Total
458*
100,0
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
Maar wat zegt de zuster?
38. Geef aan in hoeverre je het eens bent met de volgende stellingen: ‘Inside helpt me om me betrokken te voelen bij Rijnland Zorggroep’ ‘Ik vind dat Inside meer actuele informatie zou moeten bevatten’ ‘Als Inside zou verdwijnen, zou ik het blad missen’ ‘Inside gaat te veel in op zware kosten zoals projecten en beleid’
zeer oneens 3% 1.5% 6.9% 6.5%
oneens
Helpt betrokkenheid Meer actuele informatie Zou Inside missen Gaat te veel in op zware kost *Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1
Maar wat zegt de zuster?
9.5% 17.7% 28.2% 45.2% op 20).
neutraal 25% 50.9% 31.5% 39%
mee eens 52.2% 26.7% 26.5% 7.8%
helemaal mee eens 10.3% 3.2% 6.9% 1.5%
39. Welk rapportcijfer geef je Inside voor: N= 462*
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Variatie in artikelen over ziekenhuis en V&v Actualiteit van de geboden informatie
0.9%
0.2%
1.9%
1.9%
7.3%
16.2%
35.6%
27.9%
7.6%
0.4%
0.9%
0%
0.4%
1.3%
7.6%
19.5%
34.2%
29.7%
6.3%
0.2%
Relevantie van de geboden informatie taalgebruik
0.9%
0.2%
0.6%
1.9%
7.8%
18.4%
35.3%
28.8%
5.8%
0.2%
0.6%
0%
0.2%
0%
5%
13%
32.9%
38.7%
8.9%
0.6%
vormgeving
0.9%
0.2%
0.2%
1.1%
3.5%
11.5%
25.1%
36.8%
18.3%
2.4%
*Hier geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% (1 op 20).
40. Heb je nog tips voor Inside? (Zie de open vragen)
Maar wat zegt de zuster?
41.
42.
Maar wat zegt de zuster?
Maar wat zegt de zuster?
43.
Maar wat zegt de zuster?
4. Open vragen kwantitatief onderzoek Resultaten Open vragen - Rijnland Zorggroep Intern communicatiemiddelenonderzoek Waarom bezoek je Rijnweb niet? Anders, namelijk: Geen tijd Geen toegang Ben er helemaal niet mee bekend Lees Rijnland Actueel i.p.v. Rijnweb Kan niet overweg met een PC
12 13 14 1 1
Met welk doel bezoek je Rijnweb? Anders, namelijk: Protocollen/formulieren/DKS Email Hunite/Harmony Standaard opstartpagina/ Internet/Google Marktplein Personeelsvereniging Rooster Overig
15 11 5 6 1 3 2 2
Het nieuws ook per email-/nieuwsbrief Overzicht met opleidingen/trainingen Routebeschrijving locaties+afdelingen Makkelijker telefoonboek met foto`s Betere toegankelijkheid+ vindbaarheid algemeen(Google-achtig) Vindbaarheid van protocollen/DKS(vermindering handelingen) Vanuit huis beschikbaar maken Vormgeving opleuken/verbeteren
4 1 3 53 16
Tips voor verbetering van Rijnweb
Maar wat zegt de zuster?
30 5 4
Diversiteit onderwerpen vergroten
1
Duidelijkere lay-out Interactief maken
3 1
Minder ziekenhuis gericht
6
Medewerkers meer tijd geven voor op Rijnweb
2
Actuelere informatie weergeven
5
Ben er niet bekend mee Geen tijd Lees alles op intranet Ligt niet op de afdeling
5 1 3 1
Waarom lees je Rijnland Actueel niet? Anders, namelijk:
Met welk doel lees je Rijnland Actueel? (meerdere opties mogelijk)
Algemene interesse HRM Nieuwe/vertrekkende collega`s Selecteren wat interessant is voor mij Ter vermaak OR Personeelsvereniging
5 1 1 2 2 1 1
Tips voor verbetering van Rijnland Actueel Toevoegen terugblik op activiteiten Meest recente RA prominenter op Rijnweb Kan weg, alles op Rijnweb Uiterlijk veranderen Alleen hoognodige informatie, de rest online Naar huis sturen Zowel per mail als op papier uitbrengen Digitaliseren
1 1 8 6 4 3 5 6
Meer de gehele organisatie dan alleen ziekenhuis Na het weekend laten uitkomen
10
Maar wat zegt de zuster?
1
In/uitdiensttreding
2
Waarom lees je Inside niet? Anders, namelijk: Blader er alleen doorheen Wist niet dat je deze als vrijwilliger kon opvragen Vind het overbodig/zonde Niet aantrekkelijk Ken het blad niet Met welk doel lees je Inside? Achtergrondinformatie Interview medewerkers Doorbladeren voor leuk nieuws Leuk voor thuis
6 1 4 1
Scannend
3
Hoe lees je Inside? Anders, namelijk:
Tips voor verbetering van Inside Aanvullen met wetenschappelijke artikelen Aankondiging per e-mail Meer ziekenhuis Meer V&V Helemaal niet meer uitbrengen(kostbaar) Digitaliseren Te positief, mag realistischer Goedkoper maken Verspreiding binnen de organisatie(thuissturen is zonde) Meer rekening houden met vrijwilligers Lijkt op propaganda
Maar wat zegt de zuster?
3 1 1 7 11 9 3 3 19 1 2
4 2 8 2 2
Maar wat zegt de zuster?