DISCUSSION BOARD »DESCRIPTIVE SYSTEMS«
DISKUZNÍ FÓRUM »DESCRIPTIVE SYSTEMS«
www.fotografestival.cz
Saturday, October 19, 2013, 2—6 p. m.
→
Cinema of the French Institute in Prague, Štěpánská 35, Praha 1
What textual strategies are employed in contemporary art and photography? In what way is the reading of an artwork influenced by its title and how does a caption work in relationship to photography? Can photography stand alone, as a visual statement, without any accompanying text? Is photography able to ”talk“? How come photography has so naturally appropriated books as a media? Where does the need to publish photographs in form of a book derive from? Is it more apt to compare photography to literature (writing) or language?
The forum speakers will be introduced and the discussion will be moderated by Johana Lomová (Academy of Arts, Architecture and Design in Prague). All presentations including the subsequent discussion will be interpreted into Czech or English.
↓ Programme
[1] [2] [3] [4] [5] [6]
[7] [8]
Sobota 19. října 2013, 14—18 h
→
Kinosál Francouzského institutu v Praze, Štěpánská 35, Praha 1
Jaké textové strategie se uplatňují v současném umění a fotografii? Jakým způsobem mění čtení obrazu název a jak funguje ve vztahu k fotografii popisek? Může fotografie stát samostatně, jako vizuální sdělení, bez textového doprovodu? Je fotografie schopná „mluvit”? Čím to je, že si fotografie tak samozřejmě přisvojila médium knihy? Je to dané nějakou vnitřní podobností textového a fotografického média? Jak vzniká potřeba publikovat fotografie ve formě knihy? Je přiléhavější srovnávat fotografii s literaturou (psaním) nebo s jazykem?
Pozvané hosty představí a diskuzi povede Johana Lomová (Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze). Všechny příspěvky včetně následné diskuze budou simultánně tlumočeny do češtiny, resp. do angličtiny.
2.00—3.30 p. m. Charlotta Kotik (independent critic and curator, New York): Photography, Gender and the Use of Text as an Enhancement of Communication Karel Císař (AAAD, Prague): Běla Kolářová, The Alphabet of Things Reinhard Braun (Camera Austria, Graz): Photography Between Discourse and Document 3.45—5.00 p. m. Anton Ivanov (independent curator, Kiev): Kharkiv Photography Tradition. Image and Text as a Part of the Soviet Unofficial Visual Culture Darius Himes (Fraenkel Gallery, San Francisco): Proliferation of Newsprint and Newspaper Related Photobooks Frits Gierstberg (Nederlands Fotomuseum, Rotterdam): A Happy Marriage? Collaboration Between Photographers and Writers in Dutch Photobooks 5.15—6.00 p. m. Tomáš Vaněk (Academy of Fine Arts in Prague): v---------------------------------p Michal Novotný (Futura, Prague): Caption as an Integral Part of the Visual Artwork (?)
↓ Program
14:00—15:30 [1] Charlotta Kotik (nezávislá kurátorka a kritička, New York): Fotografie, gender a využívání textu jako katalyzátoru komunikace [2] Karel Císař (VŠUP, Praha): Běla Kolářová, Abeceda věcí [3] Reinhard Braun (Camera Austria, Štýrský Hradec): Fotografie mezi diskurzem a dokumentem 15:45—17:00 [4] Anton Ivanov (nezávislý kurátor, Kyjev): Charkovská fotografická tradice. Obraz a text v sovětské neoficiální vizuální kultuře [5] Darius Himes (Fraenkel Gallery, San Francisco): Fotografické knihy pracující s novinovým tiskem a papírem [6] Frits Gierstberg (Nederlands Fotomuseum, Rotterdam): Šťastný svazek? Spolupráce fotografů a spisovatelů na holandských fotoknihách 17:15—18:00 [7] Tomáš Vaněk (Akademie výtvarných umění v Praze): v---------------------------------p [8] Michal Novotný (Futura, Praha): Popisek jako integrální součást vizuálního díla (?)
[1] Charlotta Kotik Photography, Gender and the Use of Text as an Enhancement of Communication
During the last decades of the 20th century several artists combined photography and text to convey their feelings about the state of the society and their desire to make the work a catalyst of change. Although not strictly photographers, Barbara Kruger, Lorna Simpson or Sophie Calle used the medium to communicate ideas in the most direct and effective way. In her presentation Charlotta Kotik will investigate whether one can trace the legacy of that earlier narrative practice in the works of younger artists such as Tim Davis, Lucas Foglier, or Mike Brodie.
moving to Brooklyn she established the Contemporary Art Department at the Brooklyn Museum. Presently Charlotta Kotik works as a lecturer, writer and independent curator and facilitates various projects for galleries, alternative spaces and museums alike. She also lectures at the School of Visual Arts in New York.
Charlotta Kotik, native of Prague, first came to the United States to work at the Albright-Knox Art Gallery in Buffalo, NY. After
[1] Charlotta Kotik Fotografie, gender a využívání textu jako katalyzátoru komunikace
V poslední třetině 20. století se objevilo několik umělců/umělkyň, jimž kombinace fotografie a textu umožňovala vyjádřit vlastní názor o stavu společnosti a z uměleckého díla učinit katalyzátor změny. Barbara Kruger, Lorna Simpson nebo Sophie Calle používaly fotografii jako prostředek ke sdělování svých myšlenek. Přestože nejde o fotografky v čistém smyslu toho slova, činily tak tím nejpřímějším a nejefektivnějším způsobem. Ve svém příspěvku se Charlotta Kotik zaměří na to, zda lze vysledovat nějakou souvislost mezi těmito narativními postupy a díly mladých umělců, jako je Tim Davis, Lucas Foglier nebo Mike Brodie. Charlotta Kotik je původem z Prahy. Po svém příchodu do USA pracovala nejprve v Al-
bright-Knox Art Gallery v Buffalu, NY, poté se přestěhovala do Brooklynu a v Brooklynském muzeu založila oddělení pro současné umění. V současnosti přednáší, píše, pracuje jako nezávislá kurátorka a připravuje různé projekty pro galerie, alternativní prostory i muzea. Přednáší také na School of Visual Arts v New Yorku.
[2] Karel Císař Běla Kolářová, The Alphabet of Things
Běla Kolářova’s artificial negatives are closely related to Brassai’s ‘Involuntary Sculptures’, which first appeared in print in an issue of the Surrealist journal Minotaure in 1933. Both open up a path towards an intensified experience of form, but rather than mere optical representations of objects, they are near-haptic incarnations of their morphology and texture, which are offered up for our intimate contemplation. When following Rosalind Krauss’s deconstructivist reading and Georges Didi-Huberman’s anthropological conception, one is constantly surprised by the resolve with which Kolářová’s work retraces the path of interwar avant-garde photography.
Karel Císař is writer, curator and assistant professor of aesthetics and art theory at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague.
[2] Karel Císař Běla Kolářová, Abeceda věcí
Umělé negativy Běly Kolářové mají nejblíže k Brassaïovým „Nezáměrným sochám“, poprvé uveřejněným v surrealistickém časopise Minotaure (1933). Obě díla otevírají cestu k intenzifikované zkušenosti formy. Nepředstavují ovšem optické zobrazení předmětu, nýbrž takřka haptické ztělesnění jeho morfologie, textury věcí, kterou uvádějí do naší intimní blízkosti. Ať už k dílům Kolářové přistoupíme z pozic dekonstrukce Rosalind Kraussové či z pohledu Didi-Hubermanovy antropologie obrazu, nikdy nepřestane udivovat, s jakou důsledností se autorka znovu vydala po cestě meziválečné avantgardní fotografie.
Karel Císař je teoretik a kurátor. Přednáší estetiku a teorii umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.
[3] Reinhard Braun Photography Between Discourse and Document
This phrase was coined by Benjamin Buchloh in his substantial text on Allan Sekula´s project ‘Fish Story’ in a homonymous book in 1995. It does of course reference Bertolt Brecht's famous remark that a photograph of the Krupp works or the AEG “tells us nothing (...) something must be constructed”. This something that has to be constructed is always related to a kind of (cultural) text. It is not about explanations, comments, captions, that might tell us what we “really” see—it is about a fundamental relation between the (photographic) image (= document) and the text/language/stories/history (= discourse). Images are not exclusively an element of the visible but a fundamental dependence on words and knowledge is inscribed in them. “Texts collide with texts to make images visible, images
collide with images to make texts visible, texts collide with images to set up a place of thinking within the visual”, as Georges Didi-Huberman calls it. Artists like Sven Johne, Martin Beck, or Natalie Czech base their works on this interdependence between images and texts. In his contribution, Reinhard Braun will deliver some notes on this (contradictory) interdependence. Reinhard Braun lives and works in Graz, Austria. He is author and curator in the field of photography and new media. From 2006 to 2010 he was the curator for Visual Arts at the Steirischer Herbst festival in Graz. In 2011 he became the editor-in-chief at Camera Austria International magazine and the head curator at Camera Austria.
[3] Reinhard Braun Fotografie mezi diskurzem a dokumentem
Toto slovní spojení použil poprvé B. Buchloh v zásadním textu o projektu A. Sekuly „Fish Story“, publikovaném ve stejnojmenné knize v roce 1995. Tím odkazuje na slavný citát B. Brechta, který napsal, že fotografie Kruppových závodů i AEG o těchto institucích „skoro nic neřekne, (...) jde o to něco vystavět“. Toto něco, co se musí vybudovat, se vždy vztahuje k nějakému druhu (kulturního) textu. Nejde o vysvětlení, komentáře či popisky, které nám mohou říci, co „doopravdy“ vidíme – jde o zásadní vztah mezi (fotografickým) obrazem (= dokumentem) a textem/jazykem/příběhy/historií (= diskursem). Obrazy nejsou výlučně jednou ze složek viděného, ale nesou v sobě elementární závislost na slovech a vědění. Řečeno slovy G. Didi-Hubermana: „Texty se střetávají s texty, aby zviditelnily obra-
zy, obrazy se střetávají s obrazy, aby zviditelnily texty, texty se střetávají s obrazy, aby v rámci vizuality vytvořily prostor k přemýšlení.“ Umělci jako Sven Johne, Martin Beck nebo Natalie Czech vycházejí při tvorbě svých děl právě ze vzájemné závislosti obrazu a textu. V příspěvku bude představeno několik postřehů, které se týkají této vzájemné – a současně rozporuplné – závislosti. Reinhard Braun žije a pracuje ve Štýrském Hradci. Posledních dvacet let se pohybuje v oblasti fotografie a nových médií jako autor i jako kurátor. V letech 2006–2010 byl kurátorem sekce výtvarného umění na festivalu Steirischer Herbst. Od roku 2011 je šéfredaktorem mezinárodního fotografického časopisu Camera Austria a hlavním kurátorem Camera Austria.
[4] Anton Ivanov Kharkiv Photography Tradition. Image and Text as a Part of the Soviet Unofficial Visual Culture
The Kharkiv School of Photography is a unique Soviet and post-Soviet cultural phenomenon that has in many ways defined the direction of conceptual photography in Ukraine. Questioning the concepts of beauty and reflection and rejecting the official Soviet aesthetics, Kharkiv photographers created an absolutely new, critical, and non-blindfolded view on photography. They invented new artistic methods, blended photography and collage, covered pictures with drawings, added double exposure, imposition and text, and by these means revealed, they revealed the symptomatology of their epoch that is relevant even nowadays. Kharkiv School of Photography is a cultural tradition that already counts more than three generations of artists who continue
to defy kitsch and traditional aesthetics, and encourage an incessant search of actuality, restlessness and games. Anton Ivanov, born 1988 in Kherson, Ukraine, is art manager, lecturer and independent curator based in Kiev. Presently he works for the UPHA (Ukrainian Photographic Alternative) and the VIZII photography festival.
[4] Anton Ivanov Charkovská fotografická tradice. Obraz a text v sovětské neoficiální vizuální kultuře
Charkovská škola fotografie je unikátní sovětský a post-sovětský kulturní fenomén, který v mnoha ohledech určil směřování konceptuální fotografie na Ukrajině. Zpochybňováním koncepce krásy a zrcadlení skutečnosti a zamítnutím oficiální sovětské estetiky vytvořili charkovští fotografové zcela nový, kritický a nezaslepený pohled na fotografii. Vynalézali nové umělecké postupy, přecházeli ke koláži, překrývali fotografie kresbami, přidávali dvojité expozice, překryvy a text, a postupně tak začali odkrývat syptomy své doby, které ale platí i pro dnešek. Charkovská škola fotografie je kulturní tradicí sdružující již více než tři generace umělců, kteří nadále zkoumají především kýč a tradiční estetiku a podněcují neúnavné hledání skutečnosti, neklidu, hry.
Anton Ivanov se narodil roku 1988 v Chersonu na Ukrajině. Žije v Kyjevě, působí jako kulturní manažer a nezávislý kurátor a také přednáší. V současnosti pracuje pro UPHA (Ukrainian Photographic Alternative) a pro fotografický festival VIZII.
[5] Darius Himes Proliferation of Newsprint and Newspaper Related Photobooks
Over the past two years, there has been a proliferation of newsprint and newspaper related photobooks within the fine-art photography community as newspaper and news magazines continue to go bankrupt or switch distribution models to include more electronic vehicles. In his presentation, Darius Himes will discuss this development, along with the emphasis on the underlying “craft” process—with its attendant enamoration with materials—in much contemporary art photography practice.
on project acquisitions. He was the founding editor of photo-eye Booklist, a quarterly magazine devoted to photography books, which ran from 2002–2007. A lecturer and writer, he has contributed to Aperture, Blind Spot, Bookforum, BOMB, PDN, and American Photo. In 2008, he was named by Photo District News as one of the fifteen most influential people in photography book publishing.
[6] Frits Gierstberg A Happy Marriage? Collaboration Between Photographers and Writers in Dutch Photobooks
Within the history of Dutch photobooks, the post-war period is well-known for the many collaborations between photographers, graphic designers and writers. This resulted in a number of beautiful and influential photography books characterized by an open and associative relationship between text and image. In his contribution Frits Gierstberg will introduce a number of these books—among others works by Martien Coppens, Ed van der Elsken and Sanne Sanne—and speak about their “reading”.
professor of photography at the Erasmus University Rotterdam from 2006 till 2010 where he taught theory of documentary photography at the Media and Journalism Department. Currently he is visiting tutor at the Piet Zwart Institute in Rotterdam. He has given many lectures on photography and has published widely.
Darius Himes is the director of Fraenkel Gallery, San Francisco. He was a co-founder of Radius Books, a non-profit publisher of books on photography and the visual arts, where he continues to serve on the Board and consults
Frits Gierstberg is art historian and critic. He works as the head of exhibitions and curator at the Nederlands Fotomuseum in Rotterdam since 2003. He was extraordinary
[5] Darius Himes Fotografické knihy pracující s novinovým tiskem a papírem
[6] Frits Gierstberg Šťastný svazek? Spolupráce fotografů a spisovatelů na holandských fotoknihách
Během posledních dvou let se na poli umělecké fotografie a fotografických knih začal hojně používat novinový papír a novinový tisk. Tento vývoj souvisí se současnou situací tištěných novin a novinových časopisů, které nezadržitelně směřují k bankrotu, nebo částečně přecházejí na elektronické distribuční modely. Právě tímto vývojem se Darius Himes bude zabývat ve své přednášce. Zvláštní pozornost bude věnovat důležitosti „řemeslného“ zpracování pro současnou uměleckou fotografii – včetně s tím související záliby v použitých materiálech. Darius Himes je ředitelem Fraenkel Gallery v San Franciscu. Je jedním ze zakladatelů Radius Books, neziskového nakladatelství
zaměřeného na knihy o fotografii a výtvarném umění, stále působí v jeho radě a podílí se na vytváření edičního plánu. Spoluzaložil také čtvrtletník věnovaný fotografickým knihám, který pod názvem photo-eye Booklist vycházel v letech 2002–2007. Věnuje se přednáškové i publikační činnosti, přispívá mimo jiné do Aperture, Blind Spot, Bookforum, BOMB, PDN a American Photo. V roce 2008 jej Photo District News zařadil na seznam patnácti nejvlivnějších lidí, kteří se věnují vydávání knih o fotografii.
Poválečné období je v dějinách nizozemských fotografických knih slavné díky hojné spolupráci fotografů, designérů a spisovatelů. Vznikaly tak krásné a vlivné fotografické knihy s volným, asociativním propojením textu a obrazu. Během svého příspěvku představí Frits Gierstberg několik z těchto knih, mezi jinými například díla fotografů jako jsou Martien Coppens, Ed van der Elsken a Sanne Sannes, a bude hovořit o jejich „četbě“. Frits Gierstberg je historik umění a kritik. Od roku 2003 pracuje jako hlavní kurátor v Nederlands Fotomuseum v Rotterdamu. V letech 2006–2010 byl mimořádným profesorem fotografie na Ústavu médií a žurnalistiky na Erasmus Universiteit v Rotterdamu, kde přednášel
teorii dokumentární fotografie. V současnosti je hostujícím pedagogem na Piet Zwart Institute v Rotterdamu. Fotografii se věnuje i ve své bohaté přednáškové a publikační činnosti.
[7] Tomáš Vaněk v---------------------------------p
[8] Michal Novotný Caption as an Integral Part of the Visual Artwork (?)
When does a gap between a thing and its caption create certain duality and when does it bring these two sides into one? With the help of a number of descriptions of different situations, drawn notes and reflections on the function of caption, Tomáš Vaněk will try to present this gap as visible.
Structuralist and analytic parody. General embedding of a caption as an integral part of the artwork. Component, part, piece, constituent and artistically relevant element. Caption as intentionality, caption as a title. Name versus caption. Untitled. Assemblage. Research on caption.
Tomáš Vaněk (born 1966) is artist and lecturer. Since 1998 he has been referring to his actions and objects conceived for concrete situations as Particip (www.particip.tv). Since 2010 he has been the head of the Intermedia 3 Department at the Academy of Fine Arts in Prague.
Michal Novotný studied art history and philosophical anthropology at Charles University in Prague. He worked as a full time journalist, independent curator and art critic. Since 2011 he has been project manager and curator at the Centre for Contemporary Art Futura in Prague. His recent projects include organising an exhibition with FRAC Lorraine Collection or solo exhibitions of Oliver Laric, Chiara Fumai
[7] Tomáš Vaněk v---------------------------------p
[8] Michal Novotný Popisek jako integrální součást vizuálního díla (?)
Kdy reprezentuje mezera mezi věcí a její popiskem určitou dvojdomost a v jakém případě mezera obě krajiny sceluje? Formou řady popisů situací, kresebných poznámek a přemítání o funkciomu popisku se Tomáš Vaněk pokusí tuto mezeru prezentovat jako viditelnou.
Strukturalistická a analytická parodie. Obecné zakotvení popisku jako integrální součásti uměleckého díla. Součást, část, kus, konstituent a umělecky relevantní prvek. Popisek jako intencionalita, popisek jako název. Jméno versus popisek. Bez názvu. Asambláž. Výzkum popisku.
Tomáš Vaněk (nar. 1966) je umělec a pedagog. Od roku 1998 označuje své akce a věci koncipované pro konkrétní situaci termínem Particip (www.particip.tv). Od roku 2010 vede ateliér Intermedia 3 na Akademii výtvarných umění v Praze.
Michal Novotný studoval dějiny umění a filosofickou antropologii na Karlově Univerzitě v Praze. Pracoval na plný úvazek jako novinář, nezávislý kurátor a umělecký kritik. Od roku 2011 je projektovým manažerem a kurátorem v Centru pro současné umění Futura v Praze. Jeho současné projekty zahrnují například výstavu se sbírkou FRAC Lorraine nebo samostatné výstavy Olivera Larica, Chiary Fu-
and Alevtina Kakhidze. Resident at Villa Arson, Nice, and Independent Curators International, New York. Regular correspondent for A2, Artalk and Atelier.
mai a Alevtiny Kakhidze. Absolvent rezidenčních programů pro nezávislé kurátory ve Ville Arson v Nice a Independent Curators International v New Yorku. Pravidelný dopisovatel do periodik A2, Artalk a Atelier.
Fot�graf Festival Between the Signs [Image, Text and Photography]
Festival F�tograf Mezi znaky [Obraz, text a fotografie]
2.—31. 10. 2013
October 2—31, 2013