E-marketing
opgave 1 Een bedrijf overweegt te adverteren voor een reis met Google Adwords. Daarvoor worden zoekwoorden opgegeven, die €0,15 per click kosten. Per maand komen er 6.000 bezoekers op de site waarvan 1/3 deel via Google Adwords. Het maximum bedrag per maand is ingesteld op €250. Eén procent van de bezoekers die op de banner van Google Adwords clickt boekt een reis Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords? 1% van de mensen die clickt op de banner boekt. De kosten zijn dus 100 * €0,15 = €15 per boeking alternatieve berekening (1) aantal bezoekers is: 6.000 aantal bezoekers via Google Adwords: 6.000 / 3 = 2.000 aantal boekingen is: 2.000 *1% = 20 De kosten zijn: 2.000 * €0,15 = €300 De kosten per boeking zijn €300 / 20 = €15
1 woensdag 23 september 2015
E-marketing
opgave 1 Een bedrijf overweegt te adverteren voor een reis met Google Adwords. Daarvoor worden zoekwoorden opgegeven, die €0,15 per click kosten. Per maand komen er 6.000 bezoekers op de site waarvan 1/3 deel via Google Adwords. Het maximum bedrag per maand is ingesteld op €250. Eén procent van de bezoekers die op de banner van Google Adwords klikt boekt een reis. Gevraagd Wat zijn de promotiekosten per boeking via Google Adwords? alternatieve berekening (2) Het maximum bedrag is €250 Als het maximum wordt bereikt wordt de banner niet meer getoond. Voor €250 wordt op de banner 250 / 0,15 = 1.667 geklikt. Dit levert 1.667 * 1% = 16,7 boekingen op. De kosten per boeking zijn €250 / 16,7 = €15 Wat zou je adviseren? Is €15 laag voor een reis? Dan hangt ervan af. Kosten: 6.000 / 3 * 0,15 = €300 dit is boven het maximum Als we €15 promotiekosten per boeking laag vinden dan is verhogen van het budget verstandig.Vinden we €15 hoog dan moeten we misschien wel ermee stoppen. 2 woensdag 23 september 2015
E-marketing
opgave 2 Een banner van Easy Jet wordt 10.000 keer getoond op de website van goedkoopvluchtenboeken.nl. Er wordt 80 maal doorgeklikt. De kosten voor Easy Jet zijn €0,25 per klik.Vier mensen vragen een offerte aan en 2 mensen boeken daadwerkelijk een vlucht. Het gemiddelde bedrag voor een ticket is €250 en de marge is 10%. Een advertentie in een tijdschrift kost €500 en levert €25.000 aan omzet op. Gevraagd a) Wat zijn de cost per mille (CPM) b) Wat zijn de cost per click (CPC) c) Wat zijn de cost per lead (CPL) d) Wat zijn de cost per sale (CPS) e) Is dit een verstandige promotie in vergelijking met een advertentie in een tijdschrift? a) De kosten zijn: 80 * €0,25 = €20 De banner is10.000 maal getoond. De kosten per 1.000 zijn: €20 / 10.000 * 1.000 = €2 b) €0,25 c) €20 / 4 = €5 d) €20 / 2 = €10 e) De kosten bij een advertentie in een tijdschrift zijn €500, en dit levert 25.000 / 250 = 100 tickets op. De kosten per sale zijn dus €500 / 100 = €5 ; dus een advertentie is aantrekkelijker. woensdag 23 september 2015
3
E-marketing
opgave 3 Touroperator Africa-travel heeft een banner op de website www.reisverhalen.nl die 15.000 keer per maand wordt vertoond. De doorklik ratio is 0,8% en de conversie is 1,2%. De gemiddelde boeking is €2.800 en de winstmarge is 15%. Het promotiebudget is 4% van de omzet. Gevraagd a) Wat is de omzet in een maand door de bannercampagne? b) Wat is de winstmarge in euro’s in een maand door de campagne? c) Wat is het bedrag dat Africa-travel bereid is per klik te betalen? a) aantal kliks: 15.000 * 0,8% = 120 ; omzet: 120 * 1,2% * €2.800 = €4.032 b) winstmarge: 15% * €4.032 = €604,80 c) promotiebudget: €4.032 * 4% = €161,28 ; bedrag per klik: €161,28 / 120 = €1,34
4 woensdag 23 september 2015
E-marketing
opgave 4 De fabrikant van Mars gaat een nieuwe reep “Mars-light” introduceren. Om de afzet te stimuleren is de fabrikant een promotieactie gestart. Hierbij vormen vooral de kopers van Mars de doelgroep. Bij de aankoop van een Mars treft de koper een code aan, waarbij op internet gekeken kan worden of je gratis repen hebt gewonnen. 70% van de codes geeft 1 gewonnen reep. 20% 2 repen en 10% 0 repen. Als de koper van Mars deze code, na invulling van zijn naam en adres activeert, ontvangt hij de gratis proefreep. De proefreep heeft voor de fabrikant een kostprijs van €0,25 per stuk. De afzet van Mars is 100.000 per maand. In een bepaalde maand wordt 50% van de Mars die in die periode gewoonlijk verkocht worden van een code voorzien. De verzendkosten bedragen €0,40 per reep. De vaste kosten van actie zijn €1.500. Na de sluiting van de actie blijkt 4% van de codes te zijn geactiveerd. Gevraagd: Wat zijn de totale kosten van deze actie na één maand? 50% van 100.000 repen = 50.000 codes 4% is geactiveerd = 2.000 codes Dit zijn 2.000 * 70% * 1 + 2.000 *20% *2 = 2.200 repen De kosten zijn: 2.200 * (€0,40 + € 0,25) = €1.430 Vaste kosten: €1.500 Totale kosten: €2.930 5 woensdag 23 september 2015
E-marketing
opgave 5 Ga na of de actie binnen het budget blijft. Budget mailing: Marketing budget: €1.500.000 * 5% = €75.000 Budget actie: €75.000 * 20% = €15.000 De mailing kost: €3.000 (inkoop adressen) + 4.000 * €1,75 (versturen) = €10.000 aantal boekingen : 4.000 * 5% * 50% = 100 kosten per boeking : €20 + €25 = €45 ; totaal 100 * €45 = €4.500 totaal kosten : €10.000 + €4.500 = €14.500 Dit is lager dan €15.000 dus aan de voorwaarde is voldaan. Stel dat de respons tegenvalt en dat slechts 2% de kaart terugstuurt en maar 10% een arrangement boekt. Wat zijn dan de financiële gevolgen? De kosten van de mailing blijven €10.000 aantal boekingen: 4.000 * 2% * 10% = 8 kosten: 8 * €45 = €360 kosten: €10.000 + €360 = €10.360 De actie blijft binnen de voorwaarden. Bij zo’n lage deelname is de actie echter niet verstandig. 6 woensdag 23 september 2015
revenue management
Joop Lengkeek
Succes bij het tentamen!
7 woensdag 23 september 2015