Forum Bericht: Inzicht in energieverbruik en de kosten daarvan Jeroen 2 berichten
Inzicht in energieverbruik en kosten daarvan Ik ben bezig met een applicatie voor Android telefoons waarin de gebruiker zijn meterstanden vaak (bv dagelijks) kan invoeren. Hij krijgt dan een diagram met de trend van zijn gebruik. Als je energie bespaart, dan zie je dat dus in het diagram terug. Gepland zijn ook om prijzen mee te nemen, zodat een gebruiker weet hoeveel geld hij in een bepaalde periode (minder) heeft uitgegeven aan energie. Ook is het de bedoeling dat je je verbruik kunt vergelijken met dat van bv een week en een jaar eerder, of zelfs van een gemiddeld gezin met dezelfde samenstelling. Het idee is dat je door de snelle feedback aangemoedigd wordt om energie en geld te besparen. De applicatie is momenteel nog in ontwikkeling, en is nog niet verkrijgbaar in de Android Market. Waar ik niet zeker van ben, is of gebruikers het zien zitten om iedere dag hun meterstanden op te nemen. Ik zelf vind dit wel leuk, maar dat komt omdat het mijn applicatie is. Ik wil graag weten of er belangstelling voor zo'n applicatie zou zijn, en of mensen mee willen doen met een pilot. Op lange termijn krijgen we allemaal "smart meters", die geautomatiseerd en op afstand uit te lezen zijn. Daarmee zou deze applicatie overbodig worden.
7-9-2010 18:20 Re: Inzicht in energieverbruik en kosten daarvan Rotterdams Milieucentrum 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl Er worden in Haarlem in een groot aantal huishoudens al proeven gedaan met 'slimme meters' gekoppeld aan een website waarop bewoners hun energieverbruik kunnen zien. Er zijn elders ook andere experimenten met 'slimme metertjes'. Ik zou het erg goed vinden als 'Rotterdam'' eens in kaart (laat) brengen wat er allemaal voor mogelijkheden zijn om het energieverbruik inzichtelijker te maken voor de bewoners. Dan is het ook mogelijk om het effect te meten van diverse campagnes zoals 'Klimaatstraatfeest', Opzoomer Opzuinig, energiecoached etc. etc.. Dan hoef je niet met al je enecopapieren te rommelen en kun je direct zien wat je energiebesparende maatregelen je opbrengen en UITSPAREN.
Vandaag @ 10:30 Ritro 1 berichten
Re: Inzicht in energieverbruik en kosten daarvan Die slimme meter is er ook al in Rotterdam hoor. En daardoor ook de mogelijkheid tot inzicht in je verbruik.Ik kan bij Eneco inloggen en dan on-line mijn verbruik inzien en daar ook allerlei tabelletjes bij laten genereren. Op Zuid natuurlijk, dat wel
Bericht: Hoe kan jij als Rotterdammer zorgen voor een groene straat, vereniging en stad? 1-9-2010 10:22 administrator Hoe kan jij als Rotterdammer zorgen voor een groene straat, vereniging en 19 berichten stad? Een groene stad is een prettige stad! Hoe denk jij dat Rotterdammers hun straat, school, vereniging en stad groener kunnen maken? Dit najaar bepaalt de gemeente Rotterdam hoe zij haar duurzame positie de komende jaren wil versterken. Tot 13 september kun je jouw ideeën delen. De beste ideeën worden meegenomen in het nog te schrijven programma Duurzaamheid. Log in om te kunnen reageren (rechtsboven).
2-9-2010 12:42 liesmo 4 berichten
Re: Hoe kan jij als Rotterdammer zorgen voor een groene straat, vereniging en stad? Er is vanuit dS+V bij Toezicht Gebouwen een project om de Binnenweg op te knappen: het aanpakken van illegale (achter)aanbouwen en achterstallig onderhoud worden hierbij groots aangepakt. Een project als dit kan goed worden aangegrepen om bv groene daken te promoten ( de nieuw te bouwen aanbouwen aan de achterzijde maar ook op de daken die worden vernieuwd) en daardoor het binnengebied van een buurt als deze groener te maken! Bijkomende voordelen zijn nog dat dergelijke daken een deel van het waterprobleem in het binnengebied van de woningblokken kan verlichten, de isolatiewaarde van een dergelijk dak, het achteruitzicht van de appartementen boven de winkels veel vriendelijker wordt en dat het mensen aan de aangrenzende evenwijdige straten tot denken en hopelijk tot actie aanzet om ook een dergelijke investering te doen: al met al een
verbetering van de leefbaarheid in een gebied met wat minder groen. Daarnaast kan er in een project als dit meteen onderzoek gedaan worden naar wensen en mogelijkheden om de groendaken als daktuinen te gebruiken.... Groen is dus zeker te doen - in de binnenstad maar ook daarbuiten! Liesbeth
3-9-2010 9:47 Maaike 1 berichten
Re: Hoe kan jij als Rotterdammer zorgen voor een groene straat, vereniging en stad? Ik vroeg mij af waarom van ingewikkelde administratieve subsidiestromen gebruik wordt gemaakt? De meeste woningen in Rotterdam zijn onderdeel van een vereniging van eigenaren en er zijn veel kantoren/bedrijfspanden in Rotterdam. Daar zit het meeste oppervlakte. Waardom dus niet een coca-cola light break hoveniers team die de stad rond gaat om groene daken aan te leggen waar het subsidie geld dan naartoe gaat en de rest bij betaald wordt door de eigena(ren) van het pand. Dus een stel mooie mannelijke en vrouwelijke hoveniers die er herkenbaar uitzien en als een swotteam Rotterdam groener maakt. En daar dan veel publiciteit aan geven door middel van TV en krant. Grote bedrijven voor het blok zetten door middel van de media zodat ze gratis reclame krijgen en wel mee moeten doen. Het liefst nog de landelijke media om het een grote hype te maken. Zo worden groene daken hip!
12-9-2010 1:12 shuttle43 4 berichten
Re: Hoe kan jij als Rotterdammer zorgen voor een groene straat, vereniging en stad? Antwoord op het eerste bericht van Liesmo Kijk dan gelijk of er platte daken zijn die voorzien kunnen worden van dakbedekking die energie opwekt, een soort zonnepaneel in de dakbedekking. Hiermee kan heel vaak de electriciteit voor de algemene ruimten worden worden betrokken. De lampen voor de algemene verlichting zal dan vervangen moeten worden door Led verlichting. Of het plaatsen van zonnecollectoren. resultaat: na een gunstige terugverdientijd gratis verlichting. zie bijvoorbeeld www.energydak.nl, maar er zijn meerdere van dit soort bedrijven. Zie in dit kader ook mijn bericht inzake het vervangen van
toiletspoelreservoirs. Maar een energydak en een groen dak kan niet tegelijkertijd, hier zal dan een combinatie of keuze gemaakt moeten worden.. maar energiebesparing ligt niet alleen in een groen dak, toiletspoelreservoir of energydak, dit zijn altijd (zeker bij de grotere gebouwen) een combinatie van ingrepen die weloverwogen genomen moeten worden. Zie bijvoorbeeld ook www.tewarm-tekoud.nl
Bericht: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. 1-9-2010 10:21 administrator Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. 19 berichten Rotterdam als voorbeeldstad en laboratorium op het gebied van duurzaamheid! Welke innovatie heeft Rotterdam volgens jou nodig? Dit najaar bepaalt de gemeente Rotterdam hoe zij haar duurzame positie de komende jaren wil versterken. Tot 13 september kun je jouw ideeën delen. De beste ideeën worden meegenomen in het nog te schrijven programma Duurzaamheid. Log in om te kunnen reageren (rechtsboven).
2-9-2010 13:15 liesmo 4 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Toestaan van plaatsing kleine windmolens (Turby's) voor (bouw)blokken van eengezinswoningen in Ommoord, Zevenkamp en Nesselanden. Dit kan zorgen voor minder afhankelijkheid van het grote e-netwerk en op langere termijn een lagere belasting van het e-netwerk geven. Liesbeth
3-9-2010 12:06 ADVIBE 2 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Visie ontwikkelen op gewenste duurzaamheidsgehalte van Rotterdam. Dit uitdrukken in een gewenste score (Good, Very Good, Excellent, Outstanding) van de DGBC. Alle wijken beoordelen op duurzaamheidsgehalte door toetsing aan de DGBC (Dutch Green Building Council) duurzame gebiedsontwikkeling keurmerk. Gap analyse, Best
practices gebruiken voor upgrade andere wijken. Omissies bundelen en standaard formuleren voor aanpak. Er zijn al wijken vertegenwoordigd in de testen van het keurmerk van DGBC (zie www.dgbc.nl)
6-9-2010 19:48 casey 1 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Stimuleren van schoon en elektrisch vervoer Laat vooral de gemeente Rotterdam, met de ambtenaren en politici voorop het goede voorbeeld geven. Elke lease of dienst personenauto die de Gemeente Rotterdam vanaf heden nog ter beschikking stelt aan zijn ambtenaren of politici, moet in ieder geval een A label hebben. Indien een elektrische personen auto wordt geleased dit belonen door middel van de eigen bijdrage via financiële maatregel op € 0,- te laten uitkomen. Naast het huidige fiscaal voordelige fietsplan ook een fiscaal voordelig elektrisch scooterplan introduceren, waardoor ambtenaren die liever niet fietsen ook in staat worden gesteld om i.p.v. de vervuilende auto een schoon vervoermiddel te gebruiken. Bij de diensten van de gemeente Rotterdam moet serieus meer aandacht komen voor inzet van elektrisch materieel voor de uitvoering.
7-9-2010 10:30 CO2 2 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Elke auto verplicht een sticker, net als op een sigarettenpakje: "Autorijden brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe", of "Niet autorijders leven langer"
7-9-2010 12:30 ebamitom 1 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Op www.g2c-house.com vindt u het ontwerp voor een drijvende woning die een grote tuin biedt aan de bewoners en tegelijk het water reinigt voor de stad. Recreatie en duurzaamheid gaan daarbij hand in hand. Dat heeft Rotterdam nodig
7-9-2010 18:39 Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Rotterdams Milieucentrum 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nlEen erg goed idee vinden wij het plan van INHOLLAND voor het Rijnhavenpark! Een prima groen idee en zeer innovatief.
Wij gaan er in iedergeval hard aan meewerken dit te realiseren!
8-9-2010 19:42 WillemienT 2 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. In aanvulling: ipv A-label liever nog een (nader vast te stellen) maximale CO2 uitstoot per km. Een grote auto met A-label stoot vaak meer uit dan een kleintje met C-label.
9-9-2010 12:00 Jeroen 2 berichten
Re: Geef jouw duurzame innovatieve oplossingen voor de stad. Op veel plekken in de stad kunnen prima bomen geplant worden. Bomen leveren een vriendelijke aanblik op, en absorberen tijdens hun groei CO2 uit de lucht. De insteek zou moeten zijn om waar mogelijk bomen te planten. Nu lijkt het erop dat de gedachte om bomen te planten helemaal niet opkomt bij de verantwoordelijken voor de ruimte-inrichting.
Bericht: Wat jouw beste idee voor meer duurzame mobiliteit? 1-9-2010 10:25 administrator 19 berichten
Wat jouw beste idee voor meer duurzame mobiliteit? Rotterdammers zijn mobiel, maar wel graag zo schoon en stil mogelijk! Hoe zorgen we dat we ervoor dat dit ook daadwerkelijk gebeurt? Dit najaar bepaalt de gemeente Rotterdam hoe zij haar duurzame positie de komende jaren wil versterken. Tot 13 september kun je jouw ideeën delen. De beste ideeën worden meegenomen in het nog te schrijven programma Duurzaamheid. Log in om te kunnen reageren (rechtsboven).
1-9-2010 18:14 wendy 1 berichten
Re: Wat jouw beste idee voor meer duurzame mobiliteit? Van Wrakfiets tot Bakfiets
Bakfietsen zijn de afgelopen jaren een opkomend verschijnsel in het Rotterdamse straatbeeld. Het is dan ook een goed alternatief voor de auto. Je kunt er veel in kwijt. Zo kunt je er makkelijk boodschappen mee doen. Jonge gezinnen schaffen geen tweede auto meer aan, maar een bakfiets om hun kinderen mee naar school te brengen. Het enige nadeel is dat deze vaak erg duur zijn. Hoe zou dit goedkoper kunnen? Achtergelaten Wrakfietsen worden opgehaald door de Gemeente Rotterdam. Vaak zijn deze wrakken slechts gedeeltelijk beschadidgd en zijn andere delen nog goed bruikbaar. De Gemeente Rotterdam zou deze verzamelde wrakfietsen beschikbaar kunnen stellen voor het produceren van bakfietsen. De bakfietsen kunnen geproduceerd worden in een sociale werkplaats, in een door de Gemeente beschikbaar gestelde ruimte. Ook zouden er hier workshops gegeven kunnen worden voor het (onder begeleiding) zelf produceren van een bakfiets. Wat zijn de voordelen hiervan en hoe verbeterd de mobiele duurzaamheid in Rotterdam hierdoor: - De productie kosten en verkoop kosten van een bakfiets worden verlaagd - Hierdoor wordt het aanschaffen van een bakfiets laagdrempeliger - Rotterdammers in het bezit van een bakfiets zullen minder gebruik maken van de auto, jonge gezinnen zullen minder snel een tweede auto aanschaffen - Wrakfietsen worden niet alleen opgehaald en verzameld, maar ook hergebruikt/gerecyceld, waardoor er minder waarde verlies van de fietsen ontstaat en de afvalverwerking verminderd - Er wordt een sociale werkplek gecreëerd Wendy
2-9-2010 13:19 liesmo 4 berichten
Re: Wat jouw beste idee voor meer duurzame mobiliteit? @ Wendy Dan dit graag ook op stedebouwkundig niveau integreren in de opzet van parkeren (van
de bakfiets) in de binnenstad! Bij veel van de supermarkten in de binnenstad is al geen plaats voor fietsen - laat staan voor bakfietsen als hier bijvoorbaat rekening mee wordt gehouden kan bij bepaalde winkels een aantal "bakfietsplaatsen" worden gecreëerd - ook makkelijk voor het in- en uitladen van spullen! Liesbeth
7-9-2010 18:38 Re: Wat jouw beste idee voor meer duurzame Rotterdams Milieucentrum mobiliteit? 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl Meer oplaadpalen met groene elektriciteit voor elektrische auto's en scooters (nu is het (nog) echt te weinig). In Zaanstad betalen ze voor de inruil van vervuilende scooters/brommers (een premieregeling) en de gemeente draagt financieel bij aan de aanschaf van een nieuwe elektrische scooter. Goed idee! In Zaanstad erg succesvol (de subsidiepot is nu helaas leeg). Dit stimuleert elektrisch vervoer want elektri scooters zijn voor veel (vooral) jongeren echt nog te prijzig t.o.v. een (vervuilende) benzine scooter. Regeling kopieren? Zie: http://www.zaanstad.nl/algemeen/20443068
8-9-2010 19:38 WillemienT 2 berichten
Re: Wat jouw beste idee voor meer duurzame mobiliteit? Per stadswijk/bedrijventerrein aanbesteden van de afvalinzameling (van restafval en papier) bij alle bedrijven in die wijk. Hierdoor hoeven er veel minder verschillende afvalinzamelaars rond te rijden, dit kan een heleboel kilometers vrachtvervoer schelen. Idem voor post bezorgen. Ik snap wel dat dit als gemeente niet (makkelijk) te realiseren is, maar ik wil hiermee vooral aankaarten
dat privatiseringsacties soms leiden tot veel minder duurzaamheid. Pagina 1 van 1 Bericht: Hoe krijgen we Rotterdam in beweging om energie te besparen? administrator 19 berichten
Hoe krijgen we Rotterdam in beweging om energie te besparen? Hoe zorgen we dat Rotterdam nog meer energie bespaart? Deel je idee! Dit najaar bepaalt de gemeente Rotterdam hoe zij haar duurzame positie de komende jaren wil versterken. Tot 13 september kun je jouw ideeën delen. De beste ideeën worden meegenomen in het nog te schrijven programma Duurzaamheid. Log in om te kunnen reageren (rechtsboven).
7-9-2010 18:30 Re: Hoe krijgen we Rotterdam in beweging om energie te Rotterdams Milieucentrum besparen? 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl We hebben op dit forum diverse ideeen achtergelaten zoals de '(t)Huishaven' (een Rotterdams 'loket' en centrum voor energiebesparing en duurzame energie), wijkcampagnes zoals Opzoomer Opzuinig!, de Milieuvriendelijkste tuin (www.milieuvriendelijkstetuin.nl), het Klimaatstraatfeest, MIlieuDivers en de jongeren(milieu)voorlichters. We denken na over het slim meten van het resultaat (dus leveren al die campagnes ook daadwerkelijk besparingen op in energie en reducatie van CO2 uitstoot). Want meten is weten maar wel moeilijk omdat je dan snel op privacy gevoelig terrein komt. Het zou goed zijn om eens op een rij te (laten) zetten wat er op de markt is om resultaat te meten zodat bewoners zelf kunnen zien wat hun maatregelen opleveren aan besparing van energie, reducatie van CO2 (en uiteraard wat het oplevert in de portemonai van de bewoner). Ook kunnen overheid en milieucentrum dan zien wat en of hun energie/klimaatcampagnes iets opleveren. Geef de ruimte aan dit soort campagnes in de Rotterdamse wijken en buurten. De interesse is er bij veel bewoners echt (nog)! Het gaat over de toekomst van onze aardbol,
voor onze kinderen. Het mag alleen wat meer worden aangewakkerd. Bericht: De wortelloze boom 6-9-2010 8:47 Rosita 1 berichten
De wortelloze boom De “wortelloze boom” Er is behoefte aan meer bomen in de stad, maar er is in de ondergrond door de vele kabels en leidingen en riolering geen ruimte voor de wortels van de bomen. De wortelloze boom is een alternatief. Schanskorven, in de vorm van zuilen met een kruin, gemaakt van staal en materiaal om te voorkomen dat de grond uitspoelt, kunnen met grond worden gevuld. De schanskorven kunnen met “groenblijvende” planten worden gevuld, waardoor een klimaatvriendelijke, mobiele boom ontstaat. Meerdere voordelen: 1. Meer groen in de stad 2. CO2-binding 3. Geen wortelgroei in de ondergrond 4. Verplaatsbaar 5. Grote kan varieren naar de beschikbare ruimte 6. Toepasbaar op groene daken en drijvend groen. 7. Voor het plaatsen hoeven geen gaten te worden gegraven in de bodem “Groene schermen” Met hetzelfde principe kunnen lijnvormige elementen worden toegepast als geluidsschermen of visuele afscherming.
Bericht: Hoe benutten we het water optimaal? Praat en denk mee! 1-9-2010 10:24 administrator Hoe benutten we het water optimaal? Praat en denk mee! 19 berichten Rotterdam is een unieke waterstad door de haven en de Maas! Hoe benutten we dit water maximaal om onze stad aantrekkelijk te maken? Dit najaar bepaalt de gemeente Rotterdam hoe zij haar duurzame positie de komende jaren wil versterken. Tot 13 september kun je jouw ideeën delen. De beste ideeën worden meegenomen in het nog te schrijven programma Duurzaamheid. Log in om te kunnen reageren (rechtsboven).
2-9-2010 13:11
liesmo 4 berichten
Re: Hoe benutten we het water optimaal? Praat en denk mee! Als Rotterdam gebruiken wij onze waterwegen nog steeds minimaal in vergelijking met steden als bijvoorbeeld Hong Kong en Sydney. In steden als Sydney en Hong Kong is het gebruik van de pontjes door voetgangers en fietsen veel intensiever. Het aanbod van bestemmingen, frequentie van afvaarten en de manier waarop de ponten worden ingezet als (vast) onderdeel van het openbaar vervoernetwerk is ingebed in de wijze waarop je jezelf door deze steden beweegt. Natuurlijk zijn beiden steden veel wijdser dan Rotterdam en zijn de af te leggen afstanden veel groter, maar je ervaart door het gebruik van de ponten goed dat het havensteden zijn - helaas kan ik dat in Rotterdam nog steeds niet zeggen. Als er geïnvesteerd wordt in meer op- en afstapplaatsen die goed en makkelijk te vinden en bruikbaar zijn voor bewoners, werkenden én bezoekers van Rotterdam en je deze pontjes gewoon met een RETabbonnement kunt gebruiken, zal het gebruik van het water als mobiliteitsmiddel aantrekkelijker worden. De druk op de wegen van- en naar het centrum zou kunnen worden verlicht als mensen die op zuid wonen op verschillende plaatsen een pont kunnen pakken om (een deel van) hun route richting centrum sneller af te leggen dan met bus, tram of metro mogelijk is. Voor de ontsluiting van bepaalde wijken en buurten kunnen pontjes een uitkomst zijn omdat hier de metro en tram niet komen: de keuze tussen een half uur in de bus of 10 minuten met de pont om in het centrum te komen (of thuis te komen) is snel gemaakt. Een pont om de zeven minuten van en naar Katendrecht zou mijns inziens een betere oplossing zijn voor de duurzame mobiliteit van de mensen ter plaatse (per fiets of lopend) en voorkomt dat er weer een brug over de Maas verschijnt die de gang van de gigantische cruise-schepen richting de cruiseterminal moeilijker maken. Een investering in goede bootverbindingen in plaats van bruggen is een oplossing die de rol van Rotterdam als Waterstad zou benadrukken en die ook ten goede zou komen aan het openen van Zuid naar de andere kant van de rivier. Liesbeth
3-9-2010 13:28 Marcel 1 berichten
Re: Hoe benutten we het water optimaal? Praat en denk mee! Door bij het nieuw te bouwen gemeentekantoor De Rotterdam, dit water voor het doorspoelen van wc's te gebruiken. Bij vervanging van waterleidingen het netwerk voorbereiden op toevoer van dit water door heel Rotterdam, en zo steeds meer wijken hierop
aansluiten. Vooral bij nieuwbouw zou dit in de planning kunnen worden meegenomen. Hieraan werken betekent bovendien dat bewoners op termijn ook voor hun tuinen geen drinkwater meer hoeven te gebruiken.
1-9-2010 14:17 Marina44 1 berichten
Scheepvaart Rotterdam is een havenstad; o.a. voor de binnenvaart. Steek energie om de binnenvaart weer wat vaker door de wateren te laten drijven. Zoals je zelf kunt bedenken ... de binnenvaart is een duurzaam transportmiddel en het maakt Rotterdam weer levendig. De havens vol, vlaggen die wapperen aan de masten etc.
2-9-2010 23:59 ofoil 1 berichten www.ofoil.nl
Zuinigere voortstuwing voor de binnenvaart Binnenvaart is de belangrijkste transport tak om de grote bulk van de haven Rotterdam af te voeren naar het binnenland. Per vervoerd gewicht is het de goedkoopste en meest duurzame vorm. Maar er is nog veel te winnen. Zo zijn binnenvaartschepen nog veel zuiniger te maken. Een nieuwe ontwikkeling is de "O-foil Wing Propulsion". Een voortstuwingssysteem op basis van een flappende vleugel zoals dolfijnen dat gebruiken ter vervanging van de scheepsschroef. Het Rotterdamse bedrijf OFD is bezig met de ontwikkeling hiervan. Kijk op www.ofoil.nl en bekijk de animaties en een filmpje van de eerste proefvaart met een 10 meter schaalmodel van een binnenvaartschip.
12-9-2010 0:20 shuttle43 4 berichten
hoe benutten we het water optimaal? Door een subsidie te verstrekken aan coorporaties en eigenaren voor het vervangen van alle toiletspoelreservoirs in de stad door spoelreservoirs met een kleine spoeling . Wat houdt dat in? De meeste reservoirs in de oudere woningen en kantoorpanden hebben nog een waterspoeleenheid van ca 6 tot 8 en zelfs 10 liter per spoeling of zelfs nog groter wanneer deze met een drukspoeler zijn uitgerust (in veel kantoren). Dit kan zonder problemen teruggebracht worden naar 4 liter. De wat nieuwere huizen hebben al een keuzemogelijkheid in klein of groot. in een aantal gevallen zal de toiletpot misschien vervangen moeten worden. Wanneer de spoelhoeveelheid wordt teruggebracht naar 4 liter scheelt dat bijelkaar een hoop in watergebruik. dit verminderde watergebruik resuleert in :
A minder kosten voor bewoners, je gebruikt minder water, dus betaalt minder. B lagere belasting voor het rioleringssysteem. hierdoor wordt het rioleringssysteem niet zo snel overbelast, al zal de komende regenintensiteit deze vermindering wel overtreffen, maar dan is het toch minder. Het levert werkgelegenheid op voor de installatiebranche, waardoor er weer winst gemaakt kan worden en daardoor de belastinginkomsten zullen stijgen.
Bericht: Groene daken + 7-9-2010 8:41 JHCooiman 2 berichten
Groene daken + Stimuleer het toepassen van groene daken meer dan dat dit nu het geval is. Naast een flyer en uitnodiging alleen, kan de markt van vraag en aanbod veel actiever en effectiever benaderd en begeleid worden. - Betrek de aanbieders (bouwondernemingen, aannemers, architectenbureaus) met dit idee, waarbij de ondersteuning wellicht bestaat uit het intensief begeleiden van aanvragen (vergunningen e.d.) met duurzaamheidslabel door het aanvraagproces. Effect: verkorte doorlooptijd bij aanvragen, waarmee eerder commitment van de partijen die groene daken aan de afnemers dienen te adviseren (vergeet in adviesproces de makelaar niet). - Betrek de afnemers, de burger meer door hen actief te begeleiden in het opvragen van informatie over groene daken, in aanvragen van offertes hiervoor bij eerder genoemde aanbieders (voornamelijk), daarbij dienen zij ook meer begeleid te worden door het uiteindelijk aanvragen van de subsidie zelf. Effect: bekendheid van het aanbod en de manier waarop het verkregen wordt (het gedoe om het hele proces te leren verdwijnt) Effect, stimulans van de aanbieders van groene daken én van de afnemers ervan. Effect, hogere afname van groene daken en daarmee een duurzamer Rotterdam. Het idee sluit aan bij dat van ADVIBE. Hierin stelt hij/zij dat een score per wijk kan bijdragen aan het bewustmaken van burgers, deelgemeenten, bestuurders van de plekken in de stad waar aandacht voor duurzaamheid meer/minder nodig is.
7-9-2010 18:44
Rotterdams Milieucentrum Re: Groene daken + 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nlWe zouden het erg goed vinden om in de stad een centraal punt te hebben waar je als bewoner terecht kunt met al je vragen over duurzame energie, energiebesparing, GROENE DAKEN, milieuvriendelijke tuinen, duurzaam energieneutraal (ver)bouwen etc. etc. Een echte (t)huishaven dus waar mensen je te woord staan en verder helpen met de procedures. Verder is met groene daken ook zelfwerkzaamheid op te zetten. D.w.z. de kosten voor een groen dak zijn zo laag (bijna nihil) als je als buurt/wijk of woningcomplex zelf gezamenlijk een groen dak neerlegt. De onderzoekskosten worden (al) gesubsidieerd inclusief een groot deel van de vierkante meter prijs. Als de 'groene daken firma' onderzoek doet en het materiaal levert, hier minimale begeleiding bij geeft en bewoners (zelf) gezamenlijk het groene dak plaatsen dan zijn de kosten (erg) laag en kun je straten/complexen het groene dak 'gratis' aanbieden. Idee?
8-9-2010 9:56 JHCooiman 2 berichten
Re: Groene daken + Een centraal punt helpt natuurlijk voor degenen die actief op zoek gaan naar mogelijkheden om de duurzaamheid te bevorderen of voor degenen die ontwikkelingen niet schuwen. Deze houding sluit aan op het laag houden van de kosten door zelfwerkzaamheid. Als blijkt dat groene daken op een eenvoudige en toegankelijke manier 'gratis' aan te leggen zijn, dan is dat én een eerste start én het zorgt ervoor dat een dergelijk succes als een lopend vuurtje door de stad gaat en een onog groter succes wordt. Mbt een centraal punt, blijkt de drempel voor (teveel) stadsgenoten (te) hoog van een dergelijk centraal punt, dan zijn er nog legio mogelijkheden om de burger te bereiken, te interesseren en tot actie te verleiden. Geen probleem, mouwen opstropen en de stad in om groene daken te 'prediken'.
Bericht: Rotterdam Climate Clock
3-9-2010 12:05 nelsnelson 1 berichten
Rotterdam Climate Clock Product “Meten is weten” as they say; citizens are empowered by knowledge, and information inspires change. The Rotterdam Climate Clock is an LED-video billboard programmed to display important climate-related information in the center of Rotterdam, becoming the city's Climate Clock. Alternatively, the Rotterdam Climate Clock could be sculptural and more abstract. The information could include: - Live energy consumption and trendline versus a target - Live CO2 emission and trendline versus a target (50% minder in 2025) - The mix of green versus gray electricity use - Energy use types: warming vs. electricity, industrial vs. domestic, &c. - Climate Monitoring information - 3D spatial diagram of energy use - Special announcements from the Rotterdam Climate Initiative - Energy saving tips The Rotterdam Climate Clock display will also be linked to a website where more information is available. A partnership will be formed with the energy supply companies to deliver live data, which they already possess. It will be attractive for the companies (Eneco, Stedin.net, &c.) because open sharing is good publicity. The Clock should also reinforce the climate goals of the RCI by constant comparison between the current situation and the target, thus contributing to the goals being reached by changing citizens' behavior. Plan The design phase will include forming a partnership with Rotterdam's energy providers for live data, and then the graphical/sculptural interface will be designed. The Rotterdam Climate Clock also fits with the larger “New Energy” campaign of Rotterdam. Get back to me! Nels Nelson,
[email protected]
5-9-2010 16:00 ODE 1 berichten
Re: Rotterdam Climate Clock http://www.priva.nl/energymirror vind ik een mooi product dat aan een groot aantal eisen die in je bericht zijn genoemd,
al voldoet... (many of the criteria that you have mentioned, are covered by the energymirror. Have you checked that one?). I also would like to state that there has been a similar idea was the basic idea from Frank Kresin (Digital university at that time, now Waag Society) in 2001 or so, which was a winning design for Stadswerk (dutch association and magazine for city 'hardware' management). They developed a transformator-building into an information centre to show the realtime energy consumption and trendlines/targets, benchmark with other area's. all information about the 'collective' behaviour of an area would be visible for people in the public space and 'news' about interesting offers for reduction and greening....
7-9-2010 18:49 Rotterdams Milieucentrum Re: Rotterdam Climate Clock 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nlGoed plan! Ook de koppeling aan een website en alle 'extra's'. Wat ons betreft een beeldend kunstenaar een opdracht geven voor het ontwerp van een dergelijk monument/kunstwerk. Iets voor in het hartje centrum van Rotterdam. Bij de Bijenkorf of op het Schouwburgplein bijvoorbeeld. We (het Rotterdams Milieucentrum) deden vorig jaar al een dergelijk voorstel in de vorm van een KLIMAATTHERMOMETER (naar voorbeeld van Stockholm, daar staan ook drie van dit soort 'kunstwerken' waarop bewoners kunnen zien hoe het ervoor staat met het klimaat, luchtkwaliteit etc.). Maar een klok is ook een leuk idee! Maakt het voor de bewoners van de stad allemaal wat inzichtelijker, toch? Bericht: duurzaamheid en MilieuDivers 7-9-2010 17:40 milieudivers 1 berichten
duurzaamheid en MilieuDivers Duurzaamheid voor iedereen Duurzaamheid is een recht voor iedereen. Maar niet iedereen is er van op de hoogte en niet iedereen weet wat men ermee kan. Daarom moet duurzaamheid beginnen met voorlichtingen en educatie in de wijken en op scholen! Goede voorlichtingsmethodes zijn de basis, de pilaren, voor een duurzame wijk.
MilieuDivers werkt aan het bouwen van duurzaamheid. www.milieudivers.nl Bericht: Milieuvriendelijke tuinen 7-9-2010 17:33 Rotterdams Milieucentrum Milieuvriendelijke tuinen 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nlMeer duurzame, milieuvriendelijke dus groene tuinen in Rotterdam. Dus meer groen en minder steen! Is beter voor de waterhuishouding van de stad, beter voor het klimaat (minder 'urban heat syndrom') en beter voor de biodiversiteit. Promoot dus milieuvriendelijke en groene duurzame tuinen. Ieder jaar een wedstrijd (zoals dit jaar kijk op www.milieuvriendelijkstetuin.nl) en informatie over de aanleg en beheer van groene tuinen. Sluit ook goed aan bij het idee van een (t)huishaven, elders op dit forum! Bericht: Opzoomer Opzuinig! 7-9-2010 17:28 Rotterdams Milieucentrum Opzoomer Opzuinig! 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl Zorg dat buren buren kunnen vertellen over duurzaamheid, energiebesparing, duurzame mobiliteit. Leidt bewoners op tot 'energiecoaches' zodat ze in hun eigen buurt bewoners kunnen informeren. Sluit hierbij aan bij de honderden actieve Opzoomerstraten in Rotterdam, maak duurzaamheid ook bij deze straten (nog) meer een item! Dus Opzoomer Opzuinig! Dit idee sluit ook goed aan bij de '(t)Huishaven', zie elders op dit forum. Bericht: Zonne-energie Race 3-9-2010 12:30 Anneliesverbeek Zonne energie Race 1 berichten Als je het goede voorbeeld wilt geven moet je de vervuilende (zowel qua geluid als qua milieu) Bavaria City Race vervangen door iets duurzaams. Waarom niet een race op zonne of windenergie.
7-9-2010 14:35 SatishBeella 3 berichten
Re: Zonne energie Race heel goed idee!
Bericht: Ondernemers Award 6-9-2010 9:40 113570 1 berichten
Ondernemers Award Mijn idee is een jaarlijks een Award uit te reiken voor de meest duurzame ondernemer in de regio Rotterdam. Het zou hierbij moeten gaan om ondernemers die zich nadrukkelijk omderscheiden van branchegenoten en het totaalveld van ondernemers in de regio op het gebied van duurzaamheid. Bij onderscheidend vermogen denk ik aan duurzaamheid als een mentaliteit binnen het bedrijf dat doorwerkt in elk aspect van de bedrijfsvoering. De waardering van het stadsbestuur voor duurzaam ondernemen geeft positieve publiciteit voor groen ondernemen in het algemeen en voor de bedrijven die zich hier in onderscheiden in het bijzonder.
Bericht: Duurzaam communicatie 3-9-2010 17:47 Jimbowes 1 berichten
Duurzaam communicatie I must appologize for my poor written Nederlands. I will also apologize for what might look like a blatant ad for my company but if it were I would not be sharing it with my competitors who we also embrace and encourage to run with this idea. After all, sustainability is about the bigger picture and that is what is most important to all of us. Gemeente Rotterdam has many communication needs. Not only do you need to communicate events and festivities but also educational messages and public awareness campaigns. Much of this is done using traditional forms of outdoor advertising using often uncontrolled paper sources and petroleum based inks all of which winds up in the garbage after a short period of time generating tons of waste each year and using valuable wood fiber. GreenGraffiti is a Dutch innovation, a highly ambitious MVO+ company. Using only water, a template and a power-washer, we literally clean communication messages out of the dirt on sidewalks and bike paths. No
ink, no paper and very little waste. For each liter of water we use to execute our campaigns, we provide one liter of clean drinking water in regions where clean drinking water is scarce through our own water foundation called GreenAdsBlue. This means that our clients (and we have done projects for Gemente Rotterdam in the past) are not only using a duurzaam and effective form of communication but are also contributing in a positive way making the world a little better place. Why is it that JC DeCaux and CBS Outdoor just to name the big boys use openbaar ruimte to earn millions of euros a year (also paying fees to Rotterdam but not that much) while Rotterdam which has millions of square meters of potential media space - space that could be put to use using corporate advertising budgets to fund social programs doesn't do the same? Instead of looking at your dirty public spaces as a cost, you should look at your dirty public space as a profit center proving first hand how Rotterdam is practicing what it preaches! Instead of making it difficult for companies to use this form of advertising because it creates an uneven visual pattern or because it is "evil advertising" you should be working with corporations who are located in Rotterdam, who have embraced corporate responsibility and want to contribute to your green ambitions using a very simple and effective tool! (Currently GreenGraffiti is not illegal but also not legal. There simply is no vergunning for what we do which is in fact only cleaning) Imagine providing what could be seen as media space on your dirtiest public spaces and using part of the proceeds to come back to that space after 4 weeks to clean the entire space, leaving your sidewalks and even walls cleaner then before the advertisers arrived, improving the way Rotterdam looks and improving the physical environment of the people who live there! Surely this is a win, win, win situation. a company like GreenGraffiti could have a unique media space to offer its clients, an advertisers would have a unique media space to communicate their message and the opportunity to contribute to a cleaner environment and the city could help clean itself without using one precious tax euro and maybe even adding a few euros to its budgets that could be used to fund programs to encourage more green initiatives or even to fund education or social programs! I know the rules are unclear about this form of communication but if Rotterdam- and the Netherlands for that matter- are truly looking for new ideas and solutions then there should be a way for sustainable alternatives to be given a higher priority then old rules, regulations and ways of thinking! If we want to be green - and I think it is safe to say the general public does - then at some point we need to put sustainability above tradition. Rotterdam you can earn revenue, clean your public spaces, provide water for those who have little access to it, involve corporations looking for not only new ways to communicate their messages but also to be a part of the
solution and show your citizens that you are practicing what you are preaching. It just sounds like a very, very simple and good idea! We can do this Rotterdam. Duurzaamheid can be simple and profitable- for the city, businesses and the people who live in Rotterdam. It just takes some courage and a new mind set. Jim Bowes Founder GreenGraffiti
Bericht: B&W 3-9-2010 12:10 ADVIBE 2 berichten
B&W Wethouder van Duurzaamheid combineren met milieu VROM, Sociale zaken en EZ. Dan kan je werkelijk balans vinden in PPP. Draagt ook bij aan de noodzakelijke kostenbesparing.
Bericht: Zuinig op de zon hoeven Rotterdammers niet te zijn! gisteren @ 10:28 Ger Pouw 1 berichten
Zuinig op de zon hoeven Rotterdammers niet te zijn! Navolgend voorstel heeft 11 september jl. van de jury van de duurzaamheidsdag het groene licht gekregen: In de wandeling betekent duurzaam: gaat lang mee. In milieuopzicht: aktiviteiten die direkt voortvloeien uit het benutten van zonne-energie. De gemeente Rotterdam & partners (het Rotterdam Klimaat Initiatief, waaronder Shell) zijn in dit opzicht totaal niet duurzaam bezig. Men wil zuiniger omgaan met fossiele energie en grondstoffen, de burger daartoe tot zuinigheid bewegen en de CO2 in de bodem stoppen. Het is uitstel van exekutie: de fossiele bronnen raken toch uitgeput. Mijn idee is een opdracht aan de gemeente Rotterdam & partners om in de komende vier jaar een plan op te stellen om de zon tot middelpunt van de energievoorziening te maken. Zuinig op de zon hoeven Rotterdammers niet te zijn! Rotterdam, maak lokaal, regionaal, nationaal en internationaal afspraken om hiertoe te komen. Wat doe ik zelf met dit idee? Ik zal het zo nodig herhalen in diverse bewoordingen bij diverse gelegenheden tot ik er bij neerval. Overigens ben ik van mening dat biomassa niet ten koste mag gaan van oerwouden en landbouwgronden en dat windmolens dodelijk zijn voor vogels en vleermuizen.
Bericht: duurzaam gebruik van de wegsituatie
12-9-2010 0:46 shuttle43 4 berichten
duurzaam gebruik van de wegsituatie Het verplaatsingpatroon per wijkdeel bekijken en de rijroutes voor autos hierop aan te passen. Wat bedoel ik hiermee? Ik woon op het Pompenburg bij het Hofplein, tegenover het vm Shellgebouw, mijn auto staat in de parkeergarage Haagse Veer. Om daar te komen vanaf het Hofplein moet ik (en andere bewoners en de politieautos (omdat het Haagseveer éénrichtingsverkeer is) omrijden via de Galerij, Binnenrotte, Meent, Rode Zand, Doelwater en Doelstraat om bij de parkeergarage te komen. Omdat ik nog gewoon werk scheelt mij dat ca 800mtr per dag wat ik meer moet rijden. Gezien het aantal politieautos wat regelmatig naar het Buro Haagse Veer rijdt is dat ook een hoop kilometers. Wanneer er voor de doelgroepen (bewoners en politie) een ontheffing wordt gegeven (het vrachtverkeer voor de bouw van het nieuwe stadhuis heeft dit al) om via het Haagse veer en Raamplein te rijden scheelt dit een hoop luchtvervuiling in dit gebied. Ik spreek uit ervaring, omdat ik boven de kappersacademie woon en heel veel last heb van fijnstof. In de anderhalf jaar dat ik daar nu woon moet ik veel meer medicijnen gebruiken, omdat mijn neus heel vaak dicht zit. Ook binnenshuis is dat te merken, bijvoorbeeld wanneer er een week niet gestofzuigd en stof afgenomen wordt er overal een hele grijze laag in het huis ligt. Wanneer bewoners, zeg maar het bestemmingsverkeer en de politie een ontheffing krijgen scheelt dat samen een hoop benzine en luchtverontreiniging.
Bericht: Jongeren stimuleren voor duurzaamheid 7-9-2010 14:53 SatishBeella 3 berichten
Jongeren stimuleren voor duurzaamheid Jongeren stimuleren voor elektrisch/duurzaam vervoer, door -- make it fun: evenementen organiseren in de stad, bij., elektrisch brommer race, tijdelijk elektrisch go-cart baan! -- make it learning: Uitnodigen expers (en ook BNrs) naar scholen en introduceren durrzaam bronnen en voertuigen! -- make it community event: Groten deels stad centrum dicht gooien een keer in maand of drie en organiseren duurzaam
festivals door kinderen en jongeren.
7-9-2010 17:41 Rotterdams Milieucentrum Re: Jongeren stimuleren voor duurzaamheid 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl Goede ideeen! Kom eens bij ons langs bij het Rotterdams Milieucentrum. We starten dit najaar weer met een grote groep jongeren de RMV cursus, maken tv programma's voor en met jongeren, kijk op www.milieucentrum.rotterdam.nl/flex en diverse raps/videoclips, kijk op You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=kjZxQfTUL2g en http://www.youtube.com/watch?v=UgfVR6GZqbQ (in totaal ruim 20.000 keer bekeken) Zondag 19 september gaan we de eerste clip 'Stroomt naar jou' van Sneaky Biggs en Sheralda Kicken LIVE uitvoeren op het Binnenrottepleintje, verlengde van de Zondagsmarkt (13.00 uur). Kom kijken want dat is een (klein) evenement over milieu, duurzaamheid. Meer info over ons op www.iederslucht.nl of www.milieucentrum.rotterdam.nl. En als je Milieuvoorlichter wil worden, meld je aan!
8-9-2010 17:18 SatishBeella 3 berichten
Re: Jongeren stimuleren voor duurzaamheid Ik wil zeker heel graag een keer bij jullie langs komen. ik ben 35! en misschien te oud om te Milieuvoorlichter worden!
Bericht: Zwemboot Rotterdam moreplatz 1 berichten
Zwemboot Rotterdam morePlatz stelt voor om een drijvend zwembad in Rotterdamse stadshavens te leggen. Historisch gezien hoort de 'Zwemboot' in de stad, maar de link met water en duurzaamheid kan niet mooier gemaakt worden dan door een dergelijk initiatief. Voor de stad een prachtig nieuw product,
dat ongetwijfeld veel bezoek en goede PR op zal leveren. Bovendien sluit het concept naadloos aan de “Ontwikkelingsvisie Waterstadhavens 2020”.Deze visie vormt het kader voor toegevoegde waardes en gezamenlijke initiatieven in het Waterstad gebied tussen Boompjes, Blaak, Schiedamsedijk en Oude Haven.Een Zwemboot draagt bij aan een hogere verblijfskwaliteit voor de publieke ruimte en een dynamische, recreatieve sfeer.
De 'Zwemboot' heeft dus een katalysatorfunctie voor Waterstad. Door de zwemboot ontstaat een ‘hier gebeurt iets nieuws’ gevoel in de wijk, waar mensen bij willen horen. Waterstad kan weer de plek worden wat het vroeger was; waar drukte en ondernemingslust was, maar bovenal dynamiek. Bericht: Klimaatplein 7-9-2010 18:16 Klimaatplein Rotterdams Milieucentrum 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl Klimaatplein Jaarlijks een (aantal) klimaatplein(en) organiseren in steeds een andere deelgemeente van Rotterdam. Een duurzaam evenement waar organisaties die zich bezighouden met duurzaamheid op een aantrekkelijke manier kunnen presenteren aan een breder (wijk)publiek en vooral ook aan jongeren. Het wijkplein moet voor veel deelgemeenten een vertrekpunt zijn om met duurzaamheid, wijkgerichte energiebesparingsprojecten aan de slag te gaan. Ook corporaties kunnen zich tijdens het klimaatpleindebat commiteren aan het duurzaamheidsbeleid tenoverstaan van de bewoners/hun huurders. 'Klimaatplein' is werktitel. Scholendagen Aan het wijkplein kunnen scholendagen worden gekoppeld waarin scholen op het 'klimaatplein' kennis kunnen maken met energiebesparing en innovative en duurzame energieopwekking etc. Alle basisscholen zijn dan welkom in de week voorafgaande aan het 'klimaatplein' in het weekeinde. En daarna....aan de slag in de wijken en buurten met duurzaamheid! Bericht: duurzaamheid voor iedereen
7-9-2010 17:23 anonymous 0 berichten
duurzaamheid voor iedereen
Duurzaamheid voor iedereen Duurzaamheid is een recht voor iedereen. Maar niet iedereen is er van op de hoogte en niet iedereen weet wat men ermee kan. Daarom moet duurzaamheid beginnen met voorlichtingen en educatie in de wijken en op scholen! Goede voorlichtingsmethodes zijn de basis, de pilaren, voor een duurzame wijk. MilieuDivers werkt aan het bouwen van duurzaamheid. Bericht: Thuishaven 7-9-2010 17:22 Rotterdams Milieucentrum (t)Huishaven 11 berichten www.milieucentrum.rotterdam.nl 1 loket energiebesparing en duurzaamheid Organiseer 1 loket in Rotterdam waar huurders en eigenaar bewoners naar toe kunnen voor al het (onafhankelijke) advies over energiebesparing en duurzaam (ver)bouwen van het/een huis. Momenteel is het voor bewoners erg ingewikkeld om alle informatie over isolatie, installaties, glas en andere energiebeperkende maatregelen (groot en klein) op een rij te krijgen. De (t)huishaven is het (ene) loket waar bewoners terecht kunnen en waar energieadviseurs alles voor mensen op een rij zetten. Dus, wat kun je doen in je (eigen) huis om het energiezuinige te krijgen, hoeveel bespaard dit op je energierekening per maand/per jaar? Wat is daar voor nodig, wie realiseert dat (goedkoop en duurzaam) en hoeveel kost dit....en nog belangrijker hoe kun je dit financieren. (t)Huishaven We pleiten daarom (al enkele jaren) voor een (t)Huishaven op een drijvend paviljoen in de Rijnhaven (of elders). Een aantrekkelijke plek ook om een paar uurtjes naar toe te gaan als bewoner om alles eens te bekijken. In de (t)huishaven zijn ook een aantal op ware grote gebouwde woningen (decors) waarin je ook kunt zien wat er mogelijk is in je eigen huis.
Aanlooppunt voor duurzame wijkprojecten De (t)huishaven is ook een aanlooppunt en verzamelplek voor huurders die (samen) met hun woningcorporatie een duurzaam plannen en verbouwprojecten willen opzetten. Bij dit plan ondersteunen de mensen van de (t)huishaven huurders en corporaties bij de ontwikkeling en de organisatie van het duurzame wijkproject gericht op energiebesparing en duurzaam verbouwen. Bericht: werkzoekenden houden Rotterdam Groen! gisteren @ 11:55 anoek van den broek 2 berichten
werkzoekenden houden Rotterdam Groen! Groen is een van de sleutelfactoren voor een duurzaam Rotterdam. Groen is zorgt voor een aantrekkelijke woonstad: stel je eens alle daken groen voor! Groen is goed voor het (micro)klimaat: tegen hittestress, voor verspreiding geluid, maar ook voor de gezondheid van bewoners en werkenden in de stad: groen om te ontspannen, als healing environment, als stimulans om meer te bewegen. En daarnaast groen als bindend middel in een leefgemeenschap: samen picknicken, buiten spelen. Groen is niet perse duur in aanleg, maar vergt wel onderhoud. Waarom juist dit onderhoud niet inzetten als extra bindend middel: de Tussentuin, Creatief beheer zijn al prachtige vormen van sociale cohesie in een buurt dmv groen en stadslandbouw. Ook werkzoekenden kunnen in het kader van full engagement tussen 2 banen in gelukkig worden van werken aan een Groen Rotterdam!
Bericht: Polder Inversion - Biofuel from algae exploiting existing CO2 storage network gisteren @ 11:24 freddy_curiel Polder Inversion - Biofuel from algae exploiting existing CO2 storage 2 berichten network My idea would be to convert a polder into a "bio-farm", where biofuel is produced thanks to harvesting micro-algae. Thanks to the existing CO2 storage network, an actual problem (CO2 and industrial emissions) would be turned into a raw source and a solution (bio-fuel and therefore energy). I started to develope this idea already one year ago as my final thesis project as landscape planner in Italy. If you would like to see some images please check http://freddycuriel.wordpress.com/2009/09/07/polderinversion/ The intervention would consists of reinvesting the polder with a sustainable approach to urban planning, respecting the landscape and its context, and satisfying the needs of a metropolis in expansion such as Rotterdam, turning it into a metropolitan bio-park, introducing a
productive reality (biofuel from micro-algae and by-products), favouring local activities (agriculture and breeding) and satisfying local demands on different levels (energy production, CO2 reduction and short-stay living units). Exploiting the artificiality of the polder (intended as a landscape type and considered as natural machine), its structure and its water system, it becomes an hybrid in between a park and an industry, harvesting micro algae on large scale open-ponds, in order to produce vast amount of bio fuel recycling the industrial gas emissions. Polder Schieveen would developed as study case, taking advantage of the existing CO2 storage-network (developed by Shell and Rotterdam Climate Initiative) that would ensure, passing underneath it, a continuous supply of CO2 to be processed by the new system of ponds, releasing oxygen in the atmosphere. As first development, here different types of algae will be tested in order to address the production with the optimal species; this will result in a surrealistic new waterscape characterized by colourful waterponds, reminding of the now rare-to-see typical dutch fields grown of tulips. At this stage the polder, beside his green and productive side (between 40.000 and 130.000 liters/hectare/year of crude oil), has a great potential as attraction, therefore the decision of establishing a diffused hotel, renting “rooms spread in the new landscape” for short-time stays; the nearness to the airport ensures visibility (from the plane) and the need itself of receptivity in the very next surrounding of the new Business Park. The project speaks of transformation and renewal, and shows that in a fragile site like a polder, in which historical value makes one hesitate between conservation and development, the risks of future and the changes it involves can be assumed, and something valuable be built: a positive addition without distorting things, allowing a gradual settlement of the new infrastructure, without upsetting the existing activities, but reinforcing them instead (recycling by-products and waste of bio-production). This new “infrastructural establishment” proposed could be defined as a technological landscape, a biological machine that employs the same micro organisms that colonised this land once it was still part of the sea. Neither architecture nor landscape in the traditional sense: a surrealistic atmosphere and context while producing a self-sustaining ecology of global utility covering the site. Bericht: Kuipstroom: het nieuwe stadion energieleverend! 12-9-2010 13:59 henribontenbal Kuipstroom: het nieuwe stadion energieleverend! 1 berichten Onderzoek van Eneco toonde onlangs aan dat het nieuwe stadion de Kuip energieneutraal kan worden. Wie het persbericht hierover goed leest, merkt dat de ambities wat minder groot zijn dan het label ‘energieneutraal’ doet vermoeden.
Rotterdam kan een voorbeeld nemen aan het stadion in de stad Kaohsiung in Taiwan. In het kader van de World Games 2009 is in deze stad een nieuw stadion met een capaciteit van 50.000 zitplaatsen gebouwd. Het stadion is volledig onafhankelijk van netstroom en wekt alle energie zelf op; meer dan veertienduizend vierkante meter zonnepanelen voorzien het stadion van groene stroom. Buiten het sportseizoen voorziet het stadion ook nog eens 80% van de energiebehoefte in zijn directe omgeving. Het stadion is gebouwd met voornamelijk herbruikbare materialen afkomstig uit Taiwan zelf. Het nieuwe stadion de Kuip zou energieleverend kunnen worden. Moeilijk is dat niet en duur evenmin. Een sommetje: Een aantal wedstrijden tijdens het WK 2010 in Zuid-Afrika werd in het Moses Mabhida Stadion gespeeld. Het dak van dit stadion heeft een oppervlakte van 46.000 m2. Zou in Rotterdam een vergelijkbaar stadion met een vergelijkbaar dak van 40.000 m2 worden gerealiseerd, dan is een groene elektriciteitsopwekking van circa 4,8 miljoen kWh per jaar mogelijk, meer dan het stadion zelf aan elektriciteit zal gebruiken. Wanneer we ervan uitgaan dat 3 miljoen kWh per jaar overblijft, dan kunnen hiervan bijna 900 huishoudens worden voorzien in hun gehele jaarlijkse elektriciteitsbehoefte. Hoe kunnen de bewoners van Rotterdam-IJsselmonde en de supporters profiteren van deze groene stroom? Door te participeren in de investering en opbrengst van de zonnepanelen. Wanneer het nieuwe stadion in 2017 wordt opgeleverd, geldt de prijs van zonnepanelen in dat jaar. De kosten zullen dan fors gedaald zijn, als de huidige trends zich doorzetten. Tegen die tijd is stroom uit zonnepanelen goedkoper dan grijze stroom uit het elektriciteitsnet. Bewoners kunnen één of meerdere zonnepanelen op het dak van het nieuwe stadion ‘adopteren’. Dat kan op twee manieren. 1) De bewoner investeert in de zonnepanelen en krijgt daarvoor in ruil 15 jaar lang gratis de groene stroom die deze zonnepanelen produceren; of 2) De bewoner leaset de zonnepanelen van de bank en krijgt de groene stroom gratis. Deze constructie kan gerealiseerd worden door hiervoor een duurzame energiecoöperatie op te richten zonder winstoogmerk (dus niet via de ‘traditionele’ energiebedrijven). Bewoners van Sportdorp kunnen mogelijk voordeliger investeren in de zonnepanelen, als compensatie van de (deel)gemeente voor de overlast. Supporters van Feyenoord kunnen de zonnepanelen adopteren in combinatie met een seizoenskaart.
Om dit idee te realiseren moet nu al nagedacht worden over de inpassing van zonne-energie in het ontwerp van het nieuwe stadion. Concreet betekent dit dat een optimale inpassing van zonne-energie een randvoorwaarde is die aan het ontwerpteam moet worden meegegeven. Duurzaamheid wordt dan niet als toetje op een reeds uitontwikkeld ontwerp benaderd, maar als integraal en randvoorwaardelijk aan het ontwerp. Dat zou ook voor de andere thema's moeten gelden (duurzame warmte, duurzame materialen, duurzame mobiliteit).
Een leuke naam voor deze bijzondere groene stroom? Kuipstroom!
Meer informatie over dit idee?
[email protected] of www.twitter.com/HenriBontenbal
Bericht: weekeinde rijbewijs 11-9-2010 7:56 cornelis54 1 berichten
weekeinde rijbewijs Oplossing voor bereikbaarheid van de regio kan zijn de invoer van het weekeinderijbewijs zodat men op werkdagen niet met de auto op de openbare weg mag rijden kan ook landelijk ingevoerd worden door een registratie op het rijbewijs,kan mij dan voorstellen dat men dan wel gratis gebruik kan maken van het gemeentelijk of landelijk OV ,ook kan men jongeren enhtousiast maken door rijlessen gratis aan te bieden als men uitsluitend het weekeinde rijbewijs kiest,dit idee kan zowel plaatselijk,regionaal of landelijk ingevoerd worden.
7-9-2010 16:23 Sander 1 berichten
Schoepen in de rivier Maas Beste lezer, De stroomsnelheid van de Maas, biedt wellicht in Rotterdam, na nauwkeurige calculatie, mogelijkheden om (lichte) schoepen aan te drijven. Deze schoepen kunnen elektrische energie opwekken, die te gebruiken is voor, bijvoorbeeld gebouw- of straatverlichting. Deze manier van stroom opwekken is relatief nieuw. River Current Energy Conversion Systems. Ik hoor graag wanneer de eerste proefneming start. Met vriendelijke groet, Sander Geel Rotterdam