Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Bánk Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2009. számú JEGYZŐKÖNYVE Készült: 2009. november 3-án 1600 órai kezdettel megtartott rendkívüli képviselő-testületi ülésről Ülés helye: Bánk Község Önkormányzata, 2653 Bánk, Hősök tere 11., Polgármesteri iroda Az ülés vezetője: Ivanics András polgármester Jelen vannak:Ivanics András Bálint Magdolna Hákli Tibor Ivanics Attila Partos Gábor Antal Pintér János dr. Túry Endréné Torma Andrea
polgármester alpolgármester képviselő képviselő képviselő képviselő képviselő körjegyző
Meghívott vendégként jelen van: Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Nacsa János INNOLAND Kht. képviselője Ivanics András polgármester Köszönti a megjelent képviselőket. Megállapítja, hogy a 8 fő képviselő testületi tagból 7 fő jelen van, így az ülés határozatképes és azt megnyitja. Javasolja, hogy a jegyzőkönyv hitelesítője Partos Gábor.képviselő legyen. A mai rendkívüli testületi ülés összehívása a korábbi, október 30-ai ülésünk alkalmával, szóban történt meg – melyről szóban értesítettem Hugyecz József képviselőt is, aki egyéb elfoglaltsága miatt nem tud jelen lenni a mai ülésen - így meghívó kiküldésére nem került sor, ezért az első napirendi ponton kívül - amit a pénteki ülésünkön félbehagytunk szeretnék még egy napirendet felvetetni, mégpedig a rendőrség részére támogatás nyújtása épület felújításhoz. Ezen kívül szeretném, ha az ülés végén beszélnénk a víziszínpad rendezvényhez történő esetleges bérbeadásának feltételeiről is. A másik: ha már itt van Márta Attila, elmondaná nekünk, mi fog megvalósulni a tűzoltó szertár környékén, mert sokan kérdezik, milyen beruházásról van szó. Szeretnénk, ha tájékoztatna minket, amit mi tovább tudunk adni azoknak az érdeklődőknek, akik igényt tartanak erre. A képviselő-testület - egyhangúlag elfogadva - az alábbi a napirendeket tárgyalja: Napirend
Előterjesztő
1.
TDM munkaszervezet forrásainak biztosítása Ivanics András polgármester Közben: Márta Attila - Tájékoztató a Bánk 1014 és 1015 hrsz-on megvalósuló építkezésről
2.
Rendőrség épület-felújítás támogatása
Ivanics András polgármester
3.
Víziszínpad bérbeadás rendezvényhez
Ivanics András polgármester
1. Napirend
TDM munkaszervezet forrásainak biztosítása
Ivanics András polgármester Amiről a pénteki ülésünkön beszéltünk, nem szeretném elismételni, mert biztosan emlékeztek rá. Beszéltem nektek arról, mennyire fontos a TDM munkaszervezet megalakulása, előnyei. Ezzel kapcsolatban felmerültek kérdések: a
1
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
szindikátusi szerződés, a munkaszervezet kötelezően előírt működési forrásainak a 60 %-nak az elosztása, valamint az információk tudatos elhallgatásának ténye. Ha felmerültek további kérdések, kérlek, tegyétek fel, és beszéljük meg! Dr. Túry Endréné képviselő Arról kellene áttekintést kapnunk – tekintettel, hogy ez már egy beadott pályázat - hogy Bánknak ez miért fontos, miért jó? Kérlek, mondd el, foglald össze! Tovább engedjük-e, mit akadályozunk meg, ha nem sikerül? Tisztán kell látnunk! Ivanics András polgármester A TDM szervezet kérdése nem egyszer volt már a képviselő-testület előtt. Attila itt volt már az első lépcsőjétől fogva. Ha kérdések merültek fel, annak megoldásában, illetve az információ átadásban mindenképp segített. Annak idején mondtuk, hogy a TDM országos szinten fog kialakulni, faluról történő építkezés címszóval, ez a lényege ennek a TDM szervezeteknek. Úgy tűnik, országos szinten a turisztikát erre a dologra szeretnék építeni. Nógrád megyében három ilyen turisztikai desztináció fog létrejönni: Bánk, Kazár és Szécsény központtal. A három szervezetnek kell együtt működni, hogy a megyei szervezet megalakuljon. Erről az 1014 és 1015 helyrajzi számú területről, a tűzoltószertárról és a mellette lévő területről, amiről beszélünk, testületi döntésünk volt, hogy szeretnénk eladni, és fenn is volt a honlapunkon úgy másfél évig, hogy el szeretnénk adni. Jött egy befektető, aki azt mondta, megvenné a területet. Képviselő-testületi döntés alapján 2.000 Ft/m2 áron eladtuk, és azzal indult el az a beruházás, ami folyamatban van a TDM-mel, az IKSZT-vel közösen, párhuzamosan. A településen a jövőben megvalósítandó fejlesztések, (inkább a turisztikai fejlesztések) tekintetében, nagy jelentősége van a TDM rendszernek. A településen megvalósulandó pályázatokat is véleményeztetni kell a TDM szervezettel, ami + 20-40 pontot jelent egy-egy pályázatnál, s ha csak ezt veszem figyelembe, már ez egy meghatározó szempont. Hogy valójában mi alakult, és mi fog megvalósulni majd, azt Attila elmondja. A tény az, hogy eladtunk egy olyan területet, amit már régóta el szerettünk volna adni, és ebből bevételünk volt. Ezen a területen egy TDM-hez kapcsolódó pályázat útján egy 30 millió Ft-os turisztikai beruházás fog megvalósulni, a TDM pályázat révén pedig további 35 millió Ft-os beruházás, és akkor még nem beszéltem az Integrált Közösségi Szolgáltató Térről, ami szintén kapcsolódik a TDM-hez, ami pedig egy 50 millió Ft-os beruházás. Ha ezt összeadom, mindez kb. 80 millió Ft-os beruházást jelent a településünkön. Úgy gondolom, sok településen örömmel fogadnák az ilyen vállalkozókat! Örülök annak, hogy egy üres területet eladtunk, és ott ilyen fejlesztések valósulnak meg. Ennyit szerettem volna bevezetésként elmondani. Átadnám a szót Márta Attilának. Nacsa János, a DIPO elnöke Tisztelt képviselő-testületi tagok, Jegyző Asszony, Polgármester Úr! Emlékeztek rá, aki figyelemmel kísérte az eseményeket, egy évvel ezelőtt, Salgótarjánban, a TDM-mel kapcsolatos első megbeszélésen együtt voltunk a megyei elnök úrnál. Akkor az a kérdés merült fel, melyek azok a térségek, amelyek azt a szigorú előírást, amelyet a pályázókkal szemben támasztottak, teljesíteni tudják. Mi akkor azt garantáltuk - a DIPO helyi akciócsoport, melynek az elnöke vagyok - közel 200.000 000 Ft turisztikai forrást hoztunk létre, teremtettünk, és bocsátunk a pályázók rendelkezésére. Érdekeltek vagyunk abban, hogy Nyugat-Nógrádon egy TDM alakuljon meg, azokkal a polgármesterekkel karöltve, akik hozzájárultak tavaly a közgyűlésünkön, amikor megalakultunk, a szervezet stratégiájához, koncepciójához, amit elfogadtunk. Tehát a turizmus fejlesztése egy sarkalatos pontja annak az előre mozdulásnak, amellyel a gazdaság alapjait tudjuk megteremteni. Ezzel párhuzamosan kaptuk a lehetőséget arra, hogy Nyugat-Nógrád egy önálló TDM-ként megalakulhat. Az volt a kérdés, hogy a Nyugat-Nógrád TDM-nek ki legyen a központja? A vendég éjszaka minősít ebben a tekintetben, és a 2006. évi alapot kell figyelembe venni. A TDM-hez 25.000 vendégéjszaka volt a kritériuma, a TDM-nek ebből kellett kiindulni, és ezt kellett fejlesztenie. Bánknak 16.000 vendég-éjszakája volt. Erre mondta a megyei elnök, hogy akkor a Nyugat-Nógrád TDM-nek legyen Bánk az illetékességi központja. Legalább két helyi TDM pályázatnak be kell érkeznie ahhoz, hogy a megyei TDM szervezet létrejöjjön. A megbeszélésnek volt egy mellékhangja, amikor a megyei Turizmus Zrt. igazgatója tájékoztatást adott. A TDM-ek felállását követően nincs turizmus pályázat, csak a TDM-en keresztül, azok szervezésében. Ez az új helyzet. Ebben számunkra az a döntő momentum, hogy hogyan lehet az elért helyzetet, színvonalat fokozni. Hasonlóan, mint a LEADER akciócsoport, vállalkozók, civil szféra és önkormányzatok összességében megalakítanak egy szervezetet, ők pályázhatnak. A TDM-ben is létrejön egy ehhez hasonló szervezet, amely pályáztatási tevékenységet folytat, és azt az összehangoló, együttműködő tevékenységet lebonyolítja, amely nélkül nincs forrás, nincs pályázati lehetőség sem. Ha nem lesz TDM, azt veszélyeztetik, hogy a következő öt éves ciklusra nem lesz pályázati lehetőségük. Az egy másik kérdés, hogy mit veszélyeztetünk, ha nem lesz segítsége a DIPÓ-nak abban, hogy a turizmus területén egy összehangoló tevékenységet folytat. Erre majd hétfő után tudok választ adni, mert hétfőn lesz egy rendkívüli közgyűlésünk a DIPÓ-nál, ahol majdnem hasonló témakört értelmezünk. Számunkra ennek a 200 millió Ft-nak a turizmus irányzatba történő beinvesztálása azért lényeges, mert ennek a térségnek a foglalkoztatását, munkahely bővítését nem külső munkaerővel, hanem az ott élők közreműködésével lenne célszerű megvalósítani. Határon átnyúló együttműködést kívánunk bevonni ennek továbblendítésébe, de ez csak egyféleképp történhet, ha a TDM szervezet feláll.
2
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Bálint Magdolna alpolgármester A TDM, vagy az IKSZT szervezetek megalakulásakor mi egy rózsaszínű ködfelhőben úsztunk. Örültünk annak is, hogy eladtuk azt az elhanyagolt területet. Nem tudtuk azt, hogy a TDM működéséhez majd önkormányzati pénzekhez kell nyúlni, ami várhatóan folyamatosan csökkenni fog. Az előző testületi ülés anyagában látható, hogy vannak önkormányzatok, akik szintén részesei ennek a szervezetnek. Az anyagban szerepel az is, hogy az önkormányzatok részéről a működéshez 9 millió Ft biztosítandó. Tudjuk azt, mert jól ismerjük a környéket, hogy Nógrád községnek, vagy Borsosberénynek nem annyival kell hozzájárulnia, mint mondjuk Bánknak. Ez várható a 16.000 vendégéjszakából is, és úgy gondolom, hogy ennek a pénznek a nagy részét majd a bánki önkormányzatnak kell fedezni. Nem szeretnénk az önkormányzat csökkenő kasszájából pénzt kiadni kistérségi társulások fenntartására. Én erre szeretnék választ kapni! Nacsa János, a DIPO elnöke Nagyon egyszerű a válasz. Az akciócsoport szerepet vállalt ebben, mondván, hogy pályázati úton biztosítja az önkormányzatoknak az ehhez szükséges pénz előteremtését. A DIPÓ, mint LEADER akciócsoport pályáztat, megteremti a feltételét annak, amik itt felmerülnek, hogy az önkormányzatok be tudjanak kapcsolódni ebbe a munkába. Hogy a következő ciklusban, 2014-21. időszakban hogyan lehet megteremteni majd a pénzt? Ezt lépésről lépésre lehet megteremteni. Ezt, addig, ameddig nem volt TDM pályázat, nem volt pályázati kiírás, - mert előpályázat volt korábban - mi sem tudtuk, csak amikor megjelent ez a követelmény. Ez valamennyi, a mi területünkön lévő önkormányzatot érinti. Ezért mondtuk azt, hogy a forrásunk terhére pályázati lehetőséget biztosítunk erre. Ivanics András polgármester Ezt nem fogadta el az irányító hatóság, így van? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Nem azt a részt nem fogadta el. Dr. Túry Endréné képviselő A múltkori anyagból három dolgot emeltem ki. A 3. oldal 2. pontnál az szerepel: A projekt megvalósítás időtartamára várhatóan 2010. év tavasz és a projekt befejezésétől számított 5 éven keresztül az állami hozzájárulással megnövelt, beszedet IFA minimum 20 %-át kell befizetni. Én erre a minimumra szeretném azt mondani, ha 20 % a szavazati arányunk, meg a bevitt tőke arányunk, és az összes kronológián végignézek, akkor nem minimum, hanem az talán elfogadható. Nem tudom belátni, csak azt hiszem. Lehet azt mondani, hogy Bánk önálló önkormányzat lett, és egy hiú önkormányzat. Mi jól dolgozunk, mi, és az Andrea tudunk pályázatokat írni, amit eddig nyertünk, azt mind ő írta meg. Mi aktívabb belelátást szerettünk volna, nekünk a jegyzőre kell támaszkodnunk, a jegyző a törvényünk őre. Mi mindenképpen szeretünk volna elérni, hogy mi ne 100.000 Ft-tal, és 20 %-os részaránnyal és szavazattal vegyünk részt a TDM szervezetben, mert ha Önök ketten összebeszélnek, akkor mi csinálhatunk amit akarunk, soha nem rúgunk labdába. Akkor mondjuk azt, hogy nem minimum 20%, hanem 20 %. Én ne gondoljam, hogy jöhet olyan esemény, hogy Ön azt mondja, hogy ez kevés. Ivanics András polgármester Most már nem erről szól a kérdés, az IFA volt az egyik változat, de most már nem arról beszélünk, hanem a működési költségek 60% -áról. Dr. Túry Endréné képviselő Ez a mondat másik felében van, legalább a 60 %-át, lásd a 4. pontot. Legalább a 60 %, gondolom itt lép be a 9 önkormányzat. Akkor pedig arra szeretnék biztosítékot kapni, hogy attól, hogy én szedem be a legtöbb IFA-t, azért mi dolgozunk, és ne én vigyem a hátamon a többi önkormányzatot. Gondolom, erre van valamilyen nyilatkozat az önkormányzatok között, hogy egyenlő arányban viseljék a költségeket. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Mondanék egy-két gondolatot. Kevés olvasni egy pályázati anyagot, ha nem olvassuk el mellé a kb. 150 oldalas pályázati kiírást, meg mellé az egyéb információkat, amik az irányító hatósággal történő egyeztetések alapján alakulnak ki. Hogy is alakult ki a 9 millió? A 9 millió nem azért 9 millió, mert 9 önkormányzat van benne. Ezt előírták a pályázatban, ami a pályázati kiírás. Ezt egyébként maga az irányító hatóság és fejlesztési ügynökség, a Norda részéről is megerősítették, hogy ez egy rettentően rossz pályázati kiírás. Olyan kötelezettség vállalásokat ír elő, amelyet minden egyes TDM szervezetnél az önkormányzatokkal el kell fogadtatni és meg kell értetni, hogy ebből nekik előnyük fog származni, de ehhez előbb be kell fektetni. Ez nyílván nagyon nehéz. A pályázatban előírták, hogy minimum 15 millió Ft az éves működési költsége egy ilyen TDM szervezetnek. Azt nem kérdezték meg, ki, mennyiből tudná ezt kihozni, és hogyan akarná egyáltalán működtetni a szervezetét. Előírták, hogy minimum 15 millió Ft az éves működési költsége egy ilyen szervezetnek. Azt mondta a pályázati rendszer, illetve azt képviseli, hogy az önkormányzatoknak, mint az adott területeket menedzselő szervezetnek, a legnagyobb érdekeltsége az, hogy létrejöjjenek ezek a szervezetek. Nem
3
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
véletlenül volt az, hogy a Leader-ben is igazából az önkormányzatokat kérték, hogy benne legyenek, mint alapítók, de nem lehettek többségben, 30% önkormányzat, 30% vállalkozó, 30% pedig civil rész, és egy csomó bonyolult rendeletrendszer tartalmazza azt, hogy pontosan ki hány százalékkal vesz részt benne. Ennek a 15 milliós éves költségnek a minimum 60 %-a az a bizonyos 9 millió Ft, ami alá nem lehetett menni. Amikor először a TDM-ről beszéltünk, a pályázati kiírás még semmilyen formában nem volt kint. Részemről, ha tehetném - de nem tehetem, mert a formai követelménynek meg kell felelni - azt mondanám az összes önkormányzatnak, hogy egy fillérre nincs szükségem. Előbb-utóbb az önkormányzatok fogják azt mondani, ha valamilyen turisztikai szolgáltatást szeretnének igénybe venni, - mert hiszek benne, hogy ezek helyileg egy kvázi mini turisztikai ügynökségek lesznek, amik abban érdekeltek, hogy a helyi vendégéjszaka számot növeljék, megszervezzék azokat a szolgáltatókat, melyek a legtöbb területen elszórtan, önmagukban tevékenykednek, és kisebb-nagyobb eredményeket elértek, ezekből olyan programokat tudjanak kreálni, amivel 50-100-200 főt is, nem egy-két napra, hanem akár egy egész hétre oda lehet hívni. Lehet olyan szolgáltatásokat, kedvezményrendszert is adni, vagy lehet olyan szállásfoglalási rendszert is kialakítani, ami benne van mind a TDM pályázatban. Van egy lista, melyből választani kellett, hogy milyen jellegű tevékenységeket kell megvalósítani, tehát még ez sem úgy volt, hogy én dönthettem el, és azt csinálok, amit akarok. Mindezek után alakult ki az a rendszer, hogy egy ilyen próbatétel elé állították ezt az egész pályázati rendszert a 15 millió Ft-tal. Akkor megfogalmazódott az, hogy a Leader és TDM szervezetek működését szükséges összehangolni, mert ezáltal lehet hatékonyabb fejlesztéseket megvalósítani az adott térségben. Ez osztott sikert váltott ki a Becsó Zsolték részéről. Három hónapja voltunk egy egyeztetésen az irányító hatósággal együtt, mind a három TDM megfogalmazta már azt, hogy hogyan és milyen formában működik együtt a Leader-rel. A Leader-ben milliárdos nagyságrendű források vannak. Mindenhol azt kommunikáltuk, hogy egyenlő arányban kell mindenkinek belépnie, ez közös érdek, és nem arról szól, hogy Bánknak kell mindent adnia. Miközben Bánkot arról kell meggyőzni, hogy ez a TDM fontos, a többi önkormányzatot arról kell meggyőzni, hogy nem Bánk fog elvinni mindent. Fel sem merült, hogy ne egyenlő arányban legyen minden tagnak részesedése. Ezekből áll össze az a nyilatkozat, amit mi, azért, hogy aláírás szempontjából ne legyen problémás, az eredeti pályázatba úgy tettük bele, hogy ez az összeg pályázati forrásból vagy egyéb forrásból biztosítható, azért, hogy nyugodtak legyenek az önkormányzatok a-tekintetben, hogy ez nem arról szól, hogy mindenképp forrást kívánunk kivonni az önkormányzatoktól. Mi ennek megfelelően a nyilatkozatokat beküldtük az irányító hatóság részére, mire visszajött azokkal a korlátozó feltételekkel, hogy vagy az IFA 20%-a, vagy a működési költség 60 %-a, amit az önkormányzatnak biztosítani kell. Bánk esetében az IFA 20%-a nagyobb lett volna, mint az arányos költségviselés. Eddig négy önkormányzat keresett meg, hogy be szeretnének lépni, és azonnal befizetnék a rájuk eső részt. Ebben az esetben több felé oszlik szét az egész költség. Ha többen vagyunk, egyre kevesebb ez a forrás, amit az önkormányzatoknak kötelezően biztosítani kell a pályázathoz. Azt mondtuk az önkormányzatoknak, hogy minden önkormányzatnak egyformán írjuk meg a pályázatot, amivel az önkormányzatok ezt a kötelező működési költséget biztosítani tudják. Egyébként maga a TDM pályázat, amit kiküldtek, nem is ennek a költségvetéséről szól, ugyanis erre a költségvetésre nem lehetett pályázni. A költségvetés többi részét – mivel a 15 milliós működési költséghez az önkormányzatok 9 milliót adnak, és még van további 6 millió, amit biztosítani kell - egyébként mi, és azok a gazdasági érdekeltségek fogják biztosítani, akik érdekeltek abban, hogy ez működjön. Amiről a pályázat szól, az pedig az, hogy a projekt keretében fel kell állítani egy szervezetet, amelyre 35 millió Ft-ot pályáztunk, 15 %-os önrésszel, amit szintén bevállaltunk a magunk részéről. Ezzel a 15%-os önrésszel lehet pályázni a 41 milliós projektre, melyből a TDM rendszert fel lehet építeni az első két évben, hogy el kell indítani olyan jellegű szolgáltatásokat, elindítani olyan jellegű támogatásokat a helyi térségi szereplők számára (kiadványoktól kezdve, stb.), amivel majd ezek biztosíthatók. Ezért két év a működési ideje ennek a projektnek, ami arról szól, hogy felálljon, és működőképes legyen ez a TDM szervezet. Nyugaton már hosszú-hosszú évek óta ezt működtetitek, ez egy bevált rendszer, miszerint nem úgy lehet turisztikát fejleszteni, hogy minden település önállóan próbálkozik, hanem akkor működik hatékonyan a rendszer, ha 5-en, 6-an, 8-an, 20-an együtt tudnak működni. Ez a TDM alap-koncepciója. Senki nem várja el, hogy azonnal működjön, erre szolgál a két év. Gyakorlatilag e két év után kell elérnie minden szervezetnek, hogy egy önálló, mini turisztikai ügynökségként funkcionáljon. Ez a struktúra és így jönnek össze a források ehhez a pályázathoz. Dr. Túry Endréné képviselő Bandi azt mondja, már aláírta a nyilatkozatot. Mit köteles tenni az önkormányzat? Nekem az volt a kényszerképzetem, hogy a TDM „alá” tesszük magunkat. Bánk szempontjából az az elképzelésem, hogy mi előrébb tartunk, mint a többi önkormányzat. Mi leadnánk olyan dolgokat, amiben mi tudunk dönteni, tudjuk csinálni. Azt kell elfogadják tőlünk, hogy mi előrébb tartunk ezen a területen. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Egy közép-és hosszú távú együttműködési megállapodásban minden egyes önkormányzattal egyedileg le kell tisztázni, melyek azok a tevékenységek, melyben együtt tud működni a TDM-mel, és melyek azok, amikben nem. Ez a nyilatkozat egy lista, egy menü, ebből alakul majd ki az egyedi megállapodás.
4
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Nacsa János, az INNOLAND Kht. És a DIPO képviselője Térjünk vissza ahhoz a gondolatkörhöz, hogy mi is épül Bánkon? Tavaly, amikor a DIPO akciócsoport megalakult, akkor mi stratégiailag elfogadtuk azt, hogy mindent, ami a vidékfejlesztést segíteni tudja, azt megpróbáljuk centralizálni. A TDM, az IKSZT, a DIPÓ egy lánc, amit megpróbálunk centralizálni. A Bánkra telepített központ akkreditálható, és akkor pályázhat, és lebonyolíthat. Azt kell látni, hogy mi itt létre akarjuk hozni a TDM-nek, IKSZTnek, a DIPÓ-nak, és a járulékos rendszereknek a szerkezetét egy központba, hogy ezek a lehető legkisebb eszközfelhasználással tudjanak együttműködni. Tegnap még a határon átnyúló együttműködésről is beszéltünk, ezt azért nem részletezem, mert még előtte állunk, és arra is pályázatot fogunk benyújtani, látván, hogy a háttérben milyen gazdasági forráslehetőségeket tud a DIPO biztosítani ehhez. Csak az első két évről van szó, ugyanis a későbbi ügynökségi szerepkörben lévő TDM szervezeteknek a pályáztatása már központi feladat lesz, amire a központ forrást is fog biztosítani. Nekünk pedig addig kell meghitelezni - ha komolyan gondoljuk ezt - vidékfejlesztő szervezetként. Segíteni kell az önkormányzatokat, hogy ebben részt tudjanak venni, mert különben nem tudják saját magukat kibontakoztatni. Azokat az önkormányzatokat, akik elől jártak ebben a tevékenységben, azokat nem visszafogni kell, hanem lehetőséget kell biztosítani, hogy még többet érjenek el. Azok, akik nem voltak eddig benne, olyan helyzetbe kell hozni, (és gyakorlatilag ezt vállaltuk fel: a kezdeti lépések nehézségeit az önkormányzatok egymás közötti összefogásával, különböző kulturális és egyéb szerveződések összefogásával) amellyel elindulhatnak a maguk módján. A településeinken (19) majdnem 10 %-ot érnek el azon házak aránya, amelyben nem laknak. A 19 településen próbáljunk meg vendégéjszakákat telepíteni, horgász-vadász turizmus, esetleg lovas turizmus szempontjából. Olyan házakat létrehozni, melyben ez működtethető lehetne. Ezt már a TDM-nek kell szervezni. Mi meg tudjuk hitelezni, alapozni pályázati forrással, de a megtervezését már az ügynökségnek kell végrehajtani. Torma Andrea körjegyző A TDM működési éves költsége 15 millió Ft. Azt is előírták a pályázati kiírásban, hogy a működési költséget miből kell megteremteni, biztosítani? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Igen. A 60 %-át az önkormányzatok részéről, vagy azt a nyilatkozatot kell aláírni, hogy az éves idegenforgalmi adó 20 %-át befizetik, és be kell vezetni az IFÁ-t, akinél nincs bevezetve. Torma Andrea körjegyző Ebben a konkrét projektben az szerepel, hogy a működési költségek 60 %-át az önkormányzatok biztosítják. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A működési költségre volt ez előírás. Torma Andrea körjegyző Azt is említették, hogy ebben az évben ezt az önkormányzati költség-hozzájárulási összeget pályázati úton biztosítják az önkormányzatoknak. Ha jól olvasom, ezt a költséget 5+2 évig kell biztosítania az önkormányzatoknak. A pályázati lehetőség csak ebben az egy évben áll fenn. Mi lesz a többi évben? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A következő évben is lesz lehetőség erre pályázni. Torma Andrea körjegyző Mondja ezt most Ön! Ez a pályázat a DIPÓ keretén belül történik? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Igen. Torma Andrea körjegyző Gyakorlatilag tehát ezt a pályázati lehetőséget, illetve forrást egyéb, más turisztikai célú pályázatok keretéből vesszük el, és adjuk a TDM működési költségéhez! Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Egy másik projekten keresztül meg háromszor ennyi jön vissza! Torma Andrea körjegyző Van a leader-en belül van egy pénzalap, amelyből turisztikai célú pályázatokat lehet támogatni. Az ebben az alapban rendelkezésre álló keret-összeg csökken azáltal, hogy a TDM működési költségeire „felhasználják” az önkormányzatok. Így más turisztikai projektek elől vesszük el a pénzt.
5
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Nacsa János INNOLAND Kht. képviselője Nem. A Leader-nek két tengelye, a 3-as és 4-es tengelye, pályázati lehetősége van. Erre a TDM forrásra a 4-es tengelyben lehet pályázni. Én arról beszélek, hogy az önkormányzatok milyen lehetőséggel pályázhatnak, hogy be tudjanak lépni a TDM-be. Ez a négyes tengely. Torma Andrea körjegyző Van egy lehetősége a Leader-nek, egy hármas és egy négyes tengely. Azt felosztja különböző pályázati projektekre. Ha ezen belül pályázunk a TDM működési költségére, akkor nem elveszünk forrást más projektektől? Nacsa János INNOLAND Kht. képviselője Ezt nem tetszik jól tudni. A szervezet a pályázati forrást felosztotta önkormányzatoknak, civil szervezeteknek, egyházaknak, és nem témára. A négyes tengelyben önkormányzatok pályázhatnak és 100 %-os támogatottsággal. Van olyan, amibe az egyházak pályázhatnak 100%-os támogatottsággal. És ott mások nem pályázhatnak, Ezzel a forrással nem veszünk el mástól, ott csak az önkormányzatok pályázhatnak. Torma Andrea körjegyző Az önkormányzatok más projektjeitől veszünk el. Nacsa János INNOLAND Kht. képviselője Nem tetszik ismerni akkor a pályázatot! A 4-es tengelyből nem lehet elvenni. Amennyiben igaza lenne, hogyha a 3-as tengelyben lévő turisztikai témában pályáznának az önkormányzatok erre, azt viszont nem lehetne berakni ebbe a pályázatba. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Amit az Andrea mondott, az sarkítás. Ha ezt önállóan nézzük, azt lehetne mondani, hogy igaz amit Ő mond, de nem igaz. Ha az Andrea analógiáját követem, akkor az egyik évben a 9 önkormányzat betesz 9 millió Ft-ot, a másik évben megint ennyit, az 18 millió forint. Két évig zajlik ez a TDM pályázat, és kapnak mondjuk 41 millió Ft-ot. Hogyha az Andrea kisarkított analógiáját nézem, akkor erre ez a válasz. Magántőkéből beleraknak még 6 millió Ft-ot, mert így lesz meg a 41 milliós projekt a 15 % önerővel, akkor 18 millió Ft-ért kaptak a térségben 41 millió Ft-ot. Ez sem saját forrás, hanem egy olyan Leader forrás, amiben ha önállóan pályáznának, lehet, hogy nem nyernének. De mivel tudjuk, hogy mi van kiírva, és tudjuk, hogy mire lehet pályázni, ingyenesen segítjük ezt a dolgot, még ez sem kerül időbe és energiába. De hogyha nagyon lesarkítom a dolgot: 9 + 9, az 18, állítsuk szembe a 41-gyel. Melyik a több? Torma Andrea körjegyző Ebből a pályázati projektből mi, mint Bánk Község Önkormányzata, effektíve nem nyerünk, vagy én nem látom át. Úgy látom, egy kicsit cinikusan kezeli, amiről mi most beszélünk. A pályázatba szerepel, 6.168.450 Ft saját önerő, amit a pályázó vállal. A pályázó Bánk Község Önkormányzata. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Elolvasta a kiírást? Torma Andrea körjegyző Nem olvastam el, mivel azt sem tudtam, hogy Bánk Község Önkormányzata erre pályázik. Azt gondolom, hogy a pályázat tartalmára és a koncepciójára vonatkozóan, mi, önkormányzat, mint pályázók kellene hogy megmondjuk, mire pályázzunk. Jelenleg ebben a pályázati anyagban van 6 millió Ft saját erő, van egy olyan projekt, ami sok mindent tartalmaz, pl. 6 fő bérköltsége, stb. A képviselő-testület soha nem biztosított ehhez önerőt, a képviselő-testület soha nem döntött arról, hogy ez a pályázat milyen tartalommal kerüljön benyújtásra. A pályázat benyújtásáról a képviselőtestület nem döntött, nem ismeri, mi van a pályázatban. A pályázat tartalmát nem a pályázat írónak kell megmondania, hanem a pályázónak. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Pályázati kiírás szerint az önkormányzattal senki nem fog szerződést kötni. Annak idején a címbirtokosságot is az önkormányzat neve alatt lehetett elnyerni. Világosan meg van fogalmazva, akárki is adja be azt a pályázatot, technikailag szerződést kötni csak és a kizárólag a TDM szervezettel lehet. Ha nem alakult meg a pályázat elbírálásának végéig, akkor nem lesz szerződéskötés. A TDM szervezettől kérik, hogy mutassa be ezt a 6 millió Ft, hogyan tudja biztosítani. Mi azért tettük ezeket a dolgokat, mert tudjuk mik a mozgásterei és mik a lehetőségei az önkormányzatoknak. Nem kívánjuk az önkormányzatokat olyan helyzetbe hozni, hogy a saját forrásaihoz kelljen nyúlnia. A pályázati kiírás szerint a TDM szervezet is pályázhatott volna, ha addigra megalakult volna. A szerződéskötés a TDM szervezettel fog történni, az önkormányzatnak semmilyen felelőssége nincs.
6
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Torma Andrea körjegyző Azt mondta Ön, hogy egy hosszú távú megállapodást kell majd kötnie az önkormányzatnak és a TDM szervezetnek, melyben a nyilatkozat pontjai alapján kerül meghatározásra, hogy konkrétan mi vonatkozik Bánkra. Vannak itt azonban olyan pontok, amiben - olvasatom szerint - ez a nyilatkozat nem hagy mozgásteret, mert egyértelműen kimondja, hogy márpedig ezt vállalja az önkormányzat. Nem érzem úgy, hogy ennek minden pontjára igaz lenne az, hogy ez nem ró ránk kötelező érvényű kötelezettséget, és választási lehetőséget ad. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A közép-és hosszú távú megállapodás tényét szintén a pályázat rögzíti, hogy ilyet kötni kell. A pályázat is rögzíti pontról pontra, hogy ezeken a témákon, ezekkel a tartalommal kell végigmenni a közép-és hosszú távú együttműködési megállapodásban. Torma Andrea körjegyző Ezt elfogadom, csak azt mondom, hogy ennek bizonyos pontjai – ebben a megfogalmazásban - már kötelező elemnek tűnnek, tehát nincs mérlegelési lehetőségem, hogy bevállalom vagy nem. Sarokba szorított helyzetben érzem magunkat, mert be van adva egy pályázat, melyben ezt kellett vállalnunk. Mi van akkor, ha mi ezt nem akartuk volna vállalni? Úgy gondolom, előbb meg kellett volna kérdezni minket! Úgy gondolom, sok olyan pont van, ami automatikusan Bánkra is értendő. Nacsa János INNOLAND Kht. képviselője Jelezték Önök ezt a Becsó Úrnak, hogy az önkormányzatokra ilyen jellegű előírásokat ne akarjanak rákényszeríteni? Tavaly októberben ott voltak azon a megbeszélésen, amikor a Megyei Közgyűlés Elnöke jelentette be, hogy az önkormányzatok nevében melyek azok a passzusok, amit ők el fognak várni. Torma Andrea körjegyző A TDM szervezet éves működési költségét ki határozza meg? Ha mondjuk például a szervezet menedzsmentje egy 30 milliós költségvetést kíván elfogadtatni, mert mondjuk ez az az összeg, amiből a meghatározott célokat elérhetőnek vagy teljesíthetőnek látja. Ezt a költségvetést a közgyűlésnek kell elfogadnia, így van? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Igen. És kinek kell előteremteni? Torma Andrea körjegyző Na, ez itt a fő kérdés. Ha mi most nyilatkozunk és vállaljuk, hogy az éves költség 60%-át az önkormányzatok biztosítják, akkor az éves működési költség most minimum 15 millió, de annak nincs felső határa, és a közgyűlés határozza meg, ha jól gondolom. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Igen. A működési költség a nonprofit Kft-re vonatkozó belügy. Ezt a szervezetnek önmagának kell előteremtenie. Torma Andrea körjegyző A taggyűlésben kinek van döntő szavazata, mi mennyiben tudunk beleszólnia költségvetésbe? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Senkinek nincs döntő szavazata, 20-20-60 %-ban vannak benne a tagok. Torma Andrea körjegyző Milyen arányban kell a költségvetést elfogadni? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Minimum 60% +1 szavazattal kell megszavazni mindent. Torma Andrea körjegyző Gyakorlatilag az INNOLAND Kht., és a MENEXX Kft. az együttesen meglévő 80 %-os szavazati arányával el tudja fogadni az éves költségvetését ennek a TDM szervezetnek. Ha mondjuk olyan költségvetést állít össze a szervezet mondok egy példát 30 millió Ft - akkor ezt a közgyűlés el tudja fogadni a mi támogatásunk nélkül. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Ha bármikor a TDM-ben gondolkodtunk, ez a kényszerpálya megvolt. A nonprofit Kft-re vonatkozóan, ami ebben az esetben a TDM szervezet, arra kötelezően írják elő, hogy igen is, vonjon be olyan szervezeteket , amivel ő a működését
7
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
biztosítani tudja, ami nem lehet kevesebb, mint 15 millió Ft. Ebben az önkormányzatnak direktben nem lehet kötelezettséget vállalni, csak a nyilatkozaton keresztül, amit meg a pályázathoz kötelezően írtak elő. Ennek a szervezetnek önmagának kell ezt a feltételrendszert előteremteni. Megmondom őszintén, én még 15 millió Ft-ban sem gondolkodnék egy ilyen szervezet éves költségvetésében. Ezt kötelezően írták elő. Legfőképpen azon nem gondolkodnék, hogy az önkormányzatoktól egy fillért kérjek. Ez megoldható anélkül is. A vállalkozók jól felfogott érdeke, hogy egy ilyen szervezettel kapcsolatba legyenek. Sajnos a pályázati kiírás ezt így írta elő. Idővel lesz egy csomó szakmai tevékenység, az évek során, ahogy fejlődik a szervezet, ami nekik nyűg, pénz, szakmai háttér, ezt ő szolgáltatásban el fogja várni a TDM szervezetétől. Az önkormányzatnak hosszú távon egy jól felfogott érdeke, hogy olyan szervezethez forduljon segítségért, (mert nyílván jobban fog tudni tanácsot adni, szolgáltatni) mint aki nem ezt csinálja 24 órában. A terület fejlődését ilyen szakmai szervezeteken keresztül lehet majd megvalósítani. Torma Andrea körjegyző Ez mind nagyon szép és jó, amit Ön elmondott. Nem vonom kétségbe, hogy ennek haszna lesz, ha jól fog működni. Azzal van a gondom, hogy ennek a munkaszervezetnek egy olyan Kft. lesz a működtetője, ahol az önkormányzatnak 20 szavazati joga van, ami gyakorlatilag semmi, mert az önkormányzat ezzel semmilyen döntésének, szándékának nem tud érvényt szerezni. Ugyanakkor mi adjuk a pénzt, a nyilatkozat szerint a működési költségek 60-%-át. Azt gondolom, nem engedheti meg magának egy önkormányzat sem, hogy közpénzt odaadjon egy kft-be úgy, hogy amint odaadta, utána semmi beleszólása nincs a pénz felhasználását illetően. Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője Polgármester Úr szerint, hány százalékos szavazati aránya van Bánknak a DIPÓ-ban? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője É megmondom, 1:62. Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője Hány millió Ft pályázati forráshoz jutott Bánk az első körben? Közel 30 millió Ft-hoz. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Én tovább mondanám. Mekkora pályázati forráshoz kíván még hozzájutni Bánk Község Önkormányzata? Tudtommal van még kétszer 15 milliós, valamint a Bánki Nyár 7 milliós, az Egyház részéről egy 1,5 milliós pályázati pénz. Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője Elképzelhetőnek tartják, hogy az 1:62 szavazattal hozzájuthatnak ennyi pénzhez, és a 20 szavazati aránnyal pedig még egy millió Ft-hoz sem? Egy közhasznú egyesületnek a tevékenységén keresztül forrást biztosítunk, azért, hogy működőképes legyen a térség gazdasági fejlesztése. Torma Andrea körjegyző Ez érdekes! Tudtommal még pályázatot sem nyújtottunk be a Leader-hez. Hogyan beszélhetünk arról, hogy mennyit nyert Bánk? Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője Nem a településről beszélek. A település és az önkormányzat úgy válik el, hogy a települést nem mindig az önkormányzat határozza meg. Torma Andrea körjegyző Ki nyert 30 millió Ft-ot a Leader-ben, mert nem tudok róla, hogy az önkormányzat, vagy bánki vállalkozás, vagy civil szervezet nyert volna? Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője A TDM-nek a szervezete. Ivanics András polgármester Attila, légy szíves mond el! Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A bánki megvásárolt 1 ha-os területtel kapcsolatban elhangzott olyan megjegyzés hogy „eladták, de nem kellett volna”. Nem tudom, kinek van erre vonatkozó információja, ossza már meg velem, mint részben a terület tulajdonosa, olyan tevékenységet folytatunk, ami azt indokolná, hogy ilyen jellegű hangok legyenek?
8
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Dr. Túry Endréné képviselő Az igazság az, hogy az emberek nem tudják, mi készül ott. Kérdezik, miért kellett oda egy kempinget tenni, amikor az önkormányzatnak van saját kempingje, és egy ilyen versenytevékenységet beengedett a faluba. A képviselő-testületnek nem volt tudomása arról, hogy azon a területen, amit Önök megvettek, mit fognak létesíteni, mint a saját tulajdonukon. Hákli Tibor képviselő A kistérség kifejezést értem. Valamilyen szinten már nem értem a Leader-t, csak azt látom, hogy ki van téve a tábla. A TDM-nél nem tudom mi az a desztináció? Van az IKSZ-t és a Dipó. Elmondaná valaki nekem, aki ért hozzá, hogy mi ez? A TDM-mel kapcsolatban tavaly decemberben beszélgettünk, talán egy rendkívüli ülés keretében, mert a TDM szervezet papírjait nagyon gyorsan be kell adni a bíróságra. És ebben az anyagban azt olvasom, hogy idén szeptemberben megint volt erről egy döntésünk, majd október 30-ával be van jegyezve a szervezet. Azt már értem, hogy ezért az önkormányzat adta be a pályázatot, de hogy adta be, amikor mi nem tudtunk róla?! A nyilatkozattal kapcsolatban: szeretnék látni bármelyik másik önkormányzattól ilyen nyilatkozatot aláírva, amiben benne van, hogy a működés 60%-ában részt vesznek, úgy, hogy a TDM-ben 0,2 %-kal rendelkeznek. Akkor én fejet hajtok, és azt mondom, legyen. Az én félelmem az, hogy a 15 millió 60%-át biztosítania kell az önkormányzatoknak, az önkormányzatok pedig ezt az összeget a TDM-beli részarányuk alapján fogják biztosítani, és így Bánkra jut 8,3 millió Ft, és az egész szervezetben rendelkezünk 20%-kal. Ezen kívül amit beadtunk 3-4 pályázatot – útfelújítás, meg ilyenek – semmiben nem nyertünk. Lehet, hogy a TDM nyert Bánkon, de azt a bánki lakos nem igazán érzékeli. Nacsa János INNOLAND Kht.és a DIPO képviselője A DIPÓ 62 alapító taggal, 19 önkormányzat alapításával jött létre. LEADER Magyarországon 96 helyi akciócsoport, akinek 24.000.000 tagja van (lakosok), ez alapján számolták ki, mennyi pályázati forrást használhatunk fel. Mi kb. 600 millió Ft-ot kaptunk. A Leader 2.100 települést foglal le, amiből a miénkben 16 rétsági és 3 pest megyei település van. A helyi akciócsoportnak az a funkciója, hogy meghatározza azt a stratégiát, ami alapján a 600 millió Ft-ot megpályázhatják. Pályázatot magánszemélyek, vállalkozások, önkormányzatok, egyházi szervezetek, civil szervezetek adhatnak be. Meg van határozva a pályázatok nagyságrendje. Most, amikor a hármas tengelyt megnyitják, akkor még úgy döntöttünk, 5-15 millió Ft közötti pályázati lehetőséget lehet beadni. Ezt kezeli ez a DIPÓ. A DIPÓ 200 millió Ftot szán turizmus fejlesztésére. Vadász, horgász, lovas-turizmus, valamint élő- és élettelen vidéki örökség védelmi, és turizmus fejlesztésére. A TDM szervezetet, amit tavaly le kellett pályázni, és akik elfogadták akkor, hogy vállalják a feltételeket, azokat kérték fel, hogy csinálják meg ezt a pályázatot. A székhely szerinti önkormányzat adja be a pályázatot, de maga a TDM szervezet lehet a szerződést kötő fél. Amennyiben ez nem alakul meg, akkor hiába adott be pályázatot Bánk Község Önkormányzata, az érvénytelen, és a következő 5 éves ciklusba nem fog turizmusfejlesztési forráshoz jutni ez a térség. Az IKSZT-ről: pályázatot írt ki a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a településeken lévő „barna-mezős beruházás” címen. A pályázatban elhanyagolt épület felújítására lehetett pályázni, melynek célja, hogy teremtsenek egy olyan szolgáltató teret, központot, amely az adott térségnek a vidékfejlesztési központjává fog fejlődni. Erre kaptunk egy forrást, és ennek a forrása alapján felépült épületbe lesz elhelyezve a TDM szervezet, a DIPÓ szervezet és az IKSZT. Hákli Tibor képviselő A hármas, négyes tengelyről még valamit ha hallhatnánk? Nacsa János INNOLAND Kht. És a DIPO képviselője Az Új Magyarország vidék fejlesztési programja négy tengelyre szakosodott. Az egyes tengelybe 7-800 milliárddal, mezőgazdasági termelésre kaphatnak forrást. A második tengely a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó megújuló források kapcsolódnak. A hármas tengelyhez tartozik ami már a Leader-hez kapcsolódik, falufejlesztés, vidéki örökségvédelem, turizmus-fejlesztés, és mikro-vállalkozások fejlesztése. A négyes tengelyre jutó hányad úgy kb. 130 millió Ft, melyben civil vállalkozások, önkormányzatok kaphatnak forrást, közösség fejlesztési támogatásokat. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A hármas tengelyben volt a Közösségi Szolgáltató Terek néven ismert pályázati lehetőség, amit faluház megújító programnak is nevezhetnék, amire országosan 800 körüli volt a pályázók száma. Rájöttek arra, hogy a vidékfejlesztési tevékenységhez alapvetően nincsenek olyan szolgáltató központok az adott térségben, amelyekre alapozni lehetne. Nagyságrendig 50 millió Ft-ot lehetett erre a célra pályázni, meg volt adva a tevékenységi kör, hogy milyen jellegű szolgáltatásokat kell bevállalni. Gyakorlatilag úgy fog funkcionálni, mint egy közösségi ház, ahol programok, rendezvények lesznek szervezve, ahol vidékfejlesztési menedzser lesz stb. Az IKSZT 50 millió Ft, ami csak az épület felújítása. A tűzoltószertár megvásárlása, felújítása, meg ami most ott zajlik, ez mind magánerőből történik. Hosszú távon a térségben természetesen fejlesztéseket szeretnénk megvalósítani, projekteket generálni. A tűzoltószertárnak a felújítása után technikailag ez az épület lesz az akciócsoportnak a telephelye és irodája. Ide tűzvédelmi rendszert,
9
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
riasztórendszert, beléptető-rendszert kell beépíteni. Ezek olyan tevékenységek, amit nem lehet innen elvinni. A további bővítések hátrafelé történnek majd, ahol lesz az IKSZT, ami egy 270 m2-es terület. Lesz egy 60-80m2 terem, mellette két kisebb, internet végpontokkal, irodákkal, amit kötelezően bele is kellett telepíteni. Ez végül is egy kultúrház jellegű, közösségi funkciókat fog ellátni. Ennek a folytatásaként ezt úgy lehet működtetni, hogy mellé olyan jellegű szolgáltató funkciókat telepít, - Bánkon ennek turisztikához kell, hogy kapcsolódjon - amiből származó bevételekből refinanszírozni lehet azt a tevékenységeket. Ehhez kapcsolódóan benyújtottunk egy pályázatot, 3-4 db faház lesz, a költségvetéstől függően ikerház struktúra, ami részben fiatalok részére rendezvények, programok esetén szállást biztosít. Ez mind azért kell, hogy ezzel együtt működőképessé lehessen tenni azt a közhasznú és közösségi szolgáltatást, ami a másik oldalán van ennek a területnek. Így épül fel ez a dolog, hogy fenntartható és működőképes legyen. Nyílván ahhoz, hogy egy adott térséget fejleszteni lehessen, nem elegendőek a hazai források. Olyan jellegű Uniós forrásokhoz is hozzá kell nyúlni, és be kell vonni, illetve meg kell pályázni, amihez hátteret tud biztosítani az a fajta infrastruktúra, ami ezen a területen megteremtődik. Fölfelé a hídig - hívhatjuk kempingnek - egy olyan jellegű kemping, ahol fiataloknak nyáron például programokat biztosítunk. Lehetőség lesz lakókocsival is beállni. Az a TDM tevékenység, amit meg kívánunk valósítani, pontosan azt segíti elő, hogy további vendégéjszaka szám növelést lehessen előidézni. Ivanics András polgármester Ezzel kapcsolatosan van-e még kérdés, észrevétel, vélemény, hozzászólás? Pintér János képviselő Az egyik benne lévő tagtól hallottam, hogy ennek az is szerepe lesz, hogy a községben élő vállalkozók is be lesznek vonva, hogy legyen nekik munkájuk, de nem ezt látni, mert csak kívülállók dolgoznak, bánki vállalkozót még egyet sem kerestek meg ezzel az építkezéssel kapcsolatban. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője A térség alatt nem lehet csak Bánkot érteni, amikor az IKSZT működtetése, vagy az ahhoz kapcsolódó munkaerő megkeresése kapcsán beszélünk. Most is megkerestem Andrást, ki jöhetne szóba egy ilyen IKSZT működtetése kapcsán, mint szakember. A terület fenntartsa, gondozása, stb. Ez egy generált kivitelezői munka, amit versenyeztettünk. Hákli Tibor képviselő Visszatérve a működési költséghez, szerintem azok a szavak hiányoznak, hogy „mindenki egyenlő arányban” járuljon hozzá. Torma Andrea körjegyző De mi a helyzet akkor, ha például visszalép 2-3 önkormányzat? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Akkor is egyenlő arányban viselnék az önkormányzatok, de ha viszont bővül, akkor annyival kevesebbel kell hozzájárulni. Eddig minden kommunikációban is úgy szerepelt, hogy egyenlő arányban kell befizetni ezt a pénzt. Az RTDM nonprofit szervezet taggyűlésén fog elhangozni, hogy nem is tagdíjként, hanem szolgáltatási díjként kell ezt meghatározni. Az lesz előterjesztve, hogy egyenlő arányban. Pintér János képviselő A szeszfőzde épületéről is megtörtént a megállapodás? Úgy még szebb lenne az a rész. Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Erre annyit tudok mondani, hogy ennek a területnek a megvásárlása folyamatban van, a szóbeli megállapodás megtörtént de a szerződéskötés még nem. Azt a területet elsőként rendbe kell rakni, a rajta lévő épületet statikussal meg kell nézetni. Még nincs eldöntve, mi lesz a sorsa. Voltak gondolatok, hogy vissza kellene állítani az eredeti állapotába, esetleg bemutató jelleggel szolgálhatna. Megtesszük, amit meg lehet. Partos Gábor Antal képviselő Milyen időszakra vonatkozik a közép-távú együttműködési megállapodás? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Ez az a pont, amiben meg kell állapodni. Úgy gondolom, nagyságrendileg 2-3-4 év lehet az együttműködés alapja. Partos Gábor Antal képviselő Ha az építkezés során megkérdezik az emberek, mi lesz ott, mit lehet mondani?
10
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Nacsa János INNOLAND Kht. És a DIPO képviselője A DIPÓ a leglényegesebb ebben az egészben, azért, mert ennél a forrás 600 millió Ft, a többinek a forrásértéke csak ennek a töredéke. Dr. Túry Endréné képviselő Valamelyik szervezetnek a bánki székhelyét miért vittük Gödöllőre? Márta Attila MENEXX Kft. képviselője Mert a bejegyzési procedúra lényegesen egyszerűbb volt a közép-magyarországi régióban. Ivanics András polgármester Megköszönöm Attilának és Jánosnak az információkat! Márta Attila és Nacsa János elhagyta az ülést. Ivanics András polgármester Feltettétek a kérdéseket, amire választ szerettetek volna kapni. Esetleg van-e még kérdésetek, amire ezzel kapcsolatban válaszolni tudok? Hákli Tibor képviselő Egy dolgot még bele kellene venni a határozati javaslatba, hogy az önkormányzatok egyenlő arányban járulnak hozzá a működési költség 60 %-hoz. Torma Andrea körjegyző Ez egy dolog, hogy milyen döntést hoz a képviselő-testület, a másik lényeges pedig az, hogy mi lesz elfogadva a közgyűlésen. További hozzászólás, észrevétel, kérdés nem volt. Ivanics András polgármester lezárta a napirend tárgyalását, és szavazásra tette fel a kérdést: aki egyetért azzal, hogy elfogadjuk a TDM munkaszervezet forrásainak biztosításáról szóló határozati javaslatot, azzal a kiegészítéssel, hogy az önkormányzatok egyenlő arányban járuljanak hozzá a működési költség 60%-hoz, kérem, kézfeltartással szavazzon! A Képviselő–testület megtárgyalta a TDM munkaszervezet forrásainak biztosításáról szóló előterjesztést, 7 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül elfogadta és meghozta a következő határozatot: 96/2009. (XI.3.) Képviselő – testületi határozat Bánk Község Önkormányzat képviselő-testülete, mint a RTDM Rétság Nyugat-nógrád Megyei Turisztikai Desztináció Menedzsment Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság tagja, az alábbiak szerint határoz: Bánk Község Önkormányzat képviselő-testülete vállalja, hogy a RTDM Rétság Nyugatnógrád Megyei Turisztikai Desztináció Menedzsment Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságban társtulajdonos önkormányzatokkal együtt, közösen, egyenlő arányban az Észak-magyarországi Operatív Program Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek támogatása c. pályázati felhívásban (ÉMOP-2008-2.3.1) a TDM munkaszervezet számára kötelezően előírt minimális éves szakmai és működési forrásainak (15 millió Ft) legalább 60%-t biztosítják a projekt megvalósítás időtartamára és a projekt befejezésétől számított 5 éven keresztül. A hozzájárulás mértékéről a képviselő-testület jelenleg nem dönt, az a későbbiekben megkötendő közép-távú együttműködési megállapodásban kerül rögzítésre. Határidő: azonnal Felelős: polgármester
11
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
2. Napirend
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Rendőrség, épület-felújítás hozzájárulás
Ivanics András polgármester A rétsági rendőrség az épületük felújításra 1 millió Ft-ot nyert, de az a pénz kevés a befejezéshez, ezért a Kapitány Úr megkereste az önkormányzatokat, hogy amennyiben tudnak, járuljanak hozzá a fejújításhoz. A rendőrség két épülete közötti részen parkolót szeretnének kialakítani, azt leaszfaltozni, és ehhez kérnék a segítséget. Rétság és Tolmács Önkormányzata 50.000 Ft-tal járult hozzá. Javasoljatok valamilyen összeget, mennyivel járuljon hozzá Bánk Község Önkormányzata! Ivanics Attila képviselő Javaslom, mi is 50. 000 Ft-tal járuljunk hozzá. Hákli Tibor képviselő Aszfaltozáshoz nem járulunk hozzá, de ahhoz, hogy kifessék az épületeket, tehát épület-felújításra igen. További hozzászólás, észrevétel, kérdés, javaslat nem volt. Ivanics András polgármester lezárta a napirend tárgyalását, és szavazásra tette fel a kérdést: aki egyetért azzal, hogy Bánk Község Önkormányzata a Rétsági Rendőrkapitányság részére épület-felújításra 50.000 Ft támogatást nyújtson, kérem, kézfeltartással szavazzon! A Képviselő–testület megtárgyalta a Rendőrség épület-felújításának hozzájárulásáról szóló előterjesztést, 7 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül elfogadta és meghozta a következő határozatot: 97/2009. (XI.3.) Képviselő – testületi határozat Bánk Község Önkormányzat képviselő-testülete a Rétság Rendőrkapitányság épület felújítását 50.000 Ft-tal támogatja. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a támogatás illetékes részére történő átadására. Határidő: azonnal Felelős: polgármester
3. Napirend
Víziszínpad bérbeadása rendezvényhez
Ivanics András polgármester A mai nap folyamán megkerestek azzal a kéréssel, hogy a nyár folyamán - három dátumot határozott meg: 2010.07.30.,08.06.,08.13-a, ez mind pénteki nap - szeretnék igénybe venni a víziszínpadot Edda koncert rendezéséhez. Egy kikötése volt, amin el kell gondolkodni, hogy a rendezvény tartama alatt csak ő akar árusítani. El kell dönteni, akarjuk-e ezt, vagy nem. Pintér János képviselő A belépőket ő árulja? Torma Andrea körjegyző Épp ma döntöttünk arról, hogy nem lehet egy valakinek kizárólagosan árusítani, ilyen nincs. Ivanics András polgármester Viszont meghatározhatunk egy összeget, mennyiért adjuk ki a víziszínpadot, és az egy tiszta bevétel. Torma Andrea körjegyző Csak akkor árusíthatna kizárólagosan Ő, ha annyi négyzetméterre kérne közterület-használati engedélyt, ami lefedné a teljes árusításra alkalmas és lehetséges területet.
12
Bánk Község Önkormányzata Képviselő-testülete
14/2009.(XI.03.) jegyzőkönyve
Ivanics András polgármester Felhívom, és beszélek az illetővel, de ahhoz az kell, hogy mondjatok egy irányárat, mennyiért adnánk bérbe. Bálint Magdolna alpolgármester Bele kell kalkulálni a vízdíjat, áramot, öltözőt is, ha kell neki. Ivanics András polgármester A színpadon az áram külön mérőórán van, ez nem lehet kérdés, hogy azt neki kell állni. Beszélni kell vele, milyen feltételekkel vállalja. Hákli Tibor képviselő Javaslom, hogy a teljes rezsi költség mellett 500.000 Ft bérleti díj ellenében adjuk ki a színpadot. Torma Andrea körjegyző Rendezvények alkalmával a terület-használati díj 1.000 Ft/m2/nap. Partos Gábor Antal képviselő Ha árusításra kizárólagosságot kér, fizesse meg az összes kiadható területet. Bálint Magdolna alpolgármester Kérjünk 300.000 Ft-ot, plusz az energia és a közterület-használati díj. Hákli Tibor képviselő A víziszínpadra minimum 500.000 Ft kérjünk! Az árusításra pedig kizárólagosságot nem kaphat, mert rendeletünk van róla. Ivanics András polgármester Elmondom az illetőnek, amit mondtatok, és utána tájékoztatlak benneteket. Köszönöm a részvételt! További hozzászólás, észrevétel, kérdés, javaslat nem volt, a polgármester az ülést bezárta.
K.m.f. Ivanics András polgármester
Torma Andrea körjegyző
A jegyzőkönyv hiteles. Partos Gábor képviselő
13