T163 - JAMAL Obchodní řada vozidel T 163 - JAMAL navazuje na nejúspěšnější verze vozidel TATRA. Tyto těžké kapotové sklápěče pro silniční a zvláštní provoz mimo silnice nabízí TATRA, a. s. jako jeden z mála evropských výrobců. Doménou těžkých terénních nákladních vozidel v kapotovém provedení jsou rozsáhlá stavební díla, kamenolomy, doly a řada dalších míst, kde obtížné terénní podmínky neumožňují průjezd běžných nákladních automobilů. Robustní konstrukce, ověřená v nejtvrdších podmínkách je zárukou vysoké spolehlivosti, životnosti a malých nároků na údržbu.
Vozidla jsou často vybavena korbou s vyhříváním výfukovými plyny proti přimrzání a promrzání přepravovaných sypkých materiálů.
Pracovní stroj Je součástí modelové řady T 163: Je to robustní sklápěč, určený do extrémně těžkého, bořivého a bahnitého terénu. Vozidlo je osazeno pneumatikami 12,00 R24 s dvojmontáží na zadních nápravách.
Originální verzí pracovního stroje je tzv. Máša, která má vpředu pneu 16,00 R 20 a vzadu tzv. tankové široké pneu 24 R 21 v jednomontáži .
Speciální podložky na příčnících rámu, vpředu vysokého 250 a vzadu 300mm, zvedají kapotu i nástavbu do výše tak, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro rejd vysokých a mohutných kol.
Motor Nejpoužívanějším motorem je Tatra T3C-928.81. Vzduchem chlazený naftový vidlicový osmiválec s přímým vstřikem paliva, vrtání x zdvih - 20x140 mm. Přeplňování jedním turbodmychadlem s chladiči plnícího vzduchu zajišťuje výkon 270 kW při 1800 otáčkách za minutu. Motor splňuje evropské normy EURO 3. Spojka je jednolamelová MFZ s membránovou pružinou, ovládání hydraulické, se vzduchovým posilovačem. Předehřívání vzduchu a paliva zaručuje spouštění motoru až do teploty -40 oC.
Motory TATRA - řady T3B-928 a T3C-928
Převodovka, přídavný převod Desetistupňový převodový agregát TATRA 10TS180. desetistupňová + dva stupně vzad, synchronizovaná s čelními ozubenými koly. Řazení mechanické s pneumatickým posilovačem. Normální a redukovaný chod se řadí elektropneumaticky s předvolbou. Přídavná sestupná převodovka je dvoustupňová, řaditelná za klidu.
Čtrnáctistupňový převodový agregát TATRA 14TS210L. Čtrnáct převodových stupňů zajišťuje větší rozsah převodování řaditelný za jízdy, což umožní lépe přizpůsobit otáčky motoru požadované rychlosti vozidla. Praktický přínos této konstrukce převodovky spočívá ve snížené spotřebě paliva a zvýšení přepravní rychlosti vozidla. Samotná převodovka je pětistupňová se vstupní dvoustupňovou redukcí, která je ovládána elektropneumaticky přepínačem na řadící páce. Všechny převodové stupně jsou synchronizovány, s výjimkou zpětného chodu a speciální pomalé rychlosti označené jako C (Crawler), která slouží k vyjetí vozidla při zapadnutí. Přídavná převodovka je dvoustupňová s dvoukuželovou synchronizací, jejíž ovládání je prováděno zcela automaticky od ohybu řadící páky - elektro-pneumaticky. Originální „tatrovácké“ řešení tohoto agregátu spočívá v tom, že dva
nejrychlejší převodové stupně (při využití vstupní redukce čtyři) jsou řazeny dvakrát. Jednou při zařazené rozsahové redukci v přídavném převodu dopomala a podruhé při rozsahové redukci dorychla. Tímto uspořádáním je k dispozici 14 převodových stupňů pro jízdu dopředu a dva převodové stupně pro zpětný chod.
z převodovky, pro pohon čerpadla sklápění korby
pohonem přední nápravy. Vozidla typové řady SKT a SK8 s redukcemi v kolech.
Řízení
Brzdy
Levostranné nebo pravostranné, s monoblokovým servořízením
S klínovým rozevíračem PERROT, automatické seřizování čelistí, protiblokovací zařízení ABS. Brzdové přístroje jsou vybaveny tlumiči hluku. Provozní - dvouokruhová, přetlaková, působící na kola všech náprav. Nouzová - pružinová, působící na kola zadních náprav s vazbou na soustavu přívěsu. Parkovací - pružinová, působící na kola zadních náprav. Odlehčovací - motorová brzda.
Pomocný pohon
Nápravy Výkyvné, nezávisle odpružené, s možností uzávěrky osového, respektive mezinápravového diferenciálu. Pohon všech kol s odpojitelným
Kabina Kapotová, celokovová, krátká, třímístná, rovná podlaha. Oblé čelní sklo. Kapota z pevného laminátu se vyklápí směrem dopředu. Vlastní odklopení obstarávají mechanické vzpěry. Je tak zajištěn snadný přístup k motoru a jeho příslušenství bez sklápění budky. Kabina je vybavená závislým olejovým topením z okruhu mazání motoru a přídavným, programovatelným nezávislým naftovým topením. Na přání lze dovybavit klimatizací. Všechny důležité díly jsou chráněny proti poškození, například kryty světlometů, ochranný kryt pod nárazníkem, nebo umístěny v bezpečné oblasti - výfuk za kabinou. Práci řidiče usnadňují rozměrná zpětná zrcátka. Jednoduchý, přehledný interiér kabiny doplňuje všestranně nastavitelné a odpružené sedadlo s integrovaným bezpečnostním pásem a dvouramenný seřiditelný volant.
Pérování Přední náprava zkrutné tyče a teleskopické tlumiče Zadní nápravy kombinované - kombinace vzduchových vlnovcových pružin a listových pružin - těžká varianta KING FRAME - 13 nebo 15 t na nápravu (dle typu nápravy) listovými pružinami - do 11,5 t na nápravu
KING FRAME - těžká varianta
Výrobní program
Výrobní program
Značení vozidel TATRA
TATRA, a. s. Štefánikova 1163 742 21 Kopřivnice Česká republika tel.: + 420 556 49 31 54 fax: + 420 556 49 43 04 e-mail:
[email protected] www.terex-tatra.com duben 2006, výrobce si vyhrazuje právo změny