Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 1 van 6
HOME
NIEUWS VROUW
LIFESTYLE
FINANCIEEL
ETENENGENIETEN
AUTO
MOBIEL WONEN
REIZEN
HOROSCOOP
SERVICE
GLAMOURGIRLS
CONTACT GAMES
Zoek in
deze site
PSYCHE EN RELATIE
MODE & BEAUTY
GEZOND LEVEN
PRAAT MEE
Internet
IN BEWEGING
HOME > LIFESTYLE > VROUW
Psyche en Relatie
RSS do 21 aug 2008, 15:55 | 56 reacties
"De gelukkigste periode in een mensenleven is net... 'Seksleven gelovige beter'
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier AMSTERDAM - Blaft je hond te veel of krabt je kat je nieuwe tapijt open? Dan is psychofarmaca misschien iets voor je huisdier. De farmaceutische industrie ziet er in elk geval veel brood in. Zo meldt Dagblad De Pers vanochtend.
Toekomstige brugklassers chatten met... Vaders vergeten ouderlijk gezag te regelen
De komende jaren verwachten fabrikanten verschillende medicijnen op de markt te Naar Psyche en Relatie brengen en dan zal er ook gericht reclame gemaakt worden. RSS Blaffen en grommen Lekker leven Vakantieliefde houdt maar één tot twee weken...
Steeds meer medicijnen voor het... Sienna Miller speelt de muze van Any Warhol... First Ladies: over diva's en idealisten Nederlandse vrouw ontevreden over boezem
Huisdieren, zoals een hond of kat, kunnen heel schattig lijken totdat ze tegen vreemden beginnen te blaffen en grommen of spullen in huis gaan stukbijten en -krabben. Tot voor kort probeerden de eigenaren dit op te lossen door gerichte trainingen en cursussen te volgen.
Echter tegenwoordig heeft de hondenbezitter hier geen tijd meer voor. Deze groep begint in Naar Lekker leven toenemende mate om pillen te vragen bij de dierendokter of – RSS winkel om hun beestje in toom te kunnen houden.
Doe de test! Bent u geobsedeerd door uw...
Columns
Mannenweekend
Uitgaven
Fat Angie
Wat is Twingly?
Ads door Google Hond? Lastige Hond? Zo Traint U Elke Hond Tot Een Gehoorzaam, Net Huisdier Hondtraining.com/Hond Hoe soepel is uw hond? Doe de Pedigree Souplesse test en test hoe soepel uw hond is! www.pedigree.nl/souplesse_test Verhuizen met huisdieren Praktische tips om het verhuizen voor je huisdier makkelijk te maken www.moviq.nl/verhuizen
Deze trend was in de Verenigde Staten in de afgelopen jaren al te zien. De uitgaven voor huisdieren steeg daar sterk en dit is toe te wijzen aan het toenemende gebruik van medicijnen voor huisdieren.
Vrouwen kunnnen intimiderend zijn Mannenquotum
Het bedrijf Novartis kwam als eerste een paar jaar geleden met een middel tegen verlatingsangst. Dit om dieren die te veel alleen worden
Mode
Naar Columns gelaten en vaak enorm veel geluid maken met hun gejank rustiger te
Shopping
RSS
Nederlandse modellen scoren nog steeds Word jij het nieuwe gezicht van De Elite... Breng kleur in de herfst Glamour voor kleine dames Ga de zwaartekracht tegen! Naar Shopping
krijgen. Het medicijn bevat dezelfde stof als wat er in het antidepressie medicijn Anafranil zit. Moderne leven De dagen van de traditionele hondentrainer lijkt geteld. Het drukke moderne leven vraagt om snel resultaat, waardoor hondenbezitters steeds minder geduld hebben om eerst wekenlang met hun hondje op cursus te gaan. Ze zullen daarom sneller naar medicijnen grijpen. Hier speelt de dierenfarmacie dus slim op in. Is het terecht dat dierenbezitters sneller naar medicijnen grijpen om hun hondje of katje rustiger te krijgen? Moeten ze niet meer tijd in zo'n beestje investeren? Praat met ons mee! Reageer Plaats op:
Mail eKudos
Print MSN
Delicious
Digg
1 | 2 | Volgende HUISREGELS Voor reageren op artikelen bij telegraaf.nl en haar subsites gelden huisregels. Klik hier om die regels te lezen.
Belachelijk! Je moet je dieren zelf opvoeden. Het zijn net kinderen en iet volstoppen met meds. Die mensen die dat doen zijn luilakken. Lorna, Amsterdam | 13:57 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 2 van 6
Dit kan toch niet.Je kan je hond of kat toch niet vol stoppen met pillen.Wat een onzin.Dit moet niet zomaar te krijgen zijn en net als een mens eerst onderzoek dan pas geven. ik, leeuwarden | 13:59 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
tja je zou een beetje woiet kunnen proberen mensen schijnen daar ook sloom en futloos van te worden of wat dacht je van slaaptabletten? dan slaapt je hond/kat de hele dag.Je zou hem natuurlijk ook gewoon naar buiten kunnen laten (kat/poes) of wat langer en vaker uitlaten(hond) en elke dag een half uurtje spelen en knuffelen met je huisdier kunnen invoeren.Krabpaal voor katten en speeltjes als een speelgoedmuis of (tennis)bal kunnen ook helpen te voorkomen dat je dier je spullen sloopt. j.k., almere | 14:02 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als men geen tijd heeft om een huisdier op te voeden,kunnen ze beter niet aan beginnen. Zelfde geld voor ouders met kinderen (met z.g. ADHD). MK., Bracknell | 14:22 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik vind persoonlijk dat je altijd tijd moet investeren in een huisdier, wil je dit niet of kun je dat niet, neem dan geen huisdier.?!Mijn idee is, dat er mensen op de wereld rondlopen die zomaar een huisdier nemen zonder erbij na te denken of zij daar wel tijd voor hebben of willen maken.Misschien slaat mijn bericht nergens op, toch vind ik dat erin mijn verhaal wel een kern van waarheid inzit. het zal mij benieuwen hoe anderen er over denken, Almere | 14:26 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Schandalig je geeft je kinderen toch ook geen morfine als ze te druk zijn! Louis, Amsterdam | 15:45 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Kinderen krijgen toch ook valium of iets anders als ze te lastig zijn... Althans mijn oude huisarts schreef dat gewoon voor op verzoek van mams. Goede zet hoor (niet dus!) Arme wezens die overgeleverd zijn aan onbeschofte egoistische volwassenen. Petra, Thuis | 16:41 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je hond te veel blaft, geef je het niet voldoende aandacht en verzorg je het dus slecht. Dan moet je geen hond nemen. Mensen willen altijd van alles hebben, maar er zorg, aandacht, onderhoud of geld aan te besteden wordt vaak lastig. Glenn, Groningen | 17:02 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als men daar al geen tijd voor heeft voor hetm opvoeden van je huisdier hoe moet het dan gaan als het dier paar keer per dag uitgelaten moet worden?Ze willen alles hebben ze kunnen beter huisdieren op batterijen kopen dierenvriend heeft altijd tijd voor ze , s,heerenberg | 17:08 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Dat middel bestaat al. Plak om de dag een morfinepleister in de lies van mijn trouwe viervoeter en heb er geen kind meer aan. Blaft stukken minder en sloopt niets meer in huis. Johan Voorhaar, Hilversum | 17:12 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Mafkezen! Zielige figuren, die zo nodig ook een huisdier als luxesymbool moeten hebben. Maar de tijd nemen om zo'n beest een fatsoenlijke opvoeding te geven is natuurlijk te veel gevraagd. Laat dat beest maar die teringzooi slikken! Willy Martensen, Emmen | 17:13 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Eerst vervelende kinderen omdat ouders geen tijd hebben en nu ook vervelende beesten omdat de baassies geen tijd hebben. Wat een mooie wereld leven we toch! Nathalie, Hillegom | 17:20 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Een echte dierenliefhebber voedt het dier op en geeft het dus aandacht. Ikzelf heb poezen gehad en nooit aan medicijnen gedacht. Waarom? Mensen die menen voor het dier medicijnen nodig te hebben hebben ze
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 3 van 6
z�lf nodig en moeten zeker niet aan een dier beginnen. Een dier kost tijd. Een dier moet niet de hele dag alleen worden gelaten, anders gaat het vervelende dingen doen en dat is logisch. els, flevoland | 17:33 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Drion had al zo'n pil. Goed voor hond en baas. Kees, Amsterdam | 17:42 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Geen tijd? Dan moet je geen huisdier aanschaffen! Grommen tegen vreemden? vind ik in huis normaal. Mijn honden zijn goed waaks. Ik voed mijn honden met een grote zorgvuldigheid op en ik hoop dat andere mensen dat ook doen. Volstoppen met pillen, tuurlijk... rotzooi! Ik hoop dat niemand die pillen koopt. bewoonster, Nederland | 17:58 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Ronduit belachelijk, je hond drogeren omdat je niet in staat bent een dier op te voeden. Kijk is op www.hondenshop.nl daar hebben ze veel boeken over hondenopvoeding. Ik heb er in ieder geval veel aan gehad. s, n | 18:03 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Heel soms sta ik er achter, Ik heb tijd voor mijn honden..Eentje moest er uit huis geplaatst worden omdat ie te dominant was voor de anderen. Wat ik ook deed het hielp niet. Hij uit huis en ik....kan hem niet vergeten. In dat geval zou ik een pil gegeven hebben. Het is alsof ik een kind verloor., dierenfanaat, dieren | 18:10 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
De farmaceutische industrie moet, om de aandeelhouders tevreden te stellen, elk jaar meer omzetten. Dat kan o.a. op deze manier. Pierre LeBlanc, Alkmaar | 18:25 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor onze autistische zoon hebben wij een hond aangeschaft. Als erg lief verkocht blijkt hij door te draaien, als hij een kat ziet. Van de hondeschool zijn wij geschopt omdat hij zo wild was. Hondepsychiater hielp ook niet. Alle mogelijkheden in opvoeding zijn uitgeput. Wegdoen kunnen wij onze zoon niet aandoen. Voor ons zouden pillen een uitkomst zijn. Dorothea Stangenberger, Tiel | 18:35 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een onzin...als je geen tijd hebt voor een huisdier, moet je er ook niet aan beginnen !!! baasje van Bono, Vlaardingen | 18:36 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Gevalletje van nieuwe markten ontdekken...eerst alle mensen op antidepressiva, en nu de kat en de hond ook. The Big C!, `V-town | 18:36 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Zelf heb ik een kat die al ouder is en ontzettend veel mauwt wat ik ook doe..Maar het is ouderdom...Me buren zijn er echt niet blij mee want het is ook vaak in de nacht..En naar buiten kan die niet woon naast een drukke wegDus miscchien zijn voor mij die pillen wel een oplossing...Verder wil ik zeggen me katten zijn me kinderen en zou ze nooit zomaar pillen geven Tessa, Leiden | 18:36 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je geen tijd heb om naar een cursus te gaan, waarom begin je dan aan een huisdier. Daar heb je dan toch geen tijd voor. Uiteindelijk komen ze toch weer in het asiel omdat de eigenaren allebei de hele dag werken. Zielig voor het beestje die ondertussen je hele huis sloopt. Ach, daar heb je tegenwoordig tabletjes voor. Het moet niet gekker worden. Misschien zijn er tabletjes (eyeopeners) voor mensen die aan huisdieren willen beginnen? Dan hoeft de kat of hond later niet naar het ontwenningskliniek. Dierenliefhebber, Catcity | 18:56 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Voor dat je een hond "neemt" zou je een examen moeten doen, kosten 500 euro. Mensen nemen dan niet zomaar meer een hondje. Een huisdier geeft dezelfde verantwoordelijkheid als een kind. Dus mensen, schop je je kind ook al elke dag naar de creche, neem dan geen hond. Cees, Amsterdam | 19:12 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 4 van 6
Geen tijd is geen excuus. Neem dan geen dier. Gewoon opvoeden en heel goed verzorgen en medicijnen om dit soort zaken op te lossen. Belachelijk. Je kinderen moet je ook opvoeden (doen ouders dat eigenlijk nog wel?). marion, Schiedam | 19:13 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
die pillen zijn alleen om te vekopen ! geld dus !!! je kan de natuur van het dier tog niet op die manier veranderen ? zou een wet moeten komen om die pillen te vebieden ! henk, putten | 19:21 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Niet te geloven gewoon. Een huisdier wil gewoon wat aandacht en liefde, net als een kind, lijkt me logisch. Emmetje, Beverwijk | 19:24 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
natuurlijk zie ze er brood in ik heb een beter medicijn geen beest nemen als je beide de hele dag werkt daar zit de stres truus, oedendijk | 19:58 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Tegen verlatingsangst? "Dit om dieren die te veel alleen worden gelaten en vaak enorm veel geluid maken met hun gejank rustiger te krijgen." Honden moet je ook trainen om alleen te laten. Dit moet je rustig opbouwen. Als je dit goed doet kan je een hond vaak en veel alleen laten en dan blijft de hond gewoon rustig. Dan heb je echt geen pilletje nodig. Maar ik vraag me af waarom je een hond neemt als je vaak weg bent. J. Meijer, Zoetermeer | 20:40 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Pilletje hier, Pilletje daar.. Gemakzucht en het streven naar perfectie siert de mens. Rinus, Lelystad | 22:42 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als mensen geen tijd hebben om voor hun huisdier te zorgen, moeten ze geen huisdier nemen. De dierenhotels die er een "dagopvang" bij hebben, verdienen goud geld aan die egoisten die een hond willen die past bij het bankstel, maar ze moeten ook zo nodig werken dus stuur dat beest maar 5 dagen per week naar de kennel. Diezelfde honden gedragen zich in het weekend onaangepast in het bos en als ze los lopen. Alleen maar omdat de eigenaar dat best louter voor de sier heeft en nergens moeite voor doet. Annemarie, Nijkerk | 23:55 | 21.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Belachelijk, geef die pil maar aan zijn of haar baasjes. Plus een cursus hoe voed ik mijn hond op.hoe een beest zich gedraagd is namelijkaltijd diens schuld niet die van het dier zelf. M., Amsterdam | 00:23 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Als je een poes uit het asiel hebt gekregen weet je nooit wat voor stoornissen hij in z'n jeugd heeft opgelopen. Moet ik dan naar de kattenpsychiater? Draven we niet een beetje teveel door? michiel zwitser, amsterdam | 01:00 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
met dit soort medicijnen onderdruk je de werkelijke persoonlijkheid van het dier. de werkelijke hond of kat blijft onder de oppervlakte. Opvoeding blijft nodig : dat is natuurlijk.Dier of mens moeten gedrag aan- of afleren. Een pil leert niets aan of af. een pil onderdrukt of stelt uit.gaan we onze kinderen daarstraks ook op een dergelijke wijze aanpakken ?En wat, als ze op een gegeven moment zelf mogen beslissen of zij wel of geen pilletjes meer wensen ? Dan komt een onaangepast mens of beest tevoorschijn ! G. te Winkel, dierenarts, antully ( fr) | 01:10 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Arme dieren. De projectievlek van arme mensen. Sophie, Arnhem | 02:32 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Een paracetamol doet ook wonderen. Hoeven de heren van de farmaceutische industrie hun zakken niet te vullen met andermans leed. gerson, zoetermeer | 08:05 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 5 van 6
Ach ja... Het verbazende is dat we dit eerst met de kinderen hebben gedaan (Ritalinettje iemand?) en nu pas bij dieren. Kan ook handig zijn voor die hond van de buren die maar blijft blaffen: effe wat pilletjes over de schutting - klaar. Ender mBind, Delft | 08:16 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Probeer het eens met opvoeden. Je zou versteld staan! Patrick, Amsterdam | 08:24 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
ik ken iemand die al jaren terug haar hond .bordercollie' oxazepam gaf ,omdat ze gek werd van zijn drukke gedrag.Dan moet je voor een ander ras kiezen .Je weet nu eenmaal dat een bordercollie een druk baasje is waar veel mee getraind moet worden.Ze vond het zo�n mooi ras! miriam krijnen, OUDENBOSCH | 08:33 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Ik word regelmatig gebeld over onzindelijke katten (men blijkt de kattenbak 1x per week schoon te maken), onzindelijke honden (worden 2x per dag 10 minuten uitgelaten); ik zie cavia's en konijnen in te kleine stinkende kooien, vogels in kleine snert-kooien zodat ze zich niet kunnen keren. Die mensen moeten gewoon geen dieren nemen. Diana, Delft | 08:35 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat een trieste ontwikkeling,dan moet je ook geen huisdier nemen.Het is een wonder als men ziet hoe dieren zich aanpassen aan mensen en hun belachelijke verwachtingen.Alleen de mens is niet in staat zich aan deze wereld aan te passen en met andere wezens samen te levenl Trien, A'dam | 08:42 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat zijn wij mensen ziek,we willen iets en we willen het nu!ten koste van alles.Nog even en mensen zullen zich omringen met robots die altijd doen wat je wil wanneer je maar wil.Ik vind dit een enge ontwikkeling. Cv, Rotterdam | 08:45 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Wat erg,dit is ziek.Mensen nemen een dier waar ze niet voorkunnen/willen zorgen,bezorgen het dier een ellendig levenvervolgens ergeren ze zich omdathet beest niet doet wat ze willen en proppen het vol met pillen..Mensen worden steeds egocentrischer en narcistischer de hele maatschappij Maartje, Nijmegen | 08:50 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Hoe ziekelijk! Voor alles en nog wat een pilletje, tot meerdere eer, glorie en vooral winst van de farmaceutische industrie. Pfff, VL | 08:59 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Jaja, Amerikanen proppen eerst hun kinderen vol medicijnen (iedereen daar heeft adhd of is depressief) en nu hun huisdieren??!!Echt belachelijk, zulke pillen! Hoewel ik me wel kan voorstellen dat in bepaalde situaties het een oplossing kan zijn. Niet voor luie mensen!!! Ely, Almere | 09:05 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
In Japan maken ze leuke robothuisdieren, dat lijkt me een betere oplossing voor mensen die eigenlijk geen tijd hebben om voor hun dier te zorgen. Stukken diervriendelijker ook dan echte huisdieren volstoppen met pillen. Josje, Putten | 09:14 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Mijn hond is van een lief, meegaand beest een zeer angstig oud baasje geworden. Ik geef hem elke dag 1 zylkene. Helpt uitstekend, hij is veel minder gestresst en voelt zich zichtbaar een stuk beter. maria, asd | 09:25 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Waar doen we nu zo moeilijk over dan?? Is een kind maar even druk dan komt de ritalinpot al op tafel, dat vindt iederen wel heel normaal..denk daar eerst maar eens over na. moeder van drukke kinderen zonder pilletje, ter apel | 09:33 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
ik moet vanmiddag met mn lieve katertje Thurbo van 3 maanden naar
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008
Steeds meer medicijnen voor het 'onaangepaste' huisdier - vrouw.telegraaf.nl [vrou... pagina 6 van 6
de dierenarts...dan krijgt hij een spuitje...hij is ernstig ziek..kan nu al wel janken als ik er aan denk! thirzi, ergens | 09:56 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
VROUW magazine 35
@ Louis-AmsterdamNee je geeft ze geen morfine...Ze krijgen het stempeltje ADHD opgedrukt en stoppen ze wel vol met andere medicijnen om ze rustig te houden...
Schokkend Mijn man bleek pedofiel Make-up tip Minder is mooier
Zaira, Den Haag | 09:58 | 22.08.08 ∆ Ik heb een klacht over deze reactie
Weduwe Glastra van Loon "Verdriet slijt niet, het went"
1 | 2 | Volgende
SITEMAP Nieuws:
Lifestyle:
Financieel:
Vraag en aanbod:
Service:
Binnenland
Vrouw
DFT
Auto
Abonnementen
Buitenland
Eten & Genieten
OverGeld
Reizen
Adverteren
Sport
Horoscoop
WUZ:
Routeplanner
Bezorging
Showbizz
Afslanken
Wat U Zegt
Speurders
Webwinkel
Snelnieuws
Boten
Archief
Video
Werk
Contact
DigiTaal
Wonen Speurders in de krant
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden. e-mail:
[email protected] Privacy | Disclaimer
http://www.telegraaf.nl/vrouw/1739357/__Steeds_meer_medicijnen_voor_het__onaan... 23-8-2008