L E D E N 2 0 14
FÓRUM Z P R AVO DA J A S O C I AC E H OT E L Ů A R E S TA U R AC Í Č R
Nový katalog klasifikovaných zařízení S Ivetou Toušlovou nejen o výroční ceně
Šance vzdělávat se ZDARMA jen do října!
editorial
Vážené kolegyně, vážení kolegové, anglický spisovatel Gilbert Keith Chesterton tvrdil, že život je příliš důležitý na to, aby se bral vážně. Je v tom nepochybně kus pravdy. Pokud se rozhlédneme po svém okolí, nenajdeme asi nikoho, kdo by nečelil nějakým problémům, ať již v osobním nebo pracovním životě. Liší se jen v přístupu k těmto výzvám, způsobem jejich řešení a schopností zachovat si nadhled, humor a nadsázku v každé situaci. Někteří lidé dokonce mají ten dar, že to, co zdánlivě vypadá jako problém, jsou schopni ostatním podat ve formě, která je dokonce dokáže pobavit. Předávají nám tím část své dobré nálady. A divme se, právě tito lidé jsou většinou nejen šťastní, ale také úspěšní ve svém podnikání.
Obsah
Začínáme psát 14. rok třetího tisíciletí a opět si nějaký čas budeme plést letopočet při uvádění data v korespondenci. Jaký bude tento rok, je zatím tajemstvím. Jistě každému z nás přinese něco nového, šťastné chvilky
Editorial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
a radost, stejně jako těžší chvíle a problémy, které budeme každodenně řešit. Přeji Vám, abyste problémy zvládali s humorem a jistým nadhledem.
Ze sekretariátu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2–3
Přeji Vám umění radovat se ze všeho, co je jen trochu k radování,
Ze světa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
optimismus a odvahu dávat špatným zprávám úsměvná hesla. Špatnou
Aktuálně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
náladou ubližujete hlavně sami sobě, protože Vaše okolí většinou vůbec
Profil. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6–7
nezajímá a netrápí je. V tomto AHR Fóru Vám přinášíme zprávu s hodnocením minulého roku
Hotel / Penzion . . . . . . . . . . . . . . . 8–10
z pohledu naší asociace. Myslím si, že by mohla být malým důvodem,
Akce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
přidat na vahách jeden kamínek na stranu radostí. Je toho hodně, co se
Vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
podařilo a minimálně fakt, že nám přibývali noví členové, je tím nejlepším důkazem tohoto troufalého tvrzení.
Gatronomie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Na začátku roku se také patří děkovat. Děkuji Vám všem, kdo naší
Czech Specials . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
organizaci věříte a podporujete naše společné snažení. Děkuji také
Legislativa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
kolegům z Rady za jejich práci, čas, cenné názory a inspirace. Můj velký dík patří našemu týmu z Revoluční ulice,
Z regionů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
který v šesti lidech a s úsměvem zvládá širokou
Odpovědné podnikání . . . . . . . . . . 20
agendu naší asociace. Ať se Vám všem v roce 2014 daří s úsměvem na rtech zvládat všechna úskalí! Váš
Partneři AHR ČR Generální partner AHR
Exkluzivní partner
Exkluzivní partner
AHR ČR je členem
leden 2014
1
ze sekretariátu VÍTÁME NOVÉ ČLENY AHR ČR
Stalo se
Novými členy AHR ČR se staly: Hotel Epocha, Janov nad Nisou; Hotel garni RUBYK, Lanškroun; Hotel Nad Královnou, Praha – Zbraslav; Střední škola potravinářská, obchodu a služeb Brno a dodavatel EyeSpy Plus s.r.o., Roztoky u Prahy.
9. prosince – jednání prezidenta AHR ČR a náměstka ministra zdravotnictví MUDr. Vladimíra Valenty ve věci aplikace směrnice EU o označování nebalených potravin konečným spotřebitelům. AHR ČR připraví návrh metodiky, který by řešil povinnost informovat zákazníky o alergenech, obsažených v pokrmech veřejného stravování. Na tomto dokumentu bude spolupracovat gastronomická sekce asociace.
ASOCIACE RUSKÝCH HOTELIÉRŮ NAVŠTÍVÍ PRAHU Naše asociace obdržela dopis prezidenta Ruské hotelové asociace Gennady Lamshina s žádostí o zorganizování společného setkání v Praze. Ruští hoteliéři by se rádi seznámili s činností AHR ČR a také podnikli několik exkurzí po pražských hotelech. Prezident AHR ČR nabídl termín setkání v únoru s tím, že AHR ČR zajistí program a ubytování pro své ruské kolegy. Zároveň Václav Stárek požádal svého ruského kolegu, zda by mohl do této delegace zařadit také představitele některých významných outgoingových cestovních kanceláří, které zajišťují zájezdy do České republiky. AHR ČR vyjádřila zájem podpořit výjezdy ruských turistů do ČR a nabídnout jim služby svých členských hotelů.
PŘEDSTAVUJEME ING. ZUZANU ALBRECHTOVOU
3. ledna – jednání ve věci návrhů AHR ČR na novelizaci autorského zákona. Jednání se zúčastnil také poslanec Ladislav Skopal a byla domluvena další spolupráce na prezentaci návrhů v PSP ČR.
Od 15. ledna 2014 je Ing. Zuzana Albrechtová novou posilou týmu sekretariátu AHR ČR. Od roku 2004 působila jako manažer Asociace kuchařů a cukrářů ČR. Její bohaté profesní zkušenosti využijeme zejména na tuzemských i zahraničních veletrzích, v projektu CzechSpecials atp..
9. ledna – jednání Prezidia AHR ČR, zápis z jednání mají členové k dispozici na webu AHR ČR.
HROMADNÁ KOLEKTIVNÍ SMLOUVA OSA 2013/14 Po složitém vyjednávání s OSA ve věci hromadné kolektivní smlouvy jsme se dohodli, že AHR ČR uhradí pouze poplatky ve výši roku 2012, neboť neakceptuje navýšení cen OSA na rok 2013 o 10 %. Rozdíl mezi cenou za rok 2012 a ceníkem OSA na rok 2013 bude uložen jako záloha na samostatném depositním účtu a spor bude řešen soudní cestou. AHR ČR již v této záležitosti navrhla zprostředkovatele v souladu s autorským zákonem. Naši členové obdrží smlouvy o administrativním zastoupení během února. Pokud bude AHR ČR ve sporu, zálohu na doplatek zpětně rozúčtujeme svým členům.
10. ledna – jednání s vedením společnosti Euroconsult ve věci podpory zavedení národního systému kvality služeb v cestovním ruchu.
VÝBĚR AUTORSKÝCH ODMĚN INTERGRAM 2014
VÝKONY UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ LISTOPAD 2013 Year to Date – November 2013 vs November 2012 Occ %
2
ADR
RevPAR
2013
2012
2013
2012
2013
2012
Prague Czech Republic
70,3
69,3
71,62
72,69
50,37
50,37
Vienna Austria
70,7
71,9
93,98
97,32
66,45
69,94
Budapest Hungary
67,2
64,8
65,10
64,87
43,76
42,02
Greater Barcelona Spain
74,0
74,1
120,05
116,31
88,86
86,15
Greater Berlin Germany
73,6
73,7
87,65
88,34
64,52
65,08
Paris France
80,6
80,2
244,46
241,83
197,08 193,90
Greater London United Kingdom
83,0
81,3
162,31
174,72
134,72
141,97
Warsaw Poland
73,2
70,5
72,85
84,54
53,31
59,57
leden 2014
FAKTURY ZA ČLENSTVÍ V lednu obdrží naši členové faktury za členství a mandátní odměny na rok 2014. Chtěli bychom vás touto cestou požádat o uhrazení členských příspěvků v termínu splatnosti a poděkovat za podporu a členství v naší organizaci. Pokud byste měli v této souvislosti jakýkoli dotaz, obraťte se laskavě na paní Miluši Hlaváčkovou, která fakturaci zajišťuje
[email protected].
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ, ING. VÁCLAV STÁREK
Smlouvu s druhým kolektivním správcem INTERGRAMem máme uzavřenou do roku 2015 s přesně stanovenými cenami, které jsou ve stejné výši roku od roku 2012 a mohou být navýšeny pouze o míru inflace. Termíny splatnosti a hromadného převodu plateb na účet INTERGRAMu je až do roku 2015 stanoven na 30. 5. kalendářního roku. V tomto termínu splatnosti garantujeme slevu ve výši 10 % + 7 % ze snížených sazeb. Zároveň upozorňujeme členy, že mají kdykoli během roku nárok na nahlášení jakýchkoli změn, které budou přes sekretariát směrem k INTERGRAMu vyřizovány, vždy ke konci kalendářního čtvrtletí. Administrace proběhne způsobem, na který jste již zvyklí a vše bude zajištěno zaměstnanci AHR ČR. Předpokládané zahájení výběru je v únoru 2014, všechny informace obdržíte emailem. Hromadná kolektivní smlouva je zveřejněná v zaheslované části webu ahrcr.cz.
ze sekretariátu
Zhodnocení na‰í ãinnosti v roce 2013 ůležitou zprávou je, že naše organizace roste. V roce 2013 jsme přivítali 120 nových členů. AHR ČR reprezentuje téměř polovinu ubytovací kapacity ČR. To vše za situace, kdy se postupný nárůst výkonů hotelnictví opět zpomalil a tržby pohostinství nadále klesají. Navázali jsme systémovou spolupráci s našimi zákonodárci. Pravidelně předkládáme naše argumenty a odborná stanoviska k aktuálně řešené legislativě. Uspořádali jsme odborný seminář pro členy Podvýboru cestovního ruchu v Mariánských Lázních, účastnili se pravidelně veřejných zasedání dalších výborů v poslanecké sněmovně a senátu. Před volbami jsme oslovili všechny politické strany a budeme i nadále upozorňovat na nutnost věnovat pozornost cestovnímu ruchu, jako významnému poskytovateli pracovních příležitostí. V oblasti legislativy se podařilo prosadit návrhy pro malou novelu autorského zákona. Významným výsledkem je také zastavení návrhu na 100% navýšení místních poplatků, který Senát ČR po našich intervencích a argumentaci zamítl. Díky tomu ušetří naši členové významné finanční prostředky, které odhadujeme přibližně na 120 mil. Kč ročně. Mezi konkrétní finanční podporu našich členů je třeba také započítat uzavírání hromadné smlouvy s kolektivními správci. Již třetím rokem jsme nejen zastupovali naše členy a snížili tak jejich administrativní zátěž, ale zároveň poskytli až 20% slevy, které představují zajímavé úspory. Přislíbili jsme, že se pokusíme zajistit kvalitní vzdělávání, které by bylo financováno z evropských fondů. V letošním roce jsme získali v soutěži zakázku agentury CzechTourism v projektu Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu. Do konce příštího roku proškolíme zdarma celkem 9 tisíc pracovníků v našem oboru. Ohlasy na úroveň kurzů jsou velmi pozitivní. Realizovali jsme i řadu projektů regionálních a dále provozovali kurzy Podnikatelské akademie. Konkrétně se uskutečnilo 43 seminářů. Naše akce, které probíhaly prakticky každý měsíc, se stávají stále oblíbenějšími nejen mezi členy, ale také ostatními podnikateli. Road-
D
show AHR ČR byla účastníky hodnocena jako velmi přínosná a na každé jsme přivítali v průměru 60 účastníků. Uspořádali jsme Gastronomický den v Ostravě a realizovali výroční konferenci v Brně. Celkově jsme takto oslovili více než 700 účastníků. Poděkování na tomto místě patří našim partnerům, z řad dodavatelů, kteří nás podporují a doprovází na našich akcích. Projekty Czech Specials a klasifikace Hotelstars Union jsou našimi dvěma stěžejními projekty. S podporou agentury CzechTourism se podařilo uskutečnit mnoho marketingových aktivit, zaměřených hlavně na veřejnost i samotná zařízení. Vydali jsme Katalog klasifikovaných zařízení distribuovaný na turistická informační centra, jídelní a lůžkové vozy (JLV) a zahraniční zastoupení CzechTourism, k dispozici byl na domácích i zahraničních veletrzích. Pokračovalo i rozšiřování spolupráce s rezervačními portály. Co se týká našich aktivit na celoevropské úrovni, podpořili jsme v rámci našeho členství v HOTREC několik významných stanovisek, která jsme prosazovali v rámci komunikace s českými poslanci Evropského parlamentu. Jednalo se především o podporu revize vízové politiky EU, jenž by měla zjednodušit pro země BRICS přístupnost členských zemí pro turisty z těchto destinací. Přispěli jsme k argumentaci proti záměru EK zavést placenou hygienickou službu pro gastronomická zařízení a připomínkovali jsme regulaci autorských práv. V minulém roce jsme spolupracovali s veletrhy GO Region Tour, Holiday World, Karneval chutí na Černé louce a propagovali tradiční českou gastronomii pod hlavičkou CzechSpecials. Naše restaurace, kde své umění předváděli šéfkuchaři z členských zařízení, patřila mezi nejnavštěvovanější místa na veletrzích. Zkušenosti nás stále přesvědčují, že komunikace aktivit a pravidelné předávání informací je jedním ze stěžejních pilířů úspěchu celé organizace. Proto jsme věnovali velkou pozornost zpravodaji AHR FORUM a vytvořili jeho novou podobu po obsahové i grafické stránce. Pravidelně jsme vydávali náš e- newsletter, který dnes odebírá 4000 čtenářů. Organizace v letošním roce také významně posílila komunikaci na
Facebooku. Začátkem roku jsme představili nové vizuály, které se promítají do všech materiálů. Navázali jsme užší spolupráci z ČTK, kde máme nyní možnost vydávat zprávy, které jsou zařazeny do prioritního seznamu pro novináře. Nově spolupracujeme s E15, kde probíhá za velmi výhodných podmínek propagace našich členských hotelů a zároveň propagace aktivit AHR ČR. Získali jsme prostor v časopisu Profit Mladé fronty, kde chceme nejen představit novinky z hotelnictví a gastronomie, ale také komunikovat výroční ceny AHR ČR. Od loňského roku spolupracujeme s STR Global, která nám umožňuje pravidelně získávat data o vývoji hotelnictví včetně ekonomických ukazatelů, jež poskytujeme i členům. Pamětníci si ještě vzpomenou na slevy, které si v rámci společné dohody kdysi vzájemně poskytovali. Tuto myšlenku jsme opět uchopili a rozšířili ji tak, aby měli možnost všichni členové AHR ČR využít i v obchodě synergie rozšiřující se členské základny. Vytvořili jsme program, díky kterému mohou členové kdykoli nabídnout svou kapacitu provozovatelům a zaměstnancům jiných členských zařízení. Vzhledem k tomu, že naše členská zařízení zaměstnávají téměř 60 000 zaměstnanců, je tento projekt také zajímavým zdrojem nových zákazníků pro zapojené hotely a penziony. Program budeme i nadále rozšiřovat. Nadace AHR ČR podporovala v roce 2013 děti z dětských domovů a v rámci programu Start do života jim pomáhá získat kvalifikaci v oboru, praxi a také budoucí zaměstnání. Pomohli jsme také několika dětským domovům s vybavením jejich budov. Plán činnosti na rok 2013 se podařilo naplnit s výjimkou zavedení povinné klasifikace ubytovacích zařízení. Negativní roli sehrálo nestabilní politické prostředí, pád vlády a rozpuštění parlamentu, které přerušily veškeré legislativní procesy v posledním čtvrtletí roku. Nicméně naše návrhy jsou předběžně projednány jak na ministerstvu, tak se zástupci některých politických stran a pokusíme se o jejich realizaci letos. Kompletní zpráva k roku 2013 i plán aktivit na rok 2014 je k dispozici na našem webu.
leden 2014
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK
Pro naše kolegyně a kolegy, kteří se nezúčastnili valné hromady a konference v Brně, přinášíme zkrácený souhrn aktivit AHR ČR, realizovaných v roce 2013.
3
ze světa HOTREC VYZÝVÁ ONLINE CESTOVNÍ AGENTURY OTA K OKAMŽITÉMU VYPUŠTĚNÍ USTANOVENÍ O PARITĚ ZE SMLUV UZAVÍRANÝCH S HOTELY
Požadavky těchto ustanovení OTA hotelům brání nabízet svým přímým hostům výhodnější podmínky rezervace. OTA zneužívají dominantního postavení k tomu, aby nutily hoteliéry buďto akceptovat jejich podmínky, nebo se rozhodnout služeb OTA nevyužívat. Pokud bude tento cyklus pokračovat, zákazníkům bude odepírána možnost využít výhody hospodářské soutěže. V posledních měsících několik úřadů pro ochranu hospodářské soutěže napříč Evropou, například v Rakousku, Francii, Německu, Maďarsku, Norsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii, zkoumalo či prošetřovalo ustanovení MFN využívaná agenturami OTA v sektoru online hotelových rezervací. Zdá se, že některé z těchto procesů již dospěly do pokročilého stádia a veřejně dostupné informace jasně signalizují, že ustanovení MFN, tak
jak je OTA v sektoru online hotelových rezervací využívají, jsou obecně považována za přestupek proti národnímu a evropskému právu hospodářské soutěže, a jsou tudíž nelegální a neplatná. V souboru námitek vznesených proti HRS potvrdil německý antimonopolní úřad své obavy z porušování hospodářské soutěže. Úřad zjistil, že ustanovení MFN se zdají být spotřebitelům prospěšná pouze na první pohled. Ve skutečnosti však brání soutěži mezi OTA o lepší nabídky tím, že mezi nimi prakticky vylučují konkurenční boj o nižší ceny za pokoj. Navíc ustanovení MFN podstatně znesnadňují vstup na trh novým dodavatelům, neboť tito noví konkurenti nejsou schopni nabízet hotelové pokoje za lepší ceny. Francouzská komise pro obchodní praktiky rovněž zveřejnila svoje stanovisko, ve kterém se uvádí, že ustanovení
MFN jsou neplatná a nezákonná, neboť předpokládají automatické vyrovnání se nejvýhodnějším podmínkám poskytnutým konkurentům. Na základě tohoto stanoviska zažalovala francouzská vláda společnost Expedia u obchodního soudu. Pokud budou ustanovení MFN okamžitě vypuštěna ze všech smluv OTA, bude obnovena hospodářská soutěž na tomt trhu, z čehož budou mít zákazníci v konečném důsledku prospěch. Z výše uvedených důvodů vyzvala konfederace HOTREC agentury OTA k upuštění od používání ustanovení, která se týkají sazeb, podmínek a dostupnosti pokojů. AHR ČR se jako člen HOTREC zapojila do těchto aktivit a bude pokračovat v analýze chování dominantních rezervačních portálů na trhu v České republice se zaměřením na dodržování zákona o hospodářské soutěži.
TEXT: M. HORNÍKOVÁ / FOTO: MARKTHALLE NEUN
RESTAURACE MARKTHALLE NEUN V BERLÍNĚ
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ, ZDROJ: TZ HOTREC
„Ustanovení o nejpreferovanějších národech“ (MFN – Most favoured nation clauses), či ustanovení o sazbách, dostupnosti a paritě produktů se hojně vyskytují ve všeobecných podmínkách online cestovních agentur (OTA) a, jelikož porušují zákony EU, jsou antimonopolními úřady v Evropě právem stále více považovány za podezřelé. „Agentury OTA musí okamžitě souhlasit s úpravou obchodních podmínek v podobě zrušení stávajících MFN ustanovení ve všech dohodách, ve kterých se taková ustanovení vyskytují. Dále by se do budoucna měly OTA vzdát používání takovýchto ustanovení v nových dohodách. Pokud nedojde k úplnému ukončení účinnosti a používání těchto ustanovení, pak bude konfederace HOTREC mimo jiné nucena vyzvat národní či evropské úřady pro ochranu hospodářské soutěže k podniknutí takových právních kroků, které zajistí obnovení svobody podnikání, právních jistot a zabránění dalším hospodářským škodám,“ zdůraznil Kent Nyström, Prezident HOTREC.
Zlatou palmu Leaders Club Award za nejlepší gastronomický koncept získala restaurace „Markthalle Neun“ z Berlína, stříbrnou palmu si odnesla restaurace „Altes Mädchen“ z Hamburku a bronz mířil znovu do Berlína, získala ji „Long March Canteen“. Markthalle Neun je 122 let stará nádražní hala, jsou zde malé obchody, jako třeba udírna ryb, sýrárna, masna, prodejny květin a stánky zeleniny. Oblíbené jsou restaurace s regionální kuchyní. Součástí oceněného konceptu jsou pravidelné víkendové potravinové trhy a absolutním hitem jsou pravidelné čtvrteční festivaly „Street Food“. Od 17 do 22 hodin zde můžete ochutnávat speciality, které se prodávají po celém světě hlavně na ulicích, jako jídlo „do ruky“.
INZERCE
Pokladní systém nejen pro restaurace Profesionální a praxí ověřený systém SEPTIM 3.1, který pomáhá co nejrychleji obsloužit zákazníky a efektivně řídit gastronomický podnik.
Související produkty t KÓEFMOÓ MÓTUFL QSP J1BE t IPUFMPWâ TZTUÏN QSPUFM t QBHFSZ QSP SFTUBVSBDF
tel.: +420 257 011 100 e-mail:
[email protected] www.septim.cz
aktuálně
Dopis koaliãním stranám V prosinci byl rozeslán dopis koaličním stranám ANO, ČSSD, KDU-ČSL, který navazuje na naše předvolební aktivity a odpovědi těchto politických stran. Prezident AHR ČR VÁCLAV STÁREK v něm vyzval předsedy výše uvedených stran k větší podpoře cestovního ruchu. oučástí dopisu je výčet návrhů a oblastí, kterým by měla být věnována pozornost a jež by měly být také zohledněny v programovém prohlášení nově vznikající vlády. AHR ČR mimo jiné podporuje zavedení registračních pokladen, ale za situace, kdy dojde k revizi stávajícího systému DPH, místních poplatků a způsobu výběru daní. V případě, že stát získá více prostředků bojem s šedou ekonomikou, musí zároveň vytvořit takové podmínky, které umožní podnikání v oboru gastronomie a hotelnictví. Zejména, zachování snížené sazby DPH a její aplikaci na ubytovací služby, ale nově také na pokrmy v restauracích. Jasné vymezení využití poplatků, které jsou účtovány turistům tak,
TEXT: AHR ČR
S
aby část z nich byla vynakládána na podporu cestovního ruchu v místě výběru, zavedení rovných podmínek v podnikání a větší podpora financování cestovního ruchu. AHR ČR obdržela odpovědi předsedy hnutí ANO, Andreje Babiše, který je připraven o dalších podrobnostech jednat ihned po jmenování vlády, a předsedy KDU-ČSL Pavla Bělobrádka, který nás ujistil, že naše návrhy budou do programu vlády zařazeny. Asociace v této souvislosti nabídla součinnost budoucí vládě a bude v těchto jednáních pokračovat.
INZERCE
profil
S Ivetou Tou‰lovou nejen o V˘roãní cenû AHR, ale i o toulání s Toulavou kamerou IVETU TOU·LOVOU, autorku, dramaturgyni a moderátorku jednoho z nejpopulárnějších pořadů České televize – Toulavá kamera, nemusíme čtenářům nijak zvlášť představovat. Loňský rok se v její televizní práci nesl pod taktovkou nových pracovních výzev a práce na stávajících projektech. veta se představila v další autorsko – dramaturgicko – moderátorské roli v týdeníku Rub a líc, dál dramaturgicky řídí svůj úspěšný cyklus Třináctá komnata, ale nezapomíná ani na své první dítě, které vloni oslavilo deset let od svého narození, na cestovatelský magazín Toulavá kamera a jeho prázdninové speciály. Závěr roku přinesl Ivetě Toušlové do sbírky, po řadě různých oborových cen (Tourfilm, Tourmap, Arts&Film), také prestižní cenu AHR – Oscara za systematickou podporu cestovního ruchu v České republice.
I
Co pro vás tato mimořádná cena AHR znamená? Velkou poctu. Navíc důkaz, že můj záměr s Toulavkou vyšel. Skutečně jsme dokázali naše diváky zvednou z pohovek a zlákali je k výletům po zemích českých, čímž oni sekundárně pomáhají všem, kteří v oblasti cestovního ruchu podnikají. A já osobně jsem ráda, že jsem díky AHR potkala spoustu báječných lidí, kteří svou práci dělají poctivě a navíc skvěle. Ostatně na každém vandru je přece nejkrásnější, když na závěr, po podaném výkonu, zakotvíte v nějaké dobré restauraci nebo hotelu a vydané kalorie a energii si zase pěkně doplníte.
Toulavá kamera vstupuje do jedenáctého roku své existence. Je jedním
6
leden 2014
z nejsledovanějších pořadů České televize. Jak to začalo? Virtuální studio Toulavé kamery se vůbec poprvé roztočilo v neděli 2. 2. 2003 v deset hodin. Odehráli jsme tehdy jen pět reportáží, teď už jich máme šest, protože jsme o pět minut delší. A to o známém poutním místě Hoře Matky Boží v Králíkách, modeláři, který dokáže ze sirek postavit i zmenšeniny starověkých chrámů, tajemném jihlavském podzemí, medvědech autora známých večerníčků Vaška Chaloupka a ropácích, jak lidé říkali muflonům,
kteří se usadili v bývalém hnědouhelném dole na Litvínovsku.
Odborníci na cestovní ruch tvrdí, že jste Čechy opět naučili toulat se po Česku, co tomu říkáte? I to jsem slyšela a těší nás to. Ostatně chtěli jsme se stát jakousi studnicí nápadů pro vandry po vlastech českých. A to se nám, dle reakcí diváků, vážně povedlo. Ba co víc. Aktivně jsme je do našeho pořadu zapojili, protože nám posílají vlastní tipy na výlety, fotky. Zkrát-
profil
Když vaši práci srovnáme s prací hoteliéra středně velkého zařízení, který řídí tým lidí, kteří do sebe musí zapadat jako součástky hodinového přístroje, jak je to s vámi? Kolik lidí řídíte a kolik reportáží jste od začátku projektu odvysílali? Také já mám své spolupracovníky, kteří jenom v případě Toulavky tvoří přibližně 25 týmů rozesetých po celé zemi. K tomu si připočtěte zaměstnance v ČT, kteří se na pořadu podílejí, a další lidi, s nimiž vyrábím 13. komnatu a donedávna i Rub a líc. Každý z těchto pořadů je totiž takovou malou továrnou, která musí týdně vyprodukovat jeden pořad. Někdy je fuška je všechno uhlídat a sladit. A kolik jsme odvysílali toulavých reportáží? Jejda... doteď cca 3100 reportáží a to není na týdeník málo, viďte?
Jak se vlastně Toulavá kamera ve vaší hlavě narodila? Upřímně? Protože jsem se nudila. Když jsem v lednu roku 1999 začala moderovat Události s tím, že už nesmíme točit v terénu, cítila jsem se tvůrčím způsobem nevyužitá, protože jsem byla zvyklá denně brázdit jižní a mnohdy i západní a střední Čechy křížem krážem. Začala jsem si proto v uvozovkách hrát a stvořila námět na Toulavku i 13. komnatu. Jenže je nikdo nechtěl. Až v listopadu roku 2002 ve zpravodajství zjistili, že neplníme zákon o vysílání z regionů, měli jsme málo příspěvků z krajů, a můj nápad by jim takříkajíc vytrhl trn z paty. Oslo-
S VÁCLAVEM STÁRKEM A KLÁROU ZACHARIÁŠOVOU PŘI PŘEDÁVÁNÍ CENY AHR ČR
vili mě, dali šibeniční termín spuštění leden 2003, a já to vzala jako výzvu s tím, že potřebuji měsíc navíc, abych dala dohromady lidi, vytvořila koncepci pořadu a nastavila celý systém výroby. Byl to závod s časem, ale vyplatil se. Televizi a především divákům.
Je pravda, že vás ke vzniku Toulavé kamery inspiroval Václav Havel, je to tak? Tak trochu. Kdysi totiž prohlásil, že u nás panuje blbá nálada a já si, jako moderátorka hlavní zpravodajské relace veřejnoprávní televize uvědomila, že ji my média, bohužel, spoluvytváříme. Tím, o čem informujeme a jaký obraz společnosti divákům vykreslujeme a následně předkládáme. Že je v Událostech velmi málo prostoru pro dobré zprávy a tudíž se svět může zdát černější, než ve skutečnosti je. Přitom žijeme v nádherné zemi, s úžasnou historií, přírodou, tradicemi a máme tu i nesmírně šikovné lidi. Jen je zapotřebí dostat vše do povědomí veřejnosti... Aby si své vlasti a potažmo i sami sebe začali znovu vážit.
Toulavka často slouží jako námět knížek nebo tip na výlet. Inspirovala k nějakému i vás? Nedávno například ke kamencovému jezeru v Chomutově. Je jediné svého druhu na světě. Kdysi bylo ještě jedno v Kalifornii, ale už vyschlo. Voda v něm má blahodárné účinky na organizmus. Pomáhá při revmatismu, dýchacích potížích a léčí i kožní nemoci.
Jaké reportáže máte nejraději? O pábitelích všeho druhu. Sběratelích, výrobcích, nositelích tradic. Pobavil mě
V KERAMICKÉ DÍLNĚ V DĚBOLÍNĚ S ROMANOU HULÍKOVOU
třeba jeden muž z Lichnova na Bruntálsku, který založil, světe div se, muzeum vidlí. Je to taková milá Cimrmanovská recese, kolem níž se už začíná vytvářet celá „vidlácká“ kultura.
Již v úvodu našeho povídání jsme se zmínili o speciálech Toulavé kamery. Jaké patří k nezapomenutelným? Speciály jsou úžasné v tom, že s Pepou jednou do roka opustíme labyrint Kavčích hor a vyrazíme „do světa“. A všechno si můžeme vyzkoušet, osahat, vychutnat, ochutnat, prozkoumat. Takže jsem pekla vyhlášené hořické trubičky, vařila plzeňské pivo, na bucharu kovala meč, foukala sklo, vánoční ozdoby, točila na hrnčířském kruhu, vyráběla vinuté perle, pokoušela se vytvořit vitráže... Je to nesmírně obohacující, osvěžující a zároveň zjistíte, jak náročnou práci ti všichni lidé vykonávají. A taky, že je to většinou obrovská dřina, byť v jejich provedení vše vypadá nesmírně lehce.
Vraťme se na závěr našeho povídání zpět k ceně AHR. Dala by se spatřit ve vaší práci a v práci poskytovatelů služeb v oboru cestovní ruch nějaká paralela? Ano. Do dobré restaurace se lidé přece rádi vracejí a stejně tak si znovu pustí pořad, který se jim líbí. Prostě každý úspěch je výsledkem kvalitní a tvrdé práce, která se nijak ošidit nedá. A pokud se o to někdo přece jen pokusí, vyjdeme mu to jednou, dvakrát, ale po třetí už ne. Jen hlupák by přece mrhal penězi a časem za něco, co ho nebaví nebo mu nechutná.
IVETA U VÝROBCE VALAŠSKÝCH KRPCŮ
leden 2014
TEXT: PAVEL KLICPERA / FOTO: MICHAELA FEUREISLOVÁ A ARCHIV
ka informace o tom, co sami zažili, viděli, zjistili. Takže se de facto stali spolutvůrci Toulavky.
7
hotel/penzion
Místní poplatky a cenová politika hotelÛ
ak jsme slíbili, přinášíme zkušenosti z této praxe od některých našich kolegů, kteří provozují hotely v Praze. Tato možnost se však týká pouze rek-
J
reačního a lázeňského poplatku, nelze ji aplikovat na poplatek z kapacity. Zde je plátcem i poplatníkem přímo hotel. Praxe ukazuje, že se jedná o zajímavou možnost zcela
PŘÍKLAD Z PRAXE: Naši kolegové, kteří takto poplatky na online portálech oddělují, uvádějí jako příklad pomyslný hotel, provozovaný v Praze s kapacitou 100 pokojů, který vykazuje celoroční průměrnou obsazenost 84 %. Za předpokladu, že 50 % rezervací online představuje turistická klientela (OTAs, vlastní web, přímé rezervace), 1.7 double occupancy. Počet prodaných pokojů za rok: 15 330 Počet hostů za rok: 26 061 Městský poplatek v Praze: 15 Kč / host a noc Celkem městský poplatek činí 391 000 Kč ročně. (V případě navýšení poplatku na 30 Kč by poplatek činil 782 000 Kč ročně). Pokud hotel vybírá městský poplatek nad rámec ceny, získá tedy ročně 391 000 Kč provozního zisku, což v reálu znamená, že musí v opačném případě tržit cca 1 000 000 Kč, aby takového provozního zisku dosáhl. Pokud je poplatek zahrnut v ceně, musí jej hotel „absorbovat“ a tím negativně ovlivňuje svůj provozní zisk.
legální úspory finančních prostředků, neboť tento poplatek by měl být vybírán hotelem, ale logicky přičítán hostovi, který je povinen jej za svůj pobyt platit. Navíc tuto praxi využívají i jiné hotely v zahraničí. Dle vyjádření samotných hoteliérů, kteří již poplatky začali vybírat, nezaznamenali žádnou negativní reakci ze strany hostů. Tato informace je jasně uvedena při sjednání rezervace, ceny jsou publikovány odděleně od poplatku, takže host má jasnou informaci, jaká je konečná cena ubytování. V současné době v Praze městský poplatek vybírají následující hotely: Grandhotel Bohemia, Art Deco Imperial, Hotel Leonardo, Hotel Paris, Hotel 987, Diplomat, Andels a Angelo, Le Palais, Art Nuevo Palace, Radisson BLU, Four Seasons, Esplanade, Boscolo, Liberty, Barcelo Old town.
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK, ING. PETR BERÁNEK
Zmínili jsme, že místní poplatky mohou vést k zajímavým úsporám nákladů, které by i z charakteru poplatku měl nést přímo ubytovaný zákazník, a to nezávisle na výši samotné ceny ubytování. Poplatek je v současné době zákonem stanoven na maximální hranici 15 Kč za hosta a noc, ale liší se svou výší podle obce, kde ubytovací zařízení působí.
Mimosezonu lze pfieÏít, pomohou eventy a balíãky imosezona je pojem relativní – v jednotlivých hotelech se o ní hovoří v závislosti na poloze, zaměření, nabídce či převažující klientele. Společné jsou ale pro všechny typy hotelů klesající tržby, které nutí hoteliéry snižovat náklady. Hoteliéři by ale nikdy neměli dopustit, aby snížení nákladů vedlo ke snížení kvality poskytovaných služeb. Mimosezona je také příležitostí k vyslání obchodního týmu za akvizicemi do zahraničí, jak v COT business uvádí Petr Nešpůrek z NH Prague. „V cizině naši obchodníci navštěvují agentury
M
8
leden 2014
a společnosti, které jsou v sezoně velmi zaměstnané a často našemu hotelu proto odmítají potvrdit schůzky,“ vysvětluje Petr Nešpůrek. Mnozí přistupují k mimosezonnímu snížení ceny. S tímto nástrojem je ale třeba zacházet opatrně, jak upozorňuje Ivo Skalický z hotelu Slovan. Při volbě takové strategie musí být snížení cen rozumné, jelikož příliš nízké ceny znamenají nízké tržby a vyšší náklady. „Z mých zkušeností však vyplývá, že ani nižší cena často nebývá důvodem k návštěvě Brna. Navíc vysloveně nízké ceny mohou
rychle vést k vážným ekonomickým problémům hotelu,“ varuje Ivo Skalický. Někteří oslovení hoteliéři jsou přesvědčeni, že i v mimosezoně si jejich podniky mohou na sebe „vydělat“. To potvrzuje i Petr Nešpůrek: „Náš hotel je i v mimosezoně výdělečný, je to ale velmi náročné. V tomto období nás více než průměrná cena zajímá objem a obsazenost a jsme velmi precizní, co se týká nákladů a úsporných opatření, která se nám v loňském roce vyplatila.“ Receptem na přežití mimosezonního období se ukazují konference a další akce.
TEXT: COT
Jak co nejlépe přestát období menší poptávky a nižších příjmů? Tuto otázku si klade nejeden hoteliér. Odpovědi hledá ve svém lednovém vydání také měsíčník COT business.
hotel/penzion
Nov˘ katalog klasifikovan˘ch zafiízení A už je to tu zase! Rok utekl jako voda a zbrusu nový (již 3. rokem vydávaný) „Katalog klasifikovaných ubytovacích zařízení České republiky“ 2014 je na světě! táhnout si ho můžete už teď na www.hotelstars.cz, od konce ledna bude k dostání opět i v tištěné podobě. Nejprve poputuje ke všem členům AHR ČR, do certifikovaných hotelů a penzionů, na všechna akreditovaná turistická informační centra a krajské úřady v ČR, opět se s vámi bude vozit v JLV – jídelních a lůžkových vozech Českých drah – a to na trasách ČR – sousední země, najdete ho třeba i na výstavách a veletrzích,
S
kterých se s AHR zúčastníme, atd... Zkrátka, na každého se dostane. A protože se (vzhledem k uzávěrce) nemohla do katalogu dostat všechna „hvězdná“ zařízení, která teprve budou v letošním roce certifikovaná, bude letos poprvé spuštěna i elektronická verze tohoto katalogu, která bude průběžně aktualizována, takže nikdo chybět nebude! Katalog by měl pomoci potenciálním hostům v často nepřehledné nabídce ubytovacích služeb.
HOTELSTARS UNION v na‰ich rukou Česká republika, jako zástupce jedné z členských zemí Hotelstars Union, má od tohoto ledna ve svých rukou sekretariát celé skupiny Hotelstars.
P
(http://blog.hotelstars.eu/) – do kterého se můžete zapojit již teď. Čeká nás také minimálně 5 meetingů, které budeme organizovat. Budeme řešit kromě jiného i finální zpracování online průzkumu, který proběhl loni na jaře. Věnovat se budeme také přenesení změn do metodiky klasifikace pro období dalších let, a posléze testování této upravené podoby kritérií. Budeme jednat také s dalšími kandidátskými zeměmi, které by se mohly stát členem Hotelstars Union. Není toho
málo, ale věříme, že se s tím, i s vaší pomocí (třeba zrovna aktivitou na sociálních sítích), úspěšně popereme. Více informací na www.hotelstars.cz, www.hotelstars.eu, postupně i na Facebooku AHR ČR a Hotelstars. Neváhejte nás kontaktovat na
[email protected].
TEXT: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ / FOTO:ARCHIV
ředsednictví bude trvat přesně rok, a než ho v prosinci předáme další zemi (Maďarsku), čeká nás ještě spousta práce. Za podpory našich 14 evropských kolegů, bychom se chtěli zaměřit především na marketing a online podporu certifikovaných zařízení i projektu samotného. Budeme pracovat na zvýšení povědomí o Hotelstars, jak směrem k zákazníkům, novinářům i k laické veřejnosti, a to prostřednictvím sociálních sítí, tiskových zpráv, Blogu Hotelstars
INZERCE
Sjednejte si schůzku na ITB Berlin: MÁTE NA STAROSTI OBCHOD V NEZÁVISLÉM HOTELU, KTERÝ VYUŽÍVÁ ZAHRANIČNÍ BUSINESS KLIENTELA? Ideálně: Praha, Ostrava, Brno, Plzeň a další větší města Sjednejte si již dnes schůzku na stánku 133, hala 8, Quality Reservations GmbH.
Tato firma může Váš hotel napojit na Globální Distribuční Systémy GDS, jakými jsou Sabre, Amadeus, Galileo, Worldspan.
Kontakt:
[email protected]
hotel/penzion
Mlad˘ recepãní roku 2013
lání se zúčastnili soutěžící ve věku do 30 let ze čtyř a pětihvězdičkových pražských i mimopražských hotelů. Odborná porota se skládala z profesionálů v oboru hotelnictví, členů výboru české sekce asociace Amicale Czech.
K
Výsledky soutěže 17. ročníku „Mladý recepční roku“: 1. místo získala Radka Lachová z Clarion Congress Hotel Prague, 2. místo Natalija Blažejová z hotelu Carlsbad Plaza, Karlovy Vary a 3. místo Daniela Adamcová z Hotel Ibis Praha Old Town. Vítězka soutěže Radka Lachová z Clarion Congress
Hotelu v Praze bude reprezentovat svůj hotel, českou sekci Amicale Czech a Českou republiku na mezinárodní soutěži „The 2013 David Campbell International Young Receptionist of the Year Award“ v Hamburgu u příležitosti konání mezinárodního setkání členů A.I.C.R.
TEXT A FOTO: RED
Loňský ročník soutěže „Mladý recepční roku“ se uskutečnil 30. listopadu 2013. Hostitelem již 17. ročníku byl tentokrát hotel IBIS Praha Old Town, jemuž patří velký dík za skvěle zvládnutou přípravu soutěže a pohostinnost.
Vstoupit na sociální sítû není povinnost, ale pfiíleÏitost!
Proč by hotely a restaurace měly využívat sociální sítě? V současné době už víceméně nemají na výběr. Za dobu, co se u nás využívá internet (cca 15 let) došlo totiž k největší změně v zákaznickém chování. Hosté už automaticky počítají s tím, že hotely s nimi budou komunikovat přes sociální sítě. Studie ukazují, že facebook „stárne“. Znamená to, že komunita lidí ve věku 18–24 let, která tvořila převážnou část uživatelů, se posouvá do vyššího věku – 25–44 let. Gastro podniky tak mají jedinečnou příležitost komunikovat se svými hosty. Oproti klasickým médiím, časopisům, billboardům, mají výhodu, že mohou být stále a okamžitě se svými hosty v kontaktu.
Pokud se restaurace rozhodne vstoupit na facebook, na co by se měla zaměřit? Samozřejmě že vstup na facebook ne-
10
leden 2014
ní povinnost, ale příležitost. Když majitel restaurace tuto možnost nevyužije, musí počítat s tím, že konkurenční restaurace tak učiní, zaujme své hosty a „přetáhne“ si je. Nejdůležitější je uvědomit si cíl, kvůli kterému na facebook společnost vstupuje, a tím je budování značky, popularity podniku, získání loajality a důvěry hostů. To se nestane ze dne na den, je to dlouhodobý proces. Na síti se postupně začnou objevovat obhájci konkrétního podniku. Tito fanoušci pak sdělují a sdílí dojmy z hotelu nebo restaurace. Píší, co jim chutnalo, jaká byla obsluha… Během posledních dvou let se hodně gastro podniků „probudilo“ a na těch největších sociálních sítích se prezentují. Má to ovšem jeden háček – prezentují se chaoticky, bez nějakého konkrétního cíle.
Jak tedy na to? Existují nástroje, které lze rozdělit do
čtyř kategorií. Tou první je budování komunity. Je důležité zaujmout zákazníky, aby šířili značku, aby na facebook napsali svoje dojmy, zážitky. Na druhém místě je nezbytné upozorňovat hosty na různé akce, eventy, které by je přilákaly. Třeba pivo k večeři zdarma, živá hudba, káva zdarma… Je potřeba sdělit hostům, aby přišli, protože se bude něco v podniku „dít“. Za třetí – velmi podstatný je samotný obsah prezentace restaurace. Pokud se jedná například o steakhouse, je dobré vysvětlit hostům, proč přijít na steak právě k nim, podat podrobné informace o tom, odkud maso pochází, kdo a jak ho připravuje, vložit videa, fotky… A za čtvrté – soustředit se na monitoring! Číst, zjišťovat, co hosté chtějí, co se jim líbí, s čím nebyli spokojeni. Majitel restaurace může okamžitě reagovat, změnit a vylepšit vše tak, aby host byl spokojený.
TEXT: MICHAELA ŠULCOVÁ FOTO: ARCHIV
Sociální sítě, mobilní reklama a další nové komunikační kanály jsou součástí každodenní reality. Pokud hotely a restaurace chtějí uspět v internetovém marketingu, měly by sociální sítě využívat. O tom, proč tak učinit, jsem mluvila s odborníkem na sociální sítě Mário Mjankovem.
akce
F
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ FOTO: ARCHIV
VELETRHY 2014 POD VLAJKOU AHR ČR S KUCHAŘSKOU EXHIBICÍ V letošním roce jsme se rozhodli uspořádat na vybraných veletrzích v České republice unikátní kuchařskou exhibici s ochutnávkou. Hlavní myšlenkou této exhibice je ukázat návštěvníkům na ploše více než 300 m2 české pokrmy, které budou připravovány vybranými šéfkuchaři z celé České republiky. Letos však pojmeme show daleko interaktivněji. Jejím cílem je vtáhnout návštěvníky ještě více do děje na pódiu. Proto se v letošním roce můžete těšit hned na dvě pódia, na kterých bude současně vařit více „špiček“ z oboru najednou. Výsledkem bude, že během 4 dnů veletrhu budou mít návštěvníci možnost ochutnat degustační porce pokrmů z dvanácti prvotřídních českých restaurací. Letošní novinkou je i možnost interaktivní participace návštěvníků na přípravě pokrmů. Pokud tedy budete mít štěstí, můžete si zkusit přípravu pokrmů s prvotřídními kuchaři i vy! Naši kuchařskou exhibici můžete navštívit na veletrzích Holiday World 20. 2. – 23. 2. 2014 v Praze a SALIMA 25. 2. – 28. 2. 2014 v Brně. Zprávy z těchto akcí budeme, včetně fotografií, pravidelně zveřejňovat v AHR FÓRU. Děkujeme všem partnerům za skvělou spolupráci, bez které by tato obrovská show nemohla nikdy vzniknout!
Na základě podnětů našich členů zajistí AHR ČR prezentaci vlastním stánkem na veletrzích ITB Berlín, MITT Moskva a WTM Londýn. Prezentace členů na těchto veletrzích bude součástí národní expozice CzechTourism. Naši členové budou mít k dispozici zázemí se třemi stolky, kde budou mít příležitost prezentovat své materiály. Hlavním smyslem této aktivity je nabídnout hotelům možnost vyslat své zástupce na veletrhy pouze na dobu, která jim bude vyhovovat, v rámci stánku jednat se svými obchodními partnery a to vše s mnohem menšími náklady, než pokud by hradili vlastní stánek na celou dobu veletrhu. AHR ČR zajistí jednoho pracovníka, který bude mít po celou dobu veletrhu stánek na starosti a bude v rámci této činnosti prezentovat návštěvníkům veletrhu katalog klasifikovaných ubytovacích zařízení. Náklady na zajištění stánku by pro jednotlivé hotely měly být maximálně do 5000 Kč. První z veletrhů, kde vyzkoušíme tento model, je ITB Berlín, který proběhne ve dnech 5. 3. – 9. 3. 2014. Ti z vás, kteří mají zájem o rezervaci místa k jednání a prezentaci na stánku AHR ČR, zašlete informaci na sekretariát Asociace –
[email protected].
TEXT: ING. KLÁRA ZACHARIÁŠOVÁ
ITB BERLIN, MITT MOSKVA, WTM LONDÝN
INZERCE
Nabídněte svým hostům další službu a ušetřete na bankovních poplatcích SIX Payment Services nabízí hned několik výhod – nezávislost na bankách, nemusíte měnit žádné účty – přehledné výkaznictví, denní reporty emailem – akceptaci asijské karty China Union Pay – multijazyčné terminály s funkcí DCC DCC znamená Dynamic Currency Conversion (dynamická konverze měny) Svému zahraničnímu zákazníkovi dáte možnost, aby se při placení cítil jako doma. Díky DCC může Váš host zaplatit příslušnou částku přímo v měně své karty. Váš terminál automaticky rozpozná měnu karty a také navrhne úhradu s DCC. Zákazník se tak může jedním stisknutím tlačítka rozhodnout, v jaké měně zaplatí. Záruka směnného kurzu od SIX Payment Services Váš host, držitel zahraniční karty u Vás s DCC obdrží nejlepší směnný kurz. Jestliže Váš zákazník provede ve stejný den se stejnou kartou platbu, která bude přepočtena jeho bankou podle lepšího směnného kurzu, uhradíme mu rozdíl. Pro Vás to neznamená žádné náklady ani práci navíc. Váš zákazník dostane rozdíl uhrazen přímo od SIX Payment Services.
Využijte svůj potenciál úspor s DCC!
Výhody DCC – majitel karty může provést platbu v měně své karty – transparentnost – Váš zákazník ihned uvidí na terminálu částku, kterou zaplatí v měně své karty – atraktivní míra výnosu DCC – odměna pro Vás při každé transakci DCC – denně aktuální směnný kurz – záruka směnného kurzu pro majitele karty – všechny běžné měny pro DCC – žádné náklady navíc: průběh platby jako dosud Chcete profitovat z DCC? Oslovila Vás naše služba? Máte otázky k infrastruktuře? Rádi Vám poradíme. Marie Danišová SIX Payment Services (EUROPE) Rybná 14, 110 00 Praha 1 +420 776 661 611
[email protected] www.six-payment-services.com
vzdělávání
Je to o vedení
očínaje čistotou vstupních dveří, prostoru pro hosty, WC, přes někdy zápach přepáleného omastku, či připálené cibulky, až po znuděný pohled číšníka, který se tváří tak otráveně, že bych nejraději odešel. Často si kladu otázku, proč takoví lidé vůbec toto řemeslo dělají, když hosta by nejraději poslali do věčných lovišť. Proč kazí reputaci všem těm, kteří se doopravdy k hostu chovají jako k hostovi a mají radost, když jsou za poskytnuté služby pochváleni (někdy i větším spropitným). Jak opovážlivě se může ten otrávený domnívat, že něco dostane, když pro to nic nedělá. Takže je otrávený již dopředu, protože ví, že nic nebude. A pokud něco do-
P
stane, tak je to stejně málo, tak proč se snažit. Náš personál se často chová nelogicky, protože ještě nic neudělal a už čeká odměnu. Proč by mu ji měl někdo dávat jako bianco šek? Díkybohu nejsou všichni takoví, protože často přijdu do restaurace a je skvělé být hostem. Již od začátku je patrné, že všichni vědí, co mají dělat, práce jim jde od ruky, prostě je vidět, že někdo nastavil pravidla a hlavně trvá na jejich dodržování. Jídelní lístek není telefonní seznam, takže vím, že nebudu jíst něco ohřátého v mikrovlnce, UHO není hlavní perlou jejich kulinářských dovedností a představte si, že mi jídlo přinesou i teplé. Ti, co to dělají z donucení, nemohou být správně
vedeni a řízeni, protože jinak by přece nebylo možné, aby byla tolerována jejich špatná práce. Pochybuji, že si v takové restauraci vedoucí nechá předvést to, co dnes vaříme a ochutná to, protože by někdy byl odvezen rovnou na pohotovost. Nemáme-li čisté toalety, asi jen těžko bude čisto v kuchyni. Ano, jde o peníze a ty budeme mít pouze tehdy, budeme-li mít hosty. Zatím nám stačí, když budeme nabízet vše levně a kvalitou se nemusíme zabývat. Jak dlouho nám tato obchodní strategie vydrží? Osobně mám vážné obavy, že hosté budou chtít brzy za své peníze i kvalitu a já bych vám jen chtěl poradit, abyste se na to již začali připravovat, dívali se kolem sebe a brali si vzor z těch, kteří již na kvalitu slyší.
TEXT: ING. PAVEL HLINKA / FOTO: ARCHIV
V poslední době jsem poměrně dost cestoval po vlastech českých a navštívil celou řadu hospod, a to mám na mysli i hospody, které by neměly toto označení chápat jako pohanu. Troufnu si říci, že již mezi dveřmi je vidět, jak je hospoda řízena.
·ance vzdûlávat se ZDARMA se pomalu ch˘lí ke konci
yužijte proto tuto jedinečnou možnost potkat se z kolegy z oboru a získat nové informace, která trvá pouze do 31. 10. 2014. Doposud jsme díky tomuto projektu proškolili více než 4500 osob ve všech koutech České republiky a díky kvalitním kurzům a zkušeným lektorům účastníků každým dnem přibývá. Mezi spokojené účastníky patří jak velké řetězcové hotely (jako je např. Park Inn Ostra-
V
12
leden 2014
va, Clarion Congress Hotel Ostrava, Holiday Inn Brno nebo hotely spadající pod Lázně Luhačovice a.s.), tak i samostatné hotely (např. Chateau Zbiroh, Golf Club Konopiště), ale i penziony (např. penzion UKO, penzion Sluníčko) a hotelové i samostatné restaurace. Výčet všech zúčastněných je tak rozsáhlý, že by se sem skutečně nevešel. V současné době se snažíme uvolnit systém a umožnit tak zájemcům účast
na dalších kurzech (v současné době může 1 zájemce navštívit pouze 3 kurzy, z toho dva odborné a jeden kurz měkkých dovedností). O výsledcích budeme informovat e-mailem a v únorovém vydání AHR Fóra. Všem zúčastněným děkujeme za pozitivní reakce a zapálený přístup k oboru a vzdělávání. Reference budeme i nadále zveřejňovat v dalších číslech AHR Fóra.
TEXT: ING. ALŽBĚTA CEDIDLOVÁ / FOTO: ARCHIV
O tom, jak čas neúprosně letí, nás přesvědčil fakt, že projekt Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu je již za polovinou svého plánovaného trvání. V praxi to znamená pouze jediné – možnost vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu zdarma a bez administrativní zátěže se nezadržitelně blíží ke konci.
David Koøán øeditel spoleènosti Hyundai ÈB
Ing. Pavel Ráliš obchodní øeditel Artesa, spoøitelní družstvo
S investièním úvìrem Artesa FLEXI se nám podaøilo v rekordnì krátkém èase vybudovat autosalon, který jako první v Èeské republice nese titul „HYUNDAI Exclusive partner“. Na spoøitelním družstvu ARTESA oceòujeme zejména profesionální pøístup jejích zamìstnancù, kteøí nám vždy vyšli vstøíc v øešení našich individuálních potøeb.“ David Koøán
VAŠE PODNIKATELSKÉ PLÁNY MÌNÍME V REALITU Úvìr Artesa FLEXI individuální posouzení každé žádosti podmínky úvìru pøizpùsobené potøebám klienta poskytovaná výše úvìru od 2–155 mil. Kè úroèení sazbou od 6,9 % p.a. jednorázové i postupné èerpání individuální splátkový kalendáø možnost odložení splátek jistiny až na 12 mìsícù zelená linka: 800 128 836, e-mail:
[email protected]
www.artesa.cz
gastronomie
Prioritou je odborné vzdûlávání Na celostátní volební Valné hromadě Asociace kuchařů a cukrářů české republiky, která se konala v roce 2013 v Praze, byl opět do funkce prezidenta AKC ČR zvolen pan Miroslav Kubec, Continental Director WACS CE a executive chef Hotelu InterContinental Prague. V krátkém rozhovoru jsme ho požádali o stručné zhodnocení uplynulého období. V loňském roce jste byl znovu zvolen do čela AKC ČR, s jakým programem a s jakými osobními cíli jste šel do dalšího volebního období? Mým hlavním cílem je rozšířit řady našich členů. Abychom však přilákali nové členy do našich řad, musíme vyvíjet více zajímavých aktivit. Hlavní prioritou, a také nejdůležitějším cílem, je odborné vzdělávání. Naši členové se stále více zajímají o možnost dalšího certifikovaného vzdělávání. Máme tento program vypracovaný a nyní ho jen upřesňujeme se světovou organizací kuchařů WACS, která od nového roku změnila svůj název na Word Chefs. World Chefs má již rok nový, několika stupňový vzdělávací certifikovaný program, a ten náš bude nastaven tak, že potencionální zájemce o certifikát World Chefs bude muset absolvovat i náš vzdělávací program. Chtěl bych také, aby se o naší asociaci dozvědělo co nejvíce lidí, aby byla mezi odbornou i laickou veřejností vnímána jako nejen největší, ale hlavně silná profesní organizace, která dokáže svým
členům i nečlenům zajistit určitý servis, zajistit pro ně kvalitní odborné semináře a ucelený vzdělávací program i určité výhody u našich dodavatelů. Ty si již uvědomují, že kuchaři o mnohém rozhodují, nebo jsou minimálně žádáni o názor při rozhodování o dodávce surovin a ostatního zboží pro oblast horeca a začínají mít proto větší zájem s AKC spolupracovat.
Mění se nějak struktura členů AKC? Jak budete reagovat na tyto změny? V posledním roce se pro nás začalo blýskat na lepší časy a to hlavně v tom, že se nám členská základna omlazuje, přicházejí noví mladí členové. Dále do našich řad vstupují majitelé menších restaurací, zajímají se o naše semináře a mne to velmi těší. Pro nás to znamená rozšiřovat naše aktivity o další oblasti, které by zajímaly i tyto naše členy.
Jaký názor máte na současnou úroveň odborného školství? Může pro zvýšení úrovně něco udělat i AKC? Úroveň odborného školství se disku-
tuje již několik let a víme, že v některých školách není dobrá kvalita výuky našeho řemesla. Hlavně proto v tomto roce zavedeme certifikaci odborných kuchařských škol. Chtěli bychom, aby budoucí učni a studenti, a samozřejmě i jejich rodiče, měli možnost vybrat si kvalitní školu. Možná, že to donutí ty méně kvalitní, aby se nad sebou zamyslely a něco pro zkvalitnění své práce také udělaly. Samozřejmě nabídneme mistrům odborného výcviku a učitelům kuchařské technologie i speciální semináře, a budou mít také možnost stát se certifikovaným odborným učitelem. Je jasné, že při dnešním počtu asi 150 odborných škol nemůže být dostatek kvalitních odborných učitelů, kteří by dětem mohli předávat své znalosti. Je na ministerstvu školství, aby nastavilo podmínky pro to, aby na školách mohli učit hlavně odborníci z praxe, tak, jak je to ve světě běžné. Nikdo tam po nich nežádá pedagogické vzdělání apod. Pokusíme se i s tímto něco udělat. Druhou věcí je, že se kdysi dala školám volná ruka ve výběru výukového materiálu, takže někde školy učí podle 30 let starých učebnic.
Na GASTRO TOUR 2014 se utkají pfiední t˘my v pfiípravû labuÏnického bufetu sociace kuchařů a cukrářů ČR zde již tradičně pořádá 4. ročník – BidVest Gourmet Team Challenge 2014. Této národní soutěže se mohou zúčastnit týmy z hotelů, restaurací, kuchařských škol, cateringů a firem jak z veřejného, tak i z uzavřeného stravování. Tato výsostná gastronomická podívaná pro všechny návštěvníky akce je ojedině-
A
14
leden 2014
lá tím, že po ohodnocení odbornou porotou budou soutěžní bufety nabídnuty ke konzumaci přítomným návštěvníkům. Mnozí tak budou moci ochutnat jedinečné kulinářské speciality a porovnat, který ze soutěžících týmů je zaujal nejen krásou, ale i chutí svých výtvorů. Vítězný tým bude mimo jiná ocenění odměněn pohárem prezidenta AKC ČR.
TEXT A FOTO: GASTRO REPORT&MINUTKA
Od 20. února 2014 se na Výstavišti Praha – Holešovice, v rámci festivalu profesionální gastronomie GASTRO TOUR, utkají nejlepší týmy v přípravě labužnického bufetu pro třicet osob.
Vysokonákladové bezplatné noviny.
Podporujeme
o r t s a g u o k s Ďe
tel. +420 472 700 122 |
[email protected] |
[email protected]
. i i nom
facebook.com/noviny.metropol
czech specials
Ochutnávka novinek z Czech Specials Jak jste se již mohli dočíst v minulém čísle našeho AHR Fóra, rok 2013 byl pro Czech Specials časem příprav na velké změny. Celý loňský rok jsme se intenzivně věnovali inovacím a přípravám na rok 2014, a nyní bychom vám rádi představili hlavní novinky v projektu. NOVÉ LOGO CZECH SPECIALS Nejvíce viditelnou a hlavní změnou je nové, modernější logo Czech Specials, které bude nyní více korespondovat s novým logotypem agentury CzechTourism – organizátorem projektu.
PRACUJEME NA NOVÉM WEBU Proběhne také redesign webových stránek, které budou spuštěny s prvním čtvrtletím tohoto roku a dočkají se tak modernějšího vzhledu. Dojde ke značným změnám i po technické stránce. Stránky budou sestaveny logicky a pro koncového uživatele se tak stanou přehlednějšími, intuitivními a uživatelsky přátelskými.
PORCELÁNOVÁ PLAKETA PRO CERTIFIKOVANÉ RESTAURACE Nově se budou moci restaurace prezentovat na několika gastro festivalech, konaných v regionech ČR. Zde se utkají v soutěžním klání Food cup, jehož vyvrcholení proběhne v říjnu na Mezinárodním dni kuchařů. V průběhu roku 2014 bude odvysílán televizní pořad, který si klade za cíl přiblížit divákům projekt Czech Specials a zviditelnit certifikované restaurace. Tečkou za všemi aktivitami bude festival v restauracích, kde bude návštěvníkům podáváno speciální menu a pochutnají si tak na regionálních i národních specialitách české kuchyně. Odměnou pro certifikované restaurace bude porcelánová plaketa Czech Specials. Má podobu nového loga, lze ji pověsit na zeď a obdrží ji certifikované restaurace jako bonus, spolu s udělením certifikační samolepky. A protože se nesoustředíme pouze na „obal“, ale i na „obsah“ projektu, plánujeme zavést častější a přísnější neohlášené kontroly v certifikovaných restauracích. Tím zajistíme udržení kvality a můžeme vám tak představit opravdu jen ty nejlepší. Přidejte se i vy ke kvalitní značce Czech Specials a přihlaste se k certifikaci, doporučte nám svůj oblíbený podnik, nebo se prostě jenom přijďte dobře najíst. Více o Czech Specials na www.czechspecials.cz nebo na www.facebook.com/czechspecials.
TEXT: BC. KLÁRA HÁJKOVÁ FOTO: ARCHIV AHR ČR/CZECHTOURISM
INZERCE
legislativa
Zmûny v podnikání od 1. 1. 2014
(II. ãást)
ový občanský zákoník upravuje smlouvy o dispozicích se závodem jako zvláštní typy smluv (koupě závodu, pacht závodu). Při převodu závodu je možné nově vyloučit jednotlivé položky, pokud tím celek neztratí vlastnosti závodu. Koupí závodu (§ 2175 a násl. NOZ) se kupující stává věřitelem pohledávek a dlužníkem dluhů, které k závodu náleží. U dluhů to však platí jen pro ty, o jejichž existenci věděl nebo ji musel rozumně předpokládat, proto bude zejména pro prodávajícího důležité, aby v převodní smlouvě byly dluhy vzniklé a přecházející na kupujícího řádně specifikovány. Prodávající ručí za dluhy převzaté kupujícím nově jen v případě, že s jejich převzetím kupujícím věřitel nesouhlasí. Novinkou je pacht závodu (§ 2349 a násl. NOZ), jedná se však o změnu především terminologickou, kdy pacht nahradil dřívější nájem. Jeho úpra-
N
va se podobá ustanovením o koupi závodu. Nově upraveno je také obchodní tajemství (§ 504 NOZ). Tvoří jej konkurenčně významné, určitelné, ocenitelné a v příslušných obchodních kruzích běžně nedostupné skutečnosti, které souvisejí se závodem a jejichž vlastník zajišťuje ve svém zájmu odpovídajícím způsobem jejich utajení. Ochrany by se obchodnímu tajemství mělo dostávat jednak v rámci ochrany vlastnictví vyplývající z jeho povahy nehmotné věci, jednak v rámci nekalosoutěžního jednání (§ 2985 NOZ). V § 450 NOZ je upravena prokura, kterou i nadále uděluje jen podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku. Nově se však zavádí (a do českého právního řádu se poprvé od roku 1964 vrací) institut prokury pro pobočku, který umožňuje udělit prokuru i jen pro určitou pobočku nebo pro určitý obchodní závod. Účinnost prokury nová právní
úprava nespojuje se zápisem do obchodního rejstříku, ale se samotným udělením prokury. Povinnost zápisu prokury do obchodního rejstříku s účinky publicity tím není dotčena a dál trvá. Nová právní úprava má v úmyslu zjednodušit podnikání i přístup k němu. Známým příkladem je stanovení nejnižšího možného základního kapitálu společnosti s ručením omezeným (§ 132 a násl. ZOK) na jednu korunu, oproti bývalé nejnižší hranici dvou set tisíc korun. Základní kapitál ztrácí svůj význam při ochraně věřitelů, přičemž je nahrazen hlavně ochranou přes insolvenční zákon, test insolvence a pravidla správy majetku s.r.o. Dále je umožněno, aby jeden společník s.r.o. vlastnil i více obchodních podílů.
TEXT: MGR. MARTIN HOLUB, PETRA JIROUŠKOVÁ / FOTO: ARCHIV
Od ledna 2014 vstupují v účinnost nový občanský zákoník (NOZ) a zákon o obchodních korporacích (ZOK). Úpravu podnikání, která je nyní obsažena v zákoníku obchodním od 1. 1. 2014 postihly změny, mimo jiné také následující novinky.
Je‰tû k pohledávkám na konci roku v daních z pfiíjmÛ
pravnou položku je možné mít vytvořenou pouze k nepromlčené pohledávce. Před jejím promlčením se musí poplatník rozhodnout, jak s ní vynaloží. Jako daňově optimální varianta se nabízí pohledávku odepsat s tím, že odpis pohledávky kryté opravnou položkou je daňově účinný, zbylá část daňově neúčinná. Je neekonomické nechat pohledávku s vytvořenou opravnou položkou promlčet, aniž by byla před tím odepsána. V případě, že by dlužník pohledávku nebo její část uhradil,
O
zaúčtuje se došlá platba do výnosů. V dalším kroku je nutné zkoumat, jakým způsobem byla tato pohledávka odepsána. Pokud byl proveden odpis jako daňově účinný náklad, je třeba došlou platbu zahrnout do základu daně. V případě nedaňového odpisu se následně zinkasovaná platba nezdaňuje a výnos z odepsané pohledávky se vyloučí v daňovém přiznání ze základu daně. Poplatníci se někdy dopouštějí chyb v souvislosti s promlčením pohledávky tím, že k rozpuštění opravné položky okamžikem promlčení vůbec nedojde nebo oprav-
nou položku rozpustí, ale neuplatní optimální variantu s odpisem pohledávky před promlčením. Při tvorbě daňových opravných položek vznikají pochybnosti, zda lze v jednom zdaňovacím období vytvořit opravnou položku a ve stejném období pohledávku do výše vytvořené opravné položky daňově odepsat a současně rozpustit vytvořenou opravnou položku. V praxi se jedná o případy tzv. nevýznamných pohledávek do limitu 30 000 Kč. Tvorba opravné položky, daňový odpis pohledávky a následné rozpuštění opravné položky není nutné rozložit do více zdaňovacích období.
leden 2014
TEXT: MGR. ING. MILOSLAV HNÁTEK, WWW.DANOVETIPY.CZ
V příspěvku v minulém čísle jsem čtenáře provedl možností tvorby daňových opravných položek k nedobytným pohledávkám. Tvorba opravných položek a následný daňový odpis pohledávky kryté opravnou položkou je totiž často jediný možný způsob jejího daňového řešení.
17
z regionů Nepřízeň počasí zaskočila mnoho provozovatelů horských hotelů a restaurací. AHR ČR vydala po prvním lednu tiskovou zprávu a informovala turisty, že se sice lyžuje na umělém sněhu, ale většina velkých lyžařských areálů je v provozu. Některé hotely nabízejí alternativní relaxační balíčky. O něco lepší situace byla v Jeseníkách, kde se provozovatelé lyžařských areálů přizpůsobili situaci a nabízeli slevy na skipasy. Dobrý začátek zimy hlásí také Jižní Čechy, hlavně v okolí Lipna. Jinak ale sezona nezačala nejlépe. AHR ČR plánuje setkání s hoteliéry z významných horských oblastí za účasti Asociace lanovek a vleků ČR a diskusi, jak příště společně této situaci čelit a minimalizovat dopady počasí. Nabízí se v první řadě větší spolupráce s provozovateli lyžařských areálů, vytvoření společných balíčků za zvýhodněné ceny, možnost nabídky služeb relaxace a alternativních sportů a komunikace těchto nabídek směrem k veřejnosti. Je to dobré téma pro krajské sekce a jejich předsedy. AHR ČR může v tomto ohledu významně přispět k zahájení podobné diskuse a mediální komunikace směrem k veřejnosti.
BESKYDY VE VÝBĚRU THE GUARDIAN
INZERCE
Britský deník The Guardian uveřejnil ve svých tipech na cestování také moravskoslezské Beskydy, které navíc dostaly největší prostor ze všech nabízených tipů. Článek doslova vyzývá čtenáře, aby na Pustevnách prožili svůj vlastní příběh. Text byl uveřejněn v rubrice „Joanne O’Connor’s great escapes“, která se věnuje mapování neobjevených míst. Jako hlavní výhody Joanne označila čistý vzduch, zasněžené kopce, horské vesničky, kde se zastavil čas, a možnost sportovního vyžití v zimě. Autorka doporučuje přespání v designovém hotelu Miura v Čeladné a určitě prý musíte ochutnat tradiční valašské speciality jako pečená zvěřina a slivovice. A jak strávit volný čas v Beskydech? Doporučená je návštěva nejstaršího skanzenu v Česku v Rožnově pod Radhoštěm a výšlap k soše boha Radegasta. INZERCE
Sleva
20 % pro členy
AHR
TEXT: ING. VÁCLAV STÁREK FOTO: ARCHIV
Známý litomyšlský hotel Zlatá hvězda se 7. 11. 2013 ujal pohostinské role pro setkání členů Krajské sekce Asociace hotelů a restaurací ČR Pardubického kraje. Jednání řídil její předseda Hynek Brýdl. Ve svém vystoupení předal informace z jednání Rady Asociace hotelů a restaurací ČR, týkající se problematiky placení autorských odměn kolektivním správcům, možnosti bezplatné účasti na vzdělávacích akcích pořádaných asociací v rámci projektu CzechTourismu, certifikace ubytovacích zařízení na roky 2013–15 a projektu CzechSpecials. Dále informoval o návštěvnosti zahraničních hostů za uplynulý rok v ČR a jejích jednotlivých regionech. Ve svém vystoupení dále hovořil o možnostech spolupráce s Destinační společností Pardubického kraje formou prezentace na jejích akcích. V rámci diskuze si přítomní vyslechli informace o speciální nabídce pro návštěvníky Litomyšle ve formě brožury s názvem „Užijte si Litomyšl“, na jejímž vydání spolupracovali místní podnikatelé v cestovním ruchu. Jejím cílem je motivovat hosty k déletrvajícímu pobytu ve městě. V diskuzi se nezapomnělo ani na problematiku provozu hotelových kuchyní, hygienických požadavků, vývoje návštěvnosti v regionu, či otázky související s „šedou ekonomikou“. Škoda, že si více členů krajské sekce nenašlo čas pro účast na tomto přínosném setkání...
ZIMNÍ SEZONA ZATÍM HOTELIÉRŮM NEPŘEJE
Roky prověřená ingredience Portál pro pracovní příležitosti v hotelnictví, gastronomii a cestovním ruchu v ČR.
TEXT: CZT FOTO: ARCHIV
TEXT: MILENA ŠNAJDROVÁ
PARDUBICKÁ SEKCE AHR ČR VE ZLATÉ HVĚZDĚ
POTRAVINÁŘSKÉ VELETRHY SALIMA PRVNÍ SOUKROMÁ
HOTELOVÁ ŠKOLA Dny otevøených dveøí: 4.2. a 18.2. 2014
26. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování
Studijní obor
HOTELNIC TV Í
škola s tradicí více než 20 let individuální pøístup ke studentùm 98% úspìšnost studentù u státních maturit výborné uplatnìní absolventù nadprùmìrné hodnocení školy ÈŠI
WWW.PSHS.CZ E-mail:
[email protected] Tel.: 777 073 670 Svídnická 506, 181 00 Praha 8 t
29. mezinárodní potravinářský veletrh
19. mezinárodní vinařský veletrh
7. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství
„Pavilon potravin a nápojů”
JEŠTĚ NEMÁTE NA SVÉM WEBU VLASTNÍ VIDEOPREZENTACI?
Z otevřen pro širokou veřejnost! Z ochutnávky, degustace a volný prodej finálních produktů
SALIMA – svátek kuchařů, pekařů a cukrářů Gastrononické zážitky pro celou rodinu
„Nepřijít znamená neochutnat!” Více informací na: www.salima.cz
NABÍZÍME NATOČENÍ: propagačních spotů, reportáží, odborných seriálů, oblíbených receptů z vaší kuchyně, rozhovorů, prezentací výrobků a služeb nebo pozvánek na nejrůznější akce. SLEVA PRO ČLENY AHR ČR 20 % NA VÝROBU VIDEA Více na www.gastroahotel.cz E:
[email protected],
[email protected], T: +420 776 566 033, 732 607 322
25.–28. 2. 2014 Brno – Výstaviště Souběžně se koná:
28. mezinárodní veletrh obalů a obalových technologií
27. mezinárodní veletrh technologií pro tisk, signmaking a signage
odpovědné podnikání
Pût stovek novû vysazen˘ch stromÛ v Lázních Luhaãovice V rekordně krátkém čase čtyř týdnů se podařilo koncem loňského roku vysadit téměř pětset nových vzrostlých stromů. „Vykáceny a odstraněny byly všechny přestárlé dřeviny a nevzhledné přerostlé keře,“ řekl generální ředitel Lázní Luhačovice, a.s., MUDR. EDUARD BLÁHA. bnova zeleně byla více než nutná, protože se potvrdily předpoklady odborníků o špatném zdravotním stavu stromů. Mnohé z nich byly skutečně provozně nebezpečné a ohrožovaly návštěvníky,“ řekl generální ředitel Lázní Luhačovice, a.s., MUDr. Eduard Bláha. Díky příznivému počasí a moderní technice probíhaly práce podle plánu a výrazněji nenarušily chod lázní,“ doplnil výkonný ředitel Lázní Luhačovice, a.s., Ing. Jiří Dědek. Další práce budou pokračovat na jaře výsadbou keřů a trvalek. Stále platí, že většina prací bude dokončena do zahájení hlavní sezony letos v květnu. „Během prací jsme se setkávali většinou s příznivým ohlasem návštěvníků na prováděné úpravy a připravované změny. Bylo to dáno i naší informační kampaní. Jsme rádi, že náš záměr bohaté výsadby stromů považuje za dobré rozhodnutí i ekologické sdružení Arnika. Některá média v honbě za senzací označila po prvních dnech prací lázeňský areál za „měsíční krajinu“. My jsme tuto „pustinu“ během několika dnů osázeli stovkami stromů,“ dodává E. Bláha. Již nyní však mohou všichni hosté a návštěvníci Luhačovic obdivovat „omládlý“ lázeňský areál. Nově vysazené
PRO AHR ČR VYDÁVÁ Cortina Park, s.r.o. Bakalářská 23, 108 00 Praha 10 www.gastroahotel.cz REDAKČNÍ RADA: ŠÉFREDAKTOR: PhDr. Milan Rambousek,
[email protected] ČLENOVÉ: Ing. Michaela Šulcová, Ing. Klára Zachariášová, Ing. Alžběta Cedidlová, Ing. Václav Stárek, PhDr. Jiří Kolečko, PhDr. Jaroslav Holoubek, Kateřina Sobotková, Ing. Petr Skála, PhDr. Oldřich Vejvoda
20
leden 2014
souměrné stromořadí kulovitých javorů podél říčky Šťávnice, které tvoří hlavní promenádu propojující město s Lázeňským náměstím, je konečně pravou nepřehlédnutelnou alejí. Javory byly dovezeny od holandských pěstitelů z oblastí, které jsou klimaticky shodné s Luhačovicemi, a na první pohled působí zdravě a svěže. Celý areál se provzdušnil a skýtá řadu nových průhledů. „V plné kráse lze obdivovat Inhalatorium, které ve 20. let minulého století patřilo k největším budovám svého druhu v Evropě. Nyní se tato stavba s typickými prvky české kubistické architektury zdá mnohem větší a světlejší,“ doplnil popis změn J. Dědek.
SPOLUPRACOVNÍCI REDAKCE: Miluše Hlaváčková, Bc. Klára Hájková, Zuzana Švecová, Ing. Zdeněk Klingora
Akciová společnost Lázně Luhačovice připravovala projekt obnovy zeleně koncepčně již od roku 1992 ve spolupráci s odborníky z tuzemska i zahraniční. Cílem je zlepšení kvality lázeňského prostředí při zachování stávajících hodnot areálu parku. Celý projekt Revitalizace zeleně v lázeňském areálu Luhačovice je spolufinancován z Operačního programu Životní prostředí, tedy z prostředků Státního fondu životního prostředí České republiky a Evropského fondu pro regionální rozvoj. Celkové výdaje projektu činí zhruba 27,8 milionu korun. Dotace ze státního fondu činí asi 3 miliony korun.
Mediální partneři AHR
INZERCE: Diana Marková,
[email protected] DESIGN: Lenka Chybová ASOCIACE HOTELŮ A RESTAURACÍ ČESKÉ REPUBLIKY o.s. Revoluční 13, 110 00 Praha 1 T: +420 236 042 320, F: +420 236 042 319 E:
[email protected] www.ahrcr.cz
Vydavatel neodpovídá za věcný obsah inzerátů MK ČR E 17303
TEXT: RED / FOTO: ARCHIV
„O