© Fórum proti antisemitismu při Židovské obci v Praze, 2005 2. výtisk
1
Obsah: Fórum proti antisemitismu (FPA) ………………………………………………………… Metodologie sběru dat ………………………………………………………………….. Metodika výběru a třídění ………………………………………………………………….. Útoky na člověka ……………..…………………………………………. Ničení majetku, židovských hřbitovů a památníků .…………………………………….. Vyhrožování – ústní, písemné, telefonické ..……………………………………. Obtěžující chování, demonstrace, koncerty .…………………………………….. Literatura a média …………………………………………………………………. Latentní antisemitismus ………..………………………………………………………... Shrnutí a souvislosti …………………………………………………………………. Kontakty …………………………………………………………………..……….. Poděkování, sponzoři ………………………………………………………………….
2 2 2 6 8 10 12 18 22 26 30 30
Content: Forum Against Antisemitism ………………………………………………………… Methodology of data collection ………………………………………………………… Methodology of selection and categorization of data ……………………………………… Assaults …………………………………………………………………………………….. Damage of Property and Desecration of Jewish Cemeteries and Monuments …………….. Threats – oral, in writing, on telephone ………………………………………………. Abusive behaviour, demonstrations, concerts ………………………………………………. Literature and Media ………………………………………………………………….. Latent antisemitism ………………………………………………………………….. Conclusions and comments ………………………………………………………………….. Contacts ……………………………………………………………………………………... Acknowledgements, sponsors …………………………………………………………………...
3 3 3 7 9 11 13 19 23 27 31 31
1
Fórum proti antisemitismu (FPA) FPA působí při Židovské obci v Praze. Svou činnost zahájilo v lednu 2003. Od té doby se FPA stalo centrálním evidenčním místem pro antisemitské projevy zaznamenané židovskými organizacemi v ČR. Na tomto úkolu spolupracuje s Federací židovských obcí v ČR, Židovským muzeem v Praze, Bejt Prahou a Bnai Brith Renaissance. Hlavním výstupem FPA za minulý rok byla Zpráva o projevech antisemitismu za rok 2003. Činnost FPA by měla napomoci k hlubšímu poznání soudobého antisemitismu, a proto jeho pracovníci spolupracují s řadou domácích i zahraničních odborníků.
Metodologie sběru dat Data byla shromažďována od ledna do prosince 2004. Zdrojem informací byly veřejně dostupné informace především z médií, internetu a od jednotlivých členů Federace židovských obcí. Informace takto získané byly průběžně evidovány a podrobeny analýze Fóra proti antisemitismu.
Metodika výběru a třídění Pojem antisemitismus není v České republice jednoznačně definován. FPA vychází z toho, že antisemitismus je ekvivalentem protižidovství. Následně je tak třeba nalézt definici židovství. To je přitom vnímáno různě, v některých případech může být již samotné definování nesprávné (např. vnímání židovství jako rasy). Obecně se vyskytují tyto hlavní proudy vnímání židovství: jako jev náboženský, rasový, kulturní, či národnostní, s výraznými souvislostmi sociálními, ekonomickými a psychologickými. V tomto rozpětí FPA považuje za antisemitské takové projevy, jejichž účelem je poškození Židů, případně osob za Židy považovaných, jakožto nositelů židovského náboženství, národnosti či židovské kultury. Jednotícím prvkem je snaha poškodit určitou skupinu lidí. Vzhledem k neujasněnosti pojmu antisemitismus, je třeba tuto zprávu a informace v ní obsažené považovat za názor Fóra proti antisemitismu při Židovské obci v Praze, který se utvořil na základě konzultací s ostatními židovskými institucemi. Zpráva by měla sloužit především jako materiál pro další diskusi. Do zprávy jsou zahrnuty i projevy, které nejsou jednoznačně protižidovské, nicméně u členů židovské komunity mohou vyvolávat pocit ohrožení. Právě pocit ohrožení a obav byl pro nás rozhodující při evidování zpráv o takových aktivitách, jakými jsou neonacistická shromáždění, koncerty či jiné demonstrace síly, i když nebyly doprovázeny zjevnými antisemitskými projevy. Obdobně byly zařazeny i zprávy o poškozování židovských hřbitovů a památníků, přestože nebyly na místech činu nalezeny důkazy prokazující přímý antisemitský motiv. Při vyhodnocování textů (ať jde o knihy, tisk, či internet) a demonstrací jsme se nemohli vyhnout problému stanovení hranice mezi tzv. novým antisemitismem (viz dále) a legální kritikou politických kroků Státu Izrael. Jsme přesvědčeni, že nový antisemitismus nelze přehlížet a že je reálným zdrojem budoucích hrozeb židovské populaci. Vycházeli jsme z vymezení stanoveného na konferenci Globálního fóra proti antisemitismu uspořádané v únoru 2004 v Izraeli. Novým antisemitismem je podle tzv. 3D definice taková kritika Izraele, která vůči Izraeli vytváří dvojí standard (např. skutečnost, že Izrael je jedinou zemí, jež je vyloučena z jednání regionálních zájmových skupin probíhajících v rámci zasedání komise OSN pro lidská práva), Izrael démonizuje (např. srovnávání izraelské politiky k nacistické) či delegitimizuje (zpochybňování práva Státu Izrael na existenci).
Forum Against Antisemitism Forum Against Antisemitism (Fórum proti antisemitismu ‐ FPA), associated with the Jewish Community in Prague, was established in January 2003. The Forum collects evidence and keeps records of antisemitic acts experienced by Jewish organizations in the Czech Republic. The Forum works in cooperation with the Federation of Jewish Communities of the Czech Republic, the Jewish Museum in Prague, Bejt Praha and Bnai Brith Renaissance. Our main achievement last year was issuance of a Report on antisemitism in 2003. The objective of our work is deeper understanding of contemporary antisemitism, which is why we cooperate with many Czech and foreign experts.
Methodology of data collection Data for the Report was collected between January and December 2004. We drew upon public open information mainly from media and the Internet as well as from members of the Jewish communities. The acquired information was filed and analysed by the FPA.
Methodology of selection and categorization of data In the Czech Republic, the notion “antisemitism” has not been clearly defined. FPA understands antisemitism as an equivalent to “anti‐Jewish behaviour”, which in turn leads to a question of what is “Jewishness”. The term can be understood in different ways – and the term itself is not without antisemitic connotations (e.g. if it is used as a label for a race). In general, “Jewishness” can be perceived as a phenomenon of religious, cultural or national nature, with significant social, economic and psychological influence. That is why we have chosen to call “antisemitic” all attacks directed to harm Jews, or people considered as Jewish, because of their Jewish religion, culture or national descendent. The predominant characteristic is an attempt to damage certain group. Due to unclear definition of antisemitism, it is necessary to treat this report and the information included as a opinion of Forum Against Antisemitism or as the case may be of the Jewish Community of Prague. The report should be used as material for wider disputation. The Report includes also phenomena which are not clearly anti‐Jewish but which may be perceived as threatening by members of the Jewish community. Such a threatening and intimidating effect made us include also activities like neo‐Nazi rallies, concerts or other demonstrations of power, even if they were not accompanied with overt expression of antisemitism. Similarly, we have included reports on damage caused to Jewish cemeteries and monuments, even if there was no clear evidence of antisemitic motives. Due to unclear definition of antisemitism, it is necessary to treat this report and the information included as a opinion of Forum Against Antisemitism or as the case may be of the Jewish Community of Prague. The report should be used as material for wider disputation. The Report includes also phenomena which are not clearly anti‐Jewish but which may be perceived as threatening by members of the Jewish community. Such a threatening and intimidating effect made us include also activities like neo‐Nazi rallies, concerts or other demonstrations of power, even if they were not accompanied with overt expression of antisemitism. Similarly, we have included reports on damage caused to Jewish cemeteries and monuments, even if there was no clear evidence of antisemitic motives. 1
Jednotlivé kauzy vybrané podle výše uvedených kritérií jsou průběžně evidovány a kategorizovány podle vzoru britské organizace Community Security Trust (CST): útoky na člověka, útoky na majetek, vyhrožování, obtěžující chování a literatura a média. Zvláštní kategorii tvoří tzv. latentní antisemitismus (viz dále), jakési podhoubí antisemitských projevů, intolerance a předsudků v široké veřejnosti.
2
While analysing texts (books, press, and the internet) and demonstrations, we faced the problem of distinguishing between a (new) antisemitism, and a legitimate criticism of political steps of the state of Israel. We believe that new antisemitism must not be ignored, as it is an evident source of future problems for the Jewish population. We have stuck to the definition set at the Global Forum against Antisemitism Conference held in February 2004 in Israel. The so called 3D definition describes new antisemitism as such criticism of Israel which implies double standards (e.g. the fact that Israel is the only country excluded from the talks of regional interest groups held in the course of UN Human Rights Committee sessions); demonisation (e.g. comparing Israeli policies to Nazism); or delegitimisation (questioning the legitimacy of the state of Israel). All cases selected in accordance with the above described criteria are filed and divided into the following categories defined after the British Community Security Trust (CST): assaults, attacks against property, threatening and intimidation, annoying behaviour, and literature and media. We have also created a category of a „latent antisemitism“, i.e. a hotbed of antisemitic acts, intolerance and prejudice rooted in wide public.
3
Útoky na člověka V této kategorii evidujeme jakýkoliv fyzický útok proti člověku proto, že je Žid či je za Žida považován. Zatímco v roce 2003 nebyl žádný takový útok zaznamenán, v roce 2004 je evidováno 5 takovýchto útoků: 1. 13.března 2004 v Mohelnici na Šumpersku zaútočil dvaatřicetiletý muž na svého třiašedesátiletého souseda se sprejem a pokřiky „ty židovská svině, dávno už si měl být zplynovaný!“. Poté oběti tloukl hlavou o zeď. Napadeného zachránila až přivolaná policie. I při odvádění útočník křičel na napadeného, že až se vrátí, tak ho zabije. (zdroj: Blesk Morava/Slezsko, 17.3.04, str.4) 2.
8. června 2004 byl skupinou skinheadů fyzicky napaden židovský muž. Skupina se ho s antisemitskými poznámkami snažila vytáhnout z auta poté, co si všimla, že má v otevřeném batohu na zadním sedadle svého vozu izraelskou vlajku. Muži se podařilo útočníkům ujet. (zdroj: FPA)
Ilustrační foto archiv
3.
18. července 2004 byl fyzicky napaden návštěvník synagogy v Krnově. Dva mladíci ho sledovali, jak vychází ze synagogy. Nejprve na něj pokřikovali „vypadni, Jude!“, poté do něho strkali. (zdroj: ŽOB, Blesk Morava/Slezsko, 4.9.2004)
4.
4. srpna 2004 byl v Praze v Jáchymově ulici fyzicky napaden nezletilý chlapec v tradičním židovském oblečení. Přibližně čtyřicetiletý útočník na chlapce nejprve urážlivě pokřikoval a poté ho povalil na zem. Napadeného zachránila až přivolaná pomoc. Podstatná je i reakce policistů z oddělení v Bartolomějské ulici, kteří pozdě v noci několik hodin ignorovali napadeného a s urážlivými poznámkami s ním nakonec odmítli sepsat protokol. (zdroj: FPA)
5.
11. srpna 2004 během zkoušky Pražského filharmonického sboru napadl jeden člen sboru svého kolegu s výkřiky: „ty židovská svině,ty hajzle, my tě odtud dostaneme!“. (zdroj: Večerník Praha, 10.9.2004, Nedělní svět, 12.9.2004)
6.
4
Bizarní je kauza třináctileté školačky z Prahy. Na jaře ji začala vyšetřovat Policie ČR, neboť se ukázalo, že tato dívka je fanatickou obdivovatelkou Adolfa Hitlera a Al‐Kaidy, nosí do školy nůž a zjišťuje, zda je mezi jejími spolužáky nějaký Žid. Poté, co byla hospitalizována na dětské psychiatrii, si v den jmenin Adolfa Hitlera, ve čtvrtek 17. června, zapálila na jeho památku svíčku. Požár v pokoji uhasila až nemocniční hasičská hlídka. Zda šlo o žhářství, není dosud jasné. (zdroj: Nedělní svět, 21.11.2004)
Assaults The category of assaults includes any physical attacks motivated by the Jewish origin of the victim (no matter whether the victim really is a Jew or whether they are only believed to be a Jew). In 2003 we didn’t record any such incident. However, there were 5 such incidents recorded in 2004. 1. On March 13, 2004 in Mohelnice (Šumperk area), a 32‐year‐old man attacked his 63‐year‐old neighbour with a spray and shouted: „you Jewish swine, you should have been killed by gas long ago!“ Then, he repeatedly hit the victim’s head against the wall. The victim was eventually rescued by an emergency police patrol. Being led away, the attacker still threatened to kill the victim later. (source: Blesk Morava/Slezsko 17.3.04, page 4) 2. On June 8, 2004, a group of skinheads physically attacked a Jewish man. Having noticed an Israeli flag, placed in a backpack on the back seat of his car, the skinheads uttered antisemitic remarks and tried to pull the man out of the car. The man managed to drive away. (source: FPA) 3. On July 18, 2004, a visitor of a synagogue in Krnov was physically attacked. Two youths, who had seen him leaving the synagogue, shouted at him: „get out of here, Jude!“, pushed him once and left. (source: Jewish Community of Brno (ŽOB), Blesk Morava/Slezsko, 4.9.2004) 4. August 4, 2004, a Jewish boy was physically attacked in Jáchymova Street in Prague. A middle‐aged attacker first shouted offensive remarks, and then knocked the boy down to the ground. The boy was eventually rescued by other people. It is to be noticed that later in the evening, the staff of the police department in Bartolomějská Street first ignored the victim and then commented on the matter in an insulting manner and did not even let the boy file a form on the incident.(source: FPA) 5. On August 11, 2004, during a rehearsal of the Prague Philharmonic Choir, a member of the choir attacked his colleague shouting: „You Jewish swine, you asshole, we shall get you out of here!“ (source: Večerní Praha, 10.9.2004, Nedělní svět, 12.9.2004) 6. A bizarre case involved a 13‐year old schoolgirl from Prague. In Spring 2004, the police started investigating her for demonstrative admiration of Adolf Hitler and Al‐Qaida. She had carried knife to school and asked her schoolmates if they knew of any Jewish students at school. Having been admitted for treatment at a department of youth psychiatry, she lit a candle in her room to commemorate Adolf Hitler´s name day on June 17 and the place caught fire. Whether it was by mistake or on purpose is still unknown. (source: Nedělní svět, 21.11.2004)
5
Ničení majetku, židovských hřbitovů a památníků Tato kategorie obsahuje fyzické útoky proti židovskému majetku, které nejsou životu nebezpečné. To zahrnuje také vyrývání nebo psaní (sprejování) protižidovských symbolů či sloganů na židovský majetek či jiné zásahy motivované snahou poškodit majetek spojovaný se Židy či židovstvím. Ve zkoumaném období jsme zaznamenali 9 takových incidentů, což je více než dvojnásobný nárůst oproti roku 2003. 1. 15. března 2004 (65. výročí okupace země nacistickými vojsky) bylo v Teplicích poničeno 6 náhrobků na jediném dosud fungujícím židovském hřbitově na severu Čech. Nenašly se žádné nacistické symboly. (zdroj: Právo Ústecký kraj, Šárka Tonarová, 16.3.2004, MfD Severní Čechy, Antonín Viktor, 16.3.2004) 2.
3.
V 1. polovině května byly vyryty symboly jednotek SS, hákové kříže a tři rasistické nápisy (např.: „Juden Raus“) do zdí synagogy v Krnově. (zdroj: MfD Kraj Moravskoslezský, 19.5.2004, Moravskoslezský deník, 19.5.2004, Týdeník Krnovské noviny, 1.6.2004) V květnu 2004 bylo povaleno 7 náhrobků na židovském hřbitově v Trhovém Štěpánově. (zdroj FPA)
4.
5.
Zřejmě v 2. polovině června 2004 byl poničen židovský hřbitov v Hranici na Moravě. 80 náhrobních kamenů bylo poškozeno. Ze čtveřice viníků byl jeden nezletilý. (zdroj: město Hranice, Olomoucký den, 23.11.2004) O víkendu z 24. na 25. července 2004 byl poškozen židovský památník na náměstí Budoucnosti v Bohumíně na Karvinsku. Kdosi ho polil hnědočervenou barvou. (zdroj: Lidové noviny, 28.7.2004)
foto ČTK
7. 8.
9.
6
6. 22. září 2004 byl zhanoben židovský památník v ostravském foto ČTK Sadu Milady Horákové, krátce před připomínkou 65. výročí prvního židovského transportu v Evropě z Ostravy do Niska. Památník byl pomalován hákovým křížem, symbolem SS a židovskou hvězdou na šibenici. K obrázkům byl připsán nápis „Tot Jude – gutt Jude“ (mrtvý Žid – dobrý Žid). (zdroj: www.idnes.cz, 23.9.2004, 18:34)
Devět náhrobních kamenů bylo poškozeno mezi zářím a listopadem 2004 na židovském hřbitově v Hranici na Moravě. (zdroj: MfD, 27.11.2004) 10. října 2004 byl znovu poškozen židovský památník obětem holocaustu v Bohumíně, který byl slavnostně odhalen na konci září. Vandalové hnědou barvou polili židovskou hvězdu v dláždění, které památník lemuje. (zdroj: www.mubo.cz, 12.10.2004) 24. prosince, na Štědrý den, byl již potřetí znesvěcen památník obětem holocaustu v Bohumíně. Tentokrát ho vandalové pomalovali modrým hákovým křížem. (zdroj: www.mubo.cz, 28.12.2004) www.mubo.c
Damage of Property and Desecration of Jewish Cemeteries and Monuments This category includes any physical attacks directed against Jewish property, that is not life threatening. This includes the carving or writing (spraying) of antisemitic slogans or symbols on Jewish property, but also any other damaging acts against property motivated by its connection with Jewishness. There were 9 such incidents reported in 2004, which is more than a double increase if compared to 2003. 1. On March 15, 2004 (65th anniversary of the occupation of the country by the Nazi army), six tombs were damaged in Teplice at the only Jewish cemetery still in use in the north of Bohemia. No Nazi symbols were found on the spot. (source: Právo Ústecký kraj, Šárka Tonarová, 16.3.2004, MfD Severní Čechy, Antonín Viktor, 16.3.2004) 2.
In mid‐May 2004, SS symbols, swastikas, and three racist slogans (e.g. „Juden Raus“) were carved into the wall of a synagogue in Krnov. (source: MfD Moravskoslezský region, 19.5.2004, Moravskoslezský deník, 19.5.2004, Krnovské noviny weekly, 1.6.2004)
3.
In May 2004, 7 tombs were knocked over at the Jewish cemetery in Trhový Štěpánov (source: FPA)
4.
Probably in the latter half of June 2004, a Jewish cemetery in Hranice na Moravě was vandalized. 80 tombs were damaged. Out of the four vandals, one was under age. (source: Hranice town, Olomoucký den 23.11.2004)
5.
During the weekend of July 24‐25, 2004, a Jewish monument in the Budoucnosti Square in Bohumín, Karviná area, was damaged. Somebody painted it with brownish red colour. (source: Lidové noviny, 28.7.2004)
6.
On September 22, 2004, shortly before the 65th anniversary of the first transport of Jews in Europe from Ostrava to Nisko, a Jewish monument in Milady Horákové Park in Ostrava was desecrated. The monument was covered with drawings of a swastika, an SS symbol, and the Jewish star hanging on a gallows. There was also a slogan: “Tot Jude – gutt Jude” (dead Jew – good Jew). (source: www.idnes.cz, 23.9.2004, 18:34)
7.
Between September and November, 9 tombs were damaged (again) at the Jewish cemetery in Hranice na Moravě. (source: MfD, 27.11.2004)
8.
On October 10, 2004, a Jewish monument to the victims of holocaust in Bohumín, which had been unveiled at the end of September, was desecrated, again. Vandals spilt brown colour over the Jewish star in the pavement, which is a part of a monument. (source: www.mubo.cz, 12.10.2004)
9.
On December 24, on Christmas Eve, the monument in Bohumín was desecrated for the third time. This time, vandals painted a blue swastika over it. (source: www.mubo.cz, 28.12.2004)
7
Vyhrožování – ústní, písemné, telefonické
V této kategorii jsou zařazeny hrozby či zastrašování, ať písemné, či ústní. 1.
Známá česká herečka Bára Hrzánová obdržela několik anonymních dopisů poté, co při udílení divadelní Ceny Thálie parafrázovala repliku z hry Hrdý Budžes: „Jsem strašně šťastná, že můžu říkat na veřejnosti, že Rusáci a komunisti jsou svině. Akorát se to nesmí říkat. To je takové blaho po těch letech.“. Dopisy obsahovaly výroky typu: „Nech si ten židovský nos upravit. Ty svině mrňavá. To neudělali komunisti, ale židé a lupiči z ODS a zrzka židovská Hrzánová. Upravíme ti fasádu.“ (zdroj: www.lidovky.cz, 6. dubna 2004)
2.
23. března 2004 verbálně napadl neznámý muž účastníky sezení pro druhou generaci obětí holocaustu pořádaného v pražské Jubilejní synagoze. Vyhrožoval, že všichni Židé budou zabiti. (zdroj: Židovská obec v Praze)
3.
8
V červnu 2004 bylo telefonicky na neveřejné číslo vyhrožováno člence židovské obce. Neznámý muž jí vyhrožoval v souvislosti s její prací s židovskými dětmi. (zdroj: FPA)
Threats – oral, in writing, on telephone
This category includes threats or intimidation, whether written or verbal. 1.
2.
Bára Hrzánová, a popular Czech actress, received several anonymous letters, after she had re‐ phrased a replica from a play Hrdý Budžes on the occasion of Thalia Drama Awards ceremony: „I am awfully happy I can now say in public that Russians and communists are swines. Only it is not to be said. It is so great after all those years.“ The anonymous letters included threats, such as: „Have your Jewish nose fixed. You little swine. It was not the communists, it was the Jews and the thieves from the Civil Democratic Party (ODS) and Hrzánová, the Jewish redhead. We shall fix your make‐up.“ (source: www.lidovky.cz, 6.4.2004) On March 23, 2004, an unidentified man verbally attacked participants of a meeting of the second generation of holocaust, held in the Jubilee Synagogue in Prague. The man threatened that all Jews were to be killed. (source: FPA)
3.
In June 2004, a member of the Jewish Community was intimidated on telephone because of her work with Jewish children. (source: FPA)
9
Obtěžující chování, demonstrace, koncerty
Tato kategorie zahrnuje obtěžující chování v antisemitské kontextu. 1.
V sobotu 24. ledna 2004 se sjelo přibližně 200 skinheadů do vesnice Chroustovice na Chrudimsku. Vystupovaly tam rasistické hudební skupiny z Čech, Slovenska, Polska a ruská skupina Kolovrat, která otevřeně vyzývá k boji proti Židům (zdroj: ČTK, 25.1.2004)
2.
Dvacetiletý neonacista namaloval na přelomu února a března 2004 vlastní krví hákový kříž na billboard v Praze 7, v ulici U Výstaviště. Kříž měl rozměry 50×60cm. (zdroj: www.idnes.cz, 5.4.2004, 19:35)
3.
12. března 2004 se uskutečnil pochod neonacistů se zapálenými pochodněmi Mostem. Z 38 účastníků bylo 23 obviněno z podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka (§260 tr. zák.). Skinheadi si tímto pochodem měli připomenout připojení Rakouska k nacistickému Německu a smrt svého kamaráda Miloše Reha zabitého při potyčce s místním Rómem. (zdroj: ČTK, 15.3.2004, 18:08)
4.
21. března 2004 byl poškozen fotbalový stadion v Hradci Králové. Neznámý pachatel vyryl do středového kruhu fotbalového hřiště hákový kříž. Rýhy v trávníku byly přibližně 20 cm široké a 25 cm hluboké. (zdroj: Právo Východní Čechy, Petr Mráz, 23.3.2004)
5.
22. března 2004 vyryl 18letý skinhead 10 hákových křížů na chodbě panelového domu v Okružní ulici na sídlišti Sever v České Lípě. Byl obviněn z poškozování cizí věci a z propagace fašismu. (zdroj: Českolipský deník, 22.3.2004)
6.
27. března 2004 byli v Ostravě během fotbalového utkání mezi Baníkem Ostrava a 1. FC Brno obviněni 2 příznivci brněnského klubu z trestného činu hanobení národa, rasy a přesvědčení (§ 198 tr.zák.). Na příznivce Baníku pokřikovali „Polští Židé do plynu!“ (ČTK, 29.3.2004, 16:26)
7.
V sobotu 24. dubna 2004 se konal nepovolený koncert téměř stovky skinheadů v hospodě U Žáby v Chrástu na Plzeňsku. Policie ČR koncert ukončila poté, co hosté začali vykřikovat nacistická hesla. Policisté předvedli k výslechu 6 účastníků. Koncertu se účastnil i Jaroslav Brož, který je považován za neoficiálního vůdce hnutí na západě Čech a který byl 14. dubna odsouzen k 5 letům odnětí svobody nepodmíněně za podporu fašismu. (zdroj: ČT1, 25.4.2004, 18:00 Zprávy, MfD Kraj Plzeňský, 26.4.2004)
8.
28. dubna 2004 se v Praze na Vysoké škole ekonomické uskutečnila přednáška Jamala Al‐ Jamala, palestinského Chargé d´Affaires velvyslanectví Státu Palestina v Praze. Al‐Jamal zde mimo jiné označil palestinský boj proti Izraeli za národně‐osvobozenecký boj podle Charty OSN a Izrael odsoudil za nejodpornější rasistické a nacistické praktiky. Izraelskou politiku označil za genocidní. (zdroj: FPA)
9.
V sobotu 8. května 2004 skandovali fanoušci AC Sparta Praha před utkáním s Baníkem Ostrava „Polský Židi!“. (zdroj: www.dnes.seznam.cz)
10. Na přelomu května a června 2004 byla v Praze verbálně napadena zaměstnankyně školky s židovskou třídou. Z bezpečnostních důvodů byl před školkou zaveden zákaz zastavení, který vedl některé obyvatele k antisemitským projevům. Tato verbální napadení se pak v průběhu roku mnohokrát opakovala. (zdroj: FPA)
10
Abusive behaviour, demonstrations, concerts
This category includes all types of antisemitic abuse. 1.
On Saturday January 24, 2004, cca. 200 skinheads gathered in Chroustovice (Chrudim area). Performances were given by Czech, Slovak, and Polish music bands, and by a Russian band Kolovrat, which openly advocates fight against Jews. (source: ČTK, 25.1.2004)
2.
At the turn of February and March 2004, a twenty‐year‐old Neo‐Nazi activist used his own blood to draw a swastika on a billboard in U Výstaviště street, Prague 7. The swastika’s size was 50×60cm. (source: www.idnes.cz, 5.4.2004, 19:35)
3.
On March 12, 2004, a Neo‐Nazi march with lit torches took place in Most. Out of the total number of 38 participants, 23 were accused of supporting and advocating movements implying infringement of human rights and freedoms (§260 Penal Code). The skinheads organized the march to commemorate the union of Austria and Germany during WWII, as well as death of Miloš Reh, a friend who had been killed in fight with a local man of Roma origin. (source: ČTK, 15.3.2004, 18:08)
4.
On March 21, 2004, a football pitch was damaged in Hradec Králové. An unknown person removed lawn to create the shape of swastika in the central circle of the pitch. The lines of swastika were cca. 20cm wide and 25 cm deep. (source: Právo Východní Čechy, Petr Mráz, 23.3.2004)
5.
On March 22, 2004, an 18‐year‐old skinhead carved 10 swastikas in the corridor of a block of flats in Okružní Street, Sever district, Česká Lípa. The man was accused of damaging property and advocating fascism. (source: Českolipský deník, 22.3.2004)
6.
On March 27, 2004 in Ostrava, after a football match between Baník Ostrava and No. 1 FC Brno, two Brno fans were accused of the criminal act of defamation of a nation, race, and belief (§ 198 Penal Code). The accused shouted at Baník fans: „Polish Jews to gas!“ (source: ČTK, 29.3.2004, 16:26)
7.
On Saturday April 24, 2004, an unofficial concert with almost one hundred skinhead participants took place in pub “U Žáby” in Chrást (Plzeň area). The police closed the concert down when the audience started shouting Nazi slogans. Six participants were detained and interrogated. The event was attended by Jaroslav Brož who is supposed to be an unofficial leader of the movement in Western Bohemia and who had been earlier in April sentenced to 5 years in prison without suspension for advocating fascism. (source: ČT1, 25.4.2004, 18:00 News, MfD Plzeň region, 26.4.2004)
8.
On April 28, 2004, at the University of Economics in Prague, a presentation was given by Jamal Al‐Jamal, Chargé d´Affaires of the Palestinian Embassy to Prague. Al‐Jamal presented the Palestinian terror fight against Israel as a national liberation fight in compliance with the UN Charter. Al‐Jamal blamed Israel for disgusting racist and Nazi practices and labelled Israeli policy as genocide. (source: FPA)
9.
On Saturday May 8, 2004, AC Sparta Praha hooligans shouted at Baník Ostrava fans: „Polish Jews!“ (source: www.novinky.cz, 8.5.2004)
10. At the turn of May and June 2004, an employee of a Prague kindergarten with a Jewish class was verbally attacked. For security reasons, parking had been forbidden in front of the
11
11. 25. května 2004 byla Židovské obci v Praze nahlášena kresba židovské hvězdy a nápisu „Jude raus“ na okně bytu ve Spojovací ulici. (zdroj: ŽOP) 12. Židovské obci byl dne 25. května 2004 doručen nenávistný protižidovský dopis, ve kterém si autor mimo jiné stěžuje, že „fašismus nesplnil svou historickou úlohu při řešení židovského problému.“ (zdroj: ŽOP) 13. V pátek 28. května 2004 proběhla na Václavském náměstí v Praze poklidná demonstrace na podporu Palestinců, při které byl Izrael označován za rasistický stát krvavých sionistických zabijáků. Sionismus za rasismus a fašismus. Boj Palestinců za právo na sebeurčení podle Listiny práv a svobod OSN. Demonstrace se zúčastnila i skupina revolučních komunistů (REVO) a Komunistický svaz mládeže. Ti měli transparenty s nápisy Vivat intifada! Proslov přednesl i palestinský Charge d´Affaire Jamal al‐Jamal. (zdroj: FPA) 14. 1. června 2004 byl na chodníku před lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v Hradci Králové objeven nápis „Intifáda“. Byl sestaven z větviček a okolo něho se skvěly dvě zelené ratolesti. (MfD Kraj Hradecký, Ivan Macek, 8.6.2004) 15. 10. července 2004 se uskutečnil koncert neonacistů v restauraci Na Pile v Olomouci. Pozvánka na tento koncert se objevila i na stránkách organizace Blood and Honour, která v České republice znovu zahájila svou činnost. Zúčastnila se i polská extrémistická skupina Konkwista 88. (zdroj: ČT1, 14.7.2004, 19:15 Události, ČT1, 23.7.2004, 19:15 Události) 16. Dopis s fašistickými symboly byl v srpnu 2004 zaslán na velvyslanectví Státu Izrael. (zdroj: FPA) 17. 4. srpna 2004 pokřikovali dělníci na stavbě v Praze na Malé Straně na 2 židovské chlapce, kteří projížděli okolo na kole, hesla typu: „Židi odsud, děláte tu bordel! “ (zdroj: FPA) 18. 5. srpna 2004 obtěžovali zaměstnanec a zákazník benzinové pumpy v Holešovicích v Praze antisemitskými poznámkami židovského muže s kipou. (zdroj: FPA) 19. 20. srpna 2004, ve stejný den, kdy se uskutečnil pochod neonacistů v německém Wunsiendlu u příležitosti výročí smrti Rudolfa Hesse, demonstrovalo v českém Jeseníků 27 skinheadů. (zdroj: FPA) 20. Na vývěsní tabuli pražské restaurace byla během srpna 2004 křídou nakreslena Davidova hvězda na šibenici. (zdroj: FPA) 21. 4. září 2004 se v Praze uskutečnil koncert skupiny Randall Gruppe v restauraci U Karla Hašlera, kterého se zúčastnilo přibližně 120 skinheadů. Zazněla i protižidovská hesla. Na kameru jeden skinhead řekl: „Kdyby tu byl Hitler, bylo by to jiné“. Policie ČR v souvislosti s koncertem zadržela celkem 16 skinů. Některé obvinila z propagace nacismu. (zdroj: Nedělní svět, 5.9.2004, ČT1 19:15 Události, ČT1 22:30 Události, komentáře, 6.9.2004) 12
kindergarten. This restrictive measure angered some of the local inhabitants and made them use antisemitic expressions repeatedly during the year. (source: FPA) 11. On May 25, 2004, a painting of a Star of David with the words „Jude raus“ placed on a ground floor window of the apartment building at Spojovací Street was reported to the Jewish Community in Prague. (source: Jewish Community Prague) 12. On May 25, the Jewish Community received a spiteful antisemitic letter, which included for example regrets over the fact, that: „fascism did not fulfil its historical role in solving the Jewish problem.“ (source: Jewish Community Prague) 13. On Friday, May 28, 2004, a peaceful gathering in support of Palestinians was held in Wenceslas Square in Prague. Speakers described Israel as a racist state of bloody Zionist murderers. Zionism was compared to racism and fascism, while the Palestinian fight was described as a right for self‐determination in accordance with the UN Charter of human rights and freedoms. The demonstration was attended by a group of revolutionary communists (REVO) and by members of the Communist Youth Union who carried transparent Vivat intifada! Among the speakers was Jamal Al‐Jamal, the Palestinian Charge d´Affaires. (source: FPA) 14. On June 1, 2004, the word Intifada made of sticks and decorated with two green branches was found on the pavement in front of the medical faculty of the University in Hradec Králové. (source: MfD Kraj Hradecký, Ivan Macek, 8.6.2004) 15. On July 10, 2004, a Neo‐Nazi concert was held in a restaurant “Na Pile” in Olomouc. Invitation for the concert had been published e.g. on the website of the re‐activated Czech branch of the Blood and Honour organization. A Polish extremists group Konkwista 88 also attended the concert. (source: ČT1, 14.7.2004, 19:15 Události, ČT1, 23.7.2004, 19:15 Události) 16. In August 2004, the Embassy of the State of Israel received a letter with fascist symbols. (source: FPA) 17. On August 4, 2004, a group of construction workers in Prague shouted at two Jewish boys cycling by the construction site insults, such as: „Clear off, you Jews make this place a mess!“ (source: FPA) 18. On August 5, 2004, a man was insulted for his Jewish origin at a petrol station Benzina in Prague 7 by one of the station employees and by another customer. (source: FPA) 19. On August 20, 2004 on the same day when thousands of neo‐nacists in Wunsiendel marched to mark the anniversary of the death of Adolf Hitlerʹs deputy, Rudolf Hess, 27 skinheads demonstrated in Jesenik. (source: FPA) 20. A David star hanging on a gallows was drawn in chalk during summer on a signpost of one of Prague restaurants. (source: FPA) 21. On September 4, 2004, a concert of a Neo‐nazi band Randall Gruppe took place in Prague in a restaurant “U Karla Hašlera”. Cca 120 skinheads attended the concert. Antisemitic slogans were shouted. One of the participants told TV reporters that „If Hitler was here, things would be different“. The police detained sixteen of the participating skinheads. Some of them are to be accused of advocating Nazism. (source: Nedělní svět, 5.9.2004, ČT1 19:15 Události, ČT1 22:30 Události, komentáře 6.9.2004) 13
22. 5. září 2004 policie zatkla dvaadvacetiletého fanouška plzeňského fotbalového klubu při fotbalovém utkání Mostu s Plzní kvůli nacistickým symbolům vytetovaným na paži, kterými se chlubil kamarádům. Policisté vyšetřují ještě další 4 fanoušky Plzně, kteří ničili zařízení mosteckého stadionu. (zdroj: MfD, 7.9.2004) 23. 7. září 2004 proběhla veřejná přednáška Michaela Jonese, vydavatele amerického antisemitského měsíčníku Culture Wars, který byl pořadatel představen jako odborník na historii, s názvem „Kořeny dnešního judaismu“. Organizovala ji v pražských Emauzích skupina okolo internetového magazínu Katolikrevue. Michael Jones mimo jiné označil Židy za syny satana a vynálezce revoluce a mesiánství. Synagogy označil za revoluční buňky. Přednášky se účastnila i skupina pražských neonacistů. (zdroj: FPA) 24. v sobotu 11. září 2004 byl během fotbalového zápasu Sparty Praha s Českými Budějovicemi v Praze vyvěšen fanoušky Sparty plakát, na kterém bylo nové vedení Sparty Praha označeno za „hrabivé židy“. (zdroj: Blesk, 13.9.2004) 25. V sobotu 18. září 2004 se konal neonacistický koncert v Mostě. Vystoupily na něm extremistické skupiny jako Squad 96 nebo Randal Gruppe. Zpívala se i píseň o špinavých židech. (zdroj: www.mojenoviny.cz, 20.12.2004) 26. V sobotu 23. října 2004 při utkání první fotbalové ligy mezi Baníkem Ostrava a Spartou Praha zadržela Policie 28 fanoušků z obou týmů. 7 Sparťanů bylo dodatečně na základě policejního videozáznamu obviněno z hanobení národa, etnické skupiny, rasy a přesvědčení. Podobně jako v květnu tohoto roku skandovali: „Kdo je špína české ligy, no přece polští Židi.“ (zdroj: FPA) 27. 7. listopadu zatkla policie 2 muže v šumperském baru, kde hajlovali a provolávali nacistická hesla. Toho nezanechali ani poté, co dorazila policie. (Zdroj: Hradecké noviny 9.11.2004)
z archivu FPA
14
22. On September 5, 2004, during a football match between Plzeň and Most, the police arrested a twenty‐year‐old fan of the Plzeň football club for showing off Nazi symbols tattooed on his arm. Four other Plzeň fans are being investigated for vandalizing football stadium facilities during the match. (source: MfD, 7.9.2004)
23. On September 7, 2004, Michael Jones, publisher of an antisemitic American monthly Culture Wars, gave a public lecture „Roots of today’s Judaism“ in Prague Emauzy monastery. The lecture was organized by activists connected with an Internet catholic magazine Katolikrevue. Michael Jones, who had been introduced by the organizers as an expert in history, called Jews sons of Satan and inventors of revolution and mesianism. Moreover, he claimed that synagogues were cells of revolution. The lecture was attended by a group of neo‐nazis from Prague. (source: FPA) 24. On Saturday September 11, 2004, during a football match between Sparta Prague and České Budějovice, Sparta fans put up a poster, which described the new Sparta club managers as „greedy Jews“. (source: Blesk, 13.9.2004) 25. On Saturday September 18, 2004, a neo‐nazi concert took place in Most. Antisemitic groups such as Squad 96 or Randal Gruppe performed. A song about dirty Jews was sung. (source: www.mojenoviny.cz, 20.12.2004) 26. On Saturday October 23, 2004, during a football match between Baník Ostrava and AC Sparta Praha, the police arrested 28 hooligans from both teams. 7 Sparta fans are accused of the criminal act of defamation of a nation, race, and belief (§ 198 Penal Code) because they shouted: „Who is the dirt of the Czech league? Polish Jews!“ (source: FPA) 27. On November 7, 2004, the police arrested two men in Šumperk who were shouting nazi slogans. They would not stop even when the police came. (Source: Hradecké noviny 9.11.2004)
15
Literatura a média V této kategorii jsou uvedeny příklady literatury, která je podle nás antisemitská, případně obsahuje antisemitské stereotypy. • Nacisty obdivované dílo Mein Kampf vydané roku 2003 v češtině následovalo v roce 2004 vydání knihy Adolfa Hitlera s názvem „Druhá kniha“, která má v podtitulu „nepublikované pokračování Mein Kampfu“. (Vydala Jana Martínková podle amerického vydání editora a objevitele rukopisu Gerharda L. Weinberga z roku 2003). •
V srpnu 2004 se na stránkách islam.wz.cz, na které FPA upozorňovalo již ve své loňské výroční zprávě, objevila výzva k Džihádu. „Musíme si vzpomenout na naši smlouvu, smlouvu uzavřenou s Všemohoucím Alláhem (subhanahu wa ta‘la), ve které jsme vyměnili tento svět za islam.wz.cz svět budoucí za svět lepší, jak sám Nejvznešenější Alláh řekl ve svatém Koránu: “Nechť tedy bojují na stezce Alláhově ti, kdož kupují za život pozemský život budoucí! A těm, kdož bojují na cestě Alláhově a budou zabiti či zvítězí, těm dáme odměnu nesmírnou!“
•
Články, které sklouzávají k antisemitským vyjádřením jsou často uveřejňované v Haló novinách. Např.: o Václav Jumr, 3. dubna 2004 v článku „Velký chaos“: „Izrael se za mimořádně štědré a vojensky účinné pomoci Spojených států a mezinárodní sionistické organizace zmocnil silou zbraní, ohněm a mečem, celých čtyř pětin území Palestiny a vyprovokoval národní tragédii palestinského lidu, která nemá konce. Již 37 let okupuje zbývající území dobyté Palestiny a arogantní teroristickou politikou blokuje veškeré cesty k spravedlivému urovnání a míru. Odpor proti nekončící okupaci označuje za teror, a proti mladým Palestincům, kteří svůj odpor demonstrují kameny a praky, nasazuje těžkou obrněnou techniku. Po celá desetiletí systematicky vyvražďuje palestinskou duševní elitu, a nic na tom nemění skutečnost, že k této elitě patří i islámský klér. Proč se mu daří udržovat Blízký východ ve stavu permanentní okupace a vojenské hrozby všem okolním zemím? Má totiž oddané mediální spojence po celém světě a k ospravedlnění svého státního terorismu zneužívá, a to je velice podlé, účasti světové veřejnosti s tragickým osudem evropských Židů za 2. světové války. Dobře známá je zcela čerstvá agrese Spojených států a jejich nejbližších pohůnků proti Irácké republice.“
o
Václav Jumr, 21. dubna 2004 v článku „Nová spirála krveprolití“: „Dr. Rantisí byl lékař a po léta se věnoval tomuto povolání. Do politiky vstoupil až po dlouhém období izraelské okupace a zjištění, že se Izrael vyhýbá naplnění příslušných rezolucí OSN a není ochoten vrátit území, která obsadil v červnu 1967. Osobně zřejmě nikoho nezabil. Naproti tomu izraelský premiér Šaron byl voják, účastnil se válek s arabskými zeměmi a rozhodně za sebou má řadu zabitých. Navíc nese přímou odpovědnost za vraždění v palestinských uprchlických táborech na území Libanonu Sabra a Šatila v roce 1982. Zločinem Dr. Rastisího bylo, že říkal věci, které Izrael nechtěl slyšet; obhajoval právo Palestinců bránit se nekonečné okupaci se zbraní v ruce. Jeho jazyk z něho udělal »teroristu«.“
o
Pavel Macháček 11. května 2004 v článku „Dogmatismus a antikomunismus“ srovnává islámský fundamentalismus a antisemitismus s antikomunismem. Devalvuje tak pojem antisemitismus.
o
Jaroslav Kojzar, 20. května 2004 v článku „Svět by konečně měl přestat strkat hlavu do písku“ srovnává nacisty s Izraelci: „Středověký způsob válčení, jenž měl poškodit protistranu, se nacistům hodil, stejně, jako se hodí dnes Izraelcům.“ … „Vzpomínáte? Kdysi jeden pán, jmenoval se Heydrich, ve svém projevu v Rudolfově galerii na Pražském hradě si myslel něco podobného. Tehdy ale nešlo o Araby, ale o celý český národ. I tehdy okupant vyhazoval lidi z jejich
16
Literature and Media This category covers the distribution of antisemitic literature. This includes literature that is antisemitic in itself. • After the controversial Mein Kampf last year, another Hitler’s piece of writing was published in 2004. The book is called „The Second Book“ and subtitled „an unpublished sequel to Mein Kampf“ (published by Hana Martínková, based on an American edition by the editor and founder of the manuscript Gerhard L. Weinberg from 2003) • On August 4, 2004, website islam.wz.cz, which we had mentioned in our last year’s annual report, published a call for Jihad: „We must keep in mind our contract, the contract we made with the Almighty Allah (subhanahu wa ta‘la), which gave us another, future, better world in exchange for this world, as the most honorable Allah said in the holy Koran: „May those on the path of Allah fight and give the life in this world in exchange for the future life! And to those, who fight on the path of Allah, we shall give immense rewards!“ • Many articles, which include implied antisemitism, have been published in Haló noviny daily. For example: o Václav Jumr, April 3, 2004, in an article „The great chaos“: „Israel, with a most generous and militarily effective assistance of the USA and the international Zionist organization, has by force, fire and sword gained control over four fifth of the total area of Palestine and provoked a continuing national tragedy of the Palestinian people. For 37 years has Israel occupied the remaining territory of the defeated Palestine and used arrogant terrorist policies to block all attempts at just reconciliation and peace. Israel describes the resistance against this continuing occupation as terror, and uses heavy military technology to combat young Palestinians who demonstrate their discontent with stones and sling‐shots. For decades has Israel systematically murdered members of the Palestinian spiritual elite, including the Islamic clergy. What is it that allows Israel to keep the Middle East in the state of permanent occupation and military threat to all the neighbouring countries? It is the fact that Israel has got devoted allies in media all over the world and that it makes shameless use of the world public’s sympathies with the tragedy of Jews during WWII to justify its state terrorism. There is no need to go in details and bring forward the latest aggression of the USA and their closest henchmen against the republic of Iraq. “ o Václav Jumr on April 21, 2004, in an article „A new spiral of bloodshed“: „Dr. Rantisí was a physician and for years had he been devoted to his profession. Only after the long lasting Israeli occupation and after he became sure that Israel was avoiding implementation of the relevant UN resolutions and not going to give back the territories occupied in June 1967, did he choose to engage in politics. He himself does not seem to have killed anyone. On the contrary, the Israeli Prime minister Sharon was a soldier, participated in wars with Arabic countries, and evidently did kill a number of people. Moreover, he bears direct responsibility for the murdering that took place in the Palestinian refugee camps Sabra and Shatila on the territory of Lebanon in 1982. Dr. Rastisí is called a criminal because he said things which Israel was not willing to hear, and defended the Palestinian right to fight against the continuing occupation with arms in their hands. It was his tongue that made him a „terrorist“. o Pavel Macháček, on May 11, 2004, in an article „Dogmatism and anticommunism“ compares Islamic fundamentalism and antisemitism to anticommunism. That way he devalues the meaning of antisemitism. o Jaroslav Kojzar, May 20, 2004, in an article „The world should not be so ignorant“ compares the Nazis to the Israelis: „The medieval ways of warship, which aimed at damaging the opponent, was convenient for the Nazis as well as it is today convenient for the Israelis.“ … 17
obydlí, i tehdy vraždil jejich děti a obíral je o jejich majetek. Dnes se zase likvidují obydlí lidí, vraždí se.“ o
Václav Jumr, 22. července 2004 článku „Kristus znovu ukřižovaný“: „Cyril Svoboda se však drží zkrvavené ruky americké agresivní politiky a dokonce jí naším jménem vyslovuje nikým neschválenou podporu. Naposledy tak učinil za návštěvy USA odmítnutím rozhodnutí Mezinárodního soudního dvora v Haagu o protiprávnosti izraelské genocidní zdi a podporou amerického obstrukčního postoje, který je základem dlouhodobé izraelské okupace nesporně palestinských území a národní katastrofy palestinského lidu.“ … „Prošel jsem před šesti lety Křížovou cestu (Via dolorosa) v jeruzalémské citadele a oddával se snění o tom, jak tomu bylo před dvěma tisíci lety. V současné době touto strastiplnou a tragickou cestou dnes a denně prochází s trnovou korunou na hlavě palestinský lid. Kdyby dnes žil Kristus, jsem si jist, že by našel rozhodná slova proti nelidskému počínání izraelských okupantů a na obranu utiskovaných a ponížených Filištínských, tedy Palestinců.“
•
Několik antisemitských článků se objevilo i na stránkách internetového magazínu Katolikrevue. Většinou jde o klasický antijudaismus. Uskupení okolo tohoto magazínu pořádalo i antisemitskou přednášku Michaela Jonese v pražských Emauzích, jak bylo uvedeno výše. (zdroj: www.katolikrevue.cz)
o
Článek Hilaire Belloca „Židé a bolševismus“, uveřejněný 23.4.2003, je ukázkou tradičního antisemitismu. Autor pracuje s „obecně známým“ židovským spiknutím a bolševickou revoluci v Rusku nazývá „židovskou revolucí“. Používá kolektivní vyjádření jako „Žid má ovšem stejné cítění k svému Izraeli…“, „Žid nemá ve své národní tradici…“ nebo „tehdy se může vynořiti Žid rázem jako vůdce“ apod.
o
Z minulých let je třeba dodatečně připomenout článek Radomíra Malého zveřejněný 9.11.2002 s názvem „Dluží něco židé křesťanům?“, v němž žádá omluvu Židů za „justiční vraždu spáchanou na Ježíši Kristu“.
o
Další obdobný článek napsal Boguslaw Jeznach. V článku „Heideggerův košerný fašizmus“ Jeznach pracuje s pojmem židobolševizmus jako všeobecně známou formou totalitarismu, ve které hlavní úlohu sehráli Židé. Sionismus dále srovnává s fašismem a označuje jej za „košerný fašismus“.
•
•
•
18
V dubnu a červenci 2004 vyšla další dvě čísla antisemitského neonacistického „zinu“ Poslední generace. Ve třetím čísle je uveden i článek Nidala Saleha Život horší jak smrt. Nidal Saleh je autorem loňské protižidovské knihy Proč se vraždí v Izraeli? (zdroj: www.nsec‐88.org) Na stránkách Komunistického svazu mládeže (KSM) byla 19. května 2004 uvedena zpráva Světové federace demokratické mládeže (WFDY), která ostře odsuzuje „teroristickou vládu Izraele za provádění masakrů palestinského lidu“. (zdroj: www.ksm.cz) MfD uveřejnila 21. dubna 2004 článek od extremisty Moisheho Arye Friedmana „Izrael a obušek holocaustu“, ve kterém napadá izraelský z internetových stránek KSM stát, sionisty a oficiální židovské komunity. MfD tohoto autora prezentovala jako vrchního rabína vídeňské ortodoxní obce, kterým není. Nezastává žádnou oficiální funkci ve vídeňské židovské komunitě. Následně MfD neuveřejnila reakci předsedy ŽOP, který se pozastavoval nad skutečností, že MfD vůbec neprověřila skutečnou funkci pisatele. MfD rovněž neotiskla repliku ředitele Židovského muzea v Praze na uvedený článek.
o
•
„Do you remember? Once, a man called Heydrich, in his speech given in Rudolph’s Gallery at the Prague castle meant something similar. However, at that time it was not about Arabs but about the whole Czech nation. The occupants then forced people to leave their homes, killed their children and stole property. Today, again, homes are plundered and people murdered. “ Václav Jumr, July 22, 2004, in an article „Christ re‐crucified“: „Cyril Svoboda is holding to the bloody hand of America’s aggressive policy and even dares to claim support, on behalf of us all, even though we have never approved of it. Last time he did so was during his visit to the USA when he refused to accept the decision of the International court in Hague concerning illegitimacy of the Israeli genocide wall, and supported the American obstructive attitude, which had served as a platform for a long term Israeli occupation of the ultimately Palestinian territories and for a national tragedy of Palestinian people.“ ...„Six years ago I walked along Via Dolorosa and in the Jerusalem citadel I recalled what had happened there 2000 ago. Today, it is the Palestinian people who walk along such a distressful and tragic way with a thorn crown on their heads day after day. If Christ lived today, I am sure, he would find decisive words against the inhuman acts of the Israeli occupants and in support of the oppressed and humiliated Philistinians, i.e. the Palestinians.“
Several antisemitic articles also appeared in a catholic magazine Katolikrevue. In most cases they are examples of typical anti‐Judaism. The circle around the magazine also organized an antisemitic lecture of Michael Jones in Emauzy monastery (see above). (source: www.katolikrevue.cz)
o
o
o
•
•
•
Article „Jews and Bolshevism“ by Hilaire Belloc, published on April 23, 2003 is a typical example of traditional antisemitism. The author makes use of the „notorious“ Jewish conspiracy and he calls the Bolshevik revolution in Russia a „Jewish revolution“. Collective reference is used, such as „A Jew has the same feelings towards Israel...“, „A Jew does not have a tradition of...“or „under such circumstances a Jew may come up as a leader“ etc. From the last few years we should not forget an article by Radomír Malý, published on September 11, 2002, „Do Jews owe anything to Christians?“, which calls to Jews for apology for a „murder committed against Jesus Christ“. Another similar article was written by Boguslaw Jeznach. In his article „Heidegger´s kosher fascism“ Jeznach uses the term Jewish bolshevism as a commonly recognized form of totalitarianism, in which Jews played a key role. Zionism is compared to fascism, or more exactly to „kosher Fascism“.
During 2004, two new issues of Last generation (Poslední generace) an antisemitic Neo‐nazi zine, were published. Vol. 3 includes an article by Nidal Saleh Life worse than death. Last year, Nidal Saleh published an antisemitic book Why are people murdered in Israel? (source: www.nsec‐88.org) On May 19, 2004, the Communist Youth Union (KSM) website published a report of the World Federation of Democratic Youth (WFDY), which includes a fierce criticism of the „massacres of the Palestinian people carried out by the terrorist Israeli government“. (source: www.ksm.cz) On April 21, 2004, Mladá fronta Dnes (MfD) published an article by an extremist writer Moishe Ary Friedman „Israel and the whip of holocaust“, which attacked the Israeli state, Zionists and official Jewish communities. MfD presented Friedmann as a chief Rabbi of the Orthodox community in Vienna, which is not true. He holds no function whatsoever in the Jewish community in Vienna. The head of the Jewish community in Prague responded to the article and criticised the editor for not having verified the status of the author. However, neither his response nor the response by the director of the Jewish Museum in Prague was ever published. 19
Latentní antisemitismus Latentní antisemitismus vzniká především na základě podvědomého lidového antisemitismu, který zahrnuje předsudky, stereotypní představy, apriorní podezření, iracionální pocity, po generace neměnnou symboliku či slovní reakce. Projevuje se především jako bezděčné poznámky, často neuvědomělé použití zažitých frází. • Nebezpečné jsou snahy devalvovat pojmy holocaust a antisemitismus. Pobuřujícím vyjádřením tohoto typu byl článek poslance KDU‐ČSL Jiřího Karase uveřejněný v MfD 18. února 2004. „Právě tak jako norimberské zákony nepovažovaly Židy za dostatečné lidi, ale za překážející méněcennou rasu, ani dnes se počaté dítě nepokládá za dostatečného člověka, a dokonce ani za žádného člověka. To je ono přítomné, příšerné, skutečné „šoa“…“. Karas tímto relativizoval pojem šoa, které, jak v reakci na článek napsal ředitel Židovského muzea Leo Pavlát, bylo svou monstrositou jedinečné. Oč překvapivější pak byla reakce na Pavlátovu reakci od Michala Semína v článku „Monopol na utrpení?“ zveřejněná ve webovém magazínu Katolikrevue, ve kterém vybízí „Pavláta a spol.“ k omluvě za „největší holocaust lidských dějin“ – odsouzení a utrpení Ježíše Krista. (zdroj: Jiří Karas, MfD, 18.2.2004, Leo Pavlát, MfD, 19.2.2004, Michal Semín, www.katolikrevue.cz, 1.3.2004) • 1. března informovalo několik regionálních deníků o masopustu. Mezi již tradiční maškarní postavy patří vedle Turka, ženušky, laufra či rasa také žid. Mohli jsme se také dočíst, že starosta města Kolešovice šel za „Žida jako bejk“. Nevinné lidové zábavy tak ale podporují šíření klasických antisemitských stereotypů vykreslujících Žida jako nosatého, lakotného podivína v černém hábitu. (zdroj: Rakovnický deník, Roman Hartl, 1.3.2004, Hradecké noviny, 1.3.2004) • Na neadekvátní chování Milana Knížáka, generálního ředitele Národní galerie v Praze (NG), upozornili bývalí odborní pracovníci NG v otevřeném dopisu ministrovi kultury. Knížáka obviňují z nacionalismu. Dokládají to jeho podporou krajní pravice při volbách do EU a výběrem a strukturou expozic v NG. Ve stálé expozici umění je např. odděleno české umění od zahraničního, což může, podle bývalých historiků NG, evokovat falešnou výlučnost českého umění a není to běžné ani jinde ve světě. Zahraniční tvorba je navíc tvořena díly českých Němců a některých českých židovských umělců, přestože mnozí z nich nikdy ani v zahraničí nebyli. Historici dále útočí i na stále se opakující české expozice a podporu obrozenecky národoveckých interpretací umění 19. století. (zdroj: Názorná demonstrace úsloví „kozel zahradníkem“, Literární noviny, 28.6.2004) • 19. července věnoval ředitel Židovského muzea Leo Pavlát svůj fejeton pro českou redakci BBC. Kritizoval v něm článek z českého společensko‐módního magazínu pro ženy „Look“, ve kterém byla stížnost na vysoké ceny formulována slovy „jsou to židáci“. (zdroj: www.bbc.cz, 19.7.2004) ilustrační karikatura • 23. července 2004 napsal Michal Komárek v Reflexu článek, ve kterém popisuje diskusi z jedné venkovské hospody. Tamní osazenstvo debatovalo o tom, zda Hitler byl, či nebyl Žid. Jak autor článku píše: „Pozadím diskuse bylo totiž hluboce zakořeněné přesvědčení, že Židé ovládají svět – politicky, hospodářsky, zákulisně. V takto nastavené úvaze je pak Hitlerovo židovství v podstatě samozřejmou tautologií – byl nesmírně mocný, navíc to byla pěkná svině. Byl to tedy Žid.“ (zdroj: www.reflex.cz, 23.7.2004)
20
Latent antisemitism Latent antisemitism is an unconscious response to the commonly shared folk antisemitism which includes prejudices, stereotypes, a priori suspicions, irrational feelings, deeply rooted symbolisms and verbal expressions. It manifests itself in form of casual remarks and often unconsciously used set phrases. • Dangerous devaluation of holocaust a antisemitism recurs, such as in an article by Jiří Karas, an MP for the Christian Democratic Union – Czech People’s Party (KDU‐ČSL), published on February 18, 2004, which included the following passage: „In the very same way as the Nürnberg laws did not consider Jews sufficiently human, and degraded them as an inferior race, today, a conceived child is not considered a sufficient human being or perhaps not a human being at all. That is an existing, real „shoah“...“ This passage was subsequently criticized by Leo Pavlát, director of the Jewish Museum, who pointed out that shoah should not be relativized as it was absolutely unique in its monstrosity. A surprising response by Michal Semín „Monopoly to have suffered?“ appeared on the Katolikrevue website, where „Pavlát and company“ were asked to apologize for the „biggest holocaust in human history“ – i.e. the punishment and suffering of Jesus Christ. (source: Jiří Karas, MfD, 18.2.2004, Leo Pavlát, MfD, 19.2.2004, Michal Semín, www.katolikrevue.cz, 1.3.2004) • On March 1, 2004, several regional newspapers published information about traditional folk carnival celebrations. There is a tradition of dressing up and the typical figures to appear are a Turk, a housewife, a laufer, a knacker, and also a Jew. An article on celebrations in Kolešovice described the dressed up local mayor as „a bull of a Jew“. Seemingly innocent folk customs add up to the deep‐rooted antisemitic stereotypes of perceiving Jews as weird mean freak with big noses and black gowns. (source: Rakovnický deník, Roman Hartl, 1.3.2004, Hradecké noviny, 1.3.2004)
•
•
•
Inadequate behaviour of Milan Knížák, head of the National Gallery (NG) in Prague, was reported in a letter sent by NG ex‐employees to the minister of culture. Knížák was accused of nationalism and the accusation was underpinned by the fact that Knížák had supported extreme right‐wing candidates in the EU elections, and also by the way he had selected and structured the works exhibited in the Gallery. Ex‐historians of the Gallery criticize Knížák for separating Czech art from foreign art, which allegedly may lead visitors to false assumptions about exclusiveness of Czech art and which is highly uncommon in galleries abroad. Moreover, works of Czech Germans and some of the Czech Jewish artists are exhibited in the section of foreign art, even though some of these artists had never even been abroad. Historians also criticize the ever‐ repeating Czech exhibitions and the stress put on the outdated national‐revivalist interpretations of the 19th century art. (source: An illustrative example of the proverb „setting a wolf to mind the geese“, Literární noviny, 28.6.2004) On July 19, Leo Pavlát, the head of Jewish museum, presented a commentary in the Czech service of BBC. He quoted an article in a Czech female fashion magazine Look, in which a complaint about high prices included a phrase „the mean Jews“ (source: www.bbc.cz, 19.7.2004) On July 23, 2004, Reflex magazine published an article by Michal Komárek which describes a discussion in a country pub, concerning the fact whether Hitler was or was not of Jewish origin. The author comments: „The discussion was driven by a strong belief that the world is controlled by Jews – by means of politics, economy, as well as unofficial practices. Hitler’s Jewish origin was therefore a tautology clear to everybody – Hitler was immensely powerful and he was a swine of a man. Therefore, he was a Jew.“ (source: www.reflex.cz, 23.7.2004)
21
•
•
•
•
•
26. července 2004 byl na stránkách www.blisty.cz zveřejněn článek Zdeňka Moravčíka „Není zeď jako zeď, hlavně, že je tlustá“. Srovnává v ní zdi brněnské pevnosti Špilberk, ve které byli za 2. sv. války vězněni Židé nacisty, s bezpečnostní zdí, kterou staví Izrael. „Velvyslanec státu Izrael byl do Brna pozván, aby přijel aktivně vzpomenout věznění svých židovských spoluobčanů za mohutnými zdmi Špilberku a přitom ve stejnou dobu jeho domovská země odmítá zbourat vlastní vysokou zeď, která je označována jako rasistická, k jejímuž odstranění jednoznačně vyzývá poslední rezoluce OSN, a která dle mínění mezinárodních odborníků omezuje na lidských právech neporovnatelně větší množství lidí, než kdysi zdi Špilberku v Brně.“ (zdroj: www.blisty.cz, 26.7.2004) 9. srpna 2004 zveřejnila Mladá fronta Dnes na své titulní stránce výsledky sociologického šetření společnosti SC&C, podle kterého „Češi mají nejméně rádi Izrael“. Jednalo se o omnibusový, zmanipulovaný výzkum. K manipulaci došlo nejasným výběrem zkoumaných zemí (15 států) a nevysvětlením, zda se Izraelem myslí i Palestina (oficiálně je součástí Izraele, ale např. na Olympijských hrách měla vlastní zastoupení). S výzkumem kontrastuje i článek z minulého roku o tom, že Česko je nejproizraelštější stát v Evropě. 31. srpna 2004 byl Českou televizí odvysílán ve 14:10 zábavný pořad „Na kus řeči“ moderovaný populárním Miroslavem Donutilem. Hosty pořadu byli sportovní komentátoři. Jeden z nich vyprávěl historku o své cestě z Prahy do New Yorku, při které se setkal s 15ti člennou skupinkou ortodoxních židů. Jeden z nich, kterého komentátor označil „táta žid“, mu velmi páchl a „bohužel vedle něho musel sedět celou cestu“. Komentátor však publiku i televizním divákům sdělil, že se následně dozvěděl, že se ortodoxní Židé myjí jen jednou týdně. Tímto nesmyslem bezesporu šířil předsudky vůči ortodoxním Židům. Na serveru počítačových her www.1000her.cz je volně přístupná hra „Kaboom: The Suicide Bombing Game“. Úkolem hráče je zabít co nejvíce lidí. Vraždění lidí je různě bodováno: děti / ženy / muži. Diskutabilní je „zlidšťování“ Hitlera – nový film o Hitlerovi s lidskou tváří i novinové recenze monografie o Hitlerovi od Brita Iana Kershawa „Adolf Hitler nebyl žádný démon“ uveřejněné 6. listopadu v MfD.
ilustrační karikatura
22
•
On July 26, 2004, an article „Different kinds of walls, all of them thick“ by Zdeněk Moravčík was published on www.blisty.cz. The author compares the walls of Špilberk fortress in Brno, which had served as a Nazi prison for Jews, to the security wall built by Israel. „The Israeli ambassador was invited to Brno to come and commemorate his Jewish co‐citizens who had been prisoned behind the thick walls of Špilberk, while at the same time, his home country refuses to knock down a high wall of its own, which is criticized as racist, dismantling of which has been recommended by the latest UN resolution, and which, in the opinion of international observers, suppresses more people’s human rights than the walls of Špilberk ever did in Brno. (www.blisty.cz, 26.7.2004)
•
•
•
•
On August 9, 2004, MfD published on its front page results of a sociological survey carried out by SC&C, which presented Israel as the country least liked by Czech citizens. To our knowledge, the survey was carried out by a manipulative “omnibus method”. Respondents were asked to comment on 15 pre‐selected countries, and no explanation was provided as to the difference or equivalence between Israel and Palestine (officially a part of Israel but e.g. at the Olympic Games having its own representation). The results are in sharp contrast with an article published last year which described the Czech Republic as a most pro‐Israel oriented country in Europe . (MfD 9.8.2004, SC&C research) On August 31, 2004, at 2:10 p.m., the Czech TV presented an entertainment show „Na kus řeči“ (Let’s talk) hosted by a popular actor Miroslav Donutil. The guests were sports commentators. One of them told a story about his journey from Prague to New York, where he met a group of 15 orthodox Jews. One of the Jews, referred to as „Daddy the Jew“, who unfortunately happened to sit right next to him all the way, was allegedly very smelly. Later the commentator learned to know that orthodox Jews only take bath once a week. By spreading this misleading information, the commentator, even if unwillingly, added up to defamation and prejudice against orthodox Jews. Computer games server www.1000her.cz provides free access to game „Kaboom: The Suicide Bombing Game“. The player’s task is to kill as many people as possible. Murders are rated by categories of children, women, and men. Disputable „humanization“ of Hitler could be seen in a new film about Hitler with a human face and in a newspaper review by a British author Ian Kershaw „Adolf Hitler was no demon“ published on 6th November in MfD.
23
Shrnutí a souvislosti Projevy antisemitismu v České republice zůstávají i roce 2004 v porovnání s ostatními zeměmi v regionu na relativně uspokojivé úrovni. Oproti loňskému roku však byl zaznamenán nárůst antisemitských projevů ve všech kategoriích. Zatímco loni nebylo evidováno žádné fyzické napadení, letos jich je v FPA dokumentováno pět. Vzrostl i počet poškozených židovských památek. Ze 4 případů v roce 2003 na 9 v roce 2004. Bylo zaznamenáno 27 případů obtěžujícího chování, 13 antisemitských textů a 10 případů zjevného latentního antisemitismu.
Antisemitismus ČR 2004 10
Útoky na člověka Útoky na majetek
5
Vyhrožování
9 3
13
Obtěžování Literatura
27
Latentní antisemitismus
Zaznamenané projevy organizovaného (tj. institucionalizovaného, programového) antisemitismu z řad extrémistické pravice, levice a militantních islamistů zůstávají zhruba na stejné úrovni jako loni. Nejvarovnější bylo srpnové zveřejnění výzvy k Džihádu na českých islamistických internetových stránkách. Militantní islamističtí fundamentalisté tak potvrdili svou potenciální nebezpečnost i v České republice. Jak zaznělo i na konferenci o terorismu pořádané předním institutem pro boj s terorismem v izraelské Herzlyi v srpnu 2004, ne všichni Arabové jsou teroristé, ale většina teroristů je arabská. Hlavní reakce na vzrůstající islamistické militantní aktivity by tak měla přijít z muslimského světa, který musí jednoznačně odmítnout teror, kriminalizovat Džihád a označit Al‐Kajdu a jí podobné organizace jako proti‐korání organizace zneužívající islám pro své vlastní politické cíle. Co se týče extrémistické pravice, pokračoval trend profesionalizace a propojování české a zahraniční scény při pořádání skinheadských koncertů. Stále funguje doména Národně sociálního vzdělávacího centra (NSEC‐88), v rámci níž má své stránky i Národní odpor. V červenci byla obnovena činnost extrémistické skupiny Blood and Honour. Velmi problematické jsou aktivity brněnské chuligánské skupiny Johny Kenntus Gang (JKG). Členové této skupiny jsou proslulí svou vazbou na neonacistická hnutí a vedle řady vandalských aktivit a terorizování obyvatel Brna i upálením bezdomovce. Ve svém znaku mají JKG nacistický symbol Totenkopfen. JKG je prostřednictvím Filipa Vávry a jeho brněnské přítelkyně napojen na pražskou neonacistickou skupinu Národní odpor a chuligány Sparty Praha. V Brně vytváří vlastní čtvrť, ve kterém napadá vybrané obyvatele města. Agresivitu českých neonacistů potvrzuje i skutečnost, že během pochodu v německém Wunsiedelu to byla právě česká skupinka, která vedla útok proti místním obyvatelům. Pravicoví extremisté také stojí za většinou z poškozených židovských památníků a hřbitovů. O to zarážející byla prezentace JKG v odpoledním pořadu České televize. Poněkud překvapivým zjištěním pro nás byly aktivity skupiny okolo internetového časopisu Katolikrevue. Tento internetová magazín se stal prostorem pro šíření klasických antijudaistických postojů. Vedle uveřejnění několika antisemitských článků (viz výše) uspořádala v září Katolikrevue v prostorách známého pražského kostela Emauzy přednášku Michaela E. Jonese o kořenech dnešního judaismu. Antisemitské přednášky, ve které mimo jiné zaznělo, že Židé jsou syni Satana a původci revoluce a mesianismu, se zúčastnila i skupinka pražských neonacistů. 24
Conclusions and comments In comparison with other countries within the region, antisemitic acts in the Czech Republic in the first half of this year have remained within relatively satisfactory limits. However, compared to the last year we have noticed increase in antisemitic acts in all categories. While last year there was no physical attack, this year, there have been five. Frequency of damaging Jewish monuments and disturbing behaviour increased as well. There were 4 such cases in 2003 and 9 in 2004. 27 cases of abusive behaviour were recorded, 13 antisemitic texts and 10 cases of evident latent antisemitism. As the graph on the previous, Czech page shows, there were 5 incidents of antisemitic assault, 9 cases of damaging of property or desecration of cemeteries and monuments, 3 threats, 27 recorded cases of abusive behaviour, 13 cases of recorded antisemitic literature and 13 illustrative cases of latent antisemitism. Acts of organized (i.e. institutionalised, programme‐based) antisemitism carried out by the extreme right‐wing, left‐wing, and militant Islamists, have remained on the same level as last year. The most disquieting of these was appearance of a call for Jihad on a Czech Islamic website in August. Militant Islamic fundamentalists have proved that they are dangerous even in the Czech Republic. At a conference on terrorism, held by a prestigious Institute for fighting terrorism in Herzelya in August 2004, it was clearly said that not all Arabs are terrorists. However, most of the terrorists are Arabs. Therefore, the response to the increasing Islamic militarism should come above all from the Muslim world, which must reject terrorism, criminalize Jihad, and dissociate itself from Al‐Qaida and other similar organization as they act against the Koran and abuse Islam for their own political goals.
As for the extreme right‐wing, there continued a process of professionalization and befriending of the Czech and foreign activists at skinhead concerts. Server National Socialist Education Centres (NSEC‐88), which houses websites of such organizations as Národní odpor (National Resistance), continues to exist. In July, Czech branch of the Blood and Honour organization have been re‐activated. Disquieting have been activities of a Brno hooligan group Johny Kenntus Gang (JKG). Its members are notorious for their inclination to neo‐Nazism and they have gained reputation for vandalism, terrorizing Brno citizens, and even for burning a homeless person to death. JKG uses the Nazi symbol of Totenkopfen in their badge. It is linked to the Prague neo‐Nazi group Národní odpor (National resistance) and to the hooligan fans of Sparta Praha. Aggressiveness of the Czech neo‐Nazi activists was illustrated by the fact that during a march in Wunsiedel (Germany) it was the Czech group, led by Filip Vávra, that initiated attack against local citizens. Besides, right‐wing activists are responsible for most of the damage caused to Jewish monuments and cemeteries. The more disquieting was the presentation of JKG in an afternoon programme of the Czech TV.
It was rather surprising for us to see what kind of activities are organized by the circle around an Internet magazine Katolikrevue. This internet magazine provides space for spreading classical anti‐Judaism attitudes. Besides several antisemitic articles (see above), the Katolikrevue organized a lecture on the roots of today’s Judaism by Michael Jones, which took place in August in Emauzy monastery. The lecture, which equalled Jews to sons of Satan and blamed them for having invented revolution and messianism, was attended by a group of Prague neo‐Nazi activists. 25
Vedle výše uvedených tradičních, organizovaných zdrojových skupin, je antisemitismus jako fenomén hluboko zakořeněný v široké veřejnosti. Je to právě široká veřejnost, o kterou vedou extremisté boj podsouváním svých lží, polopravd a účelových tvrzení. Zdá se, že právě z „nezařazené“ veřejnosti vzešla překvapivě většina námi zaznamenaných fyzických útoků proti osobám. Nejzásadnější úlohu v utváření „mainstreamového“ postoje sehrávají média. Výběr informací a způsob, jakým (ne)informují, de facto utvářejí postoje české veřejnosti. Z tohoto hlediska vnímáme i letos jako nepřijatelné některé články v komunistických Haló novinách. Neetický byl podle nás způsob medializace pochybného průzkumu společnosti SC&C v Mladé frontě Dnes ze srpna 2004. Zarážející je pro nás stále působení psychologa Petra Bakaláře, na jehož internetových stránkách (Institut pro výzkum tabuizovaných témat) se pravidelně objevují antisemitská vyjádření. Svou zodpovědnost by si měly uvědomit i známé osobnosti a politici, kteří se často dopustí nevhodných poznámek, jako např. jeden z hostů zábavného pořadu „Na kus řeči“ odvysílaného v srpnu Českou televizí. Nepřijatelná je z našeho pohledu bagatelizace pojmu holocaust, jak to předvedl poslanec Karas (viz výše). Nebezpečné může být zaměňování slov izraelský a židovský, jako se to stalo v srpnu Břetislavu Turečkovi v článku nazvaném „Stala se Praha ringem židovských mafiánských klanů?“ Je třeba také zvlášť upozornit na propagandu šířenou Jamalem Al‐Jamalem, Chargé d´Affaires velvyslanectví Státu Palestina v Praze na Vysoké škole ekonomické (VŠE) 28. dubna 2004, následně na demonstraci na podporu Palestiny v Praze na Václavském náměstí 28. května 2004, a 24. září 2004 dokonce na pražském Gymnáziu v Litoměřické ulici. Al‐Jamala zde mimo jiné označil palestinské násilí proti Izraeli za národně‐osvobozenecký boj v souladu s Listinou základních lidských práv a svobod a odsoudil Izrael za nejodpornější rasistické a nacistické praktiky. Izraelskou politiku označil za genocidní. Svébytnou kategorií je problematika tzv. latentního antisemitismu. Jedná se o projevy, jejichž motivem nebývá uvědomělý antisemitismus, ale podvědomý pocit, že vyřčené je v souladu s obecným konsensem. Jedná se o pozůstatek lidového antisemitismu a (ne)dávných obecně přijatých antisemitských postojů evropského, katolického regionu. Jakkoli FPA nechce napadat české tradiční zvyky, musíme poukázat např. na masopust, na kterém se v jedné obci převlékl starosta za „žida jako bejk“. Zařazení postavy „žida“ mezi tradiční zábavné figurky (vedle rasíka, Turka, ženušky, laufra apod.) vyjadřuje stejně jako dříve, že Žid je kdosi podivný, cizí, s určitými charakteristickými rysy jako je velký nos, černý kaftan, lakotný výraz a špinavost. Výstižnou ilustrací je heslo „žid“ v knize Lidová rčení J. Zaorálka (nakladatelství ČSAV, 1963). Podobné automatizmy mohou utvrzovat tradiční protižidovské předsudky. Podobný efekt mají nemístné vtipy „o židech“, které na rozdíl od „židovských vtipů“ byly vymýšleny v dobách židovské perzekuce k jejich zesměšňování. Česká republika se nevyhnula ani obecné vlně relativizování holocaustu. Tato relativizace není zastoupena pouze klasickým popíráním holocaustu či výlučnosti holocaustu oproti jiným genocidám. V rámci nového antisemitismu a levicového antiamerikanismu bývá holocaust zneužit pro kritiku Izraele a Spojených států amerických. V takovém podání pak holocaust vyznívá jako událost, která dnes buď slouží izraelské či americké propagandě k dosažení svých politických zájmů, anebo je to téma holocaust přeživších, kteří se tohoto tématu nemohou zbavit. Přinejmenším tak zcela zaniká morální rozměr holocaustu. ilustrační karikatura
26
Besides the above mentioned, traditional, organized source groups, it is also the wider public which bears the legacy of deeply rooted antisemitism. Extremists make use of this fact and try to gain public support by means of lies, suggestion falsy, and manipulation. Surprisingly, it was the un‐ organized public that launched most of the reported assaults. In forming the „mainstream“ attitudes, we must not ignore the key role of media, namely its selection and formulation / exclusion of information presented to Czech audience. Similarly to last year, we have again found unacceptable some of the articles published in the communist periodical Haló noviny. We find un‐ethical the way of medialization of a doubtful survey carried out by SC&C and published in MfD in August 2004. We find very strange that Petr Bakalář is allowed to continue to run a website (Institute for Research of Taboo Topics) where antisemitic statements repeatedly appear in discussions. We believe that celebrities and politicians should be more responsible and avoid use of insulting remarks, as it was the case in an amusement show „Na kus řeči“ (Let’s talk) presented in August by Czech TV. We cannot approve of belittlement of “holocaust”, as did this year Deputy Karas (see above). It may be dangerous to mistake the words “Israeli” and “Jewish”, as did Břetislav Tureček in an article „Has Prague become a battle field of Jewish mafia clans?“ We would like to bring special attention to propaganda spread by Jamal Al‐Jamal, the Palestinian Chargé d´Affaires, at the University of Economics (VŠE) on April 28, 2004, at a demonstration in support of Palestine in the Wenceslas Square in Prague on May 28, 2004, or on September 24, 2004 even at Prague Secondary Grammar School in Litoměřická Street. Al‐Jamal described the Palestinian violence against Israel as a national liberation fight in accordance with the UN Charter of human rights and freedoms, and condemned Israel for disgusting racist and Nazi practices, and genocide policies A specific problem is represented by what we have chosen to call “latent antisemitism”. We use the term to describe phenomena, which are not motivated by conscious antisemitism but by unconscious response to the commonly shared expectations. The deep‐rooted image of Jews results from a traditional folk antisemitism and from the not so long ago adopted antisemitic clichés of the European catholic region. Even though we do not wish to criticize Czech culture and folk customs, we have to bring to attention such phenomena as this year’s carnival, during which somebody was dressed‐up as a “bull of a Jew”. Ranking a Jew among the curious characters (a housewife, a knacker, a Turk, a laufer, etc.) shows that Jews continue to be strangers, weird creatures, with typical features such as prominent nose, black gown, mean character and bad hygiene. Another evidence of these stereotypes is provided by the entry “Jew” in “Idiomatic expressions” by J. Zaorálek (published by the Academy of Sciences, 1963). Similarly illustrative are tasteless jokes about Jews, which are (in contrast to the so called “Jewish anecdotes”) told to laugh at Jews in times of persecution. The Czech Republic was no exception as to the generally seen wave of relativization of holocaust. The relativization is not manifested merely by the classic denial of holocaust or its unique nature in comparison with other genocides. Within the framework of the new antisemitism and left‐ wing anti‐Americanism, the holocaust is today being used so as to criticise Israel and USA and interpreted as a means of Israeli or American propaganda used in order to achieve political goals, or as an obsessive issue of the survivors. Such demagogic and extreme leftist interpretation completely denies the moral aspect of holocaust.
27
Kontakty FPA sbírá informace o antisemitismu z celé ČR. Proto budeme velice rádi, když nás o jakémkoli antisemitském projevu budete informovat. Adresa: Telefony: Fórum proti antisemitismu Tel.: + 420 224 800 812 Maiselova 18 Fax: + 420 222 318 664 110 01 Praha 1 Email:
[email protected] Bankovní spojení: Židovská obec v Praze č.ú.: 1936531399/0800 v.s.: 00445258
Poděkování, sponzoři Děkujeme všem, kteří se vedle židovských organizací podíleli na vzniku této zprávy, ať již konzultací či výpovědí. Obzvláště PhDr. L. Pavlátovi z Židovského muzea v Praze, O. Caklovi z organizace Tolerance a občanská společnost, Ing. T. Jelínkovi z Židovské obce v Praze, MUDr. Z. Kalvachovi z Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, JUDr. T. Krausovi z Federace židovských obcí v ČR, P. Györimu z Bejt Praha, PhDr. Z. Zbořilovi z Ústavu mezinárodních vztahů, M. Mandlovi z Židovské obce v Brně, Mgr. V. Nekvapilovi z Asociace pro mezinárodní otázky, ThDr. I. O. Štampachovi, PhDr. M. Kallusovi z Mezinárodního křesťanského velvyslanectví Jeruzalém. Výroční zpráva vyšla tiskem za finanční podpory Nadačního fondu obětem holocaustu a Židovského muzea v Praze.
28
Contacts FPA collects information on antisemitism within the Czech Republic. We shall be glad to receive reports about any antisemitic phenomena. Address: Telephones: Fórum proti antisemitismu Tel.: + 420 224 800 812 Maiselova 18 Fax: + 420 222 318 664 110 01 Praha 1 Email:
[email protected] Bank connection: Židovská obec v Praze account no: 1936531399/0800 variable symbol: 00445258
Acknowledgements, sponsors FPA would like to thank everybody who contributed to the Report by their information or expertise. Especially Mr. L. Pavlát from the Jewish Museum of Prague, Mr. O. Cakl from Tolerance, Mr. T. Jelínek from the Jewish Community of Prague, Mr. Z. Kalvach from the Faculty Hospital in Prague, Mr. T. Kraus from the Federation of Jewish Communities in Czech Republic, Mr. P. Györi from Bejt Praha, Mr. Z. Zbořil from the Institute of International Relations, Mr. V. Nekvapil from the Association for International Issues, Mr. I. O. Štampach, Mr. M. Kallus from the International Christian Embassy Jerusalem. The Annual Report was printed with financial support of the Foundation for Holocaust Victims and of the Jewish Museum in Prague.
29