De Tuinder.com Datum: 18-2-2010
Datum: 18-2-2010
mening comments = Bij stelling 2 is het voor mij niet vanwege het kostenaspect, maar meer uit het oogpunt van effectieve belangenbehartiging. Hoe meer clubs, hoe minder effectief.
, Ik heb flink lopen brainen, en heb misschien een plan wat mogelijk zou kunnen lukken, samen kunnen we heb misschien waterdicht maken, we hebben hierbij wel hulp nodig van een paar machtige mensen, maar ik denk dat dat moet lukken, heb er al een paar op het oog, ik hoop dat je me belt om er verder over te praten en dan kan je me meteen uitleggen hoe dat met die headphone werkt. Daar jij en ik weten dat haast geboden is hoor ik graag spoedig van je, groet
De Tuinder.com Datum: 21-11-2009
Datum: 18-11-2009
wij moeten gewoon alle producten centraal(virtueel)aanleveren/aanbieden en minimaaal één dag vooruit gaan verkopen, zodat het product geleverd wordt waar het nodig is ipv bij de "speculant" die het koopt om door te verkopen ( voor 0.05/kg extra)ook een uiterste houdbaarheids datum op het product/doos zou een oplossing kunnen zijn, waarbij het kcb maar een volmacht van iedereen moet krijgen om een schorsing van minimaal zes maanden op te leggen aan een ieder die met deze gegevens "rommelt" van teler tot degene die het product aan de consument levert , ook zou dit met de global gap eisen meegenomen moeten worden waar overigens al jaren een belangrijke schakel ontbreekt :nl de retailers/gwb die mogen iedereen ontslaan die te duur wordt en een goedkope scholier inzetten op de agf afdeling , ook deze zouden een schorsing moeten krijgen ,lees :een verbod om hollands product te verkopen/inkopen als er iets met de kwaliteit mis is door fouten/fraude , deze zouden we net zo hard moeten (kunnen)straffen als zij ons kunnen straffen contracten alleen voor een langere periode aanbieden (gekoppeld aan de aanvoerprognose?? deze prognose moeten we ook erg voor onszelf gaan houden alleen de "verkoper"zou deze mogen weten en verder helemaal niemand ,alleen zo kunnen we het optimale uit de markt halen. heren: telers,handelhuizen en vooral VERKOPERS : het is al 03.00 uur i.p.v. 00.00 uur voor velen van ons geld dat ze komend jaar nog mogen telen omdat het bedrijf onverkoopbaar is omdat geen bank een bedrijf wil financieren ook de zogenaamde steun en waar wij gebruik van kunnen maken is een worst die ons wordt voorgehouden, het is onbetaalbaar maar het was wel het enige wat wij konden bereiken bij LNV , meer zat er niet in en de politiek wast zijn handen in onschuld (maar zorgt dat de eigen zakken wel goed gevuld blijven)
Commentaar komt nog.
De Tuinder.com Datum: 18-11-2009
Beste Robert, Je initiatief lijkt mij erg goed.Ik ga snel reageren op je vragen. Er worden heel goede suggesties gedaan in de comments die erg goed bruikbaar zijn. N.B Zoals gesuggereerd wordt dat ik werk zou zoeken is niet aan de orde. De tuinbouwsector is in gevaar dat is het probleem Mogelijk zijn inderdaad de komkommertelers gezamenlijk de eerste productgroep die de handschoen opneemt. Hier is wel wat mee te doen. In 1995/96 haden we al een gezamenlijk beleidsplan dat door 98 % van de komkommertelers werd ondersteund. Met een upgrade zou je dus zo kunnen starten. In 1995 , het jaar van de gezamenlijke vermarkting vanuit de ZWN veilingen is toen ook de hoogste prijs ooit uit de markt gehaald. We spreken elkaar.
Datum: 10-11-2009
Heren, de pijnpunten die jullie aangeven zijn heel duidelijk en ik denk dat deze ook door veel telers zo worden ervaren. Helaas zijn de ervaringen vaak net niet negatief genoeg om hen in beweging te krijgen. Dit betekent dat beweging van de telers geforceerd zal moeten worden. De vraag is nu wie gaat dit doen. Wat betreft afzet is denk ik de afspraken agenda van de directie van veiling Mechelen veelzeggend. Want wat jullie aanhalen wat betreft belangenorganisaties m.b.t financiele middelen geldt natuurlijk ook voor een aantal afzetpartijen. Bovendien is het belangrijkste onderdeel van de APO nog steeds onduidelijk en dat is de manier van verkopen. Dus wat jullie zeggen over verkopen helemaal mee eens, veilen 3.0. Puur vanwege transparantie, als dan de producten te weinig opbrengen dan heeft iedereen daar vrede mee. Verder wil ik graag wat intensiever met jullie in contact komen. Met vriendelijke groet,
De Tuinder.com Datum: 9-11-2009
Datum: 30-10-2009
We moeten zo snel mogelijk Weer grip op de afzet zien te krijgen als Telers . Het is te gek voor woorden wat er gebeurd , wij zijn de producenten (de makers ) van de produkten. Het is 2 voor 12 NU AKTIE , Het moet mogelijk zijn .
ik kom op een ander moment met een reactie als het veldwerk achter de rug is
De Tuinder.com Datum: 26-10-2009
Datum: 24-10-2009
bij 1:er wordt met teveel belangen rekening gehouden waardoor er te weinig veranderd. bij 3: het is van alle tijden dat er bedrijven onderdoor gaan en andere er sterker uitkomen. De toekomst van je eigen bedrijf moet je inschatten en daar op handelen.
Als we een betere afzet willen bereiken is het nodig dit gezamelijk op te pakken. Dus allemaal bij de verschillende afzet organisaties opzeggen.Als de draagkracht hiervoor ontbreekt wordt het nooit iets. verder bij te veel product ouder product gezamelijk uit de markt halen. We zijn al maanden mindere kwaliteit aan het leveren.
De Tuinder.com Datum: 23-10-2009
Datum: 22-10-2009
1 pesoon die boven alle afzetorganisaties staat en die bepaald bij overproduktie hoeveel procent gestort moet worden (ouwe rotzooi van de markt af) dit moet gecontroleerd gebeuren
Ik vind het op dit moment bijzonder storen dat de banken aan de ene kant bij gezonde gemiddelde bedrijven de kraan dreigen dicht te draaien en aan de andere kant gigantische grote uitbreidingen aan het financieren zijn terwijl er al overproductie is !! Ik kan daar met mijn pet niet bij en het wordt eens hoog tijd dat de financiers hier eens stevig over aangesproken worden. Wat betreft de afzet, ik zou zeggen, zet de gmo alleen in waar die in eerste instantie voor bedoeld was en dus niet voor sorteerders afval bio etc maar zorgen voor een betere marktpositie. In mijn ogen is dat 1 of 2 grote afzetclubs en naai alle bestaande overboord ! Tevens moet de politiek (Brussel eens naar de macht van de supermarkten kijken in bv Duitsland) Misschien iets voor Neelie Kroes ? Met vriendelijke groet bezorgde komkommerteler uit Brabant.
De Tuinder.com Datum: 23-10-2009
Datum: 18-10-2009
Het probleem wordt niet aangepakt met individuele initiatieven, er zal zowieso veel gaan veranderen.
Sucses
De Tuinder.com Datum: 16-10-2009
Datum: 16-10-2009
ik ben van mening dat we moeten stoppen met de schuld van de lage prijzen bij een ander neer te leggen. wij als tuinders gaan ten onder aan ons eigen succes. een normaal bedrijf zou bij overproductie de productie aanpassen aan de vraag tuinders gaan bij overproductie nog meer produceren om de kostprijs onder die van de collegas te krijgen omdat er flink wat tuinders zijn die komkommers kunnen kweken voor minder dan 20 cent zal iedereeen die wil overleven daar ook naar toe moeten of het strijdperk verlaten de enige manier om marktmacht terug te krijgen is minder produceren zodat er weer vraag ontstaat omdat een bouwstop glas saneren en verplichte productiebeperking niet geaccepteerd zullen worden door de sector zit er niets anders op dan net zo lang doorwerken totdat alles op is
De tuinbouw moet zich verenigen dan zijn we sterk in afzet en belangenbehartiging.
De Tuinder.com Datum: 15-10-2009
P1: Afzet is markt. Markten zijn internationaal. Markten tbv NL product moeten actief bewerkt worden. Er is momenteel geen NL afzetpromotie: door hopeloos versnipperd promotiebeleid van "afzetorganisaties". Jammer dat een prima medium hiervoor PT) zo ter discussie staat bij de producenten en de defensieve houding t.a.v. promotie van de producenten belangenbehartigers. p2 mee eens vwb producenten belangenbehartiging: een merkwaardig construct.
Datum: 15-10-2009
er moet weer een onafhankelijk verkoopapparaat komen waar klokverkoop en bemiddeling mogelijk is,afhankelijk van de keuze van de tuinder.Het nieuwe verkoopapparaat moet totaal los van alle bestaande structuren draaien
De Tuinder.com Datum: 14-10-2009
Datum: 14-10-2009
We moeten als telers gezamelijk (dus alle groentetelers) een marketinginstrument oprichten. Zo kunnen we er voor zorgen dat de consumptie van groenten per hoofd van de bevolking zal stijgen. Hiervoor is een flink budget nodig (7% van de omzet). Verder moeten bedrijven die uitbreiden een marketingplan hebben voor de groenten die ze extra gaan telen en dus ook af willen zetten. Tot slot. Met kostprijsverlaging kunnen we het niet winnen, dus moet de marge van de andere kant komen. Een voetbalteam dat alleen verdedigt wint immers ook geen enkele wedstrijd.
vragen jullie ook eens wat collega tuinders van zorgkwekerijen vinden ik vind het zelf namelijk false concurrentie van de bovenste plank telen met een pot subsidie en ons nog beconcureren ook onder het mom van dat is goed voor de sociale werk gelegenheid
De Tuinder.com Datum: 14-10-2009
Goed initiatief deze enquete. Belangenbehartiging is altijd een moeilijke zaak. Kostenontwikkelingen worden vaak ingegeven door de tijd, economische ontwikkelingen etc. Gasprijs en arbeidslonen hebben we als tuinbouw weinig vat op. Dat is een kwestie van accepteren en erop inspelen. Waar de telers wél vat op hebben, is de afzet. Die is zo ziek als niemand zich kan voorstellen. Dat is ingezet op het moment de tuinders op verzoek van nota bene handel en supermarkten de veilingklok stilzetten in 1995. De veilingklok die de Nederlandse tuinbouw in de vorige eeuw groot, sterk en gezond heeft gemaakt. De afgelopen 20 maanden tonen aan dat we snel weer terug moeten naar een markt waarop de wet van vraag en aanbod weer geldt. Is dan de prijs te laag, kan en zal eenieder er vrede mee hebben. Als teler kapot gaan aan een eerlijke te lage prijs doet veel pijn. Als teler kapot gaan aan een oneerlijke te lage prijs( waar geruchten genoeg blijken om een jaarlang 45% onder de kostprijs te moeten leveren) daaraan gaat de tuinder en zijn gezin maar de hele sector aan kapot. Ik persoonlijk vraag me af waar het geweten van handel en met name het geweten en de ethiek van de supermarkten is.... Een lange reactie, met eigenlijk nog veel meer te zeggen, maar ok. Van alle oplossingen tot verbetering van de situatie van de afgelopen 2 jaar, steekt er één met kop en schouders bovenuit. Wordt de afzet niet aangepakt, dan hebben de andere punten in het geheel géén zin. Hou je als groep telers bijeen. In juni, juli, augustus en september produceert Nederland 90% van alle paprika in Europa. We kunnen dan de touwtjes in handen nemen... Spreek dan af niet af te geven onder een bepaalde prijs. Lever vanaf bepaalde datum helemaal niks meer, met zn allen. Binnen 10 dagen krijgen de afzetcooperaties telefoontjes van de supermarkten. "we willen zoveel van die en die maat. Voor welke prijs kunnen we ze krijgen" We weten toch dat de vershoek in de supermarkt de winst moet brengen?? Een eenvoudige voorstelling van zaken, maar op de huidige manier redden we het toch ook niet. Groetjes en veel succes met je actie.
Datum: 14-10-2009
Veel succes Robbert
De Tuinder.com Datum: 14-10-2009
Datum: 14-10-2009
Miins inziens is het belangrijkste dat de telers weer zeggenschap hebben over hun eigen produkt. die moeten bepalen hoe hun produkt wordt afgezet. Dus alles op een verkooptafel. Dus onafhangkelijk van wie dan ook. Iedereen kan daar produkt kopen.
Dag Robert, Goede actie. Ik lees je reactie en colum met veel interresse. Kopier het Belgische verkoop systeem de veilingen en Lava. Ben klantgericht en verpak het zoals hij wil. Het systeem is modern en eerlijk. Onder een bepaalde prijs wordt het product uit de markt genomen en krijgt niemand wat. Voor het slagen hebben we natuurlijk wel 80% van de telers nodig.
De Tuinder.com Datum: 14-10-2009
Datum: 14-10-2009
Het grootste probleem is de verdeeldheid in de afzet, zo worden we uitgespeelt door de handel/retail. Er moet een loket voor verkoop komen voor al het product of klok moet terug
Beste Robert, wil je ook ons op de hoogte houden van de uitslagen? Wij gaan aandacht aan je site geven. Met vriendelijke groet, redactie Vakblad voor de Bloemisterij
De Tuinder.com Datum: 14-10-2009
Datum: 14-10-2009
De belangen behartigers in Nederland zijn zeer goed bezig het belang van hun organisatie te behartigen. Niet meer de belangen van de bedrijfstak. Zo ook de bloemenveilingen, ontstaan om de kwekers de kans te geven zich uitsluitend met de produktie bezig te houden. Nu zijn de bestuurders uitsluitend bezig, de afzetorganisatie te besturen, ongeacht wie er aan leveren.
1 en 2 zijn misschien waar, maar lijken mij geen fundamentele oorzaken van de crisis. In 3 moet het m.i. gezocht worden: Bijv. een (hoger) minimum eigen vermogen. Verder: Een productieplafond gekoppeld aan de afzet, om overproductie tegen te gaan. Dus geen areaaluitbreiding als afzet niet toeneemt.
De Tuinder.com Datum: 13-10-2009
het word tijd voor een revolutie .Het glazen hok waarin de politiek zich verschanst moet open worden gebroken en de kleuters naar huis worden gestuurd
Datum: 13-10-2009
internet veilen kan een oplossing zijn . en 1 logistieke centrum van waar alle kopers kunnen kopen geen onderscheid
De Tuinder.com Datum: 13-10-2009
Datum: 13-10-2009
De subsidies moeten stoppen deze hebben afgelopen jaren gezorgd voor explosieve areaalgroei
vraag 1. Het is zeker waar dat de algemene verandering/verbeteringen lang niet snel genoeg gaan. Het is echter niet altijd toe te rekenen aan de inzet van bepaalde besturen. Bijv. de K8 verricht mijns inziens veel en goed werk. Echter door de ingewikkeldheid van ons hele systeem wordt dat verschrikkelijk vertraagd. Voor het overige, Ik ben blij dat er nu een site is waar ook de gewone teler van 2 of 3 hectare zijn mening kan geven. Zonder dat er zon tomatenbobo tussen zit die zegt: ''je bedoelt je hobbytuintje' Terwijl dat nu wel de bedrijven zijn waar wij voor kunnen bloeden! Goed initatief!!!
De Tuinder.com Datum: 13-10-2009
Dat wij de afgelopen jaren zijn opgelicht door Gasterra/ de staat is ongehoord. Het zou goed zijn als daar wat aan gedaan zou worden door de belangenbehartigers, maar dit is reeds geprobeerd en op niks uitgelopen. Het grote probleem zit hem nu in de GMO-financieringen en de onwelwillendheid van de afzetorganisaties om alles op 1 hoop te schuiven. Zij pakken de marges zo ook wel. Ik denk dat 80 % van de telers het nu wel eens zijn, maar dat de handelspartijen samenwerking tegengaan. Dit is op dit moment het meest belangrijk. Als telers het eens kunnen worden, dan komen de balangenbehatigers vanzelf. Succes
Datum: 13-10-2009
Belangenbehartiging is zeer belangrijk, maar ook zeer lastig te organiseren. Landelijke "algemene" belangenbehartiging werkt niet, tenzij goed vertegenwoordigd in de regio. Anders Staat men te ver van de tuinder af. Alleen de regio heeft te kort uitstraling, dus moet goed ingebed zijn in één landelijke organisatie die (weer) echt mee kan praten met beleidsmakers. Op produktniveau is "de tuinder" wel bereid het hele land door te rijden en is het m.i. wel mogelijk "de tuinder" te bereiken en dus ook te vertegenwoordigen. Organiseer belangenbehartiging op produktniveau met landelijke overkoepeling. Wellicht makkelijk gezegd, maar lastig te realiseren door tegenstrijdige produkt belangen, maar m.i. een poging waard.
De Tuinder.com Datum: 13-10-2009
Datum: 13-10-2009
Gisteravond Radar zitten kijken, is dit soms een weg om een kritische kijk op onze sector te krijgen.Na radar was een spotje van Albert Heyn waarin hun producten als fair producten werden aangeprezen.???? Producten die ten koste van de vers producenten ( vers food )gaan. Er zijn meerdere spotjes van gelijke strekking van andere retailers. Hierop moeten we reageren.
meer plannen, meer commissies, meer vergaderen ect, het heeft geen zin. De markt heeft altijd gelijk en doet momenteel zijn werk!!
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
Beetje vreemde vragen.... Je schiet hier niet echt mee vooruit. De vraag is waarom de klok moest verdwijnen tbv een paar mensen in een kantoortje die de boel wel even zouden verhandelen... Destijds ben ik uit de comissie van ***************** getreiterd omdat ik het hier niet mee eens was.. Nu zien we wat er van komt subsidie voor kassen etc en slechte afzet zorgt voor volle koelcellen die de druk op de prijzen hoog houden met oude producten... niet moeilijk uit te rekenen denk ik.. vroeger draaide producten ook door maar dit ruimde de markt..nu blijft het vast laag. Gas... daar valt niet over te praten de koppelling is alleen met olie als het omhoog gaat en naar beneden zit er een half jaar tussen. omdat dit het zelfde systeem heeft speculeren en nog eens speculeren.
We hebben een goede contract prijs nodig. Ze zeggen vrije markt, maar het is wel vrij maar de markt werking is weg op dit moment. Ik wil niet langer de risico dragen van een dagmarkt prijs. Ons bedrijf is mvo daar hoort ook een mvo prijs bij voor de aardbeien. Succes met alles een super dat je dit op je neemt.
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
de manier van belangenbehartiging is vaak sterk verdedigend van toon, zodat de schuld van de problemen bij de maatschappij worden gelegd, een positieve belangenbehartiging richting consument/maatschappij zou veel meer krediet opleveren. de overheid en consument moet niet iets voor ons als sector doen omdat wij zielig zijn, maar omdat ze overtuigd worden van onze goede prestaties en intenties voorbeeld: de discussie over supermarktprijzen. de oorzaak van dit probleem zijn zeker niet alleen de supermarkten, maar ook voldoende aanbod richting supermarkt in combinatie met het niet kunnen verenigen van alle telers van een productgroep. HET voorbeeld van hoe verdeeld de nederlandse tuinbouw is, is wel dat een organisatie in staat zou zijn de NMA in te schakelen. of dit waar is of niet, het is zeer zeker mogelijk dat dit is gebeurd
De lto/glakracht/ of het pt zou eens moeten beginnen met het monitoren van de sector, kijk eens waar de knelpunten zitten en stuur daar op wie heeft teveel handel en wie te weinig, we moeten gaan bouwen op feiten, nu roept iedereen maar wat zonder dat men weet waar de echte knelpunten zitten.
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
het word nu eens echt tijd dat we met onze neus de zelfde kant opmoeten .ma het gaat geloof ik nog niet slecht genoeg
Datum: 12-10-2009
overfinanciering was een probleem voor de dsb, het wordt tijd dat er voor de tuinbouw ook op dit gebied een aktie komt.
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
als belgie en nederland nu bv. een afspraak maken van alle paprika aan een vaste prijs te verkopen dan zijn er niet zo een grote schommelingen,dat werkt voor iedereen gemakkelijker en dan weet je dat je niet voor niets moet werken,minder stress
Robert, het is super dat je die kar trekt. Zorg ervoor dat je wel delegeert en laat het niet je bedrijf kosten. Ik ben vorigjaar mijn bedrijf kwijtgeraakt. je hebt geen idee. dat is het niet waard. Ik ken er meer die in het verleden heel veel tijd in afzet hebben gestoken. succes!!
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
we moeten eerst de afzet regelen
Afzet: per produktgroep wordt veel actie ondernomen, bij de een meer dan de andere... even afwachten en deze mensen even niet in de wielen rijden.. Schhefgroei in financiering: tsja, moeilijke..je moet dan beleid van banken afzetten tegen lef, durf en inzicht van de individuele ondernemen, diegene die heel lang niet geinvesteerd hebben en daardoor de plank misslaan is ook een eigen keuze.. aan de andere kant zijn bedrijven die te ver gegaan zijn ook te ver gegaan en moeten niet koste wat koste in leven gehouden worden.. laat wat dit betreft komend jaar daar sturend in zijn.... actie kan dan nog altijd gasprijzen: is wereldmarkt en moeilijke weg, ook de politiek wil een wereldmarkt, je kan beter de transport en capaciteitsdiensten on der de loep nemen...
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Het belangrijkste punt is dat wij als tuinbouwproducenten, uitgespeeld worden door de afnemers. Dat heft moeten wij weer in handen zien te krijgen.
Datum: 12-10-2009
bedrijven waar van gebleken is dat ze een te hoge kostptijs hebben stoppen en blijven aanmodderen
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
alle komkommertelers van nederland in een zaal en we kopen allemaal samen één gsm en dit is het enigste telefoonnummer waar je in nederland nog komkommers kunt kopen dan maken we dus geen prijsafspraken we krijgen allemaal hetzelfde dus geen gezeur meer en samen kunne wij dan de prijs bepalen ipv het grootwinkelbedrijf, iedereen kan bij zijn eigen afzetvereniging blijven, want het is eigenlijk niet mogelijk ivm gmo
Er moet ook duidelijk gemaakt worden dat schaalvergroting niet voor iedereen is weggelegt, ik zie te veel dat er door de mega bedrijven product wordt aan geleverd die onder de kwaliteits eisen liggen maar toch het handelskanaal ingaan. In mijn ogen komt dit doordat de organisatie op deze bedrijven dan niet goed in orde is, hierdoor dreigen concurenten bij met de kwaliteit langszij te komen of ons zelfs te passeren.
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
De vragen zijn wel erg suggestief! Ik vind het goed dat jij actie onderneemt, want we kunnen wel allemaal naar elkaar blijven wijzen maar daar gebeurt niets mee. Toch begin ik mij steeds meer af te vragen of marktsituatie in de tuinbouw misschien wel helemaal veranderd is en dat we de (gedeeltelijk)collectiviteit niet meer terug zullen krijgen. Als dat zo is dan zijn we in een keiharde concurrentie strijd tegen elkaar gekomen. Hier moet je je consequenties aan verbinden. Ik spreek je nog wel.
Datum: 12-10-2009
dit kan niet snel genoeg gebeuren
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
Datum: 12-10-2009
de slechte prijs voor onze produkten zijn in mijn ogen gekomen door verdeeltheid onder de telers wkk instalaties wat een heel groot negatief gevolg heeft voor de wat kleiner bedrijven en de leas back constructie in samenwerking met de bank die het makelijker maakt om een groot mammoet bedrijf te beginne het nadeel van deze bedrijven is dat ze niet meer verdwijnen ook al gaan ze failiet(er zit te veel vermogen in)
in afzet land moet er 1 organisatie komen voor de afzet 100 procent moet meedoen en liefst belgie er ook bij zolang dit niet gebeurt is het dweilen met de kraan open je wordt nu uitgemolken door de paar inkoop organisaties die er nu nog zijn deze organisaties zullen de kip met gouden eireren nooit slachten dat moeten wij doen in belgie en vooral frankrijk wat ik hoor zijn de prijzen wel beter dus er is maar een klein of geen overschot er worden nu geen afspraken nagekomen door de k8 datum kodes door partijen hoe moet je dan komen tot een afzetorganisatie mijns inziens is dit onmogelijk anders was deze er al er is geen bedrijf dat met deze prijzen rendabel kan draaien en dat nu al ca 3 jaar ER MOET GEWOON NIET MEER GEZEIKT WORDEN OVER VANALLES EN NOG WAT MAAR TOT EEN VERKOOP ORGANISATIE NEERZETTEN VOOR VOLGEND JAAR DIT IS DE LAATSTE KANS lukt dit niet verkoop je bedrijf dan maar dit jaar desnoods met verlies want volgend jaar zijn er vele bedrijven te koop en zijn ze waardeloos het is hard maar waar
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
aanbodbundeling over Belgisch Nederlandse grenzen heen. Bij te lage produktprijzen algemeen, samen en elk volgens zijn teeltoppervlakte tijdelijk dumpen van groenten daarmee bedoel ik de composthoop en niet de markt zowel in Nederland, Belgie en Frankrijk,... Europees!!!! Algemene samenwerking en niet onder een minimum-prijs verkopen. Iedereen verdient een boterham, klein en groot. utopie????
Datum: 12-10-2009
Je hebt gelijk Robert, en vindt het ook goed van je dat je je daarvoor inzet. Ik heb altijd het idee dat we te klein zijn om iets voor elkaar te krijgen, dus leg het maar naast me neer en werk weer domweg verder.. Verder sta ik echt te kijken hoe goed je de discussie voert, wel bewondering voor.
De Tuinder.com Datum: 12-10-2009
et name punt 1 moet snel veranderen, een marktplaats net zoals Endex waar alles op verhandeld wordt, zowel dagmarkt als termijnafspraken zijn dan mogelijk, termijnhandel voor de grote supermarktketens.