Forum Uitvalpreventie
6-05-2014 Centraal Meldpunt voor Risicojongeren An Tachelet en Katleen Gielis
Programma -
-
Situering CMP * Wie zijn we * Voor wie * Wat doen we? - ->registratie - ->netwerking - ->procesbegeleiding Procesbegeleiding (casus) * Voor wie? * Wat? * Projecten Pauze Spijbelactieplan Spijbelambtenaar
Doelgroep bepaling mogelijk? Schoolinterne begeleiding (leerkracht, graadcoördinator, leerlingbegeleider, …) Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB)
- Leervraag - Studiekeuze - Emotionele problemen Gedragsproblemen/spijbelen
<-> <->
Watervalsysteem schoolse vertraging
<->
tijdelijk niet schoolbaar
Situering CMP Wat doen we? - Beleidspartners, scholen en partners vanuit de verschillende projecten samen brengen om de werking op elkaar af te stemmen en om samen te werken rond visie. NETWERKING - Beleidsvoorbereidend werken en signaalfunctie REGISTRATIE & ONDERZOEK - Ondersteunen/coachen van hulpverleners/scholen in het werkveld mbt risicojongeren in onderwijs PROCESBEGELEIDING Missie: uitval van jongeren in onderwijs voorkomen & ongekwalificeerde uitstroom tegengaan.
Situering Centraal Meldpunt Vier Centra voor Leerlingenbegeleiding: -
Stedelijk CLB CLB van het Gemeenschapsonderwijs Provinciaal CLB Vrij CLB
Netoverschrijdende werking Team van 7 mensen en 1 coördinator Project van de Stad (Alg.Onderw.Beleid) CMP : uniek concept van de stad (Gent : vnl. gericht op spijbelreg.)
- Doelgroep : “ We richten ons op jongeren die op één of andere manier vastgelopen zijn in hun schoolloopbaan.” - Doel : “ De meest gepaste vorm van ondersteuning voor de jongeren vinden.” Opmerking: Lagere school (spijbelen en netwerk)
Peilers CMP: Procesbegeleiding Aanmeldingen voor jongere ivm
grensoverschrijdend gedrag (verbale/ fysieke agressie); spijbelen; zowel secundair als basis schoolmoe; preventieve-/definitieve tuchtmaatregel; multiproblem; dreigende schooluitval, …
Hoe werkt het CMP-team? - 1. Aanmelding elektronisch of telefonisch - 2. Vraagverheldering (Informeren of adviseren) - 3. Teamvergadering: het ideaal hulpverleningsvoorstel (klein en groot team)
- 4. trajectopvolging
Peilers CMP: Procesbegeleiding
CMP ondersteunt hulpverleners in hun traject met de jongere, die op één of andere manier problemen heeft in zijn schoollopen Case Jan: Hebben we voldoende info : vraagverheldering nodig? (mondeling) Welke ondersteuning zou een meerwaarde kunnen zijn voor Jan en zijn gezin? (in groepjes op flap) CMP = expertisecentrum mbt uitval “preventie”
Case -
Aanmeldingsfiche van het CLB naar het CMP
-
Jan zit in het 3 BSO Kantoor en is 15 jaar. Jan is al tijdje in begeleiding bij het CLB. In de klas is hij verbaal agressief tav leerkrachten en leerlingen. Vorige week was Jan betrokken in een vechtpartij met een medeleerling. Jan kreeg hiervoor een dag schorsing. De draagkracht van de leerkrachten raakt overschreden. Volgkaarten, strafstudies hebben geen effect. Bij de leerkracht van Nederlands klikt het wel goed. Tijdens individuele gesprekken met de CLB medewerker beseft Jan dat hij onaanvaardbaar gedrag stelt maar toch loopt het elke keer weer fout. Thuis heeft Jan het niet gemakkelijk. Zijn ouders zijn vorig jaar gescheiden. Dit liep niet van een leien dakje. De vechtscheiding heeft op Jan een grote indruk nagelaten. Jan loopt regelmatig weg van huis. Op school komt hij vaak te laat, vaak helemaal niet. (reeds 25 halve dagen gespijbeld) Moeder geeft in de gesprekken aan dat ze geen vat meer heeft op haar zoon.
-
Peilers CMP: Procesbegeleiding Wat doet het CMP: Informatie geven ivm wetgeving; Spijbelactieplan; over bestaande projecten
• • •
Advies geven: Doorverwijzing naar een project (rechtstreeks of onrechtstreeks); Ruggespraak (complexe dossiers, trajectbespreking, …); Ronde Tafel
Coachingprojecten Project jongerencoaches (CAW Metropool) Vrijwillige, ambulante coaching op alle levensdomeinen van jongeren in secundair onderwijs uit aandachtswijken. -Vanaf 12 jaar tot einde schoolcarrière.
- Coaching kan over meerdere schooljaren lopen. -Territoriale werking (jongeren in scholen in aandachtswijken). - Vraaggestuurde werking (jongeren uit aandachtswijken).
Coachingprojecten Gezinscoaching (Caw de Terp) 6 maanden „preventief‟, voor gezin stap zou zetten naar Comité voor Bijzondere jeugdzorg
Coach Project (Samen Leven) Vrijwilligers samenwerkingsverband met school Case Jan : naar welk project doorverwijzen?
Coachingprojecten Traject 2 (CAW Metropool) -Vrijwillige, ambulante, intensieve en individuele trajectbegeleiding - Voor 9- tot 18-jarigen uit de grootstad Antwerpen.
voor 12- tot 18-jarigen:12 weken & 9 maanden nazorg voor 9- tot 12-jarigen: 5 maanden & 7 maanden nazorg
Opvangprojecten Time Out Projecten (Elegast vzw) -
jongeren van 12 tot en met 18 jaar oud 2 weken, schoolexterne begeleiding Secundair Onderwijs leerling blijft ingeschreven en kan terugkeren
-
op basis van individuele leerpunten traject in groep en individuele sessies Schoolse en sociale vaardigheden
Opvangprojecten Lange Time-Out (Arktos vzw Antwerpen stad) -
jongeren van 12 tot en met 18 jaar oud 5 weken, begeleiding (di - wo - do - vrij) Secundair Onderwijs leerling blijft ingeschreven en kan terugkeren
-
op basis van individuele leerpunten traject in groep en individuele sessies contextgerichte benadering persoonlijke en sociale vorming, creatieve en technische ateliers,sport, rots en water…
Opvangprojecten SWAT /samen werken aan toekomst (30) Artkos & Elegast - opvang en begeleiding op maat voor lln. uit het secundair onderwijs - multidisciplinair team onderwijs / welzijn - sociale en schoolse vaardigheden - Zowel in groep als individueel - Samenwerking met netwerk - zo lang als nodig, zo kort als mogelijk
En dan nu …. Pauze
Antwerpen hanteert een strenge norm SPIJBELEN IS SYMPTOOMGEDRAG 10 halve dagen ( Vlaanderen: 30 halve dagen)
Analyse Registratie en bevraging in verschillende onderwijsvormen -
Basisonderwijs (leerplichtige Kleuter / Lager) Secundair onderwijs (Voltijds / Deeltijds) Ook 18-plussers
Een aantal cijfers (2012 – 2013) Basisonderwijs 1428 leerlingen op 34.895 leerplichtige leerlingen problematisch afwezig. 4,1% van alle leerlingen basisonderwijs Secundair onderwijs 6.329 jongeren spijbelen op 36.745 schoolgaande jongeren.
17,2% van alle leerlingen secundair onderwijs
Secundair onderwijs 2012-2013 (+10 B-codes spijbelen) - Opdeling naar + 18j en – 18j
Evolutie spijbelaars per onderwijsvorm
Lager onderwijs
Stappenplan spijbelopvolging secundair onderwijs/ netwerk spijbelen
28
Opvolging door het CLB
29
Wanneer wordt het CMP ingeschakeld? Als het CLB ondersteuning nodig heeft, wil overleggen rond een dossier Als er doorverwijzing naar een project (SWAT, LTO, jongerencoaching) nodig is
Als doorverwijzing naar lokale politie of jeugdbrigade nodig is Ondersteuning LOP
30
Wat doet de jeugdbrigade / lokale politie?
31
Wat doet de jeugdbrigade? Spijbelcontract tot einde leerplicht (Woonplaats jongere bepaalt welke politiezone bevoegd is) Bij verbreken van spijbelcontract tijdens hetzelfde of een volgend schooljaar Jeugdbrigade maakt PV op, wordt doorgestuurd naar parket
32
Spijbelopvolging op Parketniveau
33
Opvolging op parketniveau Na melding door: Jeugdbrigade / lokale politie Departement Onderwijs Vlaanderen
Indien jongere NIET onder toezicht van jeugdrechter staat: Opvolging door parketcriminoloog
34
Opvolging op niveau Jeugdrechtbank Indien jongere reeds onder toezicht van de JR staat: Melding bij JR Melding aan consulent (SDJRB) (Eventueel) Ronde Tafel
35
Samenwerking CMP – SD JRB Jongeren met een (dreigende) schooluitval, moeizame schoolloopbaan 1st CLB‟s aanspreken, CMP kan informeren/adviseren Na een plaatsing in een instelling (GI, OOOC, …)
„Multiproblem‟: CMP en SD JRB samen trajectvoorstellen bespreken (projecten uitvalpreventie & aanbod binnen jongerenwelzijn)
36
Samenwerking CMP – SD JRB Ronde tafels: indien jongere gekend is bij verschillende partners => samenwerken Belang van roldifferentiatie Belang van info deling Afspraken maken wie organiseert, waar, opvolging, …
Leerplichtigen zonder school, ernstige spijbelaars Ook de 17- jarigen: toekomstperspectief
37
De spijbelambtenaar Coaching van scholen rond hun spijbelbeleid Vormingen geven Netwerk versterken, Uitbouwen
contact
[email protected] http://www.antwerpen.be/onderwijs +32 3 338 32 66