Windows 7 bude pro Microsoft spása
Page 1 of 6
Blogy Živě » Blog redaktorů Živě.cz
Blog redaktorů Živě.cz Redaktoři nejsou jen píšící stroje, ale mají své názory, problémy a nápady. Na tomto blogu je ventilují a vy tak máte možnost nahlédnout k jejich práci a osobním názorům, které by se do běžného vydání nikdy nedostaly.
Windows 7 bude pro Microsoft spása 6. 4. 2009, Tomáš Holčík
57 Hlasovat
Recenzí a nadšených výkřiků pro Windows 7 je teď všude plno. I když si ale odmyslíme našení, zůstane pár dobrých důvodů, pro Windows 7 bude pro Microsoft úspěch, na který tak dlouho čekal. Proč je Windows 7 tak klíčový produkt? Inu protože Microsoft se po letech náročné reorganizace vývoje zase mohl vrátit od opravování chyb k vývoji. Podívejme se, čím prosluly jednotlivé verze Windows (píšu to z hlavy, nejsem Wikipedia):
Windows 1.0 - typický “Me too” produkt reagující na Mac OS Windows 2.0 - už umí EGA grafiku, ale stále je to něco, co víc budí otázku “Proč?” než “Kde to získám?” Windows 3.0 - nové grafické rozhraní, které už navrhl někdo s grafickým citem, ale stále jen počátek Windows 3.1 - díky TrueType písmům a podpoře PostScriptových písem od Adobe to byl konečně systém, který pronikl do DTP a grafikých studií. Windows 3.11 for Workgroups - na tehdejší dobu zázračně jednoduchá konfigurace malé sítě a první elektronická pošta. Windows NT 3.51 - Windows a server? To si myslíte, že to půjde? První NT byly zajímavé zejména tím, že jely i na procesorech PowerPC, MIPS a Alpha. Windows 95 - překopané uživatelské rozhraní s novým tlačítkem Start nebylo tím nejdůležitějším. Tento systém měl podporu TCP/IP v sobě a díky tomu otevřel internet všem. Windows 95 OSR2 - méně známá vylepšená verze, která přinesla hlavně dnes všudypřítomný souborový systém FAT32 Windows 98 SE - eséčka nabídla zejména podporu USB, sice ne dokonalou, ale aspoň nějakou. Windows ME - omyl vynucený spíše marketingem než vývojem. Visty ale nesrovnávejte s ME, Vista přinesla výrazné inovace. Windows 2000 - stabilní, mnohými stále vychvalovaná verze NT řady kombinující rozhraní Windows 95 se stabilitou NT platformy. Dodnes oblíbený systém, který je skutečný držák. Windows XP - hlavním smyslem XP je spojení stability Windows 2000 s herními možnostmi Windows 9x, kde DirectX znamenal naprostý zlom v hraní na počítačích. Maximálním herním zážitkem na Windows 3.1 byl Minesweeper, vše se jinak hrálo přímo v MS-DOSu. Windows XP SP2 - tady se to zlomilo, tady je důvod, proč Vista dopadla jak dopadla. Service Pack 2 totiž je výsledkem zastavení všech velkých inovací a brutální orientace Microsoftu na bezpečnost. Zjednodušeně řečeno Microsoft do té doby opravoval chyby, až se našly, v novém systému začal už při vývoji hledat místa, kde by nějaká díra pro průnik mohla vzniknout. Windows Vista - mírně nové uživatelské rozhraní nenahradilo tu velkou soupisku funkcí, které z finální verze vypadly. Důraz na DirectX 10 jen ve Vista nepomohl rozšířit hry pro DirectX 10 (malá atraktivita pro domácí uživatele), dostatečně dobré Windows XP SP2 nemotivovaly k přechodu na neověřený systém v podnicích. Vista na začátku utrpěla nedostatkem ovladačů pro multimediální výbavu počítače, některé zvukové karty nejsou dodnes podporovány. Rychlost byla vzhledem k Windows XP podobná, ale vývoj počítal s paradigmem “stále rychlejších počítačů”, Vista proto prohrála boj o levné průměrně výkonné notebooky, se kterými nepočítala. Vista dnes není špatný systém, je opravdu dobře vyzrálý, kvalitní, s dostatkem podpory od dalších výrobců. Celá řada výrazných vylepšení v optimalizaci načítání dat a práce s pamětí také určitě stojí za zmínku. Ostatně právě dnešní funkčnost Windows 7 se stejnými ovladači to dokazuje. Stigma pomalého, nepodporovaného a zbytečného systému se ale setřást nepovedlo.
Proč Windows 7 vyhrají? Nejúspěšnější systémy Microsoftu byly ty, které přinesly vylepšené rozhraní a současně pod kapotou přinesly i zásadnější změny. Windows 95? Nové rozhraní a TCP/IP. Windows XP? lépe reagující rozhraní a hlavně výrazně vyšší stabilita. Windows Vista? Rozhraní Aero, co nejelo na integrovaných grafikách, nebo změny pod kapotou, které nenajdete bez dvouhodinové přednášky od Microsoftu? Windows 7? - zásadně lepší uživatelské rozhraní s mnoha chytrými funkcemi a jádro funkční jak na osmijádrech tak i na pomalých mininoteboocích.
Není nad osobní zkušenost Doma na počítači používám Windows XP, v práci na pracovní stanici Windows Vista x64 a na notebooku jsem měl Visty od výrobce. Zatímco okolo mne zuřila přechodová revoluce, jak si všichni instalovali první buildy Windows 7, já odolával. Už nejsem z těch, co by museli žít v betaverzích. Raději si počkám, až si ty chyby vyžere někdo jiný a já přijdu k hotovému. Akorát jsem se koukl kolegům přes rameno na nový taskbar, který je popravdě příšerný, a rozhodl, že to na svůj počítač nepustím. Pak jsem dostal nový notebook a postaven před nutnost vše znovu nainstalovat, jsem si řekl, že těm Windows 7 dám šanci, přece jen recovery DVD mám po ruce, tak to přes víkend bolet nebude. První, co jsem z nových funkcí
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
6.4.2009
Windows 7 bude pro Microsoft spása
Page 2 of 6
vypnul, je nový taskbar. Přepl jsem jej do klasické podoby s tlačítky s ikonou a textovým popiskem a nic na něj “připíchlé” nemám. Programů používám víc a opravdu není moc vidět, co je spuštěné a co ne. (Ano Mac OS X dock nemám rád také, ale Win 7 to má ještě horší). Naštěstí i s “klasickým” taskbarem mám všechny nové funkce - rychlé náhledy, kontextové nabídky a podobně. Návykové je ovládání oken (maximalizace přetažením nahoru, možnost chytit maximalizované okno myší a přenést ho na jiný monitor). Konečně funguje rychlé uspávání a probouzení, notebook si pamatuje rozložení více monitorů (no dobře, jen s ovladači grafiky z instalace, ty pro Vistu od Intelu to neumí, ale zase nepadají). Windows 7 stručně řečeno fungují. Potom jsem si doma k narozeninám nadělil nový počítač, jen základní čtyřjádro, na video je ale pořád pětkrát rychlejší něž ten předtím. Nainstaloval jsem na něj Windows XP, které tam vždy byly a ty hry pro děti na nich fungovaly vždy dobře, ale už to nebylo ono. Okna za sebou nechávají divné šmouhy (to ale už odstranila Vista), tlačítka spuštěných aplikací na taskbaru nejde přesouvat, okna aplikací se nijak chytře nechovají. Systém jako tak nějak funguje, ale chybí mu jiskra, šťáva, elegance. Sice s vědomím, že až bude česká verze systému, budu vše přeinstalovávat, jsem se ale rozhodl. Za těch pár měsíců mi to stojí, zavrhnout Windows XP a skočit do betaverze. Windows 7 jsou opravdu systém, který mne přiměl vylézt z bezpečné ulity Windows XP a zkusit něco nového. Jsou dostatečně stejné (švagrová, co si na něm náhodou četla poštu, ani nepípla, že je tam nějaký jiný systém. Děti si pustily flashové hry na internetu bez vysvětlování změn v novém IE8), současně ale výrazně jiné, aby to motivovalo k upgradu. Proto si dovoluji vyslovit myšlenku, která sice je ve vzduchu, ale moc slyšet není. Windows 7 budou historicky nejúspěšnějším systémem Microsoftu. Po upgradu sáhnou i současní opatrní majitelé Windows XP či brblající uživatelé Vista, současně nové funkce uživatelského rozhraní tak významně zlepšují produktivitu, že se jich brzy začnou dožadovat lidé ve firmách. Zejména na noteboocích jsou nové funkce skvělé. Publikováno v rubrice Tomáš Holčík. Reakce v diskuzi lze sledovat prostřednictvím RSS 2.0. Odkazování není povoleno.
57 Hlasovat
Mám svůj zadek na mapě a vůbec mi to nevadí »
Komentáře v diskuzi
1.
TheXijo
6. 4. 2009, 16:23
Uhm suhlasim, win7 budu prelomove.. aspon s vacsej casti… nechapem ale co sa ti nepaci na taskbare.. ja som si za hodinku zvykol a uz by som asi ine nechcel…
2.
Mirek
6. 4. 2009, 16:27
Vždy s příchodem NEW OS od Widlí slyšíme to samé - převratný,nejlepší,bezpečný atd. přitom ruku na srdce,pokud Visty dělalo tolik vývojářu a to prosím u softwaroveho giganta MS tak výsledek je strašlivej.Dost se děsím co vyprodukujou jako nástupce
3.
kozec
6. 4. 2009, 16:28
Teda, nie ze by som vyslovene nesuhlasil, moje skusenosti s Win7 boli dobre a na finalnu verziu sa celkom tesim, ale velmi silno pochybujem o tom, ze mu bude vertikalna maximalizacia a Macovsky panel stacit k uspechu. Jedine, co z neho pravdepodobne spravi najpredavanejsi OS je definitivne odstrihnutie XP a dostatocne vela casu na vyslni.
4.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 16:29
#1 Hlavní důvod - přidali zbytečný klik myší. příklad: chci se podívat na http://www.idnes.cz. nyní: klepnu na první zbytečný IE nebo ikonu IE a zadám adresu. Windows 7: klepnu na ikonu IE, vyberu myší okno, které chci obětovat, klepnu a až teď můžu psát. také není moc dobře odlišený spuštěný a dokovaný program. když máte nejhůř deset wordů, je to v pohodě. když ale spustíte kompletní sadu Adobe CS3, budete opravdu chtít zavírat programy. pomůže rychle poznat, který jede.
5.
White Snake
6. 4. 2009, 16:29
Nejde jinak nez souhlasit, pravda taskbar je jiny. Ja sem si treba taky zvyknul vpohode a nedela mi problem, ale znam i nekoho komu se proste nelibi. U W7 je hlavni rychlost na stolnim hernim PC to slape jak hodinky, ale co sem necekal, ze na Eee 901 to pobezi rychlejc nez XP a o Vistach radsi nemluvit (nebyl to zas tak spatny system, ale chtelo to mit na to poradne zelezo). Jedine co by se snad dalo vytknout je UAC (User Account Control) v zapnutem stavu nejde nainstalovat pomalu zadny third party program. U Vist se zeptal zda jo nebo ne, ale tady bezkompromisne zrusi instalacku napr u Firefoxu.
6.
Veolw
6. 4. 2009, 16:29
Ten taskbar je naprosto paradni. Nemuzu si ho vynachvalit. Jinak co se tyce prechodu z Vist tak nevim. Nejspis se mi nebude chtit investovat.
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
6.4.2009
Windows 7 bude pro Microsoft spása
7.
Novice
Page 3 of 6
6. 4. 2009, 16:31
Na noteboocich tezko tam bych 7 ani vista nedoporucoval rozhrani je prilis tmave na ovladani pokud nemate po ruce zasuvku tak si rozdilu xp a vista vsimnete u xp mate cse najite behem sec u visty nenajdete nic pokud si display nezesvetlite ale tim naroste spotreba a betu 7 sem zkousel opravdu hrozne neda se pokud si nepohrajete s nastavenim muzete myt zpustený 30x internet explorer a nevýte o tom
8.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 16:34
#2 věřte, že jsem hodně jako vy. Vistu toleruji proto že mám jako jeden z mála tu několikadenní masáž od MS a tak vím, co je tam v jádru dobrého. Vista hodně utrpěla tím dupnutím na brzdu, kdy se začali soustředit na bezpečnost a odřezávali nové funkce. Windows 7 opravdu vyhrají.
9.
Martin
6. 4. 2009, 16:37
Souhlasím s Tomášem, Sedmičkám předvídám také úspěšnou budoucnost. S Windows Vista jsem měl neskutečné problémy a na XP jsem nepřešel nazpět jen proto, že mám 8GB paměti. Aktuální betaverze Windows7 je dle mého každodenního užívání mnohem efektivnější, rychlejší a stabilnější než Vista se service packem a všemi aktualizacemi.
10.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 16:37
#7 naopak, na noteboocích Windows 7 rulez. Samozřejmě ten 30× spuštěný IE je chyba nového taskbaru, který vypínám. fakt chci vědět, co mi tam jede.
11.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 16:44
#6 Pokud používáte notebook, tak Windows 7 jsou spásou. Na desktopu je to mírnější, ale i tam třeba výrazně rychlejší hibernaci oceníte. (kromě chytřejšího GUI)
12.
Radim Bartoš
6. 4. 2009, 16:45
Mohu se zeptat jakou verzi Windows 7 používáte? Jestli betu 1 (sestavení 7000) nebo některé z aktuálních pre-RC sestavení (7048,7057,7068). Já osobně mám nejlepší zkušenosti s právě nejnovějším 7068, navýšení rychlosti a zkrácení doby instalace je od bety 1 výrazně partné a celkově je systém více stabilnější (ačkoliv beta 1 je sama o sobě již dost stabilní systém)
13.
7 nejhorsi
6. 4. 2009, 16:45
Kazdej windows ktery byl ocekavany jako prelomový byl hruza o xp nikdy nikdo neslisel a az vysly byli nejlepsi v te dobe kdesto visty nejhorsi ja sem majitel a zpravce pc proc bych mnel prihlasovat kdykoly chci neco zmenit komu se to lyby je na hlavu (pokud by vas auto zadalo prihlaseni kdykoly by jste chtely zaotcit koupily by jste ho ja teda ne) a pokus se o 7 tvrdi ze to bude jine tak to microsoftu neverte jde to s nim od 10 k 5 a mysto toho aby se zachranil tak se snazi utopit.
14.
Falhar
6. 4. 2009, 16:46
#4 : Ano to přidali, a zároveň pro “rejpaly” jako ty tam je možnost kompletně přepnout do vzhledu Visty/XP, tedy zrušit grouping, zmenšit ikonky a zobrazit text a odpinovat všechny položky… #7 : Nevím co tím myslíš, ale pokud jde o “tmavost” vzhledu, tak jeho barvu a průhlednost si můžeš libovolně nastavit.. nebo máš ty něco špatně s notebookem. Já si taky nový Windows 7 nemůžu vynachválit. Taskbar je super, mám ho na levé straně, kde se výjimá perfektně. Explorer je taky o něčem jiném. Nové možnosti Aera jsou taky “cool”..
15.
Michal
6. 4. 2009, 16:54
13: Skutečný odborník, to lze poznat na první pohled. Na 7 se docela těším, s Vistou jsem sice spokojený (ať už se rychlosti či stability), ale podle toho, co jsem viděl, Windows 7 dotahuje pár věcí ještě dále…
16.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 16:58
#12 na stolním 7068, na notebooku 7057. Osobně rozdíly mezi nimi nepozoruji, tolik v tom nešťourám.
17.
Vlastimil Waic
6. 4. 2009, 17:02
Tomáši, ten nový taskbar chce zkusit. Já se taky první dva dny mohl vzteky opupínkovat, ale jak si člověk zvykne, tak ocení to, že má víc místa. Ale v principu je to samozřejmě jedno, o přetahování a náhledy nepřijdeš ani se starým.
18.
Tomáš Holčík
6. 4. 2009, 17:02
#13 to že VY jste neslyšel o XP před jejich uvedením, je váš problém. Věřte že se to tehdy hodně diskutovalo, jak udělat robustní systém na NT jádru, na kterém by jely ty prasácký hry s výhradním přístupem k počítači co na Win 9x. A na začátku byla XP neskutečný průšvih. Stejně jako u Vist nebyly vůbec ovladače a polovina programů z Win 9x nejela. protože je to ale dnes 8 let starý systém, už na to věci jsou.
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
6.4.2009
Windows 7 bude pro Microsoft spása
19.
Tomáš Holčík
Page 4 of 6
6. 4. 2009, 17:13
#17 Víš co Vlasto? Nemusím Mám naštěstí právo volby. Samozřejmě si pamatuji jak jsme v době Windows 95 vydávali tipy, jak tam vrátit Program Manager z Windows 3.11, ale tady je to trochu jiné. Sdružování ikon na taskbaru měly už XP a už tam to všichni co znám vypínali. Netrápí mne nedostatek místa, ale zbytečné klikání navíc.
20.
Vlastimil Waic
6. 4. 2009, 17:19
Však neříkám, že musíš. Já si řekl, že to vydržím z profesionálních důvodů (není nic horšího, než některou fičuru neznat jen proto, že jsem ji nikdy nepoužil) a zůstal jsem u toho. Mně víc vadí, že mi Windows neobnoví okno, nad jehož náhledem zastavím kurzor. Nevím proč, ale hrozně mě svádí to dělat a čekat, že s tím oknem budu moct pracovat Místo toho mi ho Aero peek jenom ukáže a když z náhledu vyjedu, obnoví původní zobrazení. Mně ale hrozně láká rovnou z toho náhledu přejet myší do toho okna a pracovat s ním.
21.
Maťo
6. 4. 2009, 17:24
[19] ja združovanie ikon v taskbare nevypínam. Ale uvítal by som možnosť si zvoliť/upraviť čo združím a v akom poradí. Napr. okná GIMPu by som združil hneď a urobil radšej miesto iným programom. W7 údajne čosi z toho umožňuje, tak som zvedavý.
22.
TheXijo
6. 4. 2009, 17:43
#4 no hej to je pravda… da sa aj tak ze podrzis nejaku sekundu na tom mysku, ale je to zdrzovanie proste uz zvykol…
23.
anywherehome
ja som si
6. 4. 2009, 18:19
jo to je blog……už jsem málem nadával na nulovou informační hodnotu
24.
Checheche
6. 4. 2009, 18:23
No, zarazilo mě pár věcí: „Windows 98 SE - eséčka nabídla zejména podporu USB, sice ne dokonalou, ale aspoň nějakou.“ To se mi nezdá, protože se mi v šuplíku válí CD Windows 95 s podporou USB (Jestli podpora funguje nevím, počítač nemá porty) „Důraz na DirectX 10 jen ve Vista nepomohl rozšířit hry pro DirectX 10.“ Já bych spíš řekl, že důraz na DX10 pomohl rozšířit Visty. Protože kdyby byly direxy i pro XP, tak by hodně lidí Vistu k ničemu nepotřebovalo. A ta vychvalovaná rychlost W7? Tu měly mít už Visty! Prostě mi Win 7 přijdou jako dokončené Visty. Tím nechci říct, že to bude špatný systém, nejspíš to budou nejlepší Windows, jaké tu kdy byly. Osobně na současných strojích budu setrvávat na XP, dokud bude podpora a potom tam, pokud nebude novější železo, půjde nějaké distro Linuxu - přece jen, v té době to bude už akorát na to surfování a občas nějaký dokument a k tomu už Windows nejsou potřeba. HOWG, domluvil jsem
25.
Roman
6. 4. 2009, 18:26
Dobrý den, měl bych na Vás dotaz jako odborníků, delší dobou používám W7 beta7000 k velké spokojenosti, rozhodl jsem se zaktualizovat na build 7057, ale při pokusu o upgrade dojde k odmítnutí z důvodu nekompatibility a krátkým výpisem, kde bohužel není absolutně zřejmé co ho “tlačí” ? napadá Vás něco, nějaký “switch” na zjištění ? Díky Roman
26.
pomeranč
6. 4. 2009, 18:30
[25] Asi by bylo lepší položit dotaz v poradně nebo na fóru
27.
Petr
6. 4. 2009, 19:21
souhlasím, že by se to mělo řešit v poradně a také doporučuji neinstalovat 7057, ale 7068
28.
duigha
6. 4. 2009, 19:24
Souhlas. Windows 7 jsou skvělé. Sedm je prostě šťastné číslo
29.
j415
6. 4. 2009, 19:38
[25]> AFAIK je potreba novou verzi stahnout, vypalit a nainstalovat..aktualizace jsou pouze opravy bugu
30.
sx
6. 4. 2009, 19:43
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
6.4.2009
Windows 7 bude pro Microsoft spása
Page 5 of 6
31.
32.
33.
Odeslat komentář
Aktuální články a bleskovky
Google odhalil tajemství svých úsporných serverů
Objevte to sociální ve Windows Live
Ke stažení: Virtuální mechanika snadno a rychle
Speciál s hostem: Jak se dělá webhosting
Blog redaktorů Živě.cz využívá WordPress MU a běží na Blog.zive.cz. Vytvořte si svůj vlastní blog Sledování přes RSS: články a komentáře
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
6.4.2009
Windows 7 bude pro Microsoft spása
http://redaktori.blog.zive.cz/2009/04/06/windows-7-bude-pro-microsoft-spasa/
Page 6 of 6
6.4.2009