DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q1 In de statuten van Natuurmonumenten staat dat onze vereniging de natuurgebieden behoudt en beheert zowel “ter wille van de natuur zelf als ten behoeve van het geestelijke en lichamelijke welzijn van de mens”. Volgens de statuten hebben we dus ook een verantwoordelijkheid om ons in te zetten voor het welzijn van de mens. Vindt u dat we die verantwoordelijkheid al voldoende nemen? Beantwoord: 123
Overgeslagen: 0
Ja
Nee
Weet niet/geen mening
0%
10%
20%
30%
40%
Antwoordkeuzen
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Reacties
Ja
69,92%
86
Nee
8,13%
10
Weet niet/geen mening
21,95%
27
Totaal
123
1 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q2 Vindt u dat we onze gebieden (nog) meer onder de aandacht moeten brengen met het motief dat een bezoek aan onze gebieden ook gezond is voor het lichamelijke en geestelijke welzijn? Beantwoord: 123
Overgeslagen: 0
Ja
Nee
Weet niet/geen mening
0%
10%
20%
30%
40%
Antwoordkeuzen
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Reacties
Ja
56,91%
70
Nee
36,59%
45
Weet niet/geen mening
6,50%
8
Totaal
123
2 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q3 Dat een bezoek aan de natuurgebieden gezond is, geldt natuurlijk niet alleen voor onze eigen natuurgebieden, maar ook voor die van de provinciale landschappen, Staatsbosbeheer en andere organisaties. Vindt u dat we voor de promotie van een bezoek aan natuurgebieden, specifiek in het kader van de gezondheid, samen en dus landelijk met die andere organisaties moeten optrekken? Beantwoord: 121
Overgeslagen: 2
Niet van toepassing/p...
Ja, samen met andere...
Nee, alleen als de...
Geen mening
0%
10%
20%
30%
40%
Antwoordkeuzen
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Reacties
Niet van toepassing/promotie niet nodig
14,88%
18
Ja, samen met andere organisaties
81,82%
99
Nee, alleen als de Vereniging Natuurmonumenten
0,83%
1
Geen mening
2,48%
3
Totaal
121
3 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q4 Vindt u dat we, aanvullend aan (of in plaats van) extra promotie van onze gebieden in het kader van de gezondheid, meer moeten doen? Bijvoorbeeld door in onze gebieden meer activiteiten in het kader van dit thema te organiseren, zoals yoga of natuurwerkzaamheden als dagbesteding? Dit kan zowel voor mensen zijn die nog gezond zijn en gezond willen blijven, als voor mensen die bij ziekte weer gezond willen worden. Beantwoord: 119
Overgeslagen: 4
Nee, helemaal geen extra...
Nee, behalve extra promot...
Ja, zowel activiteiten...
Ja, maar alleen voor...
Ja, maar alleen voor...
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Antwoordkeuzen
70%
80%
90% 100%
Reacties
Nee, helemaal geen extra activiteiten
26,89%
32
Nee, behalve extra promotie niet meer activiteiten organiseren
29,41%
35
Ja, zowel activiteiten voor mensen die gezond willen blijven als voor mensen die gezond willen worden
40,34%
48
Ja, maar alleen voor mensen die gezond willen blijven
0,84%
1
Ja, maar alleen voor mensen die gezond willen worden
2,52%
3
Totaal
119
4 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q5 Als Natuurmonumenten meer activiteiten gaat organiseren als in vraag 4 bedoeld, voor welke doelgroep vindt u dit dan vooral belangrijk? Beantwoord: 94
Overgeslagen: 29
Voor ouderen
Voor jeugd/jongeren
Voor geestelijk/f...
Geen mening
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Antwoordkeuzen
90% 100%
Reacties
Voor ouderen
11,70%
11
Voor jeugd/jongeren
37,23%
35
Voor geestelijk/fysiek minder validen
7,45%
7
Geen mening
43,62%
41
Totaal
94
#
Voor anderen, namelijk
Datum
1
Natuurliefhebbers!
11-11-2014 21:04
2
jongvolwassenen, m.i. grotere kans dat dat bijdraagt aan het idee dat natuur in het vervolg van hun leven belangrijk voor ze is
10-11-2014 23:21
3
Het is voor iedereen belangrijk, maar vooral voor ouderen en mensen met chronische aandoeningen
10-11-2014 22:05
4
iedereen
10-11-2014 11:07
5
voor alle doelgroepen
9-11-2014 16:03
6
niet doen, houd je bij je leest
7-11-2014 21:26
7
voor mensen met psychische problemen [burn-out bv]
7-11-2014 21:15
8
voor alle leeftijden
7-11-2014 17:17
9
Hooguit extra promotie maar dan gewoon voor iedereen
7-11-2014 16:47
5 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 10
Alle 3 de doelgroepen
6-11-2014 15:51
11
promotie alleen meer info inzake de terreinen
6-11-2014 12:53
12
alle leefstijdgroepen
6-11-2014 10:42
13
als dan.....jongeren
6-11-2014 0:34
14
Dan, voor iedereen
5-11-2014 20:22
15
Voor iedereen die daar behoefte aan heeft. Daar hoort geen speciale doelgroep bij. Een burn-out kan je op verschillende leeftijden krijgen
5-11-2014 20:18
16
Iedereen
5-11-2014 17:28
17
Voor iedereen die even wil "bijkomen" of moet opknappen.
5-11-2014 16:54
18
iedereen
5-11-2014 12:58
19
Diverse groepen
5-11-2014 11:10
20
allen
5-11-2014 10:41
21
Voor iederee die iets aan die gezondheid wil doen, maar promotie vooral gericht op degenen die nog niet (zo vaak) in natuurgebiedn komen
5-11-2014 9:47
22
in het algemeen, voor iedereen.
5-11-2014 9:35
23
dat moet Natuurmonumenten helemaal niet doen
5-11-2014 9:29
24
Voor de verschillende doelgroepen aangepaste activiteiten
5-11-2014 8:12
25
mensen mogen hun eigen verantwoordelijkheid niet afschuiven op anderen. Ieder dient dit zelf te dragen
4-11-2014 21:52
26
Voor iedereen
4-11-2014 21:18
27
Iedereen
4-11-2014 20:21
6 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q6 Meer activiteiten organiseren kan zonder hoge kosten worden geregeld door anderen (ZZP’ers, zorginstellingen in de buurt e.d.) in de gelegenheid te stellen via onze website en/of via onze organisatie voor eigen rekening dergelijke activiteiten te organiseren. Bent u het daarmee eens? Of vindt u dat we als organisatie zelf ook kosten voor dergelijke activiteiten mogen maken? Beantwoord: 111
Overgeslagen: 12
Niet meer activiteiten...
Anderen in de gelegenheid...
Zelf (nieuwe) activiteiten...
Zelf activiteiten...
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Antwoordkeuzen
Reacties
Niet meer activiteiten organiseren dan we nu al doen
29,73%
33
Anderen in de gelegenheid stellen activiteiten te ontwikkelen (zonder substantiële kosten voor NM)
54,05%
60
Zelf (nieuwe) activiteiten organiseren tegen geringe kosten
13,51%
15
Zelf activiteiten organiseren en dat mag best wel wat kosten
2,70%
3
Totaal
111
#
Overig (geef nadere toelichting)
Datum
1
Misschien ook anderen zoals vrijwilligers ondersteuenen die activiteiten willen doen
10-11-2014 23:47
2
Samenwerken met andere ondernemers en proberen daarvoor als NM een vergoeding voor te vragen als extra inkomstenbron voor NM
9-11-2014 16:05
3
de keuze per project bepalen, maatwerk
7-11-2014 17:19
7 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 4
Omdat ik hooguit extra promotie zie zitten en geen georganiseerde activiteiten in onze natuurgebieden wil lijkt mij dat het NM niets mag kosten.
7-11-2014 16:49
5
Natuurgebieden zijn voor de natuur en daar mag de mens zich ontspannen en er van genieten, maar zo min mogelijk storen.
6-11-2014 19:10
6
er is nogal een verschil tussen ZZP-ers en zorginstellingen. Dat ZZP-ersbv. commerciële "gezondheids"activiteiten gaan aanbieden op de NM-site lijkt me niet de bedoeling. Dat ligt anders bij lokale zorginstellingen. Verder; er is ook een verschil tussen het gezamenlijk organiseren van activiteiten tussen NM en andere non-profit organisaties en het beschikbaar stellen van de NM-site voor activiteiten van derden. Mijn voorkeur gaat dan toch echt wel uit naar de samenwerking. Ik mis de nuancering in deze andere vragen...Naast optie 2 kies ik ook voor optie 3 (maar helaas is het niet mogelijk meerdere antwoorden te ge ven
6-11-2014 17:54
7
niet jan en alleman via nm-site derden laten 'adverteren' wel op de IVN site wellicht
6-11-2014 0:38
8
Behalve de gezonde aspecten van verblijven in de natuur of vrijwilligerswerk in de natuur promoten, géén extra activiteiten. Schoenmaker blijf bij je leest!
5-11-2014 19:17
9
Beide en bij kosten NM kan je bijdrage aan deelnemers vragen zodat activiteiten zoveel mogelijk zichzelf dekken
5-11-2014 11:12
10
Activiteiten te toetsen door de vereniging. Kader aangeven waarbinnen de activiteiten georganiseerd mogen worden.
5-11-2014 8:13
11
Anderen in de gelegenheid stellen tegen betaling. De baathouder mag best betalen voor de dienst die de natuur en natuurmonumenten levert door het beschikbaar stellen van de terreinen.
4-11-2014 22:04
12
zuinig zijn op de centen. geen zaken doen die niet direct met behoud van natuur te maken hebben
4-11-2014 21:58
13
Als anderen via de website van natuurmonumenten zich willen profileren en het kost natuurmonumenten geen extra geld, dan heb ik geen bezwaar
4-11-2014 21:55
14
Activiteiten organiseren die NM ook wat opleveren, bijv. werkzaamheden verrichten in de natuur zoals snoeien of onderhoud.
4-11-2014 21:54
15
Ik vind dat men daar zeer zorgvuldig mee moet omgaan. Wie wel en wie niet? Wat zijn de criteria. Kunnen deelnemers niet beter zelf betalen?
4-11-2014 21:19
16
Goede branding afspreken maar geen sportleraar maken van een boswachter
4-11-2014 20:23
17
Ook zelf mag NM wel wat doen tegen geringe kosten.
4-11-2014 20:05
18
hier schuilt gevaar in voor de natuur. als er geen toezicht is en mensen gaan hun eigen gang, kan er best veel natuur vernietigd worden
4-11-2014 20:02
8 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q7 Naast het ontwikkelen van extra activiteiten voor de gezondheid kunnen we daadwerkelijk investeren in extra voorzieningen in onze gebieden, zoals de aanleg van rolstoelpaden, bewegwijzering voor blinden, aangepaste bebording voor specifieke doelgroepen, e.d.Vindt u die investeringen gewenst? Beantwoord: 109
Overgeslagen: 14
Ja
Nee
0%
10%
20%
30%
40%
Antwoordkeuzen
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Reacties
Ja
69,72%
76
Nee
30,28%
33
Totaal
109
#
Onder voorwaarden (geef nadere toelichting)
Datum
1
Kleinschalig zonder natuur geweld aan te doen!
11-11-2014 21:06
2
Ik ben nooit blij met allerlei bordjes in de natuur die het landschap 'vervuilen'. En ik vind dat ook mensen die minder valide zijn recht hebben op natuurbeleving.
11-11-2014 17:41
3
maatwerk, doelmatigheid per project
7-11-2014 17:20
4
Ik ben een voorstander van het openstellen van onze gebieden wanneer dat kan zonder daar de natuur TEVEEL te belasten en onder die voorwaarde moeten we zeker denken aan rolstoelpaden, bewegwijzering, e.d.
7-11-2014 16:54
5
de doelgroep moet in aantal voldoende aanwezig zijn, dus doorgaans in natuurgebieden bij grotere steden of nabij specifieke zorginstellingen.
7-11-2014 7:01
6
Ook andere geldbronnen/subsidie aanboren.
6-11-2014 22:08
7
vaak hoge kosten voor een zeer geringe doelgroep de schaarse middelen kunnen beter op een andere manier worden ingezet
6-11-2014 20:06
8
alleen daar waar dit ook daadwerkelijk mogelijk is, niet alles op alles zetten om hier aan te voldoen.
6-11-2014 19:17
9
Niet te veel anders wordt het weer te kunstmatig en krijgen de bordjes de overhand.
6-11-2014 19:14
10
Ja, maar in beperkte mate. Het toegankelijk maken van natuur voor mensen is prima maar voorop staat uitbreiding/herstel van de natuur (en de plaats van dieren daarin).
6-11-2014 17:57
9 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
11
in beginsel niet muv direct rond/nabij bezoekerscentra
6-11-2014 0:39
12
Een blinde e/of gehandicapte kan heel gezond zijn. Je kan er voor kiezen de natuur toegankelijker te maken voor deze groep. Maar je kunt dat ook doen voor mensen die nooit in de natuur komen. Maar dit wel kunnen gebruiken bij herstel van bijvoorbeeld een burn-out of ander gezondheids probleem.
5-11-2014 20:23
13
Hier voor fondsen/subsidies werven
5-11-2014 19:19
14
De druk op een natuurgebied mag niet groter worden, bestaande paden aanpassen is een optie. maar de natuurwaarden in een gebied mogen er niet onder lijden!
5-11-2014 16:56
15
We hebben nu eenmaal een 'beborde natuur' (wat ik al erg genoeg vind). Laat dan de gehandicapten ook meeprofiteren.
5-11-2014 14:50
16
in beperkte mate
5-11-2014 10:42
17
Met name de rolstoelpaden zijn zeer gewenst, niet alleen voor rolstoelen maar ook voor kinderwagens en buggy's (met een buggy kun je niet op een zandpad).
5-11-2014 10:32
18
alleen als er aanwijsbare groepen zijn, die voor hun natuurbeleving op een specifiek gebied zijn aangewezen.
5-11-2014 9:31
19
Indien maatschappelijk gedragen, dus in samenwerking, ook financieel, met andere organisaties.
5-11-2014 8:14
20
Niet voor natuurgebieden, maar wel bijvoorbeeld voor de parken bij landgoederen en dan met name dicht bij bevolkingscentra. Daar is met horeca ook wat terug te verdienen en je kan zo leden werven voor Natuurmonumenten. Ik betreur de aanzuigende werking die veel autokilometers gaat kosten.
4-11-2014 23:37
21
zeer beperkt en op basis van werkelijke behoefte.
4-11-2014 22:05
22
Hoever wilt u gaan voor specifieke doelgroepen? Sommige trajecten zullen goed te doen zijn, maar anderen zal het moeilijk uitvoerbaar zijn of tegen hoge kosten.
4-11-2014 21:57
23
Niet alle natuurgebieden moeten worden volgelegd met paden, dit moet selectief en op kleine schaal gebeuren.
4-11-2014 21:55
24
Natuurgebieden zijn ook voor hen
4-11-2014 21:20
25
Beperkt, geen bordjesratatouille
4-11-2014 20:24
10 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q8 Naast eigen investeringen, kunnen we ook meer ruimte bieden aan particuliere (commerciële) initiatieven, zoals ontwikkeling van zorgboerderijen, gezondheidsklinieken e.d. Vindt u dat we daar als vereniging in onze gebieden ruimte voor moeten bieden en zo ja tegen welke kosten? Beantwoord: 118
Overgeslagen: 5
Ja
Nee
Alleen als dit zonder koste...
Alleen als dit geld oplevert
Weet niet/geen mening
0%
10%
20%
30%
40%
Antwoordkeuzen
50%
60%
70%
80%
90% 100%
Reacties
Ja
11,02%
13
Nee
26,27%
31
Alleen als dit zonder kosten voor Natuurmonumenten gebeurt
39,83%
47
Alleen als dit geld oplevert
17,80%
21
Weet niet/geen mening
5,08%
6
Totaal
118
11 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q9 De algemene vraag voor Natuurmonumenten is of we het gezondheidsthema zo belangrijk vinden dat we daar extra aandacht en investeringen voor over hebben. Maar, meer geld naar dit thema, kan betekenen dat er minder geld beschikbaar is voor andere doelstellingen van de Vereniging. Wat vindt u hiervan? Beantwoord: 116
Overgeslagen: 7
Geen investeringe...
Investeringen in dit kader...
Investeringen in dit kader...
Investeringen in dit kader...
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Antwoordkeuzen
90% 100%
Reacties
Geen investeringen in dit kader doen
26,72%
31
Investeringen in dit kader dienen kostendekkend te zijn
48,28%
56
Investeringen in dit kader mogen tot geringe extra kosten leiden
24,14%
28
Investeringen in dit kader mogen best tot extra kosten leiden
0,86%
1
Totaal
116
#
Overig (geef nadere toelichting)
Datum
1
Informeren Als publiek en politiek beter weet hoe kostenbesparend gezondheid kan zijn is er misschien meer draagvalk voor. Nu is het zo onzichtbaar hoeveel een groene omgeving eigenlijk bijdraagt aan gezondheid. Dta ia jammer. terwijl er onderzocht is dat bijvoorbeeld groen in de buurt al een antidepressieve werking heeft weet half Nederland daar niets van. Dus bekendheid, publiciteit geven is ook heel belangrijk!!
10-11-2014 23:50
2
Niet zelf investeren Als NM moeten wij geen kosten maken maar zorgen dat wij onze dienst natuur verkopen aan de gezondheidssector. Hierdoor kun je meer inkomsten en draagvlak creëren voor NM
9-11-2014 16:12
12 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 3
Geen taak NM Mijn twijfel bij de eerste vragen (weet niet/geen mening) betreft het feit dat we niet aan de gezondheidszorg moeten werken en daar (financiële) bijdragen aan moeten leveren. Punt uit. Dat een bezoek aan onze gebieden bij kan dragen aan de gezondheid is mooi meegenomen maar NM moet zijn gelden uitsluitend besteden aan een optimaal beheer van de gebieden. De natuur is primair, de gezondheidszorg voor NM secondair.
7-11-2014 17:01
4
Inkomstenbron als het goed werkt, levert het ook geld op, wellicht in de toekomst, om zvm mensen bij "de natuur"te betrekken, bewust te maken
6-11-2014 19:20
5
Geen taak NM Als NM zorgklinieken in haar gebieden gaat/laat vestigen zeg ik mijn abonnement op. Ajb zeg! Kijk nog even naar de doelstelling van NM....Het is. nl niet alleen een kwestie van geld (en zo framen jullie het wel) het is eerder een kwestie van principe. Valt dit onder de taak van NM
6-11-2014 17:59
6
Inkomstenbron Ik ben van mening als dit slim wordt aan gepakt kan er goed aan worden verdiend. Heel wat mensen hebben psychisch zorg en daar bij rust nodig. Daar kan de natuur op een of andere manier bij helpen
5-11-2014 20:28
7
Er mag en kan niet minder geld naar "de natuur" gaan! Er is al te weinig!
5-11-2014 16:58
8
Goed voor draagvlak Meer gezondheids activiteiten zal de naam van NM goed doen en is een reclame voor NM
5-11-2014 15:04
9
Goed voor draagvlak t.b.v. draagvlak en participatie.
5-11-2014 10:43
10
Initiatieven mogen niet tot schade aan de gebieden leiden. Niet ten koste van beheer en ontwikkeling gaan.
13 / 18
5-11-2014 8:16
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q10 Bevordering van de gezondheid is ook in het belang van zorgaanbieders, zorgverzekeraars e.d. Vindt u dat Natuurmonumenten, naast de huidige samenwerking met Menzis, met meer organisaties de samenwerking moet zoeken? En zo ja: landelijk of alleen met organisaties in en rond onze afzonderlijke natuurgebieden? Beantwoord: 110
Overgeslagen: 13
Nee
Ja, met landelijke...
Ja, alleen met organisaties...
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Antwoordkeuzen
90% 100%
Reacties
Nee
26,36%
29
Ja, met landelijke organisaties
50,00%
55
Ja, alleen met organisaties rond de gebieden van Natuurmonumenten
23,64%
26
Totaal
110
#
Ja, op een andere manier (geef nadere toelichting)
Datum
1
weet ik niet
11-11-2014 9:06
2
Zorg voor vervoer Zorginstellingen voor geestelijke gezondheidszorg zouden moeten gaan wandelen met mensen ipv zittend praten!! Zorg dat mensen de natuurgebieden kunnen bereiken door af ent oe een busje in te zetten. mensen met gezondheidsklachten zijn over het algemeen de minst draagkrachtige in onze samenleving, vervoer is vaak al een probleem.
10-11-2014 23:52
3
Project gebonden met verantwoording kosten. Geen geld naar AK belanghebbenden. Geldt ook voor Natuurmonumenten.
7-11-2014 17:24
4
Geen bezwaar tegen samenwerking maar we moeten er voor waken dat die organisaties daar een tegenprestatie voor gaan eisen.
7-11-2014 17:03
5
Criteria ik weet niet waar de samenwerking met Menzis uit bestaat, dus kan deze vraag niet beantwoorden. Geen scherpe vraagstelling!!
6-11-2014 18:00
14 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 6
sponsors zijn altijd plezierig, als ze maar niet overal vemeld/aangeplakt hoeven te worden
6-11-2014 0:42
7
Mogen ook landelijke organisaties zijn
5-11-2014 19:22
8
Het is heel gevaarlijk om met dergelijke commerciële organisaties samen te werken, te meer daar deze tot nu toe weinig maatschappelijke betrokkenheid hebben getoond.
5-11-2014 14:51
9
ja, met zowel landelijke als regionale organisaties.
5-11-2014 10:43
10
en met landelijke organisaties. De terreinen van NM moeten echter wel van NM blijven en algemeen toegankelijk.
5-11-2014 10:36
11
Maak selectieve keuze Zeer selectief, bijv. wel met KNAU, maar niet met BOVAG, Zeiss, Zalando. Helaas zal zo dus geen geld verdiend worden.
4-11-2014 23:44
12
Criteria Ook hier moert men zeer zorgvuldig mee omgaan. Wat zijn de criteria. Waarom Menzis wel en andere zorgaanbieders niet?
4-11-2014 21:21
13
NM moet te allen tijde de zeggenschap niet uit handen geven.
4-11-2014 20:11
14
---
3-11-2014 23:50
15 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid
Q11 Heeft u nog opmerkingen of ideeën over het thema gezondheid, die u aan ons wilt meegeven? Beantwoord: 52
Overgeslagen: 71
#
Reacties
Datum
1
Nee nee
16-11-2014 16:16
2
Niks extra's gewoon op dezelfde voet doorgaan
13-11-2014 17:37
3
Gezondheid en natuurbehoud moeten goed met elkaar matchen!
11-11-2014 21:09
4
de organisaties die evt wat gaan ondernemen moeten zich houden aan de regels van NM
11-11-2014 9:08
5
Informeer mensen Ikw erk zelf in de geestelijke gezondheidszorg en vind dat er veel te weinig aandacht is voor de rustgevende invloed van natuur en beweging!!Ik ben geen zweverif type, gewoon 2 benen op de grond, maar als het even kan ga ik met een client naar buiten om te praten. Dat lucht veel meer op dan alleen binnen zijn!!
10-11-2014 23:54
6
Informeer mensen Niks extra's bij alle activiteiten in dit kader moet vooropstaan dat de natuur als omgeving veel bijdraagt aan het rendement van die activiteit, en dat dat verband bij voorkeur ook goed te communiceren is
10-11-2014 23:30
7 8
9
Niks extra's natuurbehoud en uitbreiding staan veruit bovenaan ! Vrijwilligers vrijwilliger worden bij een beheereenheid promoten in het kader van vervanging van de sportschool .kost minder met hetzelfde resultaat. Nee nee
10-11-2014 12:10 9-11-2014 20:45
9-11-2014 20:30
10
Geen commercie Informeer mensen Het is bekend dat groen een positieve bijdrage levert aan de gezondheid van mensen. Laten wij vooral proberen deze bijdrage die de natuur kan leveren commercieel uit te nutten en de winst hiervan niet naar de commerciële partijen te laten gaan maar hier als NM zelf voordeel uit halen.
9-11-2014 16:15
11
Niks extra's het doel van natuurmonumenten is natuurbehoud, dat is al voldoende uitdaging. laat de uitdaging 'gezondheid' aan anderen
8-11-2014 20:22
12
Niks extra's uitbating van de natuur zelfs ten bate van gezondheid moet niet ten koste van de natuur gaan. Er is nu al enigszins sprake van een vercommercialisering van de natuur, waardoor de gebieden drukker worden wat het voor mij minder aantrekkelijk maakt. En voor de natuur al helemaal.
8-11-2014 15:45
13
wandelen in natuurgebieden geeft rust en is daarom goed voor de gezondheid, dus daarom niet te veel activiteiten organiseren
8-11-2014 14:26
14
Informeer mensen
Niks extra's Meer blijven doen voor de jeugd en je houden bij je kerntaak: beheer en
7-11-2014 21:28
promotie van natuur 15
16 17
Windmolens op land zijn negatief voor natuurbeleving door mens en dier. Waarom geeft Natuurmonumenten geen tegengas? Angst om subsidie te verliezen? Nee Neen.
7-11-2014 17:30
7-11-2014 17:03
Alleen voor geld Ik vind het thema ver gezocht en afleiden van natuurbeheer en -beleving. Maar prima als het Natuurmonumenten geld oplevert.
7-11-2014 13:16
18
Niks extra's Primaire doelstelling van NM is natuurbehoud!!
7-11-2014 11:28
19
compliment nee, de enquete heeft de raakvlakken goed in beeld gebracht.
7-11-2014 7:05
Geen commercie Zorgaanbieders erbuiten laten, anders heeft natuurmonumenten straks zelf niets meer te
6-11-2014 19:21
20
zeggen 21
Niks extra's Laat natuurgebieden alstublieft zoveel mogelijk natuurgebied, zonder gebouwen anders dan voor educatie (en honden als het kan).. Bij activiteiten voor doelgroepen kon er maar één doelgroep worden aangevinkt. Mag van mij voor alle doelgroepen. ik heb gekozen voor ouderen, omdat ik vind dat die zeker ook bij kunnen dragen door te 'werken' in de natuurgebieden, waardoor ze fit en gezond blijven. uiteraard heb ik het dan over de lichtere werkzaamheden.
16 / 18
6-11-2014 19:20
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 22 23
Informeer mensen jong geleerd, oud gedaan.....
6-11-2014 19:20
Geen commercie Niks extra's denk heel zorgvuldig na voordat de natuur wordt verkwanseld wordt door commersie. Er zijnvoldende priveklinkeken op mooie plekken in Nederland. Essentie van NM is de natuur in haar oorspronkelijke dan wel goede staat terug te brengen zodat flora en fauna weer een kans krijgen en dat mensen daarvan kunnen genieten door deze gebieden deels openbaar te stellen. Jullie gezondheidsvoorstellen gaan me echt te ver
6-11-2014 18:02
24
Nee Neen
6-11-2014 15:54
25
Nee nee
6-11-2014 9:11
26
Niks extra's blijf bij de leest met bescheiden en acceptabele toegankelijkheid voor wandelaar en TOERfietser, racen en crossen maar ergens elders (industrie terreinen bijv)
6-11-2014 0:45
27
Niks extra's Hou je bij de visie en missie; belangrijkste zaken zijn mooie natuurgebieden creëren/ natuurbehoud. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen welzijn en gezondheid, en worden al op vele andere manieren gestimuleerd gezond te leven. Op deze manier ga je geen mensen de natuur in krijgen als ze het toch al niet doen... Besteed het geld liever aan natuurzaken.
5-11-2014 20:30
28
Nee Nee
5-11-2014 19:23
29
Informeer mensen ten overvloede wandelroutes propageren en event. aanleggen.
5-11-2014 17:54
30
Gezondheid is deels een eigen verantwoordelijkheid van de mens door verstandig te eten, te drinken en te bewegen. Dit kan overal en niet specifiek in gebieden van NM. Als dat wel moet dan kosten berekenen en er mag dan winst op gemaakt worden.
5-11-2014 17:45
31
Geen commercie Ik ben bang om andere organisaties, voor geld, in onze gebieden te laten. De commerciële belangen voor die organisaties kunnen "spelbreker" zijn
5-11-2014 17:00
32
Zorg er ook voor dat de verschillende doelgroepen (wandelaars fietsers, mtb'ers en ruiters zo min mogelijk last van elkaar hebben. Dar komt de geestelijke gezondheid zeer ten goede.
5-11-2014 15:45
33
Nee nee
5-11-2014 14:52
34
Nee neen
5-11-2014 11:18
35
Niks extra's Voorkomen moet worden dat in het kader van gezondheid de groepen die toch al actief zijn, binnen en buiten natuurgebieden, de natuurgebieden gaan belasten met racefietsen, mountainbike, hardlopers, puzzeltochten etc. dus activiteiten die een belasting kunnen vormen voor de natuur en voor overlast voor andere bezoekers kunnen leiden. Ik heb bij bevordering van gezondheid in de natuur meer het wandelen voor ogen.
5-11-2014 9:53
36
Informeer mensen Niks extra's Ik zie het meest in een algemene campagne in pers (kranten, TV) waarin het belang van buiten zijn in "de natuur" nog eens goed onder de aandacht wordt gebracht. Geen extra activiteiten of ontwikkelingen in de terreinen nodig. Degenen die er wandelen of vertoeven weten het al en hebben geen stimulering nodig. Het gaat vooral om het (nog weer eens) informeren van beleidsmakers, politiek, burgers van het belang van een goed bewaard en beheerd buitengebied voor mensen als tegenwicht tegen het jachtige bestaan van alle dag. Genieten van de ruimte (en stilte als het nog kan), kijken naar wat er leeft, beweegt en groeit, kinderen laten rennen, wat is er mooier. Veel mensen moeten dat nog leren. Misschien moet daar nog energie in worden gestoken.
5-11-2014 9:46
37
Werk samen met GGD Groen en gezondheid heeft momenteel in hoge mate de aandacht van de GGD's. De GGD in Rotterdam b.v. is op dit punt voortrekker. Daar zou NM samenwerking mee kunnen zoeken, b.v. bij de inrichting van de Schiezone, de Vlinderstrik en de polder Schieveen, alsmede de recreatieve voorzieningen in Midden-Delfland.
5-11-2014 9:40
38
Niks extra's Schoenmaker blijf bij je leest! Beheer natuurgebieden en doe dat goed en zorg daarbij voor passend gebruik door de mensen. Specifieke inspanningen voor iets anders, zoals "gezondheid" is modische flauwekul.
5-11-2014 9:34
39
Niks extra's ik vind het belangrijk dat de natuur de focus behoudt. Dat is het doel. Er zijn al veel organisaties die zich met de mens bezighoudt. Gezondheid is naar mijn mening secundair doel en bijkomstigheid voor NM. Het is al moeilijk genoeg om de natuur in Nederland te behouden. Steek daar de kennis en middelen in en wees opportunistisch op het andere gebied.
5-11-2014 9:19
40 41
Nee neen
5-11-2014 8:12
Niks extra's De gezondheid van de natuur is uw zorg niet die van mensen. Due kunnen zich zelf wel gezond
5-11-2014 6:56
houden.
17 / 18
DC ZH - Natuurmonumenten en gezondheid 42
Nee Nee
5-11-2014 6:29
43
Vrijwilligers Reclame maken voor vrijwillig onderhoud zoals wilgen snoeien, zou prima in dit thema passen. Bevordert de conditie en maakt het hoofd leeg.
4-11-2014 23:46
44
Niks extra's Buitenactiviteiten zijn belangrijk voor elke leeftijd en dat is genoegzaam bekend Maak van de weinige natuur die we hebben aub geen pretpark en niet opleuken met kunst
4-11-2014 22:18
45
Geen commercie Niks extra's Dit is een gevaarlijk terrein vol valkuilen als je hier marktpartijen bij gaat betrekken. Bv ook een niet-commercieel ziekenhuis moet verantwoording afleggen aan commerciële instelling en is in die zin niet meer onafhankelijk of ideëel te noemen. NM moet zich daarin niet mee laten slepen.
4-11-2014 22:12
46
Gezondheid is een groot goed. Elke individu dient ook zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dat we aan onze medemens moeten denken is onze opdracht.
4-11-2014 22:00
47
Nee Neen
4-11-2014 20:31
48
Graag een Nationale Natuurmonumenten Challenge, met fietsen, hardlopen en zwemmen. Een soort triatlon die mensen zelfstandig of met een groepje in delen kunnen doen, zoals ook veel mensen het Pieterpad doen in diverse etappes.
4-11-2014 20:27
49
De WMO gedachte: ' iedereen moet mee kunnen doen' moet ook bij NM een belangrijke rol spelen.
4-11-2014 20:13
50
Niks extra's ik vind dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gezondheid. Als je niet oppast gaat het al gauw op betutteling lijken, en mensen lijken daar allergisch voor, dus werkt het averechts. Ik denk dat iedereen wel weet dat bewegen gezond i, het is aan de mensen zelf om hier iets mee te doen.
4-11-2014 20:05
51
Niks extra's Gezondheid is vooral een verantwoordelijkheid van de mens zelf en niet van een vereniging of
4-11-2014 20:01
organisatie. 52
Nee --
3-11-2014 23:50
18 / 18