Delegatiebijeenkomsten ABVAKABO FNV februari 2008 Dit verslag is op de mind maps gebaseerd die tijdens de delegatiebijeenkomsten in Zwolle (22 februari), Eindhoven (26 februari), Rotterdam (27 februari) en Amsterdam (28 februari) werden gemaakt. Het volgt de beslispunten voor het buitengewoon congres op 4 maart 2008 worden behandeld. Per beslispunt werd gekeken naar de ingediende door afdelingen en sectoren ingediende amendementen. Voorafgaand aan de bespreking per beslispunt werd gesproken over de amendementen die zijn ingediend over onderwerpen die geen beslispunt voor het congres zijn: "Punt 0". In de mind map werden vastgelegd: •
(in enkele gevallen) een toelichting van het bestuur;
•
vragen en commentaar uit de zaal;
•
reacties van het bestuur op de commentaar uit de zaal.
INHOUDSOPGAVE 0
Punt 0. Amendementen op niet-beslispunten .................................................... 3
1
Beslispunt 1. Besluit de missie, visie en strategie van de bond ABVAKABO FNV, zoals vastgesteld door de Bondsraad en Bondsbestuur op 29 mei 2007, te herbevestigen. ........................................................................................... 12
2
Beslispunt 2. Geeft het bondsbestuur mandaat om de missie, visie en strategie binnen en buiten de vereniging uit te dragen en de uitvoering van de strategie, te realiseren. ................................................................................................. 13
3
Beslispunt 3. Geeft het Bondsbestuur daarbij mandaat om het werkprogramma, zoals hierboven weergegeven, uit te voeren ................................................... 15
4
Beslispunt 4. Draagt het bondsbestuur daarbij op conform de statuten adviezen van de Bondsraad in te winnen........................................................................... 23
5
Beslispunt 5. Draagt de Bondsraad op de jaarlijkse begroting vast te stellen conform de meerjarenbegroting 2007-2010, zoals die op 10 juli 2007 is vastgesteld ............................................................................................................... 26
6
Beslispunt 6. Draagt het Bondsbestuur op over de uitvoering van de strategie te rapporteren op het Bondscongres 2010 en verantwoording af te leggen over hetgeen ter zake gedaan en gelaten is........................................................... 29
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
1
Voornemens (uit de zaal vóór de sessie in Eindhoven) •
neuzen zelfde kant op
•
efficiency
•
samen doen
•
luisteren
•
gemengde gevoelens: o
aanhoren van elkaar is goed
o
informatie verstrekken aan bestuur
o
voornemen afhankelijk van discussie
Voornemens bestuur vóór delegatiesessie Rotterdam Charly Ramdas (vicevoorzitter) wil: gevoel - schouders eronder Xander den Uyl (bondssecretaris) wil: helderheid over MVS Edith Snoeij (voorzitter) wil: goed debat Jenneke van Pijpen (vicevoorzitter) wil: open en respectvolle discussie Voornemens en opmerkingen uit de zaal vóór delegatiesessie Rotterdam •
Werken aan de toekomst - hard nodig
•
Meer betrokken raken
•
Wil voorbereid op het congres aan de gang gaan
•
Hoe zit het op de 4e met discussie? Maar 1 dag voor congres. Ochtend: ruimte voor discussie over strategie, middag: discussie over beslispunten. Normaal: congres met workshops, nu niet. Kaderleden gaan niet naar alle bijeenkomsten, is de voorbereiding goed genoeg?
•
Voorkeur: beginnen met beslispunten, daarna Lodewijk enz. als tijd over is
•
Ook letten op strategie en wijze waarop wij die willen bereiken o
De aanpak bestuur nu spreekt niet aan
o
Nodig: discussie over scheiding werkorganisatie en verenigingsstructuur
o
Dit gaat leden kosten. Wij staan hier voor de leden.
o
Wij hebben op het gebied van CBB steken laten vallen: bijvoorbeeld brandweer (Breda) •
Onvoldoende aandacht IBB/CBB
•
Belangenbehartiging => wervend
•
Ook aandacht voor huidige leden, jong en oud
•
De tijd van individualisering is voorbij
•
Wij willen allemaal één doel, de uitdaging is om elkaar niet tegen te houden
•
IBB voor toekomstige leden => mensen willen lid worden. Problemen met werk en inkomen oplossen. Er is niet één weg naar Rome.
•
Er is onvoldoende aandacht voor gevoelens kaderleden
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
2
Reactie bestuur op voornemens en aansluitend commentaar uit de zaal •
Over scheiding vereniging en werkorganisatie: Wij gaan het hebben over communiceren en elkaar aanspreken. Wij hebben een bewogen jaar achter rug. Er is een professionaliseringsslag in werkorganisatie geweest en ook aandacht voor dwarsverbanden tussen werkorganisatie en vereniging. Maar er is nog discussie nodig: wat kan je van de werkorganisatie verwachten? Wij hebben op 29/5/07 een MVS afgesproken met zowel zoet als zuur (pijn in de werkorganisatie, ook in de vereniging).
•
Over 'leden kosten': de huidige vergrijzing betekent afname ledenbestand. Niets doen is achteruit rennen.
•
Over belangenbehartiging: wij zijn goed in belangenbehartiging; wij boeken successen zoals: goede CAO Gemeenten, terugdringen alfahulpen, CAO VVT: rechten voor laagbetaalden...
•
Over de MVS: wij geloven in de richting die wij voorstellen. Als het congres iets anders vindt dan is er een verschil van inzicht. Dan is het mogelijk niet het juiste bestuur om de dan gekozen koers te volgen.
•
Over onvoldoende aandacht voor gevoelens kaderleden: Het is geen kwestie van over mensen heengaan; het gaat niet over niet respecteren van gevoelens. De handelswijze van het bestuur is dan 'netjes'. Congresdeelnemers moeten weten waar zij aan toe zijn.
Opmerkingen vooraf bij bijeenkomst Amsterdam
0 0.1 0.1.1
•
Dagprogramma congres: lijkt bijna onmogelijk in de tijd, utopie
•
Reactie bestuur: het is een hele opgave, wij moeten tijd en ruimte nemen voor strategie. Er was dus veel ruimte in de voorbereiding en veel tijd voor invulling vooraf. Wij denken dat dit heel goed gaat lopen en verwachten zowel meningsuitwisseling als besluitvorming.
Punt 0. Amendementen op niet-beslispunten 1. Ondervertegenwoordiging doelgroepen Discussie Zwolle Uit de zaal •
Buiten de orde voor het congres
•
Hoe zit het met maatregelen die genomen moeten worden om de maatschappelijke en politieke beïnvloeding te vergroten?
Reactie bestuur •
Inhoudelijk belangrijk punt; kijk naar MVS
•
In nadere uitwerking MVS zullen wij dit verder uitwerken: o
Diversiteitsacademie
o
'Kleurrijke bond': diverse acties, ook scholing
o
Zorgen dat jongeren, vrouwen, migranten plaats krijgen en zichtbaar zijn
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
3
0.1.2
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Jammer dat dit alleen wordt afgewezen, een betere benadering van deze doelgroepen is van belang.
•
Er is het gevaar van meerdere opvattingen, dus conflict. De bond moet terughoudend zijn in zijn kerntaak.
•
Voor hoeveel andere groepen nog? In hoeveel stukjes willen wij de bond snijden?
•
Wij moeten hier meer aan doen als bond; standpunt Jongerius over Wilders nog te soft.
Reacties bestuur •
Blij met reacties; signaleer wel verschillen in opvatting.
•
Grondslag FNV: gelijke kansen op arbeid en inkomen voor iedereen, dus wij moeten ons wel degelijk hierover druk maken
•
0.1.3
o
basiswaarden vertegenwoordigen
o
migranten hebben achterstand
o
door en met de groep zelf
Wij wijzen het amendement inhoudelijk niet af; wij hebben concrete activiteiten in het vooruitzicht. Deze zijn nog niet allen concreet opgeschreven en zijn ook niet bedoeld voor dit congres, maar komen aan de order op het eerstvolgende congres waar over de MVS wordt gesproken.
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Stellingen zijn juist, maar waar zijn die mensen? Wij zien ze graag.
•
Vind jammer dat het niet gewijzigd wordt overgenomen; positiever mee omgaan, laat je van de goede kant zien
•
Opnemen in op te stellen werkprogramma
Reacties bestuur
0.1.4
•
Ze zijn aan het werk!
•
Wij moeten niet afwachten, maar actief op zoek gaan naar die mensen, die wij nog onvoldoende aan ons binden; wat kunnen wij doen om ze wel aan ons te binden?
•
Voorstel is in lijn met beleid; geen noodzaak om op dit congres iets hierover aan te nemen. Een voorbeeld van concrete actie: specifieke scholingstrajecten voor potentiële kaderleden uit migrantengroepen.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Het grote probleem is de desinteresse zich te melden. Wij hebben al van alles geprobeerd, maar het is vaak dezelfde (functionerende) groep die komt; er is geen kans om binding met anderen te krijgen.
•
Er wordt wel aan gewerkt, maar wat precies? Wij hebben zelf initiatief genomen; voor anderen is het best moeilijk dingen te ondernemen voor en met migranten...
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
4
•
Snap niet goed dat sector migranten alleen met 3 mannen vertegenwoordigd is.
•
Jongeren weten niet wat ze ermee moeten.
Reacties bestuur
0.2 0.2.1
•
1e opmerking wordt beantwoord door 2e opmerking. Wij moeten op andere manieren mensen betrekken. Het wordt wel hard werken maar wij zijn al met verschillende zaken bezig, o.a. scholingsacademie.
•
Sectorbestuur migranten heeft menskracht nodig.
•
De onderliggende gedachte van het amendement onderschrijven wij totaal; ook af en toe stelling nemen.
•
Op dit moment past het actuele preadvies.
2. 50% bondsraad < 40 jaar Discussie Zwolle Uit de zaal •
Statutenwijzigingen nodig; nu niet aan de orde, wanneer wel?
•
Het zijn vooral oudere jongeren die komen
•
Jongeren maken geen gebruik van mogelijkheden
•
Bondsraad moet afspiegeling leden zijn; 50% toch wat veel
•
Hoe jongeren in beweging te krijgen?
•
Veel actiepunten liggen bij FNV, waarom niet meer als ABVAKABO FNV naar buiten treden?
Reactie Bestuur
0.2.2
•
Statutenwijziging is pas in 2010 aan de orde; op het punt van representativiteit gaat het bestuur er wel gestalte aan geven.
•
ABVAKABO FNV is volwaardig lid FNV, heeft veel invloed; leden hebben sterker beeld van FNV dan ABVAKABO FNV
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Het gaat om de representativiteit; de gemiddelde leeftijd wordt gewoon hoger.
•
Wij moeten speciale doelgroepen wel betrekken.
•
Eerst 50% leden < 40 jaar bij de bond!
•
Senioren niet erg kapot van dit voorstel o
Representativiteit wel van belang
o
Wel zorgen voor jonge (kader)leden
o
Niet als regel voorschrijven
o
Oudere leden hebben ervaring en tijd, dit is ook van belang
•
Jongeren zijn fijn, maar willen zich vaak niet voor lang binden - dus op welke manier binden?
•
Sector kan ook zelf dingen aanpakken!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
5
Reacties bestuur
0.2.3
•
Het gaat niet alleen om representativiteit leden, maar ook om de arbeidsmarkt, en geldt voor hele bond.
•
Het gaat niet vanzelf, jongeren worden niet vanzelf kaderlid.
•
Ervaring en representativiteit zijn van belang.
•
Debat met elkaar aangaan
•
Eens met andere vormen van actief zijn binnen de bond
•
Er vinden verschillende activiteiten wel plaats
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Helft afdeling heeft brief gehad over verjonging congresafvaardiging. Bondsbestuur gaat zelf in 2010 met voorstel komen? Maar waar zijn de jongeren?
•
Kosten afdelingen beknot en 350.000 pamfletjes gestuurd - hoe is dat met elkaar te rijmen?
•
Bondsraad en bondsbestuur moeten afspiegeling leden zijn; jongeren de bond in krijgen is de sleutel. Wat doet de bond? Zie nog niets van b.v. voorlichting op scholen
Reacties bestuur •
0.2.4
Gaan met voorstellen vernieuwing komen in 2010, afhankelijk van discussie die nog moet komen.
•
Wij moeten jongeren zoeken + manieren om ze aan ons te binden.
•
Geen 350.000 pamfletten gestuurd!
•
Bond en zijn organen moet zo representatief mogelijk zijn voor alle werknemers in de publieke sector
•
Voorbeeld scholen goed; het kan allemaal nog beter, o.m. training e.d. -> jongeren
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Eens met bestuur; wij moeten veel meer jongeren naar ons toe krijgen, anders krijgen we een lege bondsraad.
•
Als je vernieuwing wilt is het van belang hoe je denkt; vernieuwing hangt niet af van links of rechts, oud of jong.
•
Het amendement aannemen betekent bondsraad minder actief.
•
Wij moeten realistische doelen stellen.
•
Helaas zijn geen jongeren hiervoor te vinden.
•
Hoe krijgen we jongeren zover dat ze in zo'n orgaan stappen?
Reacties bestuur •
Wij willen naar een meer representatieve bond; een afspiegeling van de arbeidsmarkt in de bondsraad en andere organen.
•
Iedereen die ons MVS onderschrijft willen we graag representeren
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
6
0.3 0.3.1
•
Het amendement wijzen wij nu af, maar de bedoeling onderschrijven we.
•
Eens met realistische doelen stellen; maar ook beseffen waar we mee bezig zijn, verjonging is noodzaak.
3. Beslispunten 1-6 overbodig Discussie Zwolle Uit de zaal Zij hebben gelijk, maar wij moeten toch de gelederen sluiten. Dus wel naar het bondscongres. Reactie Bestuur Je moet toch over inhoud praten; dan kom je vanzelf bij ongeveer dezelfde beslispunten terecht.
0.3.2
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Helemaal eens met amendement; duidelijkheid is nodig maar kan ook op andere manier worden verkregen dan middels een congres.
Reactie bestuur • 0.3.3
Wij vinden het wel nodig om MVS zo aan te pakken; maakt ons sterker.
Discussie Rotterdam Uit de zaal
0.3.4
•
Het is jammer dat de indieners dit niet komen toelichten. Er zit vaak meer achter dan wat gedrukt is
•
Er worden ook amendementen zonder argumenten ingediend!
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Opmerking: terminologie wekt wellicht foute indruk; het gaat niet om verwerpen van punten 1- 6, maar is meer een discussie over de onnodigheid van deze punten.
•
Vraag: waarom trekt bondsbestuur punten niet in? Kan bondscongres dat doel bereiken?
Reacties bestuur •
Wij hebben de strekking van het amendement begrepen.
•
Maar de beslispunten stellen stellen we niet ter discussie; wij zoeken naar verbreding: o
daarom congres
o
daarom niet overgenomen.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
7
0.4 0.4.1
4. Uitvoeringsprogramma o.b.v. MVS Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Kan mij grotendeels in vinden, lat mag hoger gelegd worden; er staat niet genoeg in voor werkorganisatie
•
Werkprogramma: inzicht BR en kaderleden in rapportage van belang
•
Alleen 400.000 leden is niet genoeg
Reacties bestuur
0.4.2
•
Het gaat om de missie en visie, en om goede belangenbehartiging.
•
Het onderwerp 'werkprogramma' komt aan de orde bij beslispunt 3.
•
De lat ligt al behoorlijk hoog: 400.000 leden! Dit is moeilijk te bereiken en betekent dingen anders doen.
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
MVS duidelijk: maar is geen werkprogramma.
•
Is er nou wel of geen werkprogramma?
Reacties bestuur •
0.4.3
Wij hebben het over: o
MVS
o
Financieel-inhoudelijke vertalingen; zie beslispunt 5
o
Werkprogramma (zie tekst); zie beslispunt 3.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Dit is een herhaling van zetten met amendement 0.3.
•
Utrecht Oost loopt parallel met Utrecht-West; het is overbodig punten op te nemen waarover overeenstemming bestaat; gewoon uitvoeren!
Reacties bestuur
0.5 0.5.1
•
U heeft gelijk, een deel van dit amendement is hetzelfde; maar op een aantal onderdelen gaat het verder.
•
Wordt verder besproken bij punt 3.
5. Conflict over MVS vermijden Discussie Zwolle Uit de zaal De boodschap is helder, de laatste zin van het preadvies duidelijk.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
8
Reactie bestuur Er is geen sprake van een dreigement, maar het gaat hier wel om de geloofwaardigheid van het Bestuur. Wij staan en gaan voor deze MVS. 0.5.2
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Amendement zegt waarom congres nodig is; kwestie van vertrouwen!
•
Vraag: zijn er ook positieve preadviezen?
•
Toon had achterwege kunnen blijven.
•
Congres bepaalt, eventueel weer discussieren; wanneer meerderheid iets anders wil => gesprek!
Reacties bestuur
0.5.3
•
Het gaat over de MVS! Geen fundamentele wijzigingen, wel ruimte voor bestuur en congres om hun zaken in te vullen. Vanuit dit kader is er geen reden om het amendement uit te voeren.
•
Hier zitten weldenkende mensen; dan nog steeds zo verwoorden?
•
Duidelijkheid juist hier is heel erg nodig. Door niets te zeggen blijft wellicht onduidelijkheid bestaan. Het bestuur dient op tijd helderheid en duidelijkheid te geven, wij willen wel de discussie aan.
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Jammer dat het er zo in staat. Het is toch logisch => hoeft er niet in te staan. Toch de vechthouding! Waarom mensen voor de schenen schoppen?
•
Als het gebeurt betekent dat dat het congres een andere koers wil dan wat het bestuur voorstelt.
•
Geen helderheid over werkprogramma => blanco cheque aan bestuur, o.m. over werkorganisatie en regiokantoren
•
Voorstellen werkorganisatie over organisatie ook bespreken
•
Emotie bondsbestuur: er is al veel emotie uit de bondsraad gekomen, de Bondsraad moet ook respect voor het bondsbestuur hebben
•
Is de rest (anders dan de MVS) dan niet meer bespreekbaar?
•
Congres moet bepalen of bestuur kan blijven? Word je weggestuurd of stap je op?
Reacties bestuur •
Wij bedoelen wat er staat (geloofwaardigheid); het is geen dreiging. Wij hechten er sterk aan, willen duidelijkheid.
•
Het is ook een vraag aan het congres. Het gaat om wat te doen als de MVS wordt afgewezen, niet over de andere punten.
•
Je begint met de MVS, en vertaalt deze naar het werkprogramma en de financiën.
•
Er staat niet dat wij onze portefeuilles automatisch ter beschikking stellen als het resultaat ons niet aanstaat.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
9
0.5.4
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Het komt beetje star over, alsof er geen ruimte is voor discussie.
•
Eens met Utrecht Oost: wanneer bestuur zegt niet zijn zin te krijgen, dan opstappen zo komt het over.
•
Aannemen of niet aannemen: bestuur zal zijn conclusie trekken.
•
Het gaat er om of MVS wordt aangenomen; maar het is onwaarschijnlijk dat congres beslispunt 1 niet zal overnemen.
•
Ik sta verbaasd te kijken naar dit soort non- discussies; bestuur ga vooral zo door!
•
Punten 2-5 alleen toelichten op congres.
•
Niet alleen punt van bestuur, maar ook bondsraad is er druk mee bezig geweest.
Reacties bestuur
0.6 0.6.1
•
Wij vonden opschrijven wel belangrijk; het gaat om geloofwaardig zijn, "hier staan we voor". Dit kun je beter vooraf doen dan achteraf.
•
Wanneer het congres besluit een andere kant op te gaan kan het bestuur niet meer geloofwaardig functioneren.
•
Het is onwaarschijnlijk dat dit gebeurt, geen inhoudelijke amendementen van deze strekking zijn ontvangen.
•
Wij willen de discussie niet doden, integendeel! Wij willen duidelijkheid en geloofwaardigheid.
•
Wij hebben spannende discussies gehad over de MVS en hebben onze nek uitgestoken
•
Ik maak me hard voor de bepaalde koers - wanneer het congres een andere kant op gaat is onze geloofwaardigheid in het geding.
•
Volstrekte helderheid vooraf is belangrijk.
6. Inzet middelen Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Afdelingen worden uitgekleed, toezeggingen worden niet nagekomen. Hoe gaat het wel goedkomen?
•
Ik ken het werkprogramma niet goed!
Reacties bestuur
0.7 0.7.1
•
Amendement gaat over toevoegen aan het werkprogramma, hoort bij punt 3 en 4.
•
Sommige keuzes doen pijn, erkennen wij.
7. Vakbondsconsulenten Discussie Zwolle Uit de zaal •
coaching...onvoldoende?
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
10
•
IBB steviger maken
•
wat zijn plannen om o
meer propaganda te maken?
o
meer consulenten te krigen?
Reacties bestuur
0.7.2
•
Vakbondsconsulenten zijn een belangrijke voorwaarde voor ons opereren.
•
Het is belangrijk dat wij genoeg hebben. Het bestuur gaat dit punt verder uitwerken.
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Volledige ondersteuning!
•
Verbazing dat het hier staat, het is al eerder vastgelegd.
Reacties bestuur
0.7.3
•
Het werkprogramma is niet compleet nieuw, wij werken hier al langer aan.
•
Wij willen graag dit punt onderschrijven.
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Voorstel limiteert mogelijkheden consulenten. Bij universiteiten: niet bereid vanuit CBB IBB te versterken. 10% laten betalen voor 90% => 10% kwijt.
•
Via CBB moet extra inzet voor financiering vakbondsconsulenten worden geregeld; bij universiteiten is de situatie verslechterd.
•
Betalingsprobleem herkenbaar: één werkgever versus CAO.
Reacties bestuur
0.7.4
•
Moeten CBB voor IBB benutten (kennis, netwerken); kruisbestuiving IBB/CBB
•
Genoemde situatie is specifiek voor WO; rol consulenten is steeds meer eerstelijns IBB.
•
Essentieel: is om werkgever laten betalen voor werk dat er gebeurt, verbetering van faciliteiten voor kaderleden, waaronder vakbonsconsulenten, is een belangrijke eis in ons arbeidsvoorwaardenbeleid.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Procedureel: Sector Rijk kiest voor werkprogramma amenderen terwijl verzocht is, en wij ons daar aan gehouden hebben, om alleen de beslispunten te amenderen. Is dit dan wel gepast?
•
Wordt het dan onderdeel van punt 3, het werkprogramma? Waarbij het bestuur de opdracht krijgt het werkprogramma uit te voeren.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
11
Reacties bestuur
1
1.1
•
Wij hebben verzocht amendementen te beperken tot beslispunten.
•
Wij hebben inhoudelijk hiernaar gekeken, niet procedureel, en zijn het met dit amendement erg eens, vandaar dat we het overnemen. De procedurele discussie nemen wij mee bij de bespreking van punt 3.
Beslispunt 1. Besluit de missie, visie en strategie van de bond ABVAKABO FNV, zoals vastgesteld door de Bondsraad en Bondsbestuur op 29 mei 2007, te herbevestigen. Ingediende amendementen 1. Accent teveel op werkenden? 2. Volgorde missie-visie
1.2
Discussie Zwolle Over 'accent te veel op werkenden' Uit de zaal •
Accoord met preadvies.
Over volgorde missie-visie Uit de zaal •
Wij zijn nu aan de volgorde gewend; nu aan de gang gaan!
•
Het is een kip-ei verhaal, een non-discussie!
•
Je begint met doelstellingen die je samen wilt bereiken. Een visie hoort hierbij. Als er geen visie is "kun je het vergeten". Niet beginnen met structuur!
•
Zware problemen met koers die niet concreet wordt: o
meer over inhoud praten!
o
meer zicht op hoe wij het gaan doen
•
Deel de analyse, waar is de concrete planning?
•
Het lijkt op de verbouwing van een huis, je kunt onverwachte ontdekkingen doen: verrotte palen e.d. Je moet tijdens de rit ontdekken en hierop reageren
•
Terugkoppeling naar de vereniging heel belangrijk, niet dichttimmeren
Reactie van het Bestuur •
Begint het met missie of visie? Voorbeeld: behoud Amazonewoud als missie; visie: hoe?
•
Kwestie van semantiek, kan allebei. Het is een naam, belangrijk is wat je bereikt
•
Hoe duidelijk maken:
•
o
Wij zijn bezig met een verbouwing
o
Eerst het huis op orde krijgen
o
Dan de actiepunten uitwerken
De punten zijn al benoemd o
Huis op orde
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
12
1.3
o
IBB-processen
o
Volgende stap: collectieve BB
o
Verenigingsvernieuwing
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
M.b.t. amendement 1: van harte onderschrijven! Er is veel te weinig aandacht voor deze groep, niet eens met pre-advies 'afwijzen'; zou opgenomen moeten worden, mag duidelijker.
•
Hoe zit het met samenwerking ANBO?
Reacties van het bestuur •
1.4
Het staat in de tekst beschreven, zie pagina 10; o.a. senioren worden daar genoemd.
•
Het is opgeschreven om niet te vergeten met de bedoeling om wat te gaan doen!
•
Het heeft te maken met belangenbehartiging, er vinden gesprekken plaats.
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
1.5
Bevestigen, niet herbevestigen!
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Pagina 14 - toelichting sector welzijn onderschrijf ik.
Reacties bestuur
2
•
Bij punt 3 is voldoende gelegenheid op op het werkprogramma in te gaan.
•
Wij zijn al begonnen met uitvoering: bij voorbeeld 'huis op orde', IBB en een actuele ledenadministratie.
•
Wij zijn ook in de vereniging bezig: bijvoorbeeld met werving contactpersonen, lab, organizing, zichtbaarheid op de werkvloer.
•
Kennelijk hebben wij zaken onvoldoende benoemd, en zijn ze nog lang niet klaar en concreet genoeg.
•
Tussenstations vinden is nog een gezamenlijke zoektocht; wij moeten de correcte route checken in samenspraak met vereniging: zijn we op de goede weg met elkaar?
Beslispunt 2. Geeft het bondsbestuur mandaat om de missie, visie en strategie binnen en buiten de vereniging uit te dragen en de uitvoering van de strategie, te realiseren. Nieuwe tekst beslispunt: "mandaat" vervangen door "opdracht" Geeft het bondsbestuur opdracht om de missie, visie en strategie binnen en buiten de vereniging uit te dragen en de uitvoering van de strategie te realiseren.
2.1
Ingediende amendementen 1. 'mandaat' vervangen door 'opdracht'
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
13
2. 'mandaat' en 'vereniging' wijzigen 3. "... geeft bondsbestuur opdracht ..." 2.2
Discussie Zwolle Uit de zaal •
Bestuur heeft goed naar raad geluisterd
•
Verschil tussen woorden niet meer interessant; aan het werk1
•
Eerst opdracht, dan mandaat
•
Veel gepraat, laten wij aan bouwen gaan, dan gebeurt er wat.
Reacties bestuur
2.3
•
Moeten nu overgaan tot het werk
•
Wil opdracht van congres hiertoe
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Veel komt op hetzelfde neer; het gaat om het woord 'mandaat'. Wanneer we 'opdracht' gebruiken zijn we een stap verder.
•
Voorbeeld van achterdocht: wij stellen MVS gezamenlijk op, daarna moet bestuur aan het werk.
•
Van Dale geeft 2 betekenissen: (1) opdracht is bevel (2) vrije opdracht: doel is gegeven, vrij in uitvoering; "ik kies voor de eerste".
Reacties bestuur • 2.4
Kiest liever voor de laatste met rapportage
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Alleen het bestuur kan wat toevoegen
•
Het houdt op enig moment op met uitlokken van wat wij vinden
•
Zaak voor congres
•
Stel voor om hiermee accoord te gaan
•
Bestuur dacht weg te komen met mandaat maar krijgt opdracht
•
Laatste stuk (werkprogramma) weglaten - onnodig, zie punt 3
•
Leuk wollig: als ik een huis laat bouwen zet ik een einddatum neer; waar zijn de harde data? Waar zijn de evaluatiemomenten?
•
2010: is het 1/1 of 31/12/2010? Congres 2010!
Reacties bestuur •
Jouw keus om niet te reageren
•
Op punt 1 geen reactie => MVS onderschreven (moet op congres blijken)
•
Willen huis bouwen, hebben contouren klaar, willen opdracht krijgen!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
14
•
2.5
Ambitie: 400.000 leden in 2010 o
Dus eerst huis op orde
o
Ambitie is geen doelstelling
o
Gaandeweg steeds nadrukkelijker vaststellen: zijn wij nog op koers?
o
2x/jaar terugkoppeling, evaluatiemomenten
o
Op congres mei 2010 afrekenen!
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Ik snap niet waarom 'realiseren strategie' in dit beslispunt moet staan.
•
Bondsbestuur moet opdracht krijgen opdracht uit te dragen - snap toelichting bondsbestuur nog niet.
•
Vraag: hier 'strategie realiseren', punt 3 is 'werkprogramma uitvoeren'; wat is wat?
Reacties bestuur
3
•
Bij opdracht accepteren hoort ook opdracht uitvoeren. De manier waarop wordt gedekt door punt 3.
•
Uitdragen is aspect van uitvoeren: niet alleen lullen, maar ermee aan de slag.
•
Het werkprogramma is een begin van een uitwerking van de strategie.
Beslispunt 3. Geeft het Bondsbestuur daarbij mandaat om het werkprogramma, zoals hierboven weergegeven, uit te voeren Nieuwe tekst beslispunt: Geeft het Bondsbestuur opdracht om het thans gepresenteerde werkprogramma verder uit te werken met concrete actiepunten, alsmede de wijze waarop de Bondsraad en overige kaderleden bij de uitwerking en uitvoering worden betrokken en dit zo spoedig mogelijk ter advisering voor te leggen aan de Bondsraad.
3.1
Ingediende amendementen 1. Werkprogramma stelt teleur 2. 'Mandaat' wijzigen in 'opdracht' 3. 'Mandaat' wijzigen in 'opdracht' 4. Actueel ledenbestand 5. Werkprogramma onvoldoende concreet 6. Noodplan IBB 7. Werkplan met SMARTI doelstellingen 8. Concreet werkplan / advisering Bondsraad
3.2
Discussie Zwolle Over de relatie tussen bondsraad en bestuur Uit de zaal •
Kijk naar huishoudelijk reglement; de formele verhouding is in de statuten vastgelegd
•
Besluit bondsraad is besluit, bestuur moet het uitvoeren:
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
15
•
Dualisme, samen doen met hetzelfde doel
•
Elkaar aanspreken; mis toch structuur
•
Bestuur wil structuur bekijken, vraag of je met structuur iets oplost; anders doen?
Reacties van het bestuur •
Meerjarenbeleid en -begroting uitvoeren: wij willen goede adviezen van de bondsraad en samenwerking, ieder vanuit zijn rol.
•
Besluitvorming door de bondsraad is niet mogelijk. De bondsraad heeft een adviserende rol.
•
Het gaat ook om een goed gevoel hierbij
•
o
Dat het bestuur naar leden luistert
o
Dat de bondsraad scherp moet blijven
o
Luisteren wil niet zeggen alles overnemen
Wij moeten wel kritisch kijken naar structuur; wij hadden meer dan 100 jaar geleden dezelfde structuur als nu, maar de tijden zijn toch veranderd: o
Het bestuur moet kunnen besturen
o
De raad weet dat wij adviezen meestal opvolgen; als wij dat niet doen wordt dat echt goed gemotiveerd
o
Raad en bestuur houden elkaar in de houdgreep; staan wij voor de bond?
o
Kritisch naar elkaar blijven maakt ons sterker
•
Wij hebben 5 uitgangspunten hierbij (voor het bestuur zijn deze belangrijk, ook voor de vereniging?): lid centraal, directe democratie, vrijwilligersorganisatie, ontkoppeling activiteiten en zeggenschap, leden gelegenheid geven zich te ontplooien in sectoren, op lokaal niveau en op thema’s.
•
Structuur volgt hieruit, in 2010 met elkaar hierover eens worden. Het gaat niet om structuur als doel, het gaat erom dat mensen lid willen worden/zijn van een levende bond.
Over communicatie Uit de zaal •
Het gaat steeds over structuur, werkprogramma's enzovoorts. Er is geen goed plan van aanpak of in elk geval niet zichtbaar. Wil meer weten van wat het bestuur doet via internet? Medespeler zijn!
•
Wil acties snel + duidelijk zichtbaar, horen wat er gebeurd is; ook evaluatiemomenten en SMART afspraken.
Reacties van het bestuur •
Over zichtbaarheid: o
Wij doen heel veel, o.m. de congreswebsite, 'corvee' om vragen te beantwoorden, en wij luisteren ook!
o
Wij zijn volop bezig met vernieuwing dienstverlening, maar dit komt kennelijk toch onvoldoende over; de vraag is dan hoe wel goed communiceren?
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
16
•
Na congres gaan wij ieder halfjaar rapporteren; ook de website gebruiken hiervoor. Maar wij moeten met rapportages geen schijnzekerheid creëren.
Over de relatie met de werkorganisatie Uit de zaal •
Vereniging mag zich meer dan tot nu toe bemoeien met werkorganisatie; indien implicaties voor werk vrijwilligers, vrijwilligers hierover raadplegen
•
Nee, sterke scheiding aanbrengen! o
Werkorganisatie heeft OR
o
Bestuur geeft opdracht aan werkorganisatie
•
Communicatie tussen vereniging en werkorganisatie moet beter
•
Onderscheid verantwoordelijkheden is duidelijk; meer info over werking hiervan nodig. Communicatie nu te fragmentarisch.
•
Interactie met bestuur ontbreekt
•
Nu wat star: decentraliseren, leg dwarsverbanden; vakbondsconsulent is voorportaal werkorganisatie, inbedding behoeft inspraak
•
Tussenevaluaties zijn heel belangrijk
•
Congres als relatietherapie?
Reacties Bestuur
3.3
•
De vereniging hoeft zich echt niet met werkorganisatie bezig te houden
•
Als wij iets veranderen, is goede communicatie nodig, zeker als het gaat om vrijwilligers.
•
Inkrimping heeft wel gevolgen voor de vereniging. Het moet duidelijk worden gemaakt wat de vereniging wel en niet kan verwachten. Hierover zijn zowel heldere afspraken nodig als bescherming van de individuele werknemer.
•
De ruimte voor maatwerk is niet onbeperkt; met kunnen wij niet iedere wens bedienen.
•
Wij moeten voorkomen dat rollen worden vermengd.
46 afdelingen en 13 sectoren
Discussie Eindhoven Toelichting Bestuur •
Werkprogramma is voorgesteld; amendering gaat over vraag: goedkeuring door Bondsraad?
•
Is het helder waar de verschillen zitten?
•
Wat vinden jullie ervan? (Naast de tekst ook van de discussie)?
•
Hebben wij onze rollen nu goed?
Uit de zaal •
Goed ingebed werkprogramma is wezenlijk; snel doen.
•
Pijn senioren is 'thans gepresenteerde werkprogramma'; dit is geen werkprogramma, alleen contouren. Echt werkprogramma is wezenlijk, moet aandacht krijgen. Subamendement op congres?
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
17
•
De trein is op de rails gezet, voor de rest niets.
•
Het werkprogramma moet op onderdelen waar dat kan SMARTI uitgewerkt worden. Omarmen wat SMARTI te formuleren is
•
Eens, niet alles is SMART te maken.
•
Gaat er nog meer veranderen of komt er nu rust in de werkorganisatie? In de lopende reorganisatie een plan maken zodat mensen niet in een gat vallen (m.b.t. IBB).
•
Eens met veel wat Xander zegt; maar verschil van mening over het feit dat geen amendering op het congres meer mogelijk is.
•
Toevoegingen: tijdsinvestering, randvoorwaarden.
Reacties Bestuur •
Een werkprogramma kennen we eigenlijk niet, wel een beleidsprogramma.
•
Toch willen wij een werkprogramma ontwikkelen. Wat houdt deze opdracht in:
•
•
3.4 3.4.1
o
Er moet nog een slag gemaakt worden, dit is wel heel belangrijk!
o
Verstand kan altijd zegevieren; wij moeten afspreken wat wij willen bereiken.
Wij zijn al lang begonnen dingen anders te doen in het kader van de MVS. o
400.000 leden bereiken; maken sectorplannen; werken aan zichtbaarheid, vrijwilligers
o
Huis op orde brengen: werkorganisatie, achterstallig onderhoud. Het heeft soms pijnlijke gevolgen, maar wij moeten investeren in de toekomst. Dit doen wij op basis van het meerjarenprogramma. Op het congres worden geen nieuwe zaken hierover gebracht, het gaat nu alleen om de uitwerking. Wij hebben een positief advies van de OR hiervoor gekregen. Op korte termijn is dit allemaal minder leuk, op de lange termijn wordt het beter
Wij willen discussie met de vereniging: o
Hebben wij de goede uitgangspunten?
o
Hebben wij een gezamenlijk beeld
o
Wij komen nog vaak naar de vereniging terug om te checken:
•
Wij maken zoveel mogelijk SMART, dit is echter niet overal mogelijk; wij willen wel zo concreet mogelijk zijn! Voorbeelden: 400.000 leden, service 7 => 8. Maar laten we elkaar niet gaan vangen.
•
In de meerjarenbegroting geen specifieke taakstelling op IBB; wij gaan het wel reorganiseren en hebben beschreven wie, wat en hoe. Het gaat wel steeds beter, traject loopt.
•
Amendering op congres: dit is niet conform de werkwijze op vorige congressen (hoewel incidenteel wel gebeurd); beheersbaarheid is belangrijk. Wanneer congres en bestuur het eens zijn is er ruimte voor aanpassingen
•
De begroting is bepalend, kan nog wel SMARTer; later pas randvoorwaarden.
Discussie Rotterdam Over bewoording Uit de zaal •
Nieuwe zin niet te ontleden - rare zin
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
18
•
Opdracht/mandaat moet geen spel worden
Reacties bestuur
3.4.2
•
Taalkundig: 'alsmede' kan best, formulering TNT kan wat ons betreft wel
•
Opdracht/maandaat taalkundig spel; een vrije hand was niet de bedoeling, wel een duidelijke opdracht.
•
Het gaat erom: hoe komen tot goede afspraken met vereniging over uitvoering strategie? o
Het voorstel hebben wij 'werkprogramma' genoemd.
o
Wij zijn niet gewend om dit soort afspraken met elkaar te maken op deze wijze; het werkprogramma is een start.
o
De komende 2 jaar regelmatig met elkaar communiceren; elk halfjaar rapporteren, ook bijsturen.
Over het werkprogramma Uit de zaal •
Waar kan ik het werkprogramma vinden? (Pagina 6 beschrijvingsbrief).
•
Missen plan van aanpak
•
Sociale werkvoorziening: CAO ligt onder zware vuur
•
Leden willen een strijdbare bond
•
"Het zit er wel in maar niet concreet genoeg"
•
Je kunt er teveel kanten mee op
•
De heftige reacties van Bondsraadsleden hebben te maken met dwarsverbanden
•
Er staat net niet in dat wij dit met zijn allen moeten doen. Hier zit de pijn!
•
Waarmee gaat het bestuur het komende halfjaar aan de slag?
Reacties bestuur •
Bestuur wil graag besturen: zijn opdracht uitvoeren en zorgen dat wij hiervoor brede steun hebben. Je hoeft niet altijd met ons eens te zijn, maar wel het idee hebben dat wij luisteren.
•
Daarom amendement TNT/ Postkantoren aannemen
•
3.4.3
o
Delen wij de uitgangspunten?
o
Wat zijn dan de gevolgen?
Wat gaat bondsbestuur doen komen half jaar? Op het congres willien wij over 3 dingen praten o
Waar zijn wij strijdbaar geweest? (B.v. CAO-conflict Rijk, CAO sociaal beleid)
o
Dienstverlening vernieuwen
o
Vernieuwing van de vereniging
Over de werkorganisatie Uit de zaal •
Zijn er al onomkeerbare besluiten m.b.t. de werkorganisatie genomen?
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
19
•
Afdelingsspreekuur op 4 werkdagen steunt op administratieve organisatie. De administratieve organisatie valt weg en het werkprogramma geeft hiervoor geen oplossing.
•
Middel tot doel moet bruikbaar zijn. De inrichting werkorganisatie baart zorgen; het wordt een technocratisch/beheersorganisatie met afstand tussen werkorganisatie en kaderleden. Ik ben het niet eens met de ingeslagen weg t.a.v. de werkorganisatie.
•
ABVAKABO FNV moet weer echte smoel krijgen; dus een goede werkorganisatie die vrijwilligersorganisatie steunt. Het aantal regio's verminderen betekent minder faciliteiten voor kaderleden.
Reacties bestuur
3.4.4
•
Onomkeerbare besluiten zijn wel genomen. Wij hebben hiertoe opdracht van de bond; de Bondsraad heeft €7M bezuininging goedgekeurd onder voorwaarden: geen aantasting IBB en CBB. Wij doen het volgens het boekje maar het doet wel pijn.
•
Wij willen IBB weer op de kaart zetten. Dus weer spreekuur, ook waar dat niet meer was. Vele afdelingen hebben ondersteuning alleen vanuit het regiokantoor, en slagen er toch in.
•
Wij hopen dat de vereniging de gevolgen ondervindt van de veranderingen in de werkorganisatie: o
Afgelopen 4 jaar niet aflatende stroom klachten over functioneren werkorganisatie
o
Wij doen er wat aan!
o
Kijken naar proces dat wij hebben doorgemaakt en de scherpe discussies die zijn gevoerd. Het doet pijn, maar wij hebben dit met elkaar besloten
o
IBB op de oude wijze heeft een te hoge prijs die wij niet kunnen verantwoorden. Wiens belang is hiermee gediend?
Over strijdbaarheid Uit de zaal •
Strijdbaarheid is een belangrijke drijfveer om leden aan te trekken. Waar blijft het? Het is een belangrijk onderdeel van de 'bond van de toekomst'.
•
WSW wordt nu voor het eerst ooit geconfronteerd met een eindbod van de werkgever.
•
Van der Scheur: "houd de bond rood"
•
Er zit hier wantrouwen, vooral vanuit de Bondsraad. Wij hebben consensus en commitment nodig. Met elkaar aanvallen komen wij niet verder. Dus: beroep naar congresleden en bestuur om het met elkaar eens te worden, en dan sterk en strijdbaar zijn. Anders laten wij heel veel liggen, ook in CAO trajecten
•
Behoorlijk succes gehad met acties tegen flitsontslag; eens dat ABVAKABO FNV en andere bonden hiervoor hebben gezorgd
•
Gaat om verhouding vereniging-organisatie:
•
o
"hebben materialen nodig..."
o
gaat mis
o
dwarsverbanden lopen niet goed
Poldermodel van tafel?
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
20
Reacties bestuur
3.4.5
•
Wij zijn wel strijdbaar geweest: voorbeelden Postwet, CAO Rijk en nog veel meer. Wij weten hoe je een goede strijd opzet, maar doen dit niet voor elk klein onderwerp.
•
Het lijkt erop dat wij heel veel doen maar dat mensen het niet zien. Een goed CAOresultaat wordt als (te) vanzelfsprekend ervaren.
•
Strijdbaarheid vereist goede onderhandelaars.
•
Strijdbaarheid is een middel dat door leden i.s.m. bestuur wordt gerealiseerd.
•
MVS: naast laagbetaalden ook andere groepen, o.m. professionals; hieruit krijgen wij de kracht om te groeien.
•
De vakbeweging heeft te lang gedacht: het komt allemaal wel goed, maar de samenleving verandert.
•
De gezamenlijke FNV-bonden hebben wel het flitsontslag van tafel gekregen.
•
Je doet ons tekort!
Over positionering van de bond Uit de zaal •
Er zijn ook concurrerende bonden, voor zorg en postbodes. Zij hebben lagere contributie. Waarom wij niet? Wij moeten meedenken over hoe goedkope arbeidskrachten te laten instappen, bijvoorbeeld middels een 1% contributieregeling. Een postbezorger van SelectMail kan onze contributie niet betalen.
•
Wat voor soort bond willen wij zijn? Er staat erg weinig in het werkprogramma. "Laat het 'hoe' aan ons over" is niet bevredigend
•
MVS: in 1e plaats opkomen voor mensen aan onderkant arbeidsmarkt. Dus is er een 1%- regeling nodig! Dit krijgt veel steun in de Bondsraad.
•
Hoe komen wij weer tot 'bond zijn wij zelf', met de focus weg van het apparaat? Het spookbeeld is 400.000 leden 'op afstand', niet strijdbaar - dit liever niet.
•
Een contributieregeling waarbij de werkgever een deel betaalt, en ook nog de fiscus zoals in de WSW, is dat ook een idee voor andere sectoren?
Reacties bestuur •
Contributieregeling; er ligt een uitspraak van het congres in 2006. Wij zijn daar nog niet aan toegekomen, maar het staat wel op de lijst. Wel beseffen: kwaliteit heeft zijn prijs.
•
Wij kunnen niet alles tegelijk, maar wel strijdbaar zijn. 2 dingen zijn hierbij van belang
• 3.5
o
Leden willen er inhoud aan geven
o
Leiding geven, goed opgebouwd
Het sectorbestuur SW is bekwaam hiermee bezig.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Amsterdam heeft dit amendement ingediend omdat punt 3 onvoldoende is. Het gaat minder om mandaat of opdracht, het gaat meer om of het ter goedkeuring of ter
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
21
advisering wordt voorgelegd aan Bondsraad. Botsingen dreigen zo! Statutair worden beleidsvoorstellen door bondsbestuur gemaakt en ter advisering aan de Bondsraad voorgelegd. Het gaat steeds over houdgreep tussen bestuur en bondsraad - hoe zit dat? •
Waarom is tussenzin van amendement Amsterdam over de invulling van de strategie niet opgenomen in herziene tekst?
•
Dit werkprogramma zou een 1e proeve van bekwaamheid (beschrijvingsbrief) zijn, maar dit is knullig- hoe heeft dat kunnen passeren? Het zijn maar 15 regels met open deuren, onder meer over CAO's; dit geeft een onaangenaam gevoel. Wij worden gepresenteerd met een knullig werkprogramma en de houding "maar wij (bestuur) gaan erover".
•
Er is een verschil tussen zienswijze A'dam en bondsbestuur. Wij hebben niet begrepen dat dit werkprogramma een uitwerking is van de MVS; in werkprogramma staat niets over MVS. Dit gaat echt ergens over! Het bondsbestuur wil opdracht om het werkprogramma uit te werken, maar het werkprogramma geeft geen uitvoering aan de MVS!
Na enige discussie over de indeling van hoofdstuk II van de beschrijvingsbrief kwam de kernvraag: •
Welke onderdelen in de tekst, welke kopjes horen dan bij het werkprogramma, graag duidelijkheid hierover.
Reacties bestuur •
•
T.a.v. kopjes en indeling van hoofdstuk II van de beschijvingsbrief: o
Je hebt gelijk, de indeling is verwarrend
o
In de oorspronkelijke opmaak was het helder dat nagenoeg het hele hoofdstuk over het werkprogramma gaat.
o
Bij de opmaak voor de druk is deze helderheid verloren gegaan en dit hebben wij niet meer gezien - een geval van bedrijfsblindheid.
o
Hetgeen er in de tekst staat onder de kopjes ´vernieuwing van de vereniging´ en ´nieuwe vormen van vakbondswerk´ hoort nadrukkelijk ook tot het werkprogramma.
o
Wij gaan dit verduidelijken aan het congres!
Voor de rest: o
Het werkprograma is een stap om te komen tot heldere afspraken tussen vereniging en bestuur.
o
De term werkprogramma is niet helemaal gelukkig; wij willen niet de indruk wekken dat het werkprogramma volledig is. Wat er ligt is hoe dingen 'aan te vliegen'. Wij willen wel een vertaling maken samen met de vereniging, na de contouren in het congres te hebben vastgesteld.
o
Wij willen vooraf zoveel mogelijk helderheid. De kern is dat wij graag toetsbare afspraken willen maken.
o
Het is nog niet perfect, maar een wel grote stap.
o
Wij vinden dat we met alle zaken verder moeten - in gesprek met de andere organen! Wij doen geen dingen buiten de vereniging en de bondsraad om.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
22
4
o
De verhouding Bondsbestuur/Bondsraad heeft een lastig jaar gegeven met lastige besluiten. Er zijn gevolgen van bezuinigingen voor mensen en wij hebben discussie over een nieuwe strategie gevoerd. Er is nog veel onbegrip na veel tijd en inspanning en nog steeds wantrouwen; er is nog een hele slag te gaan
o
Wij hebben wel ruimte nodig om iets te kunnen doen, iets doen wat de verhoudingen beter maakt. Zeker wanneer we elkaar niet begrijpen moet er helderheid komen.
Beslispunt 4. Draagt het bondsbestuur daarbij op conform de statuten adviezen van de Bondsraad in te winnen. Nieuwe tekst: Draagt het Bondsbestuur daarbij op halfjaarlijks te rapporteren aan de Bondsraad/Algemene Vergadering over de voortgang en conform de statuten adviezen van de Bondsraad in te winnen over eventuele bijstelling aan de hand van de laatste ontwikkelingen.
4.1
Ingediende amendementen 1. Halfjaarlijkse rapportage aan Bondsraad 2. Advies door Bondsraad 3. Bespreking halfjaarrapportage 4. Halfjaar-/jaarrapportage 5. Aanpassing datum 6. Houding Bondsbestuur en Bondsraad 7. Rapportage werkprogramma
4.2
Discussie Zwolle Uit de zaal •
Zet een punt na "Algemene Vergadering"; rest staat in de statuten.
•
Gaat het om relatietherapie?
•
Afwijkingen van programma bespreken met Bondsraad; plicht bestaat al.
•
In beginperiode discussie te snel gegaan voor Bondsraad, nu op de goede weg
•
Mediation toevoegen aan producten ABVAKABO FNV?
Reacties Bestuur •
Sommige dingen moeten toch uitgesproken worden
•
Relatietherapie: eerst rollen goed vaststellen o
...maar dit is niet genoeg om goede, stimulerende relatie te creëren
o
..."we just got started"
o
Er komt een traject met de bondsraad en bondsbestuur om de relatie te verbeteren.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
23
4.3
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Nieuwe tekst prima, maar wel praten over tijdstip: o
Halfjaarlijkse raportages soms in Bondsraad in november - te laat
o
Rapportages moeten actueel zijn met tijd om bij te sturen; staat niet in nieuwe tekst
o
Hebben we genoeg menskracht straks nog hiervoor (in de werkorganisatie)
•
Twee ijkmomenten liggen vast; zegt Bondsbestuur dat actuele zaken voorgelegd worden? Dan opnemen in tekst!
•
Bestuur moet overwegen bij actuele zaken extra te rapporteren/informeren
•
Maximale afstemming van belang
•
We hebben toch ook Internet, informele rapportage met toegangscode op Internet moet toch kunnen?
•
Veel momenten rapportage/communicatie, themabijeenkomsten
•
Essentie voorstel Limburg: o
Wat zijn inhoudelijke wezenlijke verschillen?
o
Morele plicht iedere keer verantwoording/advies te vragen
o
Meer contactmomenten
•
Niet alleen kijken wat in statuten staat
•
Niet te lang zeuren, laat bestuur wat gaan doen! Bestuur heeft zich met veel zaken bezig moeten houden - 'hinder'.
•
Niet terug kijken maar vooruit kijken! Maar wel op tijd informeren
•
Ik heb alle vertrouwen in dit bestuur!
Reacties bestuur •
Rapporteren kost tijd. Wij hechten wel aan 2 rapportagemomenten; in het voorjaar (mei/jaarverslag) en na de zomer. Het is lastig om in maart over jaarrapportage te praten en kort daana nog eens - gaat er bij mij niet in. E.e.a. is wel erg intern gericht
•
Wij maken in dit verband onderscheid tussen: o
(Formeel) rapporteren: 2x per jaar
o
Communiceren: veel. (Effect ook zichtbaar bij afdelingen - leuk.)
•
Wij gaan uitgebreid informeren: meer vooruitdenken wat er op het pad komt, en sneller informeren.
•
Bijstellen moet natuurlijk wel besproken worden. Wij treden in gesprek wanneer onverwachte nieuwe dingen aan de orde zijn.
•
Het gaat ons ook om vertrouwen; een goed functionerende Bondsraad waarvan wij goede adviezen krijgen.
•
De essentie is regelmatig de Bondsraad informeren, de spelregels in acht nemen. Continu rapporteren wordt lastig werkbaar, gaat af van werktijd.
•
Het gaat om het vinden van een balans tussen: o
lucht geven om te werken
o
initiatief nemen elkaar bij de les te houden.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
24
4.4
•
Dus ook een keer verwijzen naar statuten; maar statuten zijn maar regeltjes, het gaat erom hoe je met elkaar omgaat.
•
Reorganiseren: o
Wij hebben afgesproken om de primaire dienstverlening aan de leden te ontzien. Dus moeten wij ingrijpen bij ondersteunende diensten. Dit heeft gevolgen. Wij hebben wel de ambitie om het goed te doen.
o
Bondsbestuur en Bondsraad willen goede rapportage; dit legt een zware druk op de werkorganisatie.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Een halfjaarlijks Bondsraad/Algemene Vergadering is aardig, maar op deze manier is er slechts 1 advies van de Bondsraad jaarlijks.
•
Hoe zit het met de functie van de bondsvergadering?
•
Waarom is er geen kwartaalrapportage?
•
Wij vallen over "ter goedkeuring voorleggen aan de bondsraad".
•
"Meneer Ger, bereid nu amendement in te trekken, op basis van voorgaande?"
•
Argumenten nog niet voldoende uitgewisseld.
•
Art. 18-discussie - stelt vast taken van congres; kan het congres ook extra taken toebedelen aan bijzondere vergadering?
•
Wel advies van bondsraad, maar niet van algemene vergadering? Hoe wordt status hiervan aangepakt?
•
Gaat dit het probleem Bondsraad/Bondsbestuur oplossen?
•
Het gaat niet om elkaar bevechten, maar er zijn wel spelregels nodig
•
Bondsbestuur komt terug met advies: o
Nu eerst discussie, daarna opdracht van Bondsraad aan Bondsbestuur
o
Kan Bondsbestuur 'opdracht weigeren'?
Reacties bestuur •
Niet bedoeld om maar 2x per jaar advies te geven; wij willen graag op de huidige manier de discussie voortzetten.
•
Er moet gerapporteerd worden, maar ook gecommuniceeerd. De Algemene Vergadering moet sowieso het jaarverslag ontvangen, en de Bondsraad de halfjaarlijkse rapportage, zie art. 18 statuten.
•
Het is belangrijker te praten bij nieuwe ontwikkelingen.
•
Per kwartaal wordt te heftig, er moet nog veel ander werk worden gedaan; dit is eerder afgesproken
•
Algemene Vergadering heeft haar taken; er zijn meerdere manieren denkbaar:
•
o
een halfjaarsrapportage niet alleen financieel, maar nu ook inhoudelijk
o
Met de Bondsraad praten kan ook tussentijds wanneer van belang.
Dit lost wellicht het probleem Bondsraad/Bondsbestuur op. Wij moeten natuurlijk wel kritisch naar elkaar zijn, maar tegelijkertijd wel hetzelfde doel willen bereiken. Het gaat niet om pootje lichten of wie de baas is, maar samenwerking!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
25
•
5
Op twee momenten in de afgelopen jaren heeft Bondsbestuur een advies van de Bondsraad niet opgevolgd. Er zijn pogingen gedaan om elkaar te begrijpen. Het uitgangspunt moet zijn "advies opvolgen", maar goed gemotiveerd kan het een keer anders zijn.
Beslispunt 5. Draagt de Bondsraad op de jaarlijkse begroting vast te stellen conform de meerjarenbegroting 2007-2010, zoals die op 10 juli 2007 is vastgesteld Nieuwe tekst: Draagt de Bondsraad op de jaarlijkse begroting vast te stellen conform de beleidsmaatregelen uit de meerjarenbegroting 2007-2010, zoals die 10 juli 2007 is vastgesteld.
5.1
Ingediende amendementen 1. Afwijkingen meerjarenbegroting 2. Jaarlijkse begrotingsbehandeling 3. Uitvoering meerjarenprogramma/-begroting 4. Vaststellen jaarlijkse begroting 5. Jaarlijkse begroting aanpassen 6. Wijzigingen meerjarenbegroting
5.2
Discussie Zwolle Uit de zaal •
'Conform' eruit, 'leidraad' erin; anders te star
•
Te strak geformuleerd
•
Gebruik een begrip dat iedereen kan volgen, suggesties: ...'overeengekomen uitgangspunten', ...'evenredig met...', 'met inachtneming van', 'overeenkomstig'. Geef het bestuur opdracht om een keuze te doen...
•
29 januari motie in Bondsraad over korting op afdelingsgelden; niet te koppelen aan wat hier staat.
•
"Voortschrijdend inzicht"; elk jaar meerjarenbegroting opschuiven
•
Penningmeester stelt begroting op, niet Bondsraad
•
Stukken wekken indruk dat (meerjaren) begroting statisch geheel is
•
Duidelijk maken op congres hoe wij omgaan met ontwikkelingen
•
Zo actueel mogelijk op ontwikkelingen inspelen
meevallers, tegenvallers en nieuwe
Reacties Bestuur •
De Bondsraad stelt begroting vast maar geeft adviezen over andere aangelegenheden. Het verschil levert bij sommigen verwarring op.
•
Wij moeten beter uitleggen indien wij adviezen van de Bondsraad niet uitvoeren, en debatten constructiever laten plaatsvinden. Dit is een verbeterpunt voor het Bestuur.
•
Het is nodig om de tering naar de nering te zetten, de basis is de MVS: o
ook achterstand IT-investeringen wegwerken
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
26
•
5.3
o
geld reserveren voor nieuwe activiteiten die tot ledengroei leiden
o
wij geven te weinig uit aan winnen nieuwe leden; 20% van begroting in 2010
"Welke snoep kiezen wij voor ons zakgeld?" o
Wij moeten bezuinigen en investeren. Dat doet pijn en levert discussies op. Een aandachtspunt voor het congres is de maatvoering. Het gaat om de balans zoet en zuur.
o
Er is een relatie tussen het aantal leden en wat je kan doen.
•
De begroting 2008 voeren wij uit. Over 2009/2010 is nog discussie nodig. Wij komen nog niet in de buurt van de 20% die wij nodig hebben voor ledengroei. Meevallers gaan dus naar de 20%.
•
Kernvraag: neemt het bestuur verantwoordelijkheid om te doen wat er afgesproken is in het kader van de missie, visie, strategie?
Discussie Eindhoven Uit de zaal •
Tekst te mager
•
Eens met de mix die anderen voorstellen
•
Betekent dit dat wanneer er poep aan de knikker komt kunnen we er pas in 2011 op terug komen? Kan actualiteit aanleiding geven voor aanpassingen op de begroting?
•
Consistent zijn wel van belang!
•
Verwijzing naar amendement 4.4
•
Toelichting bestuur is beter dan nieuwe formulering, graag duidelijker formuleren
•
Beslispunt is crux van alle voorstellen: "congres geeft opdracht aan bondsraad" is tegen de statuten; zie statuten art 15, 23
•
Beleid wordt vastgesteld door congres; kan nu bij uitvoeren beleid bondsraad niet terugfluiten
•
Wat er staat is in lijn met de statuten:
•
"Is het dan niet overbodig?"
•
Verbaasd dat medelid vast blijft houden, eens met bestuur.
Reacties Bestuur •
Blij met amendement sector O&O
•
Consistente richting nodig maar ook flexibiliteit
•
o
aantal zoete maatregelen: o.m. geen verhoging contributie
o
aantal zure maatregelen: o.m. reorganisatie werkorganisatie
"20 procentslijn" essentieel o
deze beleidsmaatregelen moeten vastgelegd worden
o
gaat om MVS en daarvan afgeleide keuzes
•
Kan bondscongres opdracht geven aan bondsraad? Ja, daar kan niemand onder uit. Het congres stelt beleid vast, alle organen moeten zich hier aan houden. Nogmaals, het gaat om beleidspunten. Het is niet erg om ingeperkt te worden door hoogste orgaan van de bond.
•
Geest van dit beslispunt: beleid MVS is niet vrijblijvend!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
27
5.4
o
Ook zeggen wat de keuzes zijn
o
Congres kan hier niet vrijblijvend mee omgaan
Discussie Rotterdam Uit de zaal •
Gaat het over 2008 of alle andere jaren?
•
Ieder jaar de meerjarenbegroting bijwerken; beleidsuitgangspunten staan hierbij vast. Een gemeenteraad doet dit toch ook, over een raadsperiode heen? Dus ieder jaar 4 jaar vooruitkijken
•
Uitgangspunten zijn correct, maar er moet ruimte zijn voor aanpassing indien de situatie dit vereist.
Reacties bestuur
5.5
•
Het gaat over alle jaren in de periode, dus 2008-10.
•
2010 is eindpunt, dan gaan wij evalueren; dus niet voorbij dit punt een meerjarenbegroting maken; niet over het graf heen regeren.
•
Wij gaan wel risico's en vooruitzichten voorbij dit punt inventariseren. Wij zijn het eens met het beginsel dat wij steeds moeten vooruitkijken; maar wij willen op dit moment geen financiële taakstelling voorbij 2010 voorstellen.
•
In de nieuwe Financiele Advies Commissie van de Bondsraad komt het geheel van financiele sturing aan de orde, wellicht komen daar nieuwe vormen van (meerjaren) begroting uit. Bij dit beslispunt gaat het wat ons betreft op dit moment om de inhoudelijke keuzes.
•
Je moet nooit stoppen met nadenken. De begroting bevat zowel zoete als zure elementen en vooral keuzes, zoals voor ledengroei. Je moet wel op enig moment keuzes vaststellen.
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Dit is in strijd met de statuten.
•
Bondsbestuur beperkt zich hiermee want als je andere beleidsmaatregelen wilt dan kan het niet meer.
•
Laat zien wat die beleidsmaatregelen dan zijn.
Reacties bestuur •
Gaat het om cijfers achter de komma of om de beleidskeuzes?
•
Dus amendement sector O&O gewijzigd overgenomen omdat dat duidelijker is.
•
Beleidsmaatregelen kunnen door congres worden vastgesteld, dus conform statuten!
•
Helderheid is op congres van belang, een groot deel van de beleidsmaatregelen is al uitgevoerd.
•
Kernpunten blijven bestaan, maar zijn niet in beton gegoten. Er zit zuur (o.m. verkleining werkorganisatie) en zoet (o.m. investeringen ICT, marketing en communicatie) in.
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
28
• 6
De suggestie om op het congres de beleidsmaatregelen waar het om gaat inzichtelijk te maken werd ook in Eindhoven gedaan en wordt meegenomen.
Beslispunt 6. Draagt het Bondsbestuur op over de uitvoering van de strategie te rapporteren op het Bondscongres 2010 en verantwoording af te leggen over hetgeen ter zake gedaan en gelaten is. Nieuwe tekst: Draagt het Bondsbestuur op over de uitvoering van de strategie en het 'werkprogramma' te rapporteren op het Bondscongres 2010, daarbij verantwoording af te leggen over wat ter zake gedaan en gelaten is, en aan het Congres voorstellen te doen inzake de verdere invulling en uitvoering van de missie, visie en strategie van de Bond ABVAKABO FNV.
6.1
6.2
Ingediende amendementen 1.
Rapportage uitvoering werkprogramma
2.
Eerder rapporteren
3.
Rapportagemomenten
4.
Verantwoording per kwartaal
5.
Halfjaarlijkse rapportage
6.
Uitvoering strategie bijstellen
7.
Rapportage Algemene Ledenvergadering
8.
SMART werkprogramma -> tussentijds ingrijpen
9.
Terugkoppeling Bondsraad en Bondsbestuur
10.
Rapportage MVS
Discussie Zwolle Uit de zaal •
Suggestie t.a.v. laatste zin voorstel Amsterdam "...29 mei 2007": "maak hiervan 4 maart 2008"
•
Strategie/ledenwerving: materiaal niet aanwezig; al 2 jaar "in ontwikkeling"; nieuw lid al uit geschreven per 1/5/08
•
Laatste zin: toevoegen 'eventuele bijstelling'
•
Op internet is Power To campagne beëindigd maar wij hebben het niet gehoord => communicatieprobleem
•
Leden winnen is een kunst, leden behouden is een nog grotere kunst
•
Wervingsmateriaal in andere talen? (Turks...)
•
Als scholier €4/maand lid => €24 i.p.v. 25 voor halfjaar
•
Benieuwd wanneer over het werkprogramma wordt gecommuniceerd
•
Verschillende bonden FNV; waarom niet adminstratieve werkzaamheden bundelen; kostenbesparend!
•
Wij zitten heel veel over woorden te praten, er gaat te veel tijd in zitten. Er is actie nodig!
•
De sector uitkeringsgerechtigden heeft vertrouwen in het Bondsbestuur!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
29
Reactie Bestuur •
Het klopt dat een aantal zaken zoals folders niet meer worden geleverd. Acties via internet en media hebben duizenden nieuwe leden opgeleverd en hier "kwam geen folder aan te pas".
•
Wij zijn er trots op dat wij met FNV een campagne hebben opgezet die mensen mooi vinden.
•
Halfjaar €25; einddatum werd duidelijk vermeld. Wj moeten blijven nadenken over aantrekkelijke manieren om mensen in te laten stappen.
•
Scholieren die zich hebben aangemeld als lid voor een halfjaar voor €25 zijn allen aangeschreven dat zij als scholierenlid zijn aangemeld voor €4/maand.
•
Communicatie over werkprogramma: formele rapportage elk 1/2 jaar; informeel: intentie om met Bondsraad in mei/juni te communiceren
•
M.b.t. materiaal in andere talen:
•
6.3 6.3.1
o
2e/3e generatie allochtonen hebben geen taalprobleem
o
maar: 1e generatie niet bekend met AOW- regels, dus kinderen erbij betrekken; gevolg: -
werving 2e/3e generatie
-
1e generatie geïnformeerd
M.b.t. bundeling administratieve werkzaamheden FNV-bonden: lid centraal stellen, first things first; geen dingen die niet werken aan andere dingen koppelen die niet werken, geeft ledenverlies! Wij hebben al wat gerealiseerd, b.v. één FNVverzekeringspakket.
Discussie Eindhoven Uit de zaal/Reacties bestuur 'Wel logisch'
6.3.2
Nabranders Over de formulering van de beslispunten •
Indeling beschrijvingsbrief werkt verwarrend: oude formuleringen in het voorstuk op blz. 8; aan het einde de nieuwe
•
Het bestuur moet het niet nalaten om betere formuleringen te maken
Reactie bestuur •
Wij zullen het niet nalaten
Over het (nu nog) indienen van amendementen op de nieuwe formuleringen Uit de zaal •
Kunnen wij nog amendementen indienen op gewijzigde teksten?
Reactie bestuur •
Amendementen (eventueel aangepast) kunnen tot nieuwe tekst leiden
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
30
•
Amendementen kunnen nu niet meer worden ingediend
•
Gescheiden stemmen kan
Over het resultaat van het onderzoek naar de relatie raad-bestuur Uit de zaal •
Wat wordt er gedaan met het resultaat van dat onderzoek?
Reactie bestuur
6.3.3
•
Er ligt een voorstel van het bestuur aan de raad om aan relatie te werken
•
Bondsraadleden worden verzocht om hun eventuele reacties bij voorkeur per e-mail in te sturen
Slotwoord Edith Wij hebben een interessant debat gehad en het is een prettige bijeenkomst geweest. Wij hebben hopelijk wat achtergronden kunnen geven, en uw begrip van wat er speelt verbeterd. Amendementen intrekken kan tot op het laatste moment!
6.4
Discussie Rotterdam De discussie ging meer over de toon van de bijeenkomst vanaf de bespreking van beslispunt 3 en minder over de inhoud van beslispunt 6. Uit de zaal •
Sfeer net zoals vanouds na punt 3...
•
Op congres ook 's-middags een onafhankelijke voorzitter
•
'Nee' schudden tijdens betoog niet acceptabel
•
Angst dat het anders kan worden dan wij willen
•
Met een dubbel gevoel naar huis...
Reacties bestuur •
Zorg terecht ingebracht, dit moeten wij niet laten gebeuren.
•
Edith Snoey is de enige voorzitter, maar er is wel gespreksleiding op het congres; wij gaan vorm van inhoud scheiden.
•
Het moet wel netjes verlopen, ook al komen deze discussies terug
•
Edith Snoey: "ik ga wel met een tevreden gevoel naar huis, ook al is het wat fragiel".
•
Vroeger werd een breed beleidsprogramma vastgesteld waarmee je alle kanten op kon. Wij hebben nu de keuze gemaakt om dat niet meer te doen. Het is verassend om te zien dat als je meer concreet wordt, het weerstand en kritiek oproept.
•
Wij willen graag met Bondsraad en actieve leden concrete stappen nemen. Dit is de kern van de opdracht!
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
31
6.5
Discussie Amsterdam Uit de zaal •
Rapporteren: over uitwerking werkprogramma rapporteren!?
Reacties bestuur •
Er komt een rapportage over activiteiten, de vorm is nog te vinden.
•
Bij een werkprogramma hoort ook uitwerking.
Reacties uit de zaal na bijeenkomst Amsterdam •
Hoopvol!
•
Geen gevoel, ik wacht af.
•
Hoop dat congres snel beslissingen kan nemen, niet opnieuw deze discussies.
•
Blij met duidelijkheid over werkprogramma.
•
Hoop op flitsende start na congres.
•
Gemengde gevoelens; helderheid over werkprogramma, maar zorg over indeling van de dag.
•
Hoopvol gestemd.
•
Ga met goed gevoel naar huis, hoop dat afgevaardigden goed luisteren. Ik heb graag een vlot congres, heb al eelt op ...
•
Begin vergadering gemist; over migranten: in kaart brengen wensen en verwachtingen, wij moeten een goed beleid hierop ontwikkelen (of moeten we alles aan FNV overlaten?)
ABVAKABO FNV Delegatiebijeenkomsten februari 2008
32