FITE Europa Cup wedstijd – senioren en junioren TREC wedstrijd – T1 / T2 / T3 / T4 24, 25 en 26 april 2015
Programma en Informatie Organisatie: Ingrid Peters en Stans Peters
TREC Hoofdjury: Dirk Jan Hugen POR uitzetters: Ingrid Peters PTV bouwers: Ingrid Peters Wedstrijdsecretariaat: Stans Peters Locatie: PCK-Eersel - Molenveld 5 - 5521 NP Eersel Noodnummer: 0031 – (0)620573999
WELKOM! Beste deelnemer / vrijwilliger / bezoeker, Voor TREC Team Eersel is dit een jubileum jaar. TREC Eersel is de bakermat van TREC in Nederland, zowel gereden TREC als ook Men TREC. In 2005 werd TREC voor het eerst geïntroduceerd in Nederland, Lotje Moerdijk organiseerde toen de eerste wedstrijd hier op PCK-Eersel. Het is daarom ook een feestje voor TREC club Nederland. TREC Eersel is in 10 jaar uitgegroeid van een wedstrijd met 11 deelnemers naar een Europacup wedstrijd met ruim 80 deelnemers. TREC Eersel is nu een wedstrijd die bekend is bij verschillende FITE landen, iets waar we trots op mogen zijn. Dit jaar vieren we onze 10e wedstrijd die tevens de 5e Europacup wedstrijd is. Het grote aantal deelnemers, vrijwilligers en internationale juryleden maken ons feest compleet. TREC club Nederland zal dit jaar op PCK-Eersel Euro TREC Young Riders organiseren. Dit wordt georganiseerd op 4, 5 en 6 september 2015. Wij hopen dan veel Junioren te mogen begroeten uit de Europese landen die aangesloten zijn bij FITE. TREC is een mooie tak van de paardensport voor de recreatieruiter. Rijden door een mooie omgeving, hindernissen overwinnen en gezellig met alle deelnemers een weekend delen samen met je paard. Een letterlijke vertaling van TREC (Technique de Randonnee Equestre de Competition) is het rijden van trektochten in wedstrijdverband: Hoe goed beheerst de ruiter de techniek van de trektocht. De ruiter is min of meer gedwongen zich te bekwamen in allerlei technieken, zoals kaartlezen, zich redden in diverse terreinomstandigheden, zichzelf en het paard uit noodsituaties zien te redden en het laten zien van veel verschillende hindernisvaardigheden. Het reglement van TREC club Nederland is geschreven naar het model van de Internationale FITE richtlijnen. Ze vormen een weerspiegeling van de filosofie van de activiteit. Deze filosofie behelst veiligheid en terreinvaardigheid. Het is mogelijk om het evenement op één dag, voor de klasse T1 en T2, te organiseren of het uit te spreiden over twee dagen, voor de klasse T1, T2, T3 en T4. De individuele onderdelen mogen apart worden georganiseerd. Hoewel het Reglement grote nadruk op het individu legt, is er de mogelijkheid de sport te leren kennen met twee of drie personen, om de overgang flexibel te laten verlopen. Voor de T1 en T2 in equipe van 2 of 3 personen, in de T3 in equipe van maximaal 2 personen en in de T4 is men geheel op zichzelf aangewezen. Tevens bestaat er de zogenaamde combi klasse, waarin een onervaren kaartlezer samen met een gids of mentor rijdt. De organisatie: De hoofdjury is Dirk Jan Hugen. De POR uitzetter en PTV parcours bouwer is Ingrid Peters, een ervaren TREC ruiter. Stans Peters verzorgt het wedstrijdsecretariaat en rekenkamer. Onze dank gaat uit naar: al onze sponsoren en alle vrijwilligers die zich inzetten voor deze wedstrijd. Zonder de hulp van de vele vrijwilligers is een TREC wedstrijd niet mogelijk! Zonder sponsoren geen leuke prijzen. Tevens bedanken wij Peter en Anja van de Ven voor het beschikbaar stellen van de terreinen op manege PCK-Eersel, een hele mooie locatie om een Europa Cup TREC wedstrijd te organiseren. Wij wensen jullie allemaal twee sportieve en gezellige dagen toe voor alle deelnemers en vrijwilligers. Organisatie TREC Team Eersel Stans en Ingrid Peters
Algemene informatie Het secretariaat (leefruimte op de manege bij de slaapkamers begane grond) Is een aparte ruimte op manege PCK-Eersel waar wij als TREC organisatie het hele weekend vertoeven. Het secretariaat wordt gebruikt voor ontvangst van de deelnemers en vrijwilligers. Op vrijdag, zaterdag en zondag worden hier de maaltijden geserveerd voor de deelnemers, die aangegeven hebben dat ze hiervan gebruik willen maken en voor alle vrijwilligers. Alle vrijwilligers kunnen hier drinken en versnaperingen krijgen tijdens de wedstrijddagen. Zodra de wedstrijdonderdelen starten wordt deze ruimte ingericht als rekenkamer. PTV parcours Vanaf zaterdagmiddag is het PTV parcours open voor verkenning. Het is ten strengste verboden om met je paard / pony het PTV parcours te betreden voor aanvang van de PTV op zondag. Betreden van het PTV parcours met je paard, voor de start van de PTV op zondagmorgen, resulteert in uitsluiting van de wedstrijd. Een half uur voor aanvang van de PTV op zondagmorgen, sluit het parcours voor verkenning. Toiletten en douchegelegenheid Op de manege zijn bij de ingang van de kantine diverse toiletten aanwezig, alle deelnemers en vrijwilligers kunnen hiervan gebruik maken. Op de bovenverdieping bij de slaapkamers zijn wastafels, toiletten en doucheruimtes aanwezig. Alle deelnemers die kamperen op het terrein of die een slaapplaats gereserveerd hebben, mogen hiervan gebruik maken. De appartementen hebben zelf toiletten en douchegelegenheid in hun appartement. Kamperen en paddocks Voor de kampeerders is er een veld gereserveerd, zie bijgevoegde plattegrond. Gelieve er rekening mee te houden dat alle tenten geplaatst kunnen worden, dus aansluiten bij de tenten die er al staan. Gelieve de aanwijzingen van het secretariaat op te volgen m.b.t. de staanplaatsen. Voor de paarden zijn er paddocks gereserveerd van 5x5 meter. Paddockmateriaal per paddock plaatsen en NIET aan elkaar vast maken. Dit voor de veiligheid van de paarden en de kampeerders op het terrein. Deelnemers moeten zelf paddock materiaal meenemen voor de paddock. Dit is niet aanwezig op het terrein. Honden Honden zijn toegestaan op het terrein van PCK-Eersel mits aangelijnd. Gebruik poepzakjes om de poep van je hond op te ruimen en deponeer deze in een afvalcontainer, die verspreid op de manege staan. Houdt het terrein van de manege schoon en bezorg geen overlast aan anderen. Roken Binnen de gebouwen van PCK-Eersel is het verboden om te roken, dit geldt ook voor de appartementen en de slaapkamers. Hooi / kuil / water voor de paarden Hooi is verkrijgbaar voor € 2,00 per grote plak. Bonnen kunnen gekocht worden bij het wedstrijdsecretariaat. Uitgifte hooi is op vaste tijden. Vrijdagavond van 19 tot 21 uur, zaterdagavond van 17 tot 18 uur. Bij de stallen zijn op verschillende plaatsen kranen aanwezig waar je water kunt halen voor je paard. Bij de buitenstallen kan je ook je paard afspuiten na een wedstrijdonderdeel. Tijdens de POR is er water voor de paarden aanwezig op de pauzeplaats.
Kantine PCK-Eersel Op de manege is een kantine aanwezig waar eten en drinken gekocht kan worden. Openingstijden kantine zijn: Vrijdag 24 april 01.00 uur ’s avonds Zaterdag 25 april 8.30 tot 19.00 uur Zondag 26 april 10.00 tot 17.00 uur Vrijwilligers die in de kantine eten en drinken bestellen is voor eigen rekening en niet voor rekening van de organisatie. Vrijwilligers kunnen eten en drinken gratis krijgen bij het secretariaat. Veterinaire controles Op vrijdagavond, zaterdagmorgen,zaterdagmiddag en zondagmorgen zijn er veterinaire controles gepland. Er komen twee dierenartsen van Dierenkliniek de Kempen. Vrijdagavond zijn er de veterinaire controles voor de paarden / pony’s. Deelnemers moeten hun paarden voor de veterinaire controle op vrijdagavond bieden. Mocht je niet op tijd aanwezig zijn dan is er op zaterdagmorgen ook een veterinaire controle. Zaterdagmorgen zijn de veterinaire controles voor de paarden / pony’s van de deelnemers die niet op tijd aanwezig waren op vrijdagavond of voor de paarden / pony’s die herkeurd moeten worden. Zaterdagmiddag zijn de veterinaire controles na de POR. 30 minuten na aankomst van de POR je paard / pony aanbieden bij de dierenarts. Zondagmorgen zijn de veterinaire controles voor paarden die een herkeuring krijgen voor aanvang van de MA. Dierenarts Voor calamiteiten kan er een beroep gedaan worden op Dierenkliniek te kempen. Wanneer er een calamiteit voordoet neem contact op met het noodnummer van Stans Peters 0031-(0)620573999 Hoefsmid Hoefsmid Anton van Hoof is bereid gevonden om tijdens dit weekend oproepbaar te zijn voor noodgevallen. Hij kan in een half uur op de manege zijn. Heb je een hoefsmid nodig neem contact op met het noodnummer van Stans Peters 0031-(0)620573999 Transport Er staat een trailer gereed om paard en ruiter op te halen wanneer deze de POR niet kunnen voort zetten. Wanneer er een beroep gedaan moet worden op transport neem contact op met het noodnummer van Stans Peters 0031-(0)620573999
Programma Vrijdag 24 april 2015 Aankomst deelnemers en vrijwilligers vanaf 15.00 uur Deelnemers en vrijwilligers - eerst melden op het secretariaat voor dat de paddock en kampeerplaats in orde gemaakt wordt. Volg ook de aanwijzingen op van de parkeerwacht. Hou er rekening mee dat alle deelnemers een paddock moeten kunnen maken voor hun paard / pony. Veterinaire controle 18.30 uur – 22.00 uur Marnix Tesselaar en Linde Lohman, van Dierenkliniek de Kempen, verzorgen de veterinaire controle. Iedere deelnemer moet zijn paard / pony aanbieden bij de dierenarts voor de veterinaire controle. Alleen deelnemers die niet op tijd aanwezig kunnen zijn mogen zaterdagmorgen hun paard / pony aanbieden voor de veterinaire controle. Veterinaire controle is verplicht. Instructie vrijwilligers / juryleden voor de POR van zaterdag 25 april Vrijwilligers, die vrijdagavond aanwezig zijn, melden zich op het secretariaat om 21.00 uur voor uitgebreide instructie POR, dit scheelt tijd op zaterdagmorgen omdat we op tijd moeten starten.
Zaterdag 25 april 2015 Veterinaire controle 6.30 uur tot 10.30 uur Deelnemers die vrijdagavond hun paard / pony niet konden aanbieden voor de veterinaire controle, kunnen dit zaterdagmorgen vroeg doen. Ook paarden / pony’s die herkeurd moeten worden, kunnen ook tijdens deze veterinaire controle aangeboden worden. Veterinaire controle is verplicht. Ontbijt van 6.30 uur tot 10.00 uur Vrijwilligers en deelnemers (die ontbijt opgegeven hebben) kunnen vanaf 6.30 uur ontbijten in de ruimte waar ook het secretariaat is. Lunchpakket deelnemers Lunchpakket wordt door ons verzorgt. Lunchpakket is aanwezig op de pauzeplaats. Op de pauze plaats is drinken aanwezig voor de deelnemers en zij kunnen hun flesje vullen met drinken voor de tweede helft van de route. Lunchpakket maken door de vrijwilligers Lunchpakket wordt door ons verzorgt. Zij nemen hun lunchpakket zelf mee naar hun post. Maproom gereed om 7.00 uur De maproom moet om 7.00 uur gereed zijn. Deelnemers melden zich 5 minuten voor aanvang van hun maproom tijd bij de maproom. Hier wordt hun GSM verzegeld. Horloges worden gecontroleerd op GPS. Indien GPS een functie is van een horloge, wordt het horloge ook verzegeld. Verzamelen vrijwilligers om 7.15 uur De eerste vrijwilligers moeten zich om 7.15 uur melden bij het secretariaat voor de laatste instructies. Zij worden dan naar hun posten gebracht op de route van de POR. Kom niet te laat anders ondervinden de starttijden van de deelnemers hier hinder van en dat is niet toegestaan.
POR – aanvang 7.50 uur De POR start zodra je de maproom verlaat, wacht niet want dit gaat ten koste van je rijtijd. De eerste deelnemer zal om 7.50 uur de maproom verlaten. Veterinaire controle na afloop POR Deelnemers dienen hun paard / pony, uiterlijk 30 minuten na afloop van de POR, aan te bieden voor de veterinaire controle. Dit geldt voor elke klasse. Veterinaire controle is verplicht. Stand Fast Fabrics Zaterdagmiddag is de stand van Fast Fabrics aanwezig op het terrein. Fast Fabrics is ook sponsor van deze wedstrijd. www.fastfabrics.nl Zaterdagavond Nadat iedereen weer terug is op de manege wordt er voor alle vrijwilligers een maaltijd geserveerd in de ruimte van het secretariaat. Tijd wordt op zaterdag door gegeven aan de vrijwilligers en de deelnemers, die zich hiervoor opgegeven hebben. De deelnemers kunnen gebruik maken van de douchegelegenheid op de bovenverdieping bij de slaapkamers. Deelnemers kunnen eten en drinken bestellen in de kantine van PCK-Eersel. PTV parcours verkennen. De deelnemers kunnen het PTV parcours verkennen van zaterdagmiddag tot een uur voor aanvang van de PTV op zondagmorgen. Daarna wordt het parcours gesloten. Het is niet de bedoeling dat deelnemers het parcours verkennen wanneer deze nog niet is opengesteld door de PTV parcoursbouwer en goedgekeurd is door de hoofdjury. Zaterdagavond is er onder begeleiding parcours verkennen met de T1 ruiters, aanvang 20.00 uur. Andere klasse ruiters mogen hierbij aansluiten. Instructie juryleden en vrijwilligers voor zondag 26 april Vrijwilligers en juryleden zich op het secretariaat om 21.00 uur voor uitgebreide instructie MA / PTV, dit scheelt tijd op zondagmorgen omdat we op tijd moeten starten.
Zondag 26 april 2015 Ontbijt van 7.00 uur tot 10.00 uur Vrijwilligers en deelnemers (die ontbijt opgegeven hebben) kunnen vanaf 7.00 uur ontbijten in de ruimte waar ook het secretariaat is. Veterinaire controle 7.00 uur tot 10.00 uur Veterinaire keuring is alleen voor herkeuring van paarden en is voor aanvang van de MA MA – aanvang 8.30 uur De MA start om 8.30 uur, de PTV start 45 minuten later. Vrijwilligers voor de MA om 8.00 uur verzamelen om naar de MA baan te gaan. PTV – aanvang 9.15 uur De PTV wordt gereden op volgorde van de startlijst. De vrijwilligers voor de PTV om 8.15 uur verzamelen om naar het PTV parcours te gaan. Pauze Tussen de T1/T2 en de T3/T4 is een pauze van 2 uur gepland. Vrijwilligers krijgen in die tijd een lunch aangeboden. Deelnemers die een lunch besteld hebben kunnen vanaf 12 uur lunchen.
Ophangen uitslagen 16.30 uur De uitslagen worden om 16.30 uur opgehangen. Ruiters kunnen tot 17.00 uur protest aantekenen bij de hoofdjury, indien men meent dat er een fout in de uitslagen staat. Prijsuitreiking 17.30 uur Als alles vlot verloopt is het de bedoeling dat rond 17.30 uur de prijsuitreiking zal plaats vinden. Een mooie tijd om dit weekend af te sluiten zodat alle deelnemers en vrijwilligers hierna weer huiswaarts kunnen gaan. Prijsuitreiking is in de kantine van de manege. Slotwoord Na alle inspanningen voor dit weekend hopen wij dat iedereen met een tevreden gevoel naar huis gaat. We hopen dat de weergoden ons goed gezind zullen zijn en dat we tevreden kunnen terug kijken op de 10e TREC Eersel wedstrijd. We hopen jullie volgend jaar weer te mogen begroeten ons evenement TREC Eersel 2016 op 23 en 24 april. Op 23 en 24 mei 2015 organiseert TREC Team Eersel de 3e Men TREC. Zet deze datum in je agenda. Wil je meerijden dan kan je hiervoor inschrijven, zie hier voor onze website. Tijdens dit weekend hebben wij ook weer vrijwilligers nodig, vooral op zaterdag want dan wordt de PTV gereden. Deze Men TREC is dit jaar een tweedaagse wedstrijd. Zaterdag 23 mei – presentatie Men Team en aansluitend PTV rijden, aanvang omstreeks 18 uur. Zondag 24 mei – POR van ongeveer 25 km TREC team Eersel TREC Team Eersel organiseert in het zuiden van Nederland TREC trainingen. Inmiddels hebben wij PTV trainingen en kennismakingsdagen TREC georganiseerd. Wat kunnen wij verzorgen: - basis cursus kaart lezen - basis cursus kaart en kompas - hindernistrainingen - kennismakingsdagen TREC - hoe organiseer je een wedstrijd - cursus wedstrijdsecretariaat - informatie bijeenkomsten Wil je meer weten neem dan contact met ons op of hou onze website in de gaten. www.trec-eersel.nl
Sponsors TREC Eersel 2015
Gouden sponsor van TREC club Nederland en sponsor van TREC Eersel. Website: www.countrymill.nl http://www.facebook.com/#!/pages/Countrymill-Horsesupport/282747931771088
Website: www.dommelschewatermolen.nl http://www.facebook.com/dommelschewatermolendommelen
Website: www.pck-eersel.nl http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/pages/PCK-Eersel/202104183171672
Website: www.trec-eersel.nl http://www.facebook.com/#!/groups/141289492656353/
Website: www.fastfabrics.nl https://www.facebook.com/fastfabrics.nl?fref=ts
Website: www.dierenkliniekdekempen.nl https://www.facebook.com/dierenkliniekdekempen
Website: www.nnelleke.nl https://www.facebook.com/pages/NNelleke/203591039661366?fref=ts
Website: www.outdoor-ruitersport.nl http://www.facebook.com/OutdoorRuitersport http://www.facebook.com/groups/446967688709488/?fref=ts
Website: www.marstall.nl https://www.facebook.com/MarstallPremiumPaardenvoer
Met dank aan Eddi Wabnitz voor het beschikbaar stellen van zijn foto’s.