Consultatiebijeenkomsten Ringweg Oost Antwoorden op de hieruit naar voren gekomen vragen
5 juni 2012
28-03-2012 Verkeer V1 V2 V3 V4 V5 V6
Milieu M1 Civiel C1 C2 Project / Proces P1 P2 P3 P4 P5
Stedenbouw S1 S2 S3 S4 S5 S6 Communicatie Comm.
Eerste bijeenkomst Zeeheldenbuurt
Hoe wordt de ontsluiting van het gebied aan de andere kant van de singel gedaan? Bijvoorbeeld hoe wordt de (omgeving) meelfabriek ontsloten. Hoe voorkom je sluipverkeer door de woonwijk? Hoe zijn de aansluitingen van de ringstructuur naar het centrum voorzien? Heeft de gemeente plannen om de singel te verbinden met de RWO? Is koppeling aansluitingen (ontsluiting) bedrijventerrein mogelijk? Fietsverkeer (noord-zuid) is een hoofdfietsroute. Hoe kruist het fietspad de weg naar het bedrijventerrein? Is er t.o.v. deze route gekeken naar andere ontsluiting aan de noordkant van het tracé? Omdat na de opening van de tunnelbak van de A4 bij Leiderdorp daar de files verdwenen zijn? Is dat onderzocht? Zijn er al milieucijfers (geluid en fijnstof) bekend? Wat zijn de kosten voor het verlengen van de tunnel tot de bocht nabij de gemeentereiniging? Welke functie heeft de nieuwe Sumatrabrug? Wat zijn de totale projectkosten en is hier dekking voor? Wat zijn de kosten voor het verplaatsen van de gemeentereiniging en is hierop gerekend m.a.w. zit dit in het huidige budget van 160 miljoen? Is de 160 miljoen alleen voor de RWO? Kan er ook geschoven worden met de kosten? Kunnen de genoemde vragen tijdig beantwoord worden. Redden we dit allemaal voor de bouwvak? A?: alle vragen die nodig zijn voor om te beantwoorden voor het kaderbesluit dat doen we. Maar na dit besluit gaat het participatietraject gewoon door Inpassingaspecten komen daar ook pas aan de orde. Geen knip industrieterrein, hoe ontsluiting van het gebied langs de Nieuwe Rijn (scheepswerfjes)? Wat bedoel je met een knip? Kan de Ringweg Oost niet zo veel mogelijk langs het water en dan afbuigen naar de tunnel? Waarom geen tunnel verlengen op De Waard? Er is toch geld over omdat tunnel onder de Zijl niet doorgaat? Waarom maken jullie de tunnel niet een stukje langer, zodat wij nog kunnen oversteken naar het water? Hoe voorkom je de barrièrewerking van de Ringweg Oost van de Zeeheldenbuurt naar de groen/blauwe zone? Blijven de scheepswerfjes op De Waard gehandhaafd i.v.m. cultuurhistorische waarde (deze worden binnenkort opgenomen in boek van Cor Smit)? Geen
29-03-2012 Verkeer V7 V8 V9 V10 V11 V12 V13 V14 V15 V16 V17 Milieu M2 M3
Eerste bijeenkomst De Kooi
Hoe wordt de Surinamestraat aangesloten? Hoe kom ik bij mijn huis? Hoe wordt de Antillenstraat aangesloten? Wordt de Kooilaan afgesloten? Hoe wordt de doorstroming gegarandeerd met alle benodigde VRI's (verkeerslichten)? Waar komen verkeerslichten? Hoe wordt de verkeersveiligheid o.a. bij scholen gegarandeerd? Hoe wordt het sluipverkeer door de wijk voorkomen? Hoe is de wijkcirculatie voorzien? Hoe rijdt het verkeer vanuit Leiderdorp naar de Lage Rijndijk? Hoe zijn de busroutes voorzien? Maken jullie gebruik van de verkeersberekeningen die vorig jaar zijn gemaakt, waarbij ook alle wijkverenigingen langs het tracé van de RWO bij betrokken waren?
M4
Wat bedraagt de milieu-uitstoot en is deze toelaatbaar bij o.a. scholen? Houden jullie rekening met uitstoot gedurende de dag, dus niet alleen momentopnamen? Dit varieert namelijk in de dag en per plek. Bij de dakopeningen is er een concentratie van uitstoot. Zijn hier filtermogelijkheden?
Civiel C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9
Er is één tunnelbuis met twee rijrichtingen, is dit verkeersveilig? Wat zijn de afmetingen (breedte en diepte)van de voorgenomen bouwkuip? Moet er geheid worden? Hoe zit het met de damwanden? Wat is het effect van dit plan op de huidige waterhuishouding? Kan de waterhuishouding verbeterd worden? Kan de tunnel niet langer worden doorgetrokken? Waarom geen boortunnel?
Project / Proces P6
P7 P8
Opmerking algemeen: We maken ons zorgen over de zorgvuldigheid van het proces i.v.m. de door jullie gewenste snelheid. Hoe kan er nu voor de zomer een besluit genomen worden? Zat de onderdoorgang van het spoor op de Kanaalweg al in het budget van 160 miljoen? Kunnen de scholen (en anderen?) langs het tracé ook aanschuiven bij deze groep?
Stedenbouw S
Geen
Communicatie Comm.
Geen
05-04-2012
Eerste bijeenkomst Ondernemers De Waard
Verkeer V18 V19 V20 V21 V22 V23 V24 V25
Wordt de Ir. Driesenstraat doorgetrokken en aangesloten op de RWO? Wat is de levensduur van deze weg met deze capaciteit? Is de capaciteit voldoende van de kruising op de Hoge Rijndijk met de brugopeningen van de Wilhelminabrug? Wordt er nabij de T-aansluiting op de RWO een parkeerverbod toegepast? Hoe kan het verkeer vanaf De Waard rijden naar Leiderdorp? Hoe kan het verkeer vanuit Leiderdorp naar De Waard? Noot: de RWO wijzigt de verkeerscirculatie. Deze wordt nog uitgewerkt en heeft een relatie met bereikbaarheid en het voorkomen van ongewenst sluipverkeer. Wat wordt de verkeerscirculatie rondom De Waard?
V26 V27
Wordt de Lage Rijndijk afgesloten voor autoverkeer? Hoe is de ontsluiting van de toekomstige meelfabriek voorzien?
Milieu M
Geen
Civiel C10
Kan de Sumatrabrug niet gehandhaafd blijven?
Project / Proces P9 P10
Bestaat er een kans dat bij onvoldoende budget de tunnel komt te vervallen? Waarop wordt bezuinigd bij een eventuele financiële overschrijding?
Stedenbouw S7 S8 S9
Hoe aansluiting met de Hoge Rijndijk, is dit met een tunnel? Als er bedrijven worden toegevoegd wordt dan ook het aantal benodigde parkeerplaatsen toegevoegd? Wanneer er nieuwe bedrijven worden toegevoegd, heeft de ondernemersvereniging dan inspraak hierin?
Communicatie Comm.
Geen
09-05-2012
Tweede bijeenkomst Zeeheldenbuurt (incl. raadpleging achterban)
Verkeer V28
Aantal auto’s op de RWO Berekend is dat de RWO 30.000 auto’s kan gaan trekken, maar er mogen maximaal 20.000 auto’s langs komen. Graag zien wij berekeningen op basis van verschillende scenario’s hoeveel auto’s de RWO langs De Waard gaat trekken en wat de gevolgen zijn voor de toegangswegen tot de wijk (Zijlsingel, Hoge- en Lage Rijndijk).
V29
V30
Mogelijke scenario’s: - Engelendaal wel of niet afgewaardeerd - Wel of geen Rijnland Route - ondertunneling van kruispunt Kanaalweg/Hoge Rijndijk naar De Waard - Herbouw (hogere brug) of geen herbouw Wilhelminabrug - Verlenging N11 naar Kanaalweg - Verschillende scenario’s in de binnenstad die de gemeente overweegt: wel of geen knip in de Hooigracht en de Zijlsingel. - Een of twee richtingverkeer op de Lage Rijndijk (en welke richting) Wel/geen aansluiting vanuit de Zeeheldenbuurt op de RWO Grens 20.000 auto’s: a Hoe gaat de gemeente bij elk scenario bewaken dat de grens van 20.000 niet overschreden wordt? b Legt de gemeente zich vast op dit aantal, ondanks onvoorziene ontwikkelingen in de toekomst? Er is namelijk aanbod/behoefte m.b.t. 30.000 motorvoertuigen per etmaal (dus 50% meer) is aan ondernemers op De Waard verteld. Welke garantie geeft die toezegging? Mogelijke filevorming/belemmeringen in de doorstroming a Wat is de kans op filevorming bij de kruisingen op de RWO (met name voor de monding van de tunnel en voor de kruising met de Hoge Rijndijk)? Zijn hier cijfers over? b Het RWO gedeelte in de Zeeheldenbuurt krijgt een z-bocht constructie. De bedoeling van een ringweg is het bevorderen van een goede doorstroming van het verkeer, maar een z-bocht in de RWO kan dat juist belemmeren. Idem: wat is de
kans op filevorming door deze Z-bocht, en zijn cijfers over? Hoe gaat de gemeente filevorming (met extra geluidsoverlast en luchtverontreiniging tot gevolg) in beide gevallen en ook bij in elk (bovengenoemd) scenario op de RWO voorkomen? Een paar grote verkeersknelpunten op de RWO, met name de kruising met de Hoge Rijndijk en bij het Lammenschansplein zijn nog niet opgelost. a Wat is de te verwachten stroom van auto’s op het kruispunt Kanaalweg/Hoge Rijndijk en wat is de kans op files op de RWO en op de Hoge Rijndijk? b Hoe gaan deze problemen concreet worden opgelost en hoe past dat binnen het budget? c Wat zijn de voordelen van de RWO eigenlijk als het Lammenschansplein/rest van de Rijnlandroute en de overgang Hoge Rijndijk/Wilhelminabrug onduidelijk is? d Hoe realistisch is het basisplan zolang deze problemen nog niet zijn opgelost? (2) e Waarom heeft de gemeente zo’n haast met een houtje-touwtje oplossing als de werkelijke pijnpunten (Wilhelminabrug en Lammenschansplein) nog niet goed zijn onderzocht en uitgewerkt? Hoe komen we in de toekomst de wijk in en uit met de auto? Wat is de situatie per scenario (zie vraag V28)? Hoe wordt in alle scenario’s een veilige situatie voor voetgangers en fietsers gegarandeerd? In het basisplan wordt een balletje opgeworpen over “aantakking van de Zeeheldenbuurt op de RWO”. Maar protesten van de buurt in het verleden tegen doorgaand (vracht)verkeer door de wijk hebben juist geleid tot een verkeerskundige scheiding van het bedrijfsterrein en de woonwijk. De buurt heeft zich verder in een eerdere enquête uitgesproken tegen een verbindingsweg door de wijk heen. Door een amendement van de gemeenteraad staat in de Structuurvisie daarom alleen een fietsverbinding van de Zijlsingel naar de RWO.
c
V31
V32 V33 V34
a
V35 V36
V37
Milieu M5
Een aantakking van de Zeeheldenbuurt op de RWO zit nu niet in de plannen. Graag garantie dat het zo blijft. Hoe bereiken we straks de milieustraat per auto? Komt er dan een file bij de mond van de tunnel? Risico op botsingen: Door de stoplichten op de Hoge Rijndijk – en wellicht ook in het park bij de aansluiting met de weg van het industrieterrein – zullen auto’s niet geleidelijk maar in plukken over de weg rijden. Bij zo’n 1000 auto’s per uur overdag (20.000 per etmaal) moeten zich steeds plukken van tientallen auto’s over de smalle bochtige weg en door de smalle tunnel wurmen. Dit zal onvermijdelijk tot botsingen leiden. En als er een botsing van enige omvang heeft plaatsgevonden, staat het verkeer gelijk muurvast en kunnen hulpdiensten zoals politie, ambulance en takelwagens door de grote drukte niet ter plaatse komen. a Hoe schat de gemeente de kans op ongelukken door botsingen in? b Hoe wil de gemeente dergelijke ongelukken voorkomen? Aan de westkant van de Zeeheldenbuurt maakt de RWO een scherpe afslag naar links en dan een scherpe afslag naar rechts (z-bocht) richting Wilhelminabrug. Hoe veilig is dat (met 50 km per uur) en hoe worden mogelijke ongelukken voorkomen? Wat zijn de concrete gevolgen voor geluid en luchtverontreiniging zowel 1) bij de ingang van de tunnel als 2) over het hele traject door de Zeeheldenbuurt bij een verkeersdruk van (minimaal) 20.000 auto’s of meer per dag? a Wat is op dit moment het niveau van geluid(soverlast) en luchtverontreiniging op de plaats van het RWO-tracé door de Zeeheldenbuurt (nulmeting)? b Naar welke niveaus zal de geluidsoverlast en de luchtverontreiniging stijgen? Graag onderbouwing met cijfers van de stelling dat de wettelijke grenzen (en ook Europese normen) voor fijnstof niet overschreden worden. c Welke normen gelden voor geluidsoverlast en trillingen van bouwverkeer en vrachtverkeer? Met welk niveau van overlast houdt de gemeente concreet rekening? Worden de milieueisen (denk aan fijnstof, geluid ed.) getoetst aan het gebiedsdeel industrie of het deel wonen? d Wat zijn de extra milieueffecten van eventuele filevorming op de RWO voor de directe omgeving? e Met welke maatregelen gaat de gemeente nadelige milieueffecten (geluid, fijnstof en
M6 M7 Civiel C10
C11
C12 C13
C14
Project / Proces P11
P12
P13
P14
P15 P16
P17
P18
P19
overig) zo veel mogelijk voorkomen? Is of wordt voor de RWO een MER uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is de gemeente bereid alle uitkomsten daarvan volledig en zonder voorbehoud openbaar te maken? Heeft de Leidse milieuraad zich er al over de RWO uitgesproken? Hoe veilig is een tunnel waar men met 50 km per uur zonder scheiding langs elkaar heen rijdt? Wij zien graag een uitwerking van de nooduitgangen (waar en hoe komt men de bak uit) en evacuatie-/reddingsplan bij ongevallen. Graag horen wij ook welke stoffen wel en niet vervoerd mogen worden door de tunnelbak. Worden eisen gesteld aan afmetingen, uitstoot vrachtverkeer (milieuzone)? Wordt vrachtverkeer per tomtom verwezen via de A4? Graag zien wij alle bouwwerken getekend die nodig zijn voor veiligheid en milieu Schade aan huizen: a In de Tasmanstraat zijn de huizen niet onderheid. Welke garanties kan de gemeente geven dat de aanleg van de weg door het park geen schade zal veroorzaken aan de huizen? Er zal dan immers gedurende lange tijd veel zwaar bouwverkeer zijn. b Zelfde vraag voor het geval de weg er (onverhoopt) eenmaal ligt. Dan gaan er tienduizenden auto’s per dag rijden, waaronder ook veel zwaar verkeer. Door de aanhoudende trillingen kan schade aan de huizen ontstaan. c Bij de aanleg van de metro in Amsterdam zijn grote verzakkingen ontstaan bij het boren van de tunnelbuis. Welke garantie kan de gemeente geven dat dit niet bij deze tunnel gebeurt? Met het doortrekken van de groenstrook tot achter de milieustraat komt de bult bij de Oosterstraat weer in beeld. Deze bestaat voornamelijk uit vervuilde grond. Gaat de gemeente over tot saneren en is dit in het budget opgenomen? Het beschikbare bedrag € 160.000.000,- is voor de realisatie van hele RWO (van Lammenschansplein tot Willem de Zwijgerlaan). a wat is de onderbouwing van dit financiële plaatje voor het hele traject en specifiek voor De Waard, inclusief: het uitkopen van bedrijven, planschade en het verfraaien van de omgeving na aanleg van de tunnelbak? Hoe wordt er door de gemeente omgegaan met planschade? Gaat de gemeente bij de aanleg van de RWO door het Tasmanpark mensen compenseren voor de (gedaalde) WOZwaarde van hun huis, zodat zij een ander huis kunnen kopen? Is er daarnaast een mogelijkheid voor ‘smartengeld’ ter compensatie van jarenlang gedaan opknapwerk en investeringen in het huis? (vraag bewoner Tasmanstraat die door een ongeluk overgevoelig voor geluid is geworden en vreest te moeten gaan verhuizen). In een van de twee varianten is sprake van verplaatsing van het park naar de Nieuwe Rijn. a Wat voor financiële garanties zijn er dat het park er komt (inclusief afbraak gebouwen gemeentelijke reinigingsdienst? b Als de huisvesting van de gemeentereiniging moet worden opgegeven, zijn die kosten dan meegenomen in het huidige budget? Als de aanbesteding mislukt en dat is een reëel gevaar met overheidsprojecten, in (welke) voorzieningen wordt er dan gesneden? Welke garanties zijn er dat geldtekort niet zal leiden tot minder investeringen in de kwaliteit van groen en openbare ruimte dan nu zo fraai in het basisplan geschetst? Voor we het weten blijft de Zeeheldenbuurt met een kaal verkeersriool zitten. Budgetoverschrijding: a Bij hoeveel procent budgetoverschrijding wordt de hele zaak afgeblazen? b Is bij het budgetteren rekening gehouden met een financiële marge? Hoe groot is die marge? De gemeente Leiden moet fors bezuinigen door de crisis. Welke gevolgen heeft dit voor de RWO? Wordt daar ook op bezuinigd? En waarom zijn de bezuinigingen geen aanleiding om van dit peperdure prestigeproject af te zien? Er zijn zinvoller dingen te bedenken om de E 165 mln te besteden. Waarom is niet gekozen voor langer doorsparen zodat gekozen kan worden voor betere oplossingen (langere tunnel ed)?
P20 P21 P22 Stedenbouw S10
S11
S12 S13 S14
S15
S16
Wat zijn de mogelijkheden tot uitstel van de RWO om de problemen eerst op te lossen? Waarom deze haast? Wat zijn de mogelijkheden tot cancellen van dit plan bij voldoende argumenten? Is het niet beter te wachten op een volgend college in Leiderdorp? Varianten langs het water: a Waarom is in het onderzoek geen tracé meegenomen direct langs het kanaal op de Waard (Admiraal Banckertweg, Dorus Rijkersweg), en in de Kooi weer verder langs het kanaal (Zijloever, Nickeriepad)? b Waarom niet de RWO rechtdoor steken vanaf de Hoge Rijndijk en met een tunnel (vanaf het bedrijfsterrein )schuin uitkomen in de Sumatrastraat? Motivatie: Een weg langs het water is veel logischer, veiliger (vermijding Z-bocht) en levert minder overlast (fijnstof, geluid) op. Het park is een natuurlijke afscheiding tussen woonwijk en bedrijventerrein. Het verplaatsen van het park vervangt deze scheiding niet. De gemeente gebruikt als argument tegen een weg langs het water het gemeentelijk beleid om groene oevers (groen/blauwe structuur) te behouden of te realiseren. Maar in de tijd dat de Leiderdorpse variant nog in beeld was, gold dat blijkbaar niet. En de Kanaalweg loopt ook gewoon direct langs het water. Het groen langs het kanaal langs De Waard wordt bovendien veel minder gebruikt voor recreatie en spelen dan het park. Uiteindelijk is het een afweging tussen de belangen van bewoners enerzijds, en de belangen van lunchend personeel van de bedrijven, hondenuitlaters en opvarenden van schepen en pleziervaart anderzijds. In die afweging horen de belangen van bewoners dan voorop te staan. Andere genoemde varianten: a Waarom anders geen weg over het bedrijventerrein? Het bedrijventerrein gaat nu voor de inwoners van de buurt. Dat lijkt niet de goede volgorde b Uitgang tunnel verleggen naar Kanaalweg, dus volledig onder bedrijventerrein de Waard door, tot het eind van de Sumatrastraat c Een verlenging van de tunnel op De Waard d Een groene geluidswal tussen park en weg, met eventuele overkapping over de weg Op z'n minst zouden in een ambtelijke schets alle bovengenoemde varianten beschreven moeten worden, voorzien van voor- en nadelen en financieel plaatje. Deze varianten op voorhand weglaten, stuurt de participatie en de politieke besluitvorming te zeer in een bepaalde richting, zowel op de Waard als in de Kooi. Welke verbindingswegen komen er vanaf het kruispunt na de tunnel richting de Zeeheldenbuurt en de milieustraat en wat zijn de gevolgen van deze wegen voor het park? Een veilige ontsluiting van de wijk op de door de gemeente zo gewenste groen/blauwe zone ontbreekt in de huidige voorstellen. Heeft de gemeente daar concrete plannen voor? Op dit moment is het voor kinderen veilig spelen in het Tasmanpark. a Zullen ouders hun kinderen straks nog wel in een smal park langs een drukke weg durven laten te spelen? Hoe wordt de veiligheid van spelende kinderen straks gegarandeerd? Denkt de gemeente aan extra veiligheidsmaatregelen als hekken (of een geluidswal?). Wat zijn de voor en nadelen van zulke maatregelen? b Bovenop de tunnelmond is voorzien oplopend stukje ‘park’. Daar kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen. Idem, hoe wordt de veiligheid van spelende kinderen gegarandeerd? Het uitgangspunt van het basisplan is ‘een verbetering van het leefklimaat in het algemeen’ in de Zeeheldenbuurt/De Waard en De Kooi (p. 45). a Graag verduidelijking van de criteria die de gemeente hanteert om te meten of deze doelstelling wordt gehaald. b De geluidsoverlast van de A4 is in de wijk al duidelijk hoorbaar. Dat zal worden verergerd door de aanleg van de RWO. Hoe denkt de gemeente al bestaande geluidsoverlast verminderen? In de tekeningen van de groenvoorzieningen langs de Bontekoestraat staat in beide varianten een sportveld getekend. Dit zal waarschijnlijk te vergelijken zijn met het huidige
sportterrein in het Park Zeeheldenbuurt: een betonnen vloer met hekken eromheen. Binnen drie huizenblokken aan de Bontekoestraat (1) gaat dit voor veel geluidsoverlast zorgen, doordat deze blokken een klankkast vormen waarbinnen alle geluid sterk weerkaatst en weergalmt. Dit geluidseffect blijkt uit ervaringen met vrachtwagens met stationair draaiende motor op de Le Mairestraat, de J.C. de Rijpstraat en de Willem Barentszstraat, en een fluitend geluid van een kapotte airco op het gebouw van de muziekverenigingen aan de J.C. de Rijpstraat. Voetballen op een betonnen vloer en tegen metalen hekken levert dus enorm versterkt geluid op. Hoe gaat de gemeente geluidsoverlast voorkomen? Door bewoners worden als sterke punten van de wijk genoemd: rustig, aangenaam, gezond, kindvriendelijk en veilig. Dat wil men niet kwijt. Toekomstige ruimtelijke plannen zouden van die sterke punten gebruik moeten maken. Het basisplan stelt zich als doel het leefklimaat en de stedenbouwkundige kwaliteit van de wijk te verbeteren. a Hoe wil de gemeente de versterking van juist deze punten bereiken? b Graag verduidelijking van de criteria die de gemeente hanteert om te meten of beide doelstellingen worden gehaald (zie ook vraag hierboven)
S17
S18
S21
Varianten Park Zeeheldenbuurt: a Er zijn nu twee varianten in het basisplan: a) een halvering van het huidige park, met uitbreiding naar de Nieuwe Rijn en b) de RWO zo strak mogelijk langs de huidige bedrijven, ten koste van 'slechts' éénderde van het huidige park. In de ambtelijke schetsen zou een derde variant opgenomen moeten worden, namelijk een combinatie van de twee geschetste varianten. Dus: de RWO zo strak mogelijk langs de huidige bedrijven, plús een uitbreiding naar de Nieuwe Rijn. De gemeente mag daar in het basisplan best de voor- en nadelen (ook financieel) bij aangeven, maar niet op voorhand de derde variant weglaten. b De gemeente beweert steeds dat door compensatie de totale hoeveelheid groen "zo veel mogelijk" of "grotendeels" in stand blijft. Dat klinkt verdacht: blijkbaar gaat er per saldo toch groen verloren. De ingetekende groenvoorziening langs de Bontekoestraat ziet er op de tekeningen gelikt uit. Maar in feite is het daar nu al groen (gras). Méér vierkante meters groen zijn op de strook tussen de Bontekoestraat en de geluidswal, en tussen Tasmanstraat en Oosterstraat, niet mogelijk. Graag inzicht in het aantal vierkante meters groen "voor" en "na" in de verschillende (3) varianten. Relatie Structuurvisie/ Agenda Gebiedsvisie: a De oever en een aantal bedrijven langs de Nieuwe Rijn hebben een grote historische waarde. Hoe worden de uitgangspunten van de Agenda Gebiedsvisie en het basisplan met elkaar gecombineerd, zodat werkelijk sprake is van verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit? b Momenteel wordt de oever van het kanaal door bewoners o.a. gebruikt voor sportvissen, boten kijken en honden uitlaten De RWO werkt als barrière richting het water van het kanaal en richting voorzieningen op het industrieterrein (o.a. sportschool). Dat is in strijd met de doelstelling van de Structuurvisie en de Agenda Gebiedsvisie om de verbinding met het water in de Zeeheldenbuurt te verbeteren. Hoe kunnen bewoners straks de andere kant van het industrieterrein bereiken, lopend of per fiets? Welke voorstellen liggen er om deze barrière te slechten? Wat is de gemeente van plan met de woonboten gelegen in de Nieuwe Rijn? Met de bouw van een brug liggen deze woonboten in de weg. Er bestaat een Nota Bedrijventerreinen. Stroken de huidige plannen met die nota?
Communicatie Comm.
Geen
S19
S20
1
het gaat om de huizenblokken die gevormd worden door a) Tasmanstraat-Trompstraat-Heemskerkstraat; b) Heemskerkstraat-Trompstraat-Kortenaerstraat en c) Kortenaerstraat-Trompstraat-Van Speykstraat
03-05-2012 Verkeer V38
Tweede bijeenkomst Ondernemers De Waard
V49 V50
Het bedrijventerrein wordt middels een T-aansluiting aangesloten op de RWO. Komen er ook voorsorteerstroken bij dit kruispunt? hoe wordt de ontsluiting van het industrieterrein gegarandeerd? Kan er geen rotonde i.p.v. de geregelde T-aansluiting? Hoe kan het verkeer naar Leiderdorp? Wordt de Kooi autoluw? De verkeersintensiteit op de RWO is afhankelijk van de flankerende maatregelen in de binnenstad. Wat zijn deze flankerende maatregelen? Gedurende de bouw en aanleg van de RWO komen er omrijroutes. Worden deze niet te lang? Kan er gedurende de bouw niet met klein transport door bijv. de Evertsenstraat worden gereden? Kan het verkeer op de kruising met de Hoge Rijndijk alle richtingen op? Hoe is de ontsluiting voorzien t.b.v. de bedrijven langs de Nieuwe Rijn? Is het mogelijk om bij de T-aansluiting ook een rechtaffer te situeren buiten de verkeersregeling? Wordt de verkeerssituatie op het industrieterrein gewijzigd (wordt hieraan gesleuteld)? Wordt de bereikbaarheid van het industrieterrein verbeterd?
Milieu M8
Blijven de schadelijke stoffen onder de norm?
Civiel C
Geen
Project / Proces P
Geen
Stedenbouw S22
Heeft de ondernemersvereniging inbreng bij evt. nieuwbouw?
Communicatie Comm.
Geen
14-05-2012
Tweede bijeenkomst De Kooi
V39 V40 V41 V42 V43 V44 V45 V46 V47 V48
Verkeer V51 V52 V53 V54 V55 V56
V57 V58 V59
Wat is er mis met een ringweg rond de stedelijke agglomeratie van Leiden /Leiderdorp Hoe komen wij thuis en gaan wij naar ons werk? Hoe voorkomen wij sluipverkeer? Wordt het een milieuzone of mogen er gevaarlijke stoffen doorheen? Een circulatieplan voor de gehele wijk de veiligheid op de ventwegen. Hoe veilig zijn voetgangers en fietsers. Kunnen onze kinderen veilig alleen naar school? Een RWO trekt 30.000 auto’s, er mogen maximaal 20.000 auto’s. Hoe wordt bewaakt dat de grens van 20.000 niet overschreden wordt? Hoe wordt filevorming voorkomen? Wat als de brug op de Willem de Zwijgerlaan open staat? Hoe komen bussen zo door de wijk dat deze met openbaar vervoer goed bereikbaar is?
V60 V61 V62 V63
Milieu M9
M10 M11 M12
M13
Civiel C15 C16 C17 C18 C19 C20 C21 C22 C23 C24 C25 C26 C27
Project / Proces P23 P24
P25
Wat met de vuilniswagens? een nadere uitwerking van het aantal parkeerplaatsen (in vergelijking met nu) en de locatie. welke stoffen wel en niet vervoerd mogen worden door de tunnelbak. Graag zien wij op basis van verkeersmodellen een onderbouwing en een realistische presentatie van de aantallen auto’s en bussen en fietsers/brommers die gebruik gaan maken van de ventwegen. Dit inclusief een realistisch aantal geparkeerde auto’s.Daarbij al het wijk- en sluipverkeer bijelkaar opgeteld.
Wij maken ons grote zorgen over de veiligheid van onze buurt en gebruikers van de tunnelbak; wat met de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof door de open gaten en de tunnelmond en een halve Sumatrastraat bovengronds. Het meten van de uitstoot van fijnstof en geluid bij de tunnelgaten en tunnelmond is geen detail! De openingen in de tunnel zijn 30 meter over de breedte van de bak. Wat zijn de gevolgen voor geluid en luchtverontreiniging? Bij de Willem de Zwijgerlaan worden milieunormen al drie jaar overschreden. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Tot hoever gaat de gemeente met het oprekken van normen? Wat staat ons te wachten? Kunnen onze kinderen zonder gezondheidsgevaar dagelijks naar school lopen en in en om school vertoeven?
Hoe is de veiligheid gegarandeerd bij een ongeluk in de tunnel? wat voor bouwwerken zij er nodig om onze spelende kinderen veilig te stellen. Een toets van de veiligheidseisen in de tunnel is geen detail! Een calamiteitenplan is geen detail Het tekenen van alle benodigde bouwwerken is geen detail! Het maken van een realistische begroting is geen detail! is het Hoogheemraadschap het er mee eens dat de tunnel door/of onder de dijk door kan? Kan de tunnelbak aangelegd worden in een polder zonder dat de huizen instorten? Zijn concessies aan veiligheid om binnen financiële kaders te kunnen blijven acceptabel? Hoe veilig is een tunnel waar men met 50 km per uur zonder scheiding langs elkaar heen rijdt aangelegd krap langs huizen in een dichtbevolkte wijk De openingen in de tunnel zijn 30 meter over de breedte van de bak. Wat zijn de gevolgen voor de veiligheid van spelende kinderen en gebruikers van de ventwegen? welk beplanting mogelijk is in een laag aarde van één meter diepte. een overzicht van het verdwijnend groen, aantallen bomen die gekapt worden, m2 groen dat verdwijnt.
Waar is het overzicht van negatieve effecten en knelpunten bij de aanleg bij hoeveel procent budgetoverschrijding de hele zaak wordt afgeblazen. En dit niet alleen voor het plan wat nu voorligt voor het gedeelte van de RWO over de Waard en door de Kooi maar voor het gehele RWO traject. Voorkomen moet worden dat nu dit gedeelte verder uitgewerkt wordt omdat men denkt ‘het kan net’ en straks bij de uitwerking van de Hoge Rijndijk blijkt dat het geheel toch niet haalbaar is binnen het beschikbare budget. Want wat gebeurt er dan? Een MER rapportage zien wij als een essentieel onderdeel van de onderbouwing voor het kaderbesluit.
Stedenbouw S23
waar daadwerkelijk groen gerealiseerd zou kunnen worden
Communicatie Comm.
Geen
Derde bijeenkomst Zeeheldenbuurt Verkeer V Milieu M Civiel C Project / Proces P Stedenbouw S Communicatie Comm.
Beantwoording van de vragen Vraag
1
Antwoord
Eerste bijeenkomst Zeeheldenbuurt Beantw. d.d.
Verkeer
V1
V2
V3
V4
V5
V6
Hoe wordt de ontsluiting van het gebied aan de andere kant van de singel gedaan? Bijvoorbeeld hoe wordt de (omgeving) meelfabriek ontsloten. Hoe voorkom je sluipverkeer door woonwijken? Hoe zijn de aansluitingen van de ringstructuur naar het centrum voorzien? Heeft de gemeente plannen om de singel te verbinden met de RWO? Is koppeling aansluitingen (ontsluiting) bedrijventerrein mogelijk? Fietsverkeer (noord-zuid) is een hoofdfietsroute. Hoe kruist het fietspad de weg naar het bedrijventerrein?
Is er t.o.v. deze route gekeken naar andere ontsluiting aan de noordkant van het tracé? Omdat na de opening van de tunnelbak van de A4 bij Leiderdorp daar de files verdwenen zijn? Is dat onderzocht?
Dit zit niet in de scope. De meelfabriek wordt niet aangesloten op 20/4/2012 de Ringweg.
Een zorgvuldige wijkcirculatie moet sluipverkeer voor zover mogelijk voorkomen. Er is geen aansluiting van de Zeeheldenbuurt op de Ringweg Oost voorzien. Aansluitingen op de Ringweg Oost vanuit het centrum zijn op de Hoge Rijndijk en op de Willem de Zwijgerlaan.
20/4/2012
Dit wordt nog bekeken. Het lijkt erop dat een uitwisseling mogelijk is op het geregelde kruispunt. Om het bedrijventerrein met de fiets te bereiken kan er vanaf het noorden komend over de monding van de tunnel heen naar het industrieterrein gereden worden. Dit is een vrij kruispunt. Vanaf het zuiden komend kan je op het kruispunt thv de Admiraal Banckertweg 2 oversteken om zo op het bedrijven terrein te komen. Ja daar is naar gekeken. Als het nodig of gewenst is kunnen we een keer een extra presentatie geven over de verkeersberekeningen en de hoofdstructuur.
20/4/2012
M1
Civiel Wat zijn de kosten voor het verlengen van de tunnel tot de bocht nabij de gemeentereiniging? C1
25/5/2012
20/4/2012
Beantw. d.d.
Milieu Zijn er al milieucijfers (geluid en fijnstof) bekend?
20/4/2012
De eerste cijfers van milieu onderzoeken zijn beschikbaar bij het kaderbesluit. Dit betreffen nog indicatieve onderzoeken die gericht zijn op het bepalen van de haalbaarheid van het project. Na het kaderbesluit zal de bestemmingsplan-procedure worden voorbereid. Dan zullen de definitieve milieuberekeningen worden gemaakt.
20/4/2012
Beantw. d.d. Op basis van de kostenraming van het schetsontwerp kost een 20/4/2012 verlenging van de tunnel met 225 meter ca. € 10 tot €15 miljoen exclusief BTW en plankosten. Een langere tunnel stelt ook extra veiligheidseisen. Verlenging van de tunnel heeft echter nog meer nadelen. 1. verkeerskundig moet zicht zijn op de bocht na de oprit uit de tunnel. 2. Uitwisseling met lokaal verkeer van en naar het bedrijventerrein wordt moeilijk. 3. Ook een langere tunnel gaat nog steeds ten koste van een deel van het park vanwege de inrit van de tunnel en de weglengte tot aan de eerste bocht.
C2
Welke functie heeft de nieuwe Sumatrabrug?
Project / Proces
P1
P2
P3
P4
P5
De brug zal zijn voor voetgangers, fietsers en voor alarmverkeer. 20/4/2012 Onduidelijk is of hij ook gebruikt zal worden voor busverkeer. Dat moet nog worden uitgezocht. Beantw. d.d.
Wat zijn de totale projectkosten en is hier De totale projectkosten zijn nog niet bekend. Bij het kaderbesluit dekking voor? zal een investeringsplan gemaakt worden. Hierin worden de kosten en dekking beschreven. Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat het budget dat was geraamd bij het vorige kaderbesluit als uitgangspunt wordt gebruikt. Wat zijn de kosten voor het verplaatsen De kosten van het verplaatsen van Stedelijk beheer van de gemeentereiniging en is hierop (gemeentereiniging) zijn nog niet bekend en zijn vooralsnog niet gerekend m.a.w. zit dit in het huidige opgenomen in het huidige budget. De komende periode zal budget van 160 miljoen? onderzocht worden of verplaatsing nodig of gewenst is. Daarna zullen hier nadere afspraken over worden gemaakt. Is de 160 miljoen alleen voor de RWO? In de kostenraming zijn alle kosten inbegrepen die voor de aanleg van het tracé nodig zijn, zoals de voorbereidingskosten, de verwervingskosten van percelen die noodzakelijk zijn voor de weg, de aanlegkosten voor de weg, de bouwkosten voor de kunstwerken en alle overige gemeentelijk kosten zoals legeskosten, tijdelijke verkeersmaatregelen en verzekeringspremies. Kan er ook geschoven worden met de Bij het kaderbesluit zal worden aangegeven waar de weg komt te kosten? lopen en hoe de kunstwerken (= bruggen, tunnel etc.) eruit zien. De kostenraming wordt op dit plan gebaseerd. Beide vormen de kaders voor het plan en de kaders worden door de raad vastgesteld. Als later het plan substantieel verandert, dan zal de gemeenteraad hier eerst toestemming voor moeten geven. Kunnen de genoemde vragen tijdig We bereiden nu het kaderbesluit voor. Hierin staan de beantwoord worden. Redden we dit hoofdlijnen van de haalbaarheid van de RWO. Alle vragen die allemaal voor de bouwvak? nodig zijn om te beantwoorden voor het kaderbesluit doen we. Als de gemeenteraad instemt met het kaderbesluit, dan pas wordt de RWO tot in detail uitgewerkt en komen er inpassingaspecten aan de orde. Daar heeft u nu heel terecht ook al vragen over, maar die kunnen wij dus pas in een later fase beantwoorden en dat gaan we ook zeker doen. Na het kaderbesluit willen wij het participatietraject met u en afgevaardigden uit uw buurt doorzetten, om gezamenlijk tot een definitieve inrichting te komen.
S2
S3
S4
S5 S6
Geen knip industrieterrein, hoe ontsluiting van het gebied langs de Nieuwe Rijn (scheepswerfjes)? Kan de Ringweg Oost niet zo veel mogelijk langs het water en dan afbuigen naar de tunnel? Waarom geen tunnel verlengen op De Waard? Er is toch geld over omdat tunnel onder de Zijl niet doorgaat? Waarom maken jullie de tunnel niet een stukje langer, zodat wij nog kunnen oversteken naar het water? Hoe voorkom je de barrièrewerking van de Ringweg Oost van de Zeeheldenbuurt naar de groen/blauwe zone? Blijven de scheepswerfjes op De Waard gehandhaafd i.v.m. cultuurhistorische
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012
Beantw. d.d.
Stedenbouw
S1
20/4/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van V47
25/5/2012
Zie antwoord op S10 en S11
16/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van C1
20/4/2012
Verwezen wordt naar de antwoorden van C1 en S5.
20/4/2012
Er zal gezocht worden naar een mogelijkheid om aan beide 20/4/2012 zijden van De Waard voetgangers kruisingsvrij de Ringweg Oost te laten passeren. Het is nu al duidelijk dat bedrijfsruimte verloren gaat omdat op 20/4/2012 een deel van de percelen de weg wordt aangelegd. In overleg
waarde (deze worden binnenkort opgenomen in boek van Cor Smit)?
1
met de betrokken ondernemers zal gezocht worden naar passende oplossingen. Daarbij zal rekening gehouden worden met de cultuurhistorische waarde van de panden.
Eerste bijeenkomst De Kooi Beantw. d.d.
Verkeer De Surinamestraat wordt op de Ringweg Oost aangesloten op de kruising met de Surinamestraat. Het is een geregeld kruispunt met verkeerslichten. Hoe wordt de Antillenstraat aangesloten? De Antillenstraat wordt aangesloten met rechts in-rechts uit V8 principe. Wordt de Kooilaan afgesloten? De Kooilaan wordt afgesloten van de Surinamestraat in het plan V9 van het Kooiplein. De Kooilaan kan via de Willem de Zwijgerlaan op de Ringweg Oost komen Hoe wordt de doorstroming De capaciteit van de totale weg met de benodigde VRI’s zal dmv V10 gegarandeerd met alle benodigde VRI's berekeningen aangetoond worden. Wij kunnen u desgewenst (verkeerslichten)? een presentatie geven. Waar komen verkeerslichten? Zoals het nu in het plan eruit ziet, komen de verkeerslichten op de kruising met: - de Willem de Zwijgerlaan (bestaand); V11 - de Surinamestraat; - de aansluiting met het bedrijventerrein De Waard; - de kruising met de Hoge Rijndijk (bestaand). Hoe wordt de verkeersveiligheid o.a. bij Voor de Brede school wordt een apart plan gemaakt. Door de V12 scholen gegarandeerd? afsluiting van de de Surinamastraat naar de Kooilaan toe, wordt de Surinamestraat rustiger. Hoe wordt het sluipverkeer door de wijk Een zorgvuldige wijkcirculatie moet sluipverkeer voor zover V13 voorkomen? mogelijk voorkomen. Hoe is de wijkcirculatie voorzien? Verkeer vanuit de wijken wordt op de Kooilaan of op de bovengrondse Sumatrastraat afgewikkeld en kan van daaruit V14 verder rijden. Aan de totale wijkcirculatie wordt nog gewerkt. Hoe rijdt het verkeer vanuit Leiderdorp We houden zoveel mogelijk de huidige verkeerscirculatie aan. naar de Lage Rijndijk? Vanuit Leiderdorp is de wens om over de Lage Rijndijk alleen nog maar de stad uit te mogen (eenrichtingsverkeer stad uit). Dit komt vanuit de Leiderdorpse wens om minder vrachtverkeer op V15 de Van der Valk Boumanweg te krijgen. Uit het oogpunt van mogelijk sluipverkeer kan het nodig zijn om de Spanjaardsbrug helemaal af te sluiten voor autoverkeer (excl. bussen en hulpdiensten). Hier is momenteel nog geen zicht op. Dit wordt nader onderzocht (naar verwachting tot na het kaderbesluit). Hoe zijn de busroutes voorzien? Vooralsnog gaan we uit van de huidige situatie. Dat houdt in dat V16 de bus bovengronds blijft rijden volgens de huidige route. Maken jullie gebruik van de We maken gebruik van nieuwe verkeersberekeningen uit een verkeersberekeningen die vorig jaar zijn nauwkeuriger verkeersmodel. Het lijkt ons goed om deze met de V17 gemaakt, waarbij ook alle betrokken wijkverenigingen weer door te nemen en toe te lichten. wijkverenigingen langs het tracé van de RWO bij betrokken waren? V7
Hoe wordt de Surinamestraat aangesloten? Hoe kom ik bij mijn huis?
M3
Wat bedraagt de milieu-uitstoot en is deze toelaatbaar bij o.a. scholen? Houden jullie rekening met uitstoot gedurende de dag, dus niet alleen momentopnamen? Dit varieert namelijk
20/4/2012 20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012 20/4/2012
23/5/2012
25/5/2012 20/4/2012
Beantw. d.d.
Milieu M2
20/4/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van M1
20/4/2012
De wettelijk verplichte normen en rekenregels op gebied van lucht en geluid zullen in acht worden genomen.
20/4/2012
M4
in de dag en per plek. Bij de dakopeningen is er een concentratie van uitstoot. Zijn hier filtermogelijkheden?
Wij zullen onderzoeken of filters nodig zijn en zullen dat bij het kaderbesluit aangeven.
Beantw. d.d.
Civiel
C3
Er is één tunnelbuis met twee rijrichtingen, is dit verkeersveilig?
Wat zijn de afmetingen (breedte en diepte)van de voorgenomen bouwkuip?
C4
20/4/2012
De specialisten menen dat dit veilig is. Leiden wil een veilige ringweg zodat we de vraag ook voorgelegd hebben aan de hulpdiensten in het kader van het Tunnelveiligheidsplan. Daar verwachten we eind mei een antwoord op te krijgen. De breedte en de diepte van de bouwput kan pas worden bepaald als de Veiligheidsregio haar oordeel heeft geveld over het huidige ontwerp. De breedtes zijn ook afhankelijk van de locatie en constructies van de tunnel en ligt ongeveer tussen de 14 en 18 meter.
20/4/2012
5/6/2012
De diepte in de Oude Rijn is ca. 13 meter diep en dat loopt langzaam omhoog in de Sumatrastraat naar ca. 9,5 meter diep. Moet er geheid worden? Hoe zit het met de damwanden? C5
Wat is het effect van dit plan op de huidige waterhuishouding?
C6
Kan de waterhuishouding verbeterd worden? C7
C8
Kan de tunnel niet langer worden doorgetrokken? Waarom geen boortunnel?
C9
Proces / Project Opmerking algemeen: We maken ons zorgen over de zorgvuldigheid van het proces i.v.m. de door jullie gewenste snelheid. Hoe kan er nu voor de zomer een besluit genomen worden? P6
Verwacht wordt dat er geheid zal worden. Ook zal er een damwand aangebracht moeten worden. De wijze waarop dit verantwoord kan geschieden is nog niet bekend. Er zal rekening worden gehouden met het feit dat veel huizen in de buurt op staal zijn gefundeerd. Ook hiervoor geldt dat de uitvoeringmethode nog niet duidelijk is maar dat er rekening gehouden moet worden met het feit dat veel woningen op staal zijn gefundeerd en dat het grondwaterpeil niet te veel mag variëren. Al in een vroeg stadium zullen zgn. peilbuizen worden geplaatst en frequent gemeten om de grondwaterstand goed te monitoren. Dit zal ook tijdens de bouw worden gedaan zodat vastgesteld kan worden of de grondwaterstand te veel afwijkt van de normale situatie. In samenwerking met het onderzoeksbureau (Haskoning) die de waterhuishouding heeft onderzocht zal onderzocht worden of de (werkzaamheden aan de) tunnel een bijdrage kan leveren aan het oplossen van het waterprobleem in De Kooi. De resultaten zijn nog niet bekend. Het verlengen van de tunnel is niet mogelijk doordat de Surinamestraat aangesloten moet blijven. Een boortunnel is pas interessant bij lengtes van kilometers zonder aansluitingen op het onderliggend wegennet. De tunnel door de Sumatrastraat is veel te kort, vandaar dat daar geen boortunnel gebruikt kan worden.
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012 20/4/2012
Beantw. d.d. Rond de zomer zal het kaderbesluit genomen worden. Bij het 20/4/2012 kaderbesluit zal worden aangegeven waar de weg komt te lopen en hoe de kunstwerken (= bruggen, tunnel etc.) eruit zien. De kostenraming wordt op dit plan gebaseerd. Beide vormen de kaders voor het plan en de kaders worden door de raad vastgesteld. Als de gemeenteraad instemt met het kaderbesluit, dan pas wordt de RWO tot in detail uitgewerkt en komen er inpassingaspecten aan de orde. Daar heeft u nu heel terecht ook al vragen over, maar die kunnen wij dus pas in een later fase beantwoorden en dat gaan we ook zeker doen. Na het kaderbesluit willen wij het participatietraject met u en
P7
P8
1
Zat de onderdoorgang van het spoor op de Kanaalweg al in het budget van 160 miljoen? Kunnen de scholen (en anderen?) langs het tracé ook aanschuiven bij deze groep?
afgevaardigden uit uw buurt doorzetten, om gezamenlijk tot een definitieve inpassing te komen. Dus pas na het kaderbesluit gaan we het plan pas in detail uitwerken. Dit zal dan nog zeker een jaar duren. Ook zullen er dan nog allerlei aanvullende onderzoeken gedaan worden. Eind 2013 zal een nieuw besluit genomen worden, het zogenaamde uitvoeringbesluit. Als de raad instemt met dit besluit dan pas kan gestart worden met de bouwactiviteiten. We bereiden nu het kaderbesluit voor. Hierin staan de hoofdlijnen van de haalbaarheid van de RWO. Ja, de onderdoorgang onder het spoor zit in het budget. 20/4/2012
Dit hebben we nagevraagd en zij zien daar van af. Ze zijn individueel in overleg met de gemeente.
Eerste bijeenkomst Ondernemers De Waard Beantw. d.d.
Verkeer V18
Wordt de Ir. Driesenstraat doorgetrokken en aangesloten op de RWO? Wat is de levensduur van deze weg met deze capaciteit?
V19
V20
20/4/2012
Is de capaciteit voldoende van de kruising op de Hoge Rijndijk met de brugopeningen van de Wilhelminabrug?
Wordt er nabij de T-aansluiting op de RWO een parkeerverbod toegepast? Hoe kan het verkeer vanaf De Waard V22 rijden naar Leiderdorp? V21
Hoe kan het verkeer vanuit Leiderdorp V23 naar De Waard? Noot: de RWO wijzigt de verkeerscirculatie. Deze wordt nog V24 uitgewerkt en heeft een relatie met bereikbaarheid en het voorkomen van ongewenst sluipverkeer. Wat wordt de verkeerscirculatie rondom V25 De Waard? Wordt de Lage Rijndijk afgesloten voor V26 autoverkeer?
Nee, deze is niet voorzien.
20/4/2012
Bij de berekeningen dient het ontwerp geschikt te zijn voor aanzienlijk langere periode en voldoende toekomstvast. Wij richten daarbij ons vizier op 2030. Dit is ook afhankelijk van de maatregelen elders in Leiden wat het verkeer stuurt naar de RWO. De capaciteit van een weg wordt met name bepaald door de aansluitingen en kruisingen. De berekeningen tonen aan dat het acceptabel is maar dit kruispunt beïnvloed de max. capaciteit van de RWO. De RWO zal de huidige verkeerssituatie op de Hoge Rijndijk NIET verbeteren. Daarvoor zijn andere ingrepen nodig die betrekking hebben op het functioneren van de Europaweg en het verbeteren van de aansluiting van de N11. Dit is nog niet bekend. Deze vraag kan pas in een later stadium (na het kaderbesluit) worden beantwoordt. Dit kan alleen via de RWO (door de tunnel) via de Willem de Zwijgerlaan. Direct via de Lage Rijndijk kan alleen nog te voet en met de fiets. Idem (visa versa): via de Willem de Zwijgerlaan en via de RWO (door de tunnel). Direct via de Lage Rijndijk kan alleen nog te voet en met de fiets. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk de huidige infrastructuur te handhaven. Er dient nog wel in detail gekeken te worden of enkele straten voorzien moeten worden van eenrichting verkeer. Het kan ook zijn dat we verderop in het proces zien dat sommige straten zonder verplichte rijrichting af kan. Zie ook v49. Verwezen wordt naar het antwoord van V24
20/4/2012
Nee, mogelijk dat de rijrichting wordt gewijzigd of dat de 2 richtingen nabij de Spanjaardsbrug wordt teruggebracht tot 1 rijrichting.
20/4/2012
20/4/2012
20/4/2012 20/4/2012
20/4/2012
25/5/2012
25/5/2012
V27
Hoe is de ontsluiting van de toekomstige meelfabriek voorzien?
Via de singels want de aansluiting op de RWO is in de huidige plannen niet voorzien.
Beantw. d.d.
Civiel C10
Kan de Sumatrabrug niet gehandhaafd blijven?
Deze brug kan niet gehandhaafd blijven omdat hier een tunnel gebouwd moet worden.
P10
Bestaat er een kans dat bij onvoldoende budget de tunnel komt te vervallen? Waarop wordt bezuinigd bij een eventuele financiële overschrijding?
Stedenbouw S7 S8
S9
2
Hoe aansluiting met de Hoge Rijndijk, is dit met een tunnel? Als er bedrijven worden toegevoegd wordt dan ook het aantal benodigde parkeerplaatsen toegevoegd? Wanneer er nieuwe bedrijven worden toegevoegd, heeft de ondernemersvereniging dan inspraak hierin?
20/4/2012 Beantw. d.d.
Project / Proces P9
20/4/2012
Nee, deze is noodzakelijk voor een verantwoorde inpassing.
20/4/2012
Bij het kaderbesluit zal een integrale afweging worden gemaakt 20/4/2012 wat mogelijk is binnen de financiële kaders. Zo kan de lengte van de tunnel nog enigszins variëren en het al of niet verdiept aanleggen van de Kanaalweg bij de Julius Caesarbrug. Beantw. d.d. Nee, met een beweegbare verkeersbrug. 20/4/2012 Ja, ook de benodigde parkeervoorziening dient op dit perceel opgelost worden.
20/4/2012
Als bedrijven worden toegevoegd zal het bestemmingplan moeten worden aangepast. Dan heeft u zeker inspraak.
20/4/2012
Tweede bijeenkomst Zeeheldenbuurt (incl. raadpleging achterban) Beantw. d.d.
Verkeer V28 Aantal auto’s op de RWO Berekend is dat de RWO 30.000 auto’s kan gaan trekken, maar er mogen maximaal 20.000 auto’s langs komen. Graag zien wij berekeningen op basis van verschillende scenario’s hoeveel auto’s de RWO langs De Waard gaat trekken en wat de gevolgen zijn voor de toegangswegen tot de wijk (Zijlsingel, Hoge- en Lage Rijndijk). Mogelijke scenario’s: - Engelendaal wel of niet afgewaardeerd - Wel of geen Rijnland Route - ondertunneling van kruispunt Kanaalweg/Hoge Rijndijk naar De Waard - Herbouw (hogere brug) of geen herbouw Wilhelminabrug - Verlenging N11 naar Kanaalweg - Verschillende scenario’s in de binnenstad die de gemeente overweegt: wel of geen knip in
De uitgangspunten van de hoeveelheid verkeer op de RWO zijn bepaald aan de hand van een verkeersmodel, geheten RVMK+. Dit is een half dynamisch (lees: gedetailleerder) model. Het model bestaat uit een Rijnlandroute buitenom, de binnenstad incl. singels als 30km/h en de ringweg oost. Als onderzoeksjaren zijn de jaren 2020 en 2030 gebruikt. Uit het model volgt dat er in 2030 op de Ringweg Oost thv het Tasmanpark xxxx mvt/etm rijden en in de tunnel onder de Sumatrastraat ….mvt/etm en op de Sumatrastraat …mvt/etm. Aantallen volgen spoedig…..!
5/6/2012
de Hooigracht en de Zijlsingel. Een of twee richtingverkeer op de Lage Rijndijk (en welke richting) Wel/geen aansluiting vanuit de Zeeheldenbuurt op de RWO V29 Grens 20.000 auto’s: a Hoe gaat de gemeente bij elk scenario bewaken dat de grens van 20.000 niet overschreden wordt? b Legt de gemeente zich vast op dit aantal, ondanks onvoorziene ontwikkelingen in de toekomst? Er is namelijk aanbod/behoefte m.b.t. 30.000 motorvoertuigen per etmaal (dus 50% meer) is aan ondernemers op De Waard verteld. Welke garantie geeft die toezegging? V30 Mogelijke filevorming/belemmeringen in de doorstroming a Wat is de kans op filevorming bij de kruisingen op de RWO (met name voor de monding van de tunnel en voor de kruising met de Hoge Rijndijk)? Zijn hier cijfers over? b Het RWO gedeelte in de Zeeheldenbuurt krijgt een z-bocht constructie. De bedoeling van een ringweg is het bevorderen van een goede doorstroming van het verkeer, maar een z-bocht in de RWO kan dat juist belemmeren. Idem: wat is de kans op filevorming door deze Z-bocht, en zijn cijfers over? c Hoe gaat de gemeente filevorming (met extra geluidsoverlast en luchtverontreiniging tot gevolg) in beide gevallen en ook bij in elk (bovengenoemd) scenario op de RWO voorkomen? V31 Een paar grote verkeersknelpunten op de RWO, met name de kruising met de Hoge Rijndijk en bij het Lammenschansplein zijn nog niet opgelost. a Wat is de te verwachten stroom van auto’s op het kruispunt Kanaalweg/Hoge Rijndijk en wat is de kans op files op de RWO en op de Hoge Rijndijk? b Hoe gaan deze problemen concreet worden opgelost en hoe past dat binnen het budget? c Wat zijn de voordelen van de RWO eigenlijk als het Lammenschansplein/rest van de Rijnlandroute en de overgang Hoge Rijndijk/Wilhelminabrug onduidelijk is? d Hoe realistisch is het basisplan zolang deze problemen nog niet zijn opgelost? (2) e Waarom heeft de gemeente zo’n haast -
a. De grens van 20.000 wordt veroorzaakt door de maximum capaciteit van de kruising ter hoogte van de Wilhelminabrug. Verdere toename van het verkeer is dus simpelweg niet mogelijk en dit verkeer zal dus een andere route zoeken (bijv. via de Engelendaal of de Hooigracht). b. Er is geen behoefte voor 30.000 voertuigen, dit aantal voertuigen maakte gebruik van de RWO in het scenario met een knip in de Hooigracht. Zonder knip of andere maatregelen gebruiken ongeveer 15.000 voertuigen de RWO. Dit getal nadert de 20.000 indien in de binnenstad een 30 km-zone wordt ingevoerd.
5/6/2012
a. Bij brugopeningen zal er een file ontstaan op de wegen leidend naar de brug. De file is in een aantal cycli van de verkeerslichten opgelost. Momenteel wordt dit nog zichtbaar gemaakt in een micromodel waarin duidelijk wordt wat het verkeer doet bij brugopeningen en op overige kruispunten. b. De RWO heeft als doel om het verkeer goed door te laten stromen. Verkeerslichten/kruispunten vormen daarin de vertragende factor. De bochten die nu in de Waard zijn ontworpen zullen de snelheid iets omlaag brengen, maar niet de doorstroming.
16/5/2012
c. Verwezen wordt naar het antwoord op M5 (b)
16/5/2012
16/5/2012
5/6/2012 a. Met behulp van een micromodel is gekeken of het ontwerp van de RWO functioneert, dus dat er slechts beperkte filevorming is, die niet terugslaat in de tunnel b. In het ontwerp wordt gekeken wat de noodzakelijke maatregelen zijn. c. De RWO is de ontbrekende schakel aan de oostzijde van de stad. De problemen op het Lammenschansplein en de Hoge Rijndijk kunnen niet worden aangepakt zonder de RWO. d. Het basisplan vormt een onderdeel van het uitvoeringsprogramma om Leiden Bereikbaar te maken in 2020 e. Omdat de RWO een noodzakelijk startpunt is voor de ontwikkelingen en aanpassingen op andere locaties in de stad.
met een houtje-touwtje oplossing als de werkelijke pijnpunten (Wilhelminabrug en Lammenschansplein) nog niet goed zijn onderzocht en uitgewerkt? V32 Hoe komen we in de toekomst de wijk in en uit met de auto? Wat is de situatie per scenario (zie vraag V28)? V33 Hoe wordt in alle scenario’s een veilige situatie voor voetgangers en fietsers gegarandeerd?
De Zeeheldenbuurt wordt qua infrastructuur niet aangepast. Het 16/5/2012 huidige circulatieplan blijft gehandhaafd. Er komt geen aansluiting op de RWO van de Zeeheldenbuurt. Fietsers krijgen een vrij liggend fietspad op het industrieterrein. 16/5/2012 Op de bovengrondse Sumatrastraat is het aantal auto’s laag genoeg om het fietsverkeer te mengen met het autoverkeer. Voetgangers hebben een trottoir of een pad in het park of gedeelten mag er op het fietspad gelopen worden. Dit zal in het plan duidelijk ontworpen worden. Ook deze nadere uitwerking zal onderdeel uitmaken van de vervolg participatie. Een aantakking van de Zeeheldenbuurt op de RWO zit niet in het 16/5/2012 plan. Verwezen wordt ook naar antwoord van V2
V34 In het basisplan wordt een balletje opgeworpen over “aantakking van de Zeeheldenbuurt op de RWO”. Maar protesten van de buurt in het verleden tegen doorgaand (vracht)verkeer door de wijk hebben juist geleid tot een verkeerskundige scheiding van het bedrijfsterrein en de woonwijk. De buurt heeft zich verder in een eerdere enquête uitgesproken tegen een verbindingsweg door de wijk heen. Door een amendement van de gemeenteraad staat in de Structuurvisie daarom alleen een fietsverbinding van de Zijlsingel naar de RWO. a Een aantakking van de Zeeheldenbuurt op de RWO zit nu niet in de plannen. Graag garantie dat het zo blijft. V35 Hoe bereiken we straks de milieustraat De Milieustraat is te bereiken via de RWO. Vanuit de 16/5/2012 per auto? Komt er dan een file bij de Zeeheldenbuurt ga je naar de Hoge Rijndijk, vervolgens de RWO mond van de tunnel? en dan de afslag op het industrieterrein. De Kooi zal over de bovengrondse Sumatrastraat gaan naar de Surinamestraat, dan de RWO tunnel en tevens de afslag op het industrieterrein. V36 Risico op botsingen: Door de stoplichten De weg is berekend op het gebruik van vrachtwagens met de 16/5/2012 op de Hoge Rijndijk – en wellicht ook in benodigde bochtverbredingen en het slingeren van de auto’s het park bij de aansluiting met de weg (vetergang). van het industrieterrein – zullen auto’s De ontwerpen van de weg voldoen aan de richtlijnen van niet geleidelijk maar in plukken over de wegontwerp. Deze richtlijnen zijn gemaakt om de veiligheid op de weg rijden. Bij zo’n 1000 auto’s per uur weg te verhogen. overdag (20.000 per etmaal) moeten zich Voor de tunnel wordt een veiligheidsrapport opgezet. Hierin steeds plukken van tientallen auto’s over worden vele scenario’s (ongelukken) bedacht die kunnen de smalle bochtige weg en door de plaatsvinden en de daarbij behorende oplossingen om de kansen smalle tunnel wurmen. Dit zal op ongelukken zo klein mogelijk te maken. onvermijdelijk tot botsingen leiden. En als er een botsing van enige omvang heeft plaatsgevonden, staat het verkeer gelijk muurvast en kunnen hulpdiensten zoals politie, ambulance en takelwagens door de grote drukte niet ter plaatse komen. a Hoe schat de gemeente de kans op ongelukken door botsingen in? b Hoe wil de gemeente dergelijke ongelukken voorkomen? V37 Aan de westkant van de Zeeheldenbuurt Verwezen wordt naar het antwoord van V36 en V30 16/5/2012 maakt de RWO een scherpe afslag naar links en dan een scherpe afslag naar
rechts (z-bocht) richting Wilhelminabrug. Hoe veilig is dat (met 50 km per uur) en hoe worden mogelijke ongelukken voorkomen? Beantw. d.d.
Milieu M5
M6
M7
Wat zijn de concrete gevolgen voor geluid en luchtverontreiniging zowel 1) bij de ingang van de tunnel als 2) over het hele traject door de Zeeheldenbuurt bij een verkeersdruk van (minimaal) 20.000 auto’s of meer per dag? a Wat is op dit moment het niveau van geluid(soverlast) en luchtverontreiniging op de plaats van het RWO-tracé door de Zeeheldenbuurt (nulmeting)? b Naar welke niveaus zal de geluidsoverlast en de luchtverontreiniging stijgen? Graag onderbouwing met cijfers van de stelling dat de wettelijke grenzen (en ook Europese normen) voor fijnstof niet overschreden worden. c Welke normen gelden voor geluidsoverlast en trillingen van bouwverkeer en vrachtverkeer? Met welk niveau van overlast houdt de gemeente concreet rekening? Worden de milieueisen (denk aan fijnstof, geluid ed.) getoetst aan het gebiedsdeel industrie of het deel wonen? d Wat zijn de extra milieueffecten van eventuele filevorming op de RWO voor de directe omgeving? e Met welke maatregelen gaat de gemeente nadelige milieueffecten (geluid, fijnstof en overig) zo veel mogelijk voorkomen? Is of wordt voor de RWO een MER uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is de gemeente bereid alle uitkomsten daarvan volledig en zonder voorbehoud openbaar te maken?
Verwezen wordt naar de antwoorden van M1 en M3.
16/5/2012
Bij de wettelijke rekenmethoden voor geluid en lucht wordt vrachtverkeer als onderdeel van het wegverkeer meegenomen. Bij geluid wordt getoetst bij woningen en bij lucht aan de rand van de weg. Als er sprake is van filevorming wordt dit in de luchtkwaliteitsberekening meegenomen.
16/5/2012
Voor bouw- en sloopwerkzaamheden is het Bouwbesluit van toepassing.
16/5/2012
Maatregelen om de nadelige milieueffecten te beperken worden nog onderzocht (o.a. ondertunneling en geluids-reducerend asfalt). Er wordt niet alleen aan het wettelijk maximum maar ook aan de beleidskaders getoetst.
16/5/2012
Ja. Momenteel wordt door adviesbureau Movares een zogenaamde MER-beoordelingsrapportage opgesteld. De Omgevingsdienst West-Holland gaat er van uit dat de rapportage(eventueel gezamenlijk met de ruimtelijke procedure) openbaar zal worden gemaakt.
16/5/2012
Heeft de Leidse milieuraad zich er al over Nee, nog niet de RWO uitgesproken?
Beantw. d.d.
Civiel C10
C11
Hoe veilig is een tunnel waar men met 50 km per uur zonder scheiding langs elkaar heen rijdt? Wij zien graag een uitwerking van de nooduitgangen (waar en hoe komt men de bak uit) en evacuatie/reddingsplan bij ongevallen. Graag horen wij ook welke stoffen wel en niet vervoerd mogen worden door de tunnelbak. Worden eisen gesteld aan afmetingen, uitstoot vrachtverkeer (milieuzone)? Wordt vrachtverkeer per
16/5/2012
De tunnel dient veilig te zijn. De burgemeester van de gemeente Leiden zal uiteindelijk een openstellingvergunning voor de tunnel moeten afgeven en die doet dat alleen als de tunnel veilig is. De Veiligheidsregio (waarin Brandweer, Politie en Ambulancedienst zitten) zal de Burgemeester hierin adviseren. De uitwerking van nooduitgangen volgt na het Kaderbesluit. De tunnel wordt een categorie C tunnel. Behalve vrachtverkeer van categorie A en B wordt er verder geen belemmering opgelegd aan het vrachtverkeer. De gemeente heeft geen invloed op hoe moderne navigatiesystemen het verkeer verwijst.
16/5/2012
16/5/2012
C12
C13
tomtom verwezen via de A4? Graag zien wij alle bouwwerken In de fase na het Kaderbesluit wordt het ontwerp van de tunnel 16/5/2012 getekend die nodig zijn voor veiligheid en verder uitgewerkt. In deze fase wordt, samen met de milieu veiligheidsregio (Brandweer, Politie en Ambulancedienst bepaald welke tunneltechnische installaties nodig zijn en hoe de veiligheidstoegangen en –uitgangen er uit zien en waar ze precies komen. Schade aan huizen: Bij de voorbereiding van de aanleg van de tunnel zal een 16/5/2012 a In de Tasmanstraat zijn de huizen niet uitgebreid grondmechanisch advies worden aangevraagd voor onderheid. Welke garanties kan de de bouw van (o.a.) de tunnel. a. Er zal grondig onderzoek plaatsvinden van de ondergrond. gemeente geven dat de aanleg van de weg door het park geen schade zal Ook zal er een advies worden gevraagd voor een verantwoorde veroorzaken aan de huizen? Er zal dan uitvoeringswijze. immers gedurende lange tijd veel zwaar bouwverkeer zijn. b Zelfde vraag voor het geval de weg er (onverhoopt) eenmaal ligt. Dan gaan er tienduizenden auto’s per dag rijden, waaronder ook veel zwaar verkeer. Door de aanhoudende trillingen kan schade aan de huizen ontstaan. c Bij de aanleg van de metro in Amsterdam zijn grote verzakkingen ontstaan bij het boren van de tunnelbuis. Welke garantie kan de gemeente geven dat dit niet bij deze tunnel gebeurt?
C14
b. In het grondmechanisch advies zal ook aandacht worden gegeven aan de situatie dat de tunnel wordt gebruikt.
c. Deze vergelijking gaat niet op. Deze tunnel wordt niet geboord. 16/5/2012 Elk werk brengt risico’s met zich mee. De gemeente zal alles in het werk stellen om de risico’s tot een minimum te beperken. Dat kan door een grondmechanisch advies op te laten stellen en bouwmethodes te kiezen die de risico’s tot een minimum beperken (b.v. het gebruik maken van diepwanden in plaats van het heien van combiwanden. Een combiwand is een combinatie van stalen buispalen met daartussen stalen damwanden)
Met het doortrekken van de groenstrook Dit is nog niet bekend. Naar verwachting zal dit bekend worden tot achter de milieustraat komt de bult bij na het Kaderbesluit. de Oosterstraat weer in beeld. Deze bestaat voornamelijk uit vervuilde grond. Gaat de gemeente over tot saneren en is dit in het budget opgenomen?
P12
P13
Het beschikbare bedrag € 160.000.000,is voor de realisatie van hele RWO (van Lammenschansplein tot Willem de Zwijgerlaan). a wat is de onderbouwing van dit financiële plaatje voor het hele traject en specifiek voor De Waard, inclusief: het uitkopen van bedrijven, planschade en het verfraaien van de omgeving na aanleg van de tunnelbak? Hoe wordt er door de gemeente omgegaan met planschade? Gaat de gemeente bij de aanleg van de RWO door het Tasmanpark mensen compenseren voor de (gedaalde) WOZwaarde van hun huis, zodat zij een ander huis kunnen kopen? Is er daarnaast een mogelijkheid voor ‘smartengeld’ ter compensatie van
16/5/2012
Beantw. d.d.
Project / Proces P11
16/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van P3.
16/5/2012
De kostenraming van het gehele tracé wordt niet openbaar maar vertrouwelijk behandeld.
5/6/2012
Bij de beoordeling of er sprake is van planschade wordt door de Gemeente Leiden de wettelijke regeling toegepast.
16/5/2012
Wat wordt beoordeeld is de waardevermindering van een woning die door de gewijzigde situatie kan ontstaan. De criteria zijn in de wet- en regelgeving vastgelegd. Verwezen wordt naar het antwoord van P12.
16/5/2012
P14
P15
P16
P17
P18
P19
P20
P21 P22
jarenlang gedaan opknapwerk en investeringen in het huis? (vraag bewoner Tasmanstraat die door een ongeluk overgevoelig voor geluid is geworden en vreest te moeten gaan verhuizen). In een van de twee varianten is sprake van verplaatsing van het park naar de Nieuwe Rijn. a Wat voor financiële garanties zijn er dat het park er komt (inclusief afbraak gebouwen gemeentelijke reinigingsdienst? b Als de huisvesting van de gemeentereiniging moet worden opgegeven, zijn die kosten dan meegenomen in het huidige budget? Als de aanbesteding mislukt en dat is een reëel gevaar met overheidsprojecten, in (welke) voorzieningen wordt er dan gesneden? Welke garanties zijn er dat geldtekort niet zal leiden tot minder investeringen in de kwaliteit van groen en openbare ruimte dan nu zo fraai in het basisplan geschetst? Voor we het weten blijft de Zeeheldenbuurt met een kaal verkeersriool zitten. Budgetoverschrijding: a Bij hoeveel procent budgetoverschrijding wordt de hele zaak afgeblazen? b Is bij het budgetteren rekening gehouden met een financiële marge? Hoe groot is die marge? De gemeente Leiden moet fors bezuinigen door de crisis. Welke gevolgen heeft dit voor de RWO? Wordt daar ook op bezuinigd? En waarom zijn de bezuinigingen geen aanleiding om van dit peperdure prestigeproject af te zien? Er zijn zinvoller dingen te bedenken om de E 165 mln te besteden. Waarom is niet gekozen voor langer doorsparen zodat gekozen kan worden voor betere oplossingen (langere tunnel ed)? Wat zijn de mogelijkheden tot uitstel van de RWO om de problemen eerst op te lossen? Waarom deze haast? Wat zijn de mogelijkheden tot cancellen van dit plan bij voldoende argumenten? Is het niet beter te wachten op een volgend college in Leiderdorp? Stedenbouw
S10
a. Bij het Kaderbesluit zal de integrale afweging worden gemaakt. Wanneer dit een onderdeel uitmaakt van het gewogen ontwerp mag u ervan uitgaan dat dit er komt.
16/5/2012
b. Verwezen wordt naar het antwoord van P2.
16/5/2012
De kostenraming wordt zorgvuldig opgesteld. Tevens zal er een review (controle) plaatsvinden. In de begroting zijn ook diverse posten onvoorzien opgenomen. Waar er “gesneden” wordt bij een eventuele overschrijding is (nog) niet bekend. Verwezen wordt naar het antwoord van P15. Daarnaast zullen de kosten gedurende de uitvoering goed bewaakt worden.
16/5/2012
16/5/2012 25/5/2012
In de begroting zijn kosten onvoorzien opgenomen volgens de standaard rekenmethodiek.
25/5/2012
Het College en de Raad zullen dit goed beoordelen.
25/5/2012
Langer doorsparen is geen optie. Zie ook het antwoord van V31 (e)
5/6/2012
Inspreken in de raadscommissiebehandeling. Verwezen wordt ook naar het antwoord van V31 (e)
5/6/2012
Wanneer de haalbaarheid niet voldoende kan worden 16/5/2012 aangetoond zal het bestuur het Kaderbesluit niet kunnen nemen. Tracé Leiderdorp blijft voorkeurstracé echter is duidelijk 25/5/2012 geworden dat Leiderdorp niet instemt. Uitstel is geen optie. Beantw. d.d.
a. Het in deze vraag voorgestelde tracé kent meer en langere Varianten langs het water: 16/5/2012 a Waarom is in het onderzoek geen tracé waterkruisingen dan het in het Basisplan voorgestelde tracé. meegenomen direct langs het kanaal op Bovendien is de inpassingruimte langs het kanaal en de Kooi van
de Waard (Admiraal Banckertweg, Dorus Rijkersweg), en in de Kooi weer verder langs het kanaal (Zijloever, Nickeriepad)? b Waarom niet de RWO rechtdoor steken vanaf de Hoge Rijndijk en met een tunnel (vanaf het bedrijfsterrein )schuin uitkomen in de Sumatrastraat?
S11
S12
zo’n beperkte maatvoering dat de bouwmethodiek voor het realiseren van een weg en/of tunnel complex zal zijn. De verwachting is dat de voorgestelde variant daardoor ver buiten de financiële kaders terecht zal komen. Daarnaast wordt er voorbij gegaan aan de in de structuurvisie gestelde versterking van de groen/blauwe structuur (de waardering hiervoor komt ook in vraag S19 aan de orde). b. Inpassing van de hier voorgestelde variant zal ten koste gaan Motivatie: van een groot deel van het huidige bedrijventerrein (dat is: (veel) groter dan in het Basisplan aangegeven hoeveelheid te Een weg langs het water is veel logischer, veiliger (vermijding Z-bocht) en verwerven percelen). Voor het graven van de tunnel op de levert minder overlast (fijnstof, geluid) op. Waard dient een deel van de centraal gelegen bedrijfsbebouwing Het park is een natuurlijke afscheiding verworven en gesloopt te worden. De verwachting is dat de tussen woonwijk en bedrijventerrein. Het voorgestelde variant daardoor ver buiten de financiële kaders verplaatsen van het park vervangt deze terecht zal komen. Het vraagt tevens nadere studie om aan te scheiding niet. De gemeente gebruikt als tonen dat de verkeersafwikkeling in deze variant gegarandeerd argument tegen een weg langs het water kan worden. Er is geen eenvoudige, realistische oplossing om dit het gemeentelijk beleid om groene te garanderen. Daarnaast wordt er voorbij gegaan aan de in de oevers (groen/blauwe structuur) te structuurvisie gestelde versterking van de groen/blauwe structuur behouden of te realiseren. Maar in de tijd (de waardering hiervoor komt ook in vraag S19 aan de orde). dat de Leiderdorpse variant nog in beeld was, gold dat blijkbaar niet. En de Kanaalweg loopt ook gewoon direct langs het water. Het groen langs het kanaal langs De Waard wordt bovendien veel minder gebruikt voor recreatie en spelen dan het park. Uiteindelijk is het een afweging tussen de belangen van bewoners enerzijds, en de belangen van lunchend personeel van de bedrijven, hondenuitlaters en opvarenden van schepen en pleziervaart anderzijds. In die afweging horen de belangen van bewoners dan voorop te staan. Andere genoemde varianten: a. voor aanleg van de Ringweg wordt een deel van het a Waarom anders geen weg over het bedrijventerrein getransformeerd. Het is dus niet zo dat het bedrijventerrein? Het bedrijventerrein huidige bedrijventerrein geen consequenties ondervindt van gaat nu voor de inwoners van de buurt. inpassing van de Ringweg Oost. Dat lijkt niet de goede volgorde b. Bij een volledig ondertunnelde Waard is de Waard niet meer b Uitgang tunnel verleggen naar bereikbaar vanaf de Ringweg. De consequenties voor de lokale Kanaalweg, dus volledig onder verkeersafwikkeling zullen daarmee groot zijn. De kosten voor de bedrijventerrein de Waard door, tot het verlenging van de tunnel zullen onevenredig hoog oplopen eind van de Sumatrastraat vanwege het feit dat deze niet meer als onderdoorgang zal c Een verlenging van de tunnel op De gelden en daarmee buiten de financiële kaders terecht komen. Waard c. Verwezen wordt naar het antwoord van C1 d Een groene geluidswal tussen park en d. De suggestie van een groene geluidswal is opgenomen in de weg, met eventuele overkapping over de schetsvoorstellen voor het park Zeeheldenbuurt. Een weg overkapping van de Ringweg is een zeer zwaar middel om tot voldoende geluidreductie te komen. Op z'n minst zouden in een ambtelijke schets alle bovengenoemde varianten beschreven moeten worden, voorzien van voor- en nadelen en financieel plaatje. Deze varianten op voorhand weglaten, stuurt de participatie en de politieke besluitvorming te zeer in een bepaalde richting, zowel op de Waard als in de Kooi. Welke verbindingswegen komen er vanaf Het kruispunt op de Waard zal verbonden worden met de het kruispunt na de tunnel richting de Admiraal Banckertweg en van daaruit met de Barentzstraat en
16/5/2012
16/5/2012
16/5/2012 16/5/2012
16/5/2012
S13
S14
S15
S16
Zeeheldenbuurt en de milieustraat en wat verder. Hiermee zijn de bedrijven aan de noord-westzijde van het zijn de gevolgen van deze wegen voor bedrijventerrein aangesloten op de Ringweg Oost. De het park? Zeeheldenbuurt krijgt conform de huidige situatie geen directe aansluiting met de Ringweg. Een veilige ontsluiting van de wijk op de Deze plannen worden na het Kaderbesluit nader uitgewerkt. door de gemeente zo gewenste groen/blauwe zone ontbreekt in de huidige voorstellen. Heeft de gemeente daar concrete plannen voor? Op dit moment is het voor kinderen veilig a. b. De voorstellen voor (her)inrichting van de 16/5/2012 spelen in het Tasmanpark. groenvoorzieningen zijn schetsmatig en suggestief maar zijn qua a Zullen ouders hun kinderen straks nog maatvoering juist en vertonen de inrichtingsambities van de gemeente (ze zijn in die zin realistisch). Pas na de keuze voor wel in een smal park langs een drukke weg durven laten te spelen? Hoe wordt inpassing van de Ringweg Oost zal een daadwerkelijk de veiligheid van spelende kinderen inrichtingsvoorstel uitgewerkt gaan worden, waarbij praktische straks gegarandeerd? Denkt de aspecten als deze meegenomen worden. Ook zal deze inrichting gemeente aan extra onderdeel uitmaken van de vervolg participatie. veiligheidsmaatregelen als hekken (of een geluidswal?). Wat zijn de voor en nadelen van zulke maatregelen? b Bovenop de tunnelmond is voorzien oplopend stukje ‘park’. Daar kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen. Idem, hoe wordt de veiligheid van spelende kinderen gegarandeerd? Het uitgangspunt van het basisplan is a. Het leefklimaat wordt door velerlei aspecten bepaald. De 25/5/2012 ‘een verbetering van het leefklimaat in meeste hiervan veranderen niet door de inpassing van de het algemeen’ in de Zeeheldenbuurt/De Ringweg. In het Basisplan wordt ingegaan op de aspecten die Waard en De Kooi (p. 45). wel veranderen: a Graag verduidelijking van de criteria die - het aantal verkeersbewegingen op maaiveld door (het historisch deel van) de Sumatrastraat loop fors terug; daarmee wordt de de gemeente hanteert om te meten of deze doelstelling wordt gehaald. oversteekbaarheid van de Sumatrastraat vergroot, b De geluidsoverlast van de A4 is in de - de milieueisen ten aanzien van luchtkwaliteit en geluidbelasting wijk al duidelijk hoorbaar. Dat zal worden mogen de grenswaarden niet passeren en als gemiddelde van verergerd door de aanleg van de RWO. de wijken wordt gestreefd naar verbetering van milieuaspecten, Hoe denkt de gemeente al bestaande - het realiseren van bruikbare groengebieden stimuleert sport en spel geluidsoverlast verminderen? - realisatie van groen schept een aangename omgeving, levert een positieve bijdrage aan de lokale klimatologische omstandigheden en heeft mogelijk positief effect op de ecologische verbindingen in de stad
In de tekeningen van de groenvoorzieningen langs de Bontekoestraat staat in beide varianten een sportveld getekend. Dit zal waarschijnlijk te vergelijken zijn met het huidige sportterrein in het Park Zeeheldenbuurt: een betonnen vloer met hekken eromheen. Binnen drie huizenblokken aan de Bontekoestraat (2) gaat dit voor veel geluidsoverlast zorgen, doordat deze blokken een klankkast vormen waarbinnen alle geluid sterk
b. Onafhankelijk van de herkomst van het geluid zal de 16/5/2012 geluidbelasting van wegen op de woonomgeving aan de daartoe gestelde regelgeving dienen te voldoen. Deze regelgeving biedt waarborgen voor een gezond leefklimaat (het doel is te komen tot een minimum aan overlast zonder de grenzen van de regelgeving op te zoeken. De voorstellen voor (her)inrichting van de groenvoorzieningen 16/5/2012 zijn schetsmatig en suggestief maar zijn qua maatvoering juist en vertonen de inrichtingsambities van de gemeente (ze zijn in die zin realistisch). Pas na de keuze voor inpassing van de Ringweg Oost zal een daadwerkelijk inrichtingsvoorstel gedaan worden. Ook zal deze inrichting onderdeel uitmaken van de vervolg participatie.
S17
S18
weerkaatst en weergalmt. Dit geluidseffect blijkt uit ervaringen met vrachtwagens met stationair draaiende motor op de Le Mairestraat, de J.C. de Rijpstraat en de Willem Barentszstraat, en een fluitend geluid van een kapotte airco op het gebouw van de muziekverenigingen aan de J.C. de Rijpstraat. Voetballen op een betonnen vloer en tegen metalen hekken levert dus enorm versterkt geluid op. Hoe gaat de gemeente geluidsoverlast voorkomen? Door bewoners worden als sterke punten van de wijk genoemd: rustig, aangenaam, gezond, kindvriendelijk en veilig. Dat wil men niet kwijt. Toekomstige ruimtelijke plannen zouden van die sterke punten gebruik moeten maken. Het basisplan stelt zich als doel het leefklimaat en de stedenbouwkundige kwaliteit van de wijk te verbeteren. a Hoe wil de gemeente de versterking van juist deze punten bereiken? b Graag verduidelijking van de criteria die de gemeente hanteert om te meten of beide doelstellingen worden gehaald (zie ook vraag hierboven)
Varianten Park Zeeheldenbuurt: a Er zijn nu twee varianten in het basisplan: a) een halvering van het huidige park, met uitbreiding naar de Nieuwe Rijn en b) de RWO zo strak mogelijk langs de huidige bedrijven, ten koste van 'slechts' éénderde van het huidige park. In de ambtelijke schetsen zou een derde variant opgenomen moeten worden, namelijk een combinatie van de twee geschetste varianten. Dus: de RWO zo strak mogelijk langs de
a. Door koppeling van het park Zeeheldenbuurt aan de 5/6/2012 groenvoorziening aan de Bontekoestraat ontstaat een aaneengesloten park dat de buurt van het bedrijventerrein en de Ringweg scheidt. In het Basisplan is daartoe aangegeven een deel van de bedrijfsbebouwing aldaar op te heffen. Daarnaast is de doelstelling geformuleerd dat de huidige groenvoorziening verbeterd wordt. b. het leefklimaat wordt door meerdere aspecten bepaald (en is deels een subjectief begrip): de aanwezigheid van voorzieningen (van scholen t/m openbaar vervoer), de mate van (sociale) veiligheid, sociale kenmerken (aanwezigheid en kwaliteit van buurtcontacten), mate van handhaving van (door de overheid bepaalde) regels, kwaliteit van openbare ruimte en bebouwing en milieuaspecten bepalen tezamen de mate van leefbaarheid. De inpassing van de Ringweg Oost door de Kooi en de Waard heeft slechts op enkele van deze aspecten invloed. Met name de laatste twee (kwaliteit van openbare ruimte en milieuaspecten) worden beïnvloed door het plan. Hierin wordt ingezet op het toevoegen van groen in de Kooi en verbetering (en mogelijke uitbreiding) van het groen op de Waard. Groen heeft een belangrijk effect op het ecologisch functioneren van de stad, op het locale klimaat (voorkomt oververhitting van openbaar gebied) en milieutechnisch gebied (middels de afvang van fijnstof). Daarnaast draagt een parkachtige omgeving bij aan het gemoed van mensen en in praktische zin aan de mogelijkheden voor sport en spel. Een ander milieutechnisch aspecten is geluid. Het plan voorziet in aanleg van een tunnel waardoor met name in de Sumatrastraat plaatselijk tot geluidreductie van de gevelbelasting gekomen zal worden. Een ander aspect is de oversteekbaarheid van de Sumatrastraat. Deze wordt vergroot vanwege het terugdringen van het aandeel verkeer op maaiveld waardoor de (spel)voorzieningen ter weerszijden van de straat beter bereikbaar worden. a. Het amoveren van de gemeentewerf is wel of niet noodzakelijk 5/6/2012 voor de aanleg van de Ringweg. Het antwoord daarop is nu nog niet bekent. Het is een maatschappelijke afweging om extra geld uit te trekken voor het verplaatsen van de Gemeentewerf en het realiseren van een groter park op de Waard indien dit niet noodzakelijk is voor inpassing van de Ringweg. Dit valt buiten de scope van de opdracht. Het College van B&W heeft aangegeven dat het budget uit het vorige Kaderbesluit als startpunt voor het werk geldt waarbij men graag verneemt welke versoberingsmaatregelen er genomen kunnen worden. b. De huidige groenvoorzieningen (aan Bontekoestraat en het park Zeeheldenbuurt) zijn grofweg 19000 m2 groot. In de variant
S19
S20
S21
2
huidige bedrijven, plús een uitbreiding naar de Nieuwe Rijn. De gemeente mag daar in het basisplan best de voor- en nadelen (ook financieel) bij aangeven, maar niet op voorhand de derde variant weglaten. b De gemeente beweert steeds dat door compensatie de totale hoeveelheid groen "zo veel mogelijk" of "grotendeels" in stand blijft. Dat klinkt verdacht: blijkbaar gaat er per saldo toch groen verloren. De ingetekende groenvoorziening langs de Bontekoestraat ziet er op de tekeningen gelikt uit. Maar in feite is het daar nu al groen (gras). Méér vierkante meters groen zijn op de strook tussen de Bontekoestraat en de geluidswal, en tussen Tasmanstraat en Oosterstraat, niet mogelijk. Graag inzicht in het aantal vierkante meters groen "voor" en "na" in de verschillende (3) varianten. Relatie Structuurvisie/ Agenda Gebiedsvisie: a De oever en een aantal bedrijven langs de Nieuwe Rijn hebben een grote historische waarde. Hoe worden de uitgangspunten van de Agenda Gebiedsvisie en het basisplan met elkaar gecombineerd, zodat werkelijk sprake is van verbetering van de stedenbouwkundige kwaliteit? b Momenteel wordt de oever van het kanaal door bewoners o.a. gebruikt voor sportvissen, boten kijken en honden uitlaten De RWO werkt als barrière richting het water van het kanaal en richting voorzieningen op het industrieterrein (o.a. sportschool). Dat is in strijd met de doelstelling van de Structuurvisie en de Agenda Gebiedsvisie om de verbinding met het water in de Zeeheldenbuurt te verbeteren. Hoe kunnen bewoners straks de andere kant van het industrieterrein bereiken, lopend of per fiets? Welke voorstellen liggen er om deze barrière te slechten? Wat is de gemeente van plan met de woonboten gelegen in de Nieuwe Rijn? Met de bouw van een brug liggen deze woonboten in de weg. Er bestaat een Nota Bedrijventerreinen. Stroken de huidige plannen met die nota?
met behoud van de Gemeentewerf zit zo’n 20000 m2 verwerkt en in de variant waarin de Gemeentewerf verdwijnt 22000 m2. De tekeningen uit het Basisplan laten dus een vergroting van het groenareaal zien. De reden waarom er in voorzichtige bewoordingen wordt geschreven is omdat de precieze maatvoering van bv de kruisingen nog niet bekend is.
a. De oever en de historische bebouwing langs de Nieuwe Rijn 16/5/2012 zijn in het voorstel gehandhaafd. Er wordt nog gestudeerd op een doelmatige ontsluiting van het gebied. Deze studie zal ook vervolgen na het Kaderbesluit.
b. Dat kan via de nieuw te realiseren kruising met verkeerslichten op de Waard en via de oever van de Oude Rijn. Nader onderzoek wordt gepleegd naar een voetgangersroute via de (te transformeren bedrijvenzone langs de) Nieuwe Rijn naar het Kanaal.
5/6/2012
het gaat bij de aanleg van de nieuwe brug over de Nieuwe Rijn om (mogelijke) verplaatsing van 1 woonschip. Met de huidige bewoners wordt gesproken.
16/5/2012
ja.
16/5/2012
Tweede bijeenkomst Ondernemers De Waard
Verkeer
Beantw. d.d.
V38
V39 V40
Het bedrijventerrein wordt middels een Taansluiting aangesloten op de RWO. Komen er ook voorsorteerstroken bij dit kruispunt? hoe wordt de ontsluiting van het industrieterrein gegarandeerd? Kan er geen rotonde i.p.v. de geregelde T-aansluiting?
V41
Hoe kan het verkeer naar Leiderdorp?
V42
Wordt de Kooi autoluw?
V43
De verkeersintensiteit op de RWO is afhankelijk van de flankerende maatregelen in de binnenstad. Wat zijn deze flankerende maatregelen? Gedurende de bouw en aanleg van de RWO komen er omrijroutes. Worden deze niet te lang?
V44
V45
V46 V47
V48
V49
V50
Ja, er komen voorsorteerstroken bij het geregelde kruispunt
In de verkeersregeling zit voldoende capaciteit om alle richtingen 10/5/2012 goed te kunnen afwikkelen. Een rotonde is niet doorgerekend. Wel zal een rotonde meer ruimte innemen wat weer ten koste gaat van het groen. Naar verwachting zal de ontsluiting van het industrieterrein niet verbeteren met een rotonde omdat verkeer op de rotonde voorrang heeft, en je dus moeilijk de RWO opkomt. Via de RWO-WdZ-Engelendaal. Fietsers kunnen wel via de Spanjaardsbrug blijven rijden. Het verkeer op maaiveld blijft beperkt tot bestemmingsverkeer zodat dit zeker een reductie betekent t.o.v. de huidige situatie. Dat is nog niet volledig bekend. Wel wordt een 30km regime genoemd. Echte `knips` worden niet verwacht.
10/5/2012
10/5/2012 10/5/2012 10/5/2012
10/5/2012 Dat is nog niet bekend. Wel wordt een mogelijke fasering onderzocht. Gelijktijdig met de bouw van de nieuwe Rijnbrug kan er aan de tunnel ter hoogte van WdZ tot de Lage Rijndijk worden gewerkt zonder de ontsluiting van het bedrijventerrein te stremmen. 10/5/2012 Kan er gedurende de bouw niet met klein Dat is nog niet aan de orde en niet onderzocht. Deze randvoorwaarden zullen na het kaderbesluit genomen moeten transport door bijv. de Evertsenstraat worden zodat deze meegenomen kunnen worden in het contract. worden gereden? Kan het verkeer op de kruising met de Hoge Rijndijk alle richtingen op? Hoe is de ontsluiting voorzien t.b.v. de bedrijven langs de Nieuwe Rijn? Is het mogelijk om bij de T-aansluiting ook een rechtaffer te situeren buiten de verkeersregeling? Wordt de verkeerssituatie op het industrieterrein gewijzigd (wordt hieraan gesleuteld)? Wordt de bereikbaarheid van het industrieterrein verbeterd?
Ja, alle richtingen zijn mogelijk
10/5/2012
Deze ontsluiting is nu voorzien middels een ventweg waarbij alleen rechts IN en rechts UIT mogelijk is. Dit is minder gewenst, zodat hier nog op gestudeerd wordt. Dit is mede om veiligheidsredenen niet mogelijk net voor een tunnel.
10/5/2012
Blijven de schadelijke stoffen onder de norm?
Door de RWO komt er een ontsluiting bij en wordt de bestaande verbeterd. De aansluiting van het industrieterrein op de RWO is gewaarborgd met verkeerslichten.
Ja, dit zal voldoen aan de normen en richtlijnen. Deze worden momenteel berekend op haalbaarheid. Na het kaderbesluit volgt de RO-procedure (bestemmingsplan) waarbij deze nauwkeuriger worden berekend.
10/5/2012
Beantw. d.d. Inspraak is alleen mogelijk bij de noodzakelijke aanpassing van het bestemmingsplan.
Heeft de ondernemersvereniging inbreng
10/5/2012
Beantw. d.d.
Stedenbouw
S22
25/5/2012
Nee, mogelijk is wel plaatselijk aanpassing noodzakelijk bijv. een 10/5/2012 verplichte rijrichting.
Milieu
M8
10/5/2012
10/5/2012
bij evt. nieuwbouw?
2
Overige manieren van inbreng worden beschreven in het participatietraject.
Tweede bijeenkomst De Kooi Beantw. d.d.
Verkeer V51
Wat is er mis met een ringweg rond de stedelijke agglomeratie van Leiden / Leiderdorp
V52
Hoe komen wij thuis en gaan wij naar ons werk? Hoe voorkomen wij sluipverkeer? Wordt het een milieuzone of mogen er gevaarlijke stoffen doorheen? Een circulatieplan voor de gehele wijk
V53 V54 V55 V56
V57
V58
V59
V60 V61
V62 V63
16/5/2012
De Ringweg Oost vormt aan de oostelijke zijde van Leiden het 5/6/2012 alternatief voor verkeer wat nu door de binnenstad rijdt. De automobilisten moeten ‘verleid’ worden om gebruik te maken van dit alternatief en dit kan alleen als de reistijd ongeveer gelijk blijft (extra omrijkilometers moeten worden gecompenseerd door een hogere snelheid op de RWO). Dit betekent dat de ligging van het tracé RWO gezocht moet worden in de directe schil rondom de binnenstad, de maximale snelheid op de RWO is 50 km/uur. Voor een bewoner van de Merenwijk zal een tracé via of zelfs buiten Leiderdorp geen alternatief vormen voor de huidige route via de Hooigracht, zodat de RWO onvoldoende als alternatieve route zal gaan functioneren. Verwezen wordt naar het antwoord van V14 25/5/2012 Verwezen wordt naar het antwoord van V13 De milieuzone geldt alleen voor de binnenstad. De RWO is geen gevaarlijke stoffenroute.
Verwezen wordt naar het antwoord van V14. Verwachting is dat het wijkcirculatieplan ook nog doorloopt na het Kaderbesluit De veiligheid op de ventwegen zal toenemen tov de huidige de veiligheid op de ventwegen. Hoe veilig situatie. zijn voetgangers en fietsers. Kunnen onze kinderen veilig alleen naar school? Een RWO trekt 30.000 auto’s, er mogen maximaal 20.000 auto’s. Hoe wordt bewaakt dat de grens van 20.000 niet overschreden wordt? Hoe wordt filevorming voorkomen? Wat als de brug op de Willem de Zwijgerlaan open staat? Hoe komen bussen zo door de wijk dat deze met openbaar vervoer goed bereikbaar is? Wat met de vuilniswagens? een nadere uitwerking van het aantal parkeerplaatsen (in vergelijking met nu) en de locatie. welke stoffen wel en niet vervoerd mogen worden door de tunnelbak. Graag zien wij op basis van verkeersmodellen een onderbouwing en een realistische presentatie van de aantallen auto’s en bussen en fietsers/brommers die gebruik gaan maken van de ventwegen. Dit inclusief een realistisch aantal geparkeerde
25/5/2012 6/5/2012 25/5/2012 25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van V29
5/6/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van V30a
25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van V16
25/5/2012
Via de ventwegen (bovengronds). Dit is afhankelijk van de inrichting van het openbaar gebied (op maaiveld). Dit zal na het kaderbesluit worden ingevuld. Ook zal deze inrichting onderdeel uitmaken van de vervolg participatie.
25/5/2012 25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van V54
25/5/2012
De verkeerscirculatie wordt zodanig ingericht dat in principe alleen bestemmingsverkeer gebruik maakt van de ventwegen. Een gedetailleerde berekening van het bestemmingsverkeer is nu niet beschikbaar. De ventwegen worden als 30 km gebied ingericht. Na het kaderbesluit worden inrichtingstekeningen gemaakt. Dan zal ook het aantal parkeerplaatsen duidelijk worden. De inrichtingstekeningen zullen onderwerp van participatie zijn.
5/6/2012
auto’s. Daarbij al het wijk- en sluipverkeer bij elkaar opgeteld. Beantw. d.d.
Milieu M9
M10
M11
M12
M13
Wij maken ons grote zorgen over de veiligheid van onze buurt en gebruikers van de tunnelbak; wat met de uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof door de open gaten en de tunnelmond en een halve Sumatrastraat bovengronds. Het meten van de uitstoot van fijnstof en geluid bij de tunnelgaten en tunnelmond is geen detail! De openingen in de tunnel zijn 30 meter over de breedte van de bak. Wat zijn de gevolgen voor geluid en luchtverontreiniging? Bij de Willem de Zwijgerlaan worden milieunormen al drie jaar overschreden. Hoe gaat de gemeente hiermee om? Tot hoever gaat de gemeente met het oprekken van normen? Wat staat ons te wachten? Kunnen onze kinderen zonder gezondheidsgevaar dagelijks naar school lopen en in en om school vertoeven?
Er wordt niet alleen aan het wettelijk maximum maar ook aan de beleidskaders getoetst.
25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van M9
25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van M5 en M9
25/5/2012
De Ringweg Oost zal voldoen aan de milieunormen.
5/6/2012
Ja.
25/5/2012
Beantw. d.d.
Project / Proces P23 P24
P25
Waar is het overzicht van negatieve effecten en knelpunten bij de aanleg bij hoeveel procent budgetoverschrijding de hele zaak wordt afgeblazen. En dit niet alleen voor het plan wat nu voorligt voor het gedeelte van de RWO over de Waard en door de Kooi maar voor het gehele RWO traject. Voorkomen moet worden dat nu dit gedeelte verder uitgewerkt wordt omdat men denkt ‘het kan net’ en straks bij de uitwerking van de Hoge Rijndijk blijkt dat het geheel toch niet haalbaar is binnen het beschikbare budget. Want wat gebeurt er dan? Een MER rapportage zien wij als een essentieel onderdeel van de onderbouwing voor het kaderbesluit.
Er zal reëel voorstel worden voorgelegd. Bij het besluit zal ook de 25/5/2012 reacties vanuit de participatiegroepen worden gevoegd. Verwezen wordt naar het antwoord van P17
25/5/2012
Verwezen wordt naar het antwoord van M6
25/5/2012
Beantw. d.d.
Stedenbouw waar daadwerkelijk groen gerealiseerd S23 zou kunnen worden
Vooralsnog wordt verwezen wordt naar het basisplan. Bij de uitwerking van de inrichting van het openbaar gebied (op maaiveld) wordt dit nauwkeuriger. Dit zal na het kaderbesluit
25/5/2012
worden ingevuld. Ook zal deze inrichting onderdeel uitmaken van de vervolg participatie.
3
Derde bijeenkomst Zeeheldenbuurt
X
EXTRA
X K1
EXTRA