SEO S LIDSKOU TVÁŘÍ A TAKÉ TROCHOU MATEMATIKY SE VYPLÁCÍ… JAKUB HLADKÝ, ACOMWARE S.R.O.
SEMINÁRNÍ CENTRUM ACADEMIE OSTRAVA 5. ČERVNA 2012 www.acomware.cz
ACOMWARE s.r.o. • Hvězdova 1689/2a, 140 00 Praha 4 • Tel.: 737 289 119 info@acomware.cz • www.acomware.cz • facebook.com/acomware • twitter.com/acomware
Obsah Základy SEO Výsledky výzkumu SEO pokročile SEO matematika Nové trendy v SEO Čím se ne / zabývat 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
2
Základy SEO
Co je to SEO a proč se jím zabývat Jak fungují vyhledávače vs. lidé Jak lidé hledají – AIDA model Attention – upoutat pozornost Interest – vzbudit zájem Desire – vytvoření touhy Action – výzva k akci
Co vyhledávač vypisuje za výsledky 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
3
Základy SEO
On-page SEO Klíčová slova Stromová struktura a logika e-shopu Titulky stránek – 70 znaků Meta description – 180 znaků Copywriting Obrázky Velikost stránek a rychlost načítání Long tail výrazy Landing pages
5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
4
Základy SEO
Off-page SEO Zpětné odkazy – kvalita vs. kvantita Odkazy z kvalitních serverů, oborová média Různorodost odkazujících domén a KW Odkazovat na všechna patra e-shopu Častá chyba – přeoptimalizace HP 80 % odkazů má směrovat mimo HP 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
5
Barometr e-shopu
Výzkum na CZ e-shopech Unikátní test 677 e-shopů v letech 2011-2012 Barometr ACOMWARE Technické SEO Datová velikost - 75,7 % v pořádku Alternativní popisky obrázků – 76,4 % v pořádku URL adresy webu ve správném tvaru – 67,1 % v pořádku Titulky HP/kategorie/produkty – 78,5/63,7/66,8 % v pořádku H-nadpisová struktura – 45,5 % v pořádku Logické zanoření stromové struktury – 89,1 % v pořádku
Linkbuilding – 10,3 % v pořádku Copywriting, výskyt textů – 33,7 % v pořádku 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
6
Pokročilé SEO
Rozložení obratu e-shopu
5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
7
Značka vs.
5. 6. 2012
Pokročilé obecnáSEO slova
SEO s lidskou tváří
8
Pokročilé SEO
Značka ve vyhledávačích CTR: 10-20-50 % oproti nonbrand 2-3-5% Vracející se návštěvníci (v metodice GA) dotazy se značkou 75-85 % dotazy bez značky 20-35 % Konverze 3-6x vyšší u dotazů se značkou Naučte návštěvníky i zákazníky spojovat, resp. nahradit obecná slova vaší značkou: aukce = Aukro čaje = Oxalis podprsenky = Astratex srovnávač cen = Heureka.cz 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
9
Pokročilé SEO
Chování lidí, kombinace klíčových slov GA Multichannel funnels – Keywords Lidé hledají obecný výraz a pak ho spojují se značkou, příp. využijí srovnávače zboží a vrací se na web přímo/newsletterem Pamatují si lidé vaší značku, když odejdou z e-shopu? 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
10
Pokročilé SEO
Chování lidí, kombinace klíčových slov
5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
11
Pokročilé SEO
Proklikovost pozic ve fulltextu
5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
12
Pokročilé SEO
Hodnota umístění na prvních místech ve vyhledávačích Měsíční počet návštěvníků x 12 = Přesná shoda - měsíční hledanost klíčového slova x průměrná proklikovost na pozicích 2-5 Long tail - Volná shoda minus přesné hledání x 12 měsíců x průměrná proklikovost první stránky
Počet návštěvníků x cena Adwords CPC Podíl trhu Google – převedení na celý trh (x2) Zdroj: http://www.slingshotseo.com/resources/white-papers/how-to-value-seo
5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
13
Pokročilé SEO
Příklad: parfémy Přesná shoda: 14 800 x 6 % x 9,25Kč x 12 x 2 = 197 136 Kč Longtail (volná shoda): 120 200 x 2 % x 13,62Kč x 12 x 2 = 785 819Kč 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
14
Pokročilé SEO
KPI v SEO Co sledovat?
TIP: vytvořte si segmenty nebo vlastní přehled
Trend návštěvnosti z obecných a long tail dotazů + změny konverze a obratu Porovnání návštěvnosti s kapacitou vyhledávačů Trend návštěvnosti z brandových dotazů + absolutní počet + změny konverze a obratu Poměr long tail a obecných dotazů Počet různých vstupních dotazů S jakými dalšími výrazy hledají lidé brand – existuje vhodná vstupní stránka? 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
15
Nové trendy v SEO SEO a brand Více stránek pro více dotazů Mobilní zařízení Sociální sítě – ano / ne? SEO součástí PR SEO součástí uživatelské použitelnosti 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
16
Čím se nezabývat Odkazy v patičce e-shopu, partneři apod. Výměnné systémy odkazů, farmy, lišty apod.! PR články na PR webech typu www.SEOclanky.net apod. Všechny krátkodobé techniky „Nezabývejte se tím, čím se nezabývají zákazníci.“ 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
17
Čím se zabývat Obsahová strategie – ne jen texty, ale: Synergie SEO, PR, UX Synergie long tale KW a landing pages
Dlouhodobé efekty Odliš se nebo zemři – síla brandu Mobilní zařízení Sledujte GA i zákazníky, testujte, počítejte „Zabývejte se tím, čím se zabývají zákazníci.“ 5. 6. 2012
SEO s lidskou tváří
18
Děkuji vám za pozornost! Jakub Hladký Jakub.hladky@acomware.cz
www.acomware.cz
ACOMWARE s.r.o. • Hvězdova 1689/2a, 140 00 Praha 4 • Tel.: 737 289 119 info@acomware.cz • www.acomware.cz • facebook.com/acomware • twitter.com/acomware